Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2021-02-23_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarorätt för de politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla ledamöter medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Förvaltningschefen
T.f. Förvaltningschef Hälso- och sjukvården Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport
Förvaltningschef Hörsel och syn Helena Strandberg
Skriftlig rapport
B Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Åse Golles
Förvaltningscontroller Anna Hanser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B) T.f. förvaltningschef
C) Upphandlingschef
D) T.f. biträdande upphandlingschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Aktuell information angående covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Vaccinationsplan för covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Plan för hantering av uppskjuten vård |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 2
b) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 3
c) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 4
d) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 5
e) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 6
f) Vårdgarantirapport december 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Verksamhetsberättelse 2020 Hälso- och sjukvårdsförvaltningen |
Diarienummer: RD21/00473 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2020 för Hälso- och sjukvården enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen sammanfattas verksamhetsåret 2020 utifrån ett verksamhets- ekonomi- och personalperspektiv samt ger en kort inblick i 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2020 för Hälso- och sjukvård samt respektive division [publiceras inom kort]
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen sammanfattas verksamhetsåret 2020 utifrån ett verksamhets- ekonomi- och personalperspektiv samt ger en kort inblick i 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2020 för Hälso- och sjukvård samt respektive division [publiceras inom kort] | | |
| | |
| | | |   |
10 Verksamhetsberättelse 2020, Hörsel och syn |
Diarienummer: RD21/00668 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2020 för förvaltning Hörsel och Syn Region Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Förvaltningens resultat är +1, 7 mnkr. Många av de avvikelser som finns på både intäktssidan och kostnadssidan är effekter av covid-19.
Förvaltningen har varit framgångsrik med att ställa om istället för att ställa in, särskilt inom tolkverksamheten, men även gällande distansbesök och distansmöten inom alla verksamhetens områden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningens resultat är +1, 7 mnkr. Många av de avvikelser som finns på både intäktssidan och kostnadssidan är effekter av covid-19.
Förvaltningen har varit framgångsrik med att ställa om istället för att ställa in, särskilt inom tolkverksamheten, men även gällande distansbesök och distansmöten inom alla verksamhetens områden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2020 | | |
| | |
| | | |   |
11 Uppföljning av internkontrollplan 2020, Hälso- och sjukvård Dalarna |
Diarienummer: RD20/00428 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2020 för Hälso- och sjukvård Dalarna godkänns.
Sammanfattning:
För verksamhetsåret 2019 har elva kontrollmoment identifierats och hanterats enligt den av Hälso- och sjukvårdsnämnden fastställda internkontrollplanen. Alla kontrollmoment utom ett har genomförts och redovisas i Uppföljningsrapport, bilaga b). Matrisöversikt för internkontrollplanen redovisas i bilaga c). Samtliga kontrollmoment redovisas specifikt i bilaga d)-n).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljningsrapport Intern styrning och kontroll Hälso- och sjukvård Dalarna
c) Internkontrollplan 2020 matris
d) Kontrollpunkt 1: Uppföljning av vårdgarantin
e) Kontrollpunkt 2: Uppföljning av arbetsmiljöpolicy
f) Kontrollpunkt 3: Uppföljning av medarbetarenkät
g) Kontrollpunkt 4: Förekomst av bisysslor i konkurrerande verksamhet
h) Kontrollpunkt 5: Uppdrag och mandat för chefsrollen
i) Kontrollpunkt 6: Systematiskt miljöarbete
j) Kontrollpunkt 7: Registrering av avtal i Avtalsdatabasen
k) Kontrollpunkt 8: Kontrollera att kostnadsutvecklingen inte överstiger fastslagen nivå
l) Kontrollpunkt 9: Kontroll av beslutsattester
m) Kontrollpunkt 10: Investeringsplan för medicintekniska produkter
n) Kontrollpunkt 11: Punktprevalensmätningar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För verksamhetsåret 2019 har elva kontrollmoment identifierats och hanterats enligt den av Hälso- och sjukvårdsnämnden fastställda internkontrollplanen. Alla kontrollmoment utom ett har genomförts och redovisas i Uppföljningsrapport, bilaga b). Matrisöversikt för internkontrollplanen redovisas i bilaga c). Samtliga kontrollmoment redovisas specifikt i bilaga d)-n).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljningsrapport Intern styrning och kontroll Hälso- och sjukvård Dalarna
c) Internkontrollplan 2020 matris
d) Kontrollpunkt 1: Uppföljning av vårdgarantin
e) Kontrollpunkt 2: Uppföljning av arbetsmiljöpolicy
f) Kontrollpunkt 3: Uppföljning av medarbetarenkät
g) Kontrollpunkt 4: Förekomst av bisysslor i konkurrerande verksamhet
h) Kontrollpunkt 5: Uppdrag och mandat för chefsrollen
i) Kontrollpunkt 6: Systematiskt miljöarbete
j) Kontrollpunkt 7: Registrering av avtal i Avtalsdatabasen
k) Kontrollpunkt 8: Kontrollera att kostnadsutvecklingen inte överstiger fastslagen nivå
l) Kontrollpunkt 9: Kontroll av beslutsattester
m) Kontrollpunkt 10: Investeringsplan för medicintekniska produkter
n) Kontrollpunkt 11: Punktprevalensmätningar | | |
| | |
| | | |   |
12 Uppföljning av internkontrollplan 2020, Hörsel och syn |
Diarienummer: RD20/05882 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2020 för förvaltning Hörsel och Syn Region Dalarna enlig bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Uppföljning av internkontrollplan 2020 för Hörsel och Syn Region Dalarna baserades bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes under 2019. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro.
