Dagordning | |
  Regional Utvecklingsnämnd_2021-02-24_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Informationsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärende |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B) Förvaltningschef
C) Enhetschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionala utvecklingsnämndens dialogärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Dialog om beslutsärenden till kommande nämndsammanträde |
|
Ordförandens förslag:
1. Dialogen antecknas till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionala utvecklingsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsberättelse och årsredovising 2020 |
Diarienummer: RD21/00275 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsförvaltningens verksamhetsberättelsen för år 2020 fastställs.
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av viktiga mål och händelser samt arbetet med uppdragen i den beslutade verksamhetsplanen.
År 2020 har påverkats av pandemin Covid-19, som medförde att verksamheten har fått göra omprioriteringar för att genom särskilda insatser stödja näringslivet som drabbades hårt. Pandemin hade även en negativ effekt på den planerade verksamheten, då den kräver samverkan och möten mellan människor. Exempelvis har vissa projekt inte kunnat följa tidsplan utan behövt förlängas, i vissa fall har projekten inte kunnat nå sina mål.
Verksamhetsåret har också präglats av flera omfattande processer, som inte görs varje år, exempelvis framtagandet av en ny Dalastrategi och ett programförslag för ERUF Norra Mellansverige 2021-2027. Påverkansarbete inför kommande period inom EU:s sammanhållningspolitik samt inledande arbete med transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037.
Vidare finns en utblick mot framtiden, ett ekonomisk och personalekonomisk bokslut samt en sammanfattning av förvaltningens interna styrning och kontroll för år 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) 87 Verksamhetsberättelse
c) 87 Bilaga måluppfyllelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av viktiga mål och händelser samt arbetet med uppdragen i den beslutade verksamhetsplanen.
År 2020 har påverkats av pandemin Covid-19, som medförde att verksamheten har fått göra omprioriteringar för att genom särskilda insatser stödja näringslivet som drabbades hårt. Pandemin hade även en negativ effekt på den planerade verksamheten, då den kräver samverkan och möten mellan människor. Exempelvis har vissa projekt inte kunnat följa tidsplan utan behövt förlängas, i vissa fall har projekten inte kunnat nå sina mål.
Verksamhetsåret har också präglats av flera omfattande processer, som inte görs varje år, exempelvis framtagandet av en ny Dalastrategi och ett programförslag för ERUF Norra Mellansverige 2021-2027. Påverkansarbete inför kommande period inom EU:s sammanhållningspolitik samt inledande arbete med transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037.
Vidare finns en utblick mot framtiden, ett ekonomisk och personalekonomisk bokslut samt en sammanfattning av förvaltningens interna styrning och kontroll för år 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) 87 Verksamhetsberättelse
c) 87 Bilaga måluppfyllelse | | |
| | |
| | | |   |
6 Återrapportering av regionala utvecklingsnämndens internkontrollplan 2020 |
Diarienummer: RD19/05854 |
Ordförandens förslag:
1. Rapporterna av intern styrning och kontroll 2020 för regionala utvecklingsnämnden godkänns.
Sammanfattning:
Under det gånga året har Covid-19 pandemin påverkat förvaltningen.
Vad gäller internkontrollpunkten Framtagandet av den regionala utvecklingsstrategin kan konstateras att processen för framtagandet av en den nya Dalastrategin fick en förlängd tidsplan. Detta i kombination med nya arbetssätt medförde att förvaltningen kunde genomföra uppdraget.
Inom internkontrollpunkten Bemanning och arbetsbelastning fick vissa verksamheter ökad arbetsbelastning på grund av pandemin. Detta medförde att vissa medarbetare erhöll andra arbetsuppgifter. Inom verksamhetsområdet samhällsplanering- och transportinfrastruktur är inte bemanningen tillräcklig i förhållande till uppdraget, då det många komplexa processer som pågår parallellt.
