Dagordning | |
  2021_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Regiondirektör, Karin Stikå Mjöberg
B. Ekonomisk information
Tf. ekonomidirektör Tobias Dahlström
C. Information från HR
Bitr. HR-direktör Siri Ellberg
D. Information kommunikationsenheten - Bilden av Dalarna
Kommunikationsdirektör, Henrik Pederby
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Verksamhetsplan och budget 2022 för Regionstyrelsen |
Diarienummer: RD21/03112 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan för regionstyrelsen 2022, enligt bilaga b), antas.
2. Förslag till budgetfördelning i verksamhetsplanen, för regionstyrelsens förvaltning, finansförvaltningen och hälsoval, godkänns.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige beslutade 2021-06-14 om regionplan och budget 2022 för Region Dalarna. Regionstyrelsen ska utifrån det beslutet upprätta en verksamhetsplan samt budgetfördelning för dess verksamheter.
Regionstyrelsens verksamhetsplan ska ligga till grund för regionstyrelsens förvaltnings handlingsplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens verksamhetsplan 2022
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 119
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige beslutade 2021-06-14 om regionplan och budget 2022 för Region Dalarna. Regionstyrelsen ska utifrån det beslutet upprätta en verksamhetsplan samt budgetfördelning för dess verksamheter.
Regionstyrelsens verksamhetsplan ska ligga till grund för regionstyrelsens förvaltnings handlingsplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens verksamhetsplan 2022
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 119 | | |
| | |
| | | |   |
5 Införande av Processbaserad arkivering |
Diarienummer: RD21/03845 |
Ordförandens förslag:
1. Införande av processbaserad arkivering godkänns.
2. Arkivchef ges delegeringsmandat att genomföra revideringar vid behov.
Sammanfattning:
Region Dalarna ska övergå till processbaserad arkivering, i stället för det tidigare använda allmänna arkivschemat. Detta motiveras av hur dagens verksamheter bedrivs och information hanteras. Omställning till processbaserad arkivering gäller i princip hela offentliga sektorn i Sverige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Klassificeringsstruktur Region Dalarna 4
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 120
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna ska övergå till processbaserad arkivering, i stället för det tidigare använda allmänna arkivschemat. Detta motiveras av hur dagens verksamheter bedrivs och information hanteras. Omställning till processbaserad arkivering gäller i princip hela offentliga sektorn i Sverige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Klassificeringsstruktur Region Dalarna 4
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 120 | | |
| | |
| | | |   |
6 Abonnemangskostnad för hornhinnebanken 2022 |
Diarienummer: RD21/04915 |
Ordförandens förslag:
1. Finansiering av kostnadsökning om 32 770 kr per år fastställs och utgår ur Hälso- och sjukvårdsnämndens budget.
2. Regionstyrelsen fastslår rekommendation från Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige att abonnemangskostnaden för Hornhinnebanken 2022 fastställs i enlighet med inkommit förslag, bilaga b),
Sammanfattning:
Vid Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansveriges möte den 1 oktober 2021 beslutades att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att abonnemangskostnaden för Hornhinnebanken 2022 fastställs till 419 286 kr per region och kostnaden per hornhinna till 4 000 kr per styck i enlighet med inkommit förslag.
Hornhinnebanken är en gemensamt finansierad verksamhet inom Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige. Hornhinnebanken ska tillförsäkra tillgång till hornhinnor för transplantation i sjukvårdsregionen.
Kostnadsökningen finansieras genom Hälso- och sjukvårdsnämndens budget, då kostnaderna läggs på Ögonkliniken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget 2022 för Hornhinnebanken vid Universitetssjukhuset Örebro
c) Kopia av Hornhinnebankens kostnadsberäkning
d) Protokoll Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige 2021-10-01 § 5
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Vid Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansveriges möte den 1 oktober 2021 beslutades att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att abonnemangskostnaden för Hornhinnebanken 2022 fastställs till 419 286 kr per region och kostnaden per hornhinna till 4 000 kr per styck i enlighet med inkommit förslag.
Hornhinnebanken är en gemensamt finansierad verksamhet inom Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige. Hornhinnebanken ska tillförsäkra tillgång till hornhinnor för transplantation i sjukvårdsregionen.
Kostnadsökningen finansieras genom Hälso- och sjukvårdsnämndens budget, då kostnaderna läggs på Ögonkliniken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget 2022 för Hornhinnebanken vid Universitetssjukhuset Örebro
c) Kopia av Hornhinnebankens kostnadsberäkning
d) Protokoll Samverkansnämnden Sjukvårdsregion Mellansverige 2021-10-01 § 5 | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på revisionsrapport: Granskning av regionens hantering av skyddade personuppgifter |
Diarienummer: RD21/02932 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på revisionsrapport, enligt bilaga b), godkänns.
2. Regiondirektören ges i uppdrag att beakta rekommendationerna och återrapportera vidtagna åtgärder till Regionstyrelsen i mars 2022.
Sammanfattning:
Revisorerna har överlämnat granskningsrapport rörande regionens hantering av skyddade personuppgifter. Regionens revisorer rekommenderar regionstyrelsen att säkerställa sitt ansvar för styrning, ledning, samordning, stöd till verksamheterna samt uppföljning och kontroll av regionens hantering av skyddade personuppgifter.
Revisorerna rekommenderar även regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, tandvårdsnämnden och kollektivtrafiknämnden att, i förekommande fall, beakta de rekommendationer som lämnats i revisionsrapporten.
