Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2021-04-20_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Närvarorätt för politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla ledamöter och ersättare medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Ledningen informerar
Förvaltningschef Hälso- och sjukvård Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport
Förvaltningschef Hörsel och syn Helena Strandberg
Skriftlig rapport
B Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Anna Hanser
C Inbjudan till verksamhet
Lungmottagningen Falun
Överläkare Pierre Sobrino
Vårdcentral Britsarvet-Grycksbo
Verksamhetschef Kristina Ragnarsson
D Vårdnära Service (VNS)
Utvecklingsledare Annika Olofsson
Processägare logistik Fredrik Olérs
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) T.f. förvaltningschef
B) Upphandlingschef
C) Tf. biträdande upphandlingschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Aktuell information angående covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Vaccinationsplan för covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Prognos vaccination 6 april
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Plan för uppskjuten vård |
Diarienummer: RD21/01479 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till förstärkt organisation för ökad produktivitet och effektivitet, enligt bilaga b), godkänns.
2. Anhålla hos Regionstyrelsen om finansiering för de tillkommande tjänster som beskrivs i bilaga b), ur de riktade statsbidrag som tilldelats regionen för ändamålet.
3. I övrigt godkänna informationen
Sammanfattning:
För att kunna bedriva arbetet knutet till produktion och tillgänglighet inom hälso- och sjukvården finns det ett behov av att utöka produktionsstaben med tre heltidstjänster samt en utökning på analysavdelningen med en projektanställning under 2 år. Totalt innebär det en kostnad på ca 3,6 mkr per år under de första två åren som inte finns i den befintliga budgeten. Därefter skulle kostnaden ligga på ca 2,7 mkr per år.
Finansiering finns inte i befintlig driftbudget men tjänsterna kan finansieras för innevarande år inom riktat statsbidrag för uppskjuten vård. För år 2022 och 2023 måste finansiering ske inom annat lämpligt statsbidrag och för efterföljande år måste en prioritering ske inom ordinarie driftbudget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ledningsgrupp hälso- och sjukvård - produktion och tillgänglighet
c) Division kirurgi Operation veckorapport 12
d) Division kirurgi Operation veckorapport 13
e) Division kirurgi Operation veckorapport 14
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att kunna bedriva arbetet knutet till produktion och tillgänglighet inom hälso- och sjukvården finns det ett behov av att utöka produktionsstaben med tre heltidstjänster samt en utökning på analysavdelningen med en projektanställning under 2 år. Totalt innebär det en kostnad på ca 3,6 mkr per år under de första två åren som inte finns i den befintliga budgeten. Därefter skulle kostnaden ligga på ca 2,7 mkr per år.
Finansiering finns inte i befintlig driftbudget men tjänsterna kan finansieras för innevarande år inom riktat statsbidrag för uppskjuten vård. För år 2022 och 2023 måste finansiering ske inom annat lämpligt statsbidrag och för efterföljande år måste en prioritering ske inom ordinarie driftbudget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ledningsgrupp hälso- och sjukvård - produktion och tillgänglighet
c) Division kirurgi Operation veckorapport 12
d) Division kirurgi Operation veckorapport 13
e) Division kirurgi Operation veckorapport 14 | | |
| | |
| | | |   |
9 Patientsäkerhetsberättelse 2020 samt övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2021 |
Diarienummer: RD21/01023 |
Ordförandens förslag:
1. Patientsäkerhetsberättelse för 2020, enligt bilaga b), godkänns.
2. Övergripande vision, mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2021, enligt bilaga c), godkänns och ska ingå som en del av verksamhetsplanen för hälso-och sjukvården.
