Dagordning | |
  Dagordning_Regionstyrelsens arbetsutskott_2021-05-17.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöter och ersättare medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Ledningen informerar
Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Henrik Gaunitz
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets fördelningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Fördelning av motioner |
|
Ordförandens förslag:
1. Av fullmäktige godkända motioner fördelas enligt nedanstående förslag.
A. RD21/01499
Motion från Maja Gilbert Westholm (V) - Gör Region Dalarna till en ledande region inom folkhälsa
Förslag: fördelas till Regionstyrelsen och Hälso- och sjukvårdsnämnden
B. RD21/01558
Motion från Maja Gilbert Westholm (V) - Reservera medel i Resultatutjämningsreserven för personalbefrämjande åtgärder
Förslag: fördelas till Regionstyrelsen
C. RD21/01677
Motion från Benny Rosengren (SD) - Inför fem extra semesterdagar för Covidpersonal inom Region Dalarna
Förslag: fördelas till Regionstyrelsen
D. RD21/01932
Motion från Elin Norén (S) - Stärk vården av postcovid
Förslag: fördelas till Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Sänkning nivå kontokredit |
Diarienummer: RD21/02195 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarnas kontokredit uppgår till 200 mnkr från och med 2021-07-01.
Sammanfattning:
Region Dalarnas arbetsutskott (AU) har mandat att uppta och avsluta kontokredit för Region Dalarna i ett intervall mellan 0 mnkr och 400 mnkr.
Region Dalarnas kontokredit är för närvarande 400 mnkr. Arbetsutskottet föreslås fatta beslut om att minska kontokrediten från nuvarande nivå på 400 mnkr till 200 mnkr. Nivån bedöms vara tillräcklig. Minskning av nivån på kontokrediten medför en minskad kostnad för kontokrediten. Förändringen träder i kraft per 2021-07-01.
Region Dalarna har även en separat låneram och möjlighet att omsätta befintliga lån som går till förfall under året. Målbilden är att använda vanliga lån i första hand och kontokredit i andra hand.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Likviditetsprognos helår 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas arbetsutskott (AU) har mandat att uppta och avsluta kontokredit för Region Dalarna i ett intervall mellan 0 mnkr och 400 mnkr.
Region Dalarnas kontokredit är för närvarande 400 mnkr. Arbetsutskottet föreslås fatta beslut om att minska kontokrediten från nuvarande nivå på 400 mnkr till 200 mnkr. Nivån bedöms vara tillräcklig. Minskning av nivån på kontokrediten medför en minskad kostnad för kontokrediten. Förändringen träder i kraft per 2021-07-01.
Region Dalarna har även en separat låneram och möjlighet att omsätta befintliga lån som går till förfall under året. Målbilden är att använda vanliga lån i första hand och kontokredit i andra hand.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Likviditetsprognos helår 2021 | | |
| | |
| | | |   |
5 Älvdalens utbildningscentrum, rörande hembudsklausul |
Diarienummer: RD21/01454 |
Ordförandens förslag:
1. Avstående från hembud och annan förfogandeinskränkning i samband med aktieöverlåtelse, avseende aktier i Älvdalens utbildningscentrum AB, mellan Bergvik Skog AB i likvidation, org.nr. 556610-2959, och Kopparfors Skogar AB, org.nr. 559170-5438, i enlighet med bilaga b, godkänns.
2. Regiondirektören uppdras att tillse att arbete med att ta fram ett aktieägaravtal med den nye minoritetsägaren påbörjas.
3. Regiondirektören ges rätt att teckna ett aktieägaravtal med den nye minoritetsägaren.
Sammanfattning:
Med anledning av att en av minoritetsägarna i Älvdalens utbildningscentrum AB önskar överlåta aktierna är Region Dalarna tvungen att göra ett avstående från hembud. Hembud regleras i bolagsordningens § 17. Överlåtelsen sker därför att säljande part är i likvidation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avstående från hembud och annan förfoganderättsinskränkning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av att en av minoritetsägarna i Älvdalens utbildningscentrum AB önskar överlåta aktierna är Region Dalarna tvungen att göra ett avstående från hembud. Hembud regleras i bolagsordningens § 17. Överlåtelsen sker därför att säljande part är i likvidation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avstående från hembud och annan förfoganderättsinskränkning | | |
| | |
| | | |   |
6 Leasingbilsutredning |
Diarienummer: RD20/05486 |
Ordförandens förslag:
1. Regiondirektören uppdras ta fram förslag på en gemensam bilpool och riktlinje för hela Region Dalarna.
Sammanfattning:
Regionservice har tillsammans med Miljö- och Säkerhetsavdelningen vid Central förvaltning fullgjort uppdraget i enlighet med Servicenämndens beslut. Utredningen presenterades vid nämndssammanträdet 2021-02-25.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport - Leasingbilsutredning
c) Beslutsunderlag Servicenämnden
d) Protokollsutdrag Servicenämnden 2021-04-21 § 14
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionservice har tillsammans med Miljö- och Säkerhetsavdelningen vid Central förvaltning fullgjort uppdraget i enlighet med Servicenämndens beslut. Utredningen presenterades vid nämndssammanträdet 2021-02-25.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport - Leasingbilsutredning
c) Beslutsunderlag Servicenämnden
d) Protokollsutdrag Servicenämnden 2021-04-21 § 14 | | |
| | |
| | | |   |
7 Yttrande till Riksdagens ombudsmän (JO) med anledning av anmälan (dnr 1794-2021) |
Diarienummer: RD21/01339 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande, enligt bilaga d), ska utgöra Region Dalarnas svar till Riksdagens ombudsmän (JO).
Sammanfattning:
Ärendet rör klagomål på bristande handläggning av två interna skrivelser som upprättats dels av regionens anställde överläkare N.L., och dels annan personal vid Region Dalarnas enhet för mammografi-verksamhet, Lázló Tabár kliniken. Anmälaren gör gällande att två skrivelser, som rör avslutandet av hans engagemang i hos regionen, inte diarieförts.
Enligt 5 kap 1§ 3 st Offentlighets- och sekretesslagen behöver inte allmänna handlingar registreras om de hålls ordnade så att det utan svårighet kan fastställas om de har kommit in eller upprättats.
Mot bakgrund av att båda handlingarna har daterats och hållits avskilda, bedömer Regionen att Regionen uppfyllt de åtaganden som ställs i offentlighets- och sekretesslagen för att underlätta sökandet efter allmänna handlingar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Anmälan
c) Begäran om yttrande
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet rör klagomål på bristande handläggning av två interna skrivelser som upprättats dels av regionens anställde överläkare N.L., och dels annan personal vid Region Dalarnas enhet för mammografi-verksamhet, Lázló Tabár kliniken. Anmälaren gör gällande att två skrivelser, som rör avslutandet av hans engagemang i hos regionen, inte diarieförts.
Enligt 5 kap 1§ 3 st Offentlighets- och sekretesslagen behöver inte allmänna handlingar registreras om de hålls ordnade så att det utan svårighet kan fastställas om de har kommit in eller upprättats.
Mot bakgrund av att båda handlingarna har daterats och hållits avskilda, bedömer Regionen att Regionen uppfyllt de åtaganden som ställs i offentlighets- och sekretesslagen för att underlätta sökandet efter allmänna handlingar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Anmälan
c) Begäran om yttrande
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på remiss (inlägg till förstudie) från Riksarkivet (RA-KS 2021/18) av förstudie om användning och hantering av underskrifter med elektroniska materiel och metoder. |
Diarienummer: RD21/01081 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Riksarkivet.
Sammanfattning:
Region Dalarna finner att förstudien från Riksarkivet innehåller en hel del spörsmål av värde, främst rörande rättsliga förhållanden och förutsättningar för tillämpningen av elektroniska underskrifter, samt kopplingarna till tekniska frågor och säkerhetsmässiga problem.
Tyvärr är förstudien svår att ta till sig, vilket medför att läsare som inte redan är insatta i ämnet riskerar att missa stora delar. Syfte och frågeställningar i remissen är otydliga och går inte att svara på konkret.
