Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2022-03-15_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarorätt för politiska sekreterare medges vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Ledningen informerar
Förvaltningschef hälso- och sjukvård
Skriftlig rapport
Förvaltningschef hörsel och syn
Skriftlig rapport
B Ekonomisk information
C Inbjudna verksamheter
Vansbro vårdcentral
Falu vårdcentral
Patientnämndens rapporter
Handläggare Catarina Forsberg
Bilaga Presentation Analysrapport 2020 Division Medicin
Bilaga Presentation IVO-rapport 2021 - Barn med psykisk ohälsa
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Aktuell information covid-19 |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD21/02760
Ordförandens förslag
1. Informationen läggs till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Vaccinationsplan för covid-19 |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD20/05853
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Uppskjuten vård |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD21/03991
Ordförandens förslag
1. Informationen läggs till protokollet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Division kirurgi Operation veckorapport 7
b) Division kirurgi Operation veckorapport 8
c) Division Psykiatri och habilitering veckorapport 6
d) Division Psykiatri och habilitering veckorapport 7
e) Division Psykiatri och habilitering veckorapport 8
f) Tillgänglighetsrapport januari 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Verksamhetsberättelse 2021, Hälso- och sjukvård Dalarna |
Diarienummer: RD22/00663 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2021 för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b), fastställs
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen sammanfattas verksamhetsåret 2021 utifrån ett verksamhets-, ekonomi- och personalperspektiv samt en kort framtidsbeskrivning inför 2022.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2021
c) Måluppfyllelse och uppdrag 2021
d) Åtgärder för ekonomi i balans 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen sammanfattas verksamhetsåret 2021 utifrån ett verksamhets-, ekonomi- och personalperspektiv samt en kort framtidsbeskrivning inför 2022.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2021
c) Måluppfyllelse och uppdrag 2021
d) Åtgärder för ekonomi i balans 2021 | | |
| | |
| | | |   |
9 Verksamhetsberättelse 2021, Hörsel och syn |
Diarienummer: RD22/00827 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2021 för förvaltning Hörsel och Syn Region Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Resultatet för året är positivt,+ 2,1 mkr, trots covid-19-pandemin. Förvaltningen har haft ett stort tapp av patienter samt intäkter. Eftersom lönekostnaderna har varit låga på grund av vakanser och frånvaro samt mindre kostnader för tolktjänster och hörselhjälpmedel, fick förvaltningen ett positivt resultat.
Förvaltningen arbetar med God Nära vård. Förvaltningen arbetar personcentrerat och möter patienter och närstående utifrån deras förmågor och behov.
Väntetiden har ökat, särskilt inom hörsel vilket beror på ett uppdämt vårdbehov på grund av covid-19.
Riskidentifiering- och riskbedömning har genomförts på både förvaltnings- och avdelningsnivå.
Distansmöten, distansbesök och distanstolkning har inneburit minskad klimatpåverkan och besparing/effektivisering av tid p.g.a. minskat bilresande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Resultatet för året är positivt,+ 2,1 mkr, trots covid-19-pandemin. Förvaltningen har haft ett stort tapp av patienter samt intäkter. Eftersom lönekostnaderna har varit låga på grund av vakanser och frånvaro samt mindre kostnader för tolktjänster och hörselhjälpmedel, fick förvaltningen ett positivt resultat.
Förvaltningen arbetar med God Nära vård. Förvaltningen arbetar personcentrerat och möter patienter och närstående utifrån deras förmågor och behov.
Väntetiden har ökat, särskilt inom hörsel vilket beror på ett uppdämt vårdbehov på grund av covid-19.
Riskidentifiering- och riskbedömning har genomförts på både förvaltnings- och avdelningsnivå.
Distansmöten, distansbesök och distanstolkning har inneburit minskad klimatpåverkan och besparing/effektivisering av tid p.g.a. minskat bilresande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
10 Uppföljning av internkontrollplan Hälso- och sjukvård Dalarna 2021 |
Diarienummer: RD20/04329 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av Internkontrollplan 2021 Hälso- och sjukvård Dalarna, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
Kontrollområdena i Internkontrollplan 2021 Hälso- och sjukvård Dalarna består av 14 kontrollmoment och avser bland annat tillgänglighet, arbetsmiljö, uppdrag och mandat för chefsroll, systematiskt miljöarbete, avtalstrohet med mera.
