Dagordning | |
  Regionstyrelsens arbetsutskott_2021-09-06_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Ledningen informerar
Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Ekonomisk information
Tf. Ekonomidirektör Tobias Dahlström
C. Lägesrapport från IT-avdelningen
IT-direktör Anders Hult
D. Lägesrapport från upphandlingsavdelningen
Upphandlingschef Mathias Snickar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets fördelningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Fördelning av motioner |
|
Ordförandens förslag:
1. Av fullmäktige godkända motioner fördelas enligt nedanstående förslag.
A. RD21/02229
Motion från Elin Norén (S) och Per-Inge Nyberg (S): Utrota livmoderhalscancer
Förslag: fördelas till Hälso- och sjukvårdsnämnden
B. RD21/02525
Motion från Kjell Persson (S) : Ge modersmjölkersättning till mödrar med hiv
Förslag: fördelas till Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Näringsdepartementet - Förbud mot prospektering och nyexploatering av kol, olja och fossilgas Ds 2021:20 |
Diarienummer: RD21/02825 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b) ska utgöra Region Dalarnas svar till näringsdepartementet.
Sammanfattning:
Region Dalarna ställer sig bakom ett förbud mot prospektering och nyexploatering av stenkol, brunkol, råolja, skifferolja och naturgas. Ett förbud ligger helt i linje med Dalarnas regionala utvecklingsstrategi, Nationell strategi för hållbar utveckling, EUs gröna giv och Agenda 2030, vilka alla är överenskommelser som Region Dalarna har att förhålla sig till.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Remiss
d) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden 2021-08-20 § 50
e) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden
f) Yttrande Regionala utvecklingsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna ställer sig bakom ett förbud mot prospektering och nyexploatering av stenkol, brunkol, råolja, skifferolja och naturgas. Ett förbud ligger helt i linje med Dalarnas regionala utvecklingsstrategi, Nationell strategi för hållbar utveckling, EUs gröna giv och Agenda 2030, vilka alla är överenskommelser som Region Dalarna har att förhålla sig till.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Remiss
d) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden 2021-08-20 § 50
e) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden
f) Yttrande Regionala utvecklingsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Svenska Institutet för Standarder (SIS) - det nya standardförslaget om integritet och ansvarighet i offentlig upphandling |
Diarienummer: RD21/03144 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b) ska utgöra Region Dalarnas svar till Svenska Institutet för Standarder.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Region Dalarna har inga konkreta synpunkter på förslaget.
Förslaget tar upp skallkrav som rör hur offentliga organisationer ska organisera sig för att säkerställa att integritet och ansvar uppfylls enligt remissens förslag.
Region Dalarnas nya upphandlingspolicy och Riktlinjer för inköp har med de viktiga punkter som remissen tar upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Remiss
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har inga konkreta synpunkter på förslaget.
Förslaget tar upp skallkrav som rör hur offentliga organisationer ska organisera sig för att säkerställa att integritet och ansvar uppfylls enligt remissens förslag.
Region Dalarnas nya upphandlingspolicy och Riktlinjer för inköp har med de viktiga punkter som remissen tar upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Remiss | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Uppföljning av intern styrning och kontroll 2021 till delårsbokslutet för regionstyrelsen |
Diarienummer: RD20/05278 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Rapport om uppföljning av intern styrning och kontroll 2021 till delårsbokslutet för regionstyrelsen enligt bilaga a) godkänns.
Sammanfattning:
Enligt Kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige bestämmer samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Det sker enligt 6 kap. 11 § genom intern kontroll för att tillförsäkra att den sker på en tillräcklig nivå och att verksamheterna bedrivs i övrigt på ett tillfredställande sätt. Regionstyrelsen har fastställt att en uppföljning av den interna kontrollen ska göras av respektive nämnd två gånger per år, varav ena tillfället är vid delårsbokslutet.
