Dagordning | |
  Regionstyrelsens arbetsutskott_2021-02-15_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöter och ersättare medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Ledningen informerar
Regiondirektör Anders Friberg
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Henrik Gaunitz
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Svensk Luftambulans. Reviderad förbundsordning SLA |
Diarienummer: RD20/06243 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Svensk luftambulans avseende en reviderad förbundsordning, enligt bilaga b, godkänns.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Region Dalarna har som medlem erhållit en möjlighet att besvara en remiss avseende en ny förbundsordning för kommunalförbundet Svensk luftambulans. Regionen har ett antal påpekande på det förslag som remitterats. Dessa framgår av bilaga b.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Remiss
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har som medlem erhållit en möjlighet att besvara en remiss avseende en ny förbundsordning för kommunalförbundet Svensk luftambulans. Regionen har ett antal påpekande på det förslag som remitterats. Dessa framgår av bilaga b.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Remiss | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Finansdepartementet - Vissa ändrade åldersgränser i skatte- och socialavgiftssystemet |
Diarienummer: RD20/06055 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga b, godkänns
Sammanfattning:
Finansdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på promemorian ”Vissa ändrade åldersgränser i skatte- och socialavgiftssystemet” då budgetpropositionen för 2021 aviserade att åldersgränserna i pensionssystemet och angränsande trygghetssystem bör ändras för att understödja över gången till ett förlängt arbetsliv (prop.2020/21:1 utg.omr.11 avsnitt 3.8). I propositionen aviserades även att vissa åldersgränser i skatte- och socialavgiftssystemet bör ändras 2023 respektive 2026 (prop. 2020/21:1 Förslag till statens budget, finansplan och skattefrågor avsnitt 13.11).
I promemorian föreslås att åldersgränsen för det förhöjda grundavdraget ändras från 65 till 66 år samt att socialavgifter och allmän löneavgift ska betalas till och med det år mottagaren av ersättningen fyller 66 år. De nya bestämmelserna föreslås gälla från och med den 1 januari 2023. Från och med 1 januari 2026 föreslås åldersgränserna motsvara riktåldern för pension, vilket innebär en ändring från 66 till 67 år.
Region Dalarna avstyrker förslaget i promemorian ”Vissa ändrade åldersgränser i skatte- och socialavgiftssystemet” då det innebär minskade incitament för att personer ska arbeta längre.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remissens innehållsförteckning och sammanfattning - Länk till remissen https://www.regeringen.se/4af28b/contentassets/4502e1a6ac1c400ba73cff0dbd56444f/vissa-andrade-aldersgranser-i-skatte--och-socialavgiftssystemet.pdf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Finansdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på promemorian ”Vissa ändrade åldersgränser i skatte- och socialavgiftssystemet” då budgetpropositionen för 2021 aviserade att åldersgränserna i pensionssystemet och angränsande trygghetssystem bör ändras för att understödja över gången till ett förlängt arbetsliv (prop.2020/21:1 utg.omr.11 avsnitt 3.8). I propositionen aviserades även att vissa åldersgränser i skatte- och socialavgiftssystemet bör ändras 2023 respektive 2026 (prop. 2020/21:1 Förslag till statens budget, finansplan och skattefrågor avsnitt 13.11).
I promemorian föreslås att åldersgränsen för det förhöjda grundavdraget ändras från 65 till 66 år samt att socialavgifter och allmän löneavgift ska betalas till och med det år mottagaren av ersättningen fyller 66 år. De nya bestämmelserna föreslås gälla från och med den 1 januari 2023. Från och med 1 januari 2026 föreslås åldersgränserna motsvara riktåldern för pension, vilket innebär en ändring från 66 till 67 år.
