Dagordning | |
  Regionstyrelsen_2022-02-07_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag: :
1. Alla deltagare medges delta på distans vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
B. Ekonomisk information
C. Information från HR-enheten
D. Informations från tandvårdsnämnden - åtgärdsplan för tandläkarbrist
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Regiondirektör
Bilaga
C) Förvaltningschef
Bilaga
D) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Utredningsuppdrag - Abonnemangskostnad för hornhinnebanken |
Diarienummer: RD21/04915 |
Ordförandens förslag:
1. Abonnemangskostnaderna för hornhinnebanken ska finansieras inom Hälso- och Sjukvårdsförvaltningens budget.
Sammanfattning:
Hornhinnebanken ska tillförsäkra tillgång till hornhinnor för transplantation i sjukvårdsregionen. Ögonkliniken och därtill hörande transplantationer är en naturlig del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhet och bör därmed fortsatt finansieras inom fastställd budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsunderlag Regionstyrelsen 2021-10-27
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hornhinnebanken ska tillförsäkra tillgång till hornhinnor för transplantation i sjukvårdsregionen. Ögonkliniken och därtill hörande transplantationer är en naturlig del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhet och bör därmed fortsatt finansieras inom fastställd budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsunderlag Regionstyrelsen 2021-10-27
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 | | |
| | |
| | | |   |
6 Beslut om IT-investering över 10 miljoner kronor |
Diarienummer: RD22/00655 |
Ordförandens förslag:
1. Beslut om IT-investering över 10 miljoner kronor, enligt bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige har i beslut genom regionplan och budget för 2022 fastställt en gällande investeringsram på totalt 100 mkr för IT-investeringar 2022.
Delegeringsbestämmelserna för Regionstyrelsens förvaltning medger att Regiondirektören beslutar om investeringar överstigande 1 prisbasbelopp och understigande 10 mnkr per objekt som inte är strategiska investeringar. Vilket innebär att investeringar överstigande 10 mnkr per objekt eller är strategisk investering beslutas av Regionstyrelsen.
För att hålla en god kvalité på maskinparken och med förutsättningar som finns idag föreslås investera i Hyr-PC, vilket möjliggör ett kontinuerligt utbyte då äldre datorer går EOL (end of life) samt att nya behov uppkommer eller när datorer går sönder.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) IT-investering, Hyr-PC, inklusive elevdatorer samt kontinuerligt utbyte i befintlig maskinpark
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige har i beslut genom regionplan och budget för 2022 fastställt en gällande investeringsram på totalt 100 mkr för IT-investeringar 2022.
Delegeringsbestämmelserna för Regionstyrelsens förvaltning medger att Regiondirektören beslutar om investeringar överstigande 1 prisbasbelopp och understigande 10 mnkr per objekt som inte är strategiska investeringar. Vilket innebär att investeringar överstigande 10 mnkr per objekt eller är strategisk investering beslutas av Regionstyrelsen.
För att hålla en god kvalité på maskinparken och med förutsättningar som finns idag föreslås investera i Hyr-PC, vilket möjliggör ett kontinuerligt utbyte då äldre datorer går EOL (end of life) samt att nya behov uppkommer eller när datorer går sönder.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) IT-investering, Hyr-PC, inklusive elevdatorer samt kontinuerligt utbyte i befintlig maskinpark | | |
| | |
| | | |   |
7 Användandet av molntjänsten LibreView i Region Dalarna |
Diarienummer: RD21/06200 |
Ordförandens förslag:
1. Användningen av LibreView godkänns då de stora patientsäkerhetsfördelarna bedöms vida överstiga den låga risken att patientuppgifterna som lagras i molntjänsten lämnas ut med stöd av CLOUD Act.
Sammanfattning:
LibreView är ett molnbaserat analysprogram från företaget Abbott Scandinavia AB och som används vid behandling av diabetes. I början av år 2021 uppmärksammades att Region Dalarna inte hade något personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med företaget Abbott. Efter dialog med rättsavdelningen rekommenderades regionen att med omedelbar verkan sluta använda webbtjänsten i avvaktan på att ett avtal ska förhandlas fram. Enligt Region Dalarnas riktlinje för användning av molntjänster (RD19/05757) ska det säkerställas att sekretesskyddade uppgifter inte behandlas i molntjänster som omfattas av CLOUD Act. Applikationsrådet bedömer att behandlingen inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen och kan inte ge ett särskilt godkännande för att godkänna behandlingen.