Resultatet av förstudien, liksom de begrepp som används, bör göras mer lättfattliga. Gärna i form av tydliga slutsatser och en mer pedagogisk visualisering, exempelvis i form av faktarutor.
Regionen framhåller vikten av att både underskriftstjänst och identifieringstjänst är tillförlitliga, liksom betydelsen av tillgänglighet och användarvänlighet vid praktiskt nyttjande av elektroniska underskrifter. Råder inget direkt legalt hinder, bör elektroniska underskrifter kunna användas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen https://riksarkivet.se/nyheter-och-press?item=116836
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna finner att förstudien från Riksarkivet innehåller en hel del spörsmål av värde, främst rörande rättsliga förhållanden och förutsättningar för tillämpningen av elektroniska underskrifter, samt kopplingarna till tekniska frågor och säkerhetsmässiga problem.
Tyvärr är förstudien svår att ta till sig, vilket medför att läsare som inte redan är insatta i ämnet riskerar att missa stora delar. Syfte och frågeställningar i remissen är otydliga och går inte att svara på konkret.
Resultatet av förstudien, liksom de begrepp som används, bör göras mer lättfattliga. Gärna i form av tydliga slutsatser och en mer pedagogisk visualisering, exempelvis i form av faktarutor.
Regionen framhåller vikten av att både underskriftstjänst och identifieringstjänst är tillförlitliga, liksom betydelsen av tillgänglighet och användarvänlighet vid praktiskt nyttjande av elektroniska underskrifter. Råder inget direkt legalt hinder, bör elektroniska underskrifter kunna användas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen https://riksarkivet.se/nyheter-och-press?item=116836
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på remiss från Miljödepartementet gällande Ett förbättrat genomförande av MKB-direktivet |
Diarienummer: RD21/01329 |
Ordförandens förslag:
Remissvar, enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Miljödepartementet.
Sammanfattning:
Europeiska kommissionen framför i en formell underrättelse att Sverige i vissa avseenden har genomfört Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/52/EU (MKB-direktivet) på ett felaktigt sätt, bland annat i miljöbalken och i annan lagstiftning där MKB-direktivet genomförs.
I Miljödepartementets promemoria redovisas slutsatserna från en översyn med förslag på förtydliganden av genomförandet i miljöbalken samt viss sektorslagstiftning.
Förslagen till ändring i miljöprövningsförordningen ska träda i kraft den 1 oktober 2021 och övriga förslag den 1 juli 2022.
Region Dalarna stödjer promemorians samtliga förslag till ett förbättrat genomförande av MKB_direktivet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - Innehållsförteckning och sammanfattning finns i beslutsunderlaget
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Europeiska kommissionen framför i en formell underrättelse att Sverige i vissa avseenden har genomfört Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/52/EU (MKB-direktivet) på ett felaktigt sätt, bland annat i miljöbalken och i annan lagstiftning där MKB-direktivet genomförs.
I Miljödepartementets promemoria redovisas slutsatserna från en översyn med förslag på förtydliganden av genomförandet i miljöbalken samt viss sektorslagstiftning.
Förslagen till ändring i miljöprövningsförordningen ska träda i kraft den 1 oktober 2021 och övriga förslag den 1 juli 2022.
Region Dalarna stödjer promemorians samtliga förslag till ett förbättrat genomförande av MKB_direktivet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - Innehållsförteckning och sammanfattning finns i beslutsunderlaget
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Strategi för Nationella minoriteter och urfolket samer |
Diarienummer: RD20/05932 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Region Dalarnas strategi för nationella minoriteter och urfolket samer 2021-2025 enligt bilaga b), antas.
2. Regiondirektören uppdras att säkerställa stöd för genomförande och uppföljning av strategin i respektive förvaltning.
Sammanfattning:
Region Dalarna har saknat en övergripande strategi för att realisera regionens uppdrag i relation till Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Strategin ska fungera som ett underlag för regionens nämnder och deras förvaltningar vid planering av respektive verksamhet, så att lagens intentioner uppfylls. Minoritetsarbetet behöver intensifieras, då regionen inte lever upp till lagens intentioner. Region Dalarna ska ha en strategi för sitt minoritetsarbete, informera om rättigheterna som nationella minoriteter och urfolket samer har, skydda och främja nationella minoriteters språk och kulturella identitet, samt genom samråd ge inflytande i frågor som berör. Region Dalarna tillhör finskt och samiskt förvaltningsområde vilket innebär att vi också ska erbjuda enskilda möjligheter att använda finska och samiska vid sina kontakter med oss, samt verka för att det ska finnas personal med kunskaper i finska och samiska där det behövs. Region Dalarna ska bidra till att skapa bättre förutsättningar för god och jämlik hälsa, där frågor kring bemötande och diskriminering är centrala. Minoritetsarbetet är en del av FN:s mänskliga rättigheter och kopplat till genomförandet av Agenda 2030 som preciseras i Region Dalarnas hållbarhetsprogram.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi nationella minoriteter och urfolket samer 2021-2025
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har saknat en övergripande strategi för att realisera regionens uppdrag i relation till Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Strategin ska fungera som ett underlag för regionens nämnder och deras förvaltningar vid planering av respektive verksamhet, så att lagens intentioner uppfylls. Minoritetsarbetet behöver intensifieras, då regionen inte lever upp till lagens intentioner. Region Dalarna ska ha en strategi för sitt minoritetsarbete, informera om rättigheterna som nationella minoriteter och urfolket samer har, skydda och främja nationella minoriteters språk och kulturella identitet, samt genom samråd ge inflytande i frågor som berör. Region Dalarna tillhör finskt och samiskt förvaltningsområde vilket innebär att vi också ska erbjuda enskilda möjligheter att använda finska och samiska vid sina kontakter med oss, samt verka för att det ska finnas personal med kunskaper i finska och samiska där det behövs. Region Dalarna ska bidra till att skapa bättre förutsättningar för god och jämlik hälsa, där frågor kring bemötande och diskriminering är centrala. Minoritetsarbetet är en del av FN:s mänskliga rättigheter och kopplat till genomförandet av Agenda 2030 som preciseras i Region Dalarnas hållbarhetsprogram.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi nationella minoriteter och urfolket samer 2021-2025 | | |
| | |
| | | |   |
11 Dalarnas Museum - tilläggsanslag för finansiering av flytt till nya magasin |
Diarienummer: RD21/01208 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Dalarnas Museum kan fakturera faktiska flyttkostnader uppgående till maximalt 3 285 000 kronor inklusive moms för år 2021, kostnaden belastar regionstyrelsens utvecklingsmedel. Finansiering för 2022 till 2024 hänskjuts till ordinarie budgetprocess.
Sammanfattning:
Dalarnas Museum har enligt tidigare godkänd VBL beviljats finansiering för flytt av kulturhistoriska samlingar från de fyra magasin som idag används till det nya magasinet vid Tallen. Finansieringsbehovet för 2021 har förändrats, dels för tillkommande kostnader dels på grund av förseningar av projektet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Justering av anslag för verksamhetsbidrag till Dalarnas Museum 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dalarnas Museum har enligt tidigare godkänd VBL beviljats finansiering för flytt av kulturhistoriska samlingar från de fyra magasin som idag används till det nya magasinet vid Tallen. Finansieringsbehovet för 2021 har förändrats, dels för tillkommande kostnader dels på grund av förseningar av projektet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Justering av anslag för verksamhetsbidrag till Dalarnas Museum 2021 | | |
| | |
| | | |   |
12 Personuppgiftshantering i tredjeland |
Diarienummer: RD21/00071 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Upphandling genomförs av Teleradiologiska tjänster enligt den juridiska lagtolkningen alternativ A.
Sammanfattning:
Det pågår upphandling av distansgranskning av radiologiska undersökningar med sista anbudsdag 2021-05-11. Målet är att nytt avtal ska vara på plats från 2021-09-01. Upphandlingens syfte är att upphandla teleradiologiska tjänster för att upprätthålla kompetens och produktion gällande granskning av röntgenbilder dagtid samt jourtid.