Region Dalarna avstyrker förslaget i promemorian ”Vissa ändrade åldersgränser i skatte- och socialavgiftssystemet” då det innebär minskade incitament för att personer ska arbeta längre.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remissens innehållsförteckning och sammanfattning - Länk till remissen https://www.regeringen.se/4af28b/contentassets/4502e1a6ac1c400ba73cff0dbd56444f/vissa-andrade-aldersgranser-i-skatte--och-socialavgiftssystemet.pdf | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Sametinget om Förslag till handlingsprogram för bevarande av de samiska språken |
Diarienummer: RD20/06057 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga b, godkänns
Sammanfattning:
Region Dalarna har givits möjlighet att lämna svar på remiss från Sametinget om Förslag till handlingsprogram för bevarande av de samiska språken. Region Dalarna ser positivt på ett samlat nationellt grepp samt en långsiktig samverkan för de samiska språkens överlevnad, där den offentliga sektorn såsom regioner är en viktig arena. För att lyckas vända den negativa språkutvecklingen krävs en övergripande nationell agenda. Vad det gäller regionernas språkförsörjning måste detta vara väl underbyggt i hela samhället för att regionerna ska kunna efterleva de språkkrav som ställs med anledning av lagen om nationella minoriteter.
Region Dalarna tillstyrker åtgärdsförslagen som rör samiska översättare och tolkar, uppdragsutbildning, föräldrastöd, Samernas bibliotek som resursbibliotek, stärkta läsfrämjande insatser, ett stärk nordiskt samarbete, samverkan för att höja status av samiska språken samt dialog med Nätverket för samisk hälsa, där Region Dalarna ingår. Region Dalarna tillstyrker ej generella kunskaper i språk som krav eller merit, om det inte är kopplat mot relevans till specifik tjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remissens innehållsförteckning och inledning - länk till remiss https://www.sametinget.se/151550
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har givits möjlighet att lämna svar på remiss från Sametinget om Förslag till handlingsprogram för bevarande av de samiska språken. Region Dalarna ser positivt på ett samlat nationellt grepp samt en långsiktig samverkan för de samiska språkens överlevnad, där den offentliga sektorn såsom regioner är en viktig arena. För att lyckas vända den negativa språkutvecklingen krävs en övergripande nationell agenda. Vad det gäller regionernas språkförsörjning måste detta vara väl underbyggt i hela samhället för att regionerna ska kunna efterleva de språkkrav som ställs med anledning av lagen om nationella minoriteter.
Region Dalarna tillstyrker åtgärdsförslagen som rör samiska översättare och tolkar, uppdragsutbildning, föräldrastöd, Samernas bibliotek som resursbibliotek, stärkta läsfrämjande insatser, ett stärk nordiskt samarbete, samverkan för att höja status av samiska språken samt dialog med Nätverket för samisk hälsa, där Region Dalarna ingår. Region Dalarna tillstyrker ej generella kunskaper i språk som krav eller merit, om det inte är kopplat mot relevans till specifik tjänst.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remissens innehållsförteckning och inledning - länk till remiss https://www.sametinget.se/151550 | | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på remiss från Institutet för språk och folkminnen (Isof) om Förslag till handlingsprogram för bevarande av de nationella minoritetsspråken |
Diarienummer: RD20/06059 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga b, godkänns
Sammanfattning:
Region Dalarna har givits möjlighet att lämna svar på remiss från Institutet för språk och folkminnen om Handlingsprogram för bevarande av de nationella minoritetsspråken finska, jiddisch, meänkieli och romska. Region Dalarna ser positivt på att främja möjligheterna för de nationella minoritetsspråken att revitaliseras och fortsätta som levande språk i Sverige.
Region Dalarna tillstyrker åtgärdsförslag rörande ökad information till allmänhet och till offentlig sektor via informationsportal samt obligatorisk webbutbildning, språkresurscentrum på regional eller kommunal nivå, bidrag för korttidsstudier samt riktade anslag till studieförbund och folkhögskolor, uppdragsutbildningar av översättare samt fastställda ramavtal, stärkt föräldrastöd samt resursbibliotek för de nationella minoritetsspråken. Region Dalarna förordar dessutom ytterligare medel till Kultursamverkansmodellen för att stärka kulturaktiviteter riktade mot Sveriges nationella minoriteter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remissens innehållsförteckning och inledning - länk till remissen https://www.isof.se/download/18.fcec8c41745101e2a318c06/1599221239253/Isof_Handlingsprogram_2020.pdf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har givits möjlighet att lämna svar på remiss från Institutet för språk och folkminnen om Handlingsprogram för bevarande av de nationella minoritetsspråken finska, jiddisch, meänkieli och romska. Region Dalarna ser positivt på att främja möjligheterna för de nationella minoritetsspråken att revitaliseras och fortsätta som levande språk i Sverige.