Central förvaltning rapporterar uppföljning och resultat avseendet arbetet med intern styrning och kontroll för år 2021 för specifikt regionstyrelsens vidkommande. De interna kontrollområdena är sju (7) till antalet. Sammanfattningsvis kan konstateras att flera kontrollområden är framtagna för att säkra processer, beslut och arbetsmiljö. En del av dessa är kopplade till regionstyrelsens uppsiktsplikt. Arbetet har till viss del påverkas av nu pågående pandemi. Till övervägande del kommer kontrollområdena att genomföras under kalenderåret 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt Kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige bestämmer samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Det sker enligt 6 kap. 11 § genom intern kontroll för att tillförsäkra att den sker på en tillräcklig nivå och att verksamheterna bedrivs i övrigt på ett tillfredställande sätt. Regionstyrelsen har fastställt att en uppföljning av den interna kontrollen ska göras av respektive nämnd två gånger per år, varav ena tillfället är vid delårsbokslutet.
Central förvaltning rapporterar uppföljning och resultat avseendet arbetet med intern styrning och kontroll för år 2021 för specifikt regionstyrelsens vidkommande. De interna kontrollområdena är sju (7) till antalet. Sammanfattningsvis kan konstateras att flera kontrollområden är framtagna för att säkra processer, beslut och arbetsmiljö. En del av dessa är kopplade till regionstyrelsens uppsiktsplikt. Arbetet har till viss del påverkas av nu pågående pandemi. Till övervägande del kommer kontrollområdena att genomföras under kalenderåret 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Delårsrapport Regionstyrelsen 2021 |
Diarienummer: RD21/02548 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Delårsrapport per juli 2021 enligt bilaga b), godkänns.
2. Regiondirektör uppdras vidta åtgärder för en ekonomi i balans inom Medicinsk teknik och IT (MiT).
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av förvaltningens ekonomiska ställning och verksamhetsmål per juli 2021 samt prognos för hela verksamhetsåret 2021.
Prognosen för Central Förvaltning 2021 visar ett underskott på - 72,9 Mkr jämfört med budget. Gällande förvaltningens mål inom regionplanens målområden har mätning skett vid juli månads utgång. Bedömningen är att de flesta målen kommer att uppnås eller vara på gång att uppnås under året. Även 2021 har påverkats av den pågående pandemin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport 2021 för Regionstyrelsen
c) Uppföljning av Regionstyrelsens och beredningars uppdrag i Regionplan 2021
d) Handlingsplan underskott delår CF
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av förvaltningens ekonomiska ställning och verksamhetsmål per juli 2021 samt prognos för hela verksamhetsåret 2021.
Prognosen för Central Förvaltning 2021 visar ett underskott på - 72,9 Mkr jämfört med budget. Gällande förvaltningens mål inom regionplanens målområden har mätning skett vid juli månads utgång. Bedömningen är att de flesta målen kommer att uppnås eller vara på gång att uppnås under året. Även 2021 har påverkats av den pågående pandemin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport 2021 för Regionstyrelsen
c) Uppföljning av Regionstyrelsens och beredningars uppdrag i Regionplan 2021
d) Handlingsplan underskott delår CF
| | |
| | |
| | | |   |
7 Avskrivningar större kundfordringar |
Diarienummer: RD21/03069 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen
1. Kundfordringar, uppgående till 2 189 810 kr enligt föreliggande beslutsunderlag, avskrivs.
Sammanfattning:
Enligt beslut i fullmäktige 2019-09-23 ska kundförluster överstigande 100 000 kr beslutas i regionstyrelsen för information i respektive nämnd.
I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanställning större kundfodringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt beslut i fullmäktige 2019-09-23 ska kundförluster överstigande 100 000 kr beslutas i regionstyrelsen för information i respektive nämnd.
I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanställning större kundfodringar | | |
| | |
| | | |   |
8 Uppdragsdirektiv vid översyn av politisk organisation fr.o.m. 2023-2026 |
Diarienummer: RD21/03259 |
Ordförandens förslag:
1. Partierna nominerar ledamöter inför Regionstyrelsen senast 2021-09-08.
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
2. En politisk arbetsgrupp bestående av nio (9) ledamöter inrättas med uppdrag att göra en översyn av den politiska organisationen inför kommande mandatperiod.
3. Godkänna särskilda fokusområden kopplat till översynsarbetet.
4. Uppdraget ska redovisas till regionstyrelsen senast 2022-04-11 och för ställningstagande till regionfullmäktige 2022-04-25.