Uppföljning av internkontrollpunkterna har skett i juni och i december.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2020
c) Uppföljning av internkontrollplan 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Uppföljning av internkontrollplan 2020 för Hörsel och Syn Region Dalarna baserades bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes under 2019. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro.
Uppföljning av internkontrollpunkterna har skett i juni och i december.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2020
c) Uppföljning av internkontrollplan 2020 | | |
| | |
| | | |   |
13 Strategi för suicidprevention |
Diarienummer: RD20/04570 |
Ordförandens förslag:
1. Strategi för suicidprevention enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarnas har som mål att göra Dalarna till en ännu bättre plats att bo och leva på och som en del i denna vision och målsättning är det viktigt att inkludera ett preventivt arbete kring risk för suicid/självmord.
Strategin innehåller förslag på aktiviteter på en samhällsnivå och ett sådant exempel är aktiviteter för att minska alkoholkonsumtion och substansberoende. Det behövs återkommande och upprepande information riktade till befolkningen. Aktiviteter för personalen som handlar om att höja kompetensen inom området är av stor vikt.
Som arbetsgivare behöver Region Dalarna utarbeta centrala och lokala riktlinjer för hur hantering och bemötande av anställdas psykiska ohälsa, allvarliga självmordstankar och suicid. Detta finns som en aktivitet i strategin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi för suicidprevention
c) Protokollsutdrag Hållbarhetsberedningen 2021-02-04
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas har som mål att göra Dalarna till en ännu bättre plats att bo och leva på och som en del i denna vision och målsättning är det viktigt att inkludera ett preventivt arbete kring risk för suicid/självmord.
Strategin innehåller förslag på aktiviteter på en samhällsnivå och ett sådant exempel är aktiviteter för att minska alkoholkonsumtion och substansberoende. Det behövs återkommande och upprepande information riktade till befolkningen. Aktiviteter för personalen som handlar om att höja kompetensen inom området är av stor vikt.
Som arbetsgivare behöver Region Dalarna utarbeta centrala och lokala riktlinjer för hur hantering och bemötande av anställdas psykiska ohälsa, allvarliga självmordstankar och suicid. Detta finns som en aktivitet i strategin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi för suicidprevention
c) Protokollsutdrag Hållbarhetsberedningen 2021-02-04 | | |
| | |
| | | |   |
14 Utredning av patientsäkerhet inom akutpsykiatrin |
Diarienummer: RD20/05257 |
Ordförandens förslag:
1. Omorganisation av akutpsykiatrin i syfte att stärka patientsäkerheten, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Utredningen initierades utifrån identifierade brister i patientsäkerhet inom akutpsykiatrin. Den identifierade bristen grundar sig i avsaknaden av psykiatrisk konsultation på den somatiska akuten i Falun. Denna akut har ca 200 besök per dygn varav 10% är av psykiatrisk karaktär. Detta innebär att patienters vårdbehov inte uppfylls på det ställe de söker vård mest och hänvisas vidare till jourmottagningen i Säter. Detta innebär en risk för patientsäkerhet under transport och ett onödigt lidande för patienten.
