Dagordning | |
  Regional Utvecklingsnämnd_2021-12-08_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Informationsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ordförande informerar
Föredragande: Birgitta Sacrédeus(KD), ordförande
Byte av datum för regionala utvecklingsnämnden
27 april 2022 flyttat till 29 april 2022
1 juni 2022 flyttat till 8 juni 2022
18 oktober 2022 flyttat till 21 oktober 2022
Byte av datum för regionala utvecklingsnämnds presidieberedningen
3 februari 2022 flyttat till 2 februari 2022
17 maj 2022 flyttat till 18 maj 2022
B. Ledningen informerar
Föredragande: Elsmari Julin, förvaltningschef
C. Ekonomisk rapport
Föredragande: Carina Holmgren, förvaltningscontroller
D. Projektstöd, företagsstöd och stöd till kommersiell service – så här arbetar förvaltningen 09:30-10:00
Föredragande: Helena Hanno Enochsson, enhetschef Strategi och finansiering
E. Granskning av regional utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel 10:00-10:15
Föredragande: Helena Hanno Enochsson enhetschef Strategi och finansiering
F. Invest in Dalarna/projektet HISS - efter projektets slut 10:30-10:50
Föredragande: Jonny Gahnshag, enhetschef, näringslivsutveckling, Maud Hallman, projektledare och Cam Ly Magnusson, investeringsrådgivare
G. Remiss från Infrastrukturdepartementet Nationell plan 10:50-11:00
Föredragande: Amelie Sahlin, enhetschef samhällsbyggnad och Kenth Söderström strateg infrastruktur
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärende |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B) Förvaltningschef
C) Enhetschef Strategi och finansiering
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser m m läggs till handlingarna.
- Protokollsutdrag 2021-11-15--2021-11-16 regionfullmäktige § 133 Val
- Protokollsutdrag 2021-10-18 regionstyrelsen arbetsutskott § 118 Svar på remiss från Trafikverket gällande förslag till ny bärighetsföreskrift
- Protokoll 2021-10-15 Central Sweden ideell förening
- Slutrapport Byggdialog Dalarna projekt Grön Agenda
- Checklista lägesrapport 8 Projekt Bruk 2.0
- Checklista lägesrapport 2 Projekt Byhotell
- Checklista lägesrapport 2 Projekt Gamification II
- Checklista lägesrapport 3 Projekt Gamification II
- Checklista lägesrapport 5 Projekt Hållbar tillväxt 2.0
- Checklista lägesrapport 3 Projekt Industriell omställning
- Checklista lägesrapport 4 Projekt Industriell omställning
- Checklista lägesrapport 1 Projekt Omstartat TeknikCollege
- Checklista lägesrapport 2 Projekt SPINN II
- Checklista lägesrapport 9, 10 Projekt Sverige Norden Europa Världen - Internationalisering av Dalarnas besöksnäring
- Checklista lägesrapport 2 Projekt Ökad handelskraft
- Checklista lägesrapport 3 Projekt Ökad handelskraft
- Checklista lägesrapport 4 Projekt Ökad handelskraft
- Checklista lägesrapport 5 Projekt Ökad handelskraft
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på granskning av Regionala utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel m.m. |
Diarienummer: RD21/05629 |
Ordförandens förslag:
1. Förvaltningschefen får i uppdrag att utveckla rutiner samt processer för kontroll, uppföljning och lärande gällande projektstöd, företagsstöd och stöd till kommersiell service (anslag 1:1).
2. Förvaltningschefen får i uppdrag att hitta former för de kontroller som behöver ske vid företagsstöd till investeringar över en halv miljon.
3. Förvaltningschefen får i uppdrag att hitta former för att ge regionala utvecklingsnämnden bättre insyn och möjlighet till uppföljning av företagsstöd.
4. Regionala utvecklingsnämnden ska besluta om projektstöd till projekt som nämnden själv äger, oavsett beloppsnivå
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har gett KPMG i uppdrag att granska regional utvecklingsnämndens handläggning av anslaget 1:1 som används till projektstöd, företagsstöd och stöd till kommersiell service. KPMG:s utredning kommer fram till ett antal rekommendationer, vissa saker som ska åtgärdas och andra som förvaltningen behöver vidareutveckla.