Region Dalarna avser att hörsamma revisionsrapportens rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas PM
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 121
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisorerna har överlämnat granskningsrapport rörande regionens hantering av skyddade personuppgifter. Regionens revisorer rekommenderar regionstyrelsen att säkerställa sitt ansvar för styrning, ledning, samordning, stöd till verksamheterna samt uppföljning och kontroll av regionens hantering av skyddade personuppgifter.
Revisorerna rekommenderar även regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, tandvårdsnämnden och kollektivtrafiknämnden att, i förekommande fall, beakta de rekommendationer som lämnats i revisionsrapporten.
Region Dalarna avser att hörsamma revisionsrapportens rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas PM
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 121 | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på rekommendation från Sveriges kommuner och regioner om nationell finansiering av Tobiasregistrets fortsatta rekrytering av givare av blodstamceller 2022-2024 |
Diarienummer: RD21/04273 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna antar Sjukvårdsdelegationens rekommendation att betala sin del till Tobiasregistret. Kostnaden finansieras, så som tidigare, av regionsamverkan vilket ligger inom Central förvaltnings budgetram.
Sammanfattning:
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har beslutat på delegation från styrelsen att rekommendera regionerna att till Tobiasregistret betala 0,75 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2022 t.o.m. 31 december 2024. Region Dalarnas del i den solidariska finansieringen uppgår till 214 293 kr/år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från Styrelsen NR 15/2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har beslutat på delegation från styrelsen att rekommendera regionerna att till Tobiasregistret betala 0,75 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2022 t.o.m. 31 december 2024. Region Dalarnas del i den solidariska finansieringen uppgår till 214 293 kr/år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från Styrelsen NR 15/2021 | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på rekommendation från Sveriges kommuner och regioner om fortsatt nationell finansiering av biobanken för navelsträngsblod 2022-2024 |
Diarienummer: RD21/04239 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna antar rekommendation att till Nationella navelsträngsblodbanken betala 0,95 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2022 t.o.m. 31 december 2024.
Sammanfattning:
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har beslutat på delegation från styrelsen att rekommendera regionerna att till Nationella navelsträngsblodbanken betala 0,95 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2022 t.o.m. 31 december 2024. Region Dalarnas kostnad är beräknad till 271 438 kr/år.
Redan år 2009 beslöt SKRs styrelse att rekommendera regionerna att årligen till biobanken för navelsträngsblod betala solidariskt fördelat mellan regionerna utifrån befolkningsmängd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från styrelsen NR 14/2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har beslutat på delegation från styrelsen att rekommendera regionerna att till Nationella navelsträngsblodbanken betala 0,95 kr per invånare och år fr.o.m. 1 januari 2022 t.o.m. 31 december 2024. Region Dalarnas kostnad är beräknad till 271 438 kr/år.
Redan år 2009 beslöt SKRs styrelse att rekommendera regionerna att årligen till biobanken för navelsträngsblod betala solidariskt fördelat mellan regionerna utifrån befolkningsmängd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från styrelsen NR 14/2021 | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Justerad regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024 |
Diarienummer: RD21/00984 |
Ordförandens förslag:
1. Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
2. Fastställa skattesatsen för år 2022 till 11,63 öre per skattekrona, d v s oförändrad jämfört med 2021.
3. Fastställa justerad regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024, enligt bilaga.
4. Fastställa Allmäntandvårdstaxa 2022, enligt bilaga c).
5. Partistöd 2022 räknas upp med 1.85% och beviljas med totalt 11 934 010 varav 10% utgör grundstöd.
6. Delegera till Regionstyrelsen att under 2022 fatta beslut om fördelning till förvaltningar ur övergripande ramar hos Finansförvaltningen där inte ekonomidirektören erhållit delegation.
Sammanfattning:
Region Dalarna fastställde en regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024 den 2021-06-14/15. Föreliggande beslut om justerad regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024 syftar främst till att fånga upp enstaka behov av förändring som exempelvis ny skatteunderlagsprognos, nya uppgifter om riktade statsbidrag beräkningar som inkom senare samt justeringar som inte kan vänta.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024
c) Alltmäntandvårdstaxa 2022 (ATV)
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna fastställde en regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024 den 2021-06-14/15. Föreliggande beslut om justerad regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024 syftar främst till att fånga upp enstaka behov av förändring som exempelvis ny skatteunderlagsprognos, nya uppgifter om riktade statsbidrag beräkningar som inkom senare samt justeringar som inte kan vänta.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024
c) Alltmäntandvårdstaxa 2022 (ATV)
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 | | |
| | |
| | | |   |
11 Aktieägartillskott 2021 samt driftstöd 2022 AB Dalaflyget |
Diarienummer: RD21/04354 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Bevilja 34 035 000 kr till AB Dalaflyget för täckning av förluster under år 2022. Beloppen anges inklusive medel erhållna inom ramen för förordning (2006:1577) om statsbidrag för icke statliga flygplatser. Region Dalarnas andel av dessa utifrån ägarandel är 10 891 200 kr, vilket inkluderar både ägarbidrag och driftsbidrag. Ägarbidraget medför en utbetalning på 9 509 120 kr.
2. Överföra medlen till Borlänge kommun som ansvarar för utbetalning till AB Dalaflyget och som gör bedömningen att samtliga villkor i kommissionens förordning är uppfyllda.
3. Ge stödet med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651 /2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, artikel 56 a).
Sammanfattning:
Bevilja 34 035 000 SEK till AB Dalaflyget för täckning av förluster under år 2022. Beloppen anges inklusive medel erhållna inom ramen för förordning (2006:1577) om statsbidrag för icke statliga flygplatser. Region Dalarnas andel av dessa utifrån ägarandel är 10 891 000 kr, vilket inkluderar både ägarbidrag och driftsbidrag. Ägarbidraget medför en utbetalning på 9 509 120 kr. Driftsbidraget betalas av Trafikverket, administreras av Borlänge kommun, men ska godkännas av ägarna vilket görs i och med detta beslut.
