Dagordning | |
  Regional Utvecklingsnämnd_2022-02-01_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Svar på remiss från Trafikverket Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 |
Diarienummer: RD21/06377 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enligt bilaga b) utgör Region Dalarnas svar till Trafikverket på samrådet gällande Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033.
Sammanfattning:
Region Dalarna har tagit emot Trafikverkets förslag till nationell plan för åren 2022-2033 och lämnar härmed sitt remissvar till Infrastrukturdepartementet. Synpunkterna i remissvaret grundar sig på tidigare remissvar på inriktningsunderlaget (2021), Dalarnas regionala utvecklingsstrategi ”Dalastrategin” (2021) och komplettering av Regional systemanalys Dalarna (2021).
Sammanfattning av synpunkter:
Region Dalarna anser att det är positivt med satsningar i Dalarnas prioriterade järnvägsstråk, samt stödjer satsningar för fyrspåret Uppsala-Stockholm
Region Dalarna stödjer Botniska korridorens synpunkter; att de näringslivsinvesteringar som sker i norra och mellersta Sverige i närtid måste mötas upp med infrastrukturåtgärder med utpekade målår för färdigställandet av hela Botniska korridoren och dess anslutande stråk, att samordningen mellan nationell plan och utvecklingen av TEN-T behöver stärkas på nationell nivå för att ta del av mer EU-finansiering, att det behövs ett nationellt utpekande av fler stråk och urbana noder inklusive Falun-Borlänge i TEN-T, samt att det behövs en snabbare satsning på ett sammanhängande järnvägsnät för 250 km/h för hela Sverige.
Region Dalarna anser att de nya stambanorna bör få en särskild finansieringslösning utanför ordinarie nationell plan, och att de ca 100 miljarder som då frigörs används för andra prioriterade infrastrukturåtgärder för regional tillgänglighet, tex trafiksäkerhet på väg och snabbare restid på landsbygd.
Region Dalarna anser att det är angeläget att gällande plan 2018-2029 genomförs. Viktiga åtgärder för trafiksäkerhet och regional tillgänglighet som i planförslaget fallit utanför planen måste åter lyftas in, däribland etapp 2 och 3 i objektet E16/väg70 Borlänge-Djurås.
Region Dalarna anser att planförslaget medför att en stor del av åtgärderna för kortare restid på landsbygd och säkrare resor uteblivit med allvarliga konsekvenser för den regionala tillgängligheten.
Region Dalarna anser att medlen för namngivna investeringar behöver öka med minst 10 procent med prioritering av åtgärder som fallit utanför plan samt planmogna åtgärder med tydlig landsbygdsprofil för förkortad restid och trafiksäkerhetsnytta, samt yrkar att hela objekten E16/väg70 Borlänge-Djurås respektive E16/väg66 Förbi Yttermalung namnges i kommande plan.
Region Dalarna anser att planförslaget riskerar att bidra till en uppdelning av landet där regioner med långa avstånd och glesa miljöer får stå tillbaka, och därmed motverkas uppdraget om att stärka sammanhållningen i landet.
Region Dalarna kräver att länsplanerna får ett fast utökat anslag för åtgärder för mötesseparering och cykelåtgärder istället för riktad samfinansiering ur nationell plan.
Region Dalarna anser att transparensen i processen måste öka inför nästa planeringsomgång, att regionernas inspel till nationell plan får en större betydelse, samt att det behövs en förbättrad samordning mellan de olika planeringsprocesserna för de olika transportslagen, såväl väg och järnväg som flyg och sjöfart, för en samordnad riktning för utvecklingen av tillgängligheten för hela landet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033
c) Rapport Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har tagit emot Trafikverkets förslag till nationell plan för åren 2022-2033 och lämnar härmed sitt remissvar till Infrastrukturdepartementet. Synpunkterna i remissvaret grundar sig på tidigare remissvar på inriktningsunderlaget (2021), Dalarnas regionala utvecklingsstrategi ”Dalastrategin” (2021) och komplettering av Regional systemanalys Dalarna (2021).
