Dagordning | |
  2021_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla nämnddeltagare medges delta via distans vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Val av justerare |
|
Ordförandens förslag:
1. Gunnar Barke (S) utses att justera dagens protokoll.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Informationen antecknas till protokollet.
A. Fastighetschefen informerar
B. Läget i investeringsprojekt
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna
A. Anmälan angående signerade verksamhetsbeskrivningar för lokalförändring (VBL)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet
A. Godkännande av förslagshandlingar
B. Bisysslor
- Rapport av beslutade bisysslor hos förvaltningens medarbetare ska
lämnas månadsvis till ansvarig nämnd. Inga nya beslutade bisysslor
finns rapporterade under perioden 2021-08-01 t.o.m. 2021-08-31.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Fastighetsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Verksamhetsplan och mål 2022 |
Diarienummer: RD21/03461 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Verksamhetsplan 2022, enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Verksamhetsplanen pekar ut inriktningen för de kommande årens utveckling och insatser inom fastighetsnämndens ansvar som fastighetsägare och som ansvarig för att tillhandahålla mark, lokaler och fastighetsanknuten service som behövs för regionens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2022 och målformuleringar 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamhetsplanen pekar ut inriktningen för de kommande årens utveckling och insatser inom fastighetsnämndens ansvar som fastighetsägare och som ansvarig för att tillhandahålla mark, lokaler och fastighetsanknuten service som behövs för regionens verksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2022 och målformuleringar 2022 | | |
| | |
| | | |   |
7 Internkontrollplan 2022 |
Diarienummer: RD21/03462 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa internkontrollplan 2022 för Fastighetsnämndens ansvarsområde.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige har beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden.
I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av den interna kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Regionfastigheter har sitt kontrollsystem inbyggt i ledningssystem, överenskomna arbetssätt och värderingar. Där framgår hur kontroll och uppföljning sker. Utifrån dokumenterad riskanalys har handlingsplan/aktivitetsplan samt särskilda internkontrollaktiviteter tagits fram för att förebygga de största övergripande riskerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kontrollplan 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige har beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden.
I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av den interna kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Regionfastigheter har sitt kontrollsystem inbyggt i ledningssystem, överenskomna arbetssätt och värderingar. Där framgår hur kontroll och uppföljning sker. Utifrån dokumenterad riskanalys har handlingsplan/aktivitetsplan samt särskilda internkontrollaktiviteter tagits fram för att förebygga de största övergripande riskerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kontrollplan 2022 | | |
| | |
| | | |   |
8 Budget 2022 |
Diarienummer: RD21/01377 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa budget inklusive investeringsplan 2022 för fastighetsförvaltningen.
Sammanfattning:
Regionplanen för 2022-2024 anger ett avkastningskrav på 38,1 mnkr för Regionfastigheter år 2022. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 38,1 mnkr kan levereras år 2022.
Endast några små justeringar på intäkter och kostnader har skett jämfört med den preliminära budgeten som beslutades i maj. Externa inhyrningar som tagits över av kommuner påverkar både hyresintäkter och externa inhyrningar. Mediabudgeten är höjd på grund av högre energipriser.
Pågående successiv omfördelning från långtidsplanerat underhåll till reinvestering ger på kort sikt en höjd avkastning. Men om reinvesteringar sker enligt investeringsplanen och underhållskostnader fasas ut i takt med att avskrivningar och räntor ökar, kommer resultatet att sjunka fr o m år 2024.
Regionfastigheters investeringsplan visar i nuläget ett investeringsbehov på 565 mnkr för år 2022.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2022, bilaga 1
c) Investeringsplan i Fastigheter åren 2022-2025, bilaga 2 (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen för 2022-2024 anger ett avkastningskrav på 38,1 mnkr för Regionfastigheter år 2022. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 38,1 mnkr kan levereras år 2022.