Ärendet tas till Regionstyrelsen utifrån att behov uttryckts för att tydliggöra beslutsmandaten hur eventuella avsteg kan göras från gällande riktlinjer. Dataskyddsombud har konsulterats och rekommenderat att ett införande föregås av en konsekvensbedömning. En sådan har utförts enligt bilaga d).
Fortsatt stopp, som i skrivande stund råder kring användandet av LibreView, orsakar onödig risk och väntetid för patienter samt en ansträngd situation för regionens medarbetare inom diabetesmottagningarna.
Möjligheten för vården att ordinera/ge patienten råd om insulindoser försämras radikalt vilket försämrar patientsäkerheten och möjligheten till att ge en god vård. Avsaknaden av tjänsten ger sämre förutsättningar att ordinera insulin, vilket på sikt ökar risken för kostsamma följdsjukdomar och lidande för patienten.
Möjligheten till distansbesök försvinner helt. Vården blir mer svårtillgänglig då patienten måste komma till mottagningen för att få hjälp, och visa sina glukoskurvor direkt ur avläsaren/den egna mobiltelefonen. Det kostar tid, pengar och miljöpåverkan för alla parter.
Främjandet av goda kontakter mellan vårdpersonal och patient naggas i kanten då patienterna redan idag uttrycker förvåning över att diabetesmottagningarna inte kan hjälpa dem via det gemensamma arbetsredskapet LibreView.
Den fördel som har funnits då verksamheterna använt samma arbetsredskap, och som underlättat samarbetet mellan dem, försvinner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) LibreView- informationsbilaga
c) Riktlinje för upphandling och användning av molntjänster RD19/05757
d) Konsekvensbedömning
e) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 177
f) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
g) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
LibreView är ett molnbaserat analysprogram från företaget Abbott Scandinavia AB och som används vid behandling av diabetes. I början av år 2021 uppmärksammades att Region Dalarna inte hade något personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med företaget Abbott. Efter dialog med rättsavdelningen rekommenderades regionen att med omedelbar verkan sluta använda webbtjänsten i avvaktan på att ett avtal ska förhandlas fram. Enligt Region Dalarnas riktlinje för användning av molntjänster (RD19/05757) ska det säkerställas att sekretesskyddade uppgifter inte behandlas i molntjänster som omfattas av CLOUD Act. Applikationsrådet bedömer att behandlingen inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen och kan inte ge ett särskilt godkännande för att godkänna behandlingen.
Ärendet tas till Regionstyrelsen utifrån att behov uttryckts för att tydliggöra beslutsmandaten hur eventuella avsteg kan göras från gällande riktlinjer. Dataskyddsombud har konsulterats och rekommenderat att ett införande föregås av en konsekvensbedömning. En sådan har utförts enligt bilaga d).
Fortsatt stopp, som i skrivande stund råder kring användandet av LibreView, orsakar onödig risk och väntetid för patienter samt en ansträngd situation för regionens medarbetare inom diabetesmottagningarna.
Möjligheten för vården att ordinera/ge patienten råd om insulindoser försämras radikalt vilket försämrar patientsäkerheten och möjligheten till att ge en god vård. Avsaknaden av tjänsten ger sämre förutsättningar att ordinera insulin, vilket på sikt ökar risken för kostsamma följdsjukdomar och lidande för patienten.
Möjligheten till distansbesök försvinner helt. Vården blir mer svårtillgänglig då patienten måste komma till mottagningen för att få hjälp, och visa sina glukoskurvor direkt ur avläsaren/den egna mobiltelefonen. Det kostar tid, pengar och miljöpåverkan för alla parter.
Främjandet av goda kontakter mellan vårdpersonal och patient naggas i kanten då patienterna redan idag uttrycker förvåning över att diabetesmottagningarna inte kan hjälpa dem via det gemensamma arbetsredskapet LibreView.
Den fördel som har funnits då verksamheterna använt samma arbetsredskap, och som underlättat samarbetet mellan dem, försvinner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) LibreView- informationsbilaga
c) Riktlinje för upphandling och användning av molntjänster RD19/05757
d) Konsekvensbedömning
e) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 177
f) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
g) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 | | |
| | |
| | | |   |
8 Långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/05585 |
Ordförandens förslag:
1. Övergripande mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsförvaltningen enligt bilaga b), fastställs.
