Dagordning | |
  Regionstyrelsen_2021-02-08_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla deltagare medges delta på distans vid dagens sammanträde
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Skriftlig rapport
Översyn av central förvaltning
B. Ekonomisk information
Information om bokslut
C. Information angående covid-19
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Socialdepartementet - EU-kommissionens meddelande om en läkemedelsstrategi för Europa |
Diarienummer: RD21/00120 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialdepartementet enligt bilaga c) godkänns.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Region Dalarna har beretts möjlighet att yttra sig över Socialdepartementets remiss: EU-kommissionens meddelande om en läkemedelsstrategi för Europa, och vill lyfta fram några generella synpunkter.
Region Dalarna välkomnar EU-kommissionens breda läkemedelsstrategi för Europa. Angelägna frågor som tillgänglighet till läkemedel, rimliga priser och kvalitet belyses. Stort behov finns av välfungerande internationella distributionskedjor och en välfungerande inre marknad för läkemedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen:
https://ec.europa.eu/health/human-use/strategy_en
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har beretts möjlighet att yttra sig över Socialdepartementets remiss: EU-kommissionens meddelande om en läkemedelsstrategi för Europa, och vill lyfta fram några generella synpunkter.
Region Dalarna välkomnar EU-kommissionens breda läkemedelsstrategi för Europa. Angelägna frågor som tillgänglighet till läkemedel, rimliga priser och kvalitet belyses. Stort behov finns av välfungerande internationella distributionskedjor och en välfungerande inre marknad för läkemedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen:
https://ec.europa.eu/health/human-use/strategy_en
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
6 Internkontrollplan 2021 för regionstyrelsen |
Diarienummer: RD20/05278 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2021 för regionstyrelsen, enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen har att fatta beslut om plan för Intern kontroll för år 2021. Varje nämnd ska enligt Kommunallagen 6 kap. 6 § inom eget område se till att verksamheten bedrivs enligt mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt enligt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Enligt 6 kap. 11 § ska regionstyrelsen se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Ett verktyg är att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 7 kontrollområden för regionstyrelsen. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv och omfattar allt från kontrollområden som innefattar arbetsmiljöperspektiv till att kontrollera den styrande och stödjande rollen åt regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan för regionstyrelsen 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen har att fatta beslut om plan för Intern kontroll för år 2021. Varje nämnd ska enligt Kommunallagen 6 kap. 6 § inom eget område se till att verksamheten bedrivs enligt mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt enligt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Enligt 6 kap. 11 § ska regionstyrelsen se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Ett verktyg är att upprätta en intern kontrollplan för respektive styrelse/nämnd. Därför lämnas förslag till intern kontrollplan som omfattar 7 kontrollområden för regionstyrelsen. Dessa är utvalda ur ett risk- och väsentlighetsperspektiv och omfattar allt från kontrollområden som innefattar arbetsmiljöperspektiv till att kontrollera den styrande och stödjande rollen åt regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan för regionstyrelsen 2021 | | |
| | |
| | | |   |
7 Fördelning av investeringsram IT |
Diarienummer: RD21/00069 |
Ordförandens förslag:
1. Fördelning av investeringsram enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Den av regionstyrelsen beslutade IT-investeringsramen om 150 MSEK har prioriterats, bearbetats och detaljerats av dom olika förvaltningsorganisationerna tillsammans med IT/MIT. IT-Investeringsramen är uppdelad i två delar för att stödja den finansiella delegationsordning vilket medför att en del godkänns av regiondirektör och en del godkänns av regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) IT-Investeringsbudget 2021
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-01-25 § 4
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den av regionstyrelsen beslutade IT-investeringsramen om 150 MSEK har prioriterats, bearbetats och detaljerats av dom olika förvaltningsorganisationerna tillsammans med IT/MIT. IT-Investeringsramen är uppdelad i två delar för att stödja den finansiella delegationsordning vilket medför att en del godkänns av regiondirektör och en del godkänns av regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) IT-Investeringsbudget 2021
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-01-25 § 4 | | |
| | |
| | | |   |
8 Finansiering av närakuten Ludvika |
Diarienummer: RD19/03156 |
Ordförandens förslag:
1. Bevilja Hälso- och sjukvårdsnämnden 12 miljoner kronor i bidrag från Regionstyrelsens utvecklingsmedel för delfinansiering av Närakuten i Ludvika under 2021.
