| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Fullmäktiges öppnande |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: Fullmäktige bbeslutar
1. Protokollet ska justeras av ordföranden samt ledamöterna X X X) och X X (X) måndag 25 oktober kl 13.00 på Regionkontoret, Vasagatan 27, Falun.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Upprop |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: Information lämnas av regionstyrelsens ordförande Ulf Berg och fullmäktiges revisorer.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Frågor, Interpellationer och motioner |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Frågor |
|
Ordförandens förslag: Inga frågor har kommit in.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Inkomna motioner fr o m 5 oktober och redovisning av motioner som inte är färdigbehandlade |
|
Ordförandens förslag: Fullmäktige beslutar
1. Redovisningen läggs till handlingarna.
Inga motioner har kommit in
A. Motioner lämnade till Region Dalarnas kansli men ännu ej färdigbehandlade av fullmäktige
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Interpellationer |
|
Ordförandens förslag: Inga interpellationer har ställts
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Fullmäktige beslutar
1. Anmälda redovisningar, rapporter beslut m m läggs till handlingarna.
Revisionsrapporterna nedan finns publicerade:
https://www.regiondalarna.se/politik/revision/rapporter/
A. RD21/04313
Granskning av Regionala utvecklingsnämndens handläggning av projektmedel m.m.
B. RD21/02582
Granskning av ersättningsnivåer till läkare vid länsvuxenpsykiatriska kliniken
2021-09-24 KPMG Rapport - ny version
C. RD21/04600
Granskning ställd till Regionstyrelsen - Granskning av regionens arbete med
att motverka diskriminering av enskilda medborgare
D. RD21/00520
Noteringar från Ägarrådsmöte i AB Transitio 2021-09-16 och Nyhetsbrev nr 3
E. RD21/02307
Protokoll Svenskt Ambulansflyg 2021-09-16
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Av regionstyrelsen beredda ärenden med förslag till beslut |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Avtal Vårdval specialiserad Barn och Ungdomspsykiatri (BUP) i öppenvård |
Diarienummer: RD20/05071 |
Ordförandens förslag:
1. Vårdval (LOV) inom specialiserade barn-och ungdomspsykiatrin (BUP) inom öppenvård införs 1 januari 2022.
2. Avtal Vårdval BUP Dalarna samt Information och föreskrifter (förfrågningsunderlag) enligt bilaga b) godkänns.
3. Ersättningsbilaga tillhörande Avtal Vårdval BUP Dalarna enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Hälsovalschefen fick 2021-05-31 av regionstyrelsen i uppdrag att upprätta ett förfrågningsunderlag samt avtal för Vårdval BUP med tillhörande ersättningsbilaga.
I Regionplan med budget och finansplan 2022-2024 framgår att ”Vårdvalsvalsenheten kommer att under år 2021 förbereda sig inför ett utökat uppdrag, då LOV Allmäntandvård till barn och unga vuxna, 3-23 år samt tandvårdsstöd, flyttas från Tandvårdsnämnden till Vårdvalsenheten från den första januari 2022. Utöver detta tillkommer LOV-uppdraget för Barn- och ungdomspsykiatrin som fullmäktige förväntas besluta om under 2021 och som ska träda i kraft den 1 januari 2022.”
Vårdval BUP införs i Dalarna med anledning av att den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin inom öppen vård under många år haft svårigheter att behålla en god tillgänglighet både vad det gäller besök, fördjupad utredning och behandling.
Vid regionfullmäktige i oktober återremitterades ärendet till Regionstyrelsen enligt följande;
”Ärendet om Avtal Vårdval BUP är inte tillräckligt berett för beslut. I beslutsunderlaget beskrivs delvis vissa ekonomiska risker, men inga risker för patientsäkerhet eller kvalitet. Förslaget är dåligt förankrat. Ärendet behöver återremitteras till Regionstyrelsen, för att man ska hämta in synpunkter från barnhälsovården, habiliteringen, samtalsmottagningar barn och unga, socialchefsnätverket, elevhälsan i länet, patientorganisationer och professionsförbund. Underlaget behöver kompletteras med vilka risker och konsekvenser som föreligger för barn och unga, utifrån kvalitets-, jämlikhets och samverkansperspektiv.”
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Vårdval BUP Dalarna
c) Ersättningsbilaga, Avtal Vårdval BUP
d) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-05-31 § 76
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-09-06 § 110
f) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-09-20
g) Protokollsutdrag Regionfullmäktige 2021-10-04
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälsovalschefen fick 2021-05-31 av regionstyrelsen i uppdrag att upprätta ett förfrågningsunderlag samt avtal för Vårdval BUP med tillhörande ersättningsbilaga.