2. Nulägesanalysen enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen beslutade den 14 december 2020 att godkänna framtagandet av en långsiktig och strategisk plan för hälso- och sjukvården i Region Dalarna (RD20/05585). Under 2021 har ett utredningsarbete bedrivits i syfte att skapa en grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Uppdraget har delats upp i två faser. Den första fasen har resulterat i en nulägesanalys för hälso- och sjukvården i Region Dalarna som identifierar behov, resurser och utmaningar för framtiden. I den andra fasen identifieras mål och strategier för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Målen utgår från existerande lagstiftning som styr hälso- och sjukvårdsområdet. Strategierna bygger på en dialog med verksamhetschefer inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att senast 2022-05-24 presentera ett konkret förslag av mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsnämnden som grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. I konkretiseringen ska behov, resurser och utmaningar som presenteras i nulägesanalysen beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Mål och strategier
c) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Nulägesanalys
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 176
e) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
f) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 § 148
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen beslutade den 14 december 2020 att godkänna framtagandet av en långsiktig och strategisk plan för hälso- och sjukvården i Region Dalarna (RD20/05585). Under 2021 har ett utredningsarbete bedrivits i syfte att skapa en grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Uppdraget har delats upp i två faser. Den första fasen har resulterat i en nulägesanalys för hälso- och sjukvården i Region Dalarna som identifierar behov, resurser och utmaningar för framtiden. I den andra fasen identifieras mål och strategier för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Målen utgår från existerande lagstiftning som styr hälso- och sjukvårdsområdet. Strategierna bygger på en dialog med verksamhetschefer inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att senast 2022-05-24 presentera ett konkret förslag av mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsnämnden som grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. I konkretiseringen ska behov, resurser och utmaningar som presenteras i nulägesanalysen beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Mål och strategier
c) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Nulägesanalys
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 176
e) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
f) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 § 148 | | |
| | |
| | | |   |
9 Säkrare och tryggare mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/03148 |
Ordförandens förslag:
1. Finansiering 2022 för projekt med summan 2,85 mnkr utgår från Regionstyrelsens pott för tillkommande satsningar.
2. Finansiering 2023 med summan 4,7 mnkr hänvisas till budgetarbetet i Regionplan 2023.
Sammanfattning:
Förlossningsutredningen Dalarna och en handlingsplan presenterades vid Hälso- och sjukvårdsnämnden den 20 april 2021 § 66.
Projektledare för projekt med barnmorskekontinuitet i vårdkedjan för förlossningsrädda gravida och deras partner år 2021 har blivit försenat och planeras till år 2022. Beräknad kostnad för projektet år 2022 är 2,85 mnkr. År 2023 beräknas kostnaden till 4,7 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-04-20 § 66
c) Handlingsplan 2021-04-20 § 66 C
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-01-18 ojusterat § 15
e) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
f) Protokoll arbetsutskottet 2022-01-24 § 149
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förlossningsutredningen Dalarna och en handlingsplan presenterades vid Hälso- och sjukvårdsnämnden den 20 april 2021 § 66.
Projektledare för projekt med barnmorskekontinuitet i vårdkedjan för förlossningsrädda gravida och deras partner år 2021 har blivit försenat och planeras till år 2022. Beräknad kostnad för projektet år 2022 är 2,85 mnkr. År 2023 beräknas kostnaden till 4,7 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-04-20 § 66
c) Handlingsplan 2021-04-20 § 66 C
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-01-18 ojusterat § 15
e) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
f) Protokoll arbetsutskottet 2022-01-24 § 149 | | |
| | |
| | | |   |
10 Uppdrag från Regionplanen "Utred möjligheterna till ökade öppettider" |
Diarienummer: RD21/04792 |
Ordförandens förslag:
1. Utredning ”Ökade öppettider” enligt bilaga b), godkänns.
2. Vårdvalsberedningen uppdras utreda om det går att likställa de ekonomiska förutsättningarna för ökade öppettider för tandvård och primärvård.
Sammanfattning:
I Regionplan för 2021- 2023 finns följande uppdrag formulerat för Tandvårdsförvaltningen ”Utred möjligheterna till ökade öppettider”.
Fem av Folktandvårdens tjugo allmäntandvårdskliniker har en öppettid på över 60 timmar/vecka. Antalet medarbetare på dessa kliniker ligger mellan 30-60 medarbetare. Övriga allmäntandvårdskliniker och specialistkliniker har i snitt ett öppethållande som ligger på ca 40 timmar/vecka.
Utökade öppettider kräver schemaläggning med skiftgång och kan endast tillämpas på kliniker med minst fyra behandlingsteam och ett patientunderlag på ca 8 000 - 10 000st. Om fler kliniker ska gå över i skiftgång krävs beslut om minskat antal kliniker med fler sammanslagningar för att skapa större enheter.