I övrigt se bilaga c) Ägartillskott och driftbidrag 2022 AB Dalaflyget för en översikt över Dalaflygets budget för verksamhetsår 2022.
EU-kommissionen har beslutat om vissa förenklingar när det gäller stöd till flygplatser. Det har skett genom en utvidgning av den allmänna grupp- undantagsförordningen för statligt stöd, nedan kallad GBER. För att GBER ska kunna tillämpas måste de specifika kraven i förordningen vara uppfyllda. Kraven framgår av bilaga A.
Det är Borlänge kommun som är den som svarar för den samlade utbetalningen av stödet till en flygplats som är det organ som ska kontrollera att kraven i GBER är uppfyllda. Det är också Borlänge kommun som sedermera ska rapportera stödet till kommissionen via Näringsdepartementet. Region Dalarnas utbetalning sker till Borlänge kommun enligt gängse rutin, som sedan vidarebefordrar beloppet till AB Dalaflyget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) GBER underlag för Region Dalarnas beslut
c) Ägartillskott och driftbidrag 2022 AB Dalaflyget
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 123
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bevilja 34 035 000 SEK till AB Dalaflyget för täckning av förluster under år 2022. Beloppen anges inklusive medel erhållna inom ramen för förordning (2006:1577) om statsbidrag för icke statliga flygplatser. Region Dalarnas andel av dessa utifrån ägarandel är 10 891 000 kr, vilket inkluderar både ägarbidrag och driftsbidrag. Ägarbidraget medför en utbetalning på 9 509 120 kr. Driftsbidraget betalas av Trafikverket, administreras av Borlänge kommun, men ska godkännas av ägarna vilket görs i och med detta beslut.
I övrigt se bilaga c) Ägartillskott och driftbidrag 2022 AB Dalaflyget för en översikt över Dalaflygets budget för verksamhetsår 2022.
EU-kommissionen har beslutat om vissa förenklingar när det gäller stöd till flygplatser. Det har skett genom en utvidgning av den allmänna grupp- undantagsförordningen för statligt stöd, nedan kallad GBER. För att GBER ska kunna tillämpas måste de specifika kraven i förordningen vara uppfyllda. Kraven framgår av bilaga A.
Det är Borlänge kommun som är den som svarar för den samlade utbetalningen av stödet till en flygplats som är det organ som ska kontrollera att kraven i GBER är uppfyllda. Det är också Borlänge kommun som sedermera ska rapportera stödet till kommissionen via Näringsdepartementet. Region Dalarnas utbetalning sker till Borlänge kommun enligt gängse rutin, som sedan vidarebefordrar beloppet till AB Dalaflyget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) GBER underlag för Region Dalarnas beslut
c) Ägartillskott och driftbidrag 2022 AB Dalaflyget
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 123 | | |
| | |
| | | |   |
12 Fastställande av föreskrifter och direktiv finansfunktionen 2022 |
Diarienummer: RD21/04355 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Föreskrifter för finansförvaltning enligt bilaga g) godkänns och träder i kraft 2022-01-01.
2. Placeringsdirektiv för pensionsmedel enligt bilaga c) godkänns och träder i kraft 2022-01-01.
3. Placeringsdirektiv för donationsmedel enligt bilaga e) godkänns och träder i kraft 2022-01-01.
4. Definitioner och risker godkänns enligt bilaga h) godkänns och träder i kraft 2022-01-01.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument skall antas årligen. Förändringar föreslås främst i placeringsdirektiv för pensionsmedel och donationsmedel. Inom tillgångsslaget alternativa investeringar finns bland annat möjlighet att investera i hedgefonder. Med nuvarande skrivning tillåts enbart så kallade multi-strategifonder. Med föreslagen skrivning tillåts även enskilda hedgefonder. Detta motiveras med att utbudet av multi-strategifonder är begränsat. Att tillåta enskilda hedgefonder ger större utbud av möjliga placeringar. För donationsmedel föreslås att den normala aktieandelen ökas från 50 % till 60 %, maxnivån förblir densamma. Övriga dokument har enbart mindre ändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv pensionsmedel RD 2022 - med ändringar markerade i färg
c) Placeringsdirektiv pensionsmedel RD 2022
d) Placeringsdirektiv donationsmedel Dalarna 2022 - med ändringar markerade i färg
e) Placeringsdirektiv i donationsmedel Dalarna 2022
f) Föreskrifter för Finansförvaltning 2022 - med ändringar markerade i färg
g) Föreskrifter för Finansförvaltning 2022
h) Definitioner och risker 2022
i) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 124
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument skall antas årligen. Förändringar föreslås främst i placeringsdirektiv för pensionsmedel och donationsmedel. Inom tillgångsslaget alternativa investeringar finns bland annat möjlighet att investera i hedgefonder. Med nuvarande skrivning tillåts enbart så kallade multi-strategifonder. Med föreslagen skrivning tillåts även enskilda hedgefonder. Detta motiveras med att utbudet av multi-strategifonder är begränsat. Att tillåta enskilda hedgefonder ger större utbud av möjliga placeringar. För donationsmedel föreslås att den normala aktieandelen ökas från 50 % till 60 %, maxnivån förblir densamma. Övriga dokument har enbart mindre ändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv pensionsmedel RD 2022 - med ändringar markerade i färg
c) Placeringsdirektiv pensionsmedel RD 2022
d) Placeringsdirektiv donationsmedel Dalarna 2022 - med ändringar markerade i färg
e) Placeringsdirektiv i donationsmedel Dalarna 2022
f) Föreskrifter för Finansförvaltning 2022 - med ändringar markerade i färg
g) Föreskrifter för Finansförvaltning 2022
h) Definitioner och risker 2022
i) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 124 | | |
| | |
| | | |   |
13 Hållbarhetsprogram i enlighet med Agenda 2030
|
Diarienummer: RD20/01644 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Region Dalarnas hållbarhetsprogram 2022-2025 antas.