Under år 2020 påbörjade förvaltningen ett arbete med processkartläggning och utveckling av de interna processerna. Förvaltningen kommer under år 2022 att fortsätta arbetet med att vidareutveckla processer och rutiner samt även fortsätta arbetet med att utveckla kontroll, uppföljning och lärande.
Näringsdepartementet och Tillväxtverket får årligen en återrapportering från nämnden. Av underlaget framkommer bland annat hur det regionala utvecklingsuppdraget har utförts samt hur de tilldelade 1:1 medel har använts.
Alla projektansökningar där regionala utvecklingsnämnden är projektägare, föreslås beslutas av nämnden. Protokollsutdrag har även tidigare skickats till regionstyrelsen, när nämnden har beslutat om medel till egna projekt, vilket även fortsättningsvis kommer att ske. Detta för att regionstyrelsen ska kunna utöva sin uppsiktsplikt över nämndens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskning av regional utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel mm
c) PM - handläggning projektmedel
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har gett KPMG i uppdrag att granska regional utvecklingsnämndens handläggning av anslaget 1:1 som används till projektstöd, företagsstöd och stöd till kommersiell service. KPMG:s utredning kommer fram till ett antal rekommendationer, vissa saker som ska åtgärdas och andra som förvaltningen behöver vidareutveckla.
Under år 2020 påbörjade förvaltningen ett arbete med processkartläggning och utveckling av de interna processerna. Förvaltningen kommer under år 2022 att fortsätta arbetet med att vidareutveckla processer och rutiner samt även fortsätta arbetet med att utveckla kontroll, uppföljning och lärande.
Näringsdepartementet och Tillväxtverket får årligen en återrapportering från nämnden. Av underlaget framkommer bland annat hur det regionala utvecklingsuppdraget har utförts samt hur de tilldelade 1:1 medel har använts.
Alla projektansökningar där regionala utvecklingsnämnden är projektägare, föreslås beslutas av nämnden. Protokollsutdrag har även tidigare skickats till regionstyrelsen, när nämnden har beslutat om medel till egna projekt, vilket även fortsättningsvis kommer att ske. Detta för att regionstyrelsen ska kunna utöva sin uppsiktsplikt över nämndens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskning av regional utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel mm
c) PM - handläggning projektmedel | | |
| | |
| | | |   |
5 Beslut om riktlinje för projektstöd år 2022 |
Diarienummer: RD21/03995 |
Ordförandens förslag:
1. Riktlinjer för projektstöd (anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder) 2022 fastställs.
2. Riktlinjer för projektstöd gäller från och med 1 januari 2022.
R
Sammanfattning:
Region Dalarna beslutar varje år kring det statliga anslaget för regionala utvecklingsåtgärder (1:1 medel) där projektstöd utgör en del vid sidan av företagsstöd och stöd till kommersiell service. Syftet med riktlinjerna för projektstöd är att skapa en styrning av projektstöd för en hållbar regional utveckling i linje med det som beskrivs i Dalastrategin 2030. Genomförda insatser och effekter rapporteras årligen till Näringsdepartementet. Riktlinjerna uppdateras årligen för att säkerställa styrning för önskade effekter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer för projektstöd 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna beslutar varje år kring det statliga anslaget för regionala utvecklingsåtgärder (1:1 medel) där projektstöd utgör en del vid sidan av företagsstöd och stöd till kommersiell service. Syftet med riktlinjerna för projektstöd är att skapa en styrning av projektstöd för en hållbar regional utveckling i linje med det som beskrivs i Dalastrategin 2030. Genomförda insatser och effekter rapporteras årligen till Näringsdepartementet. Riktlinjerna uppdateras årligen för att säkerställa styrning för önskade effekter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer för projektstöd 2022 | | |
| | |
| | | |   |
6 Beslut om riktlinje för företagsstöd år 2022 |
Diarienummer: RD21/03996 |
Ordförandens förslag:
1. Riktlinjer för företagsstöd (anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder) 2022 fastställs.
2. Riktlinjerna för företagsstöd gäller från och med den 1 januari 2022.
Sammanfattning:
Region Dalarna har i uppgift att handlägga och besluta om företagsstöd inom statens utgiftsområde 19 Regional utveckling och anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder. Det är förordningarna SFS 2015:210 och SFS 2015:211 som styr vilka företagsstöd som kan lämnas.
De vanligaste stöden är för närvarande Mikrostöd och Särskilt investeringsstöd.