2. I Regionplanen för 2022 detaljera och finansiera de ekonomiska effekterna av Närakuten i Ludvika.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade den 2019-12-05 §94 inrätta en Närakut vid Ludvika Lasarett enligt alternativ ett i utredningen ”Förstärkt akutuppdrag i Västerbergslagen” RD19/00946. Närakuten placeras organisatoriskt under Division Primärvård. Inrättandet sker i samarbete med Division Medicin. I nuläget finns en primärvårdsjour placerad på Ludvika lasarett. I samband med att en Närakut inrättas så ökas öppettiderna till dygnet runt. Det kommer även att finnas möjlighet att öppna upp fyra övervakningsplatser i anslutning till Närakuten. Då Närakuten i Ludvika kommer att ha ett liknande uppdrag som Avestas Akutmottagnings nuvarande uppdrag har budget beräknats utifrån Avestas budget enligt kvot nedan. Den uppskattade kostnaden för Närakuten Ludvika uppgår till cirka 40 mkr. Primärvårdsjouren i Ludvika har idag en budget på 21 mkr. Uppstart planeras till mars/april 2021. Hälso- och sjukvårdsnämnden äskar därmed 12 mkr från Regionstyrelsens utvecklingsmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport Närakuten Ludvika
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden § 125
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 5
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade den 2019-12-05 §94 inrätta en Närakut vid Ludvika Lasarett enligt alternativ ett i utredningen ”Förstärkt akutuppdrag i Västerbergslagen” RD19/00946. Närakuten placeras organisatoriskt under Division Primärvård. Inrättandet sker i samarbete med Division Medicin. I nuläget finns en primärvårdsjour placerad på Ludvika lasarett. I samband med att en Närakut inrättas så ökas öppettiderna till dygnet runt. Det kommer även att finnas möjlighet att öppna upp fyra övervakningsplatser i anslutning till Närakuten. Då Närakuten i Ludvika kommer att ha ett liknande uppdrag som Avestas Akutmottagnings nuvarande uppdrag har budget beräknats utifrån Avestas budget enligt kvot nedan. Den uppskattade kostnaden för Närakuten Ludvika uppgår till cirka 40 mkr. Primärvårdsjouren i Ludvika har idag en budget på 21 mkr. Uppstart planeras till mars/april 2021. Hälso- och sjukvårdsnämnden äskar därmed 12 mkr från Regionstyrelsens utvecklingsmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport Närakuten Ludvika
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden § 125
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 5 | | |
| | |
| | | |   |
9 Drift av utbyggnad hus 09 vid Falu lasarett |
Diarienummer: RD20/03670 |
Ordförandens förslag:
1. I kommande budgetprocess inför 2024 beakta ökade driftkostnader om cirka 45 miljoner kronor för utbyggnad av hus 09 för Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Sammanfattning:
Fastighetsnämnden har 2020-08-26 behandlat ett förslag avseende en påbyggnad av hus 09 samt ombyggnad av delar av hus 08, se bilaga b). Projektet omfattar Intensivvårds- och uppvakningsavdelningen (IVA/UVA), Bild- och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Förslaget att expandera ovan hus 09 ger möjlighet att sammankoppla fler verksamheter till det akuta flödet mellan IVA, röntgen och akutmottagning.
Driftskostnadsökning för den samlade verksamheten beräknas till cirka 45 miljoner kronor enligt ekonomisk bilaga c). Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår godkänna driftskostnadsökning samt att planering genomförs för driftskostnadsökningen inför budget 2024. Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut samordnas sedan med Fastighetsnämndens beslut till ett ärende för beslut i Regionstyrelsens arbetsutskott, Regionstyrelsen och sedan Regionfullmäktige.
Beräknad byggstart är i början av 2022 med cirka 2,5 års byggtid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Falu lasarett Utbyggnad hus 09
c) Ekonomisk bilaga driftbudget hus 09 Falu lasarett
d) Behovsunderlag från verksamheterna
e) Presentation Hus 09 studie lokalisering IVA-OP
f) Protokollsutdrag HSN § 134 2020-12-01
g) Protokollsutdrag Arbetsutskottet § 6 2021-01-25
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fastighetsnämnden har 2020-08-26 behandlat ett förslag avseende en påbyggnad av hus 09 samt ombyggnad av delar av hus 08, se bilaga b). Projektet omfattar Intensivvårds- och uppvakningsavdelningen (IVA/UVA), Bild- och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Förslaget att expandera ovan hus 09 ger möjlighet att sammankoppla fler verksamheter till det akuta flödet mellan IVA, röntgen och akutmottagning.
Driftskostnadsökning för den samlade verksamheten beräknas till cirka 45 miljoner kronor enligt ekonomisk bilaga c). Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår godkänna driftskostnadsökning samt att planering genomförs för driftskostnadsökningen inför budget 2024. Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut samordnas sedan med Fastighetsnämndens beslut till ett ärende för beslut i Regionstyrelsens arbetsutskott, Regionstyrelsen och sedan Regionfullmäktige.
Beräknad byggstart är i början av 2022 med cirka 2,5 års byggtid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Falu lasarett Utbyggnad hus 09
c) Ekonomisk bilaga driftbudget hus 09 Falu lasarett
d) Behovsunderlag från verksamheterna
e) Presentation Hus 09 studie lokalisering IVA-OP
f) Protokollsutdrag HSN § 134 2020-12-01
g) Protokollsutdrag Arbetsutskottet § 6 2021-01-25 | | |
| | |
| | | |   |
10 Organisation för särskild sjukvårdsledning |
Diarienummer: RD21/00496 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarnas särskilda sjukvårdsledningar ska organiseras i enlighet med Natomodellen.