Sammanfattning:
Inför varje mandatperiod är det brukligt att göra en översyn av den politiska organisationen. Regionstyrelsen ska därför inrätta en politisk arbetsgrupp benämnd ”Översyn av politisk organisation” med det syftet. Arbetsgruppen ska bestå av en representant från respektive parti ingående i regionfullmäktige. Därmed blir antalet ledamöter nio (9) till antalet. Inga ersättare ska väljas. Adjungerande tjänstemän kan knytas till det politiska forumet.
Resultatet av utredningsuppdraget ska särskilt beakta förslag till beslut som hanteras i samverkan mellan regionstyrelsen och regionens kommuner som har ett fokus på regionalt utveckling och kollektivtrafik. Övriga fokusområden är inom områdena hållbarhet, digitalisering, forskning, innovation samt vårdval (beställarverksamhet).
Arbetsgruppens uppdrag är att i huvudsak pröva Region Dalarnas politiska organisation. Som följd av organisationsförslaget kan reglementen och delegeringsbestämmelser behöva revideras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inför varje mandatperiod är det brukligt att göra en översyn av den politiska organisationen. Regionstyrelsen ska därför inrätta en politisk arbetsgrupp benämnd ”Översyn av politisk organisation” med det syftet. Arbetsgruppen ska bestå av en representant från respektive parti ingående i regionfullmäktige. Därmed blir antalet ledamöter nio (9) till antalet. Inga ersättare ska väljas. Adjungerande tjänstemän kan knytas till det politiska forumet.
Resultatet av utredningsuppdraget ska särskilt beakta förslag till beslut som hanteras i samverkan mellan regionstyrelsen och regionens kommuner som har ett fokus på regionalt utveckling och kollektivtrafik. Övriga fokusområden är inom områdena hållbarhet, digitalisering, forskning, innovation samt vårdval (beställarverksamhet).
Arbetsgruppens uppdrag är att i huvudsak pröva Region Dalarnas politiska organisation. Som följd av organisationsförslaget kan reglementen och delegeringsbestämmelser behöva revideras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
| | |
| | |
| | | |   |
9 Ansökan om utvecklingsmedel för projektkostnad Ignite Public |
Diarienummer: RD21/02540 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Bevilja Hjälpmedelsnämnden Dalarna utvecklingsmedel om 100 000 kr som engångsbelopp för projektkostnad Ignite Public.
Sammanfattning:
Region Dalarna har fått en möjlighet att delta i projektet Ignite Public, ett projekt finansierat via Vinnova, Energimyndigheten och Tillväxtverket som jobbar med kopplingen start-ups och offentlig sektor. Projektet kartlägger behov hos till exempel äldre, eller en verksamhet och matchar sedan in rätt start-ups för pitchning eller möjliga samarbeten. Dalarnas Science Park kommer att gå in som part Ignite Public och det finns en stor potential i att arbeta med Ignite Public kring det som är på gång i Dalarna inom hälsa och välfärdsområdet och som kan generera nytta till Region Dalarna.
Region Dalarna har erbjudits en plats (av fyra totalt i Sverige) i projektet Ignite Public, för det krävs att Region Dalarna motfinansierar Vinnova med 100 000 kr i medlemsavgift och att en förvaltning inom Region Dalarna står som behovsägare.
Dalarnas Hjälpmedelscenter går in som behovsägare i projektet och då kostar medlemsavgiften 100 000 kr, därav ansökan om utvecklingsmedel som ett engångsbelopp 2021, utöver budget till förvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2021-08-19 (mailas ut med tidplanen)
c) Beslutsunderlag Hjälpmedelsnämnden Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har fått en möjlighet att delta i projektet Ignite Public, ett projekt finansierat via Vinnova, Energimyndigheten och Tillväxtverket som jobbar med kopplingen start-ups och offentlig sektor. Projektet kartlägger behov hos till exempel äldre, eller en verksamhet och matchar sedan in rätt start-ups för pitchning eller möjliga samarbeten. Dalarnas Science Park kommer att gå in som part Ignite Public och det finns en stor potential i att arbeta med Ignite Public kring det som är på gång i Dalarna inom hälsa och välfärdsområdet och som kan generera nytta till Region Dalarna.
