Dagordning | |
  Regional Utvecklingsnämnd_2022-02-16_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Informationsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ordförande informerar
Föredragande: Birgitta Sacrédeus, ordförande
B. Ledningen informerar
Föredragande: Elsmari Julin, förvaltningschef
C. Ekonomisk rapport
Föredragande: Carina Holmgren, förvaltningscontroller
D. Resultat för år 2021 för anslag 1:1 (företagsstöd, stöd till kommersiell service och projektstöd)
Föredragande: Joel Norrgo, projektstödshandläggare, Lars-Erik Liss handläggare företagsstöd, Karin Löfgren, handläggare kommersiell service
F. Återrapportering av villkorsbrev 2021 till Näringsdepartementet
Föredragande: Thomas Lassi, strateg regionalt utvecklingsansvar
F. Återrapportering om Miljötinget (preliminärt)
Föredragande: Amelie Sahlin, enhetschef samhällsbyggnad
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärende |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Förvaltningschef
B) Enhetschef strategi och finansiering
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser m m läggs till handlingarna.
- Checklista Servicepunkter i bygdegårdarna
- Extern utvärdering Vinster för miljö, resursanvändning och ekonomi med ny avancerad teknik för kylning av metaller
- Slutrapport Vinster för miljö, resursanvändning och ekonomi med ny avancerad teknik för kylning av metaller
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionala utvecklingsnämndens dialogärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Dialogom regionalt trafikförsörjningsprogram för Dalarnas län 2022-2031 |
|
Ordförandens förslag:
1. Dialogen antecknas till protokollet.
Närvara vid Region Dalarnas samverkan med kommunerna gällande Regionalt Trafikförsörjningsprogram för Dalarnas län 2022-2031.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionala utvecklingsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Beslut om verksamhetsberättelse 2021 |
Diarienummer: RD20/03151 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsförvaltningens verksamhetsberättelse för år 2021 fastställs.
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av viktiga mål och händelser samt arbetet med uppdragen i den beslutade verksamhetsplanen. Förvaltningen har påverkats negativt av Covid-19-pandemin, då verksamhet kräver samverkan och möten mellan människor. Exempelvis har vissa projekt inte kunnat följa tidsplan utan behövt förlängas, i vissa fall har projekten inte kunnat nå sina mål.
Verksamhetsåret har också präglats av flera omfattande processer, som inte görs varje år, exempelvis har en ny Dalastrategi antagits och ett programförslag för ERUF Norra Mellansverige 2021-2027 har skickats in till regeringen. Därtill har ett inledande arbete med transportinfrastruktur-planering för perioden 2022-2033 genomförts.
Vidare innehåller verksamhetsberättelsen, ett ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut, en sammanfattning av förvaltningens interna styrning och kontroll samt en utblick mot framtiden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) 87 Verksamhetsberättelse
c) 87 Bilaga 1 Mål och uppdrag
d) 87 Bilaga 2 Underlag till verksamhetsberättelsen 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av viktiga mål och händelser samt arbetet med uppdragen i den beslutade verksamhetsplanen. Förvaltningen har påverkats negativt av Covid-19-pandemin, då verksamhet kräver samverkan och möten mellan människor. Exempelvis har vissa projekt inte kunnat följa tidsplan utan behövt förlängas, i vissa fall har projekten inte kunnat nå sina mål.
Verksamhetsåret har också präglats av flera omfattande processer, som inte görs varje år, exempelvis har en ny Dalastrategi antagits och ett programförslag för ERUF Norra Mellansverige 2021-2027 har skickats in till regeringen. Därtill har ett inledande arbete med transportinfrastruktur-planering för perioden 2022-2033 genomförts.
Vidare innehåller verksamhetsberättelsen, ett ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut, en sammanfattning av förvaltningens interna styrning och kontroll samt en utblick mot framtiden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) 87 Verksamhetsberättelse
c) 87 Bilaga 1 Mål och uppdrag
d) 87 Bilaga 2 Underlag till verksamhetsberättelsen 2021 | | |
| | |
| | | |   |
6 Beslut om återrapportering av internkontrollplan 2021, regionala utvecklingsnämnden |
Diarienummer: RD20/04361 |
Ordförandens förslag:
1. Rapporterna av intern styrning och kontroll 2021 för regionala utvecklingsnämnden godkänns.
Sammanfattning:
Internkontrollpunkten Korruption har inte uppvisat några avvikelser, men i och med att verksamheten håller på med myndighetsutövning är det viktigt att det finns en medvetenhet om korruption och jäv. Regionens jurister har därför genomfört utbildningar inom förvaltningen. Arbetet med korruption och jäv kommer att fortsätta.