Sammanfattning:
Region Dalarnas särskilda sjukvårdsledningar organiseras om för att följa den så kallade ”Natomodellen”. Natomodellen används av flertalet andra myndigheter såsom inom Länsstyrelsen, Polisen, Kommuner, Socialstyrelsen med flera.
Med samma modell förenklas kommunikationen mellan samverkande myndigheter och sjukvårdsledningar inom Regionerna. Det finns också möjlighet att spetsutbilda varje funktion inom sitt område och blir därmed lättare att omfördela personal mellan sjukvårdsledningarna men även från/till andra myndigheter vid behov.
Med en Natomodell minskar man antalet personer som ingår i staben. Istället blir fokus på att rätt funktioner larmas in utifrån händelsens art.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Stabsinstruktion
c) Protokollsutdrag Arbetsutskottet, 2021-01-25 § 7
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas särskilda sjukvårdsledningar organiseras om för att följa den så kallade ”Natomodellen”. Natomodellen används av flertalet andra myndigheter såsom inom Länsstyrelsen, Polisen, Kommuner, Socialstyrelsen med flera.
Med samma modell förenklas kommunikationen mellan samverkande myndigheter och sjukvårdsledningar inom Regionerna. Det finns också möjlighet att spetsutbilda varje funktion inom sitt område och blir därmed lättare att omfördela personal mellan sjukvårdsledningarna men även från/till andra myndigheter vid behov.
Med en Natomodell minskar man antalet personer som ingår i staben. Istället blir fokus på att rätt funktioner larmas in utifrån händelsens art.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Stabsinstruktion
c) Protokollsutdrag Arbetsutskottet, 2021-01-25 § 7 | | |
| | |
| | | |   |
11 Långsiktig lösning för beredskapslager |
Diarienummer: RD20/03425 |
Ordförandens förslag:
1. Regiondirektören får i uppdrag att arbeta vidare med införandet med beaktande av ökade kostnader och samverka med andra regioner
Sammanfattning:
Dagens försörjning av förbrukningsmaterial och läkemedel är uppdelad på separata flöden och funktioner inom flödena samt att flödena saknar en tydlig styrning som ser till helheten. Med ett nytt försörjningssystem som ser till helheten får Region Dalarna en funktion med ansvar, mandat och resurser som möjliggör en långsiktig, säker och effektiv försörjning av material och läkemedel. Detta ger förutsättning att klara tre månaders prioriterad försörjning vid leveranspåverkan.
Grundarbetet med att utveckla nuvarande logistiklösning, etablera ett nytt lager samt förbereda för digitalisering av försörjningskedjan beräknas ta ungefär 2 år. Arbetet med att etablera och implementera samtliga delar i funktionen kan vara klart under 2023 om beslut tas tidigt 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapporten Långsiktig lösning för försörjning i Region Dalarna
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-01-25 § 8
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dagens försörjning av förbrukningsmaterial och läkemedel är uppdelad på separata flöden och funktioner inom flödena samt att flödena saknar en tydlig styrning som ser till helheten. Med ett nytt försörjningssystem som ser till helheten får Region Dalarna en funktion med ansvar, mandat och resurser som möjliggör en långsiktig, säker och effektiv försörjning av material och läkemedel. Detta ger förutsättning att klara tre månaders prioriterad försörjning vid leveranspåverkan.
Grundarbetet med att utveckla nuvarande logistiklösning, etablera ett nytt lager samt förbereda för digitalisering av försörjningskedjan beräknas ta ungefär 2 år. Arbetet med att etablera och implementera samtliga delar i funktionen kan vara klart under 2023 om beslut tas tidigt 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapporten Långsiktig lösning för försörjning i Region Dalarna
c) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-01-25 § 8 | | |
| | |
| | | |   |
12 Förlängning av rekommendationer och restriktioner för möten och resor |
Diarienummer: RD20/01645 |
Ordförandens förslag:
1. Tidigare Fastställda rekommendationer och restriktioner för möten och resor förlängs t.o.m. 2021-06-30.
2. Eventuella ytterligare undantag från dessa restriktioner beslutas av Regiondirektören.
Sammanfattning:
Under rådande pandemi har ordförande för Regionstyrelsen beslutat om rekommendationer och Restriktioner för möten och resor genom delegeringsbeslut vid tre tidigare tillfällen och Regionstyrelsen har förlängt rekommendationerna vid ett tillfälle.
Gällande beslut sträcker sig t.o.m. 2021-02-28.
Då det fortfarande råder allmän smittspridning och folkhälsomyndighetens rekommendationer inte lättats upp så behöver detta beslut förlängas ytterligare. Beslutet förlängs därmed t.o.m. 2021-06-30 enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Beslutet kan komma att hävas eller förändras utifall de nationella rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten lättas upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut Regiondirektör, 2021-01-27
c) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2020-12-14 § 161
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Under rådande pandemi har ordförande för Regionstyrelsen beslutat om rekommendationer och Restriktioner för möten och resor genom delegeringsbeslut vid tre tidigare tillfällen och Regionstyrelsen har förlängt rekommendationerna vid ett tillfälle.