Sammanfattning:
Enligt patientsäkerhetslagen (2010:659) ska vårdgivaren årligen upprätta en patientsäkerhetsberättelse. I denna ska framgå hur patientsäkerhetsarbetet bedrivits, vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten samt vilka resultat som uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas Region Dalarnas arbete och utveckling inom patientsäkerhetsområdet. Underlaget till berättelsen hämtas från flera olika källor, bland annat från regionens avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamheten, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Patientsäkerhetsberättelse Region Dalarna 2020
c) Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2021
d) Nationell handlingsplan för Patientsäkerhet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt patientsäkerhetslagen (2010:659) ska vårdgivaren årligen upprätta en patientsäkerhetsberättelse. I denna ska framgå hur patientsäkerhetsarbetet bedrivits, vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten samt vilka resultat som uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas Region Dalarnas arbete och utveckling inom patientsäkerhetsområdet. Underlaget till berättelsen hämtas från flera olika källor, bland annat från regionens avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamheten, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Patientsäkerhetsberättelse Region Dalarna 2020
c) Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2021
d) Nationell handlingsplan för Patientsäkerhet | | |
| | |
| | | |   |
10 Personcentrerade och sammanhållna Vårdförlopp för Hjärtsvikt samt Osteoporos sekundärprevention efter fraktur godkända för införande |
Diarienummer: RD21/01060 |
Ordförandens förslag:
1. Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp för Hjärtsvikt-nydebuterad samt Osteoporos sekundärprevention efter fraktur enligt, bilaga c) och d), godkänns.
2. Uppdra till förvaltningschefen för hälso- och sjukvård att genomföra uppdraget enligt upprättad projektplan, Införande av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp, bilaga e).
Sammanfattning:
Styrgruppen för den nationella kunskapsstyrningen SKS har rekommenderat att regionerna beslutar om införande av vårdförloppen Hjärtsvikt-nydebuterad samt Osteoporos sekundärprevention efter fraktur.
Arbetet med införande av vårdförlopp ska bedrivas lyhört och flexibelt utifrån det läge som regionerna befinner sig i, anpassat efter covid-19:s påverkan på vårdsystemet.
Arbetet ska följa den projektplan som har tagits fram och förankrats i regionens beredningsgrupp för kunskapsstyrning KSG-B.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKS Beslut att godkänna vårdförlopp
c) Personcentrerat och sammanhållet vårdförlopp Hjärtsvikt-nydebuterad
d) Personcentrerat och sammanhållet vårdförlopp Osteoporos sekundärprevention efter fraktur
e) Projektplan: Införande av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Styrgruppen för den nationella kunskapsstyrningen SKS har rekommenderat att regionerna beslutar om införande av vårdförloppen Hjärtsvikt-nydebuterad samt Osteoporos sekundärprevention efter fraktur.
Arbetet med införande av vårdförlopp ska bedrivas lyhört och flexibelt utifrån det läge som regionerna befinner sig i, anpassat efter covid-19:s påverkan på vårdsystemet.
Arbetet ska följa den projektplan som har tagits fram och förankrats i regionens beredningsgrupp för kunskapsstyrning KSG-B.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SKS Beslut att godkänna vårdförlopp
c) Personcentrerat och sammanhållet vårdförlopp Hjärtsvikt-nydebuterad
d) Personcentrerat och sammanhållet vårdförlopp Osteoporos sekundärprevention efter fraktur
e) Projektplan: Införande av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp | | |
| | |
| | | |   |
11 Återrapport av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp godkända för införande KOL, Kritisk benischemi, Schizofreni - förstagångsinsjuknade |
Diarienummer: RD20/04692 |
Ordförandens förslag:
1. Återrapport av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp godkända för införande KOL, Kritisk benischemi, Schizofreni - förstagångsinsjuknade enligt bilaga b), läggs till handlingarna.
Sammanfattning:
Sveriges regioner har ett gemensamt system för kunskapsstyrning. Det är en viktig pusselbit för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård av hög kvalitet. Kunskapsstyrningssystemet handlar om att utveckla, sprida och använda bästa möjliga kunskap inom hälso- och sjukvården. Målet är att bästa kunskap ska finnas tillgänglig och användas i varje patientmöte.
Staten och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har tecknat en överenskommelse om att ta fram personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp för ett antal sjukdomsområden. Vårdförloppen syftar till att skapa en jämlik vård med hög kvalitet i hela landet. I detta fall återrapporteras vårdförlopp för KOL, kritisk benischemi samt schizofreni- förstagångsinsjuknande enligt bilagd rapport.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återrapport av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp godkända för införande Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), Kritisk benischemi, Schizofreni - förstagångsinsjuknade
c) Handlingsplan Kritisk benischemi
d) Handlingsplan Schizofreni
e) Handlingsplan KOL
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sveriges regioner har ett gemensamt system för kunskapsstyrning. Det är en viktig pusselbit för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård av hög kvalitet. Kunskapsstyrningssystemet handlar om att utveckla, sprida och använda bästa möjliga kunskap inom hälso- och sjukvården. Målet är att bästa kunskap ska finnas tillgänglig och användas i varje patientmöte.
