Dagordning | |
  Regionstyrelsens arbetsutskott_2022-01-24_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Krisledningsövning |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
Krisledningsövning genomförs.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Ledningen informerar
Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Tobias Dahlström
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Uppdrag till Regiondirektören att se över säkerheten för Region Dalarnas förtroendevalda. |
Diarienummer: RD22/00284 |
Ordförandens förslag:
1. Regiondirektören ges i uppdrag att se över rutiner för säkerhet gällande förtroendevalda inom Region Dalarna.
Sammanfattning:
När förtroendevalda utsätts för hat, hot och våld på grund av sitt politiska uppdrag kan den demokratiska beslutsprocessen påverkas och det demokratiska systemet sätts ur spel. Att rekrytera och behålla politiker blir svårare och det öppna samhället påverkas av den hårdare tonen i det demokratiska samtalet.
Brottsförebyggande rådet har sedan 2012, i riksdag och fullmäktige genomfört Politikernas Trygghetsundersökning. Undersökningen genomförs vartannat år och 2021 års undersökning visar att var fjärde förtroendevald utsatts för i hot, hat eller våld. Det är en minskning från tidigare undersökningar men fler förtroendevalda utsätts vid upprepade tillfällen och avhopp och självcensur som konsekvens är lika vanligt eller mer vanligt än vid tidigare undersökningar. Undersökningen visar att faktorer som kan leda till utsatthet är att vara omtalad och känd, aktiv på sociala medier och att inneha heltids- och ordförandeuppdrag.
Med anledning av den demokratihämmande utvecklingen behöver säkerheten och rutiner för publika uppgifter för förtroendevalda inom Region Dalarna ses över.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
När förtroendevalda utsätts för hat, hot och våld på grund av sitt politiska uppdrag kan den demokratiska beslutsprocessen påverkas och det demokratiska systemet sätts ur spel. Att rekrytera och behålla politiker blir svårare och det öppna samhället påverkas av den hårdare tonen i det demokratiska samtalet.
Brottsförebyggande rådet har sedan 2012, i riksdag och fullmäktige genomfört Politikernas Trygghetsundersökning. Undersökningen genomförs vartannat år och 2021 års undersökning visar att var fjärde förtroendevald utsatts för i hot, hat eller våld. Det är en minskning från tidigare undersökningar men fler förtroendevalda utsätts vid upprepade tillfällen och avhopp och självcensur som konsekvens är lika vanligt eller mer vanligt än vid tidigare undersökningar. Undersökningen visar att faktorer som kan leda till utsatthet är att vara omtalad och känd, aktiv på sociala medier och att inneha heltids- och ordförandeuppdrag.
Med anledning av den demokratihämmande utvecklingen behöver säkerheten och rutiner för publika uppgifter för förtroendevalda inom Region Dalarna ses över.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Riksarkivet gällande FormatE |
Diarienummer: RD21/04559 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b), ska utgöra Region Dalarnas svar till Riksarkivet.
Sammanfattning:
Riksarkivet har skickat ut två nya författningsförslag på remiss, dels ett förslag till Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om tekniska krav vid framställning av elektroniska handlingar, dels ett förslag till Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om arkivrättsliga krav vid framställningen av allmänna handlingar.
Region Dalarna som ingår i regiongemensamma remissinstansen R7e, har för egen del inget att tillföra i ärendet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remissmissiv
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Riksarkivet har skickat ut två nya författningsförslag på remiss, dels ett förslag till Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om tekniska krav vid framställning av elektroniska handlingar, dels ett förslag till Riksarkivets föreskrifter och allmänna råd om arkivrättsliga krav vid framställningen av allmänna handlingar.