Region Dalarna har erbjudits en plats (av fyra totalt i Sverige) i projektet Ignite Public, för det krävs att Region Dalarna motfinansierar Vinnova med 100 000 kr i medlemsavgift och att en förvaltning inom Region Dalarna står som behovsägare.
Dalarnas Hjälpmedelscenter går in som behovsägare i projektet och då kostar medlemsavgiften 100 000 kr, därav ansökan om utvecklingsmedel som ett engångsbelopp 2021, utöver budget till förvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2021-08-19 (mailas ut med tidplanen)
c) Beslutsunderlag Hjälpmedelsnämnden Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på initiativärende från Abbe Ronsten (S) och Sebastian Karlberg (S)- Sluta betala för nätläkare |
Diarienummer: RD21/01809 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Initiativärendet från Abbe Ronsten (S) och Sebastian Karlberg (S) - Sluta betala ersättning för nätläkare avslås.
Sammanfattning:
Ett initiativärende har lämnats från Abbe Ronsten (S) och Sebastian Karlberg (S) - Sluta betala ersättning för nätläkarna.
Möjligheten att välja vårdgivare regleras i nationell lagstiftning. Med stöd av både Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) och Patientlagen har bosatta i Sverige möjlighet att välja offentligfinansierad öppenvård var de vill i Sverige, detta gäller även digital vård.
Detta är därför en nationell fråga som bör hanteras på nationell nivå tillsammans med övriga regioner och lagstiftare.
I väntan på en nationell lösning som tar hand om helhetsproblematiken behöver energi läggas på att erbjuda lika bra eller bättre tjänster som kan möta upp befolkningens behov på ett bra sätt.
Kännedomen hos Dalarnas befolkning om regionens egen digitala vårdapp Min vård behöver ökas med riktade marknadsföringsinsatser.
Region Dalarna bör också utöka sina kontroller av de fakturor som kommer från nätläkarbolagen, via journalgranskningar m. m. för att se att regionen betalar rätt kostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Initiativärende: Sluta betala ersättning för nätläkare
c) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen 2021-08-20 §8
d) Beslutsunderlag Hälsovalsberedningen
e) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-08-24 §112
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett initiativärende har lämnats från Abbe Ronsten (S) och Sebastian Karlberg (S) - Sluta betala ersättning för nätläkarna.
Möjligheten att välja vårdgivare regleras i nationell lagstiftning. Med stöd av både Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) och Patientlagen har bosatta i Sverige möjlighet att välja offentligfinansierad öppenvård var de vill i Sverige, detta gäller även digital vård.
Detta är därför en nationell fråga som bör hanteras på nationell nivå tillsammans med övriga regioner och lagstiftare.
I väntan på en nationell lösning som tar hand om helhetsproblematiken behöver energi läggas på att erbjuda lika bra eller bättre tjänster som kan möta upp befolkningens behov på ett bra sätt.
Kännedomen hos Dalarnas befolkning om regionens egen digitala vårdapp Min vård behöver ökas med riktade marknadsföringsinsatser.
Region Dalarna bör också utöka sina kontroller av de fakturor som kommer från nätläkarbolagen, via journalgranskningar m. m. för att se att regionen betalar rätt kostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Initiativärende: Sluta betala ersättning för nätläkare
c) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen 2021-08-20 §8
d) Beslutsunderlag Hälsovalsberedningen
e) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-08-24 §112 | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på revisionsrapport ställd till regionstyrelsen av klagomålshantering inom hälso-och sjukvården |
Diarienummer: RD21/03403 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga a), godkänns och överlämnas.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har genomfört en uppföljningsgranskning av hälso- och sjukvårdens klagomålshantering.
Granskningen visar att åtgärder vidtagits inom samtliga områden där brister har påtalats.
Den sammanfattande bedömningen är att hälso- och sjukvårdsnämnden vidtagit erforderliga åtgärder för att förbättra klagomålshanteringen i regionens hälso- och sjukvård. Det finns dock behov av ett fortsatt utvecklingsarbete av att använda erfarenheter från lämnade klagomål och synpunkter på en aggregerad nivå för verksamhetens utveckling.