Gällande beslut sträcker sig t.o.m. 2021-02-28.
Då det fortfarande råder allmän smittspridning och folkhälsomyndighetens rekommendationer inte lättats upp så behöver detta beslut förlängas ytterligare. Beslutet förlängs därmed t.o.m. 2021-06-30 enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Beslutet kan komma att hävas eller förändras utifall de nationella rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten lättas upp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut Regiondirektör, 2021-01-27
c) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2020-12-14 § 161 | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på granskning av regionens implementering av antikorruptionspolicyn ställd till Regionstyrelsen |
Diarienummer: RD20/04791 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga b) godkänns och lämnas som svar på revisorernas granskningsrapport om Region Dalarnas antikorruptionspolicy.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av organisationens implementering av den antikorruptionspolicy som beslutades av Regionfullmäktige hösten 2019. I granskningsrapporten slås fast, att endast vissa åtgärder vidtagits för att verkställa beslutet, implementera detta i organisationen och säkerställa att policyn efterlevs. Regionstyrelsen kan konstatera, att arbetet vid Region Dalarna under 2020 i stor utsträckning varit inriktat på de förhållanden som rådande pandemi medför. Styrelsen har för avsikt att under 2021 vidta de åtgärder som krävs för att implementera antikorruptionspolicyn. I arbetet kommer de rekommendationer som lämnas i granskningsrapporten att tas i beaktande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapporten/PM revisorer
d) Yttrande från hållbarhetsberedningen
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-01-25 § 9
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av organisationens implementering av den antikorruptionspolicy som beslutades av Regionfullmäktige hösten 2019. I granskningsrapporten slås fast, att endast vissa åtgärder vidtagits för att verkställa beslutet, implementera detta i organisationen och säkerställa att policyn efterlevs. Regionstyrelsen kan konstatera, att arbetet vid Region Dalarna under 2020 i stor utsträckning varit inriktat på de förhållanden som rådande pandemi medför. Styrelsen har för avsikt att under 2021 vidta de åtgärder som krävs för att implementera antikorruptionspolicyn. I arbetet kommer de rekommendationer som lämnas i granskningsrapporten att tas i beaktande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapporten/PM revisorer
d) Yttrande från hållbarhetsberedningen
e) Protokollsutdrag arbetsutskottet 2021-01-25 § 9 | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Komplettering av Regionplan för 2021 |
Diarienummer: RD20/01284 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Fastställa komplettering budget 2021 och plan 2022-2023 enligt bilaga b)
Sammanfattning:
Regionplanen anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
Region Dalarna fastställde Regionplan med budget och finansplan per 2021-2023 den 16 november 2020 § 97. Regionplan och budget kompletteras med uppdaterade tabeller enligt bilaga b).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finansiella mål och nyckeltal, resultatbudget, balansbudget, finansieringsbudget, driftbudget och investeringsbudget
c) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
Region Dalarna fastställde Regionplan med budget och finansplan per 2021-2023 den 16 november 2020 § 97. Regionplan och budget kompletteras med uppdaterade tabeller enligt bilaga b).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finansiella mål och nyckeltal, resultatbudget, balansbudget, finansieringsbudget, driftbudget och investeringsbudget
c) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 11 | | |
| | |
| | | |   |
15 Region Dalarnas policy för styrning och ledning |
Diarienummer: RD19/00944 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Godkänna förslaget till Region Dalarnas policy för styrning och ledning enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Regionens system för styrning och ledning är ett verktyg för att styra och leda regionens verksamheter mot uppsatta mål på ett effektivt och hållbart sätt, med avsedd kvalitet. Systemet för styrning och ledning skapar ordning och reda i den samlade verksamheten och är ett stöd för ledningen på alla organisatoriska nivåer för att styra verksamheten.
Systemet för styrning och ledning omfattar både styrande principer samt stöd för verksamheten i att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera samt utveckla resultat och kvalitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Policy: Region Dalarnas system för styrning och ledning
c) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 12
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionens system för styrning och ledning är ett verktyg för att styra och leda regionens verksamheter mot uppsatta mål på ett effektivt och hållbart sätt, med avsedd kvalitet. Systemet för styrning och ledning skapar ordning och reda i den samlade verksamheten och är ett stöd för ledningen på alla organisatoriska nivåer för att styra verksamheten.
Systemet för styrning och ledning omfattar både styrande principer samt stöd för verksamheten i att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera samt utveckla resultat och kvalitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Policy: Region Dalarnas system för styrning och ledning
c) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 12 | | |
| | |
| | | |   |
16 Reviderade ersättningar inom nationella taxan gällande digital vård |
Diarienummer: RD20/02983 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Vårdgivarna på nationell taxa i Region Dalarna ges möjlighet att ha digitala besök genom säker inloggning.