Region Dalarna som ingår i regiongemensamma remissinstansen R7e, har för egen del inget att tillföra i ärendet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remissmissiv | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Återrapport utredningsuppdrag - Abonnemangskostnad för hornhinnebanken |
Diarienummer: RD21/04915 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen
1. Abonnemangskostnaderna för hornhinnebanken ska finansieras inom Hälso- och Sjukvårdsförvaltningens budget.
Sammanfattning:
Hornhinnebanken ska tillförsäkra tillgång till hornhinnor för transplantation i sjukvårdsregionen. Ögonkliniken och därtill hörande transplantationer är en naturlig del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhet och bör därmed fortsatt finansieras inom fastställd budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag § 152 Regionstyrelsen 2021-10-27
c) Beslutsunderlag Regionstyrelsen 2021-10-27
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hornhinnebanken ska tillförsäkra tillgång till hornhinnor för transplantation i sjukvårdsregionen. Ögonkliniken och därtill hörande transplantationer är en naturlig del av Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhet och bör därmed fortsatt finansieras inom fastställd budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag § 152 Regionstyrelsen 2021-10-27
c) Beslutsunderlag Regionstyrelsen 2021-10-27 | | |
| | |
| | | |   |
6 Användandet av molntjänsten LibreView i Region Dalarna |
Diarienummer: RD21/06200 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Användningen av LibreView godkänns då de stora patientsäkerhetsfördelarna bedöms vida överstiga den låga risken att patientuppgifterna som lagras i molntjänsten lämnas ut med stöd av CLOUD Act.
Sammanfattning:
LibreView är ett molnbaserat analysprogram från företaget Abbott Scandinavia AB och som används vid behandling av diabetes. I början av år 2021 uppmärksammades att Region Dalarna inte hade något personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med företaget Abbott. Efter dialog med rättsavdelningen rekommenderades regionen att med omedelbar verkan sluta använda webbtjänsten i avvaktan på att ett avtal ska förhandlas fram. Enligt Region Dalarnas riktlinje för användning av molntjänster (RD19/05757) ska det säkerställas att sekretesskyddade uppgifter inte behandlas i molntjänster som omfattas av CLOUD Act. Applikationsrådet bedömer att behandlingen inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen och kan inte ge ett särskilt godkännande för att godkänna behandlingen.
Ärendet tas till Regionstyrelsen utifrån att behov uttryckts för att tydliggöra beslutsmandaten hur eventuella avsteg kan göras från gällande riktlinjer. Dataskyddsombud har konsulterats och rekommenderat att ett införande föregås av en konsekvensbedömning. En sådan har utförts enligt bilaga d).
Fortsatt stopp, som i skrivande stund råder kring användandet av LibreView, orsakar onödig risk och väntetid för patienter samt en ansträngd situation för regionens medarbetare inom diabetesmottagningarna.
Möjligheten för vården att ordinera/ge patienten råd om insulindoser försämras radikalt vilket försämrar patientsäkerheten och möjligheten till att ge en god vård. Avsaknaden av tjänsten ger sämre förutsättningar att ordinera insulin, vilket på sikt ökar risken för kostsamma följdsjukdomar och lidande för patienten.
Möjligheten till distansbesök försvinner helt. Vården blir mer svårtillgänglig då patienten måste komma till mottagningen för att få hjälp, och visa sina glukoskurvor direkt ur avläsaren/den egna mobiltelefonen. Det kostar tid, pengar och miljöpåverkan för alla parter.
Främjandet av goda kontakter mellan vårdpersonal och patient naggas i kanten då patienterna redan idag uttrycker förvåning över att diabetesmottagningarna inte kan hjälpa dem via det gemensamma arbetsredskapet LibreView.
Den fördel som har funnits då verksamheterna använt samma arbetsredskap, och som underlättat samarbetet mellan dem, försvinner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) LibreView- informationsbilaga
c) Riktlinje för upphandling och användning av molntjänster RD19/05757
d) Konsekvensbedömning
e) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 177
f) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
LibreView är ett molnbaserat analysprogram från företaget Abbott Scandinavia AB och som används vid behandling av diabetes. I början av år 2021 uppmärksammades att Region Dalarna inte hade något personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med företaget Abbott. Efter dialog med rättsavdelningen rekommenderades regionen att med omedelbar verkan sluta använda webbtjänsten i avvaktan på att ett avtal ska förhandlas fram. Enligt Region Dalarnas riktlinje för användning av molntjänster (RD19/05757) ska det säkerställas att sekretesskyddade uppgifter inte behandlas i molntjänster som omfattas av CLOUD Act. Applikationsrådet bedömer att behandlingen inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen och kan inte ge ett särskilt godkännande för att godkänna behandlingen.