Hälso- och sjukvårdsnämnden avser att beakta revisionens rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har genomfört en uppföljningsgranskning av hälso- och sjukvårdens klagomålshantering.
Granskningen visar att åtgärder vidtagits inom samtliga områden där brister har påtalats.
Den sammanfattande bedömningen är att hälso- och sjukvårdsnämnden vidtagit erforderliga åtgärder för att förbättra klagomålshanteringen i regionens hälso- och sjukvård. Det finns dock behov av ett fortsatt utvecklingsarbete av att använda erfarenheter från lämnade klagomål och synpunkter på en aggregerad nivå för verksamhetens utveckling.
Hälso- och sjukvårdsnämnden avser att beakta revisionens rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
| | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Delårsrapport för Region Dalarna 2021-07-31 |
Diarienummer: RD21/03061 |
Ordförandens förslag: Handlingar kommer till sammanträdet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Borgen Transitio |
Diarienummer: RD21/02697 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Region Dalarna, organisationsnummer 232100-0180, går i borgen såsom för egen skuld för AB Transitio upp till ett belopp om 91 mnkr avseende refinansiering av Regina regionaltågsfordon vilket hyrs från AB Transitio.
2. Beslutet förutsätter att övriga berörda borgensmän och tillika ägare till Tåg i Bergslagen, för egen del, fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
I början av 2000 talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bland andra regionerna runt Mälardalen och Bergslagen. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans .
Till årsskiftet 2021/2022 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att man önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden.
Då samtliga borgensmän till berörda fordon/leasefinansieringar är medlemmar i Kommuninvest föreslås att refinansiering görs genom upplåning från Kommuninvest. För Region Dalarna berörs 18 stycken Regina fordon vilka hyrs genom Tåg i Bergslagen. Totalt utifrån Region Dalarnas andel är det aktuellt att refinansiera knappt 91 miljoner kronor. Det är inte Region Dalarna som kommer att låna av Kommuninvest utan Transitio, därav föreslaget borgensåtagande för Transitio.
Region Dalarna föreslås därför gå i borgen för Transitio upp till 91 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fordon refinansiering 2021 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I början av 2000 talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bland andra regionerna runt Mälardalen och Bergslagen. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans .
Till årsskiftet 2021/2022 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att man önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden.
Då samtliga borgensmän till berörda fordon/leasefinansieringar är medlemmar i Kommuninvest föreslås att refinansiering görs genom upplåning från Kommuninvest. För Region Dalarna berörs 18 stycken Regina fordon vilka hyrs genom Tåg i Bergslagen. Totalt utifrån Region Dalarnas andel är det aktuellt att refinansiera knappt 91 miljoner kronor. Det är inte Region Dalarna som kommer att låna av Kommuninvest utan Transitio, därav föreslaget borgensåtagande för Transitio.
Region Dalarna föreslås därför gå i borgen för Transitio upp till 91 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fordon refinansiering 2021 2022 | | |
| | |
| | | |   |
14 Årsredovisning och revisionsberättelse 2020 för Finsam/Samordningsförbund i Dalarna |
Diarienummer: RD21/01686 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige
1. Styrelserna för samordningsförbunden i Dalarna enligt nedanstående beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020
Södra Dalarnas Samordningsförbund
Samordningsförbundet Finsam Falun
Västerbergslagens samordningsförbund
Borlänge Samordningsförbund
Norra Dalarnas Samordningsförbund
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna
Nedansiljans Samordningsförbund
Sammanfattning:
Samordningsförbunden i Dalarna överlämnar sina årsredovisningar och revisionsberättelser för verksamhetsåret 2020. Revisorerna tillstyrker att samtliga förbundsstyrelsers ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse Södra Dalarnas Samordningsförbund
c) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Falun
d) Årsredovisning och revisionsberättelse för Västerbergslagens samordningsförbund
e) Årsredovisning och revisionsberättelse för Borlänge Samordningsförbund
f) Årsredovisning och revisionsberättelse för Norra Dalarnas Samordningsförbund
g) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna
h) Årsredovisning och revisionsberättelse för Nedansiljans Samordningsförbund
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbunden i Dalarna överlämnar sina årsredovisningar och revisionsberättelser för verksamhetsåret 2020. Revisorerna tillstyrker att samtliga förbundsstyrelsers ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse Södra Dalarnas Samordningsförbund
c) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Falun
d) Årsredovisning och revisionsberättelse för Västerbergslagens samordningsförbund
e) Årsredovisning och revisionsberättelse för Borlänge Samordningsförbund
f) Årsredovisning och revisionsberättelse för Norra Dalarnas Samordningsförbund
g) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna
h) Årsredovisning och revisionsberättelse för Nedansiljans Samordningsförbund | | |
| | |
| | | |   |
15 Ansvarsfrihet för Förbundsdirektionen Kommunalförbundet Svensk Luftambulans 2020 |
Diarienummer: RD21/01703 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Förbundsdirektionen Kommunalförbundet Svensk Luftambulans beviljas ansvarsfrihet för år 2020.
