Dagordning | |
  Patientnämnd_2021-02-17_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla nämndsdeltagare medges att delta via distans vid dagens sammanträde
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Information lämnas om:
A. Förvaltningschef, Anna Sörebö
*Rekrytering
*Lägesrapport analysrapport div Kirurgi
Skriftlig rapport
* Redovisning av genomförda informationsinsatser
* Redovisning av deltagande vid utbildningar, konferenser och studiebesök
B. Patientnämndens ledamöter
C. Chefläkare, Anna Svärd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser mm läggs till handlingarna
A. Diarienummer RD21/00169
Redovisning av andelen avslutade ärenden fördelat per huvudkategori och kön under perioden 2020-10-13—2021-01-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Grafisk presentation
B.
Presentation av exempelärenden. Avslutade patientnämndsärenden under perioden 2020-10-13--2021-01-19 från olika verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
B) Exempelärenden
C. Diarienummer RD21/00170
Analys av covid-19 relaterade ärenden, Patientnämnden Dalarna
I ärendet redovisas följande dokument:
C) Analys av covid-19 relaterade ärenden
D) Statistik avseende covid-19
D. Diarienummer RD20/04852
Analys av ärenden som avser barn, Patientnämnden Dalarna
I ärendet redovisas följande dokument:
E) Instruktion från IVO
F) Analys av ärenden som avser barn
G) Statistik avseende 2020 års patientnämndsärenden
E. Diarienummer RD21/00171
Statistikunderlag till myndigheten för vård- och omsorgsanalys
I ärendet redovisas följande dokument:
H) Förfrågan om underlag
I) Patientnämnden Dalarnas statistikunderlag
F. Diarienummer RD20/03084
IVO:s tillsyn Covid-19
I ärendet redovisas följande dokument:
J) Beslut ang tillsyn RDL
K) Svar till IVO tillsyn Covid-19 äldre
G. Diarienummer RD21/00340
Inera 1177 Klagomålshantering
I ärendet redovisas följande dokument:
L) Projektdirektiv 1177 Klagomålshantering
H. Diarienummer RD20/03559
Sammanträdesplan 2021, Patientnämnden Dalarna
I ärendet redovisas följande dokument:
M) Sammanträdesplan 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet
A. Diarienummer RD21/00116
Patientnämndens delegeringsbeslut RD19/00251 (1.1) för perioden 2020-10-13--2021-01-19
Nya förordnanden av stödperson: 6 st.
Avslutade förordnanden av stödperson: 5 st.
Antal pågående stödpersonsuppdrag 2021-01-19: 59 st
B. Dnr RD21/00168
Patientnämndens delegeringsbeslut RD19/00251 (1.2) för perioden 2020-10-13--2021-01-19
Avslutade patientnämndsärenden: 272 st
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Patientnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Verksamhetsberättelse 2020 - Patientnämnden |
Diarienummer: RD21/00167 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden godkänner redovisad verksamhetsberättelse för 2020.
Sammanfattning:
Verksamheten inom patientnämnden har under året präglats av Coronapandemin utifrån flera perspektiv. Måluppfyllelsen är trots detta god, 4 av 12 nyckeltal har inte uppnåtts helt. Bedömningen är att dessa mål hade kunnat uppnås vid frånvaro av pandemi. Bokslutet redovisar ett positivt resultat som kan förklaras med minskade lönekostnader då 1,5 sjukskötersketjänst lånats ut till hälso- och sjukvården med anledning av Covid-19. Vidare har Covid 19 bidragit till lägre kostnader för arvoden och reseersättningar till stödpersoner samt politiska ledamöter. För övrigt har fokus under detta år varit att hantera inkomna synpunkter och klagomål med begränsade resurser. Antalet registrerade patientnämndsärenden har minskat 9,3% jämfört med 2019. Antalet stödpersonsärenden har minskat med 4,8% jämfört med 2019. Efter pandemins utbrott har de flesta informationstillfällena ställts in och information har endast skett digitalt till några få målgrupper.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsberättelse 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamheten inom patientnämnden har under året präglats av Coronapandemin utifrån flera perspektiv. Måluppfyllelsen är trots detta god, 4 av 12 nyckeltal har inte uppnåtts helt. Bedömningen är att dessa mål hade kunnat uppnås vid frånvaro av pandemi. Bokslutet redovisar ett positivt resultat som kan förklaras med minskade lönekostnader då 1,5 sjukskötersketjänst lånats ut till hälso- och sjukvården med anledning av Covid-19. Vidare har Covid 19 bidragit till lägre kostnader för arvoden och reseersättningar till stödpersoner samt politiska ledamöter. För övrigt har fokus under detta år varit att hantera inkomna synpunkter och klagomål med begränsade resurser. Antalet registrerade patientnämndsärenden har minskat 9,3% jämfört med 2019. Antalet stödpersonsärenden har minskat med 4,8% jämfört med 2019. Efter pandemins utbrott har de flesta informationstillfällena ställts in och information har endast skett digitalt till några få målgrupper.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsberättelse 2020 | | |
| | |
| | | |   |
6 Rapportering intern styrning och kontroll 2020 |
Diarienummer: RD19/05952 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden beslutar att godkänna rapporten avseende Intern styrning och kontroll 2020
Sammanfattning:
Förvaltningen har under 2020 arbetat utifrån framtagen plan för intern styrning och kontroll. Tre särskilda internkontrollaktiviteter är genomförda och avslutade enligt fastställd tidplan. Förvaltningen påbörjade framtagning av en informationssäkerhetsplan men har inte haft möjlighet att slutföra detta pga. Covid-19. De regelbundna kontrollerna avseende utbetalningar av arvoden och reseersättningar till stödpersoner och politiska ledamöter visar inte på några oegentligheter. Det finns svårigheter i att mäta medarbetarnöjdhet inom förvaltningen då regionens medarbetarenkät kräver fler än sju medarbetare för att få ett resultat på enhetsnivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Plan för Intern styrning och kontroll 2020
C) Intern kontrollplan 2020
D) Rapport Intern styrning och kontroll 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningen har under 2020 arbetat utifrån framtagen plan för intern styrning och kontroll. Tre särskilda internkontrollaktiviteter är genomförda och avslutade enligt fastställd tidplan. Förvaltningen påbörjade framtagning av en informationssäkerhetsplan men har inte haft möjlighet att slutföra detta pga. Covid-19. De regelbundna kontrollerna avseende utbetalningar av arvoden och reseersättningar till stödpersoner och politiska ledamöter visar inte på några oegentligheter. Det finns svårigheter i att mäta medarbetarnöjdhet inom förvaltningen då regionens medarbetarenkät kräver fler än sju medarbetare för att få ett resultat på enhetsnivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Plan för Intern styrning och kontroll 2020
C) Intern kontrollplan 2020
D) Rapport Intern styrning och kontroll 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Remissversion Hållbarhetsprogram 2021-2025 |
Diarienummer: RD21/00597 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga C godkänns
Sammanfattning:
Patientnämnden har på uppdrag av regionstyrelsens arbetsutskott tagit del och besvarat remissversionen av Region Dalarnas hållbarhetsprogram 2021-2025.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Missiv och remissversion Hållbarhetsprogram 2021-2025
C) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientnämnden har på uppdrag av regionstyrelsens arbetsutskott tagit del och besvarat remissversionen av Region Dalarnas hållbarhetsprogram 2021-2025.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Missiv och remissversion Hållbarhetsprogram 2021-2025
C) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
|