Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2021-06-08_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarorätt för politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla ledamöter och ersättare medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Ledningen informerar
Förvaltningschef Hälso- och sjukvård Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport
Förvaltningschef Hörsel och syn Helena Strandberg
Skriftlig rapport
B Inbjudan till verksamheter
Vuxenpsykiatri Falun
Divisionschef Psykiatri Jeanette Hjortsberg
Utvecklingsledare Våld i nära relationer Agneta Haraldsson
IVA
Divisionschef Kirurgi Tomas Riman
C Presentation av rapport: Genomlysning av OP/AN/IVA
Divisionschef Kirurgi Tomas Riman
Bilaga:Rapport angående genomlysning av operationsverksamheten vid Op/An/IVA-kliniken Falu Lasarett
D God och nära vård
Projektledare Annika Olofsson
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B) Biträdande upphandlingschef
C) Förvaltningschef
D) Upphandlingschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Aktuell information covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Division kirurgi Operation veckorapport 15
b) Division kirurgi Operation veckorapport 16
c) Division kirurgi Operation veckorapport 17
d) Division kirurgi Operation veckorapport 18
e) Division kirurgi Operation veckorapport 19
f) Division kirurgi Operation veckorapport 20
g) Division kirurgi Operation veckorapport 21
h) Ekonomisk rapport gällande sjukresor
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Vaccinationsplan covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Tertialbokslut och budget i balans 2021 |
Diarienummer: RD21/02661 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsdirektören ges i uppdrag att vidta åtgärder för att uppnå en ekonomi i balans.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvården visar i tertialrapport per april en prognos på -65 mnkr. Prognosen är som en följd av rådande pandemi mycket osäker, både vad gäller intäkter och kostnader, men indikerar ändock att årets resultat för Hälso- och sjukvården kommer att ha svårt att nå balans om inte åtgärder vidtas.
För att åtgärda resultatet så uppdras förvaltningschefen för Hälso- och sjukvården att arbeta för en ekonomi i balans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tertialrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvården visar i tertialrapport per april en prognos på -65 mnkr. Prognosen är som en följd av rådande pandemi mycket osäker, både vad gäller intäkter och kostnader, men indikerar ändock att årets resultat för Hälso- och sjukvården kommer att ha svårt att nå balans om inte åtgärder vidtas.
För att åtgärda resultatet så uppdras förvaltningschefen för Hälso- och sjukvården att arbeta för en ekonomi i balans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tertialrapport | | |
| | |
| | | |   |
9 Länsövergripande överenskommelse om samverkan rörande personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar |
Diarienummer: RD21/00238 |
Ordförandens förslag:
1. Reviderad länsövergripande överenskommelse om samverkan rörande personer som missbrukar; alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar, enligt bilaga d), godkänns
2. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga ingående parter fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Kommuner och regioner har en lagstadgad skyldighet att ingå samarbete ifråga om personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar (5 kap. 9a § SoL och 16 kap. 3 § HSL).
I länet regleras samarbetet genom en länsövergripande överenskommelse mellan kommunerna i Dalarna och Region Dalarna.
En revidering har skett av tidigare samverkansöverenskommelse (från 2016) och arbetet har skett i en arbetsgrupp och referensgrupp med representanter från kommunerna, Region Dalarna och brukarrörelsen.
Länschefsnätverket beslutade att godkänna den reviderade överenskommelsen på sammanträde 19 februari 2021 och skicka vidare beslutet för Välfärdsrådets ställningstagande och beslut om rekommendation. Överenskommelsen föreslås träda i kraft 1 juli 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Välfärdsrådets underlag för rekommendation
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2021-03-25
d) Länsövergripande överenskommelse om samverkan rörande personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommuner och regioner har en lagstadgad skyldighet att ingå samarbete ifråga om personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar (5 kap. 9a § SoL och 16 kap. 3 § HSL).
I länet regleras samarbetet genom en länsövergripande överenskommelse mellan kommunerna i Dalarna och Region Dalarna.
