Dagordning | |
  Kultur- och bildningsnämnden_2021-04-21_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Dialog |
|
Ordförandens förslag: Korda Art, Vattnäs konsertlada och Dala-Floda Operafest (nya verksamheter inom samverksansmodellen) samt Länsbibliotek Dalarna bjuds in på dialog.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
A. Ordförande informerar
a) Information från den politiska ledningen
b) Coronainformation från politiska ledningen
c) Nationell dialog med kulturministern den 14 april 2021
d) Samtal i samtid - konstnärspolitisk dialog
e) Dialog med SKR om mobilitetsstöd
B. Förvaltningschefen informerar
a) Dalarnas regionala Kultur-och bildningsplan 2019-2022 (LD17/03997) - sökta KUR-medel
b) Samverkan i Mellansverige - lägesrapport
c) Redovisning av konstinköp under 2020
d) Internkontroll, lägesrapport
e) Uppföljning av uppdrag från Regionplan och nämnden
f) Ekonomi, information från rådsdialog - bilaga
g) Coronaläget
h) Webbinarium om Riksantikvarieämbetets rapport om regionala museer den 8 april - Länk:
https://www.raa.se/aktuellt/aktuella-fragor/regeringsuppdrag/genomlysning-av-forutsattningarna-for-de-regionala-museernas-verksamhet/
i) Samverkanskonferens med Kulturrådet 15-16 april
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna
a) Granskning av internkontroll 2020 (RD21/01525) - bilaga
b) Granskning av bokslut (RD21/01896) -bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1.
A. Ordförande
a) Avskiljande av studerande
B. Förvaltningschef
a) Bisyssla
b) Film i Dalarna produktionsbeslut omg 1
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kultur- och bildningdnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Kulturverksamheternas uppdragsöverenskommelser 2021 |
Diarienummer: RD21/01795 |
Ordförandens förslag:
Godkänna uppdragsöverenskommelserna för 2021.
Sammanfattning: Kultursamverkansmodellen är beslutad av regeringen enligt förordning (2010:2012). Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022 är ett instrument för regional planering och ska tjäna som underlag i dialogen mellan Region Dalarna och staten om tilldelning av de nationella regionala kulturmedlen. Regionfullmäktige har uppdragit åt Kultur- och bildningsnämnden att fördela uppdrag samt statliga och regionala medel till respektive kultur- och bildningsverksamhet med utgångspunkt i Kultur- och bildningsplanen 2019-2022. Med de externa länskulturverksamheterna sker det genom att i dialog formulera uppdragsöverenskommelser. Kultur_ och bildningsnämnden följer upp uppdragsöverenskommelserna i samband med nämndens dialoger och verksamhet rapporteras i Kulturdatabasen. Kultur- och bildningsnämnden fördelar uppdrag och beslutade medel för år 2021 till Dalateatern, Musik i Dalarna, Dalarnas museum, Dalarnas folkrörelsearkiv, Arkivcentrum Dalarna, Folkmusikens Hus, Dalarnas Hemslöjdsförbund, Avesta Art, Dala-Floda Operafest, Vattnäs konsertlada samt Korda Art in motion.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kultursamverkansmodellen är beslutad av regeringen enligt förordning (2010:2012). Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022 är ett instrument för regional planering och ska tjäna som underlag i dialogen mellan Region Dalarna och staten om tilldelning av de nationella regionala kulturmedlen. Regionfullmäktige har uppdragit åt Kultur- och bildningsnämnden att fördela uppdrag samt statliga och regionala medel till respektive kultur- och bildningsverksamhet med utgångspunkt i Kultur- och bildningsplanen 2019-2022. Med de externa länskulturverksamheterna sker det genom att i dialog formulera uppdragsöverenskommelser. Kultur_ och bildningsnämnden följer upp uppdragsöverenskommelserna i samband med nämndens dialoger och verksamhet rapporteras i Kulturdatabasen. Kultur- och bildningsnämnden fördelar uppdrag och beslutade medel för år 2021 till Dalateatern, Musik i Dalarna, Dalarnas museum, Dalarnas folkrörelsearkiv, Arkivcentrum Dalarna, Folkmusikens Hus, Dalarnas Hemslöjdsförbund, Avesta Art, Dala-Floda Operafest, Vattnäs konsertlada samt Korda Art in motion. | | |
| | |
| | | |   |
6 Miljö- och hållbarhetsredovisning 2020 |
Diarienummer: RD21/01615 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden godkänner miljöredovisning 2020.