2. Beslutet är tillfälligt och gällande under perioden
3. 2021-01-01 - 2021-06-30
4. Ersättning för digitalt besök hos allmänspecialist fastställs till 285 kr/besök.
5. Ersättning för digitalt besök hos specialist i psykiatri och gynekologi fastställs till 285 kr/besök.
6. Ersättningen för digitalt besök hos fysioterapeut fastställs till 285 kr/besök
7. Vårdgivaren ska meddela Hälsovalsenheten vilket säkert digitalt system man ämnar använda och genom det så ges beslut att påbörja digitala videobesök för vårdgivaren
Sammanfattning:
Nationella taxan syftar på de lagar och förordningar som reglerar verksamhet och ersättning för vissa privatpraktiserande läkare och fysioterapeuter.
Regeringen har beslutat att tillfälligt möjliggöra för vårdgivare på nationella taxan att få ersättning för digitala vårdkontakter. Vilket nuvarande förordning inte idag ger möjlighet till. Regering har den 10 december 2020 förlängt möjligheten att förlänga det tidigare beslutet som var gällande till 31 december 2020.
Syftet är att reducera icke nödvändiga fysiska vårdbesök och därigenom minska risken för spridning av covid-19. Det är upp till varje Region att frivilligt besluta om att använda denna möjlighet.
Departementet har förhandlat en ny förordning gällande från 2021 men kommer inte att ha klart förutsättningarna förrän i februari. Det handlar om ny ersättning för dessa vårdgivare vilket Region Dalarna bör ta i beaktande och ersätta från.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 13
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nationella taxan syftar på de lagar och förordningar som reglerar verksamhet och ersättning för vissa privatpraktiserande läkare och fysioterapeuter.
Regeringen har beslutat att tillfälligt möjliggöra för vårdgivare på nationella taxan att få ersättning för digitala vårdkontakter. Vilket nuvarande förordning inte idag ger möjlighet till. Regering har den 10 december 2020 förlängt möjligheten att förlänga det tidigare beslutet som var gällande till 31 december 2020.
Syftet är att reducera icke nödvändiga fysiska vårdbesök och därigenom minska risken för spridning av covid-19. Det är upp till varje Region att frivilligt besluta om att använda denna möjlighet.
Departementet har förhandlat en ny förordning gällande från 2021 men kommer inte att ha klart förutsättningarna förrän i februari. Det handlar om ny ersättning för dessa vårdgivare vilket Region Dalarna bör ta i beaktande och ersätta från.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 13 | | |
| | |
| | | |   |
17 Ersättning för vaccinering av Covid-19 för vårdcentraler i egen regi samt privata vårdcentraler inom Region Dalarna |
Diarienummer: RD21/00142 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Utförare inom Region Dalarna, privata vårdcentraler och vårdcentraler i Region Dalarnas regi, erhåller 175 kronor per utförd vaccination mot Covid-19. För en vaccinering som kräver två doser blir ersättningen totalt 350 kronor.
2. Överenskommelsen från Sveriges kommuner och regioner angående genomförande av vaccinering mot Covid-19, 2021 godkänns.
Sammanfattning:
Staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har kommit överens om förutsättningarna för genomförande av vaccinering mot covid-19. Enligt överenskommelsen ger staten finansiering och regionerna gör samtidigt ett arbete med att förbereda för vaccinationerna. I Avtal hälsoval (RD20/01235) bilaga ersättning 2021 framgår under punkt 8 Tabell ersättning, 3.11.3 Vaccination för riskgrupper utges ersättning med 100 kr vilket nu tillfälligt justeras till 175 kr, men enbart för vaccination gällande Covid-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse från Sveriges kommuner och regioner - Vaccinering mot covid-19, 2021
c) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 14
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har kommit överens om förutsättningarna för genomförande av vaccinering mot covid-19. Enligt överenskommelsen ger staten finansiering och regionerna gör samtidigt ett arbete med att förbereda för vaccinationerna. I Avtal hälsoval (RD20/01235) bilaga ersättning 2021 framgår under punkt 8 Tabell ersättning, 3.11.3 Vaccination för riskgrupper utges ersättning med 100 kr vilket nu tillfälligt justeras till 175 kr, men enbart för vaccination gällande Covid-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse från Sveriges kommuner och regioner - Vaccinering mot covid-19, 2021
c) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 14 | | |
| | |
| | | |   |
18 Förlängning tillfällig ersättning med anledning av covid-19-pandemin innebärande avsteg från punkt 6.2 Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: RD20/04261 |
Ordförandens förslag:
1. Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
2. Alla personer 70 år och äldre samt de som tillhör riskgrupp i övrigt, ska beviljas bilersättning från och med 0 km för resor till planerade vårdbesök inklusive vaccination för covid-19
3. I de fall reda med egen bil inte är ett alternativ kan sjukresa, i mån av kapacitet hos kollektivtrafikförvaltningen, beviljas för ovan nämnda personer.