Endast några små justeringar på intäkter och kostnader har skett jämfört med den preliminära budgeten som beslutades i maj. Externa inhyrningar som tagits över av kommuner påverkar både hyresintäkter och externa inhyrningar. Mediabudgeten är höjd på grund av högre energipriser.
Pågående successiv omfördelning från långtidsplanerat underhåll till reinvestering ger på kort sikt en höjd avkastning. Men om reinvesteringar sker enligt investeringsplanen och underhållskostnader fasas ut i takt med att avskrivningar och räntor ökar, kommer resultatet att sjunka fr o m år 2024.
Regionfastigheters investeringsplan visar i nuläget ett investeringsbehov på 565 mnkr för år 2022.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2022, bilaga 1
c) Investeringsplan i Fastigheter åren 2022-2025, bilaga 2 (Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet) | | |
| | |
| | | |   |
9 Mix av miljömärkt el inför 2022 |
Diarienummer: RD21/03650 |
Ordförandens förslag:
1. Köp av miljömärkt elenergi väljs med en mix av sol, vind och vatten dvs. en procent solel, 24 procent vatten och 75 procent vind.
Sammanfattning:
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2018-2030. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka
energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar
samhällsutveckling enligt agenda 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2018-2030. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka
energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar
samhällsutveckling enligt agenda 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
10 Sälens ambulansstation, nybyggnad, igångsättningsbeslut |
Diarienummer: RD21/03637 |
Ordförandens förslag:
1. Uppdra åt fastighetsnämndens ordförande, att i samråd med nämndens presidium, upphandla entreprenör för genomförande av projekt Sälens ambulansstation, nybyggnad, baserat på en investering om 52 mnkr.
Sammanfattning:
Projektet möter behovet av nya lokaler för ambulansverksamheten i Sälen.
Förslaget innebär att en helt ny ambulansstation byggs i ett verksamhetsplan, på fastigheten Malung-Sälen Västra Långstrand 12:5. En separat tvätthall och lokal för reservkraft byggs i anslutning till ambulansstationen. Förslaget är utformat så att vid en eventuell utökning av antalet ambulanser och personal, enligt verksamhetens prognos på framtida dimensionering, kan detta utföras med en tillbyggnad av garagevolymen.
Investeringskostnaden för projektet inklusive köp av fastighet beräknas till ca 53 mnkr. Separat beslut har fattats i Regionfullmäktige om förvärv av fastigheten Malung-Sälen Västra Långstrand 12:5 för 1 mnkr (RF 200928 §75). Projektet finns upptaget i Regionens investeringsplan. Nybyggnadsytan är ca 1110 kvm BTA och framräknad hyreskostnad till verksamheten blir ca 2,7 mnkr/år, vilken verksamheten godkänt i preliminärt hyresavtal. Härtill kommer verksamhetens behov av investeringar i utrustning och inventarier samt konst.
Nuvarande hyresyta är ca 360 kvm med en årskostnad 680 Tkr.
Byggstart planeras ske under hösten 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projektet möter behovet av nya lokaler för ambulansverksamheten i Sälen.
Förslaget innebär att en helt ny ambulansstation byggs i ett verksamhetsplan, på fastigheten Malung-Sälen Västra Långstrand 12:5. En separat tvätthall och lokal för reservkraft byggs i anslutning till ambulansstationen. Förslaget är utformat så att vid en eventuell utökning av antalet ambulanser och personal, enligt verksamhetens prognos på framtida dimensionering, kan detta utföras med en tillbyggnad av garagevolymen.
Investeringskostnaden för projektet inklusive köp av fastighet beräknas till ca 53 mnkr. Separat beslut har fattats i Regionfullmäktige om förvärv av fastigheten Malung-Sälen Västra Långstrand 12:5 för 1 mnkr (RF 200928 §75). Projektet finns upptaget i Regionens investeringsplan. Nybyggnadsytan är ca 1110 kvm BTA och framräknad hyreskostnad till verksamheten blir ca 2,7 mnkr/år, vilken verksamheten godkänt i preliminärt hyresavtal. Härtill kommer verksamhetens behov av investeringar i utrustning och inventarier samt konst.