Av totalt 14 kontrollpunkter har elva genomförts. Kontrollmoment 7 och 12 har ej genomförts och kontrollmoment 6 har delvis genomförts. Det behövs åtgärd för kontrollmoment 6 och 12.Vissa kontrollmoment kommer även att genomföras eller fördjupas under 2022 enligt Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutade Internkontrollplan för Hälso- och sjukvården. Uppföljningsrapport redovisas i bilaga b). Matrisöversikt för Internkontrollplanen redovisas i bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljningsrapport Intern styrning och kontroll Hälso- och sjukvård Dalarna
c) Internkontrollplan 2021 matris
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kontrollområdena i Internkontrollplan 2021 Hälso- och sjukvård Dalarna består av 14 kontrollmoment och avser bland annat tillgänglighet, arbetsmiljö, uppdrag och mandat för chefsroll, systematiskt miljöarbete, avtalstrohet med mera.
Av totalt 14 kontrollpunkter har elva genomförts. Kontrollmoment 7 och 12 har ej genomförts och kontrollmoment 6 har delvis genomförts. Det behövs åtgärd för kontrollmoment 6 och 12.Vissa kontrollmoment kommer även att genomföras eller fördjupas under 2022 enligt Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutade Internkontrollplan för Hälso- och sjukvården. Uppföljningsrapport redovisas i bilaga b). Matrisöversikt för Internkontrollplanen redovisas i bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljningsrapport Intern styrning och kontroll Hälso- och sjukvård Dalarna
c) Internkontrollplan 2021 matris | | |
| | |
| | | |   |
11 Uppföljning av internkontrollplan 2021, Hörsel och syn |
Diarienummer: RD20/04111 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2021 för förvaltning Hörsel och Syn Region Dalarna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Uppföljning internkontrollplan 2021 för Hörsel och Syn Region Dalarna baserades bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes under 2020. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro.
Uppföljning av internkontrollpunkterna har skett i juni och i december.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2021
c) Uppföljning av internkontrollplan 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Uppföljning internkontrollplan 2021 för Hörsel och Syn Region Dalarna baserades bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes under 2020. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro.
Uppföljning av internkontrollpunkterna har skett i juni och i december.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2021
c) Uppföljning av internkontrollplan 2021 | | |
| | |
| | | |   |
12 Delegeringsbestämmelser Hälso- och sjukvård Dalarna |
Diarienummer: RD22/01546 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till Hälso- och sjukvårdsnämndens delegationsbestämmelser, enligt bilaga b), fastställs.
2. Översyn av Hälso- och sjukvårdsnämndens delegationsbestämmelser ska hädanefter årligen utföras.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser har genomgått en genomlysning. Genomlysningen har medfört några tillägg och vissa revideringar av tidigare bestämmelser.
Förslag till ändrade bestämmelser överlämnas till hälso- och sjukvårdsnämnden för fastställande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser har genomgått en genomlysning. Genomlysningen har medfört några tillägg och vissa revideringar av tidigare bestämmelser.
Förslag till ändrade bestämmelser överlämnas till hälso- och sjukvårdsnämnden för fastställande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
13 Öppettider i primärvården |
Diarienummer: RD22/00910 |
Ordförandens förslag:
1. Rutin för utökade öppettider, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
I Regionplan 2022 finns uppdraget att förbättra tillgängligheten inom primärvården genom att fler vårdcentraler i egen regi erbjuder utökade öppettider under kvällar och helger samt drop-in-tider. Via budgetprocessen har Division Primärvård ett minskat avkastningskrav på 20 mnkr. med motprestation att utöka öppettiderna. Ej utökade öppettider kommer att regleras via ett ekonomiskt avdrag per vårdcentral.
Rutin Utökade öppettider enligt bilaga b) har utarbetats med beskrivna förutsättningar för vårdcentraler i egen regi och ska fastställas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rutin Utökade öppettider
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionplan 2022 finns uppdraget att förbättra tillgängligheten inom primärvården genom att fler vårdcentraler i egen regi erbjuder utökade öppettider under kvällar och helger samt drop-in-tider. Via budgetprocessen har Division Primärvård ett minskat avkastningskrav på 20 mnkr. med motprestation att utöka öppettiderna. Ej utökade öppettider kommer att regleras via ett ekonomiskt avdrag per vårdcentral.
