Agenda
Med utgångspunkt från agendan kan Du:
- Expandera ärendet med (+)
- Läsa handlingar kopplade till ärendet.
Handbok
Start
Hjälp
Åter
Kollektivtrafiknämnd 2021-09-30
Dagordning
Växla till protokoll
  Kollektivtrafiknämnd_2021-09-30_dagordning.pdf
Samtliga handlingar inför sammanträdet.
Inledning och protokollsjustering
1 Information
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet. Information lämnas om: A. Ledningen informerar Förvaltningschef Tony Sjödin B. Ekonomisk information Förvaltningschef Tony Sjödin C. Trafikinformation Chef linjetrafik Michael Lundström och Servicetrafikchef Pär-Åke Jansson D. Information försäljning Tf. försäljningschef Henrik Öijer
Anmälningsärenden
2 Delegeringsbeslut
Ordförandens förslag:
.
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet. Bilaga finns att ta del av vid sammanträdet och publiceras ej pga personuppgifter.
I ärendet redovisas följande handlingar:
Delegeringsbeslut förvaltningschef KTN bisyssla
Delegeringsbelsut färdtjänst 210802-210916
Delegeringsbeslut förvaltningschef KTN bisyssla
Delegeringsbelsut färdtjänst 210802-210916
3 Anmälningsärenden
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden
4 Verksamhetsplan och budget för kollektivtrafiknämnden 2022
Diarienummer: RD21/03924
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan 2022 inklusive budget, enligt bilagor b-d antas.
Sammanfattning:
Kollektivtrafiknämndens verksamhetsplan för 2022 utgår ifrån mål och uppdrag som återfinns i Regionplanen för 2022-2024. Målen följer Regionplanens fyra målområden och de gemensamma och enhetliga mallar som arbetats fram av regionen inför verksamhetsåret 2022. Förutom handlingsplaner är Trafikredovisning för 2022 en bilaga till verksamhetsplanen. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Verksamhetsplan 2022 c) Handlingsplan nyckeltal 2022 d) Trafikredovisning 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Verksamhetsplan och budget - Kollektivtrafiknämnden 2022
Handlingsplan nyckeltal Kollektivtrafiknämnden
Trafikredovisning 2022
Beslutsunderlag
Verksamhetsplan och budget - Kollektivtrafiknämnden 2022
Handlingsplan nyckeltal Kollektivtrafiknämnden
Trafikredovisning 2022
Kollektivtrafiknämndens verksamhetsplan för 2022 utgår ifrån mål och uppdrag som återfinns i Regionplanen för 2022-2024. Målen följer Regionplanens fyra målområden och de gemensamma och enhetliga mallar som arbetats fram av regionen inför verksamhetsåret 2022. Förutom handlingsplaner är Trafikredovisning för 2022 en bilaga till verksamhetsplanen. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Verksamhetsplan 2022 c) Handlingsplan nyckeltal 2022 d) Trafikredovisning 2022
5 Revidering av kollektivtrafiknämndens sammanträdesplan 2022
Diarienummer: RD21/02703
Ordförandens förslag:
1. Sammanträdesplanen revideras genom att beslutade sammanträdena 27 januari och 10 mars flyttas till 3 februari samt 17 mars.
2. Kollektivtrafiknämndens sammanträdesplan kompletteras med ett sammanträde den 19 maj.
Sammanfattning:
Det åligger Kollektivtrafiknämnden enligt §2 i Kollektivtrafiknämndens reglemente att upprätta en plan för nästkommande års nämndmöten och beredningsmöten. Nämndens möten skall planeras minst 10 dagar innan Regionstyrelsens arbetsutskott. Planen är även kallelse för nämnden. Vid kollektivtrafiknämndens sammanträde 2021-08-19 uppdrogs central förvaltning att förslå ett sammanträdesdatum i slutet av maj eller början av juni. Det förslag som central förvaltning har tagit fram är 2021-05-19. Detta är ett datum som skulle fungera utifrån en beslutsprocess där eventuella brådskande ärenden kan skickas vidare till regionstyrelsen och regionfullmäktige. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2021-08-19
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnd 2021-08-19 §27
Beslutsunderlag
Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnd 2021-08-19 §27
Det åligger Kollektivtrafiknämnden enligt §2 i Kollektivtrafiknämndens reglemente att upprätta en plan för nästkommande års nämndmöten och beredningsmöten. Nämndens möten skall planeras minst 10 dagar innan Regionstyrelsens arbetsutskott. Planen är även kallelse för nämnden. Vid kollektivtrafiknämndens sammanträde 2021-08-19 uppdrogs central förvaltning att förslå ett sammanträdesdatum i slutet av maj eller början av juni. Det förslag som central förvaltning har tagit fram är 2021-05-19. Detta är ett datum som skulle fungera utifrån en beslutsprocess där eventuella brådskande ärenden kan skickas vidare till regionstyrelsen och regionfullmäktige. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2021-08-19
6 Svar på initiativärende från David Örnberg (V) - Trappklättrare
Diarienummer: RD19/05636
Ordförandens förslag:
1. Initiativärende från David Örnberg (V) - Trappklättrare, anses besvarad.
2. Uppdra till förvaltningschef kollektivtrafik att återrapportera till kollektivtrafiknämnden när återkoppling skett, senast vid sammanträdet 2022-05-19.