För internkontrollpunkten IT-system har Covid-19 haft den positiva effekten att användningen av digitala möten ökat. Dock kvarstår tekniska problem med användningen av Zoom och Teams. Därtill har verksamheten problem med ett svajigt nätverk, tillgång till skrivbordet, G: och H: samt saknar möjlighet att använda för verksamheten kritiska programvaror. Det senare gör att medarbetare tvingas använda egna datorer i sitt arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) 87 Intern kontroll och styrning
c) Rapport särskild internkontrollpunkt 1 Framtagande av den regionala utvecklingsstrategin
d) Rapport särskild internkontrollpunkt 2 Bemanning och arbetsbelastning
e) Rapport särskild internkontrollpunkt 3 IT-system
f) Regionala utvecklingsnämndens internkontrollplan 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Under det gånga året har Covid-19 pandemin påverkat förvaltningen.
Vad gäller internkontrollpunkten Framtagandet av den regionala utvecklingsstrategin kan konstateras att processen för framtagandet av en den nya Dalastrategin fick en förlängd tidsplan. Detta i kombination med nya arbetssätt medförde att förvaltningen kunde genomföra uppdraget.
Inom internkontrollpunkten Bemanning och arbetsbelastning fick vissa verksamheter ökad arbetsbelastning på grund av pandemin. Detta medförde att vissa medarbetare erhöll andra arbetsuppgifter. Inom verksamhetsområdet samhällsplanering- och transportinfrastruktur är inte bemanningen tillräcklig i förhållande till uppdraget, då det många komplexa processer som pågår parallellt.
För internkontrollpunkten IT-system har Covid-19 haft den positiva effekten att användningen av digitala möten ökat. Dock kvarstår tekniska problem med användningen av Zoom och Teams. Därtill har verksamheten problem med ett svajigt nätverk, tillgång till skrivbordet, G: och H: samt saknar möjlighet att använda för verksamheten kritiska programvaror. Det senare gör att medarbetare tvingas använda egna datorer i sitt arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) 87 Intern kontroll och styrning
c) Rapport särskild internkontrollpunkt 1 Framtagande av den regionala utvecklingsstrategin
d) Rapport särskild internkontrollpunkt 2 Bemanning och arbetsbelastning
e) Rapport särskild internkontrollpunkt 3 IT-system
f) Regionala utvecklingsnämndens internkontrollplan 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Återremiss från regionstyrelsen angående ändringar i reglementet |
Diarienummer: RD19/03135 |
Ordförandens förslag:
1. Ändringar i reglementet antagna av regional utvecklingsnämnden den 16 oktober 2020, upphävs enligt protokollsutdrag från regionstyrelsen 28 oktober 2020.
Sammanfattning:
På regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 16 oktober 2020 antogs föreslagna ändringar i nämndens reglemente, gällande trafik-försörjningsprogram. Enligt förslaget skulle regionala utvecklingsnämnden från 1 januari 2021 ta över ansvaret för trafikförsörjningsprogrammet från kollektivtrafiknämnden.
På kollektivtrafiknämndens sammanträde den 21 oktober 2020 beslutades efter yrkande, att ansvaret för trafikförsörjningsprogrammet ska ligga kvar hos kollektivtrafiknämnden.
Regionstyrelsen beslutade den 28 oktober 2020 om återremiss i ärendena om flytt av trafikförsörjningsprogrammet från kollektivtrafiknämnden till regionala utvecklingsnämndens reglementen. Enligt yrkande ska kollektiv-trafiknämnden även fortsättningsvis ansvara för trafikförsörjnings-programmet. I och med detta beslut hävs beslutet om ändringar i regionala utvecklingsnämndens reglementet som antog den 16 oktober 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag regionstyrelsen 2020-10-28 § 134 Revidering av regionala utvecklingsnämndens reglemente
c) Protokollsutdrag regionstyrelsen 2020-10-28 § 135 Revidering av kollektivtrafiknämndens reglemente, flytt av funktion trafikförsörjning
d)Protokollsutdrag regionala utvecklingsnämnden 2020-10-16 § 64 Revidering av regionala utvecklingsnämndens reglemente
e)Protokollsutdrag kollektivtrafiknämndens 2020-10-21 § 52 Revidering av kollektivtrafiknämndens reglemente
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 16 oktober 2020 antogs föreslagna ändringar i nämndens reglemente, gällande trafik-försörjningsprogram. Enligt förslaget skulle regionala utvecklingsnämnden från 1 januari 2021 ta över ansvaret för trafikförsörjningsprogrammet från kollektivtrafiknämnden.