Ärendet tas till Regionstyrelsen utifrån att behov uttryckts för att tydliggöra beslutsmandaten hur eventuella avsteg kan göras från gällande riktlinjer. Dataskyddsombud har konsulterats och rekommenderat att ett införande föregås av en konsekvensbedömning. En sådan har utförts enligt bilaga d).
Fortsatt stopp, som i skrivande stund råder kring användandet av LibreView, orsakar onödig risk och väntetid för patienter samt en ansträngd situation för regionens medarbetare inom diabetesmottagningarna.
Möjligheten för vården att ordinera/ge patienten råd om insulindoser försämras radikalt vilket försämrar patientsäkerheten och möjligheten till att ge en god vård. Avsaknaden av tjänsten ger sämre förutsättningar att ordinera insulin, vilket på sikt ökar risken för kostsamma följdsjukdomar och lidande för patienten.
Möjligheten till distansbesök försvinner helt. Vården blir mer svårtillgänglig då patienten måste komma till mottagningen för att få hjälp, och visa sina glukoskurvor direkt ur avläsaren/den egna mobiltelefonen. Det kostar tid, pengar och miljöpåverkan för alla parter.
Främjandet av goda kontakter mellan vårdpersonal och patient naggas i kanten då patienterna redan idag uttrycker förvåning över att diabetesmottagningarna inte kan hjälpa dem via det gemensamma arbetsredskapet LibreView.
Den fördel som har funnits då verksamheterna använt samma arbetsredskap, och som underlättat samarbetet mellan dem, försvinner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) LibreView- informationsbilaga
c) Riktlinje för upphandling och användning av molntjänster RD19/05757
d) Konsekvensbedömning
e) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 177
f) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
7 Långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/05585 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Övergripande mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsförvaltningen enligt bilaga b), fastställs.
2. Nulägesanalysen enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen beslutade den 14 december 2020 att godkänna framtagandet av en långsiktig och strategisk plan för hälso- och sjukvården i Region Dalarna (RD20/05585). Under 2021 har ett utredningsarbete bedrivits i syfte att skapa en grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Uppdraget har delats upp i två faser. Den första fasen har resulterat i en nulägesanalys för hälso- och sjukvården i Region Dalarna som identifierar behov, resurser och utmaningar för framtiden. I den andra fasen identifieras mål och strategier för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Målen utgår från existerande lagstiftning som styr hälso- och sjukvårdsområdet. Strategierna bygger på en dialog med verksamhetschefer inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att senast 2022-05-24 presentera ett konkret förslag av mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsnämnden som grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. I konkretiseringen ska behov, resurser och utmaningar som presenteras i nulägesanalysen beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Mål och strategier
c) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Nulägesanalys
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 176
e) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen beslutade den 14 december 2020 att godkänna framtagandet av en långsiktig och strategisk plan för hälso- och sjukvården i Region Dalarna (RD20/05585). Under 2021 har ett utredningsarbete bedrivits i syfte att skapa en grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Uppdraget har delats upp i två faser. Den första fasen har resulterat i en nulägesanalys för hälso- och sjukvården i Region Dalarna som identifierar behov, resurser och utmaningar för framtiden. I den andra fasen identifieras mål och strategier för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Målen utgår från existerande lagstiftning som styr hälso- och sjukvårdsområdet. Strategierna bygger på en dialog med verksamhetschefer inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att senast 2022-05-24 presentera ett konkret förslag av mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsnämnden som grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. I konkretiseringen ska behov, resurser och utmaningar som presenteras i nulägesanalysen beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Mål och strategier
c) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Nulägesanalys
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 176
e) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
8 Säkrare och tryggare mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/03148 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Finansiering 2022 för projekt med summan 2,85 mnkr utgår från Regionstyrelsens pott för tillkommande satsningar.
2. Finansiering 2023 med summan 4,7 mnkr hänvisas till budgetarbetet i Regionplan 2023.
Sammanfattning:
Förlossningsutredningen Dalarna och en handlingsplan presenterades vid Hälso- och sjukvårdsnämnden den 20 april 2021 § 66.