Nuvarande hyresyta är ca 360 kvm med en årskostnad 680 Tkr.
Byggstart planeras ske under hösten 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Plan laddinfrastruktur |
Diarienummer: RD21/03649 |
Ordförandens förslag:
Fastighetsnämnden föreslår regionstyrelsens arbetsutskott föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige att för
Publika laddstationer
- Ställa sig positiv till att externa aktörer uppför publika laddstationer på regionens parkeringar genom t.ex. koncessionsupphandling. Ansvar och
förvaltning för dessa laddplatser överlåts till extern aktör utan regionens medverkan.
- Peka ut lämpliga platser på egna parkeringsplatser för externa intressenter att etablera publika laddstationer och att se över möjligheten till att
elanslutning finns.
- I andra hand uppför regionen själv publika laddstationer på vissa av regionens parkeringar. Regionen söker därefter samarbete/avtal med externt
företag för de tjänster som krävs för att sköta publika laddstationer, inklusive avtal med elleverantör, betalning, service, support med mera.
Icke publika laddstationer, dvs. regionens arbetsplatser
- Uppföra laddpunkter vid regionens arbetsplatser för anställda i verksamheten. Den utbyggnaden kommer att ske succesivt och vid behov. Minimikrav är
enligt plan och bygglagen, PBL, och plan och byggförordningen, PBF, men ambitionen ska vara att ha följsamhet till behovet av laddmöjligheter.
- Avgift ska tas ut av anställd som nyttjar laddningsmöjlighet för elfordon. Avgifter samordnas med tidigare beslutad parkeringsutredning/riktlinje.
Genomförandet
- Uppdra till fastighetsnämnden att genomföra redovisad strategi och plan för laddning av elfordon. I uppdraget ingår att fastställa avgift för laddning av
elfordon på icke publika laddstationer (personalparkeringar). För publika laddstationer ska avgifter/taxor ha följsamhet till respektive orts taxa, dvs
marknadsanpassas.
- Utgångspunkt för omfattningen på laddpunkter ska vara det beskrivna scenariot B (avsnitt 3), dvs 240 laddpunkter vid utgången av 2024. Planeringen
av faktiskt antal laddpunkter och lokalisering ska ha följsamhet till behovet .
- Uppdra till kollektivtrafiknämnden att redovisa om, i vilken omfattning och var laddinfrastruktur för bussar ska tillskapas.
- Uppdra till servicenämnden att redovisa om, i vilken omfattning och var laddinfrastruktur för godstransporter och arbetsfordon ska tillskapas.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige gav i juni 2020, § 44, fastighetsnämnden i uppdrag att ta fram en plan för laddning av elfordon i anslutning till regionens verksamheter.
Planeringsinriktningen utgår från att samtliga fastigheter ska ha ledningsinfrastruktur och minst en laddpunkt. Vidare planeras för att större anläggningar ska ha ledningsinfrastruktur och laddpunkter på fem (5) procent av det totala antalet parkeringsplatser. Detta innebär att ytterligare 225 laddpunkter behöver tillskapas före 2025.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Plan för laddning av elfordon, utkast E
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige gav i juni 2020, § 44, fastighetsnämnden i uppdrag att ta fram en plan för laddning av elfordon i anslutning till regionens verksamheter.
Planeringsinriktningen utgår från att samtliga fastigheter ska ha ledningsinfrastruktur och minst en laddpunkt. Vidare planeras för att större anläggningar ska ha ledningsinfrastruktur och laddpunkter på fem (5) procent av det totala antalet parkeringsplatser. Detta innebär att ytterligare 225 laddpunkter behöver tillskapas före 2025.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Plan för laddning av elfordon, utkast E | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|