Företag som prioriteras är de som har ett stort behov av stöd för att kunna genomföra investeringar. Andra prioriterade företag är de som diversifierar företagsstrukturen samt bidrar till mångfald, integration och jämställdhet. Möjligheten att lämna stöd till företag styrs av EU:s statsstödsregler. Reglerna styr även omfattning och utseende av stödområdena. Kommunerna i Dalarna är uppdelade i två stödområden, A respektive B.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer företagsstöd 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har i uppgift att handlägga och besluta om företagsstöd inom statens utgiftsområde 19 Regional utveckling och anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder. Det är förordningarna SFS 2015:210 och SFS 2015:211 som styr vilka företagsstöd som kan lämnas.
De vanligaste stöden är för närvarande Mikrostöd och Särskilt investeringsstöd.
Företag som prioriteras är de som har ett stort behov av stöd för att kunna genomföra investeringar. Andra prioriterade företag är de som diversifierar företagsstrukturen samt bidrar till mångfald, integration och jämställdhet. Möjligheten att lämna stöd till företag styrs av EU:s statsstödsregler. Reglerna styr även omfattning och utseende av stödområdena. Kommunerna i Dalarna är uppdelade i två stödområden, A respektive B.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer företagsstöd 2022 | | |
| | |
| | | |   |
7 Beslut om riktlinjer för kommersiell service år 2022 |
Diarienummer: RD21/03997 |
Ordförandens förslag:
1. Riktlinjer för stöd till kommersiell service (Anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder) 2022 fastställs.
2. Riktlinjerna för stöd till kommersiell service gäller från och med den 1 januari 2022.
Sammanfattning:
Region Dalarna beslutar varje år om stöd till kommersiell service inom statens utgiftsområde 19, Regional utveckling och anslag 1:1, Regionala utvecklingsåtgärder. Som grund till riktlinjerna ligger förordningen (SFS 2000:284) om stöd till kommersiell service. Regionala utvecklingsnämnden prioriterar utvecklingsinsatser som kan förväntas bidra till mål och prioriteringar i Dalastrategin. Stöd kan ges till hemsändningsbidrag, investeringsbidrag, särskilt driftstöd och servicebidrag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer stöd till kommersiell service 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna beslutar varje år om stöd till kommersiell service inom statens utgiftsområde 19, Regional utveckling och anslag 1:1, Regionala utvecklingsåtgärder. Som grund till riktlinjerna ligger förordningen (SFS 2000:284) om stöd till kommersiell service. Regionala utvecklingsnämnden prioriterar utvecklingsinsatser som kan förväntas bidra till mål och prioriteringar i Dalastrategin. Stöd kan ges till hemsändningsbidrag, investeringsbidrag, särskilt driftstöd och servicebidrag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer stöd till kommersiell service 2022 | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på granskning av vägplan för ombyggnad av E16/väg70, Borlänge-Djurås, delen Norr Amsberg- Sifferbo, etapp 2 i Borlänge och Gagnefs kommuner, Dalarnas län. |
Diarienummer: RD21/05469 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b) utgör Region Dalarnas svar till Trafikverket
Sammanfattning:
Trafikverket Region mitt har upprättat förslag till vägplan för ombyggnad av väg E16/väg70, delen Norr Amsberg-Sifferbo (etapp 2) i Borlänge och Gagnefs kommuner. Vägplanen omfattar bland annat förändring av väg från allmänt underhåll till enskilt underhåll. Förändringen omfattar framför allt del av E16/väg70.
Region Dalarna får vid granskning av vägplanen än en gång betona vikten av ett väghållaransvar och systemsyn för anläggande av gång- och cykelväg längs befintlig E16/väg utifrån ett såväl nationellt, regionalt som ett lokalt perspektiv.
Region Dalarna bestämda uppfattning är att det finns ett tydligt funktionellt samband mellan en ny sträckning av E16/väg70 som nationell stamväg och befintlig E16/väg70. Båda vägsträckningarna behövs för att säkerställa en långsiktig hållbar transportförsörjning. Nuvarande vägsträckning med en framtida gång- och cykelväg för bland annat arbetspendling, torde utgöra ett starkt intresse ur ett såväl nationellt, regionalt som lokalt systemperspektiv och bör därför ha ett fortsatt statligt väghållaransvar.