Regionstyrelsen beslutar för egen del under försättning att regionfullmäktige beslutar i enlighet med ovan:
2. Regionstyrelsen ger regiondirektören i uppdrag att verkställa hållbarhetsprogrammet och säkerställa uppföljning i befintligt styr- och ledningssystem.
Sammanfattning:
I regionplan 2019 för Region Dalarna har regionfullmäktige 2018-11-19, § 130 beslutat att arbeta fram ett förslag till hållbarhetsprogram. Programmets övergripande mål och delmål utgår från Agenda 2030, Region Dalarnas hållbarhetspolicy samt en uppdatering av delar av Region Dalarnas tidigare miljömål. Programmet ska integreras i ordinarie styrning och ledning genom den årliga planerings-, budget- och uppföljningsprocessen samt vara vägledande för Region Dalarnas nämnder och dess verksamheter i att formulera konkreta mål för de verksamheter de ansvarar för.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Region Dalarnas Hållbarhetsprogram 2021-2025
c) Nyckeltalsbilaga
d) Protokollsutdrag Hållbarhetsberedningen 2021-10-06 § 30 (ojusterat)
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 125
f) Remissvar - Hälso- och sjukvårdsnämnden
g) Remissvar - Regionala utvecklingsnämnden
h) Remissvar - Fastighetsförvaltningen RD
i) Remissvar - Centerpartiet
j) Remissvar - Kristdemokraterna
k) Remissvar - Miljöpartiet
l) Remissvar - Socialdemokraterna
m) Remissvar - Vänsterpartiet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I regionplan 2019 för Region Dalarna har regionfullmäktige 2018-11-19, § 130 beslutat att arbeta fram ett förslag till hållbarhetsprogram. Programmets övergripande mål och delmål utgår från Agenda 2030, Region Dalarnas hållbarhetspolicy samt en uppdatering av delar av Region Dalarnas tidigare miljömål. Programmet ska integreras i ordinarie styrning och ledning genom den årliga planerings-, budget- och uppföljningsprocessen samt vara vägledande för Region Dalarnas nämnder och dess verksamheter i att formulera konkreta mål för de verksamheter de ansvarar för.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Region Dalarnas Hållbarhetsprogram 2021-2025
c) Nyckeltalsbilaga
d) Protokollsutdrag Hållbarhetsberedningen 2021-10-06 § 30 (ojusterat)
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 125
f) Remissvar - Hälso- och sjukvårdsnämnden
g) Remissvar - Regionala utvecklingsnämnden
h) Remissvar - Fastighetsförvaltningen RD
i) Remissvar - Centerpartiet
j) Remissvar - Kristdemokraterna
k) Remissvar - Miljöpartiet
l) Remissvar - Socialdemokraterna
m) Remissvar - Vänsterpartiet | | |
| | |
| | | |   |
14 Revidering av Avtal Vårdval Primärvård Dalarna |
Diarienummer: RD21/01157 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Revidering av Avtal Vårdval Primärvård Dalarna enligt bilaga b), c) och d), godkänns.
Sammanfattning:
Avtal Vårdval Primärvård Dalarna tidigare Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning, uppföljning m.m. för de privata och regiondrivna vårdcentralerna. Avtalet och tillhörande bilagor revideras årligen.
Följande punkter i avtalet och bilagor har lagts till eller ändrats inför år 2022 och kräver ett politiskt beslut:
I Avtal Vårdval Primärvård Dalarna:
Nya riktlinjer för filialverksamhet 2022 innebär att en Leverantör får efter beslut av Region Dalarna, öppna filial i hela Dalarnas län.
Alla vårdgivare ska utse patientsäkerhetsombud samt rapportera till Patientsäkerhetsavdelningen.
Tillägg av ny punkt som reglerar Leverantörens/vårdgivarens eventuella försening och uteblivna utföranden, vilket kan innebära utebliven ersättning.
Bilaga 2 - Ersättning 2022:
Utbetalning av telefonersättningen 0:an kommer ske på två nivåer, detta ska göra att ett ökat antal vårdcentraler har möjlighet att få telefonersättning.
Ersättningen för utökade öppettider ändras från fast ersättning för ansökta veckor till rörlig ersättning för enskilda besök utanför kontorstid.
Ny kvalitetsersättning är ersättning till vårdcentraler vars personal medverkar i arbetsmöten inom kunskapsstyrning.
Ny beräkning av läkemedelsersättningen.
Uppdatering av de olika telefonersättningarna för att följa vårdens utveckling av arbetssätt.
Förtydligande att alla avslutade behandlingsprogram i Region Dalarnas stöd och behandlingsplattform ger ersättning till vårdgivarna.
Region ges rätt att göra avdrag på Leverantörens ersättning vid brister.
Ersättning för utökat jouruppdrag Särna, flyttas till Division Primärvård.
Grundersättningar räknas upp enligt regionens fastställda index på 1,85 %, läkemedel räknas upp med index 5 %. Avdragen och de rörliga ersättningarna är samma som för år 2021.