En revidering har skett av tidigare samverkansöverenskommelse (från 2016) och arbetet har skett i en arbetsgrupp och referensgrupp med representanter från kommunerna, Region Dalarna och brukarrörelsen.
Länschefsnätverket beslutade att godkänna den reviderade överenskommelsen på sammanträde 19 februari 2021 och skicka vidare beslutet för Välfärdsrådets ställningstagande och beslut om rekommendation. Överenskommelsen föreslås träda i kraft 1 juli 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Välfärdsrådets underlag för rekommendation
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2021-03-25
d) Länsövergripande överenskommelse om samverkan rörande personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar | | |
| | |
| | | |   |
10 Länsövergripande överenskommelse om samverkan för kommuner och region i Dalarnas län kring personer med psykiska funktionsnedsättningar från 18 år |
Diarienummer: RD21/00517 |
Ordförandens förslag:
1. Länsövergripande överenskommelse om samverkan för kommuner och region i Dalarnas län kring personer med psykiska funktionsnedsättningar från 18 år, enligt bilaga d), godkänns.
2. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga ingående parter fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
I oktober 2019 gav Länschefsnätverket dess styrgrupp i uppdrag att sätta samman en arbetsgrupp och formulera ett uppdrag att revidera av den länsövergripande överenskommelsen om samverkan mellan kommuner och region i Dalarna kring personer med psykiska funktionsnedsättningar från 18 år. Syftet var att genomföra en översyn av den tidigare överenskommelsen som löpte ut 2019-12-31.
Länschefsnätverket beslutade att godkänna den reviderade överenskommelsen på möte 210416 och skicka vidare beslutet för Välfärdsrådets ställningstagande och beslut om rekommendation.
Välfärdsrådet behandlade ärendet på möte 210527 och beslutade att rekommendera regionen och kommunerna att godkänna överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Välfärdsrådets underlag för rekommendation
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2021-05-27
d) Länsövergripande överenskommelse om samverkan för kommuner och region i Dalarnas län kring personer med psykiska funktionsnedsättningar från 18 år.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I oktober 2019 gav Länschefsnätverket dess styrgrupp i uppdrag att sätta samman en arbetsgrupp och formulera ett uppdrag att revidera av den länsövergripande överenskommelsen om samverkan mellan kommuner och region i Dalarna kring personer med psykiska funktionsnedsättningar från 18 år. Syftet var att genomföra en översyn av den tidigare överenskommelsen som löpte ut 2019-12-31.
Länschefsnätverket beslutade att godkänna den reviderade överenskommelsen på möte 210416 och skicka vidare beslutet för Välfärdsrådets ställningstagande och beslut om rekommendation.
Välfärdsrådet behandlade ärendet på möte 210527 och beslutade att rekommendera regionen och kommunerna att godkänna överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Välfärdsrådets underlag för rekommendation
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2021-05-27
d) Länsövergripande överenskommelse om samverkan för kommuner och region i Dalarnas län kring personer med psykiska funktionsnedsättningar från 18 år. | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på revisionsrapport: Granskning av bokslut och årsredovisning per 2020 |
Diarienummer: RD21/01883 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga d), godkänns och överlämnas.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden kommer att beakta den kritik gällande måluppföljning som riktats i revisorernas bokslutsgranskning. En förklaring till de brister som framkommit är att måluppföljningsarbetet för 2020 blev för omfattande, samtidigt som nämnden var tvungna att hantera covid-19-pandemins effekter. Mot bakgrund av kritiken kommer regionstyrelsen att utveckla målstyrningen ytterligare, det innebär bland annat att en tydligare administrativ struktur och kommunikation mellan regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendationer
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden kommer att beakta den kritik gällande måluppföljning som riktats i revisorernas bokslutsgranskning. En förklaring till de brister som framkommit är att måluppföljningsarbetet för 2020 blev för omfattande, samtidigt som nämnden var tvungna att hantera covid-19-pandemins effekter. Mot bakgrund av kritiken kommer regionstyrelsen att utveckla målstyrningen ytterligare, det innebär bland annat att en tydligare administrativ struktur och kommunikation mellan regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendationer
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på revisionsrapport: Granskning av intern kontroll 2020 |
Diarienummer: RD21/01496 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga d), godkänns och överlämnas.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har överlämnat en granskning av den interna kontrollen i Region Dalarna verksamhetsåret 2020.