När det gäller internkontrollpunkten Kommunikation finns det observerade avvikelser, då samverkansaktörer har påtalat att det är svårt att hitta information om förvaltningens verksamhet på regiondalarna.se. Bristande kunskap om verksamhetens uppdrag, kan medföra att målgrupper inte får del av möjliga stöd.
Internkontrollpunkten IT-system och IT-miljö påvisar att det finns observerade avvikelser. Eftersom förvaltningen huvudsakligen arbetar med aktörer utanför den egna organisationen behövs digitala lösningar som även fungerar för andra. Förvaltningen kan heller inte alltid själv välja vilken digital lösning som ska användas. Det har skett förbättringar inom IT-miljön, men det finns fortfarande arbete kvar att göra.
När det gäller internkontrollpunken Stödfunktioner har de utsedda medarbetarna inom vissa stödfunktioner ofta bytts ut. Eftersom det tar tid för stödfunktioner att lära sig en ny verksamhet har kvaliteten i stödet påverkats negativt. Detta har i sin tur påverkat förutsättningarna för förvaltningens chefer, som inte alltid fått ett ändamålsenligt stöd. Det finns en förhoppning om att det ska bli en stabilare arbetssituation och ett ändamålsenligt stöd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) 87 Intern styrning och kontroll
c) Regionala utvecklingsnämndens internkontroll 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Internkontrollpunkten Korruption har inte uppvisat några avvikelser, men i och med att verksamheten håller på med myndighetsutövning är det viktigt att det finns en medvetenhet om korruption och jäv. Regionens jurister har därför genomfört utbildningar inom förvaltningen. Arbetet med korruption och jäv kommer att fortsätta.
När det gäller internkontrollpunkten Kommunikation finns det observerade avvikelser, då samverkansaktörer har påtalat att det är svårt att hitta information om förvaltningens verksamhet på regiondalarna.se. Bristande kunskap om verksamhetens uppdrag, kan medföra att målgrupper inte får del av möjliga stöd.
Internkontrollpunkten IT-system och IT-miljö påvisar att det finns observerade avvikelser. Eftersom förvaltningen huvudsakligen arbetar med aktörer utanför den egna organisationen behövs digitala lösningar som även fungerar för andra. Förvaltningen kan heller inte alltid själv välja vilken digital lösning som ska användas. Det har skett förbättringar inom IT-miljön, men det finns fortfarande arbete kvar att göra.
När det gäller internkontrollpunken Stödfunktioner har de utsedda medarbetarna inom vissa stödfunktioner ofta bytts ut. Eftersom det tar tid för stödfunktioner att lära sig en ny verksamhet har kvaliteten i stödet påverkats negativt. Detta har i sin tur påverkat förutsättningarna för förvaltningens chefer, som inte alltid fått ett ändamålsenligt stöd. Det finns en förhoppning om att det ska bli en stabilare arbetssituation och ett ändamålsenligt stöd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) 87 Intern styrning och kontroll
c) Regionala utvecklingsnämndens internkontroll 2021 | | |
| | |
| | | |   |
7 Beslut om återrapportering av villkorsbrev 2021 |
Diarienummer: RD20/06168 |
Ordförandens förslag:
1. Återrapportering av villkorsbrev budgetåret 2021 fastställs.
Sammanfattning:
Regionerna och Gotlands kommun ska följa upp, utvärdera och årligen redovisa resultaten av det regionala tillväxtarbetet till regeringen. Återrapporteringen är en del av detta arbete och görs utifrån villkorsbeslut för 2020.