4. Beslutet gäller från och med 19 januari 2021 till och med 30 juni 2021.
Sammanfattning:
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor(LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Beslut Regionfullmäktige 2020-09-28
e) Ekonomisk rapport gällande sjukresor
f) Protokollsutdrag HSN § 15 2021-01-19
g) Protokollsutdrag arbetsutskottet § 21 2021-01-25
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor(LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Beslut Regionfullmäktige 2020-09-28
e) Ekonomisk rapport gällande sjukresor
f) Protokollsutdrag HSN § 15 2021-01-19
g) Protokollsutdrag arbetsutskottet § 21 2021-01-25 | | |
| | |
| | | |   |
19 Anskaffning av nya Dosto ER1 till Tåg i Bergslagen |
Diarienummer: RD20/05192 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Besluten under punkterna 2 - 5 gäller under förutsättning av övriga delägares likalydande beslut.
2. AB Transitio får i uppdrag att avropa 1,75 spårfordon av modellen Stadler Dosto ER1 4-vagnar med tillhörande högvärdeskomponenter, strategisk utrustning samt upphandla finansiering därför.
3. Region Dalarna ska ingå borgen såsom för egen skuld (proprieborgen) för upphandlad finansiering med borgenstak om 202 MSEK avseende spårfordon och 4,5 MSEK avseende högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
4. Region Dalarna ingår uppdragsavtal med AB Transitio om att AB Transitio ska avropa och anskaffa 1,75 spårfordon av modellen Stadler Dosto ER 1 4-vagnar med tillhörande högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
5. Tåg i Bergslagen AB får i uppdrag att ingå hyresavtal med AB Transitio beträffande spårfordonen.
Sammanfattning:
De fyra ägarna inom Tåg i Bergslagen har planer att utveckla tågtrafiken. Det handlar om såväl om utökningar som om reducering av trafik. Till år 2023 ska de 5 st tågfordon av modell X14, som TiB förfogar över, ska tas ur trafik och behöver ersättas. Eftersom fordonsanskaffningen är kostnadsdrivande finns det skäl att se över vilken tågtrafik som ska prioriteras.
Med anledning av detta har de fyra ägarna i Tåg i Bergslagen tagit fram ett program (Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen). Syftet är att ägarna gemensamt ställer sig bakom den utveckling och de åtaganden som beskrivs i programmet.
Framtidsinriktningen för trafiken i programmet ger konsekvenser på fordonsbehovet vilket gör att anskaffningsbehovet av nya fordon enligt programmet uppgår till 7 st. Region Dalarna går i borgen för finansiering av tågköp samt högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdragsavtal
c) Protokollsutdrag KTN § 64
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 15
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
De fyra ägarna inom Tåg i Bergslagen har planer att utveckla tågtrafiken. Det handlar om såväl om utökningar som om reducering av trafik. Till år 2023 ska de 5 st tågfordon av modell X14, som TiB förfogar över, ska tas ur trafik och behöver ersättas. Eftersom fordonsanskaffningen är kostnadsdrivande finns det skäl att se över vilken tågtrafik som ska prioriteras.
Med anledning av detta har de fyra ägarna i Tåg i Bergslagen tagit fram ett program (Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen). Syftet är att ägarna gemensamt ställer sig bakom den utveckling och de åtaganden som beskrivs i programmet.
Framtidsinriktningen för trafiken i programmet ger konsekvenser på fordonsbehovet vilket gör att anskaffningsbehovet av nya fordon enligt programmet uppgår till 7 st. Region Dalarna går i borgen för finansiering av tågköp samt högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdragsavtal
c) Protokollsutdrag KTN § 64
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 15 | | |
| | |
| | | |   |
20 Revidering av arvodesreglemente |
Diarienummer: RD21/00100 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktigefullmäktige
1. Arvodesreglementets bilaga 2 revideras, i enlighet med bilaga b).
Sammanfattning:
Arvodesreglementet, bilaga 2, stipulerar vilka uppdrag som respektive regionråd ansvarar för. Med anledning av omfördelning mellan regionråden gällande vissa uppdrag är arvodesreglementets bilaga 2 i behov av revidering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Arvodesreglementets bilaga 2
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Arvodesreglementet, bilaga 2, stipulerar vilka uppdrag som respektive regionråd ansvarar för. Med anledning av omfördelning mellan regionråden gällande vissa uppdrag är arvodesreglementets bilaga 2 i behov av revidering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Arvodesreglementets bilaga 2 | | |
| | |
| | | |   |
21 Revidering av kollektivtrafiknämndens reglemente |
Diarienummer: RD20/04688 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Föreslagna revideringar av kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser, i bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
Kollektivtrafiknämndens reglemente revideras i enlighet med detta. Samtidigt revideras annat i reglementet för att uppdraget till nämnden är i nutid istället för i framtid. I § 26 förtydligas att ansvaret för trafikförsörjningsprogrammet ska ske i samverkan med Regional utvecklingsnämnd
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser
c) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2020-10-21 § 52
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 16
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafiknämndens reglemente revideras i enlighet med detta. Samtidigt revideras annat i reglementet för att uppdraget till nämnden är i nutid istället för i framtid. I § 26 förtydligas att ansvaret för trafikförsörjningsprogrammet ska ske i samverkan med Regional utvecklingsnämnd
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser
c) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2020-10-21 § 52
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 16 | | |
| | |
| | | |   |
22 Prisjustering Kollektivtrafik |
Diarienummer: RD21/00454 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Prisjustering enligt bilaga fr.o.m. 2021-05-01.