Folktandvården Dalarna är ett glesbygdslän där varje kommun har minst en Folktandvårdsklinik, och kommunstorleken uppgår ibland inte ens till 10 000 innevånare. Den enda kommun där detta skulle vara möjligt är Mora kommun, och det går helt in i den plan för kommande Tandvårdshus i Folktandvården, där skiftgång kommer att tillämpas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning ”Ökade öppettider”
c) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-12-16 § 39
d) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 § 150
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionplan för 2021- 2023 finns följande uppdrag formulerat för Tandvårdsförvaltningen ”Utred möjligheterna till ökade öppettider”.
Fem av Folktandvårdens tjugo allmäntandvårdskliniker har en öppettid på över 60 timmar/vecka. Antalet medarbetare på dessa kliniker ligger mellan 30-60 medarbetare. Övriga allmäntandvårdskliniker och specialistkliniker har i snitt ett öppethållande som ligger på ca 40 timmar/vecka.
Utökade öppettider kräver schemaläggning med skiftgång och kan endast tillämpas på kliniker med minst fyra behandlingsteam och ett patientunderlag på ca 8 000 - 10 000st. Om fler kliniker ska gå över i skiftgång krävs beslut om minskat antal kliniker med fler sammanslagningar för att skapa större enheter.
Folktandvården Dalarna är ett glesbygdslän där varje kommun har minst en Folktandvårdsklinik, och kommunstorleken uppgår ibland inte ens till 10 000 innevånare. Den enda kommun där detta skulle vara möjligt är Mora kommun, och det går helt in i den plan för kommande Tandvårdshus i Folktandvården, där skiftgång kommer att tillämpas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning ”Ökade öppettider”
c) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-12-16 § 39
d) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 § 150 | | |
| | |
| | | |   |
11 Förläning av tillfällig ersättning med anledning av covid-19-pandemin innebärande avsteg från punkt 6.2 Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: RD20/04261 |
Ordförandens förslag:
1. Alla personer 70 år och äldre samt de som tillhör riskgrupp i övrigt, ska beviljas bilersättning från och med 0 km för resor till planerade vårdbesök inklusive vaccination för covid-19.
2. I de fall resa med egen bil inte är ett alternativ kan sjukresa, i mån av kapacitet hos kollektivtrafikförvaltningen, beviljas för ovan nämnda personer.
3. Beslutet gäller från och med 2022-02-07 till och med 2022-04-11.
4. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70 år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor (LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Beslut Regionstyrelsen 2021-10-18
e) Beslut Regionfullmäktige 2020-09-28
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70 år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor (LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Beslut Regionstyrelsen 2021-10-18
e) Beslut Regionfullmäktige 2020-09-28 | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på revisionsrapport - Granskning av Regionala utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel m.m. |
Diarienummer: RD21/04313 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga b), godkänns och överlämnas till revisionen.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har gett KPMG i uppdrag att granska regional utvecklingsnämndens handläggning av anslaget 1:1 som används till projektstöd, företagsstöd och stöd till kommersiell service. KPMG:s utredning kommer fram till ett antal rekommendationer, vissa saker som ska åtgärdas och andra som förvaltningen behöver vidareutveckla.
Alla projektansökningar där regionala utvecklingsnämnden är projektägare, föreslås beslutas av nämnden. Protokollsutdrag har även tidigare skickats till regionstyrelsen, när nämnden har beslutat om medel till egna projekt, vilket även fortsättningsvis kommer att ske. Detta för att regionstyrelsen ska kunna utöva sin uppsiktsplikt över nämndens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskning av regional utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel mm
d) PM - handläggning projektmedel
e) Protokollsutdrag regionala utvecklingsnämnden 2021-12-08 § 73
f) Beslutsunderlag regionala utvecklingsnämnden
g) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 § 151
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har gett KPMG i uppdrag att granska regional utvecklingsnämndens handläggning av anslaget 1:1 som används till projektstöd, företagsstöd och stöd till kommersiell service. KPMG:s utredning kommer fram till ett antal rekommendationer, vissa saker som ska åtgärdas och andra som förvaltningen behöver vidareutveckla.