Sammanfattning:
David Örnberg (V) lämnade under 2019 in ett initiativärende till kollektivtrafiknämnden om att ge förvaltningschefen i uppdrag att i lämpligt forum lyfta frågan om trappklättrare för att om möjligt få en gemensam standard i landet för tillgång till och kostnad för trappklättrare. Standard för linjetrafik och särskild kollektivtrafik hanteras av Svensk Kollektivtrafik som är det branschgemensamma organet. Kollektivtrafikförvaltningens avdelning för särskild kollektivtrafik lyfter frågan till Svensk Kollektivtrafik och förvaltningschefen återrapporterar till nämnden när återkoppling från Svensk Kollektivtrafik har skett. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Initiativärende - Trappklättrare
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Initiavärende -Trappklättrare
Beslutsunderlag
Initiavärende -Trappklättrare
David Örnberg (V) lämnade under 2019 in ett initiativärende till kollektivtrafiknämnden om att ge förvaltningschefen i uppdrag att i lämpligt forum lyfta frågan om trappklättrare för att om möjligt få en gemensam standard i landet för tillgång till och kostnad för trappklättrare. Standard för linjetrafik och särskild kollektivtrafik hanteras av Svensk Kollektivtrafik som är det branschgemensamma organet. Kollektivtrafikförvaltningens avdelning för särskild kollektivtrafik lyfter frågan till Svensk Kollektivtrafik och förvaltningschefen återrapporterar till nämnden när återkoppling från Svensk Kollektivtrafik har skett. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Initiativärende - Trappklättrare
7 Initiativärende från David Örnberg (V) - Rullande text i bussarna.
Diarienummer: RD21/03959
Ordförandens förslag:
Ordförandes förslag
1. Initiativärendet godkänns för behandling.
2. Ärendet remitteras till kollektivtrafikförvaltning för utredning och yttrande.
I ärendet redovisas följande handlingar:
Initiativärende, Rullande text i bussarna
Initiativärende, Rullande text i bussarna
Regionfullmäktiges beslutsärenden
8 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V) med flera om att bedriva kollektivtrafik i egen regi
Diarienummer: RD19/02031
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafiknämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige:
2. Motion om att bedriva kollektivtrafik i egen regi avslås.
Sammanfattning:
Maja Gilbert Westholm (V) med flera har i en motion om att bedriva kollektivtrafik i egen regi förslagit att: Region Dalarna inleder förberedande arbete för att driva kollektivtrafiken i egen regi under mandatperiod 2018-2022. Region Dalarna inleder det praktiska arbetet att ta över kollektivtrafiken i egen regi under mandatperioden 2022-2026. Kollektivtrafiknämnden arbetar idag redan brett med att se över förutsättningarna i verksamheten för ny upphandling som behöver påbörjas under år 2023 för trafikstart år 2026. Det är idag ovisst om hur framtidens kollektivtrafik kommer behöva utformas utifrån klimat- och miljöaspekter vilket gör det svårgörligt och ogynnsamt att bedriva kollektivtrafik i egen regi när marknaden är utformad som den är idag, utifrån såväl miljö- och klimataspekter som bränslepriser och indexhöjningar viket bidrar till ökade kostnader inom kollektivtrafiken. En annan aspekt att ta i beaktning är att styrelsen för Tåg i Bergslagen har beslutat om att upphandla ett nytt avtal för kollektivtrafik vilket gör att Region Dalarna kommer få försvårande omständigheter om ett övertagande av att bedriva kollektivtrafik i egen regi skulle aktualiseras då det skulle krävas ett omarbetat avtal med externa parter. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Motion - Bedriv kollektivtrafik i egen regi
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Motion
Beslutsunderlag
Motion
Maja Gilbert Westholm (V) med flera har i en motion om att bedriva kollektivtrafik i egen regi förslagit att: Region Dalarna inleder förberedande arbete för att driva kollektivtrafiken i egen regi under mandatperiod 2018-2022. Region Dalarna inleder det praktiska arbetet att ta över kollektivtrafiken i egen regi under mandatperioden 2022-2026. Kollektivtrafiknämnden arbetar idag redan brett med att se över förutsättningarna i verksamheten för ny upphandling som behöver påbörjas under år 2023 för trafikstart år 2026. Det är idag ovisst om hur framtidens kollektivtrafik kommer behöva utformas utifrån klimat- och miljöaspekter vilket gör det svårgörligt och ogynnsamt att bedriva kollektivtrafik i egen regi när marknaden är utformad som den är idag, utifrån såväl miljö- och klimataspekter som bränslepriser och indexhöjningar viket bidrar till ökade kostnader inom kollektivtrafiken. En annan aspekt att ta i beaktning är att styrelsen för Tåg i Bergslagen har beslutat om att upphandla ett nytt avtal för kollektivtrafik vilket gör att Region Dalarna kommer få försvårande omständigheter om ett övertagande av att bedriva kollektivtrafik i egen regi skulle aktualiseras då det skulle krävas ett omarbetat avtal med externa parter. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Motion - Bedriv kollektivtrafik i egen regi