Sammanfattning:
Svensk Luftambulans är ett kommunalförbund med säte i Karlstad. Medlemmar i förbundet har under verksamhetsåret 2020 varit Region Värmland, Region Dalarna, Region Uppsala, Västra Götalandsregionen, Region Västerbotten och Region Norrbotten. Ändamålet med kommunalförbundet är att ansvara för och driva ambulanshelikopter-verksamhet och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna samt verka för etablering av en nationell samordning av ambulanshelikopterverksamheten.
Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2020.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2020
c) Revisionsberättelse
d) Revisorernas redogörelse
e) Revisionsrapport årsredovisning 2020
f) Revisionsrapport grundläggande granskning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Svensk Luftambulans är ett kommunalförbund med säte i Karlstad. Medlemmar i förbundet har under verksamhetsåret 2020 varit Region Värmland, Region Dalarna, Region Uppsala, Västra Götalandsregionen, Region Västerbotten och Region Norrbotten. Ändamålet med kommunalförbundet är att ansvara för och driva ambulanshelikopter-verksamhet och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna samt verka för etablering av en nationell samordning av ambulanshelikopterverksamheten.
Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2020.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2020
c) Revisionsberättelse
d) Revisorernas redogörelse
e) Revisionsrapport årsredovisning 2020
f) Revisionsrapport grundläggande granskning
| | |
| | |
| | | |   |
16 Revidering av det nationella systemet för tandläkares specialiseringstjänstgöring |
Diarienummer: RD21/03106 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslå Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige
1. Revidering av systemet för tandläkares specialiseringstjänstgöring enligt bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Sveriges Kommuner och Regioner beslutade 2021-06-18 att rekommendera regionerna att godkänna föreliggande revidering.
Regionerna har ansvar för tandläkarnas specialiseringstjänstgöring inklusive dess finansiering. Systemet har reviderats under årens lopp, senast 2004 och nu behöver det ske igen. Revideringen syftar till att uppdatera systemet till dagens kontext så att det dels är i linje med nya föreskrifter på området, dels möjliggör att regionerna får större utväxling av sin finansiering av systemet. Genom ett antal justeringar kan systemet anpassas till dagens situation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revidering av det nationella systemet för tandläkares specialiseringstjänstgöring
c) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-08-26 § 25
d) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sveriges Kommuner och Regioner beslutade 2021-06-18 att rekommendera regionerna att godkänna föreliggande revidering.
Regionerna har ansvar för tandläkarnas specialiseringstjänstgöring inklusive dess finansiering. Systemet har reviderats under årens lopp, senast 2004 och nu behöver det ske igen. Revideringen syftar till att uppdatera systemet till dagens kontext så att det dels är i linje med nya föreskrifter på området, dels möjliggör att regionerna får större utväxling av sin finansiering av systemet. Genom ett antal justeringar kan systemet anpassas till dagens situation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revidering av det nationella systemet för tandläkares specialiseringstjänstgöring
c) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden 2021-08-26 § 25
d) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
| | |
| | |
| | | |   |
17 Avtal Vårdval specialiserad Barn och Ungdomspsykiatri (BUP) i öppenvård |
Diarienummer: RD20/05071 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Vårdval (LOV) inom specialiserade barn-och ungdomspsykiatrin (BUP) inom öppenvård införs 1 januari 2022.