Alla projektansökningar där regionala utvecklingsnämnden är projektägare, föreslås beslutas av nämnden. Protokollsutdrag har även tidigare skickats till regionstyrelsen, när nämnden har beslutat om medel till egna projekt, vilket även fortsättningsvis kommer att ske. Detta för att regionstyrelsen ska kunna utöva sin uppsiktsplikt över nämndens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskning av regional utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel mm
d) PM - handläggning projektmedel
e) Protokollsutdrag regionala utvecklingsnämnden 2021-12-08 § 73
f) Beslutsunderlag regionala utvecklingsnämnden
g) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 § 151 | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på remiss från Trafikverket Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 |
Diarienummer: RD21/06377 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enligt bilaga b) utgör Region Dalarnas svar till Trafikverket på samrådet gällande Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på remiss om EU-kommissionens paket för effektiv och grön mobilitet från Transportinfrastruktur och planering |
Diarienummer: RD21/07048 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b) utgör Region Dalarnas svar till Infrastrukturdepartementen gällande remiss om EU-kommissionens paket för effektiv och grön mobilitet
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på remiss från Socialdepartementet - Betänkandet Riksintressen i hälso- och sjukvården – stärkt statlig styrning för hållbar vårdinfrastruktur (SOU 2021:71) |
Diarienummer: RD21/05456 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialdepartementet.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Region Dalarna har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter på utredningen Riksintressen i hälso- och sjukvård - stärkt statlig styrning för hållbar vårdinfrastruktur (SOU 2021:71).
Region Dalarna (Regionen) avstyrker dock i huvudsak utredningens förslag och lämnar synpunkter på utredningens förslag enligt bilaga c) till ärendet.
Sammanfattningsvis instämmer Regionen i att samtliga berörda aktörer inom hälso- och sjukvården behöver arbeta mer integrerat inom ramen för ett vårdinfrastrukturtänk med stöd av olika kompetenser som gemensamt kan bidra till vårdens framtida utveckling, där fastighetsfrågorna är en delmängd. Regionen bedömer dock inte att utredningens förslag om införande av en lag om riksintressen avseende fastighetsinvesteringar, är en lämplig lösning på en delmängd av framtidens utmaningar inom hälso- och sjukvården. Förslaget om att stärka den statliga styrningen kring investeringar som påverkar vårdinfrastrukturen vad gäller fastigheter via lagstiftning anser Regionen vara fel tillvägagångssätt och kan leda till merkostnader och ineffektivitet för hela systemet.
Gällande digital infrastruktur önskar Regionen att staten ska öka sitt engagemang och ta ett större ansvar för den IT-infrastruktur som behöver vara gemensam för hela välfärdssektorn, det vill säga ansvara för standarder och kravställningar samt gemensamma nationella digitala tjänster för exempelvis hälso- och sjukvård, socialtjänst, skola, samhällsbyggnad och de statliga myndigheternas verksamhet samt service till invånare och företag. En viktigare åtgärd för patientsäkerheten och vårdens utveckling vore att se till att kommuner och regioner kan använda samma journalsystem till exempel. Regionen utgår redan idag efter standarder och ser att det är ett gott stöd i genomförandet av projekten avseende fastighetsfrågor. Regionen tror dock inte att dessa standarder behöver regleras i lag utan ser att nyttan med att tillämpa standarder är så pass stor att detta är en naturlig väg att gå vid uppförande av vårdbyggnader.
Regionen avstyrker förslaget kring ökad statlig finansiering av forskning kring vårdinfrastrukturer samt statligt ansvar för finansieringen av Centrum för vårdens arkitektur vid Chalmers tekniska högskola.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riksintressen i hälso- och sjukvården -stärkt statlig styrning för hållbar vårdinfrastruktur (SOU 2021:71)
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter på utredningen Riksintressen i hälso- och sjukvård - stärkt statlig styrning för hållbar vårdinfrastruktur (SOU 2021:71).
Region Dalarna (Regionen) avstyrker dock i huvudsak utredningens förslag och lämnar synpunkter på utredningens förslag enligt bilaga c) till ärendet.
Sammanfattningsvis instämmer Regionen i att samtliga berörda aktörer inom hälso- och sjukvården behöver arbeta mer integrerat inom ramen för ett vårdinfrastrukturtänk med stöd av olika kompetenser som gemensamt kan bidra till vårdens framtida utveckling, där fastighetsfrågorna är en delmängd. Regionen bedömer dock inte att utredningens förslag om införande av en lag om riksintressen avseende fastighetsinvesteringar, är en lämplig lösning på en delmängd av framtidens utmaningar inom hälso- och sjukvården. Förslaget om att stärka den statliga styrningen kring investeringar som påverkar vårdinfrastrukturen vad gäller fastigheter via lagstiftning anser Regionen vara fel tillvägagångssätt och kan leda till merkostnader och ineffektivitet för hela systemet.
