Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2021-12-14_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarorätt för politiska sekreterare medges vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla ledamöter och ersättare medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Ledningen informerar
Förvaltningschef Hälso- och sjukvård Åsa Dedering
Skriftlig rapport
Förvaltningschef Hörsel och syn Helena Strandberg
Skriftlig rapport
B Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Anna Hanser
C Inbjudna verksamheter
Bild och funktionsmedicin - mammografi
Verksamhetschef Ylva Hammarström Larsson
Närakut Ludvika
Verksamhetschef Anette Gerlström
D Vårdnära service
Processägare logistik Fredrik Olérs
Utvecklingsledare Kiowa Stofkoper
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B) Förvaltningschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Aktuell information covid-19 |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD21/02760
Ordförandens förslag
1. Informationen läggs till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Vaccinationsplan för covid-19 |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD20/05853
Ordförandens förslag
1. Informationen läggs till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Handlingsplan för uppskjuten vård |
Diarienummer: RD21/03991 |
Ordförandens förslag:
1. Handlingsplan, enligt bilaga b), fastställs.
2. Hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att återkomma med specificerad finansiering av de nya förslagen på åtgärder till hälso- och sjukvårdsnämnden 18 januari 2022.
3. Informationen läggs till protokollet.
Sammanfattning:
Den uppskjutna vården i Region Dalarna utgörs huvudsakligen av väntande till operation. Köerna till anestesikrävande operation ökade med ca 1800 patienter (ca 45 %) under perioden mars 2020 till augusti 2021. Under hösten 2021 har väntelistan minskat med ca 1000 patienter så att antalet väntande är ca 4850 patienter. En konkret målsättning är att inför sommaren 2022 uppnå en något lägre väntelista än före pandemin samt att i slutet av 2023 ha uppnått en väntelista i balans. Operationsverksamheten har redan påbörjat åtgärder, men får att nå de konkreta målsättningarna föreslås kompletterande åtgärder.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
c) Division kirurgi Operation veckorapport 46
d) Division kirurgi Operation veckorapport 47
e) Division kirurgi Operation veckorapport 48
f) Division psykiatri och habilitering veckorapport 46
g) Division psykiatri och habilitering veckorapport 47
h) Division psykiatri och habilitering veckorapport 48
i) Tillgänglighetsrapport oktober 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den uppskjutna vården i Region Dalarna utgörs huvudsakligen av väntande till operation. Köerna till anestesikrävande operation ökade med ca 1800 patienter (ca 45 %) under perioden mars 2020 till augusti 2021. Under hösten 2021 har väntelistan minskat med ca 1000 patienter så att antalet väntande är ca 4850 patienter. En konkret målsättning är att inför sommaren 2022 uppnå en något lägre väntelista än före pandemin samt att i slutet av 2023 ha uppnått en väntelista i balans. Operationsverksamheten har redan påbörjat åtgärder, men får att nå de konkreta målsättningarna föreslås kompletterande åtgärder.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
c) Division kirurgi Operation veckorapport 46
d) Division kirurgi Operation veckorapport 47
e) Division kirurgi Operation veckorapport 48
f) Division psykiatri och habilitering veckorapport 46
g) Division psykiatri och habilitering veckorapport 47
h) Division psykiatri och habilitering veckorapport 48
i) Tillgänglighetsrapport oktober 2021 | | |
| | |
| | | |   |
9 Justerad budget för hälso- och sjukvården 2022 |
Diarienummer: RD21/02178 |
Ordförandens förslag:
1. Budget 2022 för Hälso- och sjukvård på förvaltning och divisionsnivå, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige beslutade i november 2021 om en total driftbudgetram till hälso- och sjukvården på 6 639 764 tkr för 2022.
Utöver generell kompensation för prisutveckling och ett extra tillskott på 25 mnkr tillförs hälso- och sjukvården 35 mnkr i kompensation för ökade kostnader för högspecialiserad vård, 49 mnkr i kompensation för nytt arbetstidsavtal för sjuksköterskor som arbetar i slutenvården, 19 mnkr för närakuten i Ludvika samt 10,0 mnkr till sömnlab i Avesta.
102 848 tkr av hälso- och sjukvårdens driftbudgetram flyttar till Vårdval (Regionstyrelsens förvaltning) för införandet av vårdval (LOV) inom specialiserad barn- och ungdomspsykiatri (BUP). 16 mnkr för overheadkostnader har flyttats från hälso- och sjukvårdens driftbudgetram till Regionservice.