Region Dalarna tillstyrker åtgärdsförslag rörande ökad information till allmänhet och till offentlig sektor via informationsportal samt obligatorisk webbutbildning, språkresurscentrum på regional eller kommunal nivå, bidrag för korttidsstudier samt riktade anslag till studieförbund och folkhögskolor, uppdragsutbildningar av översättare samt fastställda ramavtal, stärkt föräldrastöd samt resursbibliotek för de nationella minoritetsspråken. Region Dalarna förordar dessutom ytterligare medel till Kultursamverkansmodellen för att stärka kulturaktiviteter riktade mot Sveriges nationella minoriteter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remissens innehållsförteckning och inledning - länk till remissen https://www.isof.se/download/18.fcec8c41745101e2a318c06/1599221239253/Isof_Handlingsprogram_2020.pdf | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Utvärdering av Region Dalarnas arbete samt samverkan med kommuner i Dalarna under covid-19-pandemin |
Diarienummer: RD20/04296 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Godkänna utredningsrapporten enligt bilaga b).
2. Uppdra till regiondirektören att beakta utredarens rekommendationer.
3. Ärendet återkopplas till Regionstyrelsen i oktober för redovisning av vidtagna åtgärder.
Sammanfattning:
Peter Daneryd har genomfört en utredning av Region Dalarnas pandemiarbete under den ”första vågen” 2020. Utredningen är enligt uppdraget inriktad mot lärdomar och ger förslag på åtgärder och förändringsförslag - det vill säga inriktas inte primärt mot att uppmärksamma enskilda verksamheters brister.
Utredningen visar direkt och indirekt att ledningssystemet i Region Dalarna behöver genomarbetas och uppdateras, för att säkerställa det sammanhållna systemperspektivet även under en långvarig kris. Då kan patientperspektivet bättre knytas ihop med ledningsperspektivet i hälso- och sjukvården, liksom de olika förvaltningarna med varandra, och ge förutsättningar för ökad effektivitet i ledning och styrning.
Utredaren lämnar även ytterligare ett antal rekommendationer i rapporten. Rekommendationerna handlar om att revidera den regionala planen för kris- och katastrofmedicinsk beredskap, att humankapitalet måste omhändertas samt att samverkan med länets kommuner kan utvecklas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning av pandemiarbetet under ”första vågen” 2020.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Peter Daneryd har genomfört en utredning av Region Dalarnas pandemiarbete under den ”första vågen” 2020. Utredningen är enligt uppdraget inriktad mot lärdomar och ger förslag på åtgärder och förändringsförslag - det vill säga inriktas inte primärt mot att uppmärksamma enskilda verksamheters brister.
Utredningen visar direkt och indirekt att ledningssystemet i Region Dalarna behöver genomarbetas och uppdateras, för att säkerställa det sammanhållna systemperspektivet även under en långvarig kris. Då kan patientperspektivet bättre knytas ihop med ledningsperspektivet i hälso- och sjukvården, liksom de olika förvaltningarna med varandra, och ge förutsättningar för ökad effektivitet i ledning och styrning.
Utredaren lämnar även ytterligare ett antal rekommendationer i rapporten. Rekommendationerna handlar om att revidera den regionala planen för kris- och katastrofmedicinsk beredskap, att humankapitalet måste omhändertas samt att samverkan med länets kommuner kan utvecklas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredning av pandemiarbetet under ”första vågen” 2020. | | |
| | |
| | | |   |
8 Finansiering av effektivisering och förbättring av vårdkedjan för prostatacancer i Dalarna |
Diarienummer: RD19/04105 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fortsatt finansiering av de tre tjänsterna omfattande två kontaktsjuksköterskor och medicinsk sekreterare för Division Kirurgi processas vidare i budgetdiskussioner inför 2022.
Sammanfattning:
En översyn har gjorts under 2020 av Dalaurologin med fokus framförallt på prostatacancervården. Ett flertal faktorer har identifierats, som kan förklara de långa ledtiderna från misstanke om prostatacancer till första besök, diagnos samt start av behandling och en handlingsplan, enligt bilaga b) är upprättad med pågående och tänkta förbättringsarbeten inom Dalaurologin, samt med förslag till framtida investeringar gällande nödvändig bemanning, utrustning och lokaler.