Revisorerna rekommenderar Hälso- och sjukvårdsnämnden att fortsätta utvecklingen av den interna kontrollen genom att arbetet med riskanalyser blir mer likvärdigt inom organisationen samt att riskbedömningarnas omfattning och analys fortsätter att utvecklas framförallt vad gäller verksamhetensprocesser och att Hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer en utförlig uppföljning i delårsbokslut. Revisorerna överlämnar granskningen för åtgärd.
Hälso- och sjukvårdsnämnden delar bedömningen av granskningsrapporten och avser att beakta revisorernas rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendationer
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har överlämnat en granskning av den interna kontrollen i Region Dalarna verksamhetsåret 2020.
Revisorerna rekommenderar Hälso- och sjukvårdsnämnden att fortsätta utvecklingen av den interna kontrollen genom att arbetet med riskanalyser blir mer likvärdigt inom organisationen samt att riskbedömningarnas omfattning och analys fortsätter att utvecklas framförallt vad gäller verksamhetensprocesser och att Hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställer en utförlig uppföljning i delårsbokslut. Revisorerna överlämnar granskningen för åtgärd.
Hälso- och sjukvårdsnämnden delar bedömningen av granskningsrapporten och avser att beakta revisorernas rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendationer
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på revisionsrapport: Granskning av regionens implementering av antikorruptionspolicyn |
Diarienummer: RD20/04792 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga d), godkänns och överlämnas.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av organisationens implementering av den antikorruptionspolicy som beslutades av Regionfullmäktige hösten 2019. I granskningsrapporten slås fast, att endast vissa åtgärder vidtagits för att verkställa beslutet, implementera detta i organisationen och säkerställa att policyn efterlevs.
Hälso- och sjukvårdsnämnden kan konstatera att arbetet vid Region Dalarna under 2020 i stor utsträckning varit inriktat på de förhållanden som rådande pandemi medför. Nämnden har för avsikt att vidta de åtgärder som krävs för att implementera antikorruptionspolicyn och beakta de rekommendationer som lämnats i granskningsrapporten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av organisationens implementering av den antikorruptionspolicy som beslutades av Regionfullmäktige hösten 2019. I granskningsrapporten slås fast, att endast vissa åtgärder vidtagits för att verkställa beslutet, implementera detta i organisationen och säkerställa att policyn efterlevs.
Hälso- och sjukvårdsnämnden kan konstatera att arbetet vid Region Dalarna under 2020 i stor utsträckning varit inriktat på de förhållanden som rådande pandemi medför. Nämnden har för avsikt att vidta de åtgärder som krävs för att implementera antikorruptionspolicyn och beakta de rekommendationer som lämnats i granskningsrapporten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på revisionsrapport: Granskning av regionens anskaffning av digitalt processtöd till primärvården |
Diarienummer: RD21/01490 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga d), godkänns och överlämnas.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden har mottagit skrivelse från Region Dalarnas revisorer, daterad 2021-03-22, rörande granskning av regionens anskaffning av digitalt processtöd till primärvården.
I sin skrivelse rekommenderar revisorerna Hälso- och sjukvårdsnämnden att noga överväga hur anskaffningsprocesser ska kunna styras upp och kontrolleras samt hur det politiska inflytandet över desamma ska säkerställas, samt att beakta de rekommendationer som lämnas i KomRedos granskning.
Region Dalarna har noga läst igenom och analyserat revisorernas granskning och dess underliggande rapport. Regionen kommer att beakta revisorernas mening och rekommendationer i det fortsatta arbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden har mottagit skrivelse från Region Dalarnas revisorer, daterad 2021-03-22, rörande granskning av regionens anskaffning av digitalt processtöd till primärvården.
I sin skrivelse rekommenderar revisorerna Hälso- och sjukvårdsnämnden att noga överväga hur anskaffningsprocesser ska kunna styras upp och kontrolleras samt hur det politiska inflytandet över desamma ska säkerställas, samt att beakta de rekommendationer som lämnas i KomRedos granskning.