Sammanfattning:
För att kompensera de ökade kostnaderna enligt index och med anledning av de extra kostnader som åligger förvaltningen i samband med Covid-19 i form av extra trafik för att undvika trängsel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Prisbilaga
c) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2021-02-04 § 8
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att kompensera de ökade kostnaderna enligt index och med anledning av de extra kostnader som åligger förvaltningen i samband med Covid-19 i form av extra trafik för att undvika trängsel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Prisbilaga
c) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2021-02-04 § 8 | | |
| | |
| | | |   |
23 Falu lasarett, utbyggnad hus 09, igångsättningstillstånd |
Diarienummer: RD20/03670 |
Ordförandens förslag:
1. Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
2. Besluta om igångsättning av projektet Falu lasarett, utbyggnad hus 09
3. Uppdra till regionstyrelsen att i kommande budgetprocesser beakta ökade drift- samt investeringskostnader i samband med utbyggnad av hus 09 för Hälso- och sjukvården.
Sammanfattning:
Projektet Falu lasarett, utbyggnad hus 09 omfattar verksamhetsytor för Anestesi/operation/IVA-kliniken, Bild och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Projektet möjliggör en utökad vårdkapacitet med fler operationer, undersökningar och behandlingar i egen regi samt stödjer en personcentrerad vård i Region Dalarna.
Fastighetsnämnden har godkänt en förslagshandling vid Falu lasarett, utbyggnad hus 09 daterad 2020-05-25. Fastighetsnämnden uppdrar åt fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för fortsatt projektering i partnersamverkan, under förutsättning att Hälso- och sjukvården godkänner tillkommande driftkostnadsökning. Hälso- och sjukvårdsnämnden godkänner kostnadskalkyl om ca 45 miljoner kronor, under förutsättning att finansiering finns. Hälso- och sjukvårdsnämnden hemställer att hänsyn tas till detta i budgetprocessen inför 2024.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2020-08-26 §27
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2020-12-01 §134
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 17
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projektet Falu lasarett, utbyggnad hus 09 omfattar verksamhetsytor för Anestesi/operation/IVA-kliniken, Bild och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Projektet möjliggör en utökad vårdkapacitet med fler operationer, undersökningar och behandlingar i egen regi samt stödjer en personcentrerad vård i Region Dalarna.
Fastighetsnämnden har godkänt en förslagshandling vid Falu lasarett, utbyggnad hus 09 daterad 2020-05-25. Fastighetsnämnden uppdrar åt fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för fortsatt projektering i partnersamverkan, under förutsättning att Hälso- och sjukvården godkänner tillkommande driftkostnadsökning. Hälso- och sjukvårdsnämnden godkänner kostnadskalkyl om ca 45 miljoner kronor, under förutsättning att finansiering finns. Hälso- och sjukvårdsnämnden hemställer att hänsyn tas till detta i budgetprocessen inför 2024.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2020-08-26 §27
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2020-12-01 §134
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 17 | | |
| | |
| | | |   |
24 Utnämnande av dataskyddsombud |
Diarienummer: RD20/03295 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige:
1. Carl Gudmundsson utses till Dataskyddsombud (DSO) för Region Dalarna fr.o.m. 2021-03-01.
Sammanfattning:
EU:s dataskyddsförordning ställer nya krav på behandling av personuppgifter. För att kontrollera att lagen efterföljs ska varje myndighet utse ett dataskyddsombud. Det nuvarande Dataskyddsombudet Joakim Bergman ska inte längre vara vikarierande för Carl Gudmundsson då Carl återgår i tjänst tidigare än beräknat.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
EU:s dataskyddsförordning ställer nya krav på behandling av personuppgifter. För att kontrollera att lagen efterföljs ska varje myndighet utse ett dataskyddsombud. Det nuvarande Dataskyddsombudet Joakim Bergman ska inte längre vara vikarierande för Carl Gudmundsson då Carl återgår i tjänst tidigare än beräknat.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
25 Svar på motion från Abbe Ronsten (S): Möjligheter för kommuner att köpa till avgiftsfri kollektivtrafik |
Diarienummer: RD20/01139 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Abbe Ronsten (S): Kollektivtrafikförvaltningen får i uppdrag att efter dialog med Dalarnas kommuner räkna fram kostnaderna för eventuellt införande av avgiftsfri kollektivtrafik inom, och möjligen mellan kommuner i Dalarna.
Tillköp av kollektivtrafik regleras i avtal mellan Region Dalarna och kommunerna. Detta innefattar bl.a. tillköp av avgiftsfri kollektivtrafik.
