Dagordning | |
  Regionstyrelsens arbetsutskott_2022-02-14_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Alla ledamöter och ersättare medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Ledningen informerar
Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Tobias Dahlström
C. Status uppdrag: Förslag på gemensam bilpoolslösning och styrande dokument för hela Region Dalarna
Förvaltningschef Regionservice Martin Ekberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Förslag till nya föreskrifter och allmänna råd om våld i nära relationer |
Diarienummer: RD21/06795 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Remissvar kring revidering av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2014:4) om våld i nära relationer. I förslaget har det flesta bestämmelser och rekommendationer från SOSFS 2014:4 först över till det nya förslaget, samt inkludering av lagändring från 1 augusti 2020 om krav på hälso- och sjukvården att särskilt beakta barns behov av information, råd och stöd. I konsekvensutredningen - förslag till nya föreskrifter och allmänna råd om våld i nära relationer finns rekommendation om att hälso- och sjukvården skall ha bindande bestämmelser kring fastställda rutiner att fråga om våld. Vårdgivaren bör ta i beaktan att även män och pojkar kan vara utsatta för våld i nära relationer och att hälso och sjukvården ska hjälpa den som är utsatt för våld att komma i kontakt med socialtjänsten. Det förebyggande arbetet lyfts fram. Hälso- och sjukvårdens och tandvårdens respektive uppdrag tydliggörs genom separata kapitel. I allmänna råd föreslås vårdgivaren se till att verksamheterna har kunskap om våld för att kunna ge god vård
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Följebrev
d) Missiv SOSFS Våld i nära relationer
e) Föreskriftsutkast SOSFS Våld i nära relationer
f) Konsekvensutredning Våld i nära relationer
g) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-01-18 § 14
h) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-01-18
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Remissvar kring revidering av Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2014:4) om våld i nära relationer. I förslaget har det flesta bestämmelser och rekommendationer från SOSFS 2014:4 först över till det nya förslaget, samt inkludering av lagändring från 1 augusti 2020 om krav på hälso- och sjukvården att särskilt beakta barns behov av information, råd och stöd. I konsekvensutredningen - förslag till nya föreskrifter och allmänna råd om våld i nära relationer finns rekommendation om att hälso- och sjukvården skall ha bindande bestämmelser kring fastställda rutiner att fråga om våld. Vårdgivaren bör ta i beaktan att även män och pojkar kan vara utsatta för våld i nära relationer och att hälso och sjukvården ska hjälpa den som är utsatt för våld att komma i kontakt med socialtjänsten. Det förebyggande arbetet lyfts fram. Hälso- och sjukvårdens och tandvårdens respektive uppdrag tydliggörs genom separata kapitel. I allmänna råd föreslås vårdgivaren se till att verksamheterna har kunskap om våld för att kunna ge god vård
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Följebrev
d) Missiv SOSFS Våld i nära relationer
e) Föreskriftsutkast SOSFS Våld i nära relationer
f) Konsekvensutredning Våld i nära relationer
g) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-01-18 § 14
h) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-01-18 | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Finansiering för framtagandet av en plan förhöjd beredskap för Region Dalarna. |
Diarienummer: RD22/00902 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Finansiering om totalt 1 miljon kronor för projektledare som under 2022 och 2023 ska ta fram en plan för höjd beredskap för Region Dalarna, godkänns.
2. Finansiering om 400 000 kr utgår år 2022 ur Regionstyrelsens utvecklingspott.
3. Finansiering om 600 000 kr för år 2023 hänskjuts till budgetberedningens ordinarie process.
Sammanfattning:
Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade 2021-11-29 att ge Regiondirektören i uppdrag att i dialog med arbetsutskottet ta fram en plan för höjd beredskap som inkluderar en krigsorganisation.
För att ta fram en plan för höjd beredskap inkluderande det civila försvaret, kommer arbetet bedrivas i projektform. Det ses som nödvändigt att ha ett projekt för att ta fram planen sedan är det upp till organisationen att förvalta det som tas fram.
Framtagandet behövs en gång och ska samla resurserna från olika förvaltningar. För att få in den kompetensen och resursen som kan bistå med den övergripande blicken så investeras det i en projektledare.
För att finansiera en projektledare till att genomföra arbetet så beviljas 1 miljon kronor från utvecklingspotten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Regionstyrelsens arbetsutskott 2021-11-29 § 135.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens arbetsutskott beslutade 2021-11-29 att ge Regiondirektören i uppdrag att i dialog med arbetsutskottet ta fram en plan för höjd beredskap som inkluderar en krigsorganisation.