Region Dalarna har noga läst igenom och analyserat revisorernas granskning och dess underliggande rapport. Regionen kommer att beakta revisorernas mening och rekommendationer i det fortsatta arbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på revisionsrapport: Granskning av regionens folkhälsoarbete |
Diarienummer: RD21/01493 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga d), godkänns och överlämnas.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har överlämnat Granskning av regionens folkhälsoarbete. Det övergripande syftet med granskningen var att ge underlag för att kunna bedöma om regionstyrelsen och nämnder arbetar på ett ändamålsenligt sätt med styrning, uppföljning och kontroll av folkhälsoarbetet.
Den övergripande bedömningen från granskningen är att det finns brister i styrning, uppföljning och kontroll av regionens ledning av folkhälsoarbetet.
Granskningen rekommenderar att hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen på ett tydligare sätt bör beskriva och kommunicera på vilket sätt regionens folkhälsoarbete, både det övergripande hälsofrämjande perspektivet och det sjukdomsförebyggande arbetet i regionen, harmonieras med Agenda 2030. Det ses behov av att klarlägga på vilket sätt det övergripande hållbarhetsarbetet i den centrala förvaltningen och det folkhälsoarbete som sker inom hälso- och sjukvårdsnämndens ansvar ska samordnas samt hur arbetet i hälso- och sjukvårdsförvaltningen ska prioriteras, styras och följas upp.
Hälso- och sjukvårdsnämnden avser att beakta revisionens rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har överlämnat Granskning av regionens folkhälsoarbete. Det övergripande syftet med granskningen var att ge underlag för att kunna bedöma om regionstyrelsen och nämnder arbetar på ett ändamålsenligt sätt med styrning, uppföljning och kontroll av folkhälsoarbetet.
Den övergripande bedömningen från granskningen är att det finns brister i styrning, uppföljning och kontroll av regionens ledning av folkhälsoarbetet.
Granskningen rekommenderar att hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen på ett tydligare sätt bör beskriva och kommunicera på vilket sätt regionens folkhälsoarbete, både det övergripande hälsofrämjande perspektivet och det sjukdomsförebyggande arbetet i regionen, harmonieras med Agenda 2030. Det ses behov av att klarlägga på vilket sätt det övergripande hållbarhetsarbetet i den centrala förvaltningen och det folkhälsoarbete som sker inom hälso- och sjukvårdsnämndens ansvar ska samordnas samt hur arbetet i hälso- och sjukvårdsförvaltningen ska prioriteras, styras och följas upp.
Hälso- och sjukvårdsnämnden avser att beakta revisionens rekommendationer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på revisionsrapport: Granskning av servicenämndens samverkan och kostnadsberäkningar för servicetjänster |
Diarienummer: RD20/05176 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga d), godkänns och överlämnas.
Sammanfattning:
Revisorerna har överlämnat granskningsrapport rörande samverkan och kostnadsberäkning av servicetjänster i servicenämnden. Hälso- och sjukvårdsnämnden tar emot rapporten för kännedom.
Regionens revisorer rekommenderar regionstyrelsen att initiera framtagandet av ett regelverk kring ramar och regler för en intern marknad för servicetjänster i regionen. Revisorerna rekommenderar regionstyrelsen att ge uppdrag till hälso- och sjukvårdsnämnden och servicenämnden att gemensamt etablera ett kundforum mellan nämndernas respektive förvaltningsorganisationer.
Hälso- och sjukvårdsnämnden avser att beakta revisionens rekommendation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendationer
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisorerna har överlämnat granskningsrapport rörande samverkan och kostnadsberäkning av servicetjänster i servicenämnden. Hälso- och sjukvårdsnämnden tar emot rapporten för kännedom.
Regionens revisorer rekommenderar regionstyrelsen att initiera framtagandet av ett regelverk kring ramar och regler för en intern marknad för servicetjänster i regionen. Revisorerna rekommenderar regionstyrelsen att ge uppdrag till hälso- och sjukvårdsnämnden och servicenämnden att gemensamt etablera ett kundforum mellan nämndernas respektive förvaltningsorganisationer.