Gällande digital infrastruktur önskar Regionen att staten ska öka sitt engagemang och ta ett större ansvar för den IT-infrastruktur som behöver vara gemensam för hela välfärdssektorn, det vill säga ansvara för standarder och kravställningar samt gemensamma nationella digitala tjänster för exempelvis hälso- och sjukvård, socialtjänst, skola, samhällsbyggnad och de statliga myndigheternas verksamhet samt service till invånare och företag. En viktigare åtgärd för patientsäkerheten och vårdens utveckling vore att se till att kommuner och regioner kan använda samma journalsystem till exempel. Regionen utgår redan idag efter standarder och ser att det är ett gott stöd i genomförandet av projekten avseende fastighetsfrågor. Regionen tror dock inte att dessa standarder behöver regleras i lag utan ser att nyttan med att tillämpa standarder är så pass stor att detta är en naturlig väg att gå vid uppförande av vårdbyggnader.
Regionen avstyrker förslaget kring ökad statlig finansiering av forskning kring vårdinfrastrukturer samt statligt ansvar för finansieringen av Centrum för vårdens arkitektur vid Chalmers tekniska högskola.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riksintressen i hälso- och sjukvården -stärkt statlig styrning för hållbar vårdinfrastruktur (SOU 2021:71)
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
16 Begäran om ägarnas fortsatta borgensåtagande för lån taget av Dala Airport AB |
Diarienummer: RD22/00120 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. För egen skuld ingå borgen för Dala Airport AB:s låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 15 000 000 kr, jämte därpå löpande ränta och kostnader. Borgen är en proprieborgen och är solidarisk med övriga delägare.
2. Beslutet gäller under förutsättning av övriga delägare har beslutat om borgen.
Sammanfattning:
Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna) har sedan tidigare fattat ett politiskt beslut (LF 2012 §88) om att gå i borgen upp till max 15 mnkr för Dala Airport AB, organisationsnummer 556100-0844.
I nu föreslaget beslut bekräftas det tidigare beslutet och uppdaterad formulering i beslutspunkt används. Det nya beslutet ersätter det gamla när det nya beslutet vinner laga kraft.
Bakgrunden är att Dala Airport AB avser att omsätta befintligt lån hos Kommuninvest när det går till förfall vilket medför ett förnyat borgensåtagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut LF 2012 §88
c) Missiv sid 1
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 § 152
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna) har sedan tidigare fattat ett politiskt beslut (LF 2012 §88) om att gå i borgen upp till max 15 mnkr för Dala Airport AB, organisationsnummer 556100-0844.
I nu föreslaget beslut bekräftas det tidigare beslutet och uppdaterad formulering i beslutspunkt används. Det nya beslutet ersätter det gamla när det nya beslutet vinner laga kraft.
Bakgrunden är att Dala Airport AB avser att omsätta befintligt lån hos Kommuninvest när det går till förfall vilket medför ett förnyat borgensåtagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut LF 2012 §88
c) Missiv sid 1
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 § 152 | | |
| | |
| | | |   |
17 Patientavgift för APAP/CPAP |
Diarienummer: RD21/06933 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Patientavgift för APAP/CPAP fastställs till 250 kr som en engångsavgift från och med 2022-01-01.
Sammanfattning:
Sömnen påverkar allas liv. En god sömn gör att man kan prestera och må bättre medan dålig sömn kan medföra hälsorisker och följdsjukdomar. Sömnlaboratoriet vis Avesta lasarett finansieras i dag delvis av höga avgifter från APAP/CPAP-maskiner. Sömnlaboratoriet bör i likhet med annan hälso- och sjukvård finansieras med budgeterade ramanslag och tillförs därför 10 miljoner kronor för 2022 för att införa en ny finansieringsmodell enligt Regionfullmäktiges beslut om regionplan och budget 2021-06-14 - 15 § 53.
Patientavgift för APAP/CPAP fastslås till 250 kr som en engångsavgift.
Hjälpmedelsnämnden Dalarna har antagit en översyn kring patientavgifter för hjälpmedel. Översynen har haft syftet att ta ett helhetsgrepp att inkludera samtliga hjälpmedelsgrupper. Oavsett inom vilken verksamhet inom kommun eller region förskrivningen sker.