För att ta fram en plan för höjd beredskap inkluderande det civila försvaret, kommer arbetet bedrivas i projektform. Det ses som nödvändigt att ha ett projekt för att ta fram planen sedan är det upp till organisationen att förvalta det som tas fram.
Framtagandet behövs en gång och ska samla resurserna från olika förvaltningar. För att få in den kompetensen och resursen som kan bistå med den övergripande blicken så investeras det i en projektledare.
För att finansiera en projektledare till att genomföra arbetet så beviljas 1 miljon kronor från utvecklingspotten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Regionstyrelsens arbetsutskott 2021-11-29 § 135. | | |
| | |
| | | |   |
5 Ansökan om finansiering till regionalt kompetenscenter inom livsmedelskedjan |
Diarienummer: RD21/06772 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Rättviks kommuns ansökan om etablering av ett regionalt kompetenscenter inom livsmedelskedjan under perioden 2022-2025, bilaga b), godkänns.
2. Finansiering om totalt 5 000 000 kronor för tre år enligt ansökan, godkänns.
3. Finansieringen utgår ur Regionstyrelsens pott för tillkommande satsningar år 2022.
4. Finansieringen för år 2023-2024 hänskjuts till budgetberedningens ordinarie process.
Sammanfattning:
I Region Dalarnas regionplan, budget och finansplan 2022-2024 kan man läsa ”Med konkurrenskraftiga företag och hållbara metoder kan livsmedels-produktionen i länet öka och ge smakrika och hälsosamma livsmedel som skapar sysselsättning, hållbar tillväxt och en levande landsbygd för nuvarande och kommande generationer i hela Dalarna. I enlighet med Dalarnas regionala livsmedelsstrategi ska ett kompetenscenter för gröna näringar startas i Dalarna tillsammans med övriga intressenter i Livsmedelsstrategin. Finansiering sker från medel avsatta för tillkommande satsningar.”
Ansökan från Rättviks kommun om finansiering av etableringsfasen av ”Regionalt kompetenscenter inom Livsmedelskedjan” är avsedd att vara ett svar på detta kompetenscenter för gröna näringar. I samverkan med andra regionala initiativ runt arbetet med Dalarnas livsmedelsstrategi är kompetenscentret en del av en helhet för att skapa de bästa av förutsättningar för en hållbar och produktiv livsmedelskedja i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan Regionalt kompetenscenter inom Livsmedelskedjan, daterad 2021-11-23
c) Dalarnas regionala livsmedelsstrategi mot 2030
d) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden 2022-01-19 § 19
e) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Region Dalarnas regionplan, budget och finansplan 2022-2024 kan man läsa ”Med konkurrenskraftiga företag och hållbara metoder kan livsmedels-produktionen i länet öka och ge smakrika och hälsosamma livsmedel som skapar sysselsättning, hållbar tillväxt och en levande landsbygd för nuvarande och kommande generationer i hela Dalarna. I enlighet med Dalarnas regionala livsmedelsstrategi ska ett kompetenscenter för gröna näringar startas i Dalarna tillsammans med övriga intressenter i Livsmedelsstrategin. Finansiering sker från medel avsatta för tillkommande satsningar.”
Ansökan från Rättviks kommun om finansiering av etableringsfasen av ”Regionalt kompetenscenter inom Livsmedelskedjan” är avsedd att vara ett svar på detta kompetenscenter för gröna näringar. I samverkan med andra regionala initiativ runt arbetet med Dalarnas livsmedelsstrategi är kompetenscentret en del av en helhet för att skapa de bästa av förutsättningar för en hållbar och produktiv livsmedelskedja i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan Regionalt kompetenscenter inom Livsmedelskedjan, daterad 2021-11-23
c) Dalarnas regionala livsmedelsstrategi mot 2030
d) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden 2022-01-19 § 19
e) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
6 Återrapport utredningsuppdrag - Svar på rekommendation från Sveriges kommuner och regioner om nationell finansiering av Tobias registrets fortsatta rekrytering av givare av blodstamceller 2022-2024 - Finansiering |
Diarienummer: RD21/04273 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen
1. Den årliga kostnaden för Region Dalarna, uppskattad till 214 293 kr, ska finansieras inom Hälso- och Sjukvårdsförvaltningens budget avseende åren 2022-2024.