I samband med uppsägning av den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta genomfördes en utredning av finansieringsmodellen för denna typ av tillköp. Därmed är motionen att anse som besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag KTN 2020-12-02 § 65
d) Yttrande från hållbarhetsberedningen
e) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-02-08 § 18
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Abbe Ronsten (S): Kollektivtrafikförvaltningen får i uppdrag att efter dialog med Dalarnas kommuner räkna fram kostnaderna för eventuellt införande av avgiftsfri kollektivtrafik inom, och möjligen mellan kommuner i Dalarna.
Tillköp av kollektivtrafik regleras i avtal mellan Region Dalarna och kommunerna. Detta innefattar bl.a. tillköp av avgiftsfri kollektivtrafik.
I samband med uppsägning av den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta genomfördes en utredning av finansieringsmodellen för denna typ av tillköp. Därmed är motionen att anse som besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag KTN 2020-12-02 § 65
d) Yttrande från hållbarhetsberedningen
e) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-02-08 § 18 | | |
| | |
| | | |   |
26 Svar på motion från Susanne Berger (S): Inrättande av kvinnofridscentrum |
Diarienummer: RD20/01137 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Regionstyrelsen beslutar för egen del:
2. Skrivelse ska ställas till regeringen om att få överta ansvaret i denna fråga från Länsstyrelsen
Sammanfattning:
Susanne Berger (S) har i motionen föreslagit att Region Dalarna inrättar ett regionalt kvinnofridscentrum; ett kompetenscentrum om våld i nära relationer.
Hälso- och sjukvården samt tandvårdens uppgift är att säkerställa kvalité i arbetet med våldsutsatta och barn som bevittnat våld enlighet med Socialstyrelsens föreskrift Våld i nära relationer (SOSFS 2014:4). I Region Dalarna bedrivs arbete genom utvecklingsledare och en arbetsgrupp Våld i nära relationer. Det erbjuds kontinuerliga utbildningsinsatser, seminarium och informationsspridning. Detta pågår genom ett systematiskt långsiktigt arbete inom hälso- och sjukvården samt tandvården och genom uppföljning.
Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) har regeringens uppdrag att höja kunskapen nationellt om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer och leder ett nätverk för regionernas arbete.
Samarbete i länet sker utifrån Länsstyrelsens regeringsuppdrag samt inom den regionala stödstrukturen och som finansieras av Sveriges kommuner och regioner (SKR).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-01-19 § 16
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 19
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Susanne Berger (S) har i motionen föreslagit att Region Dalarna inrättar ett regionalt kvinnofridscentrum; ett kompetenscentrum om våld i nära relationer.
Hälso- och sjukvården samt tandvårdens uppgift är att säkerställa kvalité i arbetet med våldsutsatta och barn som bevittnat våld enlighet med Socialstyrelsens föreskrift Våld i nära relationer (SOSFS 2014:4). I Region Dalarna bedrivs arbete genom utvecklingsledare och en arbetsgrupp Våld i nära relationer. Det erbjuds kontinuerliga utbildningsinsatser, seminarium och informationsspridning. Detta pågår genom ett systematiskt långsiktigt arbete inom hälso- och sjukvården samt tandvården och genom uppföljning.
Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) har regeringens uppdrag att höja kunskapen nationellt om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer och leder ett nätverk för regionernas arbete.
Samarbete i länet sker utifrån Länsstyrelsens regeringsuppdrag samt inom den regionala stödstrukturen och som finansieras av Sveriges kommuner och regioner (SKR).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-01-19 § 16
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 19 | | |
| | |
| | | |   |
27 Svar på motion från Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) - Äldrevaccinationsprogram skulle kunna rädda liv |
Diarienummer: RD20/05409 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige
1. Motionen avslås
Sammanfattning:
Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) har skrivit en motion att besluta om att införa ett äldrevaccinationsprogram med syfte att öka täckningsgraden för de vaccinationer som bedöms viktiga för äldre.
Behov ses av en översyn av införande subventionering av pneumokockvaccination och menigkockvaccination till riskgrupper och att vaccinationsrådet bör utreda frågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-01-19 §17
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 20
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) har skrivit en motion att besluta om att införa ett äldrevaccinationsprogram med syfte att öka täckningsgraden för de vaccinationer som bedöms viktiga för äldre.
Behov ses av en översyn av införande subventionering av pneumokockvaccination och menigkockvaccination till riskgrupper och att vaccinationsrådet bör utreda frågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021-01-19 §17
d) Protokollsutdrag Arbetsutskottet 2021-01-25 § 20 | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
28 Avsägelse och val av ny ordförande i personalutskottet |
|
Ordförandens förslag: RD21/00357
Ordförandens förslag
1. Christer Carlsson (M) avsäger sig uppdraget som ordförande i Regionstyrelsens personalutskott fr.o.m. 2021-03-01.
2. Ulf Berg (M) väljs till ny ordförande i Regionstyrelsens personalutskott för perioden 2021-03-01 till det datum som föregår den dag då den Regionstyrelse som valts 2022 har sitt första sammanträde
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|