Bilaga 3 - Uppföljning
Nya uppföljningsområden är framtagna tillsammans med medicinsk rådgivare, läkemedelsavdelningen, Smittskydd och vårdhygien m.fl. samt utifrån mål i Regionplanen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Vårdval Primärvård Dalarna 2022
c) Bilaga 2 - Ersättning 2022
d) Bilaga 3 - Uppföljning 2022
e) Beslutsunderlag Hälsovalsberedning
f) Protokollsutdrag Hälsovalsberedning 2021-09-23 § 11
g) Protokollsutdrag Regionstyrelsens arbetsutskott 2021-10-18 § 126
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Vårdval Primärvård Dalarna tidigare Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning, uppföljning m.m. för de privata och regiondrivna vårdcentralerna. Avtalet och tillhörande bilagor revideras årligen.
Följande punkter i avtalet och bilagor har lagts till eller ändrats inför år 2022 och kräver ett politiskt beslut:
I Avtal Vårdval Primärvård Dalarna:
Nya riktlinjer för filialverksamhet 2022 innebär att en Leverantör får efter beslut av Region Dalarna, öppna filial i hela Dalarnas län.
Alla vårdgivare ska utse patientsäkerhetsombud samt rapportera till Patientsäkerhetsavdelningen.
Tillägg av ny punkt som reglerar Leverantörens/vårdgivarens eventuella försening och uteblivna utföranden, vilket kan innebära utebliven ersättning.
Bilaga 2 - Ersättning 2022:
Utbetalning av telefonersättningen 0:an kommer ske på två nivåer, detta ska göra att ett ökat antal vårdcentraler har möjlighet att få telefonersättning.
Ersättningen för utökade öppettider ändras från fast ersättning för ansökta veckor till rörlig ersättning för enskilda besök utanför kontorstid.
Ny kvalitetsersättning är ersättning till vårdcentraler vars personal medverkar i arbetsmöten inom kunskapsstyrning.
Ny beräkning av läkemedelsersättningen.
Uppdatering av de olika telefonersättningarna för att följa vårdens utveckling av arbetssätt.
Förtydligande att alla avslutade behandlingsprogram i Region Dalarnas stöd och behandlingsplattform ger ersättning till vårdgivarna.
Region ges rätt att göra avdrag på Leverantörens ersättning vid brister.
Ersättning för utökat jouruppdrag Särna, flyttas till Division Primärvård.
Grundersättningar räknas upp enligt regionens fastställda index på 1,85 %, läkemedel räknas upp med index 5 %. Avdragen och de rörliga ersättningarna är samma som för år 2021.
Bilaga 3 - Uppföljning
Nya uppföljningsområden är framtagna tillsammans med medicinsk rådgivare, läkemedelsavdelningen, Smittskydd och vårdhygien m.fl. samt utifrån mål i Regionplanen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Vårdval Primärvård Dalarna 2022
c) Bilaga 2 - Ersättning 2022
d) Bilaga 3 - Uppföljning 2022
e) Beslutsunderlag Hälsovalsberedning
f) Protokollsutdrag Hälsovalsberedning 2021-09-23 § 11
g) Protokollsutdrag Regionstyrelsens arbetsutskott 2021-10-18 § 126 | | |
| | |
| | | |   |
15 Vårdval Barn- och Ungdomstandvård enligt LOV (Lagen Om Valfrihetssystem, 2008:962) |
Diarienummer: RD21/02822 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Reviderat förfrågningsunderlag med avtalsmall enligt bilaga b) inklusive bilaga c), d) och e), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige i Dalarna beslutade att införa valfrihet inom barn och ungdomstandvården från 2001-01-01. Med valfrihetssystem avses ett förfarande där den enskilde har rätt att välja den leverantör som ska utföra tjänsten och som en upphandlande myndighet godkänt och tecknat kontrakt med. Regionfullmäktige har tidigare, 2020-04-20, fattat beslut om nedanstående underlag, men nu har en smärre revidering skett. Se bilaga e).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förfrågningsunderlag med avtalsmall
c) Bilaga 1 - Ersättningsmodell
d) Bilaga 2 - Ansökan om godkännande
e) Förtydligande av gjorda revideringar
f) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
g) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-09-30 § 33
h) Protokollsanteckning Vänsterpartiet i TVN
h) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 127
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige i Dalarna beslutade att införa valfrihet inom barn och ungdomstandvården från 2001-01-01. Med valfrihetssystem avses ett förfarande där den enskilde har rätt att välja den leverantör som ska utföra tjänsten och som en upphandlande myndighet godkänt och tecknat kontrakt med. Regionfullmäktige har tidigare, 2020-04-20, fattat beslut om nedanstående underlag, men nu har en smärre revidering skett. Se bilaga e).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förfrågningsunderlag med avtalsmall
c) Bilaga 1 - Ersättningsmodell
d) Bilaga 2 - Ansökan om godkännande
e) Förtydligande av gjorda revideringar
f) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
g) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-09-30 § 33
h) Protokollsanteckning Vänsterpartiet i TVN
h) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 127 | | |
| | |
| | | |   |
16 Avgifter i sjukvården |
Diarienummer: RD21/04756 |
Ordförandens förslag: Handlingar presenteras efter Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 2021-10-26.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
17 Revidering av Lönepolicy |
Diarienummer: RD21/00308 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Fastställa reviderad Lönepolicy enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Lönepolicyn har reviderats i sin helhet för att bli hållbar över tid.
Den nya arbetstidsmodellen för Vårdförbundets avtalsområde gör det nödvändigt att revidera lönepolicyn för att förhindra oönskad intern lönekonkurrens. Utifrån detta behöver lönepolicyn revideras ytterligare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad Lönepolicy
c) Protokollsutdrag personalutskottet 2021-10-20 § 28
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Lönepolicyn har reviderats i sin helhet för att bli hållbar över tid.
