Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2021-04-29_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna och ersättarna medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Förvaltningschef Tony Sjödin
B. Ekonomisk information
Förvaltningschef Tony Sjödin
C. Trafikinformation
Förvaltningschef Tony Sjödin och Servicetrafikchef Per-Åke Jansson
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Utredare vid färdtjänstenheten för perioderna 2020-06-05 - 2020-09-21 och 2020-11-18 - 2021-04-15
B) Upphandlingschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
A) Årsredovisning Tåg i Bergslagen AB 2020, med uttalande från företagsledningen
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Nytt trafikpaket i Dalabanestråket |
Diarienummer: RD21/01821 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna förslag till förändringar i enlighet med trafikbeskrivning. Förslaget verkställs från och med den 16 augusti 2021.
2. Besluta om trafikplikt för de nya linjerna 200, 206, 207, 216, 219, 220, 221, 260, 270 och 370 i enlighet med trafikbeskrivning.
3. Besluta om indragen trafikplikt för linjerna 918, 923, 948, 956 och 965 i enlighet med trafikbeskrivning.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen har inventerat det totala trafikutbudet samt analyserat resandestatistik och pendlingsstatistik i det så kallade Dalabanestråket (Avesta, Hedemora, Säter och Borlänge). I uppdraget ingick att åstadkomma ett effektivare utnyttjande av de resurser som används i den upphandlade trafiken. Det förutsattes att trafiklösningen skulle rymmas inom en minskad kostnadsram. Vidare förutsattes att den redovisade trafiklösningen skulle locka till ett ökat resande för att även den vägen bidra till ett minskat behov av anslag från trafikens finansiärer. En annan förutsättning var att den tågtrafik som finns skulle vara stommen i systemet och att om möjligt undvika parallellgående busstrafik.
En omfattande inventering genomfördes av mönster och volymer för arbets-och studiependlingen inom de berörda kommunerna, för att identifiera orter och stråk där det finns potential till ökat resande. Samtidigt påbörjades tidigt en dialog på både tjänstemanna- och politisk nivå inom kommunerna för att utreda möjligheterna till justeringar i skoltiderna.
Avesta, Hedemora och Säter kommun har nu beslutat att justera skolornas ramtider enligt utredningens förslag, eller enligt kompromisser som har tagits fram i samverkan mellan kommuner och Kollektivtrafikförvaltningen. Därför är det nu möjligt att gå vidare med föreslagna justeringar i busstrafiken, vilket innebär en fordonsbesparing motsvarande 10 bussar. Samtidigt utökas turutbudet, räknat i tidtabellskilometer, med cirka 3,5 procent - i huvudsak på de linjer som har ett stort underlag för arbets- och studiependling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Trafikbeskrivning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen har inventerat det totala trafikutbudet samt analyserat resandestatistik och pendlingsstatistik i det så kallade Dalabanestråket (Avesta, Hedemora, Säter och Borlänge). I uppdraget ingick att åstadkomma ett effektivare utnyttjande av de resurser som används i den upphandlade trafiken. Det förutsattes att trafiklösningen skulle rymmas inom en minskad kostnadsram. Vidare förutsattes att den redovisade trafiklösningen skulle locka till ett ökat resande för att även den vägen bidra till ett minskat behov av anslag från trafikens finansiärer. En annan förutsättning var att den tågtrafik som finns skulle vara stommen i systemet och att om möjligt undvika parallellgående busstrafik.
En omfattande inventering genomfördes av mönster och volymer för arbets-och studiependlingen inom de berörda kommunerna, för att identifiera orter och stråk där det finns potential till ökat resande. Samtidigt påbörjades tidigt en dialog på både tjänstemanna- och politisk nivå inom kommunerna för att utreda möjligheterna till justeringar i skoltiderna.
Avesta, Hedemora och Säter kommun har nu beslutat att justera skolornas ramtider enligt utredningens förslag, eller enligt kompromisser som har tagits fram i samverkan mellan kommuner och Kollektivtrafikförvaltningen. Därför är det nu möjligt att gå vidare med föreslagna justeringar i busstrafiken, vilket innebär en fordonsbesparing motsvarande 10 bussar. Samtidigt utökas turutbudet, räknat i tidtabellskilometer, med cirka 3,5 procent - i huvudsak på de linjer som har ett stort underlag för arbets- och studiependling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Trafikbeskrivning | | |
| | |
| | | |   |
6 Periodkort Lågtrafik för pensionärer |
Diarienummer: RD21/01933 |
Ordförandens förslag:
1. Ny produkt med namnet Periodkort Lågtrafik för pensionärer införs 1:a oktober 2021.
Sammanfattning:
Enligt tidigare beslut i Kollektivtrafiknämnden presenteras här förslag på ny produkt för pensionärer som ger billigare resor i lågtrafik.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt tidigare beslut i Kollektivtrafiknämnden presenteras här förslag på ny produkt för pensionärer som ger billigare resor i lågtrafik.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Sommarlovskort för skolungdomar 7-19 år, 2021 och 2022 |
Diarienummer: RD21/02122 |
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Ett sommarlovskort för ungdomar i åldern 7-19 år införs sommaren 2021 och sommaren 2022 med giltighetstid 2021-06-01 - 2021-08-31 respektive 2022-06-01 - 2022-08-31.
2. Kortet kostar 500 kronor (exkl. kortavgift).
3. Kortet gäller för obegränsat antal resor på Dalatrafiks bussar och Tåg i Bergslagen i hela Dalarna.
Sammanfattning:
Region Dalarna vill skapa förutsättningar för ungdomar att kunna resa under sommarlovet 2021 och 2022 till ett fördelaktigt pris.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna vill skapa förutsättningar för ungdomar att kunna resa under sommarlovet 2021 och 2022 till ett fördelaktigt pris.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|