På kollektivtrafiknämndens sammanträde den 21 oktober 2020 beslutades efter yrkande, att ansvaret för trafikförsörjningsprogrammet ska ligga kvar hos kollektivtrafiknämnden.
Regionstyrelsen beslutade den 28 oktober 2020 om återremiss i ärendena om flytt av trafikförsörjningsprogrammet från kollektivtrafiknämnden till regionala utvecklingsnämndens reglementen. Enligt yrkande ska kollektiv-trafiknämnden även fortsättningsvis ansvara för trafikförsörjnings-programmet. I och med detta beslut hävs beslutet om ändringar i regionala utvecklingsnämndens reglementet som antog den 16 oktober 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag regionstyrelsen 2020-10-28 § 134 Revidering av regionala utvecklingsnämndens reglemente
c) Protokollsutdrag regionstyrelsen 2020-10-28 § 135 Revidering av kollektivtrafiknämndens reglemente, flytt av funktion trafikförsörjning
d)Protokollsutdrag regionala utvecklingsnämnden 2020-10-16 § 64 Revidering av regionala utvecklingsnämndens reglemente
e)Protokollsutdrag kollektivtrafiknämndens 2020-10-21 § 52 Revidering av kollektivtrafiknämndens reglemente | | |
| | |
| | | |   |
8 Återrapportering av villkorsbeslut 2020 |
Diarienummer: RD20/04802 |
Ordförandens förslag:
1. Återrapportering av villkorsbrev budgetåret 2020 för landstingen samt Gotlands kommun inom utgiftsområdena 1 Rikets styrelse, 19 Regional tillväxt, och 22 Kommunikationer fastställs.
Sammanfattning:
Regionerna och Gotlands kommun ska följa upp, utvärdera och årligen redovisa resultaten av det regionala tillväxtarbetet till regeringen. Återrapporteringen är en del av detta arbete och görs utifrån villkorsbeslut för 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återrapportering av villkorsbrev 2020
c) Villkorsbrev 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionerna och Gotlands kommun ska följa upp, utvärdera och årligen redovisa resultaten av det regionala tillväxtarbetet till regeringen. Återrapporteringen är en del av detta arbete och görs utifrån villkorsbeslut för 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Återrapportering av villkorsbrev 2020
c) Villkorsbrev 2020 | | |
| | |
| | | |   |
9 Beslut om fördelning av anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder inom utgiftsområde 19 Regional utveckling |
Diarienummer: RD20/05974 |
Ordförandens förslag:
1. I fördelningen av beslutsutrymme under 2021 bedöms 70 % användas för projektstöd och 30 % som företagsstöd samt stöd till kommersiell service.
2. Omfördelning med 10 % är möjlig.
Sammanfattning:
I det av regeringen årligen fastställda regleringsbrevet för budgetåret 2021 avseende anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder, tilldelas Region Dalarna en anslagsbudet på 77 000 tkr och ett beställningsbemyndigande om 165 000 tkr. Regionen beslutar själv hur dessa medel ska fördelas mellan projektverksamhet och regionala företagsstöd (inklusive stöd till kommersiell service).
Utifrån befintligt beslutsutrymme är förslaget att 70 % ska användas för projektstöd och 30 % till företagsstöd och stöd till kommersiell service.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regleringsbrev anslag 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I det av regeringen årligen fastställda regleringsbrevet för budgetåret 2021 avseende anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder, tilldelas Region Dalarna en anslagsbudet på 77 000 tkr och ett beställningsbemyndigande om 165 000 tkr. Regionen beslutar själv hur dessa medel ska fördelas mellan projektverksamhet och regionala företagsstöd (inklusive stöd till kommersiell service).