Den nya arbetstidsmodellen för Vårdförbundets avtalsområde gör det nödvändigt att revidera lönepolicyn för att förhindra oönskad intern lönekonkurrens. Utifrån detta behöver lönepolicyn revideras ytterligare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad Lönepolicy
c) Protokollsutdrag personalutskottet 2021-10-20 § 28 | | |
| | |
| | | |   |
18 Informationssäkerhets- och dataskyddspolicy |
Diarienummer: RD21/03166 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Reviderad informationssäkerhetspolicy, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Informationssäkerhets- och dataskyddspolicyn anger Region Dalarnas övergripande mål och inriktning på verksamhetens arbete med informationssäkerhet och dataskydd i syfte att säkerställa informationstillgångarnas tillgänglighet, riktighet, konfidentialitet och spårbarhet samtidigt som Region Dalarnas skyldigheter och den registrerades rättigheter enligt dataskyddsförordningen säkerställs. Informationssäkerhets- och dataskyddspolicyn utgör regionens gemensamma plattform för detta arbete.
Region Dalarnas informationssäkerhetspolicy, Dnr: LD19/03265 fastställd av fullmäktige 2020-01-13 föreslås revideras med att tydliggöra vikten av och ansvaret för personuppgiftsbehandling och dataskydd inom regionen samt smärre redaktionella ändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Informationssäkerhets- och dataskyddspolicy (med ändringar i rött)
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 128
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Informationssäkerhets- och dataskyddspolicyn anger Region Dalarnas övergripande mål och inriktning på verksamhetens arbete med informationssäkerhet och dataskydd i syfte att säkerställa informationstillgångarnas tillgänglighet, riktighet, konfidentialitet och spårbarhet samtidigt som Region Dalarnas skyldigheter och den registrerades rättigheter enligt dataskyddsförordningen säkerställs. Informationssäkerhets- och dataskyddspolicyn utgör regionens gemensamma plattform för detta arbete.
Region Dalarnas informationssäkerhetspolicy, Dnr: LD19/03265 fastställd av fullmäktige 2020-01-13 föreslås revideras med att tydliggöra vikten av och ansvaret för personuppgiftsbehandling och dataskydd inom regionen samt smärre redaktionella ändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Informationssäkerhets- och dataskyddspolicy (med ändringar i rött)
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 128 | | |
| | |
| | | |   |
19 Förslag till reviderad kommunikationspolicy |
Diarienummer: RD20/05817 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Region Dalarnas reviderade kommunikationspolicy enligt bilaga b) antas.
Sammanfattning:
Region Dalarnas nu gällande kommunikationspolicy är från 2015. Mycket har hänt inom kommunikationsområdet sedan dess. Förslaget till reviderad kommunikationspolicy utgår dessutom från Region Dalarnas nya värdegrund. Policyn är tänkt att vara övergripande och ska kompletteras med styrande och vägledande riktlinjer inom kommunikationsområdet för verksamheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Region Dalarnas kommunikationspolicy
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 129
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas nu gällande kommunikationspolicy är från 2015. Mycket har hänt inom kommunikationsområdet sedan dess. Förslaget till reviderad kommunikationspolicy utgår dessutom från Region Dalarnas nya värdegrund. Policyn är tänkt att vara övergripande och ska kompletteras med styrande och vägledande riktlinjer inom kommunikationsområdet för verksamheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Region Dalarnas kommunikationspolicy
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 129 | | |
| | |
| | | |   |
20 Verksamhetsövergång och bildande av bolaget Film i dalarna AB |
Diarienummer: RD21/04453 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Ombildande av Kommunernas Hus i Dalarna AB organisationsnummer 556110-9769 till Film i Dalarna AB och förändrad verksamhetsinriktning till att omfatta både investering i filmproduktion i Dalarnas län samt verksamheten som tidigare ingick i Film i Dalarna under kultur- och bildningsnämnden, godkänns.
2. Verksamhetsövergång av verksamheten Film i Dalarna från kultur- och bildningsförvaltningen till bolaget sker 2022-04-01.
3. Bolagsordningen och ägardirektiven för Film i Dalarna AB, med de smärre justeringar som registreringsmyndigheten kan komma att påkalla, enligt bilaga c och d, godkänns.
4. Förslaget till styrelsesammansättning med 5 ledamöter och 5 ersättare, godkänns.
5. Regionstyrelsen ges i uppdrag att dels, ansvara för genomförandet av verksamhetsförändringen i Kommunernas Hus i Dalarna AB, dels upprätta ett uppdragsavtal mellan Film i Dalarna AB och Region Dalarna.
Regionstyrelsen beslutar för egen del:
6. Med mandatperiod från och med 2021-11-17 till och med slutet av bolagsstämman året efter ordinarie val utses, xx xx som ledamöter och ersättare i bolagets styrelse.
7. Med mandatperiod från och med 2021-11-17 till och med att revision-en av verksamhetsåret 2022 är slutligt genomförd utses xx xx till lek-mannarevisor i Film i Dalarna AB.
8. Med mandatperiod från och med 2021-11-17 till och med slutet av bolagsstämman året efter ordinarie val utses xx xx till ombud till bo-lagsstämman.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
21 Revidering av Tandvårdsnämndens reglemente |
Diarienummer: RD21/01824 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Revidering av Tandvårdsnämndens reglementes särskilda bestämmelser, enligt bilaga b), fastställs.