2. Avtal Vårdval BUP Dalarna samt Information och föreskrifter (förfrågningsunderlag) enligt bilaga b) godkänns.
3. Ersättningsbilaga tillhörande Avtal Vårdval BUP Dalarna enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Hälsovalschefen fick 2021-05-31 av regionstyrelsen i uppdrag att upprätta ett förfrågningsunderlag samt avtal för Vårdval BUP med tillhörande ersättningsbilaga.
I Regionplan med budget och finansplan 2022-2024 framgår att ”Vårdvalsvalsenheten kommer att under år 2021 förbereda sig inför ett utökat uppdrag, då LOV Allmäntandvård till barn och unga vuxna, 3-23 år samt tandvårdsstöd, flyttas från Tandvårdsnämnden till Vårdvalsenheten från den första januari 2022. Utöver detta tillkommer LOV[1]uppdraget för Barn- och ungdomspsykiatrin som fullmäktige förväntas besluta om under 2021 och som ska träda i kraft den 1 januari 2022.”
Vårdval BUP införs i Dalarna med anledning av att den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin inom öppen vård under många år haft svårigheter att behålla en god tillgänglighet både vad det gäller besök, fördjupad utredning och behandling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Vårdval BUP Dalarna
c) Ersättningsbilaga, Avtal Vårdval BUP Dalarna
d) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-05-31 § 76
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälsovalschefen fick 2021-05-31 av regionstyrelsen i uppdrag att upprätta ett förfrågningsunderlag samt avtal för Vårdval BUP med tillhörande ersättningsbilaga.
I Regionplan med budget och finansplan 2022-2024 framgår att ”Vårdvalsvalsenheten kommer att under år 2021 förbereda sig inför ett utökat uppdrag, då LOV Allmäntandvård till barn och unga vuxna, 3-23 år samt tandvårdsstöd, flyttas från Tandvårdsnämnden till Vårdvalsenheten från den första januari 2022. Utöver detta tillkommer LOV[1]uppdraget för Barn- och ungdomspsykiatrin som fullmäktige förväntas besluta om under 2021 och som ska träda i kraft den 1 januari 2022.”
Vårdval BUP införs i Dalarna med anledning av att den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin inom öppen vård under många år haft svårigheter att behålla en god tillgänglighet både vad det gäller besök, fördjupad utredning och behandling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Vårdval BUP Dalarna
c) Ersättningsbilaga, Avtal Vårdval BUP Dalarna
d) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-05-31 § 76 | | |
| | |
| | | |   |
18 Revidering av ungdomsstrategin - Sveriges bästa ungdomsregion |
Diarienummer: RD21/03019 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige
1. Ungdomsstrategin - Sveriges bästa ungdomsregion enligt bilaga b) antas.
Sammanfattning:
Den tidigare ungdomsstrategin ”Dalarna- Sveriges bästa ungdomsregion” antogs 2015 efter en gedigen förankringsprocess i hela Dalarnas. Strategin har en tillhörande avsiktsförklaring vilken är antagen i samtliga kommuner dåvarande Landstinget Dalarna och Region Dalarna. Dalarnas kommuner har deltagit genom hela processen med revideringen genom det upparbetade nätverket Dimpa (Dalarnas implementeringsprocess). En revidering av ungdomsstrategin ”Dalarna- Sveriges bästa ungdomsregion behövs främst utifrån att målformuleringarna behöver justeras för att parterna ska ha rådighet utifrån respektive uppdrag samt att vi har en ny regional utvecklingsstrategi- Dalastrategi att förhålla arbetet till.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategin - Sveriges bästa ungdomsregion
c) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden 2021-08-20 § 51
d) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den tidigare ungdomsstrategin ”Dalarna- Sveriges bästa ungdomsregion” antogs 2015 efter en gedigen förankringsprocess i hela Dalarnas. Strategin har en tillhörande avsiktsförklaring vilken är antagen i samtliga kommuner dåvarande Landstinget Dalarna och Region Dalarna. Dalarnas kommuner har deltagit genom hela processen med revideringen genom det upparbetade nätverket Dimpa (Dalarnas implementeringsprocess). En revidering av ungdomsstrategin ”Dalarna- Sveriges bästa ungdomsregion behövs främst utifrån att målformuleringarna behöver justeras för att parterna ska ha rådighet utifrån respektive uppdrag samt att vi har en ny regional utvecklingsstrategi- Dalastrategi att förhålla arbetet till.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategin - Sveriges bästa ungdomsregion
c) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden 2021-08-20 § 51
d) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
19 Revidering av varuförsörjningsnämndens reglemente och avtal om samverkan |
Diarienummer: RD21/02030 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige
1. Region Dalarna godkänner förslaget till reviderat reglemente, med tillhörande avtal om samverkan, för gemensamma nämnden för varuförsörjningen i Region Dalarna, Region Västmanland, Region Sörmland, Region Uppsala och Region Örebro län.