Avgifterna för APAP/CPAP har tidigare kostat mer än övriga hjälpmedel och utifrån ett jämställdhetsperspektiv, rättviseperspektiv och de inkomna remissvaren från kommuner och brukarorganisationerna så är slutsatsen att patientavgift för APAP/CPAP fastställs till 250 kr som en engångsavgift.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden § 16 2022-01-18
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sömnen påverkar allas liv. En god sömn gör att man kan prestera och må bättre medan dålig sömn kan medföra hälsorisker och följdsjukdomar. Sömnlaboratoriet vis Avesta lasarett finansieras i dag delvis av höga avgifter från APAP/CPAP-maskiner. Sömnlaboratoriet bör i likhet med annan hälso- och sjukvård finansieras med budgeterade ramanslag och tillförs därför 10 miljoner kronor för 2022 för att införa en ny finansieringsmodell enligt Regionfullmäktiges beslut om regionplan och budget 2021-06-14 - 15 § 53.
Patientavgift för APAP/CPAP fastslås till 250 kr som en engångsavgift.
Hjälpmedelsnämnden Dalarna har antagit en översyn kring patientavgifter för hjälpmedel. Översynen har haft syftet att ta ett helhetsgrepp att inkludera samtliga hjälpmedelsgrupper. Oavsett inom vilken verksamhet inom kommun eller region förskrivningen sker.
Avgifterna för APAP/CPAP har tidigare kostat mer än övriga hjälpmedel och utifrån ett jämställdhetsperspektiv, rättviseperspektiv och de inkomna remissvaren från kommuner och brukarorganisationerna så är slutsatsen att patientavgift för APAP/CPAP fastställs till 250 kr som en engångsavgift.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden § 16 2022-01-18 | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på motion från Elin Norén (S) - Stärk vården av postcovid |
Diarienummer: RD21/01932 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen anses vara besvarad.
Sammanfattning:
Elin Norén har i motion framfört ”Stärk vården av långtidssjuka i covid-19”.
Rehabiliteringsresurser har prioriterats och omfördelats inom primärvården och i den specialiserade vården till patienter med postinfektiöst tillstånd efter covid-19.
Primärvården och den specialiserade vården har tillsammans tagit fram vårdrutinen ”Utredningsgång vid postinfektiöst tillstånd efter covid-19 Region Dalarna”. I arbetet följs Socialstyrelsens kunskapsstöd med rekommendationer om vård vid postcovid.
Det finns en särskild mottagning inom specialiserad vård lokaliserad till Falun och som tar emot remisser från hela länet. Mottagningen kan utreda multiprofessionellt, ge råd om och hänvisa till rehabiliteringsåtgärder inom primärvård eller specialiserad vård.
Framåt behöver Region Dalarna säkerställa en jämlik vård i hela länet genom samordnade insatser områdesvis i primärvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-10-26 § 150
d) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén har i motion framfört ”Stärk vården av långtidssjuka i covid-19”.
Rehabiliteringsresurser har prioriterats och omfördelats inom primärvården och i den specialiserade vården till patienter med postinfektiöst tillstånd efter covid-19.
Primärvården och den specialiserade vården har tillsammans tagit fram vårdrutinen ”Utredningsgång vid postinfektiöst tillstånd efter covid-19 Region Dalarna”. I arbetet följs Socialstyrelsens kunskapsstöd med rekommendationer om vård vid postcovid.
Det finns en särskild mottagning inom specialiserad vård lokaliserad till Falun och som tar emot remisser från hela länet. Mottagningen kan utreda multiprofessionellt, ge råd om och hänvisa till rehabiliteringsåtgärder inom primärvård eller specialiserad vård.
Framåt behöver Region Dalarna säkerställa en jämlik vård i hela länet genom samordnade insatser områdesvis i primärvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-10-26 § 150
d) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på motion från Elin Norén (S) - Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen |
Diarienummer: RD21/00143 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen anses vara besvarad.
Sammanfattning:
Elin Norén (S) har i motion ”Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen” föreslagit att utöka tiden för läkarmedverkan på särskilda boenden (SÄBO), att införa ett system med Medicinskt Ansvarig Läkare (MAL) kopplat till varje kommun och att inrätta funktionen äldrevårdsöverläkare.
Primärvården i Region Dalarna har under året ökat läkarstödet inklusive kontinuitet på SÄBO och i hemsjukvården. Samtliga vårdcentraler har SÄBO-team med namngiven läkare. Antal med en fast läkarkontakt är 2 487 personer. Äldre och multisjuka patienter är en prioriterad målgrupp. Uppföljning av läkarstödet följs och finns med i Vårdvals uppföljningsbilaga för år 2022.