Hälso- och sjukvården har i budget 2022 inkluderat 344,7 mnkr i riktade statsbidrag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget hälso- och sjukvård 2022 för förvaltning och division
c) Riktade statsbidrag i budget 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige beslutade i november 2021 om en total driftbudgetram till hälso- och sjukvården på 6 639 764 tkr för 2022.
Utöver generell kompensation för prisutveckling och ett extra tillskott på 25 mnkr tillförs hälso- och sjukvården 35 mnkr i kompensation för ökade kostnader för högspecialiserad vård, 49 mnkr i kompensation för nytt arbetstidsavtal för sjuksköterskor som arbetar i slutenvården, 19 mnkr för närakuten i Ludvika samt 10,0 mnkr till sömnlab i Avesta.
102 848 tkr av hälso- och sjukvårdens driftbudgetram flyttar till Vårdval (Regionstyrelsens förvaltning) för införandet av vårdval (LOV) inom specialiserad barn- och ungdomspsykiatri (BUP). 16 mnkr för overheadkostnader har flyttats från hälso- och sjukvårdens driftbudgetram till Regionservice.
Hälso- och sjukvården har i budget 2022 inkluderat 344,7 mnkr i riktade statsbidrag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget hälso- och sjukvård 2022 för förvaltning och division
c) Riktade statsbidrag i budget 2022 | | |
| | |
| | | |   |
10 Fördelningsförslag för del av statsbidrag |
Diarienummer: RD21/06327 |
Ordförandens förslag:
1. Riktade statsbidrag för ”särskilda satsningar” fördelas enligt styrgruppens förslag, bilaga b).
Sammanfattning:
I budget 2021 tillfördes hälso- och sjukvården riktade statsbidrag med 50 mnkr för ”särskilda satsningar”. 15 mnkr är intecknade i budget. Resterande 35 mnkr föreslår styrgruppen för riktade statsbidrag att de fördelas enligt: 25,1 mnkr till Vårdnära service (VNS), 3,9 mnkr till Division Medicin för medicinsk utveckling samt 6,0 mnkr till Division Kirurgi för medicinsk utveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrgruppens fördelningsförslag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I budget 2021 tillfördes hälso- och sjukvården riktade statsbidrag med 50 mnkr för ”särskilda satsningar”. 15 mnkr är intecknade i budget. Resterande 35 mnkr föreslår styrgruppen för riktade statsbidrag att de fördelas enligt: 25,1 mnkr till Vårdnära service (VNS), 3,9 mnkr till Division Medicin för medicinsk utveckling samt 6,0 mnkr till Division Kirurgi för medicinsk utveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrgruppens fördelningsförslag | | |
| | |
| | | |   |
11 Cancerplan Sjukvårdsregion Mellansverige 2022-2024 |
Diarienummer: RD21/04747 |
Ordförandens förslag:
1. Cancerplan 2022-2024 för cancervården inom Sjukvårdsregion Mellansverige, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Regeringen tog i maj 2018 ett inriktningsbeslut där det framfördes att arbetet med cancerstrategin måste vara långsiktig. Den reviderade cancerplanen syftar till att tydligare koncentrera innehållet till faktiska aktiviteter för att uppnå målen i den Nationella Cancerstrategin.
Samverkansnämnden har godkänt den reviderade cancerplanen och rekommenderar sjukvårdsregionens regioner att göra detsamma. Region Dalarnas Cancerråd har utarbetat en handlingsplan som bifogas i bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerplan 2022-2024
c) Region Dalarnas handlingsplan utifrån Cancerplan 2022-2024
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen tog i maj 2018 ett inriktningsbeslut där det framfördes att arbetet med cancerstrategin måste vara långsiktig. Den reviderade cancerplanen syftar till att tydligare koncentrera innehållet till faktiska aktiviteter för att uppnå målen i den Nationella Cancerstrategin.
Samverkansnämnden har godkänt den reviderade cancerplanen och rekommenderar sjukvårdsregionens regioner att göra detsamma. Region Dalarnas Cancerråd har utarbetat en handlingsplan som bifogas i bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Cancerplan 2022-2024
c) Region Dalarnas handlingsplan utifrån Cancerplan 2022-2024 | | |
| | |
| | | |   |
12 Återrapport av Utökade öppettider för primärvårdens vårdcentraler |
Diarienummer: RD21/02714 |
Ordförandens förslag:
1. Återrapport av handlingsplan för utökade öppettider för primärvårdens vårdcentraler, enligt bilaga b), godkänns.