2. Hälso- och Sjukvårdsförvaltningen är hemvist för Tobiasregistret.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen beslutade den 2021-10-27 att Region Dalarna ska betala sin andel till Tobiasregistret. Blodstamceller och därtill hörande transplantationer är en naturlig del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-10-27
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen beslutade den 2021-10-27 att Region Dalarna ska betala sin andel till Tobiasregistret. Blodstamceller och därtill hörande transplantationer är en naturlig del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-10-27 | | |
| | |
| | | |   |
7 Återrapport utredningsuppdrag - Svar på Rekommendation om fortsatt nationell finansiering av biobanken för navelsträngsblod 2022-2024 |
Diarienummer: RD21/04239 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen
1. Region Dalarnas kostnad avseende Nationella navelsträngsbanken, bestämd till 0,95 kr per invånare och år, ska finansieras inom Hälso- och Sjukvårdsförvaltningens budget avseende åren 2022-2024. Den årliga kostnaden är beräknad till 271.438 kr/år.
2. Hälso- och Sjukvårdsförvaltningen är hemvist för Navelsträngsblodbanken.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen beslutade den 2021-10-27 att Region Dalarna till Nationella navelsträngsblodbanken betalar 0,95 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2022 t.o.m. 31 december 2024. Därtill fick Regiondirektören i uppdrag att utreda framtida hemvist för frågor kring ansvarsområde och finansiering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-10-27
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen beslutade den 2021-10-27 att Region Dalarna till Nationella navelsträngsblodbanken betalar 0,95 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2022 t.o.m. 31 december 2024. Därtill fick Regiondirektören i uppdrag att utreda framtida hemvist för frågor kring ansvarsområde och finansiering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-10-27 | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på revisionsrapport - Granskning av regionens arbete med att motverka diskriminering av enskilda medborgare |
Diarienummer: RD21/04600 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande till revisorerna enligt bilaga b), godkänns och överlämnas.
2. Regiondirektören ges i uppdrag att tillse att åtgärdsplan för Region Dalarnas uppfyllnad av lagkrav i diskrimineringslagen tas fram och återrapporteras till Regionstyrelsen under hösten 2022.
Sammanfattning:
Revisorerna har hösten 2021 överlämnat en rapport över granskningen av regionens arbete mot diskriminering. Enligt rapporten har Regionstyrelsen endast delvis säkerställt en ändamålsenlig organisering och ansvarsfördelning av arbetet för att förebygga diskriminering enligt diskrimineringslagens sju grunder. Ett flertal rekommendationer lämnas. Arbetet mot diskriminering är komplext och spänner över ett flertal områden. Regionstyrelsen har för avsikt att på ett tydligare sätt än hittills ta ett samlat grepp om diskrimineringsfrågor. Granskningsrapporten och dess rekommendationer kommer att finnas med som underlag i en kommande dialog kring hur arbetet mot diskriminering bäst bör bedrivas. Regiondirektören uppdras att ta fram en åtgärdsplan för Region Dalarnas uppfyllnad av lagkrav i diskrimineringslagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapporten
d) PM revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisorerna har hösten 2021 överlämnat en rapport över granskningen av regionens arbete mot diskriminering. Enligt rapporten har Regionstyrelsen endast delvis säkerställt en ändamålsenlig organisering och ansvarsfördelning av arbetet för att förebygga diskriminering enligt diskrimineringslagens sju grunder. Ett flertal rekommendationer lämnas. Arbetet mot diskriminering är komplext och spänner över ett flertal områden. Regionstyrelsen har för avsikt att på ett tydligare sätt än hittills ta ett samlat grepp om diskrimineringsfrågor. Granskningsrapporten och dess rekommendationer kommer att finnas med som underlag i en kommande dialog kring hur arbetet mot diskriminering bäst bör bedrivas. Regiondirektören uppdras att ta fram en åtgärdsplan för Region Dalarnas uppfyllnad av lagkrav i diskrimineringslagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapporten
d) PM revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på granskningsrapport - Granskning av avtalsvillkor i upphandlingar |
Diarienummer: RD21/06280 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga d), godkänns och överlämnas.
Sammanfattning:
Revisionsbyrån Komredo konstaterar efter granskning att regionen saknar en ändamålsenlig avtalsuppföljning, att det finns brister i roller och ansvarsfördelning och nämner särskilt bristande kontroll av direktupphandlingar. Regionens revisorer delar slutsatserna och rekommenderar regionstyrelsen att säkerställa en ändamålsenlig uppföljning av ingångna avtal, att säkerställa ett ändamålsenligt kontrollsystem för direktupphandlingar, samt att i övrigt beakta de rekommendationer som lämnas i Komredos granskning.