Många regioner i Sverige använder sig av teleradiologiska tjänster på distans. Telemedicine Clinic (TMC) handhar ett 50-tal av landets sjukhus radiologiska akutverksamhet nattetid.
I den juridiska utredningen har tre juridiska problemområden identifierats avseende nuvarande upplägg gällande teleradiologiska tjänster. Där framgår att överträdelser kan komma att ske.
Mot bakgrund av att tjänsten är väsentlig för vården för att upprätthålla patientsäkerhet, kvalitet, god arbetsmiljö och vara kostnadseffektiv måste Region Dalarna i en sammantagen bedömning besluta om ändamålet överväger riskerna.
Verksamheten föreslår att Regionstyrelsen godkänner att upphandling genomförs av Teleradiologiska tjänster enligt den juridiska lagtolkningen alternativ A (se bilaga b).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM Teleradiologiska tjänster - juridiska aspekter
c) PM Distansgranskning av radiologiska undersökningar, BFM Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det pågår upphandling av distansgranskning av radiologiska undersökningar med sista anbudsdag 2021-05-11. Målet är att nytt avtal ska vara på plats från 2021-09-01. Upphandlingens syfte är att upphandla teleradiologiska tjänster för att upprätthålla kompetens och produktion gällande granskning av röntgenbilder dagtid samt jourtid.
Många regioner i Sverige använder sig av teleradiologiska tjänster på distans. Telemedicine Clinic (TMC) handhar ett 50-tal av landets sjukhus radiologiska akutverksamhet nattetid.
I den juridiska utredningen har tre juridiska problemområden identifierats avseende nuvarande upplägg gällande teleradiologiska tjänster. Där framgår att överträdelser kan komma att ske.
Mot bakgrund av att tjänsten är väsentlig för vården för att upprätthålla patientsäkerhet, kvalitet, god arbetsmiljö och vara kostnadseffektiv måste Region Dalarna i en sammantagen bedömning besluta om ändamålet överväger riskerna.
Verksamheten föreslår att Regionstyrelsen godkänner att upphandling genomförs av Teleradiologiska tjänster enligt den juridiska lagtolkningen alternativ A (se bilaga b).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM Teleradiologiska tjänster - juridiska aspekter
c) PM Distansgranskning av radiologiska undersökningar, BFM Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
13 Förlängning av rekommendationer och restriktioner för möten och resor |
Diarienummer: RD20/01645 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Tidigare fastställda rekommendationer och restriktioner för möten och resor förlängs t.o.m. 2021-08-31.
2. Eventuella ytterligare undantag från dessa restriktioner beslutas av Regiondirektören.
Sammanfattning:
Under rådande pandemi har ordförande för Regionstyrelsen beslutat om rekommendationer och Restriktioner för möten och resor genom delegeringsbeslut vid tre tidigare tillfällen och Regionstyrelsen har förlängt rekommendationerna vid två tidigare tillfällen.
Gällande beslut sträcker sig t.o.m. 2021-06-30.
Då det fortfarande råder allmän smittspridning, i den s.k. tredje vågen och folkhälsomyndighetens rekommendationer inte lättats upp så behöver detta beslut förlängas ytterligare. Beslutet förlängs därmed t.o.m. 2021-08-31 med en förhoppning om att vaccinationerna då nått så pass många att det går att återgå till det mer normala. Beslutet kan komma att hävas eller förändras utifall de nationella rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten lättas upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2020-12-14 § 161
c) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-02-08 § 12
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Under rådande pandemi har ordförande för Regionstyrelsen beslutat om rekommendationer och Restriktioner för möten och resor genom delegeringsbeslut vid tre tidigare tillfällen och Regionstyrelsen har förlängt rekommendationerna vid två tidigare tillfällen.
Gällande beslut sträcker sig t.o.m. 2021-06-30.
Då det fortfarande råder allmän smittspridning, i den s.k. tredje vågen och folkhälsomyndighetens rekommendationer inte lättats upp så behöver detta beslut förlängas ytterligare. Beslutet förlängs därmed t.o.m. 2021-08-31 med en förhoppning om att vaccinationerna då nått så pass många att det går att återgå till det mer normala. Beslutet kan komma att hävas eller förändras utifall de nationella rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten lättas upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2020-12-14 § 161
c) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2021-02-08 § 12 | | |
| | |
| | | |   |
14 Utredning om miljöcertifiering av hela Region Dalarnas verksamhet |
Diarienummer: RD19/02317 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Säkerställa utveckling av styr- och ledningssystemet för att möjliggöra för de redan certifierade verksamheterna att behålla certifieringen utifrån aktuella ISO-standards för miljöcertifiering.
2. Godkänna genomförd utredning.
Sammanfattning:
Regionplan 2019 återfinns uppdraget att utreda möjligheten för miljöcertifiering av Region Dalarnas verksamheter och två av Region Dalarnas verksamheter är miljöcertifierade i nuläget. Syftet med ett miljöledningssystem är att på ett systematiskt och strukturerat sätt förbättra miljöarbetet. Miljöledningssystem beskriver hur miljöarbetet ska styras och bedrivas. Utredningens slutsats är att fortsätta utveckla det regionövergripande styr- och ledningssystemet, för att följa aktuell ISO-standards. Ett styr- och ledningssystem som uppfyller kraven för miljöcertifiering möjliggör certifiering för fler verksamheter. Utredningen stödjer ej en miljöcertifiering av hela RD.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verkställighetsbeslut
c) Rapport utredning miljöcertifiering
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplan 2019 återfinns uppdraget att utreda möjligheten för miljöcertifiering av Region Dalarnas verksamheter och två av Region Dalarnas verksamheter är miljöcertifierade i nuläget. Syftet med ett miljöledningssystem är att på ett systematiskt och strukturerat sätt förbättra miljöarbetet. Miljöledningssystem beskriver hur miljöarbetet ska styras och bedrivas. Utredningens slutsats är att fortsätta utveckla det regionövergripande styr- och ledningssystemet, för att följa aktuell ISO-standards. Ett styr- och ledningssystem som uppfyller kraven för miljöcertifiering möjliggör certifiering för fler verksamheter. Utredningen stödjer ej en miljöcertifiering av hela RD.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verkställighetsbeslut
c) Rapport utredning miljöcertifiering | | |
| | |
| | | |   |
15 Nytt måltidssystem för patientmåltider |
Diarienummer: RD19/02195 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Region Dalarna byter måltidssystem för patientmåltider i länet.
2. Förvaltningschefen för Regionservice uppdras att i samverkan med Hälso- och sjukvården och andra aktörer implementera det nya måltidssystemet.
Sammanfattning:
Bytet av måltidssystem innebär att regionen går från varm mat i kantin på Falu lasarett och kyld mat på bricka på Mora lasarett, till kyld enportionsmat. Se kostutredning RD19/02195 för närmare beskrivning.
Förslaget innebär att produktionen av patientmåltider, förutom specialkost, upphör vid Falu lasarett. Dessa volymer kommer istället produceras i Aromköket vid Mora lasarett och levereras kylda till Falu lasarett samt vid behov även till lasaretten i Avesta, Ludvika och Säter.
Ett tillagningskök på Falu lasarett tillgodoser Hälso- och sjukvårdens behov av specialkost samt försörjer personalrestaurang, Café- och butik, Café Ventilen samt konferensverksamhet med måltider.
Kostutredning RD19/02195 jämför ett flertal alternativ för den framtida kostförsörjningen i Regionen och detta förslag utgör en kombination av flera tidigare redovisade alternativ.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till nytt måltidssystem
c) Kostutredning RD19/02195
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bytet av måltidssystem innebär att regionen går från varm mat i kantin på Falu lasarett och kyld mat på bricka på Mora lasarett, till kyld enportionsmat. Se kostutredning RD19/02195 för närmare beskrivning.
Förslaget innebär att produktionen av patientmåltider, förutom specialkost, upphör vid Falu lasarett. Dessa volymer kommer istället produceras i Aromköket vid Mora lasarett och levereras kylda till Falu lasarett samt vid behov även till lasaretten i Avesta, Ludvika och Säter.