Sammanfattning av synpunkter:
Region Dalarna anser att det är positivt med satsningar i Dalarnas prioriterade järnvägsstråk, samt stödjer satsningar för fyrspåret Uppsala-Stockholm
Region Dalarna stödjer Botniska korridorens synpunkter; att de näringslivsinvesteringar som sker i norra och mellersta Sverige i närtid måste mötas upp med infrastrukturåtgärder med utpekade målår för färdigställandet av hela Botniska korridoren och dess anslutande stråk, att samordningen mellan nationell plan och utvecklingen av TEN-T behöver stärkas på nationell nivå för att ta del av mer EU-finansiering, att det behövs ett nationellt utpekande av fler stråk och urbana noder inklusive Falun-Borlänge i TEN-T, samt att det behövs en snabbare satsning på ett sammanhängande järnvägsnät för 250 km/h för hela Sverige.
Region Dalarna anser att de nya stambanorna bör få en särskild finansieringslösning utanför ordinarie nationell plan, och att de ca 100 miljarder som då frigörs används för andra prioriterade infrastrukturåtgärder för regional tillgänglighet, tex trafiksäkerhet på väg och snabbare restid på landsbygd.
Region Dalarna anser att det är angeläget att gällande plan 2018-2029 genomförs. Viktiga åtgärder för trafiksäkerhet och regional tillgänglighet som i planförslaget fallit utanför planen måste åter lyftas in, däribland etapp 2 och 3 i objektet E16/väg70 Borlänge-Djurås.
Region Dalarna anser att planförslaget medför att en stor del av åtgärderna för kortare restid på landsbygd och säkrare resor uteblivit med allvarliga konsekvenser för den regionala tillgängligheten.
Region Dalarna anser att medlen för namngivna investeringar behöver öka med minst 10 procent med prioritering av åtgärder som fallit utanför plan samt planmogna åtgärder med tydlig landsbygdsprofil för förkortad restid och trafiksäkerhetsnytta, samt yrkar att hela objekten E16/väg70 Borlänge-Djurås respektive E16/väg66 Förbi Yttermalung namnges i kommande plan.
Region Dalarna anser att planförslaget riskerar att bidra till en uppdelning av landet där regioner med långa avstånd och glesa miljöer får stå tillbaka, och därmed motverkas uppdraget om att stärka sammanhållningen i landet.
Region Dalarna kräver att länsplanerna får ett fast utökat anslag för åtgärder för mötesseparering och cykelåtgärder istället för riktad samfinansiering ur nationell plan.
Region Dalarna anser att transparensen i processen måste öka inför nästa planeringsomgång, att regionernas inspel till nationell plan får en större betydelse, samt att det behövs en förbättrad samordning mellan de olika planeringsprocesserna för de olika transportslagen, såväl väg och järnväg som flyg och sjöfart, för en samordnad riktning för utvecklingen av tillgängligheten för hela landet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033
c) Rapport Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 | | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss om EU-kommissionens paket för effektiv och grön mobilitet från Infrastrukturdepartementet |
Diarienummer: RD21/07048 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b) utgör Region Dalarnas svar till Infrastrukturdepartementen gällande remiss om EU-kommissionens paket för effektiv och grön mobilitet
Sammanfattning:
Infrastrukturdepartementet har begärt synpunkter på EU-kommissionens paket för effektiv och grön mobilitet, inklusive ett förordningsförslag för revidering av det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Region Dalarna har lämnat synpunkter på den viktiga frågan om EU:s politik för transportinfrastruktur.
Region Dalarna anser att i syfte att möjliggöra en snabb grön omställning och för att åtgärda de nuvarande vita fläckarna i TEN-T-kartorna, bör förordningen ses över för att inkludera ytterligare järnvägs- och vägsträckor, noder, hamnar och terminaler. För Dalarna skulle det innebära att följande prioriterade sträckor införlivas i övergripande TEN-T:
Dalabanan (järnväg): Mora-Falun-Borlänge-Uppsala- (Arlanda Airport/Stockholm)
Bergslagsbanan inklusive stråket väster om Vänern (järnväg): Gävle hamn-Falun-Borlänge-Kil-Göteborgs hamn
E16 (väg): Gävle-Falun-Borlänge-Oslo/Bergen
Riksväg 70 (väg): Riksgränsen mot Norge-Mora-Enköping- (Stockholm)
Region Dalarna stödjer justering av kriterierna för urbana noder och transportnoder, men ser att förordningen även bör inkludera viktiga knutpunkter på NUTS3-nivå (länsnivå) för att stärka tillgängligheten i alla regioner i EU. För att stärka transportnätet ser därmed Region Dalarna att följande städer/orter bör införlivas i TEN-T som viktiga noder:
Falun-Borlänge: urban nod
I Falun-Borlänge bor över 110 000 invånare och här finns länets högskola, länssjukhus och den största befolkningskoncentrationen. Bägge orterna ligger efter Dalabanan, Bergslagsbanan och väg E16. Flygplatsen i Borlänge är en viktig del i regionens infrastruktur.