2. Resursfördelning från pott till vårdcentralerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
I Regionplanen 2021-2023 finns uppdraget att förbättra tillgängligheten inom primärvården genom att fler vårdcentraler i egen regi erbjuder utökade öppettider under kvällar och helger, samt drop-in-tider.
För regionens vårdcentraler i egen regi halveras avkastningskravet för år 2021 som istället omfördelas i en pott som tilldelas de vårdcentraler i egen regi som ökar sin tillgänglighet. En handlingsplan presenterades 24 augusti 2021. En återrapportering av Utökade öppettider sker till Hälso- och sjukvårdsnämnden enligt bilaga b) samt förslag för fördelning från pott till vårdcentralerna enligt bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan Utökade öppettider för primärvårdens vårdcentraler
c) Resursfördelning Utökade öppettider
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionplanen 2021-2023 finns uppdraget att förbättra tillgängligheten inom primärvården genom att fler vårdcentraler i egen regi erbjuder utökade öppettider under kvällar och helger, samt drop-in-tider.
För regionens vårdcentraler i egen regi halveras avkastningskravet för år 2021 som istället omfördelas i en pott som tilldelas de vårdcentraler i egen regi som ökar sin tillgänglighet. En handlingsplan presenterades 24 augusti 2021. En återrapportering av Utökade öppettider sker till Hälso- och sjukvårdsnämnden enligt bilaga b) samt förslag för fördelning från pott till vårdcentralerna enligt bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan Utökade öppettider för primärvårdens vårdcentraler
c) Resursfördelning Utökade öppettider | | |
| | |
| | | |   |
13 Återrapport och komplettering av handlingsplan Tryggare och säkrare vård för sköra äldre |
Diarienummer: RD21/00702 |
Ordförandens förslag:
1. Kompletterad handlingsplan Tryggare och säkrare vård för sköra äldre, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Handlingsplan Tryggare och säkrare vård för sköra äldre var ett ärende till Hälso- och sjukvårdsnämnden 24 augusti 2021 § 105 och ska återrapporteras. Handlingsplanen har kompletterats för att involvera hälso- och sjukvård som helhet och redovisar åtgärder under år 2021 enligt bilaga b) samt fortsatt hantering och planerad uppföljning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan Tryggare och säkrare vård för sköra äldre
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Handlingsplan Tryggare och säkrare vård för sköra äldre var ett ärende till Hälso- och sjukvårdsnämnden 24 augusti 2021 § 105 och ska återrapporteras. Handlingsplanen har kompletterats för att involvera hälso- och sjukvård som helhet och redovisar åtgärder under år 2021 enligt bilaga b) samt fortsatt hantering och planerad uppföljning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan Tryggare och säkrare vård för sköra äldre | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på remiss från Hjälpmedel Dalarna: Patientavgifter för hjälpmedel i Dalarna |
Diarienummer: RD21/05128 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga c), ska utgöra Hälso- och sjukvårdsnämndens svar till Hjälpmedelsnämnden Dalarna.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
På uppdrag av Hjälpmedelsnämnden Dalarna utifrån regionplanen 2020- 2022 har Dalarnas Hjälpmedelscenter genomfört en översyn av patientavgifter för hjälpmedel i länet. Översynen gäller de hjälpmedel som hanteras inom förvaltningarna Hjälpmedel Dalarna och Hörsel och Syn, Region Dalarna. Ett särskilt uppdrag var att utreda högkostnadsskydd för hjälpmedel.
Översynen lämnar ett slutligt förslag som är samma avgift, 250 kr, för alla hjälpmedel kopplat till separata högkostnadsskydd på 1150 kr inom region och kommun. Hälso- och sjukvårdsnämnden stödjer förslaget.
Översyn av patientavgifter görs även i hälso- och sjukvården inom ramen för en helhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till patientavgift för hjälpmedel i Dalarna
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av Hjälpmedelsnämnden Dalarna utifrån regionplanen 2020- 2022 har Dalarnas Hjälpmedelscenter genomfört en översyn av patientavgifter för hjälpmedel i länet. Översynen gäller de hjälpmedel som hanteras inom förvaltningarna Hjälpmedel Dalarna och Hörsel och Syn, Region Dalarna. Ett särskilt uppdrag var att utreda högkostnadsskydd för hjälpmedel.
Översynen lämnar ett slutligt förslag som är samma avgift, 250 kr, för alla hjälpmedel kopplat till separata högkostnadsskydd på 1150 kr inom region och kommun. Hälso- och sjukvårdsnämnden stödjer förslaget.