Staten och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har tecknat en överenskommelse om att ta fram personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp för ett antal sjukdomsområden. Vårdförloppen syftar till att skapa en jämlik vård med hög kvalitet i hela landet. I detta fall återrapporteras vårdförlopp för KOL, kritisk benischemi samt schizofreni- förstagångsinsjuknande enligt bilagd rapport.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återrapport av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp godkända för införande Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), Kritisk benischemi, Schizofreni - förstagångsinsjuknade
c) Handlingsplan Kritisk benischemi
d) Handlingsplan Schizofreni
e) Handlingsplan KOL | | |
| | |
| | | |   |
12 Länsövergripande överenskommelse om samverkan rörande personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar. |
Diarienummer: RD21/00238 |
Ordförandens förslag:
1. Reviderad länsövergripande överenskommelse om samverkan rörande personer som missbrukar; alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar, enligt bilaga d), godkänns
2. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga ingående parter fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Kommuner och regioner har en lagstadgad skyldighet att ingå samarbete ifråga om personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar (5 kap. 9a § SoL och 16 kap. 3 § HSL).
I länet regleras samarbetet genom en länsövergripande överenskommelse mellan kommunerna i Dalarna och Region Dalarna.
En revidering har skett av tidigare samverkansöverenskommelse (från 2016) och arbetet har skett i en arbetsgrupp och referensgrupp med representanter från kommunerna, Region Dalarna och brukarrörelsen.
Länschefsnätverket beslutade att godkänna den reviderade överenskommelsen på sammanträde 19 februari 2021 och skicka vidare beslutet för Välfärdsrådets ställningstagande och beslut om rekommendation. Överenskommelsen föreslås träda i kraft 1 juli 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Välfärdsrådets underlag för rekommendation
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2021-03-25
d) Länsövergripande överenskommelse om samverkan rörande personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommuner och regioner har en lagstadgad skyldighet att ingå samarbete ifråga om personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar (5 kap. 9a § SoL och 16 kap. 3 § HSL).
I länet regleras samarbetet genom en länsövergripande överenskommelse mellan kommunerna i Dalarna och Region Dalarna.
En revidering har skett av tidigare samverkansöverenskommelse (från 2016) och arbetet har skett i en arbetsgrupp och referensgrupp med representanter från kommunerna, Region Dalarna och brukarrörelsen.
Länschefsnätverket beslutade att godkänna den reviderade överenskommelsen på sammanträde 19 februari 2021 och skicka vidare beslutet för Välfärdsrådets ställningstagande och beslut om rekommendation. Överenskommelsen föreslås träda i kraft 1 juli 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Välfärdsrådets underlag för rekommendation
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2021-03-25
d) Länsövergripande överenskommelse om samverkan rörande personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel, dopningsmedel eller spel om pengar | | |
| | |
| | | |   |
13 Länsövergripande överenskommelse om ansvarsfördelning när kommunen beslutar om placering på hem för vård eller boende (HVB) |
Diarienummer: RD21/00510 |
Ordförandens förslag:
1. Reviderad länsövergripande överenskommelse om ansvarsfördelning när kommunen beslutar om placering på hem för vård eller boende (HVB), enligt bilaga d), godkänns.
2. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga ingående parter fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
En revidering av tidigare samverkansöverenskommelse om ansvarsfördelning när kommunen beslutar om placering på hem för vård eller boende (HVB) (från 2016) har skett.
På ett möte den 25 mars 2021 beslutade Välfärdsrådet att rekommendera kommunerna och regionen att godkänna reviderad länsövergripande överenskommelse om ansvarsfördelning när kommunen beslutar om placering på hem för vård eller boende (HVB).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Välfärdsrådets underlag för rekommendation
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2021-03-25
d) Länsövergripande överenskommelse om ansvarsfördelning när kommunen beslutar om placering på hem för vård eller boende (HVB)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En revidering av tidigare samverkansöverenskommelse om ansvarsfördelning när kommunen beslutar om placering på hem för vård eller boende (HVB) (från 2016) har skett.