Ett tillagningskök på Falu lasarett tillgodoser Hälso- och sjukvårdens behov av specialkost samt försörjer personalrestaurang, Café- och butik, Café Ventilen samt konferensverksamhet med måltider.
Kostutredning RD19/02195 jämför ett flertal alternativ för den framtida kostförsörjningen i Regionen och detta förslag utgör en kombination av flera tidigare redovisade alternativ.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till nytt måltidssystem
c) Kostutredning RD19/02195 | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på utredning om vårdval (LOV) inom specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin |
Diarienummer: RD20/05071 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Utredningen av införandet av vårdval (LOV) inom specialiserade barn-och ungdomspsykiatrin inom öppenvård (BUP), enligt bilaga c), godkänns.
2. Hälsovalschefen ges i uppdrag att upprätta ett förfrågningsunderlag och avtal för LOV BUP.
Sammanfattning:
I oktober 2020 gavs Hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag av Hälso- och sjukvårdsnämnden att utreda införandet av vårdval (LOV) inom specialiserad barn- och ungdomspsykiatri inom öppenvård (BUP).
BUP har under många år haft svårigheter med problematik beträffande tillgänglighet både vad det gäller besök, fördjupad utredning och behandling.
Utredningen påvisar att LOV kan förbättra denna problematik genom att fler vårdgivare utöver den regiondrivna BUP kan etablera sig och utföra uppdraget. Det färdiga avtalet beräknas beslutas av fullmäktige i september 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2020-10-08
c) Slutrapport av utredningen
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-04-20
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I oktober 2020 gavs Hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag av Hälso- och sjukvårdsnämnden att utreda införandet av vårdval (LOV) inom specialiserad barn- och ungdomspsykiatri inom öppenvård (BUP).
BUP har under många år haft svårigheter med problematik beträffande tillgänglighet både vad det gäller besök, fördjupad utredning och behandling.
Utredningen påvisar att LOV kan förbättra denna problematik genom att fler vårdgivare utöver den regiondrivna BUP kan etablera sig och utföra uppdraget. Det färdiga avtalet beräknas beslutas av fullmäktige i september 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2020-10-08
c) Slutrapport av utredningen
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-04-20 | | |
| | |
| | | |   |
17 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en God och nära vård 2021 |
Diarienummer: RD21/00559 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om att under 2021 vidareutveckla den nära vården. Målet med omställningen av hälso- och sjukvården är att patienten får en god, nära och samordnad vård som stärker hälsan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en God och nära vård 2021
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om att under 2021 vidareutveckla den nära vården. Målet med omställningen av hälso- och sjukvården är att patienten får en god, nära och samordnad vård som stärker hälsan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en God och nära vård 2021
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
18 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en Jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2021 |
Diarienummer: RD20/06210 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är ett effektivt verktyg för att driva utvecklingen inom cancerområdet framåt med utgångspunkt i den nationella cancerstrategin.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om att under 2021 fortsätta arbetet för en mer jämlik, effektiv och tillgänglig cancervård. Regeringen avser att fortsätta avsätta 600 miljoner kronor per år 2021 - 2023 för att skapa en mer jämlik och tillgänglig cancervård, förutsatt att riksdagen ställer medlen till förfogande. Överenskommelsen för 2021 omfattar totalt 500 miljoner kronor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2021
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är ett effektivt verktyg för att driva utvecklingen inom cancerområdet framåt med utgångspunkt i den nationella cancerstrategin.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om att under 2021 fortsätta arbetet för en mer jämlik, effektiv och tillgänglig cancervård. Regeringen avser att fortsätta avsätta 600 miljoner kronor per år 2021 - 2023 för att skapa en mer jämlik och tillgänglig cancervård, förutsatt att riksdagen ställer medlen till förfogande. Överenskommelsen för 2021 omfattar totalt 500 miljoner kronor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2021
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
19 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner inom området psykisk hälsa och suicidprevention 2021-2022 |
Diarienummer: RD20/06211 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
Regeringen och SKR har enats om att överenskommelsen för 2021-2022 kommer att utgå från de tre övergripande syften som fastlades i 2020 års överenskommelse. Den syftar till att:
stödja ett fortsatt utvecklingsarbete utifrån de lokala och regionala handlingsplaner som tagits fram i enlighet med 2016-2018 års överenskommelser
bidra till bättre förutsättningar för regioner och kommuner att arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap
initiera eller utveckla särskilda vårdformer och effektiva målgruppsanpassade insatser för att förebygga psykisk ohälsa och öka tillgängligheten och kvaliteten i vården för de som redan har drabbats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner inom området psykisk hälsa och suicidprevention 2021-2022
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
Regeringen och SKR har enats om att överenskommelsen för 2021-2022 kommer att utgå från de tre övergripande syften som fastlades i 2020 års överenskommelse. Den syftar till att:
stödja ett fortsatt utvecklingsarbete utifrån de lokala och regionala handlingsplaner som tagits fram i enlighet med 2016-2018 års överenskommelser
bidra till bättre förutsättningar för regioner och kommuner att arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap
initiera eller utveckla särskilda vårdformer och effektiva målgruppsanpassade insatser för att förebygga psykisk ohälsa och öka tillgängligheten och kvaliteten i vården för de som redan har drabbats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner inom området psykisk hälsa och suicidprevention 2021-2022
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
20 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Sammanhållen, jämlik och säker vård 2021 |
Diarienummer: RD20/06212 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om insatser för en sammanhållen, jämlik och säker vård 2021 som består av flera delar. Totalt uppgår överenskommelsen för 2021 till 497,35 miljoner kronor, varav regionerna står för 100 miljoner kronor och staten för 397,35 miljoner kronor. I överenskommelsen ingår:
Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp - Jämlik och effektiv vård med god kvalitet (290 miljoner kr)
Nationella kvalitetsregister (regionerna 100 miljoner kr, staten 86,75 miljoner kr)
Insatser för säkrare vård inkl. Strama (4,5 mkr)
Enhetlig, enkel och säker klagomålshantering (1,1 mkr)
Läkemedel (5 miljoner kr)
Långsiktig inriktning för vård och behandling av sällsynta Hälsotillstånd (10 miljoner kr)
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Sammanhållen, jämlik och säker vård 2021
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om insatser för en sammanhållen, jämlik och säker vård 2021 som består av flera delar. Totalt uppgår överenskommelsen för 2021 till 497,35 miljoner kronor, varav regionerna står för 100 miljoner kronor och staten för 397,35 miljoner kronor. I överenskommelsen ingår:
Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp - Jämlik och effektiv vård med god kvalitet (290 miljoner kr)
Nationella kvalitetsregister (regionerna 100 miljoner kr, staten 86,75 miljoner kr)
Insatser för säkrare vård inkl. Strama (4,5 mkr)
Enhetlig, enkel och säker klagomålshantering (1,1 mkr)
Läkemedel (5 miljoner kr)
Långsiktig inriktning för vård och behandling av sällsynta Hälsotillstånd (10 miljoner kr)
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Sammanhållen, jämlik och säker vård 2021
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
21 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2021 |
Diarienummer: RD20/06213 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
Överenskommelsen syftar till att premiera långsiktigt hållbara insatser för ökad tillgänglighet i vården. Den innebär en bred uppföljning av tillgängligheten, som omfattar flera delar av vårdkedjan för en bättre helhetsbild. Totalt omfattar överenskommelsen 2 967 miljoner kronor till regionerna fördelade i två block.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2021
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
Överenskommelsen syftar till att premiera långsiktigt hållbara insatser för ökad tillgänglighet i vården. Den innebär en bred uppföljning av tillgängligheten, som omfattar flera delar av vårdkedjan för en bättre helhetsbild. Totalt omfattar överenskommelsen 2 967 miljoner kronor till regionerna fördelade i två block.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2021
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
22 Tilläggsöverenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård, 2021-2022 |
Diarienummer: RD21/00568 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och regeringen har en överenskommelse mellan 2015 - 2022 om satsningar på en förbättrad förlossningsvård och insatser för kvinnors hälsa. Överenskommelsen omfattar hela vårdkedjan före, under och efter graviditet. En tilläggsöverenskommelse om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård har tecknats för åren 2021-2022.