Stort fokus senaste året har legat på att se över Upphandlingsavdelningens rutiner, riktlinjer samt resurser. Komredo utförde sin revision med fokus på de äldre riktlinjer, rutiner och upphandlingspolicy.
Fullmäktige beslutade sommaren 2021 om en ny upphandlingspolicy med tillhörande riktlinjer. I riktlinjerna tydliggörs avtalsförvaltningsprocessen och fortsatt arbete pågår nu med implementering av nya rutiner. En grundförutsättning för att nå målet, en ändamålsenlig avtalsförvaltning, behövs ett förbättrat digitalt systemstöd samt behov av utökning av resurser som också påpekas i rapporten.
Systemstöd finns ute på marknaden som skulle förbättra och effektivisera arbetet i hela anskaffningsprocessen. Bl.a. ska ett upphandlingsverkyg upphandlas under 2022 som ska täcka våra behov enligt rapporten, ekonomiskt blir det en högre kostnad än nuvarande system där även stöd från IT behövs i processen. Planerad uppstart och implementering av upphandlingsverktyg är under kvartal 1 2023.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisionsbyrån Komredo konstaterar efter granskning att regionen saknar en ändamålsenlig avtalsuppföljning, att det finns brister i roller och ansvarsfördelning och nämner särskilt bristande kontroll av direktupphandlingar. Regionens revisorer delar slutsatserna och rekommenderar regionstyrelsen att säkerställa en ändamålsenlig uppföljning av ingångna avtal, att säkerställa ett ändamålsenligt kontrollsystem för direktupphandlingar, samt att i övrigt beakta de rekommendationer som lämnas i Komredos granskning.
Stort fokus senaste året har legat på att se över Upphandlingsavdelningens rutiner, riktlinjer samt resurser. Komredo utförde sin revision med fokus på de äldre riktlinjer, rutiner och upphandlingspolicy.
Fullmäktige beslutade sommaren 2021 om en ny upphandlingspolicy med tillhörande riktlinjer. I riktlinjerna tydliggörs avtalsförvaltningsprocessen och fortsatt arbete pågår nu med implementering av nya rutiner. En grundförutsättning för att nå målet, en ändamålsenlig avtalsförvaltning, behövs ett förbättrat digitalt systemstöd samt behov av utökning av resurser som också påpekas i rapporten.
Systemstöd finns ute på marknaden som skulle förbättra och effektivisera arbetet i hela anskaffningsprocessen. Bl.a. ska ett upphandlingsverkyg upphandlas under 2022 som ska täcka våra behov enligt rapporten, ekonomiskt blir det en högre kostnad än nuvarande system där även stöd från IT behövs i processen. Planerad uppstart och implementering av upphandlingsverktyg är under kvartal 1 2023.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på granskningsrapport - Granskning av intern kontroll 2021 |
Diarienummer: RD21/06781 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande till revisorerna enligt bilaga b), godkänns och överlämnas.
2. Regiondirektören uppdras att beakta rekommendationerna i det fortsatta arbetet med intern kontroll i Region Dalarna.
Sammanfattning:
En granskningsrapport har lämnats av revisorerna. Granskningsrapporten omfattar intern kontroll. Revisorerna uttrycker i granskningsrapporten att den interna kontrollen i Region Dalarna har utvecklats ytterligare under år 2021 och att tidigare framförda rekommendationer har hörsammats. Revisorernas rekommenderar till Region Dalarna är att styrelse och nämnder säkerställer genomförandet av ett fortsatt internkontrollarbete och utveckling av detta arbete trots extra ordinära händelser som påverkar verksamheten.
Region Dalarna avser att hörsamma revisorernas rekommendationer genom att ge regiondirektören i uppdrag att utveckla arbetet med intern kontroll enligt ovan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Revisionsrapport
d) Slutsatser och rekommendationer från revisorer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En granskningsrapport har lämnats av revisorerna. Granskningsrapporten omfattar intern kontroll. Revisorerna uttrycker i granskningsrapporten att den interna kontrollen i Region Dalarna har utvecklats ytterligare under år 2021 och att tidigare framförda rekommendationer har hörsammats. Revisorernas rekommenderar till Region Dalarna är att styrelse och nämnder säkerställer genomförandet av ett fortsatt internkontrollarbete och utveckling av detta arbete trots extra ordinära händelser som påverkar verksamheten.
Region Dalarna avser att hörsamma revisorernas rekommendationer genom att ge regiondirektören i uppdrag att utveckla arbetet med intern kontroll enligt ovan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Revisionsrapport
d) Slutsatser och rekommendationer från revisorer | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|