Projektledare för projekt med barnmorskekontinuitet i vårdkedjan för förlossningsrädda gravida och deras partner år 2021 har blivit försenat och planeras till år 2022. Beräknad kostnad för projektet år 2022 är 2,85 mnkr. År 2023 beräknas kostnaden till 4,7 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-04-20 § 66
c) Handlingsplan 2021-04-20 § 66 C
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-01-18 ojusterat § 15
e) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förlossningsutredningen Dalarna och en handlingsplan presenterades vid Hälso- och sjukvårdsnämnden den 20 april 2021 § 66.
Projektledare för projekt med barnmorskekontinuitet i vårdkedjan för förlossningsrädda gravida och deras partner år 2021 har blivit försenat och planeras till år 2022. Beräknad kostnad för projektet år 2022 är 2,85 mnkr. År 2023 beräknas kostnaden till 4,7 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-04-20 § 66
c) Handlingsplan 2021-04-20 § 66 C
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-01-18 ojusterat § 15
e) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
| | |
| | |
| | | |   |
9 Uppdrag från Regionplanen "Utred möjligheterna till ökade öppettider" |
Diarienummer: RD21/04792 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Utredning ”Ökade öppettider” enligt bilaga b), godkänns.
2. Vårdvalsberedningen uppdras utreda om det går att likställa de ekonomiska förutsättningarna för ökade öppettider för tandvård och primärvård.
Sammanfattning:
I Regionplan för 2021- 2023 finns följande uppdrag formulerat för Tandvårdsförvaltningen ”Utred möjligheterna till ökade öppettider”.
Fem av Folktandvårdens tjugo allmäntandvårdskliniker har en öppettid på över 60 timmar/vecka. Antalet medarbetare på dessa kliniker ligger mellan 30-60 medarbetare. Övriga allmäntandvårdskliniker och specialistkliniker har i snitt ett öppethållande som ligger på ca 40 timmar/vecka.
Utökade öppettider kräver schemaläggning med skiftgång och kan endast tillämpas på kliniker med minst fyra behandlingsteam och ett patientunderlag på ca 8 000 - 10 000st. Om fler kliniker ska gå över i skiftgång krävs beslut om minskat antal kliniker med fler sammanslagningar för att skapa större enheter.
Folktandvården Dalarna är ett glesbygdslän där varje kommun har minst en Folktandvårdsklinik, och kommunstorleken uppgår ibland inte ens till 10 000 innevånare. Den enda kommun där detta skulle vara möjligt är Mora kommun, och det går helt in i den plan för kommande Tandvårdshus i Folktandvården, där skiftgång kommer att tillämpas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning ”Ökade öppettider”
c) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-12-16 § 39
d) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionplan för 2021- 2023 finns följande uppdrag formulerat för Tandvårdsförvaltningen ”Utred möjligheterna till ökade öppettider”.
Fem av Folktandvårdens tjugo allmäntandvårdskliniker har en öppettid på över 60 timmar/vecka. Antalet medarbetare på dessa kliniker ligger mellan 30-60 medarbetare. Övriga allmäntandvårdskliniker och specialistkliniker har i snitt ett öppethållande som ligger på ca 40 timmar/vecka.
Utökade öppettider kräver schemaläggning med skiftgång och kan endast tillämpas på kliniker med minst fyra behandlingsteam och ett patientunderlag på ca 8 000 - 10 000st. Om fler kliniker ska gå över i skiftgång krävs beslut om minskat antal kliniker med fler sammanslagningar för att skapa större enheter.
Folktandvården Dalarna är ett glesbygdslän där varje kommun har minst en Folktandvårdsklinik, och kommunstorleken uppgår ibland inte ens till 10 000 innevånare. Den enda kommun där detta skulle vara möjligt är Mora kommun, och det går helt in i den plan för kommande Tandvårdshus i Folktandvården, där skiftgång kommer att tillämpas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning ”Ökade öppettider”
c) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-12-16 § 39
d) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på revisionsrapport - Granskning av Regionala utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel m.m. |
Diarienummer: RD21/04313 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande enligt bilaga b), godkänns och överlämnas till revisionen.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har gett KPMG i uppdrag att granska regional utvecklingsnämndens handläggning av anslaget 1:1 som används till projektstöd, företagsstöd och stöd till kommersiell service. KPMG:s utredning kommer fram till ett antal rekommendationer, vissa saker som ska åtgärdas och andra som förvaltningen behöver vidareutveckla.