Syftet med återrapporteringen är att ge en bild av vilka resultat som uppnåtts, baserat på de insatser regionen varit delaktiga i utifrån sitt regionala utvecklingsansvar samt att skapa ett lärande inom det områden som återrapporteringen gäller.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återrapportering av villkorsbrev 2021
c) Villkorsbrevet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionerna och Gotlands kommun ska följa upp, utvärdera och årligen redovisa resultaten av det regionala tillväxtarbetet till regeringen. Återrapporteringen är en del av detta arbete och görs utifrån villkorsbeslut för 2020.
Syftet med återrapporteringen är att ge en bild av vilka resultat som uppnåtts, baserat på de insatser regionen varit delaktiga i utifrån sitt regionala utvecklingsansvar samt att skapa ett lärande inom det områden som återrapporteringen gäller.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återrapportering av villkorsbrev 2021
c) Villkorsbrevet | | |
| | |
| | | |   |
8 Beslut om fördelning av anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder inom utgiftsområde 19 Regional utveckling |
Diarienummer: RD21/03994 |
Ordförandens förslag:
1. Fördelningen av beslutsutrymme under 2022 är följande, 65 % ska användas för projektstöd, 30 % som företagsstöd samt 5 % till kommersiell service
2. En omfördelning med 10 % får ske.
Sammanfattning:
I det av regeringen årligen fastställda regleringsbrev för budgetåret 2022 avseende anslag 1:1 Regionala utvecklingsmedel, tilldelas Region Dalarna en anslagsbudget på 77 312 tkr och ett beställningsbemyndigande om 140 000 tkr. Regionen beslutar själva hur dessa medel ska fördelas mellan projektverksamhet, regionala företagsstöd och stöd till kommersiell service.
Utifrån befintligt beslutsutrymme är förslaget att 65 % ska användas för projektstöd, 30 % till företagsstöd samt 5 % till stöd till kommersiell service.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regleringsbrev 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I det av regeringen årligen fastställda regleringsbrev för budgetåret 2022 avseende anslag 1:1 Regionala utvecklingsmedel, tilldelas Region Dalarna en anslagsbudget på 77 312 tkr och ett beställningsbemyndigande om 140 000 tkr. Regionen beslutar själva hur dessa medel ska fördelas mellan projektverksamhet, regionala företagsstöd och stöd till kommersiell service.
Utifrån befintligt beslutsutrymme är förslaget att 65 % ska användas för projektstöd, 30 % till företagsstöd samt 5 % till stöd till kommersiell service.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regleringsbrev 2022 | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på remiss Värmlands forsknings- och innovationsstrategi för hållbar smart specialisering 2022-2028 |
Diarienummer: RD21/06626 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enligt bilaga b) utgör Region Dalarnas svar till Region Värmland på remissen Värmlands forsknings- och innovationsstrategi för hållbar smart specialisering 2022-2028.
Sammanfattning:
Region Värmland önskar svar på remissen Värmlands forsknings- och innovationsstrategi för hållbar smart specialisering 2022-2028.
Region Värmland är som regionalt utvecklingsansvarig den aktör som ansvarar för att en strategi för smart specialisering utarbetas och genomförs. Den nuvarande strategin sträckte sig fram till och med 2020 men har förlängts året ut eller till dess en ny strategi har fastställts. Förslaget till den nya strategin har arbetats fram under våren och hösten 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Värmlands forsknings-och innovationsstrategi för hållbar smart specialisering 2022-2028
b) Remissvar Värmlands forsknings- och innovationsstrategi för hållbar smart specialisering 2022-2028
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Värmland önskar svar på remissen Värmlands forsknings- och innovationsstrategi för hållbar smart specialisering 2022-2028.
Region Värmland är som regionalt utvecklingsansvarig den aktör som ansvarar för att en strategi för smart specialisering utarbetas och genomförs. Den nuvarande strategin sträckte sig fram till och med 2020 men har förlängts året ut eller till dess en ny strategi har fastställts. Förslaget till den nya strategin har arbetats fram under våren och hösten 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Värmlands forsknings-och innovationsstrategi för hållbar smart specialisering 2022-2028
b) Remissvar Värmlands forsknings- och innovationsstrategi för hållbar smart specialisering 2022-2028 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på remiss från Trafikverket - Utredning om allmän trafikplikt avseende flyg från oktober 2023 |
Diarienummer: RD22/00556 |
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|