Översyn av patientavgifter görs även i hälso- och sjukvården inom ramen för en helhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till patientavgift för hjälpmedel i Dalarna
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/05585 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Övergripande mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga b), fastställs.
2. Nulägesanalysen, enligt bilaga c), godkänns och kompletteras med en analys av responstider för ambulans inför fastställande i regionstyrelsens arbetsutskott 2022-01-24.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar för egen del
3. Hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att upprätta ett konkret förslag avseende mål och strategiska områden för hälso- och sjukvården som beaktar behov, resurser och utmaningar, enligt bilaga c), och presenterar detta senast vid hälso- och sjukvårdsnämnden 2022-05-24.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen beslutade den 14 december 2020 att godkänna framtagandet av en långsiktig och strategisk plan för hälso- och sjukvården i Region Dalarna (RD20/05585). Under 2021 har ett utredningsarbete bedrivits i syfte att skapa en grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Uppdraget har delats upp i två faser. Den första fasen har resulterat i en nulägesanalys för hälso- och sjukvården i Region Dalarna som identifierar behov, resurser och utmaningar för framtiden. I den andra fasen identifieras mål och strategier för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Målen utgår från existerande lagstiftning som styr hälso- och sjukvårdsområdet. Strategierna bygger på en dialog med verksamhetschefer inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att senast 2022-05-24 presentera ett konkret förslag av mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsnämnden som grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. I konkretiseringen ska behov, resurser och utmaningar som presenteras i nulägesanalysen beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Mål och strategier
c) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Nulägesanalys
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen beslutade den 14 december 2020 att godkänna framtagandet av en långsiktig och strategisk plan för hälso- och sjukvården i Region Dalarna (RD20/05585). Under 2021 har ett utredningsarbete bedrivits i syfte att skapa en grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Uppdraget har delats upp i två faser. Den första fasen har resulterat i en nulägesanalys för hälso- och sjukvården i Region Dalarna som identifierar behov, resurser och utmaningar för framtiden. I den andra fasen identifieras mål och strategier för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. Målen utgår från existerande lagstiftning som styr hälso- och sjukvårdsområdet. Strategierna bygger på en dialog med verksamhetschefer inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Hälso- och sjukvårdsdirektören uppdras att senast 2022-05-24 presentera ett konkret förslag av mål och strategiska områden för hälso- och sjukvårdsnämnden som grund för en långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna. I konkretiseringen ska behov, resurser och utmaningar som presenteras i nulägesanalysen beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Mål och strategier
c) Framtidens hälso- och sjukvård i Region Dalarna - Nulägesanalys | | |
| | |
| | | |   |
16 Användandet av molntjänsten LibreView i Region Dalarna |
Diarienummer: RD21/06200 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskott föreslå regionstyrelsen
1. Användning av molntjänsten LibreView i Region Dalarna, enligt bilaga b), godkänns förutsatt att konsekvensbedömning görs enligt GDPR artikel 35.
Sammanfattning:
LibreView är ett molnbaserat analysprogram från företaget Abbott Scandinavia AB och som används vid behandling av diabetes. LibreView används av diabetesteamen på medicin- och diabetesmottagningar, barnmottagningen, bariatriska mottagningen och på ca en tredjedel av vårdcentralerna. I LibreView sparas skanningarna och sammanställs till en kontinuerlig glukoskurva. Efter att patienten gett sitt diabetesteam tillgång till det personliga kontot kan läkare/diabetessjuksköterska se analysrapporten.
I början av år 2021 uppmärksammades att Region Dalarna inte hade något personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med företaget Abbott. Efter dialog med rättsavdelningen rekommenderades regionen att med omedelbar verkan sluta använda webbtjänsten i avvaktan på att ett avtal ska förhandlas fram. Region Uppsala har via Varuförsörjningen arbetat med att utreda juridiken kring ett gemensamt sjukvårdsregionalt PUB-avtal. Slutsatsen blev att varje region behöver skriva ett avtal med Abbott.
Enligt Region Dalarnas riktlinje för användning av molntjänster (RD19/05757) ska det säkerställas att sekretesskyddade uppgifter inte behandlas i molntjänster som omfattas av CLOUD Act. Applikationsrådet bedömer att behandlingen inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen och kan inte ge ett särskilt godkännande för att godkänna behandlingen.