I Regionplan med budget och finansplan 2022-2024 framgår att ”Vårdvalsvalsenheten kommer att under år 2021 förbereda sig inför ett utökat uppdrag, då LOV Allmäntandvård till barn och unga vuxna, 3-23 år samt tandvårdsstöd, flyttas från Tandvårdsnämnden till Vårdvalsenheten från den första januari 2022. Utöver detta tillkommer LOV-uppdraget för Barn- och ungdomspsykiatrin som fullmäktige förväntas besluta om under 2021 och som ska träda i kraft den 1 januari 2022.”
Vårdval BUP införs i Dalarna med anledning av att den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin inom öppen vård under många år haft svårigheter att behålla en god tillgänglighet både vad det gäller besök, fördjupad utredning och behandling.
Vid regionfullmäktige i oktober återremitterades ärendet till Regionstyrelsen enligt följande;
”Ärendet om Avtal Vårdval BUP är inte tillräckligt berett för beslut. I beslutsunderlaget beskrivs delvis vissa ekonomiska risker, men inga risker för patientsäkerhet eller kvalitet. Förslaget är dåligt förankrat. Ärendet behöver återremitteras till Regionstyrelsen, för att man ska hämta in synpunkter från barnhälsovården, habiliteringen, samtalsmottagningar barn och unga, socialchefsnätverket, elevhälsan i länet, patientorganisationer och professionsförbund. Underlaget behöver kompletteras med vilka risker och konsekvenser som föreligger för barn och unga, utifrån kvalitets-, jämlikhets och samverkansperspektiv.”
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Vårdval BUP Dalarna
c) Ersättningsbilaga, Avtal Vårdval BUP
d) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-05-31 § 76
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-09-06 § 110
f) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-09-20
g) Protokollsutdrag Regionfullmäktige 2021-10-04 | | |
| | |
| | | |   |
10 Faktura från Tåg i Bergslagen (TiB) gällande Covid-ersättning till SJ |
Diarienummer: RD21/04766 |
Ordförandens förslag:
1. Överenskommelsen mellan Tåg i Bergslagen och SJ AB godkänns.
2. Uppdra till Regionstyrelsen att besluta om finansiering till Tåg i Bergslagen för att hantera ersättningen till SJ AB.
Sammanfattning:
Region Gävleborg, Region Dalarna, Region Västmanland och Region Örebro Län äger gemensamt Tåg i Bergslagen (25% vardera). Tåg i Bergslagen AB har avtal med SJ AB om tjänstkoncession avseende drift och underhåll av Tåg i Bergslagen. Avtalet löper från och med den 11 december 2016 till och med 12 december 2026 med möjlighet för beställaren, det vill säga Tåg i Bergslagen att förlänga avtalstiden med maximalt 12 månader. Avtalsformen tjänstkoncessionen innebär att Trafikföretaget dvs SJ AB har ett betydande ansvar över intäkter med möjlighet att därigenom påverka det ekonomiska utfallet.
Under mars 2020 slog pandemin, covid-19, till med stor kraft vilket påverkade resandet negativt. Det fick till följd att intäkterna föll kraftigt för SJ, ca 50 %. Med anledning av detta påkallade SJ till förhandling med hänvisning till punkt 22 i avtalet: ”Inträffar väsentlig förändring av de förutsättningar på vilket avtalet bygger, t ex ändrade beskattningsregler, ny lagstiftning etc, eller för Beställaren ändrade förutsättningar för trafikens utförande, skall parterna i första hand förhandla om förändringar i avtalet och i andra hand säga upp detsamma till upphörande med en uppsägningstid om sex månader. ”
Efter analys av situationen och av möjliga handlingsalternativ beslutade Tåg i Bergslagens styrelse, efter samråd med ägarna, att tillsätta en förhandlingsdelegation med representanter från Region Västmanland och Region Örebro samt jurist från Mälardalstrafik med uppgift att genomföra förhandlingar med SJ AB. För att bistå förhandlingsdelegationen har en analysgrupp bestående av tjänstemän från Tåg i Bergslagen, Region Västmanland samt Region Dalarna knutits.
Den 8 juli beslutade styrelsen för Tåg i Bergslagen att godkänna den föreslagna överenskommelse som förhandlingsdelegationen lagt fram efter förhandling med SJ.
Av avsnitt 15 i bolagsordningen framgår bl a följande; Bolaget ska bereda fullmäktige i Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland och Region Örebro län möjlighet att ta ställning innan sådana beslut i verksamheten som är av principiell beskaffenhet eller annars är av större vikt fattas. Eftersom en sådan möjlighet inte gavs innan styrelsen i TiB fattade sitt beslut har nu - efter samråd mellan bolaget och ägarrepresentanterna - beslutats att överenskommelsen ska underställas respektive fullmäktige för prövning.