Utifrån befintligt beslutsutrymme är förslaget att 70 % ska användas för projektstöd och 30 % till företagsstöd och stöd till kommersiell service.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regleringsbrev anslag 2021 | | |
| | |
| | | |   |
10 Beslut om riktlinjer för projektstöd år 2021 |
Diarienummer: RD20/05885 |
Ordförandens förslag:
1. Riktlinjer för projektstöd år 2021 fastställs.
2. Riktlinjerna för projektstöd gäller från och med den 1 mars 2021.
Sammanfattning:
Region Dalarna har i uppgift att handlägga och besluta om projektstöd under statens utgiftsområde 19 Regional utveckling, anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. Riktlinjerna för projektstöd ska vara en vägledning och en hjälp i bedömningen av projektstöd i Dalarnas län och de uppdateras årligen.
Som grund till riktlinjerna ligger förordning (SFS 2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken samt förordning (SFS 2017:583) om regionalt tillväxtarbete. Beslut om projektstöd förhåller sig även till ”Nationell strategi för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft 2015-2020” samt den regionala utvecklingsstrategin, Dalastrategin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer projektstöd, anslag 1:1 regionala tillväxtåtgärder 2021.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har i uppgift att handlägga och besluta om projektstöd under statens utgiftsområde 19 Regional utveckling, anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. Riktlinjerna för projektstöd ska vara en vägledning och en hjälp i bedömningen av projektstöd i Dalarnas län och de uppdateras årligen.
Som grund till riktlinjerna ligger förordning (SFS 2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken samt förordning (SFS 2017:583) om regionalt tillväxtarbete. Beslut om projektstöd förhåller sig även till ”Nationell strategi för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft 2015-2020” samt den regionala utvecklingsstrategin, Dalastrategin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer projektstöd, anslag 1:1 regionala tillväxtåtgärder 2021. | | |
| | |
| | | |   |
11 Beslut om riktlinjer för företagsstöd år 2021 |
Diarienummer: RD20/05027 |
Ordförandens förslag:
1. Riktlinjer företagsstöd (anslag 1:1 regionala tillväxtåtgärder) 2021 fastställs.
2. Riktlinjerna företagsstöd gäller från och med den 1 mars 2021.
Sammanfattning:
Region Dalarna har i uppgift att handlägga och besluta om företagsstöd inom statens utgiftsområde 19 Regional tillväxt och anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. Det är förordningarna SFS 2015:210 och SFS 2015:211 som styr vilka företagsstöd som kan lämnas.
De vanligaste stöden är för närvarande Mikrostöd och Konsultcheckar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer företagsstöd 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har i uppgift att handlägga och besluta om företagsstöd inom statens utgiftsområde 19 Regional tillväxt och anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. Det är förordningarna SFS 2015:210 och SFS 2015:211 som styr vilka företagsstöd som kan lämnas.
De vanligaste stöden är för närvarande Mikrostöd och Konsultcheckar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer företagsstöd 2021 | | |
| | |
| | | |   |
12 Beslut om riktlinjer till kommersiell service år 2021 |
Diarienummer: RD20/05912 |
Ordförandens förslag:
1. 1. Riktlinjer för stöd till kommersiell service år 2021 fastställs.
2. 2. Riktlinjerna för stöd till kommersiell service gäller från och med den 1 mars 2021
Sammanfattning:
Region Dalarna har i uppgift att främja kommersiell service i gles- och landsbygder genom Dalarnas Regionala Serviceprogram (RSP). Kommuner och företag kan få stöd enligt förordningen om stöd till kommersiell service (SFS 2000:284).
Syftet med stöden är att bidra till att upprätthålla en försörjning av dagligvaror som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga förhållanden. Stöd enligt förordningen ska bidra till att uppfylla målen för den regionala tillväxtpolitiken.
Förutom beskrivning av ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer stöd till kommersiell service
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har i uppgift att främja kommersiell service i gles- och landsbygder genom Dalarnas Regionala Serviceprogram (RSP). Kommuner och företag kan få stöd enligt förordningen om stöd till kommersiell service (SFS 2000:284).
