Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2021-02-04_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna och ersättarna medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Förvaltningschef Tony Sjödin
B. Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Annette Sjöberg
C. Trafikinformation
Trafikchef Mikael Björkqvist och Tf. chef försäljning Henrik Öijer
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Omförhandling av trafikavtal och tecknande av tilläggsavtal med Keolis Sverige AB |
Diarienummer: RD21/00384 |
Ordförandens förslag:
1. Tilläggsavtal till gällande trafikavtal med Keolis Sverige AB, enligt bilaga b, godkänns.
2. Förvaltningschefen ges i uppdrag att underteckna tilläggsavtalet.
3. Paragrafen förklaras omedelbart justerad
Sammanfattning:
Med anledning av förändrade förutsättningar pga den rådande pandemin har parterna i gällande trafikavtal varit nödgade att genomföra ett antal åtgärder. En av dessa är att omförhandla ersättningsmodellen
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tilläggsavtal Keolis Sverige AB (Sekretess, kan ej publiceras)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av förändrade förutsättningar pga den rådande pandemin har parterna i gällande trafikavtal varit nödgade att genomföra ett antal åtgärder. En av dessa är att omförhandla ersättningsmodellen
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tilläggsavtal Keolis Sverige AB (Sekretess, kan ej publiceras) | | |
| | |
| | | |   |
4 Omförhandling av trafikavtal och tecknande av tilläggsavtal med SAMBUS AB |
Diarienummer: RD21/00385 |
Ordförandens förslag:
1. Tilläggsavtal till gällande trafikavtal med SAMBUS AB, enligt bilaga b, godkänns.
2. Förvaltningschefen ges i uppdrag att underteckna tilläggsavtalet.
3. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Med anledning av förändrade förutsättningar pga den rådande pandemin har parterna i gällande trafikavtal varit nödgade att genomföra ett antal åtgärder. En av dessa är att omförhandla ersättningsmodellen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tilläggsavtal SAMBUS AB (sekretess, kan ej publiceras)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av förändrade förutsättningar pga den rådande pandemin har parterna i gällande trafikavtal varit nödgade att genomföra ett antal åtgärder. En av dessa är att omförhandla ersättningsmodellen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tilläggsavtal SAMBUS AB (sekretess, kan ej publiceras) | | |
| | |
| | | |   |
5 Timmestrafik Dalabanan Mora - Borlänge fas 1 |
Diarienummer: RD21/00347 |
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafiknämnden ställer sig bakom Tåg i Bergslagens förslag till trafikändring enligt alternativ 2.
2. Förvaltningschefen uppdras att utreda hur busstrafik ersätter Smedjebacksexpressen.
Sammanfattning:
Det har tidigare beslutats om en utökning till timmestrafik mellan Mora-Borlänge. Utökningen kräver ytterligare fordon och Region Dalarna valde att avvisa inkommande offert från SJ. För att kunna genomföra utökningen krävs fördelning av resurser samt endast en delvis utökning av timmestrafik på Siljansbanan.
Genom att ersätta turen Smedjebacken - Ludvika - Borlänge tur/retur med buss, samt omprioritering på Bergslagspendeln frigörs fordon för att klara timmestrafik på sträckan Rättvik - Borlänge, resterande sträcka Rättvik - Mora utökas med en tur i vardera riktningen. När Tåg i Bergslagens fordonsflotta utökats planeras timmestrafik på hela sträckan.
I samband med trafikförändringarna sker en översyn av busstrafik på samtliga sträckor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM Trafikutökning på Siljansbanan T22 från Tåg i Bergslagen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det har tidigare beslutats om en utökning till timmestrafik mellan Mora-Borlänge. Utökningen kräver ytterligare fordon och Region Dalarna valde att avvisa inkommande offert från SJ. För att kunna genomföra utökningen krävs fördelning av resurser samt endast en delvis utökning av timmestrafik på Siljansbanan.
Genom att ersätta turen Smedjebacken - Ludvika - Borlänge tur/retur med buss, samt omprioritering på Bergslagspendeln frigörs fordon för att klara timmestrafik på sträckan Rättvik - Borlänge, resterande sträcka Rättvik - Mora utökas med en tur i vardera riktningen. När Tåg i Bergslagens fordonsflotta utökats planeras timmestrafik på hela sträckan.