Borlänge: transportnod
I Borlänge finns en stor godsterminal, vilket även omfattar en av Sveriges största rangerbangårdar, samt att Dalabanan, Bergslagsbanan, E16 och riksväg 70 (som Region Dalarna anser borde ingå i det övergripande nätet) korsas här.
Mora: transportnod
Mora ingår idag i övergripande TEN-T flygplatser och väg (E45). Flygplatsen i Mora är en viktig del i regionens infrastruktur. Mora startpunkt för Dalabanan och passeras av riksväg 70, som Region Dalarna anser bör omfattas av det övergripande nätet.
Utöver de huvudsakliga synpunkterna om utveckling av stråk och noder (ovan), lämna Region Dalarna även synpunkter avseende:
- Klimat och hållbar omställning
- Förbättrad samordning och högre krav på infrastruktur
- Fokus på det modala skiftet
- Regionala flygplatser för tillgänglighet i EU:s alla regioner
- Innovation, digitalisering, automatisering och smart mobilitet
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b) Svar på remiss om EU-kommissionens paket för effektiv och grön mobilitet från Infrastrukturdepartementet
c) Remissmissiv I2021-03357
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Infrastrukturdepartementet har begärt synpunkter på EU-kommissionens paket för effektiv och grön mobilitet, inklusive ett förordningsförslag för revidering av det transeuropeiska transportnätet (TEN-T). Region Dalarna har lämnat synpunkter på den viktiga frågan om EU:s politik för transportinfrastruktur.
Region Dalarna anser att i syfte att möjliggöra en snabb grön omställning och för att åtgärda de nuvarande vita fläckarna i TEN-T-kartorna, bör förordningen ses över för att inkludera ytterligare järnvägs- och vägsträckor, noder, hamnar och terminaler. För Dalarna skulle det innebära att följande prioriterade sträckor införlivas i övergripande TEN-T:
Dalabanan (järnväg): Mora-Falun-Borlänge-Uppsala- (Arlanda Airport/Stockholm)
Bergslagsbanan inklusive stråket väster om Vänern (järnväg): Gävle hamn-Falun-Borlänge-Kil-Göteborgs hamn
E16 (väg): Gävle-Falun-Borlänge-Oslo/Bergen
Riksväg 70 (väg): Riksgränsen mot Norge-Mora-Enköping- (Stockholm)
Region Dalarna stödjer justering av kriterierna för urbana noder och transportnoder, men ser att förordningen även bör inkludera viktiga knutpunkter på NUTS3-nivå (länsnivå) för att stärka tillgängligheten i alla regioner i EU. För att stärka transportnätet ser därmed Region Dalarna att följande städer/orter bör införlivas i TEN-T som viktiga noder:
Falun-Borlänge: urban nod
I Falun-Borlänge bor över 110 000 invånare och här finns länets högskola, länssjukhus och den största befolkningskoncentrationen. Bägge orterna ligger efter Dalabanan, Bergslagsbanan och väg E16. Flygplatsen i Borlänge är en viktig del i regionens infrastruktur.
Borlänge: transportnod
I Borlänge finns en stor godsterminal, vilket även omfattar en av Sveriges största rangerbangårdar, samt att Dalabanan, Bergslagsbanan, E16 och riksväg 70 (som Region Dalarna anser borde ingå i det övergripande nätet) korsas här.
Mora: transportnod
Mora ingår idag i övergripande TEN-T flygplatser och väg (E45). Flygplatsen i Mora är en viktig del i regionens infrastruktur. Mora startpunkt för Dalabanan och passeras av riksväg 70, som Region Dalarna anser bör omfattas av det övergripande nätet.
Utöver de huvudsakliga synpunkterna om utveckling av stråk och noder (ovan), lämna Region Dalarna även synpunkter avseende:
- Klimat och hållbar omställning
- Förbättrad samordning och högre krav på infrastruktur
- Fokus på det modala skiftet
- Regionala flygplatser för tillgänglighet i EU:s alla regioner
- Innovation, digitalisering, automatisering och smart mobilitet
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b) Svar på remiss om EU-kommissionens paket för effektiv och grön mobilitet från Infrastrukturdepartementet
c) Remissmissiv I2021-03357 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
|
|