Under 2021 fördelas 1 382 miljoner kronor till regionerna, av dessa är 445 miljoner från tilläggsöverenskommelsen. Målet är att uppnå en mer tillgänglig, kunskapsbaserad och jämlik vård inom mödrahälsovården, förlossningsvården, neonatalvården, primärvården och annan hälso- och sjukvård som bidrar till att främja kvinnors hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tilläggsöverenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård, 2021-2022
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och regeringen har en överenskommelse mellan 2015 - 2022 om satsningar på en förbättrad förlossningsvård och insatser för kvinnors hälsa. Överenskommelsen omfattar hela vårdkedjan före, under och efter graviditet. En tilläggsöverenskommelse om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård har tecknats för åren 2021-2022.
Under 2021 fördelas 1 382 miljoner kronor till regionerna, av dessa är 445 miljoner från tilläggsöverenskommelsen. Målet är att uppnå en mer tillgänglig, kunskapsbaserad och jämlik vård inom mödrahälsovården, förlossningsvården, neonatalvården, primärvården och annan hälso- och sjukvård som bidrar till att främja kvinnors hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tilläggsöverenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård, 2021-2022
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
23 Svar på revisionsrapport: Granskning av bokslut och årsredovisning 2020 för Regionstyrelsen |
Diarienummer: RD21/01885 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande, enligt bilaga b), ska utgöra regionstyrelsens svar till revisorerna.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen kommer att beakta den kritik gällande måluppföljning som riktats i revisorernas bokslutsgranskning. En förklaring till de brister som framkommit är att måluppföljningsarbetet för 2020 blev för omfattande, samtidigt som nämnderna var tvungna att hantera covid-19 pandemins effekter. Mot bakgrund av kritiken kommer regionstyrelsen att utveckla målstyrningen ytterligare, det innebär bland annat att en tydligare administrativ struktur och kommunikation mellan regionstyrelsen och övriga nämnder.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen kommer att beakta den kritik gällande måluppföljning som riktats i revisorernas bokslutsgranskning. En förklaring till de brister som framkommit är att måluppföljningsarbetet för 2020 blev för omfattande, samtidigt som nämnderna var tvungna att hantera covid-19 pandemins effekter. Mot bakgrund av kritiken kommer regionstyrelsen att utveckla målstyrningen ytterligare, det innebär bland annat att en tydligare administrativ struktur och kommunikation mellan regionstyrelsen och övriga nämnder.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
24 Svar på revisionsrapport: Granskning av intern kontroll 2020 |
Diarienummer: RD21/01495 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande, enligt bilaga b), ska utgöra Region Dalarnas svar till revisorerna.
2. Regiondirektören uppdras att beakta rekommendationerna i det fortsatta arbetet med intern kontroll.
Sammanfattning:
Revisorerna har överlämnat en granskningsrapport rörande intern kontroll i Region Dalarna 2020.
Revisorerna rekommenderar regionstyrelsen samt övriga nämnder att fortsätta utvecklingen av den interna kontrollen genom att arbetet med riskanalyser blir mer likvärdigt inom organisationen och att samtliga nämnder säkerställer en utförlig uppföljning vid delåret. Revisorerna överlämnar granskningen för åtgärd.
Region Dalarna avser att hörsamma revisorernas rekommendationer genom att ge regiondirektören i uppdrag att utveckla arbetet med intern kontroll enligt ovan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisorerna har överlämnat en granskningsrapport rörande intern kontroll i Region Dalarna 2020.
Revisorerna rekommenderar regionstyrelsen samt övriga nämnder att fortsätta utvecklingen av den interna kontrollen genom att arbetet med riskanalyser blir mer likvärdigt inom organisationen och att samtliga nämnder säkerställer en utförlig uppföljning vid delåret. Revisorerna överlämnar granskningen för åtgärd.
Region Dalarna avser att hörsamma revisorernas rekommendationer genom att ge regiondirektören i uppdrag att utveckla arbetet med intern kontroll enligt ovan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
25 Svar på revisionsrapport: Granskning av stora investeringar och avskrivningar |
Diarienummer: RD20/06162 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande, enligt bilaga b), ska utgöra Region Dalarnas svar till revisorerna.
2. Regiondirektören uppdras att beakta rekommendationerna
Sammanfattning:
Revisorerna har överlämnat granskningsrapport rörande regionens större investeringar och avskrivningar.
Regionens revisorer rekommenderar regionstyrelsen att
Avskrivningstider på komponenter stomme bör ses över eftersom livslängden 40 år är en kort tid för en fastighet
Informationen om vad som ingår i komponenter för färdigställda investeringar bör om möjligt föras över från huvudboken till anläggningsregistret
Styrande dokument bör uppdateras med korrekt information och hänvisning till nu gällande lagar och rekommendationer
Styrande dokument och avskrivningstider kommer att ses över i det pågående arbetet med investeringsprocessen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisorerna har överlämnat granskningsrapport rörande regionens större investeringar och avskrivningar.
Regionens revisorer rekommenderar regionstyrelsen att
Avskrivningstider på komponenter stomme bör ses över eftersom livslängden 40 år är en kort tid för en fastighet
Informationen om vad som ingår i komponenter för färdigställda investeringar bör om möjligt föras över från huvudboken till anläggningsregistret
Styrande dokument bör uppdateras med korrekt information och hänvisning till nu gällande lagar och rekommendationer
Styrande dokument och avskrivningstider kommer att ses över i det pågående arbetet med investeringsprocessen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
26 Svar på revisionsrapport: Granskning av regionens hantering av covid-19 |
Diarienummer: RD21/01046 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande, enligt bilaga b) ska utgöra Region Dalarnas svar till revisorerna.
Sammanfattning:
På uppdrag av förtroendevalda revisorer i Region Dalarna har PwC genomfört en granskning av regionens hantering av Covid-19 pandemin. Syftet med granskningen var att pröva om hantering av Covid-19 pandemin har bedrivits på ett ändamålsenligt sätt under 2020. I rapporten finns några rekommendationer som regionen bör arbeta med för att utveckla området.
De planer som finns behöver omarbetas både på regional nivå och på lokal nivå (verksamheter) så att de stämmer överens och är anpassade för att utgöra ett gott stöd vid behov. Organisationen gällande katastrofmedicinsk beredskap håller på att till delar göras om i och med omorganisationen inom Central förvaltning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av förtroendevalda revisorer i Region Dalarna har PwC genomfört en granskning av regionens hantering av Covid-19 pandemin. Syftet med granskningen var att pröva om hantering av Covid-19 pandemin har bedrivits på ett ändamålsenligt sätt under 2020. I rapporten finns några rekommendationer som regionen bör arbeta med för att utveckla området.
De planer som finns behöver omarbetas både på regional nivå och på lokal nivå (verksamheter) så att de stämmer överens och är anpassade för att utgöra ett gott stöd vid behov. Organisationen gällande katastrofmedicinsk beredskap håller på att till delar göras om i och med omorganisationen inom Central förvaltning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
27 Svar på revisionsrapport: Granskning av regional utvecklingsnämndens resurser |
Diarienummer: RD20/06154 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande, enligt bilaga b), ska utgöra Region Dalarnas svar till revisorerna.
Sammanfattning:
Region Dalarna Revisorer har genomfört en granskning av Regionala utvecklingsnämndens resurser. Utredningen påvisar behov av utökade resurser för att möta kommande arbete inom Dalastrategin och ökad kompetens för analyser och utvärdering av verksamheten. Granskningen lyfter även problematiken av att extern finansiering på sikt kan minska.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna Revisorer har genomfört en granskning av Regionala utvecklingsnämndens resurser. Utredningen påvisar behov av utökade resurser för att möta kommande arbete inom Dalastrategin och ökad kompetens för analyser och utvärdering av verksamheten. Granskningen lyfter även problematiken av att extern finansiering på sikt kan minska.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
28 Svar på revisionsrapport: Granskning av regionens kommunikation med medborgarna |
Diarienummer: RD20/06156 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande, enligt bilaga b), ska utgöra Region Dalarnas svar till revisorerna.