Sammanfattning:
Förvaltningen och verksamheterna har brutit ner Region Dalarnas miljöplan till mål och aktiviteter i den egna verksamheten. Intentionerna i miljöledningssystemet följs i stor utsträckning. Förvaltningen upprätthåller det systematiska miljöarbetet enligt plan, ledningens genomgång miljö i ledningsgruppen två gånger per år och möte med förvaltningens miljöombud. Miljöbedömningar görs regelmässigt inför nämndens beslut. En miljögrupp bestående av miljösamordnare och representanter från verksamheterna har träffats med viss regelbundenhet under året.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningen och verksamheterna har brutit ner Region Dalarnas miljöplan till mål och aktiviteter i den egna verksamheten. Intentionerna i miljöledningssystemet följs i stor utsträckning. Förvaltningen upprätthåller det systematiska miljöarbetet enligt plan, ledningens genomgång miljö i ledningsgruppen två gånger per år och möte med förvaltningens miljöombud. Miljöbedömningar görs regelmässigt inför nämndens beslut. En miljögrupp bestående av miljösamordnare och representanter från verksamheterna har träffats med viss regelbundenhet under året.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Studeranderättslig standard folkhögskolor 2021/2022 |
Diarienummer: RD21/01611 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna studeranderättslig standard läsåret 2021/2022 för folkhögskolorna.
Sammanfattning:
För att stärka den rättsliga ställningen för studerande på folkhögskolor har
Folkhögskolornas studeranderättsliga råd (FSR) inrättats. Folkhögskolor
som är anslutna till FSR ska upprätta en egen studeranderättslig standard
som följer en gemensam struktur. För Region Dalarnas folkhögskolor
fastställdes den första standarden 2011 (KBN §64/2011). Standarden har
sedan uppdaterats årligen. Sedan 2014 är det ett bidragskriterium att ha en
studeranderättlig ordning i form av regler, rutiner och former för beslut.
Standarden för läsåret 2021/2022 är oförändrad från föregående läsår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Region Dalarnas folkhögskolors studeranderättsliga standard för 2021/2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att stärka den rättsliga ställningen för studerande på folkhögskolor har
Folkhögskolornas studeranderättsliga råd (FSR) inrättats. Folkhögskolor
som är anslutna till FSR ska upprätta en egen studeranderättslig standard
som följer en gemensam struktur. För Region Dalarnas folkhögskolor
fastställdes den första standarden 2011 (KBN §64/2011). Standarden har
sedan uppdaterats årligen. Sedan 2014 är det ett bidragskriterium att ha en
studeranderättlig ordning i form av regler, rutiner och former för beslut.
Standarden för läsåret 2021/2022 är oförändrad från föregående läsår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Region Dalarnas folkhögskolors studeranderättsliga standard för 2021/2022 | | |
| | |
| | | |   |
8 Utredning om spelkultur i Dalarnas och Gävleborgs län |
Diarienummer: RD20/01607 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna spelkulturutredningen.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige i Dalarna fattade i november 2018 beslut om en ny kultur- och bildningsplan för åren 2019-2022. Bland åtta övergripande insatsområden vill regionen ”utreda spelkulturen som ett ny möjligt regionalt verksamhetsområde”. Prioriteringen ska ses som en del av regionens arbete med strategin Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningen ”Regional spelkultur”
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige i Dalarna fattade i november 2018 beslut om en ny kultur- och bildningsplan för åren 2019-2022. Bland åtta övergripande insatsområden vill regionen ”utreda spelkulturen som ett ny möjligt regionalt verksamhetsområde”. Prioriteringen ska ses som en del av regionens arbete med strategin Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningen ”Regional spelkultur” | | |
| | |
| | | |   |
9 Remissvar Kultur-, idrotts- och fritidspolitiskt program Mora kommun |
Diarienummer: RD21/01487 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna remissyttrande.
Sammanfattning:
Region Dalarna har remitterats Mora kommuns Kultur- idrotts- och fritidspolitiska program. Programmet är avsett att ge en långsiktig avsikt för hur Mora kommun ska utvecklas inom kultur-, idrotts-, och fritidsverksamhet. Regionen är sammantaget mycket positiv till att ha inbjudits som dialogpart under processen med att ta fram remissupplagan och senare som remissinstans vilket på sikt kan främja det kulturpolitiska samtalet i hela länet och stärka kulturområdets position gentemot andra politikområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har remitterats Mora kommuns Kultur- idrotts- och fritidspolitiska program. Programmet är avsett att ge en långsiktig avsikt för hur Mora kommun ska utvecklas inom kultur-, idrotts-, och fritidsverksamhet. Regionen är sammantaget mycket positiv till att ha inbjudits som dialogpart under processen med att ta fram remissupplagan och senare som remissinstans vilket på sikt kan främja det kulturpolitiska samtalet i hela länet och stärka kulturområdets position gentemot andra politikområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Beslutsärenden till Regionfullmäktige |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Uppföljning av biblioteksplanen 2020 |
Diarienummer: RD21/01614 |
Ordförandens förslag:
Kultur- och bildningsnämnden godkänner redovisningen av uppföljningen.
Kultur- och bildningsnämnden föreslår Regionstyrelsen att föreslå Regionfullmäktige godkänna redovisningen.