Förslaget innefattar behov av en personalförstärkning i form av två kontaktsjuksköterskor och en medicinsk sekreterare. Finansiering av tjänsterna under 2021 sker inom ramen för den statliga överenskommelsen Effektiv cancervård. Inför budget 2022 hemställer Hälso- och sjukvårdsnämnden till Regionstyrelsen om utökad ram för Division Kirurgi för att möjliggöra finansiering inom ordinarie budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-01-19
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En översyn har gjorts under 2020 av Dalaurologin med fokus framförallt på prostatacancervården. Ett flertal faktorer har identifierats, som kan förklara de långa ledtiderna från misstanke om prostatacancer till första besök, diagnos samt start av behandling och en handlingsplan, enligt bilaga b) är upprättad med pågående och tänkta förbättringsarbeten inom Dalaurologin, samt med förslag till framtida investeringar gällande nödvändig bemanning, utrustning och lokaler.
Förslaget innefattar behov av en personalförstärkning i form av två kontaktsjuksköterskor och en medicinsk sekreterare. Finansiering av tjänsterna under 2021 sker inom ramen för den statliga överenskommelsen Effektiv cancervård. Inför budget 2022 hemställer Hälso- och sjukvårdsnämnden till Regionstyrelsen om utökad ram för Division Kirurgi för att möjliggöra finansiering inom ordinarie budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-01-19 | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på skrivelse från Nedre Dalälvens Intresseförening (NEDAB) om myggbekämpning |
Diarienummer: RD20/05594 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Nedre Dalälvens Intresseförening beviljas ett bidrag med 371 300 kronor för år 2021 från Region Dalarna vilket tas från regionstyrelsens utvecklingsmedel.
Sammanfattning:
Nedre Dalälvens intresseförening har ansökt om 371 300 kr från Region Dalarna till myggbekämpning för år 2021. I ansökan uppges att verksamheten är viktig för att de som bor, lever och verkar i området ska ha ett drägligt liv, samt att det är positivt för besöksnäringen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om medel Region Dalarna 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nedre Dalälvens intresseförening har ansökt om 371 300 kr från Region Dalarna till myggbekämpning för år 2021. I ansökan uppges att verksamheten är viktig för att de som bor, lever och verkar i området ska ha ett drägligt liv, samt att det är positivt för besöksnäringen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om medel Region Dalarna 2021 | | |
| | |
| | | |   |
10 Uppföljning av internkontrollplan 2020 för Regionstyrelsen |
Diarienummer: RD19/05990 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Rapport om uppföljning av intern styrning och kontroll 2020 för regionstyrelsen enligt bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Enligt Kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige bestämmer samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Det sker enligt 6 kap. 11 § genom intern kontroll för att tillförsäkra att den sker på en tillräcklig nivå och att verksamheterna bedrivs i övrigt på ett tillfredställande sätt.
Central förvaltning rapporterar uppföljning och resultat avseendet arbetet med intern styrning och kontroll för år 2020. I bilaga b) återfinns därför en uppföljning av denna inkluderande en rapportering av beslutad IK-plan och genomförd uppföljning, resultat och kommentarer för 2020. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv. Sammanfattningsvis kan konstateras att flera kontrollområden är framtagna för att säkra processer, beslut och arbetsmiljö. Flera kontrollområden har påbörjats ett arbete som till vissa delar kommer att slutföras 2021. Arbetet har till viss del påverkas av nu pågående pandemi.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljning av Intern styrning och kontroll 2020 för regionstyrelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt Kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige bestämmer samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Det sker enligt 6 kap. 11 § genom intern kontroll för att tillförsäkra att den sker på en tillräcklig nivå och att verksamheterna bedrivs i övrigt på ett tillfredställande sätt.
Central förvaltning rapporterar uppföljning och resultat avseendet arbetet med intern styrning och kontroll för år 2020. I bilaga b) återfinns därför en uppföljning av denna inkluderande en rapportering av beslutad IK-plan och genomförd uppföljning, resultat och kommentarer för 2020. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv. Sammanfattningsvis kan konstateras att flera kontrollområden är framtagna för att säkra processer, beslut och arbetsmiljö. Flera kontrollområden har påbörjats ett arbete som till vissa delar kommer att slutföras 2021. Arbetet har till viss del påverkas av nu pågående pandemi.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppföljning av Intern styrning och kontroll 2020 för regionstyrelsen | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på revisorernas granskning av servicenämndens samverkan och kostnadsberäkningar för servicetjänster |
Diarienummer: RD20/05133 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Svar på revisionsrapport, enligt bilaga b), godkänns.