2. Regiondirektören uppdras att beakta rekommendationerna i revisorernas skrivelse.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av regionens kommunikation med medborgarna med fokus på hälso- och sjukvården.
Av granskningen framgår att varken styrelsens styrning och uppföljning av informations- och kommunikationsverksamheten, den interna arbetsfördelningen i regionen eller arbetet med att skapa dialog med medborgarna bedrivs på ett fullt ändamålsenligt sätt.
Revisorerna konstaterar vidare att inrättandet av den nya kommunikations-enheten 2019 varit positiv och befintliga kommunikationskanaler utnyttjas på ett effektivt sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av regionens kommunikation med medborgarna med fokus på hälso- och sjukvården.
Av granskningen framgår att varken styrelsens styrning och uppföljning av informations- och kommunikationsverksamheten, den interna arbetsfördelningen i regionen eller arbetet med att skapa dialog med medborgarna bedrivs på ett fullt ändamålsenligt sätt.
Revisorerna konstaterar vidare att inrättandet av den nya kommunikations-enheten 2019 varit positiv och befintliga kommunikationskanaler utnyttjas på ett effektivt sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
29 Svar på revisionsrapport: Granskning av regionens anskaffning av digitalt processtöd till primärvården |
Diarienummer: RD21/01489 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande, enligt bilaga b), ska utgöra Region Dalarnas svar till revisorerna.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen har mottagit skrivelse från Region Dalarnas revisorer, daterad 2021-03-22, rörande granskning av regionens anskaffning av digitalt processtöd till primärvården.
I sin skrivelse rekommenderar revisorerna Regionstyrelsen:
Att noga överväga hur anskaffningsprocesser ska kunna styras upp och kontrolleras samt hur det politiska inflytandet över desamma ska säkerställas, samt
Att beakta de rekommendationer som lämnas i KomRedos granskning.
Granskningen har överlämnats till Regionstyrelsen med begäran om yttrande, senast 2021-06-30, över vilka åtgärder som kommer att vidtas för att de uppmärksammande bristerna inte ska kunna upprepas.
Region Dalarna har noga läst igenom och analyserat revisorernas granskning och dess underliggande rapport. Regionen kommer att beakta revisorernas mening och rekommendationer i det fortsatta arbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen har mottagit skrivelse från Region Dalarnas revisorer, daterad 2021-03-22, rörande granskning av regionens anskaffning av digitalt processtöd till primärvården.
I sin skrivelse rekommenderar revisorerna Regionstyrelsen:
Att noga överväga hur anskaffningsprocesser ska kunna styras upp och kontrolleras samt hur det politiska inflytandet över desamma ska säkerställas, samt
Att beakta de rekommendationer som lämnas i KomRedos granskning.
Granskningen har överlämnats till Regionstyrelsen med begäran om yttrande, senast 2021-06-30, över vilka åtgärder som kommer att vidtas för att de uppmärksammande bristerna inte ska kunna upprepas.
Region Dalarna har noga läst igenom och analyserat revisorernas granskning och dess underliggande rapport. Regionen kommer att beakta revisorernas mening och rekommendationer i det fortsatta arbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
30 Svar på revisionsrapport: Granskning av regionens folkhälsoarbete |
Diarienummer: RD21/01492 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande, enligt bilaga b), ska utgöra Region Dalarnas svar till revisorerna.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen välkomnar granskningen av folkhälsoarbetet då det ger möjligheter till utveckling av insatser.
Revisionen påtalar brister i styrning och uppföljning samt bristande samsyn på vad folkhälsoarbete består i. Regionstyrelsen har förståelse för resultatet av granskningen och är beredda att ta ett tydligare ansvar för folkhälsopolitikens genomförande.
Regionstyrelsen bedömer att revisionens rekommendationer är rimliga. Regionstyrelsen svar på respektive rekommendation redovisas i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
e) Slutrapport - Samling för social hållbarhet i Dalarna
f) Appendix slutrapport - Samling för social hållbarhet i Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen välkomnar granskningen av folkhälsoarbetet då det ger möjligheter till utveckling av insatser.
Revisionen påtalar brister i styrning och uppföljning samt bristande samsyn på vad folkhälsoarbete består i. Regionstyrelsen har förståelse för resultatet av granskningen och är beredda att ta ett tydligare ansvar för folkhälsopolitikens genomförande.
Regionstyrelsen bedömer att revisionens rekommendationer är rimliga. Regionstyrelsen svar på respektive rekommendation redovisas i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
e) Slutrapport - Samling för social hållbarhet i Dalarna
f) Appendix slutrapport - Samling för social hållbarhet i Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
31 Regionplan med budget 2022 och finansplan 2022-2024 |
Diarienummer: RD21/00984 |
Ordförandens förslag: Handlingarna presenteras på sammanträdet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
32 Revidering av investeringspolicy |
Diarienummer: RD19/02176 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Investeringspolicy, enligt bilaga b, fastställs, och gäller från och med 2021-10-01.
Sammanfattning:
I Regionplanen 2019-2021 2018-11-19-20 §130, beslutades att befintlig Investeringspolicyn ska revideras. I den reviderad investeringspolicy föreslås en investeringsprocess som ska säkerställa att Region Dalarnas investeringar styrs, prioriteras och genomförs så effektivt som möjligt, med beaktande av att investeringsutgiften leder till mångåriga drifts- och kapitalkostnader som Region Dalarna ska bära. Efterlevnaden av policyn ska vara en garant för att säkerställa för regionfullmäktige att nämndernas investeringar sker kontrollerat och ändamålsenligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad Policy Investeringspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Regionplanen 2019-2021 2018-11-19-20 §130, beslutades att befintlig Investeringspolicyn ska revideras. I den reviderad investeringspolicy föreslås en investeringsprocess som ska säkerställa att Region Dalarnas investeringar styrs, prioriteras och genomförs så effektivt som möjligt, med beaktande av att investeringsutgiften leder till mångåriga drifts- och kapitalkostnader som Region Dalarna ska bära. Efterlevnaden av policyn ska vara en garant för att säkerställa för regionfullmäktige att nämndernas investeringar sker kontrollerat och ändamålsenligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad Policy Investeringspolicy | | |
| | |
| | | |   |
33 Reviderad upphandlingspolicy och riktlinjer för inköp |
Diarienummer: RD21/01201 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskott föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Reviderad Upphandlingspolicy, enligt bilaga b, fastställs
2. Den av fullmäktige beslutade Inköps-och upphandlingspolicy 2015-11-23 enligt bilaga d, upphör att gälla.
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen besluta för egen del
3. Reviderade riktlinjer för inköp, enligt bilaga c, fastställs
Sammanfattning:
I den reviderade upphandlingspolicy och riktlinjer för inköp föreslås en anskaffningsprocess som ska säkerhetsställa att Region Dalarna genomför ekonomiska effektiva affärer som ger rätt kvalitet till bästa möjliga pris samt bidra till ett än mer klimatsmart, konkurrenskraftigt och sammanhållet Region Dalarna.
Upphandlingspolicy föreslår även en avtalsförvaltningsprocess som säkerhetsställer att de avtal regionen ingår följs upp systematiskt, aktivt och ändamålsenligt.
Efterlevnaden av policyn och riktlinjer för inköp ska vara en garant för att säkerhetsställa att anskaffningsprocessen i regionen sker enligt förordningar och ändamålsenlighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad upphandlingspolicy
c) Reviderade riktlinjer inköp
d) Inköps-och upphandlingspolicy, daterad 2015-11-23
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I den reviderade upphandlingspolicy och riktlinjer för inköp föreslås en anskaffningsprocess som ska säkerhetsställa att Region Dalarna genomför ekonomiska effektiva affärer som ger rätt kvalitet till bästa möjliga pris samt bidra till ett än mer klimatsmart, konkurrenskraftigt och sammanhållet Region Dalarna.
Upphandlingspolicy föreslår även en avtalsförvaltningsprocess som säkerhetsställer att de avtal regionen ingår följs upp systematiskt, aktivt och ändamålsenligt.