I samband med trafikförändringarna sker en översyn av busstrafik på samtliga sträckor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM Trafikutökning på Siljansbanan T22 från Tåg i Bergslagen | | |
| | |
| | | |   |
6 Utredningsuppdrag av Kollektivtrafikförvaltningens linjeorganisation för att effektivisera styrning och ledning |
Diarienummer: RD21/00356 |
Ordförandens förslag:
1. Uppdra åt förvaltningschefen för Kollektivtrafiken att tillsammans med Central Förvaltning genomlysa förvaltningen i syfte att klargöra effektiv ledning och styrning i förhållande till ekonomiska förutsättningar.
2. Utredningen ska genomföras med stöd av att en extern konsult upphandlas.
3. Uppdraget återredovisas till Kollektivtrafiknämnden senast maj månad 2021.
Sammanfattning:
Det är ytterst viktigt och nödvändigt att förtydliga, förstärka och klargöra Kollektivtrafikförvaltningens styrning och ledning. Därför är det nödvändigt att genomlysa förvaltningsorganisationen i syfte att skapa god ledning och styrning för de processer nämnden och förvaltningen har ansvaret för. Det innebär att ett tydliggörande av Kollektivtrafikförvaltningsens organisation behöver ske såväl verksamhetsmässigt och i ett ekonomisk ändamålsenligt perspektiv.
Utredningsuppdraget ska genomföras av en extern som rapporterar till en styrgrupp bestående av förvaltningschef, regiondirektör, ekonomidirektör och chefsjurist.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det är ytterst viktigt och nödvändigt att förtydliga, förstärka och klargöra Kollektivtrafikförvaltningens styrning och ledning. Därför är det nödvändigt att genomlysa förvaltningsorganisationen i syfte att skapa god ledning och styrning för de processer nämnden och förvaltningen har ansvaret för. Det innebär att ett tydliggörande av Kollektivtrafikförvaltningsens organisation behöver ske såväl verksamhetsmässigt och i ett ekonomisk ändamålsenligt perspektiv.
Utredningsuppdraget ska genomföras av en extern som rapporterar till en styrgrupp bestående av förvaltningschef, regiondirektör, ekonomidirektör och chefsjurist.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Uppdrag till förvaltningen att se över ny produkt, taxor, zoner samt prisstrategi |
Diarienummer: RD21/00391 |
Ordförandens förslag:
1. Förvaltningen ges i uppdrag att ta fram en ny prisstrategi
2. Förvaltningen ges i uppdrag att se över taxor, zoner
3. Förvaltningen ges i uppdrag att ta fram ny produkt för ungdomar och pensionärer ska tas för att ge dessa målgrupper möjlighet att åka under icke peaktid.
4. Spärr av skolkort tas bort i och med beslut i nämnd den 4/2 2021.
Sammanfattning:
Nya trafikavtal skapar nya förutsättningar för ett resande i kollektivtrafiken genom ett lägre incitament. Covid-19 skapar ett nytt sätt att bedriva kollektivtrafik där försäljning av färdbevis i större utsträckning behöver anpassas till nya förutsättningar och resmönster. För att skapa bättre förutsättningar för våra resenärer ska en ny prisstrategi tas fram samt en översyn av taxor och zoner göras. Ny produkt för ungdomar och pensionärer ska tas fram för att ge dessa målgrupper möjlighet att åka under icke peaktid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nya trafikavtal skapar nya förutsättningar för ett resande i kollektivtrafiken genom ett lägre incitament. Covid-19 skapar ett nytt sätt att bedriva kollektivtrafik där försäljning av färdbevis i större utsträckning behöver anpassas till nya förutsättningar och resmönster. För att skapa bättre förutsättningar för våra resenärer ska en ny prisstrategi tas fram samt en översyn av taxor och zoner göras. Ny produkt för ungdomar och pensionärer ska tas fram för att ge dessa målgrupper möjlighet att åka under icke peaktid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Prisjustering Kollektivtrafik |
Diarienummer: RD21/00454 |
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Prisjustering om 4% med avrundning till jämn krona fr.o.m. 2021-09-01 till och med 2022-12-31.
Sammanfattning:
För att kompensera de ökade kostnaderna enligt index och med anledning av de extra kostnader som åligger förvaltningen i samband med Covid-19 i form av extra trafik för att undvika trängsel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att kompensera de ökade kostnaderna enligt index och med anledning av de extra kostnader som åligger förvaltningen i samband med Covid-19 i form av extra trafik för att undvika trängsel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|