På ett möte den 25 mars 2021 beslutade Välfärdsrådet att rekommendera kommunerna och regionen att godkänna reviderad länsövergripande överenskommelse om ansvarsfördelning när kommunen beslutar om placering på hem för vård eller boende (HVB).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Välfärdsrådets underlag för rekommendation
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2021-03-25
d) Länsövergripande överenskommelse om ansvarsfördelning när kommunen beslutar om placering på hem för vård eller boende (HVB) | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Sakkunniggruppers genomlysning inför beslut om nationell högspecialiserad vård |
Diarienummer: RD21/00848 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen har remitterat sju vårdområden och som möjliggör synpunkter på sakkunniggruppens förslag till definition - vad som ska vara nationell högspecialiserad vård och hur många enheter som får bedriva vården. Sjukvårdsregion Mellansverige (ej Region Uppsala) samordnar framtagande av remissvar och strävar efter att lämna ett likalydande svar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remisser (Länkar redovisas längre ned i beslutsunderlaget)
Dnr 36562/2019 Allvarliga hudsjukdomar
Dnr 36552/2019 Svåra kroniska lungsjukdomar hos barn
Dnr 36556/2019 Prematuritetsretinopati (ROP)
Dnr 36559/2019 Stamcellstransplantationer vid särskilda tillstånd
Dnr 12826/2019 Huvud- och halscancer 4 delområden
Dnr 12826/2019 Brachyterapi vid huvud- och halscancer
Dnr 13045/2019 Hypertrofisk obstruktiv kardiomyopati
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen har remitterat sju vårdområden och som möjliggör synpunkter på sakkunniggruppens förslag till definition - vad som ska vara nationell högspecialiserad vård och hur många enheter som får bedriva vården. Sjukvårdsregion Mellansverige (ej Region Uppsala) samordnar framtagande av remissvar och strävar efter att lämna ett likalydande svar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remisser (Länkar redovisas längre ned i beslutsunderlaget)
Dnr 36562/2019 Allvarliga hudsjukdomar
Dnr 36552/2019 Svåra kroniska lungsjukdomar hos barn
Dnr 36556/2019 Prematuritetsretinopati (ROP)
Dnr 36559/2019 Stamcellstransplantationer vid särskilda tillstånd
Dnr 12826/2019 Huvud- och halscancer 4 delområden
Dnr 12826/2019 Brachyterapi vid huvud- och halscancer
Dnr 13045/2019 Hypertrofisk obstruktiv kardiomyopati
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Förslag till föreskrifter om fortsatt giltighet av föreskrifterna (HSLF-FS 2020:38) om tillfälliga villkor för avgiftsfri screening med anledning av sjukdomen covid-19 |
Diarienummer: RD21/01220 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialstyrelsen.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen har tagit fram föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2019:14) om villkor för avgiftsfri screening. Under covid-19-pandemin har flera regioner haft svårt att genomföra livmoderhalsscreening som vanligt. Regionernas arbetsgrupp för cervixcancerprevention framförde till Socialstyrelsen önskemål om att hälso- och sjukvården under en period skulle kunna använda sig av så kallad självprovtagning.
I juni 2020 beslutade Socialstyrelsen om föreskrifter (HSLF-FS 2020:38) om tillfälliga villkor för avgiftsfri screening med anledning av sjukdomen covid-19. Region Dalarna stödjer förslaget om tillfälliga villkor för avgiftsfri screening fortsätter att vara giltiga ytterligare ett år efter utgången av juni 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen har tagit fram föreskrifter och allmänna råd (HSLF-FS 2019:14) om villkor för avgiftsfri screening. Under covid-19-pandemin har flera regioner haft svårt att genomföra livmoderhalsscreening som vanligt. Regionernas arbetsgrupp för cervixcancerprevention framförde till Socialstyrelsen önskemål om att hälso- och sjukvården under en period skulle kunna använda sig av så kallad självprovtagning.