Utredningen innehåller en organisationsbeskrivning och förslag på omorganisation som syftar till att stärka patientsäkerheten samt risk- och konsekvensanalyser av en sådan förändring. Förslaget innefattar anpassningar av produktion och flytt av platser, psykiatrisk jourmottagning samt ECT-enheten från Säter till Falun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningsrapport
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-10-15 §77
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Utredningen initierades utifrån identifierade brister i patientsäkerhet inom akutpsykiatrin. Den identifierade bristen grundar sig i avsaknaden av psykiatrisk konsultation på den somatiska akuten i Falun. Denna akut har ca 200 besök per dygn varav 10% är av psykiatrisk karaktär. Detta innebär att patienters vårdbehov inte uppfylls på det ställe de söker vård mest och hänvisas vidare till jourmottagningen i Säter. Detta innebär en risk för patientsäkerhet under transport och ett onödigt lidande för patienten.
Utredningen innehåller en organisationsbeskrivning och förslag på omorganisation som syftar till att stärka patientsäkerheten samt risk- och konsekvensanalyser av en sådan förändring. Förslaget innefattar anpassningar av produktion och flytt av platser, psykiatrisk jourmottagning samt ECT-enheten från Säter till Falun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningsrapport
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-10-15 §77 | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på utredningsuppdrag till Hälso- och sjukvårdsdirektören avseende utredning om förutsättningar för säkrare och tryggare mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/03148 |
Ordförandens förslag:
1. Utredningen om förutsättningar för säkrare och tryggare mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna enligt bilaga b), godkänns.
2. T.f. Hälso- och sjukvårdsdirektör uppdras att genomföra förslag till åtgärder som presenteras i handlingsplan, bilaga c).
3. Finansiering år 2021 av projektledare med summan 500 tkr sker genom de statliga bidragen för personcentrerad, tillgänglig och jämlik hälso- och sjukvård för graviditet, förlossning och eftervård, 2021-2022.
4. T.f. Hälso- och sjukvårdsdirektör uppdras att utreda förslagets kostnader för år 2022-2023 enligt handlingsplan, bilaga c).
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande gav 2020-06-09 hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att utreda möjligheterna till och konsekvenserna av en ny modell för mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna. Den nya modellen ska ge ökad trygghet och valfrihet för födande kvinnor och deras familjer. Uppdraget är en prioriterad punkt i regionplanen 2021-2023. Utredningsuppdraget bör belysa hur tryggheten och egenmakten kan öka genom en förstärkt valfrihet och tillgänglighet inom mödrahälsovården, förlossningsvården och eftervården i hela Dalarna.
I utredningen föreslås rekommendationer och förslag för fortsatt ekonomisk hållbar och medicinskt säker utveckling av mödrahälso- och förlossningsvård i Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning om förutsättningar för säkrare och tryggare mödravård och förlossningsvård i Region Dalarna
c) Handlingsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande gav 2020-06-09 hälso- och sjukvårdsdirektören i uppdrag att utreda möjligheterna till och konsekvenserna av en ny modell för mödrahälsovård och förlossningsvård i Region Dalarna. Den nya modellen ska ge ökad trygghet och valfrihet för födande kvinnor och deras familjer. Uppdraget är en prioriterad punkt i regionplanen 2021-2023. Utredningsuppdraget bör belysa hur tryggheten och egenmakten kan öka genom en förstärkt valfrihet och tillgänglighet inom mödrahälsovården, förlossningsvården och eftervården i hela Dalarna.
I utredningen föreslås rekommendationer och förslag för fortsatt ekonomisk hållbar och medicinskt säker utveckling av mödrahälso- och förlossningsvård i Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning om förutsättningar för säkrare och tryggare mödravård och förlossningsvård i Region Dalarna
c) Handlingsplan | | |
| | |
| | | |   |
16 Återrapportering av uppdrag att göra uppföljning av hälso- och sjukvårdens arbete mot våld i nära relationer |
Diarienummer: RD20/05943 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljningsrapport enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Framtagen rapport beskriver nuläget inom Hälso- och sjukvården gällande arbete med våld i nära relationer. Förslag till återkommande uppföljning inom ordinarie uppföljningssystem inom ramen för regionens kommande hållbarhetsprogram.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljningsrapport
c) Riktlinjer från 23 verksamheter
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Framtagen rapport beskriver nuläget inom Hälso- och sjukvården gällande arbete med våld i nära relationer. Förslag till återkommande uppföljning inom ordinarie uppföljningssystem inom ramen för regionens kommande hållbarhetsprogram.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljningsrapport
c) Riktlinjer från 23 verksamheter | | |
| | |
| | | |   |
17 Tryggare och säkrare vård för sköra äldre |
Diarienummer: RD21/00702 |
Ordförandens förslag:
Handlingar skickas ut i senare skede.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på revisionsrapport: Granskning av läkemedelsförsörjningen i Region Dalarna ställd till Hälso- och sjukvårdsnämnden |
Diarienummer: RD20/05590 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på revisionsrapport enligt bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
En granskning av läkemedelsförsörjningen i Region Dalarna har utförts av KomRedo AB på uppdrag av Region Dalarnas revisorer och överlämnades i november 2020 till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden för åtgärd.
Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömningen att Region Dalarna har en läkemedelsförsörjning som i normalfallet är ändamålsenlig och effektiv. Även läkemedelsförsörjningen i brist- och krissituationer bedöms i allt väsentligt vara säkerställd.
Att läkemedelsförsörjningen i regionen drivs i egen regi innebär en långsiktighet och möjlighet till styrning och utveckling inom regionen. För att beskriva den långsiktiga viljeinriktningen och tydliggöra utvecklingsmöjligheter behöver regionen utforma en läkemedelsstrategi. En sådan strategi behöver arbetas fram med engagemang från flera förvaltningar och funktioner i regionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En granskning av läkemedelsförsörjningen i Region Dalarna har utförts av KomRedo AB på uppdrag av Region Dalarnas revisorer och överlämnades i november 2020 till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden för åtgärd.
Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömningen att Region Dalarna har en läkemedelsförsörjning som i normalfallet är ändamålsenlig och effektiv. Även läkemedelsförsörjningen i brist- och krissituationer bedöms i allt väsentligt vara säkerställd.
Att läkemedelsförsörjningen i regionen drivs i egen regi innebär en långsiktighet och möjlighet till styrning och utveckling inom regionen. För att beskriva den långsiktiga viljeinriktningen och tydliggöra utvecklingsmöjligheter behöver regionen utforma en läkemedelsstrategi. En sådan strategi behöver arbetas fram med engagemang från flera förvaltningar och funktioner i regionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på revisionsrapport: Granskning av förutsättningar för ledarskap ställd till Hälso- och sjukvårdsnämnden |
Diarienummer: RD20/05593 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på revisionsrapport enligt bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden bör enligt en granskningsrapport från revisorerna i större utsträckning arbeta med strategisk och kunskapsbaserad ledarskapsutveckling, i syfte att skapa bättre förutsättningar för chefer och ledare att utöva sitt ledarskap. Nämnden anser att ledarskapsfrågor är mycket komplexa och omfattar flera dimensioner. För att bedriva ett framgångsrikt arbete med ledarskap fordras en regelbunden samverkan både inom nämndorganisationen och med Region Dalarnas HR-enhet. Hälso- och sjukvårdsnämnden avser att under 2021 initiera denna typ av samverkan och öka kontakterna med HR-enheten. Nämnden önskar vara en aktiv part när det gäller uppfyllandet av organisationens mål och säkerställandet av chefers förutsättningar att utöva ledarskap.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden bör enligt en granskningsrapport från revisorerna i större utsträckning arbeta med strategisk och kunskapsbaserad ledarskapsutveckling, i syfte att skapa bättre förutsättningar för chefer och ledare att utöva sitt ledarskap. Nämnden anser att ledarskapsfrågor är mycket komplexa och omfattar flera dimensioner. För att bedriva ett framgångsrikt arbete med ledarskap fordras en regelbunden samverkan både inom nämndorganisationen och med Region Dalarnas HR-enhet. Hälso- och sjukvårdsnämnden avser att under 2021 initiera denna typ av samverkan och öka kontakterna med HR-enheten. Nämnden önskar vara en aktiv part när det gäller uppfyllandet av organisationens mål och säkerställandet av chefers förutsättningar att utöva ledarskap.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Ändring i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2008:18) om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård |
Diarienummer: RD21/00423 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över remiss från Socialstyrelsen - ändring i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2008:18) om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Konsekvensutredning
d) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över remiss från Socialstyrelsen - ändring i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2008:18) om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Konsekvensutredning
d) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|