Syftet med stöden är att bidra till att upprätthålla en försörjning av dagligvaror som är tillfredsställande med hänsyn till geografiska och befolkningsmässiga förhållanden. Stöd enligt förordningen ska bidra till att uppfylla målen för den regionala tillväxtpolitiken.
Förutom beskrivning av ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinjer stöd till kommersiell service | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på remiss En utvecklad organisation för lokal statlig service slutredovisning, Ds 2020:29 |
Diarienummer: RD21/00686 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämnden ställer sig bakom Sveriges kommuner och regioners yttrande. med
2. Regionala utvecklingsnämnden lämnar ett fördjupat yttrande till regeringskansliet enligt remissvar daterat 2021 02-24.
Sammanfattning:
Region Dalarna är inte utpekad remissinstans men vill ta tillfället i akt och svara på remissen, En utvecklad organisation för lokal statlig service -slutredovisning. Det är en utredning vars uppdrag har varit att analysera och föreslå hur serviceverksamheten vid de statliga servicekontoren kan utvecklas. Det handlar främst om på vilka orter nya servicekontor bör etableras och om fler myndigheter kan knytas till servicesamverkan. Valet av lokalisering i utredningen bygger bland annat på demografiska och geografiska faktorer. Under år 2021 är det planerat man ska komma upp i 121 kontor i landet. I Dalarna finns sju servicekontor: Avesta, Borlänge, Falun, Ludvika, Malung, Mora och det senaste Vansbro som etablerades 2020. Utredningen föreslår att 15 nya kontor öppnas i kommuner i gles- och landsbygd, ingen av dessa gäller Dalarna. Region Dalarna ser positivt på att ytterligare statliga servicefunktioner kan erbjudas till medborgarna via servicekontor och ställer sig bakom SKRs remissvar. I Region Dalarnas fördjupade yttrande påtalas behovet av en ökad statlig närvaro i alla delar av länet och yrkar på att servicekontor ska finnas i Dalarnas samtliga femton kommuner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande Region Dalarna En utvecklad organisation för lokal statlig service
c) Remiss En utvecklad organisation for lokal statlig service, Ds 2020:29
d) Remissinstanser En utvecklad organisation for lokal statlig service
e) Yttrande SKR En utvecklad organisation för lokal statlig service
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna är inte utpekad remissinstans men vill ta tillfället i akt och svara på remissen, En utvecklad organisation för lokal statlig service -slutredovisning. Det är en utredning vars uppdrag har varit att analysera och föreslå hur serviceverksamheten vid de statliga servicekontoren kan utvecklas. Det handlar främst om på vilka orter nya servicekontor bör etableras och om fler myndigheter kan knytas till servicesamverkan. Valet av lokalisering i utredningen bygger bland annat på demografiska och geografiska faktorer. Under år 2021 är det planerat man ska komma upp i 121 kontor i landet. I Dalarna finns sju servicekontor: Avesta, Borlänge, Falun, Ludvika, Malung, Mora och det senaste Vansbro som etablerades 2020. Utredningen föreslår att 15 nya kontor öppnas i kommuner i gles- och landsbygd, ingen av dessa gäller Dalarna. Region Dalarna ser positivt på att ytterligare statliga servicefunktioner kan erbjudas till medborgarna via servicekontor och ställer sig bakom SKRs remissvar. I Region Dalarnas fördjupade yttrande påtalas behovet av en ökad statlig närvaro i alla delar av länet och yrkar på att servicekontor ska finnas i Dalarnas samtliga femton kommuner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande Region Dalarna En utvecklad organisation för lokal statlig service
c) Remiss En utvecklad organisation for lokal statlig service, Ds 2020:29
d) Remissinstanser En utvecklad organisation for lokal statlig service
e) Yttrande SKR En utvecklad organisation för lokal statlig service | | |
| | |
| | | |   |
14 Beslut om hantering av remiss Region Dalarnas Hållbarhetsprogram 2021-2025 |
Diarienummer: RD21/00565 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämndens presidium uppdras att besluta om remissvaret gällande Region Dalarnas Hållbarhetsprogram 2021-2025.