2. Revideringen gäller från och med 2022-01-01.
Sammanfattning:
Med anledning av överförande av ansvar för Tandvårdsstöd Dalarna från Tandvårdsnämnden till Regionstyrelsens vårdvalsberedning är Tandvårdsnämndens reglemente i behov av revidering. Revideringen föreslås träda i kraft 2022-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tandvårdsnämndens särskilda bestämmelser
c) Förslag till revidering av Regionstyrelsens reglementes särskilda bestämmelser
d) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
e) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-09-30 § 34
f) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 131
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av överförande av ansvar för Tandvårdsstöd Dalarna från Tandvårdsnämnden till Regionstyrelsens vårdvalsberedning är Tandvårdsnämndens reglemente i behov av revidering. Revideringen föreslås träda i kraft 2022-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tandvårdsnämndens särskilda bestämmelser
c) Förslag till revidering av Regionstyrelsens reglementes särskilda bestämmelser
d) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
e) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-09-30 § 34
f) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 131 | | |
| | |
| | | |   |
22 Revidering av Regionstyrelsens reglemente |
Diarienummer: RD21/01820 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Revideringar av regionstyrelsens reglementes särskilda bestämmelser, enligt bilaga b, fastställs.
2. Revideringen gäller från och med 2022-01-01.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige har i Regionplan 2021-2023 gett i uppdrag att beställarstöd tandvård ska flyttas från tandvårdsnämnden till regionstyrelsen. I Regionplan 2022-2024 gavs ett uppdrag att utöka ansvaret till att även omfatta vårdvalsreformen avseende barn- och ungdomspsykiatri, samt att hälsovalsberedningen ska byta namn till vårdvalsberedningen.
För att säkerställa att Regionstyrelsens uppdrag täcker de nya uppdragen krävs en revidering av regionstyrelsens reglemente. Det krävs även revidering av tandvårdsnämndens reglemente då denna inte längre ska ansvara för beställarstöd tandvård (separat ärende).
Det har även skett organisatoriska överflyttningar av ansvar inom regionstyrelsens förvaltning. I och med denna förändring ändras även uppdraget för dagens forskningsberedning och beredningen byter namn till FoU-beredningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderat förslag till särskilda bestämmelser i Regionstyrelsens reglemente
c) Reviderat förslag till särskilda bestämmelser i Tandvårdsnämndens reglemente
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 132
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige har i Regionplan 2021-2023 gett i uppdrag att beställarstöd tandvård ska flyttas från tandvårdsnämnden till regionstyrelsen. I Regionplan 2022-2024 gavs ett uppdrag att utöka ansvaret till att även omfatta vårdvalsreformen avseende barn- och ungdomspsykiatri, samt att hälsovalsberedningen ska byta namn till vårdvalsberedningen.
För att säkerställa att Regionstyrelsens uppdrag täcker de nya uppdragen krävs en revidering av regionstyrelsens reglemente. Det krävs även revidering av tandvårdsnämndens reglemente då denna inte längre ska ansvara för beställarstöd tandvård (separat ärende).
Det har även skett organisatoriska överflyttningar av ansvar inom regionstyrelsens förvaltning. I och med denna förändring ändras även uppdraget för dagens forskningsberedning och beredningen byter namn till FoU-beredningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderat förslag till särskilda bestämmelser i Regionstyrelsens reglemente
c) Reviderat förslag till särskilda bestämmelser i Tandvårdsnämndens reglemente
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 132 | | |
| | |
| | | |   |
23 Svar på motion från Susanne Berger (S): Inrättande av kvinnofridscentrum |
Diarienummer: RD20/01137 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen anses besvarad.
Sammanfattning:
Med utgångspunkt från resultat från genomförd kartläggning: Region Dalarna RD20/00671:3 Kartläggning kvinnofrid/våld i nära relation i Dalarna, 2020-03-02 anses motionen vara besvarad. Det som motionären avser kan redan idag återfinnas inom ramen för det uppdrag som leds av Länsstyrelsen i Dalarnas län.
Motionen om inrättande av regionalt kvinnofridscentrum återremitterades 2021-04-26, med motivering att dialog bör ske med Dalarnas kommuner. Under 2020 genomfördes kartläggning kvinnofrid/våld i nära relation i Dalarna där samtliga kommuner ingick. Kartläggningens resultat visar att kommunerna efterfrågar en bättre intern struktur med tydliga beslut om hur arbetet skall bedrivas samt satsning på baskunskap kompletterad med spetskompetens exempelvis via samverkansavtal. Länsstyrelsen Dalarnas Länsgruppen Mäns våld mot kvinnor (MKV/VNR) och dess samverkansstruktur lyfts som en framgångsfaktor och föreslås i större utsträckning nyttjas som forum ur ett dalaperspektiv.
Länsstyrelsen har regeringsuppdrag att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. De administrerar och samordnar Länsgruppen MKV/VNR vilken består av företrädare från Region Dalarna, Högskolan Dalarna, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Åklagarkammaren Falun, Kriminalvården, Polismyndigheten, kommunerna, kvinnojourer, brottsofferjourer, Rädda barnen Dalarna och Barnahus Dalarna.
Region Dalarnas hälso-sjukvårdsnämnd- och förvaltning, har ett övergripande ansvar enligt Socialstyrelsen föreskrift Våld i nära relation (SOFS 2014:4) att arbeta med våldsutsatthet. En arbetsgrupp finns som stöd för personalen samt ett vårdprogram som ger vägledning i arbetet. Utvecklingsledaren för våld i nära relationer är regionens representant i länsgruppen MVK/VNR och i övriga regionala och nationella nätverk. Region Dalarna har för avsikt att ytterligare stärka den länsövergripande samverkan med Länsstyrelsen som området kräver.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag HSN 2021-01-19 § 16
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 19
e) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-02-08
f) Protokollsutdrag Regionfullmäktige 2021-04-26 § 42
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 133
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med utgångspunkt från resultat från genomförd kartläggning: Region Dalarna RD20/00671:3 Kartläggning kvinnofrid/våld i nära relation i Dalarna, 2020-03-02 anses motionen vara besvarad. Det som motionären avser kan redan idag återfinnas inom ramen för det uppdrag som leds av Länsstyrelsen i Dalarnas län.