2. Regiondirektören uppdras att beakta rekommendationerna och återrapportera vidtagna åtgärder till Regionstyrelsen i oktober.
Sammanfattning:
Revisorerna har överlämnat granskningsrapport rörande samverkan och kostnadsberäkning av servicetjänster i servicenämnden.
Regionens revisorer rekommenderar regionstyrelsen att:
Initiera framtagandet av ett regelverk kring ramar och regler för en intern marknad för servicetjänster i regionen
Uppdra till hälso- och sjukvårdsnämnden och servicenämnden att gemensamt etablera ett kundforum mellan nämndernas respektive förvaltningsorganisationer.
Region Dalarna avser att hörsamma revisionens rekommendationer genom att ge Regiondirektören i uppdrag att ta fram ett regelverk för intern marknad av servicetjänster och ge berörda nämnder i uppdrag att etablera ett kundforum mellan förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisorerna har överlämnat granskningsrapport rörande samverkan och kostnadsberäkning av servicetjänster i servicenämnden.
Regionens revisorer rekommenderar regionstyrelsen att:
Initiera framtagandet av ett regelverk kring ramar och regler för en intern marknad för servicetjänster i regionen
Uppdra till hälso- och sjukvårdsnämnden och servicenämnden att gemensamt etablera ett kundforum mellan nämndernas respektive förvaltningsorganisationer.
Region Dalarna avser att hörsamma revisionens rekommendationer genom att ge Regiondirektören i uppdrag att ta fram ett regelverk för intern marknad av servicetjänster och ge berörda nämnder i uppdrag att etablera ett kundforum mellan förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendationer | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på revisorernas granskning av förutsättningar för ledarskap |
Diarienummer: RD20/05592 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Svar till revisorerna enligt bilaga b), godkänns.
2. Regiondirektören uppdras att beakta rekommendationerna och återrapportera vidtagna åtgärder till Regionstyrelsen i oktober.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen anmodas av revisorerna att vidta åtgärder för att säkerställa styrning och uppföljning av ledarskapets utveckling. Arbetet med ledarskapsutveckling bedöms inte bedrivas tillräckligt prioriterat och målmedvetet. Regionstyrelsen anser ledarskapsfrågor vara mycket viktiga och håller med om att fler åtgärder krävs. Ledarskapsfrågor är emellertid komplexa och involverar flera aktörer. Regionstyrelsen avser att under 2021 initiera samverkansformer i avsikt att sammanföra viktiga aktörer inom området och diskutera hur ledarskapsfrågor och dito utveckling bäst skall bedrivas och kunna få ett större genomslag. Genom ökad samverkan och kunskapsutbyte kommer Regionstyrelsens möjlighet att fatta informerade och relevanta beslut gällande ledarskap och ledarskapsutveckling förbättras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrandet till revisorerna
c) Revisorernas PM
d) Granskningsrapport Förutsättningar för ledarskap
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen anmodas av revisorerna att vidta åtgärder för att säkerställa styrning och uppföljning av ledarskapets utveckling. Arbetet med ledarskapsutveckling bedöms inte bedrivas tillräckligt prioriterat och målmedvetet. Regionstyrelsen anser ledarskapsfrågor vara mycket viktiga och håller med om att fler åtgärder krävs. Ledarskapsfrågor är emellertid komplexa och involverar flera aktörer. Regionstyrelsen avser att under 2021 initiera samverkansformer i avsikt att sammanföra viktiga aktörer inom området och diskutera hur ledarskapsfrågor och dito utveckling bäst skall bedrivas och kunna få ett större genomslag. Genom ökad samverkan och kunskapsutbyte kommer Regionstyrelsens möjlighet att fatta informerade och relevanta beslut gällande ledarskap och ledarskapsutveckling förbättras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrandet till revisorerna
c) Revisorernas PM
d) Granskningsrapport Förutsättningar för ledarskap | | |
| | |
| | | |   |
|