Hälso- och sjukvårdsnämnden avser att beakta revisionens rekommendation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendationer
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på remiss av personcentrerat och sammanhållet vårdförlopp Reumatoid artrit - etablerad |
Diarienummer: RD21/01907 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård, Sveriges regioner i samverkan.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Region Dalarna har av det Nationella systemet för kunskapsstyrning Hälso- och sjukvård Sveriges regioner i samverkan inbjudits att lämna synpunkter på det personcentrerade och sammanhållna vårdförloppet för etablerad reumatoid artrit (RA) enligt bilaga b).
Region Dalarna anser att vårdförloppet sammantaget är ett mycket bra, väl strukturerat och genomarbetat vårdförlopp. I stort överensstämmer det väl med hur patienter med RA omhändertas i Region Dalarna.
Region Dalarna har lämnat synpunkter på avsnitt gällande vårdförloppets åtgärder, lågaktiv sjukdom, aktiv sjukdom, förebyggande och rehabiliterande åtgärder, uppföljning av vårdförlopp, tillgång till data och uppföljningsmöjligheter samt indikatorer för uppföljning, se bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - innehållsförteckning och sammanfattning - länk till remissen: https://kunskapsstyrningvard.se/download/18.2baade641784b0ad8b07f708/1618413680515/Vardforlopp-etablerad-reumatoid-artrit-remiss.pdf
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har av det Nationella systemet för kunskapsstyrning Hälso- och sjukvård Sveriges regioner i samverkan inbjudits att lämna synpunkter på det personcentrerade och sammanhållna vårdförloppet för etablerad reumatoid artrit (RA) enligt bilaga b).
Region Dalarna anser att vårdförloppet sammantaget är ett mycket bra, väl strukturerat och genomarbetat vårdförlopp. I stort överensstämmer det väl med hur patienter med RA omhändertas i Region Dalarna.
Region Dalarna har lämnat synpunkter på avsnitt gällande vårdförloppets åtgärder, lågaktiv sjukdom, aktiv sjukdom, förebyggande och rehabiliterande åtgärder, uppföljning av vårdförlopp, tillgång till data och uppföljningsmöjligheter samt indikatorer för uppföljning, se bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - innehållsförteckning och sammanfattning - länk till remissen: https://kunskapsstyrningvard.se/download/18.2baade641784b0ad8b07f708/1618413680515/Vardforlopp-etablerad-reumatoid-artrit-remiss.pdf
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på remiss från Socialdepartementet - Pneumokockvaccination som ett särskilt vaccinationsprogram för personer 75 år och äldre |
Diarienummer: RD21/02373 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialdepartementet.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Folkhälsomyndigheten förslår Socialdepartementet att införa pneumokockvaccination som ett särskilt vaccinationsprogram för personer 75 år och äldre. Folkhälsomyndigheten har 2016 kommit ut med ”Rekommendationer om pneumokockvaccination till riskgrupper”, uppdaterad 10 augusti 2020, artikelnummer 20114. Där förslås även vaccination av andra riskgrupper än personer över 75 år.
Region Dalarna stödjer Folkhälsomyndighetens förslag men framför även vissa synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - innehållsförteckning och sammanfattning- länk till underlag: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/p/pneumokockvaccination-som-ett-sarskilt-vaccinationsprogram-for-personer-75-ar-och-aldre/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Folkhälsomyndigheten förslår Socialdepartementet att införa pneumokockvaccination som ett särskilt vaccinationsprogram för personer 75 år och äldre. Folkhälsomyndigheten har 2016 kommit ut med ”Rekommendationer om pneumokockvaccination till riskgrupper”, uppdaterad 10 augusti 2020, artikelnummer 20114. Där förslås även vaccination av andra riskgrupper än personer över 75 år.