Det förefaller märkligt att Trafikverket, i ombyggnaden av väg E16/väg70, utifrån regeringens intentioner/direktiv om att öka möjligheterna till cykling i landet, avser att överlämna väghållaransvaret för befintlig E16/väg70 till enskilda väghållare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar Trafikverket
c) Kungörande och granskning av vägplan för ombyggnad av E16/väg70, Borlänge-Djurås, delen Norr Amsberg- Sifferbo, etapp 2 i Borlänge och Gagnefs kommuner, Dalarnas län
d) Region Dalarna 2021-04-30 Granskningsyttrande av vägplan E16/väg70 Borlänge-Djurås etapp 2
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Trafikverket Region mitt har upprättat förslag till vägplan för ombyggnad av väg E16/väg70, delen Norr Amsberg-Sifferbo (etapp 2) i Borlänge och Gagnefs kommuner. Vägplanen omfattar bland annat förändring av väg från allmänt underhåll till enskilt underhåll. Förändringen omfattar framför allt del av E16/väg70.
Region Dalarna får vid granskning av vägplanen än en gång betona vikten av ett väghållaransvar och systemsyn för anläggande av gång- och cykelväg längs befintlig E16/väg utifrån ett såväl nationellt, regionalt som ett lokalt perspektiv.
Region Dalarna bestämda uppfattning är att det finns ett tydligt funktionellt samband mellan en ny sträckning av E16/väg70 som nationell stamväg och befintlig E16/väg70. Båda vägsträckningarna behövs för att säkerställa en långsiktig hållbar transportförsörjning. Nuvarande vägsträckning med en framtida gång- och cykelväg för bland annat arbetspendling, torde utgöra ett starkt intresse ur ett såväl nationellt, regionalt som lokalt systemperspektiv och bör därför ha ett fortsatt statligt väghållaransvar.
Det förefaller märkligt att Trafikverket, i ombyggnaden av väg E16/väg70, utifrån regeringens intentioner/direktiv om att öka möjligheterna till cykling i landet, avser att överlämna väghållaransvaret för befintlig E16/väg70 till enskilda väghållare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar Trafikverket
c) Kungörande och granskning av vägplan för ombyggnad av E16/väg70, Borlänge-Djurås, delen Norr Amsberg- Sifferbo, etapp 2 i Borlänge och Gagnefs kommuner, Dalarnas län
d) Region Dalarna 2021-04-30 Granskningsyttrande av vägplan E16/väg70 Borlänge-Djurås etapp 2 | | |
| | |
| | | |   |
9 Beslut om verksamhetsbidrag år 2022 till Coompanion Dalarna |
Diarienummer: RD21/05726 |
Ordförandens förslag:
1. Coompanion Dalarna beviljas verksamhetsbidrag för år 2022 med 525 000 kronor.
2. Beloppet tas från nämndens budget för år 2022.
3. Beslutet gäller under förutsättning att genomförande sker enligt ansökan och beslut.
Sammanfattning:
Sverige har en förordning om statsbidrag till kooperativ utveckling. Grundanslaget för år 2022 som Coompanion Dalarna får av Tillväxtverket kräver en lokal och/ eller regional medfinansiering. Region Dalarna har sedan år 2019 beviljat ett årligt verksamhetsbidrag.
Coompanion Dalarna ska med sin verksamhet ge skapa förutsättningar för fler idéburna, tillsammansägda, sociala och kooperativa företag i Dalarna samt främja lokal- och regional utveckling samt entreprenörskap. Inom den sociala ekonomin finns företagare och entreprenörer som bidrar till ett livskraftigt och diversifierat näringsliv samt ett klimatsmart, konkurrenskraftigt och sammanhållet Dalarna.
Fokus och viktiga uppgifter under 2022 är:
- Arbetet med unga (bl. a med ambitionen att utifrån ungas motivation och drivkraft bidra till att vidga synen på entreprenörskap och hur företagande kan bidra till att möta samhällsutmaningar)
- Arbetet med integration (bl. a med ambitionen att hitta lösningar för det stora behovet av arbetsintegration)
- Att fortsatt vara en aktiv samverkanspart till Upphandlingsdialog Dalarna för att kommunicera nyttan och möjligheterna med socialt ansvarfull upphandling
- Att aktivt följa, delta i och lyfta dialogen om alternativ finansiering och riskkapital för kooperativa och sociala företag och samhällsentreprenörer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Coompanions ansökan om medfinansiering 2022
c) Coompanions redovisning av verksamhetsåret 2021
d) Coompanion verksamhetsplan för 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sverige har en förordning om statsbidrag till kooperativ utveckling. Grundanslaget för år 2022 som Coompanion Dalarna får av Tillväxtverket kräver en lokal och/ eller regional medfinansiering. Region Dalarna har sedan år 2019 beviljat ett årligt verksamhetsbidrag.