I juni 2020 beslutade Socialstyrelsen om föreskrifter (HSLF-FS 2020:38) om tillfälliga villkor för avgiftsfri screening med anledning av sjukdomen covid-19. Region Dalarna stödjer förslaget om tillfälliga villkor för avgiftsfri screening fortsätter att vara giltiga ytterligare ett år efter utgången av juni 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på remiss från Socialdepartementet: Informationsöverföring inom vård och omsorg (SOU 2021:4) |
Diarienummer: RD21/00501 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enligt bilaga c), ska utgöra Region Dalarnas svar till Socialdepartementet.
Sammanfattning:
Socialdepartementet föreslår i sin utredning en ny lag om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation och kvalitetsuppföljning. Förslaget innebär att vård- och omsorgsgivare får göra dokumentation om patienter och omsorgsmottagare elektroniskt tillgänglig mellan sig, om personen inte motsätter sig det. Olika utförare och den ansvariga nämnden inom socialtjänsten kan därmed ta del av varandras dokumentation, liksom vårdgivare kan ta del av socialtjänstens dokumentation och vice versa. Väljer vårdgivare och omsorgsgivare att göra det, måste de följa de integritetsstärkande bestämmelser som finns i lagen.
Kvalitetsuppföljning innebär i lagen uppföljning av kvaliteten på hälso- och sjukvård, som en region eller kommun ansvarar för, och insatser för äldre eller personer med funktionsnedsättningar, som en region eller kommun ansvarar för, med hjälp av personuppgifter från flera vårdinstanser eller omsorgsgivare.
Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Sörmland och Region Värmland har valt att lämna ett gemensamt framtaget remissvar. Regionen är överlag positiv till utredningens förslag men vill framföra ett antal synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - Länk till remissen:
https://www.regeringen.se/48edb7/contentassets/9763eb764e1e4b6ca3b4048b6dc21461/sou-2021_4-informationsoverforing-inom-vard-och-omsorg.pdf
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialdepartementet föreslår i sin utredning en ny lag om sammanhållen vård- och omsorgsdokumentation och kvalitetsuppföljning. Förslaget innebär att vård- och omsorgsgivare får göra dokumentation om patienter och omsorgsmottagare elektroniskt tillgänglig mellan sig, om personen inte motsätter sig det. Olika utförare och den ansvariga nämnden inom socialtjänsten kan därmed ta del av varandras dokumentation, liksom vårdgivare kan ta del av socialtjänstens dokumentation och vice versa. Väljer vårdgivare och omsorgsgivare att göra det, måste de följa de integritetsstärkande bestämmelser som finns i lagen.
Kvalitetsuppföljning innebär i lagen uppföljning av kvaliteten på hälso- och sjukvård, som en region eller kommun ansvarar för, och insatser för äldre eller personer med funktionsnedsättningar, som en region eller kommun ansvarar för, med hjälp av personuppgifter från flera vårdinstanser eller omsorgsgivare.
Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Sörmland och Region Värmland har valt att lämna ett gemensamt framtaget remissvar. Regionen är överlag positiv till utredningens förslag men vill framföra ett antal synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - Länk till remissen:
https://www.regeringen.se/48edb7/contentassets/9763eb764e1e4b6ca3b4048b6dc21461/sou-2021_4-informationsoverforing-inom-vard-och-omsorg.pdf
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
17 Uppdrag att utveckla IVPA-tjänst med kommunernas hemsjukvård |
Diarienummer: RD21/01782 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsdirektör ges i uppdrag att utreda förutsättningarna för en utvecklad IVPA-tjänst med kommunens hemsjukvård.
Sammanfattning:
Region Dalarna har avtal med samtliga kommuner om IVPA (I Väntan På Ambulans) där räddningstjänst kan göra insatser vid livshotande tillstånd. Ett nytt IVPA avtal samt avtal om Första hjälpen larm är framtaget och beslutat av Hälso- och sjukvårdsnämnden. Den kommunala sjukvården har idag resurser med legitimerad sjukvårdskompetens som skulle kunna vara en kvalificerad medicinsk resurs initialt vid väntan på ambulans, och därför föreslås att ett uppdrag ges till Hälso- och sjukvårdsdirektör att utreda förutsättningar för en utvecklad IVPA-tjänst med kommunens hemsjukvård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har avtal med samtliga kommuner om IVPA (I Väntan På Ambulans) där räddningstjänst kan göra insatser vid livshotande tillstånd. Ett nytt IVPA avtal samt avtal om Första hjälpen larm är framtaget och beslutat av Hälso- och sjukvårdsnämnden. Den kommunala sjukvården har idag resurser med legitimerad sjukvårdskompetens som skulle kunna vara en kvalificerad medicinsk resurs initialt vid väntan på ambulans, och därför föreslås att ett uppdrag ges till Hälso- och sjukvårdsdirektör att utreda förutsättningar för en utvecklad IVPA-tjänst med kommunens hemsjukvård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på utredningsuppdrag till Hälso- och sjukvårdsdirektören avseende utredning om förutsättningar för säkrare och tryggare mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/03148 |
Ordförandens förslag:
1. Utredningen om förutsättningar för säkrare och tryggare mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna enligt bilaga b), godkänns.