Region Dalarna stödjer Folkhälsomyndighetens förslag men framför även vissa synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - innehållsförteckning och sammanfattning- länk till underlag: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/p/pneumokockvaccination-som-ett-sarskilt-vaccinationsprogram-for-personer-75-ar-och-aldre/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
19 Dialogärende: Tryggare och säkrare vård för sköra äldre |
Diarienummer: RD21/00702 |
Ordförandens förslag:
1. Diskussion antecknas till protokollet.
Sammanfattning:
Inspektionen för vård och omsorg har genomfört en tillsyn av Region Dalarnas ansvar när det gäller medicinsk vård och behandling till äldre personer med misstänkt eller konstaterad Covid-19 och som bor på särskilt boende. Region Dalarna såg allvarligt på IVO:s kritik och vidtog omedelbart åtgärder.
De planerade åtgärderna innefattar ett gemensamt förbättringsarbete mellan Region Dalarna och länets kommuner för en god sammanhållen vård och omsorg för sköra äldre.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inspektionen för vård och omsorg har genomfört en tillsyn av Region Dalarnas ansvar när det gäller medicinsk vård och behandling till äldre personer med misstänkt eller konstaterad Covid-19 och som bor på särskilt boende. Region Dalarna såg allvarligt på IVO:s kritik och vidtog omedelbart åtgärder.
De planerade åtgärderna innefattar ett gemensamt förbättringsarbete mellan Region Dalarna och länets kommuner för en god sammanhållen vård och omsorg för sköra äldre.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
20 Förstärkt ambulanssjukvård Hedemora och Djurås |
Diarienummer: RD21/02563 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Förslag att etablera ambulansresurs i Hedemora och Djurås vardagar 08:00-18:00, enligt bilaga b), samt finansiera etableringskostnaden om 1 mnkr för 2021 med utvecklingsmedel godkänns.
Sammanfattning:
Genom att flytta ambulanser dagtid till Djurås och Hedemora får regionen en högre tillgänglighet och kortare insatstider i berörda områden, och en bättre tillgänglighet på länsnivå då det även skulle avlasta i de högst belastade kommunerna. Från Djurås täcks även, förutom Gagnefs kommun, de norra delarna av Borlänge kommun. En ambulansresurs i Hedemora täcker även in delar av Säters kommun, vilket kommer att förbättra tillgängligheten i området när belastningen är som högst.
Under dagtid på helger (08.00-18.00) är tillgången till lägre och belastningen har ökat stadigt under de senaste åren. Det är därför nödvändigt att de ambulanser som nämns ovan i förlängningen utvecklas till att omfatta alla dagar 08.00-18.00, för en bättre och jämnare beredskap. Tillgång till uppvärmt utrymme för garagering av fordon, säkerhet/skalskydd, förrådshantering samt arbetsmiljö för personalen behöver hanteras i samverkan med Regionfastigheter.
En förstärkt ambulanssjukvård i Hedemora och Djurås etableras i två steg varav detta beslut är steg 1.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning från ambulanssjukvården, ”Förstärkt ambulanssjukvård”
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Genom att flytta ambulanser dagtid till Djurås och Hedemora får regionen en högre tillgänglighet och kortare insatstider i berörda områden, och en bättre tillgänglighet på länsnivå då det även skulle avlasta i de högst belastade kommunerna. Från Djurås täcks även, förutom Gagnefs kommun, de norra delarna av Borlänge kommun. En ambulansresurs i Hedemora täcker även in delar av Säters kommun, vilket kommer att förbättra tillgängligheten i området när belastningen är som högst.
Under dagtid på helger (08.00-18.00) är tillgången till lägre och belastningen har ökat stadigt under de senaste åren. Det är därför nödvändigt att de ambulanser som nämns ovan i förlängningen utvecklas till att omfatta alla dagar 08.00-18.00, för en bättre och jämnare beredskap. Tillgång till uppvärmt utrymme för garagering av fordon, säkerhet/skalskydd, förrådshantering samt arbetsmiljö för personalen behöver hanteras i samverkan med Regionfastigheter.
En förstärkt ambulanssjukvård i Hedemora och Djurås etableras i två steg varav detta beslut är steg 1.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning från ambulanssjukvården, ”Förstärkt ambulanssjukvård” | | |
| | |
| | | |   |
|
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|