Alla projektansökningar där regionala utvecklingsnämnden är projektägare, föreslås beslutas av nämnden. Protokollsutdrag har även tidigare skickats till regionstyrelsen, när nämnden har beslutat om medel till egna projekt, vilket även fortsättningsvis kommer att ske. Detta för att regionstyrelsen ska kunna utöva sin uppsiktsplikt över nämndens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskning av regional utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel mm
d) PM - handläggning projektmedel
e) Protokollsutdrag regionala utvecklingsnämnden 2021-12-08 § 73
f) Beslutsunderlag regionala utvecklingsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har gett KPMG i uppdrag att granska regional utvecklingsnämndens handläggning av anslaget 1:1 som används till projektstöd, företagsstöd och stöd till kommersiell service. KPMG:s utredning kommer fram till ett antal rekommendationer, vissa saker som ska åtgärdas och andra som förvaltningen behöver vidareutveckla.
Alla projektansökningar där regionala utvecklingsnämnden är projektägare, föreslås beslutas av nämnden. Protokollsutdrag har även tidigare skickats till regionstyrelsen, när nämnden har beslutat om medel till egna projekt, vilket även fortsättningsvis kommer att ske. Detta för att regionstyrelsen ska kunna utöva sin uppsiktsplikt över nämndens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskning av regional utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel mm
d) PM - handläggning projektmedel
e) Protokollsutdrag regionala utvecklingsnämnden 2021-12-08 § 73
f) Beslutsunderlag regionala utvecklingsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Begäran om ägarnas fortsatta borgensåtagande för lån taget av Dala Airport AB |
Diarienummer: RD22/00120 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. För egen skuld ingå borgen för Dala Airport AB:s låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 15 000 000 kr, jämte därpå löpande ränta och kostnader. Borgen är en proprieborgen och är solidarisk med övriga delägare.
2. Beslutet gäller under förutsättning av övriga delägare har beslutat om borgen.
Sammanfattning:
Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna) har sedan tidigare fattat ett politiskt beslut (LF 2012 §88) om att gå i borgen upp till max 15 mnkr för Dala Airport AB, organisationsnummer 556100-0844.
I nu föreslaget beslut bekräftas det tidigare beslutet och uppdaterad formulering i beslutspunkt används. Det nya beslutet ersätter det gamla när det nya beslutet vinner laga kraft.
Bakgrunden är att Dala Airport AB avser att omsätta befintligt lån hos Kommuninvest när det går till förfall vilket medför ett förnyat borgensåtagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut LF 2012 §88
c) Missiv sid 1
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna (tidigare Landstinget Dalarna) har sedan tidigare fattat ett politiskt beslut (LF 2012 §88) om att gå i borgen upp till max 15 mnkr för Dala Airport AB, organisationsnummer 556100-0844.
I nu föreslaget beslut bekräftas det tidigare beslutet och uppdaterad formulering i beslutspunkt används. Det nya beslutet ersätter det gamla när det nya beslutet vinner laga kraft.
Bakgrunden är att Dala Airport AB avser att omsätta befintligt lån hos Kommuninvest när det går till förfall vilket medför ett förnyat borgensåtagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut LF 2012 §88
c) Missiv sid 1 | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Elin Norén (S) - Stärk vården av postcovid |
Diarienummer: RD21/01932 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen anses vara besvarad.
Sammanfattning:
Elin Norén har i motion framfört ”Stärk vården av långtidssjuka i covid-19”.
Rehabiliteringsresurser har prioriterats och omfördelats inom primärvården och i den specialiserade vården till patienter med postinfektiöst tillstånd efter covid-19.