Ärendet tas till Regionstyrelsen utifrån att behov uttryckts för att tydliggöra beslutsmandaten hur eventuella avsteg kan göras från gällande riktlinjer. Dataskyddsombud har konsulterats och rekommenderat att ett införande föregås av en konsekvensbedömning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) LibreView- informationsbilaga
c) Riktlinje för upphandling och användning av molntjänster RD19/05757
d) Riskanalys (skickas ut senare)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
LibreView är ett molnbaserat analysprogram från företaget Abbott Scandinavia AB och som används vid behandling av diabetes. LibreView används av diabetesteamen på medicin- och diabetesmottagningar, barnmottagningen, bariatriska mottagningen och på ca en tredjedel av vårdcentralerna. I LibreView sparas skanningarna och sammanställs till en kontinuerlig glukoskurva. Efter att patienten gett sitt diabetesteam tillgång till det personliga kontot kan läkare/diabetessjuksköterska se analysrapporten.
I början av år 2021 uppmärksammades att Region Dalarna inte hade något personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med företaget Abbott. Efter dialog med rättsavdelningen rekommenderades regionen att med omedelbar verkan sluta använda webbtjänsten i avvaktan på att ett avtal ska förhandlas fram. Region Uppsala har via Varuförsörjningen arbetat med att utreda juridiken kring ett gemensamt sjukvårdsregionalt PUB-avtal. Slutsatsen blev att varje region behöver skriva ett avtal med Abbott.
Enligt Region Dalarnas riktlinje för användning av molntjänster (RD19/05757) ska det säkerställas att sekretesskyddade uppgifter inte behandlas i molntjänster som omfattas av CLOUD Act. Applikationsrådet bedömer att behandlingen inte sker i enlighet med dataskyddsförordningen och kan inte ge ett särskilt godkännande för att godkänna behandlingen.
Ärendet tas till Regionstyrelsen utifrån att behov uttryckts för att tydliggöra beslutsmandaten hur eventuella avsteg kan göras från gällande riktlinjer. Dataskyddsombud har konsulterats och rekommenderat att ett införande föregås av en konsekvensbedömning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) LibreView- informationsbilaga
c) Riktlinje för upphandling och användning av molntjänster RD19/05757
d) Riskanalys (skickas ut senare) | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Elin Norén (S) - Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen |
Diarienummer: RD21/00143 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen anses vara besvarad.
Sammanfattning:
Elin Norén (S) har i motion ”Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen” föreslagit att utöka tiden för läkarmedverkan på särskilda boenden (SÄBO), att införa ett system med Medicinskt Ansvarig Läkare (MAL) kopplat till varje kommun och att inrätta funktionen äldrevårdsöverläkare.
Primärvården i Region Dalarna har under året ökat läkarstödet inklusive kontinuitet på SÄBO och i hemsjukvården. Samtliga vårdcentraler har SÄBO-team med namngiven läkare. Antal med en fast läkarkontakt är 2 487 personer. Äldre och multisjuka patienter är en prioriterad målgrupp. Uppföljning av läkarstödet följs och finns med i Vårdvals uppföljningsbilaga för år 2022.
På varje vårdcentral finns en medicinsk rådgivare som bland annat jobbar med medicinsk kvalitet kopplat till hela vårdcentralens uppdrag inklusive medicinska frågor kopplat till kommunerna. Före inrättande av funktionen Äldrevårdsöverläkare i Region Dalarna ses behov av att utreda funktionen på den nationella nivån. Läkarkontinuitet är fortsatt den viktigaste frågan för att säkerställa patientsäkerhet och medicinsk kvalité.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén (S) har i motion ”Förstärk den medicinska kompetensen i äldreomsorgen” föreslagit att utöka tiden för läkarmedverkan på särskilda boenden (SÄBO), att införa ett system med Medicinskt Ansvarig Läkare (MAL) kopplat till varje kommun och att inrätta funktionen äldrevårdsöverläkare.
Primärvården i Region Dalarna har under året ökat läkarstödet inklusive kontinuitet på SÄBO och i hemsjukvården. Samtliga vårdcentraler har SÄBO-team med namngiven läkare. Antal med en fast läkarkontakt är 2 487 personer. Äldre och multisjuka patienter är en prioriterad målgrupp. Uppföljning av läkarstödet följs och finns med i Vårdvals uppföljningsbilaga för år 2022.
På varje vårdcentral finns en medicinsk rådgivare som bland annat jobbar med medicinsk kvalitet kopplat till hela vårdcentralens uppdrag inklusive medicinska frågor kopplat till kommunerna. Före inrättande av funktionen Äldrevårdsöverläkare i Region Dalarna ses behov av att utreda funktionen på den nationella nivån. Läkarkontinuitet är fortsatt den viktigaste frågan för att säkerställa patientsäkerhet och medicinsk kvalité.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
|