Coompanion Dalarna ska med sin verksamhet ge skapa förutsättningar för fler idéburna, tillsammansägda, sociala och kooperativa företag i Dalarna samt främja lokal- och regional utveckling samt entreprenörskap. Inom den sociala ekonomin finns företagare och entreprenörer som bidrar till ett livskraftigt och diversifierat näringsliv samt ett klimatsmart, konkurrenskraftigt och sammanhållet Dalarna.
Fokus och viktiga uppgifter under 2022 är:
- Arbetet med unga (bl. a med ambitionen att utifrån ungas motivation och drivkraft bidra till att vidga synen på entreprenörskap och hur företagande kan bidra till att möta samhällsutmaningar)
- Arbetet med integration (bl. a med ambitionen att hitta lösningar för det stora behovet av arbetsintegration)
- Att fortsatt vara en aktiv samverkanspart till Upphandlingsdialog Dalarna för att kommunicera nyttan och möjligheterna med socialt ansvarfull upphandling
- Att aktivt följa, delta i och lyfta dialogen om alternativ finansiering och riskkapital för kooperativa och sociala företag och samhällsentreprenörer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Coompanions ansökan om medfinansiering 2022
c) Coompanions redovisning av verksamhetsåret 2021
d) Coompanion verksamhetsplan för 2022 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på remiss från Infrastrukturdepartementet - rapporten Bromma flygplats – underlag för avveckling av drift och verksamhet (Ds 2021:25). |
Diarienummer: RD21/04170 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b) utgör Region Dalarnas svar till Infrastrukturdepartementet
Sammanfattning:
Regeringen genom Infrastrukturdepartementet har efterfrågat Region Dalarnas synpunkter på förslagen och bedömningarna i rubricerad rapport, där regeringens utredare har redovisat hur en förtida avveckling av Bromma flygplats skulle kunna gå till. Region Dalarna har under sommaren 2021 bidragit skriftligt i utredarens dialog för insamling av faktaunderlag inför rapporten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Ds 2021:25 Bromma flygplats - underlag för avveckling av drift och verksamhet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen genom Infrastrukturdepartementet har efterfrågat Region Dalarnas synpunkter på förslagen och bedömningarna i rubricerad rapport, där regeringens utredare har redovisat hur en förtida avveckling av Bromma flygplats skulle kunna gå till. Region Dalarna har under sommaren 2021 bidragit skriftligt i utredarens dialog för insamling av faktaunderlag inför rapporten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Ds 2021:25 Bromma flygplats - underlag för avveckling av drift och verksamhet | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på remiss från Näringsdepartementet - Swedavia AB:s sammanfattning av begärd konsekvensanalys avseende förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport |
Diarienummer: RD21/04173 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b) utgör Region Dalarnas svar till Näringsdepartementet
Sammanfattning:
Regeringen har genom Näringsdepartementet efterfrågat Region Dalarnas synpunkter på Swedavia AB:s ”Sammanfattning av begärd konsekvensanalys avseende förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport”.
Remissen har gått ut parallellt med Infrastrukturdepartementets rapport ”Bromma flygplats - underlag för avveckling av drift och verksamhet”. Region Dalarnas remissvar på den rapporten beskriver mer utförligt regionens synpunkter på eventuell avveckling av Bromma flygplats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Swedavia AB:s sammanfattning av begärd konsekvensanalys avseende förtida avveckling av Stockholm Bromma Airport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen har genom Näringsdepartementet efterfrågat Region Dalarnas synpunkter på Swedavia AB:s ”Sammanfattning av begärd konsekvensanalys avseende förtida avveckling av Bromma Stockholm Airport”.
Remissen har gått ut parallellt med Infrastrukturdepartementets rapport ”Bromma flygplats - underlag för avveckling av drift och verksamhet”. Region Dalarnas remissvar på den rapporten beskriver mer utförligt regionens synpunkter på eventuell avveckling av Bromma flygplats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Swedavia AB:s sammanfattning av begärd konsekvensanalys avseende förtida avveckling av Stockholm Bromma Airport | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|