Efterlevnaden av policyn och riktlinjer för inköp ska vara en garant för att säkerhetsställa att anskaffningsprocessen i regionen sker enligt förordningar och ändamålsenlighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad upphandlingspolicy
c) Reviderade riktlinjer inköp
d) Inköps-och upphandlingspolicy, daterad 2015-11-23 | | |
| | |
| | | |   |
34 Antagande av regional utvecklingsstrategi - Dalastrategin |
Diarienummer: RD19/02062 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Regionala utvecklingsstrategin 2030, Dalastrategin enligt bilaga b) antas.
2. Strategin ersätter befintlig regional utvecklingsstrategi, Dalarna 2020, antagen av kommunalförbundet Region Dalarna den 2014-05-07.
Sammanfattning:
Som regionalt utvecklingsansvarig ska Region Dalarna enligt Förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete 7 § utarbeta och fastställa en strategi för länets utveckling (regional utvecklingsstrategi) och samordna insatser för att genomföra strategin. Strategin ska innehålla mål och prioriteringar på lång sikt och bidra till sektorsövergripande samverkan. Det är Region Dalarna som har ansvaret att samordna framtagandet av den regionala utvecklingsstrategin, men det är hela Dalarnas utvecklingsstrategi. Genomförandet av strategin kräver samhandling över tid.
Förslaget till ny Dalastrategi ersätter befintlig regional utvecklingsstrategi, Dalarna 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dalastrategin
c) Beslutsunderlag Regional utvecklingsnämnd
d) Protokollsutdrag Regional utvecklingsnämnd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Som regionalt utvecklingsansvarig ska Region Dalarna enligt Förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete 7 § utarbeta och fastställa en strategi för länets utveckling (regional utvecklingsstrategi) och samordna insatser för att genomföra strategin. Strategin ska innehålla mål och prioriteringar på lång sikt och bidra till sektorsövergripande samverkan. Det är Region Dalarna som har ansvaret att samordna framtagandet av den regionala utvecklingsstrategin, men det är hela Dalarnas utvecklingsstrategi. Genomförandet av strategin kräver samhandling över tid.
Förslaget till ny Dalastrategi ersätter befintlig regional utvecklingsstrategi, Dalarna 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dalastrategin
c) Beslutsunderlag Regional utvecklingsnämnd
d) Protokollsutdrag Regional utvecklingsnämnd | | |
| | |
| | | |   |
35 Sommarlovskort för skolungdomar 7-19 år, 2021 och 2022 |
Diarienummer: RD21/02122 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Ett sommarlovskort för ungdomar i åldern 7-19 år införs sommaren 2021 och sommaren 2022 med giltighetstid 2021-06-01 - 2021-08-31 respektive 2022-06-01 - 2022-08-31.
2. Kortet kostar 500 kronor (exkl. kortavgift).
3. Kortet gäller för obegränsat antal resor på Dalatrafiks bussar och Tåg i Bergslagen i hela Dalarna.
Sammanfattning:
Region Dalarna vill skapa förutsättningar för ungdomar att kunna resa under sommarlovet 2021 och 2022 till ett fördelaktigt pris.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna vill skapa förutsättningar för ungdomar att kunna resa under sommarlovet 2021 och 2022 till ett fördelaktigt pris.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden | | |
| | |
| | | |   |
36 Periodkort Lågtrafik för pensionärer |
Diarienummer: RD21/01933 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Ny produkt med namnet Periodkort Lågtrafik för pensionärer införs 1 oktober 2021.
Sammanfattning:
Enligt tidigare beslut i Kollektivtrafiknämnden presenteras här förslag på ny produkt för pensionärer som ger billigare resor i lågtrafik.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt tidigare beslut i Kollektivtrafiknämnden presenteras här förslag på ny produkt för pensionärer som ger billigare resor i lågtrafik.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kollektivtrafiknämnden | | |
| | |
| | | |   |
37 Miljöredovisning 2020 |
Diarienummer: RD21/00852 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Miljöredovisning 2020, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarnas miljöredovisning 2020 är en uppföljning av miljöarbetet med utgångspunkt i Regionplanen, Miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Miljöplanen är avslutad och med årsskiftet 2020-2021 och av de nitton mål som satts upp har sju stycken uppnåtts. Redovisningen finns även presenterad som en digital rapport (Power BI Report Server).
Särskilda händelser 2020
Materialbrist uppstod i samband med byte av logistiktjänst. Varuförsörjningens sortiment påverkade arbetsbelastning och medförde störning i verksamheten, vilket påverkat både inköp, avfall och återvinnings- processen. Detta följdes tätt av Covid-19 pandemin som tog stora resurser i anspråk och påverkade både transporter och avfallsflöden. Miljöutbildningar och miljöombudsträffar har inte genomförts under 2020.
Tidigare Miljöpolicy har under året ersatts av en Hållbarhetspolicy.
Under året har regionövergripande arbete pågått med att ta fram förslag till hållbarhetsprogram. Hållbarhetsprogrammet föreslås ersätta tidigare miljöplan som upphörde vid årsskiftet 2020-2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas miljöredovisning 2020 är en uppföljning av miljöarbetet med utgångspunkt i Regionplanen, Miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Miljöplanen är avslutad och med årsskiftet 2020-2021 och av de nitton mål som satts upp har sju stycken uppnåtts. Redovisningen finns även presenterad som en digital rapport (Power BI Report Server).
Särskilda händelser 2020
Materialbrist uppstod i samband med byte av logistiktjänst. Varuförsörjningens sortiment påverkade arbetsbelastning och medförde störning i verksamheten, vilket påverkat både inköp, avfall och återvinnings- processen. Detta följdes tätt av Covid-19 pandemin som tog stora resurser i anspråk och påverkade både transporter och avfallsflöden. Miljöutbildningar och miljöombudsträffar har inte genomförts under 2020.
Tidigare Miljöpolicy har under året ersatts av en Hållbarhetspolicy.
Under året har regionövergripande arbete pågått med att ta fram förslag till hållbarhetsprogram. Hållbarhetsprogrammet föreslås ersätta tidigare miljöplan som upphörde vid årsskiftet 2020-2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2020 | | |
| | |
| | | |   |
38 Klimatredovisning 2020 |
Diarienummer: RD21/00854 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Klimatbokslut 2020, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Ett klimatbokslut skall visa vilken klimatpåverkan våra verksamheter har på det system som skapar förutsättningar för liv på planeten jorden.
Parisavtalet och Agenda 2030 har satt målen. Regionen Dalarnas klimatarbete tar utgångspunkt i klimatbokslutet 2018 och skall följas upp varje år för visa hur vi utvecklas och ge hjälp med prioriteringar. Region Dalarna har formulerat ett mål i regionplanen om att minska klimatpåverkan med 75 % till år 2030 med 2018 som basår.
Resultat: Klimatbokslutet för 2020 ger en blandad bild. Region Dalarnas verksamheter har under året som gått faktiskt stått för en tydlig utsläppsminskning på över 1000 ton koldioxidekvivalenter. Sedan 2018, basåret för Region Dalarnas klimatberäkningar, har koldioxidutsläppen från regionens verksamheter bara minskat med 629 ton koldioxidekvivalenter eller 3,5 %, det borde vara minst 11 %.
Samtidigt har koldioxidavtrycket från Region Dalarnas placeringar av kapital de senaste två åren ökat med 2039 koldioxidekvivalenter eller 97 %, i princip en fördubbling. Det innebär totalt sett att Region Dalarnas utsläpp av växthusgaser har ökat med 1410 ton eller 7 % sedan 2018.
Till detta kommer frågan om det är så att minskningen av utsläpp från Region Dalarnas verksamheter under 2020 bara är en tillfällig minskning av samma slag som setts både globalt och i Sverige under Coronaåret 2020. En tillfällig minskning gör ingen skillnad på sikt. Det är först när den globala nettotillförseln av växthusgaser blir noll eller negativ som det finns en chans att uppvärmningen kan hejdas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Klimatredovisning 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett klimatbokslut skall visa vilken klimatpåverkan våra verksamheter har på det system som skapar förutsättningar för liv på planeten jorden.