För att Tåg i Bergslagen ska kunna hantera den ekonomiska effekten av överenskommelsen har respektive ägares kollektivtrafikmyndighet tillskrivits angående finansiering. De nuvarande Kostnaderna för respektive region har beräknats utifrån den procentuella fördelning för 2021 enligt den ersättningsmodell som ägarna kommit överens om i aktieägaravtalet. En annan möjlighet vore att finansiera det med ett aktieägartillskott.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Styrelsen Tåg i Bergslagen 2021-07-07 § 58
c) Beslutsunderlag i Styrelsen Tåg i Bergslagen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Gävleborg, Region Dalarna, Region Västmanland och Region Örebro Län äger gemensamt Tåg i Bergslagen (25% vardera). Tåg i Bergslagen AB har avtal med SJ AB om tjänstkoncession avseende drift och underhåll av Tåg i Bergslagen. Avtalet löper från och med den 11 december 2016 till och med 12 december 2026 med möjlighet för beställaren, det vill säga Tåg i Bergslagen att förlänga avtalstiden med maximalt 12 månader. Avtalsformen tjänstkoncessionen innebär att Trafikföretaget dvs SJ AB har ett betydande ansvar över intäkter med möjlighet att därigenom påverka det ekonomiska utfallet.
Under mars 2020 slog pandemin, covid-19, till med stor kraft vilket påverkade resandet negativt. Det fick till följd att intäkterna föll kraftigt för SJ, ca 50 %. Med anledning av detta påkallade SJ till förhandling med hänvisning till punkt 22 i avtalet: ”Inträffar väsentlig förändring av de förutsättningar på vilket avtalet bygger, t ex ändrade beskattningsregler, ny lagstiftning etc, eller för Beställaren ändrade förutsättningar för trafikens utförande, skall parterna i första hand förhandla om förändringar i avtalet och i andra hand säga upp detsamma till upphörande med en uppsägningstid om sex månader. ”
Efter analys av situationen och av möjliga handlingsalternativ beslutade Tåg i Bergslagens styrelse, efter samråd med ägarna, att tillsätta en förhandlingsdelegation med representanter från Region Västmanland och Region Örebro samt jurist från Mälardalstrafik med uppgift att genomföra förhandlingar med SJ AB. För att bistå förhandlingsdelegationen har en analysgrupp bestående av tjänstemän från Tåg i Bergslagen, Region Västmanland samt Region Dalarna knutits.
Den 8 juli beslutade styrelsen för Tåg i Bergslagen att godkänna den föreslagna överenskommelse som förhandlingsdelegationen lagt fram efter förhandling med SJ.
Av avsnitt 15 i bolagsordningen framgår bl a följande; Bolaget ska bereda fullmäktige i Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Västmanland och Region Örebro län möjlighet att ta ställning innan sådana beslut i verksamheten som är av principiell beskaffenhet eller annars är av större vikt fattas. Eftersom en sådan möjlighet inte gavs innan styrelsen i TiB fattade sitt beslut har nu - efter samråd mellan bolaget och ägarrepresentanterna - beslutats att överenskommelsen ska underställas respektive fullmäktige för prövning.
För att Tåg i Bergslagen ska kunna hantera den ekonomiska effekten av överenskommelsen har respektive ägares kollektivtrafikmyndighet tillskrivits angående finansiering. De nuvarande Kostnaderna för respektive region har beräknats utifrån den procentuella fördelning för 2021 enligt den ersättningsmodell som ägarna kommit överens om i aktieägaravtalet. En annan möjlighet vore att finansiera det med ett aktieägartillskott.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Styrelsen Tåg i Bergslagen 2021-07-07 § 58
c) Beslutsunderlag i Styrelsen Tåg i Bergslagen | | |
| | |
| | | |   |
Framställning utan föregående beredning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Valärenden |
|
Ordförandens förslag: RD21/04710
Fullmäktige beslutar
1. Jörgen Öhrström (L) entledigas som ersättare i Regionfullmäktige fr o m x oktober 2021.
2. Jörgen Öhrström (L) entledigas som ledamot i Regionala Utvecklingsnämnden (Regionala utvecklingsnämndens ordinarie ledamöter är också ledamöter i Beredningen för Dalarnas Utveckling) och som ersättare i Kollektivtrafiknämnden fr o m 19 oktober 2021.
3. X X (L) väljs som ledamot i Regionala Utvecklingsnämnden (Regionala utvecklingsnämndens ordinarie ledamöter är också ledamöter i Beredningen för Dalarnas Utveckling) med mandatperiod fr o m 19 oktober 2021 t o m 2022-12-31.
4. X X (L) väljs som ersättare i Kollektivtrafiknämnden med mandatperiod fr o m 19 oktober 2021 t o m 2022-12-31.
Jörgen Öhrström (L) avsäger sig i brev 5 oktober 2021 sina uppdrag som ersättare i Regionfullmäktige, ledamot i Regionala Utvecklingsnämnden och som ersättare i Kollektivtrafiknämnden. Regionala utvecklingsnämndens ordinarie ledamöter är också ledamöter i Beredningen för Dalarnas Utveckling.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Avslutning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|