Motionen om inrättande av regionalt kvinnofridscentrum återremitterades 2021-04-26, med motivering att dialog bör ske med Dalarnas kommuner. Under 2020 genomfördes kartläggning kvinnofrid/våld i nära relation i Dalarna där samtliga kommuner ingick. Kartläggningens resultat visar att kommunerna efterfrågar en bättre intern struktur med tydliga beslut om hur arbetet skall bedrivas samt satsning på baskunskap kompletterad med spetskompetens exempelvis via samverkansavtal. Länsstyrelsen Dalarnas Länsgruppen Mäns våld mot kvinnor (MKV/VNR) och dess samverkansstruktur lyfts som en framgångsfaktor och föreslås i större utsträckning nyttjas som forum ur ett dalaperspektiv.
Länsstyrelsen har regeringsuppdrag att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor. De administrerar och samordnar Länsgruppen MKV/VNR vilken består av företrädare från Region Dalarna, Högskolan Dalarna, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Åklagarkammaren Falun, Kriminalvården, Polismyndigheten, kommunerna, kvinnojourer, brottsofferjourer, Rädda barnen Dalarna och Barnahus Dalarna.
Region Dalarnas hälso-sjukvårdsnämnd- och förvaltning, har ett övergripande ansvar enligt Socialstyrelsen föreskrift Våld i nära relation (SOFS 2014:4) att arbeta med våldsutsatthet. En arbetsgrupp finns som stöd för personalen samt ett vårdprogram som ger vägledning i arbetet. Utvecklingsledaren för våld i nära relationer är regionens representant i länsgruppen MVK/VNR och i övriga regionala och nationella nätverk. Region Dalarna har för avsikt att ytterligare stärka den länsövergripande samverkan med Länsstyrelsen som området kräver.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag HSN 2021-01-19 § 16
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 19
e) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-02-08
f) Protokollsutdrag Regionfullmäktige 2021-04-26 § 42
d) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 § 133 | | |
| | |
| | | |   |
24 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V) med flera om att bedriva kollektivtrafik i egen regi |
Diarienummer: RD19/02031 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Motion om att bedriva kollektivtrafik i egen regi avslås.
Sammanfattning:
Maja Gilbert Westholm (V) med flera har i en motion om att bedriva kollektivtrafik i egen regi förslagit att:
Region Dalarna inleder förberedande arbete för att driva kollektivtrafiken i egen regi under mandatperiod 2018-2022.
Region Dalarna inleder det praktiska arbetet att ta över kollektivtrafiken i egen regi under mandatperioden 2022-2026.
Kollektivtrafiknämnden arbetar idag redan brett med att se över förutsättningarna i verksamheten för ny upphandling som behöver påbörjas under år 2023 för trafikstart år 2026.
Det är idag ovisst om hur framtidens kollektivtrafik kommer behöva utformas utifrån klimat- och miljöaspekter vilket gör det svårgörligt och ogynnsamt att bedriva kollektivtrafik i egen regi när marknaden är utformad som den är idag, utifrån såväl miljö- och klimataspekter som bränslepriser och indexhöjningar viket bidrar till ökade kostnader inom kollektivtrafiken.
En annan aspekt att ta i beaktning är att styrelsen för Tåg i Bergslagen har beslutat om att upphandla ett nytt avtal för kollektivtrafik vilket gör att Region Dalarna kommer få försvårande omständigheter om ett övertagande av att bedriva kollektivtrafik i egen regi skulle aktualiseras då det skulle krävas ett omarbetat avtal med externa parter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion - Bedriv kollektivtrafik i egen regi
c) Beslutsunderlag kollektivtrafiknämnden
d) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2021-09-30 § 37
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 §134
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Maja Gilbert Westholm (V) med flera har i en motion om att bedriva kollektivtrafik i egen regi förslagit att:
Region Dalarna inleder förberedande arbete för att driva kollektivtrafiken i egen regi under mandatperiod 2018-2022.
Region Dalarna inleder det praktiska arbetet att ta över kollektivtrafiken i egen regi under mandatperioden 2022-2026.
Kollektivtrafiknämnden arbetar idag redan brett med att se över förutsättningarna i verksamheten för ny upphandling som behöver påbörjas under år 2023 för trafikstart år 2026.
Det är idag ovisst om hur framtidens kollektivtrafik kommer behöva utformas utifrån klimat- och miljöaspekter vilket gör det svårgörligt och ogynnsamt att bedriva kollektivtrafik i egen regi när marknaden är utformad som den är idag, utifrån såväl miljö- och klimataspekter som bränslepriser och indexhöjningar viket bidrar till ökade kostnader inom kollektivtrafiken.
En annan aspekt att ta i beaktning är att styrelsen för Tåg i Bergslagen har beslutat om att upphandla ett nytt avtal för kollektivtrafik vilket gör att Region Dalarna kommer få försvårande omständigheter om ett övertagande av att bedriva kollektivtrafik i egen regi skulle aktualiseras då det skulle krävas ett omarbetat avtal med externa parter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion - Bedriv kollektivtrafik i egen regi
c) Beslutsunderlag kollektivtrafiknämnden
d) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2021-09-30 § 37
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-10-18 §134
| | |
| | |
| | | |   |
|