2. T.f. Hälso- och sjukvårdsdirektör uppdras att genomföra förslag till åtgärder som presenteras i handlingsplan, bilaga c).
3. Finansiering år 2021 av projektledare med summan 500 tkr sker genom de statliga bidragen för personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård, 2021-2022.
4. T.f. Hälso- och sjukvårdsdirektör uppdras att utreda förslagets kostnader för år 2022-2023 enligt handlingsplan, bilaga c).
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande gav 2020-06-09 hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att utreda möjligheterna till och konsekvenserna av en ny modell för mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna. Den nya modellen ska ge ökad trygghet och valfrihet för födande kvinnor och deras familjer. Uppdraget är en prioriterad punkt i regionplanen 2021-2023. Utredningsuppdraget bör belysa hur tryggheten och egenmakten kan öka genom en förstärkt valfrihet och tillgänglighet inom mödrahälsovården, förlossningsvården och eftervården i hela Dalarna.
I utredningen föreslås rekommendationer och förslag för fortsatt ekonomisk hållbar och medicinskt säker utveckling av mödrahälso- och förlossningsvård i Region Dalarna. Efter att Förlossningsutredning Dalarna presenterades har en handlingsplan utarbetats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning om förutsättningar för säkrare och tryggare mödravård och förlossningsvård i Region Dalarna
c) Handlingsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande gav 2020-06-09 hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att utreda möjligheterna till och konsekvenserna av en ny modell för mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna. Den nya modellen ska ge ökad trygghet och valfrihet för födande kvinnor och deras familjer. Uppdraget är en prioriterad punkt i regionplanen 2021-2023. Utredningsuppdraget bör belysa hur tryggheten och egenmakten kan öka genom en förstärkt valfrihet och tillgänglighet inom mödrahälsovården, förlossningsvården och eftervården i hela Dalarna.
I utredningen föreslås rekommendationer och förslag för fortsatt ekonomisk hållbar och medicinskt säker utveckling av mödrahälso- och förlossningsvård i Region Dalarna. Efter att Förlossningsutredning Dalarna presenterades har en handlingsplan utarbetats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning om förutsättningar för säkrare och tryggare mödravård och förlossningsvård i Region Dalarna
c) Handlingsplan | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på utredning om vårdval (LOV) inom specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin |
Diarienummer: RD20/05071 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Utredningen av införandet av vårdval (LOV) inom specialiserade barn-och ungdomspsykiatrin inom öppenvård (BUP), enligt bilaga c), godkänns.
2. Regiondirektören ges i uppdrag att upprätta ett förfrågningsunderlag och avtal för LOV BUP.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar för egen del
3. Hälso- och sjukvårdsdirektören ges i uppdrag att utreda kostnader för prissättning för tjänsterna som ingår i uppdraget BUP.
Sammanfattning:
I oktober 2020 gavs Hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag av Hälso- och sjukvårdsnämnden att utreda införandet av vårdval (LOV) inom specialiserad barn- och ungdomspsykiatri inom öppenvård (BUP).
BUP har under många år haft svårigheter med problematik beträffande tillgänglighet både vad det gäller besök, fördjupad utredning och behandling.
Utredningen påvisar att LOV kan förbättra denna problematik genom att fler vårdgivare utöver den regiondrivna BUP kan etablera sig och utföra uppdraget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden §114 2020-10-08
c) Slutrapport av utredningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I oktober 2020 gavs Hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag av Hälso- och sjukvårdsnämnden att utreda införandet av vårdval (LOV) inom specialiserad barn- och ungdomspsykiatri inom öppenvård (BUP).