2. Remissvaret delges regionala utvecklingsnämnden den 20 april 2021.
Sammanfattning:
Central förvaltnings hållbarhetsavdelning har arbetat fram ett förslag till Hållbarhetsprogram för Region Dalarnas verksamhet i enlighet med Agenda 2030. Arbetet har skett i samverkan med Region Dalarnas samtliga förvaltningar. Regionstyrelsens AU har beslutat att förslaget till Region Dalarnas Hållbarhetsprogram ska gå ut på intern remiss. Hållbarhetsprogrammet ska vara vägledande för Region Dalarnas samtliga verksamheter och integreras i ordinarie styrning och ledning och ska integreras i det nya ledningssystemet och leda till ett systematiskt hållbarhetsarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Region Dalarnas Hållbarhetsprogram
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Central förvaltnings hållbarhetsavdelning har arbetat fram ett förslag till Hållbarhetsprogram för Region Dalarnas verksamhet i enlighet med Agenda 2030. Arbetet har skett i samverkan med Region Dalarnas samtliga förvaltningar. Regionstyrelsens AU har beslutat att förslaget till Region Dalarnas Hållbarhetsprogram ska gå ut på intern remiss. Hållbarhetsprogrammet ska vara vägledande för Region Dalarnas samtliga verksamheter och integreras i ordinarie styrning och ledning och ska integreras i det nya ledningssystemet och leda till ett systematiskt hållbarhetsarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Region Dalarnas Hållbarhetsprogram | | |
| | |
| | | |   |
15 Fastställande av kompletterande faktaunderlag till gällande regional systemanalys |
Diarienummer: RD20/05403 |
Ordförandens förslag:
1. Komplettering av regional systemanalys Dalarna - underlag för transportinfrastrukturplanering fastställs
Sammanfattning:
Regeringen har uttryckt att det finns ett behov av att analyser och underlag inför kommande åtgärdsplanering/planrevidering i ökad utsträckning samordnas med regionala strategier och planer. Underlag har redovisats till Trafikverket 31 augusti 2020 som underlag för arbetet med inriktningsunderlaget inför infrastrukturpropositionen.
Trafikverket erbjuder regionerna att lämna in ytterligare underlag som kan vara av väsentlig betydelse inför Trafikverkets framtagande av förslag till att ta fram en ny nationell transportplan för perioden 2022-2033/2037. Det kan handla om underlag i form av regionala systemanalyser eller motsvarande samt angelägna åtgärder inom transportområdet för att bidra till mål i regionala utvecklingsstrategier länets transportsystem.
Kompletteringen avser främst uppdatering av den befintliga regionala systemanalysens avsnitt 3.2 Planeringsförutsättningar - nuläge och utvecklingstendenser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Komplettering av regional systemanalys Dalarna - underlag för transportinfrastruktur
c) Regional systemanalys - underlag för transportinfrastrukturplanering (December 2016)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen har uttryckt att det finns ett behov av att analyser och underlag inför kommande åtgärdsplanering/planrevidering i ökad utsträckning samordnas med regionala strategier och planer. Underlag har redovisats till Trafikverket 31 augusti 2020 som underlag för arbetet med inriktningsunderlaget inför infrastrukturpropositionen.
Trafikverket erbjuder regionerna att lämna in ytterligare underlag som kan vara av väsentlig betydelse inför Trafikverkets framtagande av förslag till att ta fram en ny nationell transportplan för perioden 2022-2033/2037. Det kan handla om underlag i form av regionala systemanalyser eller motsvarande samt angelägna åtgärder inom transportområdet för att bidra till mål i regionala utvecklingsstrategier länets transportsystem.
Kompletteringen avser främst uppdatering av den befintliga regionala systemanalysens avsnitt 3.2 Planeringsförutsättningar - nuläge och utvecklingstendenser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Komplettering av regional systemanalys Dalarna - underlag för transportinfrastruktur
c) Regional systemanalys - underlag för transportinfrastrukturplanering (December 2016) | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|