På varje vårdcentral finns en medicinsk rådgivare som bland annat jobbar med medicinsk kvalitet kopplat till hela vårdcentralens uppdrag inklusive medicinska frågor kopplat till kommunerna. Före inrättande av funktionen Äldrevårdsöverläkare i Region Dalarna ses behov av att utreda funktionen på den nationella nivån. Läkarkontinuitet är fortsatt den viktigaste frågan för att säkerställa patientsäkerhet och medicinsk kvalité.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 178
d) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén (S) har i motion ”Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen” föreslagit att utöka tiden för läkarmedverkan på särskilda boenden (SÄBO), att införa ett system med Medicinskt Ansvarig Läkare (MAL) kopplat till varje kommun och att inrätta funktionen äldrevårdsöverläkare.
Primärvården i Region Dalarna har under året ökat läkarstödet inklusive kontinuitet på SÄBO och i hemsjukvården. Samtliga vårdcentraler har SÄBO-team med namngiven läkare. Antal med en fast läkarkontakt är 2 487 personer. Äldre och multisjuka patienter är en prioriterad målgrupp. Uppföljning av läkarstödet följs och finns med i Vårdvals uppföljningsbilaga för år 2022.
På varje vårdcentral finns en medicinsk rådgivare som bland annat jobbar med medicinsk kvalitet kopplat till hela vårdcentralens uppdrag inklusive medicinska frågor kopplat till kommunerna. Före inrättande av funktionen Äldrevårdsöverläkare i Region Dalarna ses behov av att utreda funktionen på den nationella nivån. Läkarkontinuitet är fortsatt den viktigaste frågan för att säkerställa patientsäkerhet och medicinsk kvalité.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 178
d) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2022-01-24 | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
20 Revidering av beslut av vaccinationsbevis vid nyanställning och för befintlig personal |
Diarienummer: RD21/03642 |
Ordförandens förslag:
1. Med ändring av regionstyrelsens beslut 2021-12-22 §187 punkt 3 föreslås att regionstyrelsens uppdrag till regiondirektören innebär
2. att förflyttning eller omplacering av personal som har patientnära kontakter och inte uppvisar vaccinationsbevis ska ske med undantag av:
3. - när förflyttningar och omplaceringar på kort sikt medför allvarliga patientsäkerhetsrisker eller arbetsmiljörisker som väger tyngre, än ökad risk för smitta och smittspridning, samt
4. - när risk- och konsekvensanalys på individnivå visar att patientsäkerhet och arbetsmiljö kan säkerställas genom andra skyddsåtgärder.
5. - Vidtagna avvikelser ska dokumenteras och återredovisas till regionstyrelsen löpande.
6. Regiondirektören uppdras att genomföra utbildning av regionens chefer när det gäller arbetsgivarens ansvar för att förhindra arbetsskada samt vårdgivarens ansvar för att förhindra vårdskada.
7. Regiondirektören uppdras att löpande föra en dialog med de fackliga företrädarna med målsättningen att få en samsyn i arbetsmiljöfrågor.
8. Regiondirektören uppdras att löpande följa pandemiläget med syfte att identifiera en tidpunkt när risken för vårdskada och arbetsskada på grund av Covid-19 kan uteslutas.
9. I övrigt är regionstyrelsens beslut daterat 2021-12-21 §187 oförändrat mot bakgrund av vårdgivarens ansvar enligt patientsäkerhetslagen och arbetsgivarens ansvar enligt arbetsmiljölagen.
Sammanfattning:
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag från regionstyrelsens beslut 2021-12-22 §187
c) Regiondirektörens beslut 2022-01-17, nr 160/21, RD21/03642
d) Förvaltningsrättens beslut 2022-01-14, ej inhibering
e) Kammarrättens beslut 2022-01-27, ej prövningstillstånd | | |
| | |
| | |
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag från regionstyrelsens beslut 2021-12-22 §187
c) Regiondirektörens beslut 2022-01-17, nr 160/21, RD21/03642
d) Förvaltningsrättens beslut 2022-01-14, ej inhibering
e) Kammarrättens beslut 2022-01-27, ej prövningstillstånd | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
21 Avsägelse och val av ny ersättare i funktionshinderrådet i dalarnas län |
|
Ordförandens förslag: ordförandes förslag
1. Ewa Hjot Axklint (L) entledigas som ersättare i funktionshinderrådet i Dalarnas län
2. AnnSofie Jansson (L) utses till ny ersättare i funktionshinderrådet i Dalarnas län
Sammanfattning av ärendet
Ewa Hjort Axklint (L) har avsagt sig uppdraget som ersättare i funktionshinderrådet i dalarnas län den andra februari 2022. Därav finns ett behov av att entlediga den förtroendevalda samt välja en ny ersättare.
Liberalerna har valt att nominera AnnSofie Jansson (L).
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|