Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2021-03-11_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna X X (X) och X X (X) samt ersättarna X X (X) och X X (X) medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Information lämnas om:
A. Information om lokaler
B. Information förskrivning av tyngdtäcken
C. Information uppdatering av tjänstekatalogen
D. Information om informationssäkerhet
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
- Av förvaltningschefen fattade beslut
/alternativ
2. Inga delegeringsbeslut finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna
/alternativ
2. Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hjälpmedelsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Hjälpmedelnämnden Dalarnas bokslut och verksamhetsberättelse 2020 |
Diarienummer: RD20/05883 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse och bokslut för Hjälpmedel Dalarna enligt bilagor fastställs.
Sammanfattning:
Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet, självständighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Tillsammans med länets kommuner tar Regionen ett gemensamt ansvar för att enkelt tillhandahålla hjälpmedel till ett rimligt pris.
2020 har präglats av lokal- och arbetsmiljörelaterade frågor, fortsatt ökad efterfrågan, digitalisering, kompetensförsörjningsutmaningar samt pandemi.
Förvaltningen redovisar ett negativt resultat om -3,8 miljoner kronor. Påverkansfaktorer är främst evakuering och anpassning av lokaler som sammantaget uppgår till en kostnad av ca 9 mnkr. En stor utskrotning av trögrörliga artiklar kopplat till mindre yta efter evakuering genererade en kostnad av ca 3,5 mnkr. Ytterligare faktorer är minskad försäljning av tyngdtäcken pga. ändrade direktiv gällande förskrivning. På IT- sidan ses en ökad kostnad kopplat till fler användare i Sesam/WebSesam och prisökning från leverantören.
Sjukfrånvaron främst kopplad till att personal följt FHMs rekommendationer att stanna hemma vid symptom.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse Hjälpmedel Dalarna FV 86
c) Rapportblad Hjälpmedel Dalarna FV 86 2020
d) Bokslut Hjälpmedel Dalarna FV 86 2020
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-02-25 § 10
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet, självständighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Tillsammans med länets kommuner tar Regionen ett gemensamt ansvar för att enkelt tillhandahålla hjälpmedel till ett rimligt pris.
2020 har präglats av lokal- och arbetsmiljörelaterade frågor, fortsatt ökad efterfrågan, digitalisering, kompetensförsörjningsutmaningar samt pandemi.
Förvaltningen redovisar ett negativt resultat om -3,8 miljoner kronor. Påverkansfaktorer är främst evakuering och anpassning av lokaler som sammantaget uppgår till en kostnad av ca 9 mnkr. En stor utskrotning av trögrörliga artiklar kopplat till mindre yta efter evakuering genererade en kostnad av ca 3,5 mnkr. Ytterligare faktorer är minskad försäljning av tyngdtäcken pga. ändrade direktiv gällande förskrivning. På IT- sidan ses en ökad kostnad kopplat till fler användare i Sesam/WebSesam och prisökning från leverantören.
Sjukfrånvaron främst kopplad till att personal följt FHMs rekommendationer att stanna hemma vid symptom.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse Hjälpmedel Dalarna FV 86
c) Rapportblad Hjälpmedel Dalarna FV 86 2020
d) Bokslut Hjälpmedel Dalarna FV 86 2020
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-02-25 § 10 | | |
| | |
| | | |   |
6 Förslag om fortsatt hantering av översyn för hjälpmedelsavgifter |
Diarienummer: RD21/00617 |
Ordförandens förslag:
1. Hantering av översynen av patientavgifter enligt bilaga b) godkänns.
Förvaltningschef hjälpmedel uppdras att fortsätta utreda de olika avgiftsalternativen samt utarbeta en tidsplan för vidare hantering.
Sammanfattning:
På uppdrag av Hjälpmedelsnämnden Dalarna utifrån regionplanen 2020-2022 har Dalarnas Hjälpmedelscenter genomfört en översyn av patientavgifter för hjälpmedel i länet.
Översynen gäller de hjälpmedel som hanteras inom förvaltningarna Hjälpmedel Dalarna och Hörsel och Syn Region Dalarna.
Ett särskilt uppdrag i översynen är att utreda högkostnadsskydd för hjälpmedel. Översynen har pågått från 1 januari 2020 till 28 februari 2021. Slutresultatet av översynen är en analys och konsekvensbeskrivning av tre möjliga alternativ för patientavgifter för hjälpmedel.
De tre alternativen är; samma avgift för de hjälpmedel som omfattas i översynen, högkostnadsskydd och abonnemang.
Övriga reflektioner och insikter gällande hjälpmedel och avgifter i samband med översynen, och som bedömts vara av värde att ta upp till diskussion, finns också med i slutrapporteringen.
Målsättningen är att en beslutsprocess kan påbörjas i samband med slutrapportering av översynen och att eventuella ändringar av patientavgifter för hjälpmedel kan träda i kraft från och med 1 januari 2023 i Dalarna.
Vid arbetsutskottets sammanträde 2021-02-25 beslutades det även att förvaltningschefen får i uppdrag att utarbeta en tidsplan för vidare hantering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport - Förslag, hantering av patientavgifter
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-02-25 § 11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av Hjälpmedelsnämnden Dalarna utifrån regionplanen 2020-2022 har Dalarnas Hjälpmedelscenter genomfört en översyn av patientavgifter för hjälpmedel i länet.
Översynen gäller de hjälpmedel som hanteras inom förvaltningarna Hjälpmedel Dalarna och Hörsel och Syn Region Dalarna.
Ett särskilt uppdrag i översynen är att utreda högkostnadsskydd för hjälpmedel. Översynen har pågått från 1 januari 2020 till 28 februari 2021. Slutresultatet av översynen är en analys och konsekvensbeskrivning av tre möjliga alternativ för patientavgifter för hjälpmedel.
De tre alternativen är; samma avgift för de hjälpmedel som omfattas i översynen, högkostnadsskydd och abonnemang.
Övriga reflektioner och insikter gällande hjälpmedel och avgifter i samband med översynen, och som bedömts vara av värde att ta upp till diskussion, finns också med i slutrapporteringen.
Målsättningen är att en beslutsprocess kan påbörjas i samband med slutrapportering av översynen och att eventuella ändringar av patientavgifter för hjälpmedel kan träda i kraft från och med 1 januari 2023 i Dalarna.
Vid arbetsutskottets sammanträde 2021-02-25 beslutades det även att förvaltningschefen får i uppdrag att utarbeta en tidsplan för vidare hantering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport - Förslag, hantering av patientavgifter
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-02-25 § 11 | | |
| | |
| | | |   |
|