Parisavtalet och Agenda 2030 har satt målen. Regionen Dalarnas klimatarbete tar utgångspunkt i klimatbokslutet 2018 och skall följas upp varje år för visa hur vi utvecklas och ge hjälp med prioriteringar. Region Dalarna har formulerat ett mål i regionplanen om att minska klimatpåverkan med 75 % till år 2030 med 2018 som basår.
Resultat: Klimatbokslutet för 2020 ger en blandad bild. Region Dalarnas verksamheter har under året som gått faktiskt stått för en tydlig utsläppsminskning på över 1000 ton koldioxidekvivalenter. Sedan 2018, basåret för Region Dalarnas klimatberäkningar, har koldioxidutsläppen från regionens verksamheter bara minskat med 629 ton koldioxidekvivalenter eller 3,5 %, det borde vara minst 11 %.
Samtidigt har koldioxidavtrycket från Region Dalarnas placeringar av kapital de senaste två åren ökat med 2039 koldioxidekvivalenter eller 97 %, i princip en fördubbling. Det innebär totalt sett att Region Dalarnas utsläpp av växthusgaser har ökat med 1410 ton eller 7 % sedan 2018.
Till detta kommer frågan om det är så att minskningen av utsläpp från Region Dalarnas verksamheter under 2020 bara är en tillfällig minskning av samma slag som setts både globalt och i Sverige under Coronaåret 2020. En tillfällig minskning gör ingen skillnad på sikt. Det är först när den globala nettotillförseln av växthusgaser blir noll eller negativ som det finns en chans att uppvärmningen kan hejdas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Klimatredovisning 2020 | | |
| | |
| | | |   |
39 Uppföljning av biblioteksplanen 2020 |
Diarienummer: RD21/01614 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Återrapportering av biblioteksplanen godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarnas biblioteksplan 2019-2022, RD 19/00753, antogs av Regionfullmäktige den 29/4 2019. Planen följs upp årligen av respektive verksamhetschef och återrapporteras till Regionfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kultur- och bildningsnämnden (ej inkommen vid publicering)
c) Beslutsunderlag Kultur- och bildningsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas biblioteksplan 2019-2022, RD 19/00753, antogs av Regionfullmäktige den 29/4 2019. Planen följs upp årligen av respektive verksamhetschef och återrapporteras till Regionfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kultur- och bildningsnämnden (ej inkommen vid publicering)
c) Beslutsunderlag Kultur- och bildningsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
40 Sammanträdesplan 2022 för regionfullmäktige, regionstyrelsen och dess utskott |
Diarienummer: RD21/01259 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Regionfullmäktige sammanträder under 2022 den 21 februari, 25 april, 13-14 juni, 3 oktober, 17 oktober, 14-15 november och 12 december.
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen för egen del besluta:
2. Regionstyrelsen sammanträder under 2022 den 7 februari, 7 mars, 11 april, 30 maj, 19 september, 26 oktober och 19 december.
3. Regionstyrelsens arbetsutskott sammanträder under 2022 den 24 januari, 14 februari, 28 mars, 16 maj, 5 september, 14 oktober och 28 november.
Sammanfattning:
En sammanträdesplan för regionfullmäktige, regionstyrelsen och regionstyrelsens utskott tas årligen fram. Planen är även kallelse för styrelsen och utskotten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga - Sammanträdesplan för 2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En sammanträdesplan för regionfullmäktige, regionstyrelsen och regionstyrelsens utskott tas årligen fram. Planen är även kallelse för styrelsen och utskotten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga - Sammanträdesplan för 2022 | | |
| | |
| | | |   |
41 Förlängning av tillfällig ersättning med anledning av covid-19-pandemin innebärande avsteg från punkt 6.2 Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: RD20/04261 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Alla personer 70 år och äldre samt de som tillhör riskgrupp i övrigt, ska beviljas bilersättning från och med 0 km för resor till planerade vårdbesök inklusive vaccination för covid-19.
2. I de fall reda med egen bil inte är ett alternativ kan sjukresa, i mån av kapacitet hos kollektivtrafikförvaltningen, beviljas för ovan nämnda personer.
3. Beslutet gäller från och med 1 juli 2021 till och med 31 augusti 2021.
Sammanfattning:
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor(LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Beslut Regionfullmäktige 2021-02-22
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor(LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Beslut Regionfullmäktige 2021-02-22 | | |
| | |
| | | |   |
42 Svar på motion från Inge Östlund (SD) Öka självförsörjningsgraden av lokalproducerade livsmedel i Dalarna |
Diarienummer: RD20/05242 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen anses besvarad.
Sammanfattning:
Inge Östlund (SD) har inkommit med en motion - Öka självförsörjnings-graden av lokalproducerade livsmedel i Dalarna.
Enligt motionen bör Sverige öka självförsörjningsgraden när det gäller livsmedelsproduktion och framförallt av närproducerade och ekologiska livsmedel. Metoden som förespråkas är kravställning i de offentliga upphandlingarna samt upprättande av tydliga och konkreta mål för andel lokalproducerat av Region Dalarnas årliga förbrukning.
Det finns redan målsättningar, i regionens miljöplan samt i den regionala livsmedelsstrategin, som livsmedelsupphandlingarna utgår från. Ytterligare mål är därför inte nödvändiga i nuläget. Motionen anses därmed besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Servicenämnden
d) Beslutsunderlag Servicenämnden
e) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden
f) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inge Östlund (SD) har inkommit med en motion - Öka självförsörjnings-graden av lokalproducerade livsmedel i Dalarna.
Enligt motionen bör Sverige öka självförsörjningsgraden när det gäller livsmedelsproduktion och framförallt av närproducerade och ekologiska livsmedel. Metoden som förespråkas är kravställning i de offentliga upphandlingarna samt upprättande av tydliga och konkreta mål för andel lokalproducerat av Region Dalarnas årliga förbrukning.
Det finns redan målsättningar, i regionens miljöplan samt i den regionala livsmedelsstrategin, som livsmedelsupphandlingarna utgår från. Ytterligare mål är därför inte nödvändiga i nuläget. Motionen anses därmed besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Servicenämnden
d) Beslutsunderlag Servicenämnden
e) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden
f) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
43 Svar på motion från Inge Östlund (SD) Bygga upp ett lärcentra för lokalproducerade livsmedel vid Naturbruksgymnasiet i Rättvik |
Diarienummer: RD20/05241 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen anses besvarad.
Sammanfattning:
Inge Östlund (SD) har inkommit med en motion - Bygga upp ett lärcentra för lokalproducerade livsmedel vid Naturbruksgymnasiet i Rättvik.
Utvecklingen av ett kompetenscentrum/lärcentra inom de gröna näringarna ligger i linje med Dalarnas regionala livsmedelsstrategi mot 2030. Regionala utvecklingsnämnden bidrar till Dalarnas och näringslivets utveckling genom att bland annat besluta om projektstöd till utvecklingsprojekt. Regionala utvecklingsförvaltningen har haft möten med flera möjliga projektägare, men ännu har ingen intressent ansökt om projektmedel för att genomföra förstudie eller projekt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Beslutsunderlag Regional utvecklingsnämnd
d) Protokollsutdrag Regional utvecklingsnämnd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inge Östlund (SD) har inkommit med en motion - Bygga upp ett lärcentra för lokalproducerade livsmedel vid Naturbruksgymnasiet i Rättvik.
Utvecklingen av ett kompetenscentrum/lärcentra inom de gröna näringarna ligger i linje med Dalarnas regionala livsmedelsstrategi mot 2030. Regionala utvecklingsnämnden bidrar till Dalarnas och näringslivets utveckling genom att bland annat besluta om projektstöd till utvecklingsprojekt. Regionala utvecklingsförvaltningen har haft möten med flera möjliga projektägare, men ännu har ingen intressent ansökt om projektmedel för att genomföra förstudie eller projekt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Beslutsunderlag Regional utvecklingsnämnd
d) Protokollsutdrag Regional utvecklingsnämnd | | |
| | |
| | | |   |
|