Primärvården och den specialiserade vården har tillsammans tagit fram vårdrutinen ”Utredningsgång vid postinfektiöst tillstånd efter covid-19 Region Dalarna”. I arbetet följs Socialstyrelsens kunskapsstöd med rekommendationer om vård vid postcovid.
Det finns en särskild mottagning inom specialiserad vård lokaliserad till Falun och som tar emot remisser från hela länet. Mottagningen kan utreda multiprofessionellt, ge råd om och hänvisa till rehabiliteringsåtgärder inom primärvård eller specialiserad vård.
Framåt behöver Region Dalarna säkerställa en jämlik vård i hela länet genom samordnade insatser områdesvis i primärvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-10-26 § 150
d) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén har i motion framfört ”Stärk vården av långtidssjuka i covid-19”.
Rehabiliteringsresurser har prioriterats och omfördelats inom primärvården och i den specialiserade vården till patienter med postinfektiöst tillstånd efter covid-19.
Primärvården och den specialiserade vården har tillsammans tagit fram vårdrutinen ”Utredningsgång vid postinfektiöst tillstånd efter covid-19 Region Dalarna”. I arbetet följs Socialstyrelsens kunskapsstöd med rekommendationer om vård vid postcovid.
Det finns en särskild mottagning inom specialiserad vård lokaliserad till Falun och som tar emot remisser från hela länet. Mottagningen kan utreda multiprofessionellt, ge råd om och hänvisa till rehabiliteringsåtgärder inom primärvård eller specialiserad vård.
Framåt behöver Region Dalarna säkerställa en jämlik vård i hela länet genom samordnade insatser områdesvis i primärvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-10-26 § 150
d) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Elin Norén (S) - Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen |
Diarienummer: RD21/00143 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen anses vara besvarad.
Sammanfattning:
Elin Norén (S) har i motion ”Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen” föreslagit att utöka tiden för läkarmedverkan på särskilda boenden (SÄBO), att införa ett system med Medicinskt Ansvarig Läkare (MAL) kopplat till varje kommun och att inrätta funktionen äldrevårdsöverläkare.
Primärvården i Region Dalarna har under året ökat läkarstödet inklusive kontinuitet på SÄBO och i hemsjukvården. Samtliga vårdcentraler har SÄBO-team med namngiven läkare. Antal med en fast läkarkontakt är 2 487 personer. Äldre och multisjuka patienter är en prioriterad målgrupp. Uppföljning av läkarstödet följs och finns med i Vårdvals uppföljningsbilaga för år 2022.
På varje vårdcentral finns en medicinsk rådgivare som bland annat jobbar med medicinsk kvalitet kopplat till hela vårdcentralens uppdrag inklusive medicinska frågor kopplat till kommunerna. Före inrättande av funktionen Äldrevårdsöverläkare i Region Dalarna ses behov av att utreda funktionen på den nationella nivån. Läkarkontinuitet är fortsatt den viktigaste frågan för att säkerställa patientsäkerhet och medicinsk kvalité.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 178
d) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén (S) har i motion ”Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen” föreslagit att utöka tiden för läkarmedverkan på särskilda boenden (SÄBO), att införa ett system med Medicinskt Ansvarig Läkare (MAL) kopplat till varje kommun och att inrätta funktionen äldrevårdsöverläkare.
Primärvården i Region Dalarna har under året ökat läkarstödet inklusive kontinuitet på SÄBO och i hemsjukvården. Samtliga vårdcentraler har SÄBO-team med namngiven läkare. Antal med en fast läkarkontakt är 2 487 personer. Äldre och multisjuka patienter är en prioriterad målgrupp. Uppföljning av läkarstödet följs och finns med i Vårdvals uppföljningsbilaga för år 2022.
På varje vårdcentral finns en medicinsk rådgivare som bland annat jobbar med medicinsk kvalitet kopplat till hela vårdcentralens uppdrag inklusive medicinska frågor kopplat till kommunerna. Före inrättande av funktionen Äldrevårdsöverläkare i Region Dalarna ses behov av att utreda funktionen på den nationella nivån. Läkarkontinuitet är fortsatt den viktigaste frågan för att säkerställa patientsäkerhet och medicinsk kvalité.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-12-14 § 178
d) Beslutsunderlag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|