Rutin Utökade öppettider enligt bilaga b) har utarbetats med beskrivna förutsättningar för vårdcentraler i egen regi och ska fastställas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rutin Utökade öppettider | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Nationell högspecialiserad vård |
Diarienummer: RD21/06939 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Region Dalarna har av Socialstyrelsen inbjudits att lämna synpunkter på sakkunnigunderlag av åtta vårdområden för att definiera vilken vård som ska vara nationell högspecialiserad vård. Dessa är:
30119/2020 Resttillstånd efter polio
30124/2020 Avancerad Crohns sjukdom
30124/2020 Inflammatorisk tarmsjukdom
30125/2020 Tarmrehabilitering för barn
30125/2020 Vård vid tarmsvikt hos vuxna
30125/2020 Visceral transplantation
30113/2020 Ärftliga näthinnesjukdomar
30123/2020 Avancerad bäckenkirurgi
Länkar till remisserna finns i beslutsunderlaget.
Region Dalarna har lämnat synpunkter enligt bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissversion vårdområden uppdrag och innehållsförteckning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har av Socialstyrelsen inbjudits att lämna synpunkter på sakkunnigunderlag av åtta vårdområden för att definiera vilken vård som ska vara nationell högspecialiserad vård. Dessa är:
30119/2020 Resttillstånd efter polio
30124/2020 Avancerad Crohns sjukdom
30124/2020 Inflammatorisk tarmsjukdom
30125/2020 Tarmrehabilitering för barn
30125/2020 Vård vid tarmsvikt hos vuxna
30125/2020 Visceral transplantation
30113/2020 Ärftliga näthinnesjukdomar
30123/2020 Avancerad bäckenkirurgi
Länkar till remisserna finns i beslutsunderlaget.
Region Dalarna har lämnat synpunkter enligt bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissversion vårdområden uppdrag och innehållsförteckning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Förslag till ändring av föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2021:8) om läkarnas specialiseringstjänstgöring och ändring i Läkarnas specialiseringstjänstgöring – Målbeskrivningar 2021 |
Diarienummer: RD22/01472 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga e), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialdepartementet.
Sammanfattning:
Region Dalarna har erbjudits att lämna synpunkter på förslag till ändring av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2021:8) om läkarnas specialiseringstjänstgöring och ändring i Läkarnas specialiseringstjänstgöring - Målbeskrivningar 2021 avseende socialmedicin.
Socialstyrelsens uppdrag redovisades i augusti 2021. I rapporten bedömde Socialstyrelsen att det är ändamålsenligt att byta namn på specialiteten socialmedicin till socialmedicin och folkhälsa. Detta då det framkommit i utredningen att det finns en okunskap bland beslutsfattare och även inom hälso- och sjukvården om vad en specialistläkare i socialmedicin kan bidra med.
Region Dalarna är en region utan ST-utbildning i socialmedicin och har inte specifika synpunkter på ändring i föreskriften. Ändringarna anses rimliga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Konsekvensutredning
d) Föreskrifter
e) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har erbjudits att lämna synpunkter på förslag till ändring av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2021:8) om läkarnas specialiseringstjänstgöring och ändring i Läkarnas specialiseringstjänstgöring - Målbeskrivningar 2021 avseende socialmedicin.
Socialstyrelsens uppdrag redovisades i augusti 2021. I rapporten bedömde Socialstyrelsen att det är ändamålsenligt att byta namn på specialiteten socialmedicin till socialmedicin och folkhälsa. Detta då det framkommit i utredningen att det finns en okunskap bland beslutsfattare och även inom hälso- och sjukvården om vad en specialistläkare i socialmedicin kan bidra med.
Region Dalarna är en region utan ST-utbildning i socialmedicin och har inte specifika synpunkter på ändring i föreskriften. Ändringarna anses rimliga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Konsekvensutredning
d) Föreskrifter
e) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på remiss från Socialdepartementet - Anmälningsplikt för rotavirusinfektion |
Diarienummer: RD21/07082 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga d), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialdepartementet.
Sammanfattning:
Region Dalarna erbjuds att lämna synpunkter på Folkhälsomyndighetens hemställan att göra rotavirusinfektion till en anmälningspliktig sjukdom. Myndighetens förslag till ikraftträdande föreslås till den 1 januari 2023.
Region Dalarna anser det är viktigt att följa upp förekomsten av rotavirusinfektioner efter införandet av vaccination och bifaller förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Konsekvensutredning
d) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna erbjuds att lämna synpunkter på Folkhälsomyndighetens hemställan att göra rotavirusinfektion till en anmälningspliktig sjukdom. Myndighetens förslag till ikraftträdande föreslås till den 1 januari 2023.
Region Dalarna anser det är viktigt att följa upp förekomsten av rotavirusinfektioner efter införandet av vaccination och bifaller förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Konsekvensutredning
d) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|