BUP har under många år haft svårigheter med problematik beträffande tillgänglighet både vad det gäller besök, fördjupad utredning och behandling.
Utredningen påvisar att LOV kan förbättra denna problematik genom att fler vårdgivare utöver den regiondrivna BUP kan etablera sig och utföra uppdraget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden §114 2020-10-08
c) Slutrapport av utredningen | | |
| | |
| | | |   |
20 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en God och nära vård 2021 |
Diarienummer: RD21/00559 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om att under 2021 vidareutveckla den nära vården. Målet med omställningen av hälso- och sjukvården är att patienten får en god, nära och samordnad vård som stärker hälsan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en God och nära vård 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om att under 2021 vidareutveckla den nära vården. Målet med omställningen av hälso- och sjukvården är att patienten får en god, nära och samordnad vård som stärker hälsan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en God och nära vård 2021 | | |
| | |
| | | |   |
21 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en Jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2021 |
Diarienummer: RD20/06210 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är ett effektivt verktyg för att driva utvecklingen inom cancerområdet framåt med utgångspunkt i den nationella cancerstrategin.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om att under 2021 fortsätta arbetet för en mer jämlik, effektiv och tillgänglig cancervård. Regeringen avser att fortsätta avsätta 600 miljoner kronor per år 2021 - 2023 för att skapa en mer jämlik och tillgänglig cancervård, förutsatt att riksdagen ställer medlen till förfogande. Överenskommelsen för 2021 omfattar totalt 500 miljoner kronor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är ett effektivt verktyg för att driva utvecklingen inom cancerområdet framåt med utgångspunkt i den nationella cancerstrategin.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om att under 2021 fortsätta arbetet för en mer jämlik, effektiv och tillgänglig cancervård. Regeringen avser att fortsätta avsätta 600 miljoner kronor per år 2021 - 2023 för att skapa en mer jämlik och tillgänglig cancervård, förutsatt att riksdagen ställer medlen till förfogande. Överenskommelsen för 2021 omfattar totalt 500 miljoner kronor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en jämlik och effektiv cancervård med kortare väntetider 2021 | | |
| | |
| | | |   |
22 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner inom området psykisk hälsa och suicidprevention 2021-2022 |
Diarienummer: RD20/06211 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
Regeringen och SKR har enats om att överenskommelsen för 2021-2022 kommer att utgå från de tre övergripande syften som fastlades i 2020 års överenskommelse. Den syftar till att:
stödja ett fortsatt utvecklingsarbete utifrån de lokala och regionala handlingsplaner som tagits fram i enlighet med 2016-2018 års överenskommelser
bidra till bättre förutsättningar för regioner och kommuner att arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap
initiera eller utveckla särskilda vårdformer och effektiva målgruppsanpassade insatser för att förebygga psykisk ohälsa och öka tillgängligheten och kvaliteten i vården för de som redan har drabbats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner inom området psykisk hälsa och suicidprevention 2021-2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
Regeringen och SKR har enats om att överenskommelsen för 2021-2022 kommer att utgå från de tre övergripande syften som fastlades i 2020 års överenskommelse. Den syftar till att:
stödja ett fortsatt utvecklingsarbete utifrån de lokala och regionala handlingsplaner som tagits fram i enlighet med 2016-2018 års överenskommelser
bidra till bättre förutsättningar för regioner och kommuner att arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap
initiera eller utveckla särskilda vårdformer och effektiva målgruppsanpassade insatser för att förebygga psykisk ohälsa och öka tillgängligheten och kvaliteten i vården för de som redan har drabbats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner inom området psykisk hälsa och suicidprevention 2021-2022 | | |
| | |
| | | |   |
23 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Sammanhållen, jämlik och säker vård 2021 |
Diarienummer: RD20/06212 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om insatser för en sammanhållen, jämlik och säker vård 2021 som består av flera delar. Totalt uppgår överenskommelsen för 2021 till 497,35 miljoner kronor, varav regionerna står för 100 miljoner kronor och staten för 397,35 miljoner kronor. I överenskommelsen ingår:
Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp - Jämlik och effektiv vård med god kvalitet (290 miljoner kr)
Nationella kvalitetsregister (regionerna 100 miljoner kr, staten 86,75 miljoner kr)
Insatser för säkrare vård inkl. Strama (4,5 mkr)
Enhetlig, enkel och säker klagomålshantering (1,1 mkr)
Läkemedel (5 miljoner kr)
Långsiktig inriktning för vård och behandling av sällsynta Hälsotillstånd (10 miljoner kr)
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Sammanhållen, jämlik och säker vård 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och staten har träffat en överenskommelse om insatser för en sammanhållen, jämlik och säker vård 2021 som består av flera delar. Totalt uppgår överenskommelsen för 2021 till 497,35 miljoner kronor, varav regionerna står för 100 miljoner kronor och staten för 397,35 miljoner kronor. I överenskommelsen ingår:
Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp - Jämlik och effektiv vård med god kvalitet (290 miljoner kr)
Nationella kvalitetsregister (regionerna 100 miljoner kr, staten 86,75 miljoner kr)
Insatser för säkrare vård inkl. Strama (4,5 mkr)
Enhetlig, enkel och säker klagomålshantering (1,1 mkr)
Läkemedel (5 miljoner kr)
Långsiktig inriktning för vård och behandling av sällsynta Hälsotillstånd (10 miljoner kr)
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Sammanhållen, jämlik och säker vård 2021 | | |
| | |
| | | |   |
24 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2021 |
Diarienummer: RD20/06213 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
Överenskommelsen syftar till att premiera långsiktigt hållbara insatser för ökad tillgänglighet i vården. Den innebär en bred uppföljning av tillgängligheten, som omfattar flera delar av vårdkedjan för en bättre helhetsbild. Totalt omfattar överenskommelsen 2 967 miljoner kronor till regionerna fördelade i två block.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
Överenskommelsen syftar till att premiera långsiktigt hållbara insatser för ökad tillgänglighet i vården. Den innebär en bred uppföljning av tillgängligheten, som omfattar flera delar av vårdkedjan för en bättre helhetsbild. Totalt omfattar överenskommelsen 2 967 miljoner kronor till regionerna fördelade i två block.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om Ökad tillgänglighet i hälso- och sjukvården 2021 | | |
| | |
| | | |   |
25 Tilläggsöverenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård, 2021-2022 |
Diarienummer: RD21/00568 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Fastställa riktade statsbidrag enligt överenskommelsen i bilaga b).
Sammanfattning:
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och regeringen har en överenskommelse mellan 2015 - 2022 om satsningar på en förbättrad förlossningsvård och insatser för kvinnors hälsa. Överenskommelsen omfattar hela vårdkedjan före, under och efter graviditet. En tilläggsöverenskommelse om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård har tecknats för åren 2021-2022.
Under 2021 fördelas 1 382 miljoner kronor till regionerna, av dessa är 445 miljoner från tilläggsöverenskommelsen. Målet är att uppnå en mer tillgänglig, kunskapsbaserad och jämlik vård inom mödrahälsovården, förlossningsvården, neonatalvården, primärvården och annan hälso- och sjukvård som bidrar till att främja kvinnors hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tilläggsöverenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård, 2021-2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Överenskommelserna mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är värdefulla verktyg för att åstadkomma förändring, eftersom de ger möjlighet att gemensamt formulera en vision och långsiktigt styra i den önskvärda riktningen.
SKR och regeringen har en överenskommelse mellan 2015 - 2022 om satsningar på en förbättrad förlossningsvård och insatser för kvinnors hälsa. Överenskommelsen omfattar hela vårdkedjan före, under och efter graviditet. En tilläggsöverenskommelse om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård har tecknats för åren 2021-2022.
Under 2021 fördelas 1 382 miljoner kronor till regionerna, av dessa är 445 miljoner från tilläggsöverenskommelsen. Målet är att uppnå en mer tillgänglig, kunskapsbaserad och jämlik vård inom mödrahälsovården, förlossningsvården, neonatalvården, primärvården och annan hälso- och sjukvård som bidrar till att främja kvinnors hälsa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tilläggsöverenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner om en personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård, 2021-2022 | | |
| | |
| | | |   |
|