2. Region Dalarna anför därutöver vad som anges i beslutsunderlaget.
Sammanfattning:
Medlemmarna i varuförsörjningsnämnden föreslås godkänna reviderat reglemente för varuförsörjningsnämnden samt besluta om att godkänna reviderat avtal om samverkan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Förslag till reviderat reglemente för varuförsörjningsnämnden
d) Förslag till reviderat avtal om samverkan
e) Protokollsutdrag Varuförsörjningsnämnden 2021-03-26 § 24
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Medlemmarna i varuförsörjningsnämnden föreslås godkänna reviderat reglemente för varuförsörjningsnämnden samt besluta om att godkänna reviderat avtal om samverkan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Förslag till reviderat reglemente för varuförsörjningsnämnden
d) Förslag till reviderat avtal om samverkan
e) Protokollsutdrag Varuförsörjningsnämnden 2021-03-26 § 24 | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på motion från Benny Rosengren (SD) om mera tillgänglig information kring inkomna motioner, interpellationer och inkomna förslag från Medborgarnas förslagslåda |
Diarienummer: RD19/02666 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Bifalla motionen i de delar som gäller åtgärder kopplade till en tydligare statusuppdatering av inkomna motioner och interpellationer till Region Dalarna enligt bilaga a).
2. Avslå motionen i den del som avser åtgärder kopplade till Medborgarens förslagslåda.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige har 2019-06-10 redovisat inkommen motion från Benny Rosengren (SD). Den fördelades av regionstyrelsens arbetsutskott 2019-08-26 till Central förvaltning. Den administrativa enheten lämnar förslag på svar.
Motionen bifalls i den delen som avser krav på tydligare information på hemsidan om vilka motioner och interpellationer som är aktuella och statusen för dessa.
Däremot avslås motionen i den delen som berör Medborgarens förslagslåda, eftersom den syftar till att medborgaren väcker ett intresse för en fråga hos de politiska partierna. Medborgarens förslagslåda prövas alltså inte av Region Dalarna, utan är en kanal för medborgarna att få en fråga prövad av de politiska partierna. Det är långt ifrån samtliga ”förslag” som partierna tar som sina, varför det inte fyller en funktion att sammanfatta status av dessa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige har 2019-06-10 redovisat inkommen motion från Benny Rosengren (SD). Den fördelades av regionstyrelsens arbetsutskott 2019-08-26 till Central förvaltning. Den administrativa enheten lämnar förslag på svar.
Motionen bifalls i den delen som avser krav på tydligare information på hemsidan om vilka motioner och interpellationer som är aktuella och statusen för dessa.
Däremot avslås motionen i den delen som berör Medborgarens förslagslåda, eftersom den syftar till att medborgaren väcker ett intresse för en fråga hos de politiska partierna. Medborgarens förslagslåda prövas alltså inte av Region Dalarna, utan är en kanal för medborgarna att få en fråga prövad av de politiska partierna. Det är långt ifrån samtliga ”förslag” som partierna tar som sina, varför det inte fyller en funktion att sammanfatta status av dessa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|