Sammanfattning:
Region Dalarnas biblioteksplan 2019-2022, RD 19/00753, antogs av Regionfullmäktige den 29/4 2019. Planen följs upp årligen av respektive verksamhetschef och återrapporteras till Regionfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas biblioteksplan 2019-2022, RD 19/00753, antogs av Regionfullmäktige den 29/4 2019. Planen följs upp årligen av respektive verksamhetschef och återrapporteras till Regionfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
| | |
| | |
| | | |   |
11 Etablering av Filmfond Dalarna |
Diarienummer: RD20/01677 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna förstudien Filmfond Dalarna.
2. Kultur- och bildningsnämnden föreslår Regionstyrelsen att föreslå Regionfullmäktige att:
a) utifrån förstudiens förslag besluta om inrättandet av en filmfond från och med 2022.
b) bidra till finansiering av en filmfond med 2 000 tkr per år 2022-2024.
3. Under förutsättning att Regionstyrelsen och Regionfullmäktige beslutar om att inrätta en filmfond, kommer Kultur- och bildningsnämnden att medfinansiera filmfonden med ytterligare 1 000 tkr per år inom befintlig ram.
Sammanfattning:
Sverige har i dagsläget fem regionala filmfonder som investerar i långfilms- och teveserieproduktioner som spelas in i respektive region.
Ytterligare två fonder är under utredning (Västernorrland och Östra Götaland). Fonderna finansieras och ägs av respektive region och med en eller flera kommuner som samverkansparter. Många produktioner kontaktar Film i Dalarna och vill spela in i länet, men avsaknaden av en fond för långfilm och teveserier i Dalarna gör att produktionsbolagen väljer att förlägga sina inspelningar i någon av de regioner som har en filmfond. Detta gör att många värden går förlorade för Dalarna. Det finns flera svenska och utländska rapporter som kartlagt de värden som en regional filmfond generar till den region och kommun där inspelning sker.
I Regionplanen 2021-2023 står det att "En filmfond ska upprättas för att uppmuntra till filmskapande i Dalarna". I augusti 2020 startades en förstudie finansierad av Regional Utveckling/Region Dalarna. Förstudien Filmfond Dalarna har som syfte att utifrån perspektiven organisation, juridik och bransch undersöka förutsättningarna för en framtida regional filmfond i Dalarna. Förstudien ska också tjäna som underlag för politiska beslut i Region Dalarna och i kommuner. Förstudien rekommenderar att Region Dalarna initierar och finansierar en regional filmfond och rekommenderar att en fond i Dalarna startas i organisationsformen aktiebolag med Region Dalarna som ägare, eventuellt tillsammans med en eller flera kommuner, alternativt med ett antal av länets kommuner som samverkansparter och medfinansiärer. Storleken på finansieringen föreslås inledningsvis att ligga på minst 3 milj kr per år med målsättningen att på sikt öka för att täcka investeringar till minst två normala långfilmsproduktioner per år, ca 6,5-9 milj kr, vilket räcker till kring två genomsnittliga långfilmsinsatser per år. Förstudien föreslår en tydlig samverkan med Film i Dalarnas befintliga organisation för att nå samverkanseffekter och minska administrativa kostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förstudie Filmfond Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sverige har i dagsläget fem regionala filmfonder som investerar i långfilms- och teveserieproduktioner som spelas in i respektive region.
Ytterligare två fonder är under utredning (Västernorrland och Östra Götaland). Fonderna finansieras och ägs av respektive region och med en eller flera kommuner som samverkansparter. Många produktioner kontaktar Film i Dalarna och vill spela in i länet, men avsaknaden av en fond för långfilm och teveserier i Dalarna gör att produktionsbolagen väljer att förlägga sina inspelningar i någon av de regioner som har en filmfond. Detta gör att många värden går förlorade för Dalarna. Det finns flera svenska och utländska rapporter som kartlagt de värden som en regional filmfond generar till den region och kommun där inspelning sker.
I Regionplanen 2021-2023 står det att "En filmfond ska upprättas för att uppmuntra till filmskapande i Dalarna". I augusti 2020 startades en förstudie finansierad av Regional Utveckling/Region Dalarna. Förstudien Filmfond Dalarna har som syfte att utifrån perspektiven organisation, juridik och bransch undersöka förutsättningarna för en framtida regional filmfond i Dalarna. Förstudien ska också tjäna som underlag för politiska beslut i Region Dalarna och i kommuner. Förstudien rekommenderar att Region Dalarna initierar och finansierar en regional filmfond och rekommenderar att en fond i Dalarna startas i organisationsformen aktiebolag med Region Dalarna som ägare, eventuellt tillsammans med en eller flera kommuner, alternativt med ett antal av länets kommuner som samverkansparter och medfinansiärer. Storleken på finansieringen föreslås inledningsvis att ligga på minst 3 milj kr per år med målsättningen att på sikt öka för att täcka investeringar till minst två normala långfilmsproduktioner per år, ca 6,5-9 milj kr, vilket räcker till kring två genomsnittliga långfilmsinsatser per år. Förstudien föreslår en tydlig samverkan med Film i Dalarnas befintliga organisation för att nå samverkanseffekter och minska administrativa kostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förstudie Filmfond Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
|