Dagordning | |
  Regionstyrelsens arbetsutskott_2021-01-25_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
1 Deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla deltagare medges delta på distans vid dagens sammanträde
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
Ledningen informerar
A Regiondirektör
B Ekonomidirektör
C t.f Hälso-och sjukvårdsdirektör
D Upphandlingschef
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Remissversion Hållbarhetsplan |
Diarienummer: RD20/01644 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna remissversion 1.0 av Region Dalarnas hållbarhetsplan
2. Sända ut förslag till Region Dalarnas hållbarhetsplan på remiss till de politiska partier som finns representerade i Region Dalarnas fullmäktige samt till alla regionens nämnder och styrelser. Remisstid 2021-02-10-2021-03-30.
Sammanfattning:
Enligt verkställighetsbeslut RD 19/02385 har ett förslag till Region Dalarnas Hållbarhetsplan tagits fram.
Förslaget har förankrats i regionens förvaltningar som medverkat i framtagandet av förslaget. I dialog med Hållbarhetsberedningen och med regionråden har det framkommit att ytterligare politisk förankring önskas. Genom att sända ut förslaget på remiss ges den möjligheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetsplan remissversion
c) Yttrande från Hållbarhetsberedningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt verkställighetsbeslut RD 19/02385 har ett förslag till Region Dalarnas Hållbarhetsplan tagits fram.
Förslaget har förankrats i regionens förvaltningar som medverkat i framtagandet av förslaget. I dialog med Hållbarhetsberedningen och med regionråden har det framkommit att ytterligare politisk förankring önskas. Genom att sända ut förslaget på remiss ges den möjligheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hållbarhetsplan remissversion
c) Yttrande från Hållbarhetsberedningen | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Fördelning av investeringsram IT |
Diarienummer: RD21/00069 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fördelning av investeringsram enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Den av regionstyrelsen beslutade IT-investeringsramen om 150 MSEK har prioriterats, bearbetats och detaljerats av dom olika förvaltningsorganisationerna tillsammans med IT/MIT. IT-Investeringsramen är uppdelad i två delar för att stödja den finansiella delegationsordning vilket medför att en del godkänns av regiondirektör och en del godkänns av regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) IT-Investeringsbudget 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den av regionstyrelsen beslutade IT-investeringsramen om 150 MSEK har prioriterats, bearbetats och detaljerats av dom olika förvaltningsorganisationerna tillsammans med IT/MIT. IT-Investeringsramen är uppdelad i två delar för att stödja den finansiella delegationsordning vilket medför att en del godkänns av regiondirektör och en del godkänns av regionstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) IT-Investeringsbudget 2021 | | |
| | |
| | | |   |
5 Finansiering av närakuten Ludvika |
Diarienummer: RD19/03156 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Bevilja Hälso- och sjukvårdsnämnden 12 miljoner kronor i bidrag från Regionstyrelsens utvecklingsmedel för delfinansiering av Närakuten i Ludvika under 2021.
2. I Regionplanen för 2022 detaljera och finansiera de ekonomiska effekterna av Närakuten i Ludvika.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade den 2019-12-05 §94 inrätta en Närakut vid Ludvika Lasarett enligt alternativ ett i utredningen ”Förstärkt akutuppdrag i Västerbergslagen” RD19/00946. Närakuten placeras organisatoriskt under Division Primärvård.
Inrättandet sker i samarbete med Division Medicin. I nuläget finns en primärvårdsjour placerad på Ludvika lasarett. I samband med att en Närakut inrättas så ökas öppettiderna till dygnet runt. Det kommer även att finnas möjlighet att öppna upp fyra övervakningsplatser i anslutning till Närakuten. Då Närakuten i Ludvika kommer att ha ett liknande uppdrag som Avestas Akutmottagnings nuvarande uppdrag har budget beräknats utifrån Avestas budget enligt kvot nedan.
Den uppskattade kostnaden för Närakuten Ludvika uppgår till cirka 40 mkr. Primärvårdsjouren i Ludvika har idag en budget på 21 mkr. Uppstart planeras till mars/april 2021. Hälso- och sjukvårdsnämnden äskar därmed 12 mkr från Regionstyrelsens utvecklingsmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport Närakuten Ludvika
c) Protokollsutdrag HSN § 135 2021-12-01
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade den 2019-12-05 §94 inrätta en Närakut vid Ludvika Lasarett enligt alternativ ett i utredningen ”Förstärkt akutuppdrag i Västerbergslagen” RD19/00946. Närakuten placeras organisatoriskt under Division Primärvård.
Inrättandet sker i samarbete med Division Medicin. I nuläget finns en primärvårdsjour placerad på Ludvika lasarett. I samband med att en Närakut inrättas så ökas öppettiderna till dygnet runt. Det kommer även att finnas möjlighet att öppna upp fyra övervakningsplatser i anslutning till Närakuten. Då Närakuten i Ludvika kommer att ha ett liknande uppdrag som Avestas Akutmottagnings nuvarande uppdrag har budget beräknats utifrån Avestas budget enligt kvot nedan.
Den uppskattade kostnaden för Närakuten Ludvika uppgår till cirka 40 mkr. Primärvårdsjouren i Ludvika har idag en budget på 21 mkr. Uppstart planeras till mars/april 2021. Hälso- och sjukvårdsnämnden äskar därmed 12 mkr från Regionstyrelsens utvecklingsmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport Närakuten Ludvika
c) Protokollsutdrag HSN § 135 2021-12-01 | | |
| | |
| | | |   |
6 Drift av utbyggnad hus 09 vid Falu lasarett |
Diarienummer: RD20/03670 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. I kommande budgetprocess inför 2024 beakta ökade driftkostnader om cirka 45 miljoner kronor för utbyggnad av hus 09 för Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Sammanfattning:
Fastighetsnämnden har 2020-08-26 behandlat ett förslag avseende en påbyggnad av hus 09 samt ombyggnad av delar av hus 08, se bilaga b). Projektet omfattar Intensivvårds- och uppvakningsavdelningen (IVA/UVA), Bild- och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Förslaget att expandera ovan hus 09 ger möjlighet att sammankoppla fler verksamheter till det akuta flödet mellan IVA, röntgen och akutmottagning.
Driftskostnadsökning för den samlade verksamheten beräknas till cirka 45 miljoner kronor enligt ekonomisk bilaga c). Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår godkänna driftskostnadsökning samt att planering genomförs för driftskostnadsökningen inför budget 2024. Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut samordnas sedan med Fastighetsnämndens beslut till ett ärende för beslut i Regionstyrelsens arbetsutskott, Regionstyrelsen och sedan Regionfullmäktige.
Beräknad byggstart är i början av 2022 med cirka 2,5 års byggtid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Falu lasarett Utbyggnad hus 09
c) Ekonomisk bilaga driftbudget hus 09 Falu lasarett
d) Behovsunderlag från verksamheterna
e) Presentation Hus 09 studie lokalisering IVA-OP
f) Protokollsutdrag HSN § 134 2020-12-01
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fastighetsnämnden har 2020-08-26 behandlat ett förslag avseende en påbyggnad av hus 09 samt ombyggnad av delar av hus 08, se bilaga b). Projektet omfattar Intensivvårds- och uppvakningsavdelningen (IVA/UVA), Bild- och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Förslaget att expandera ovan hus 09 ger möjlighet att sammankoppla fler verksamheter till det akuta flödet mellan IVA, röntgen och akutmottagning.
Driftskostnadsökning för den samlade verksamheten beräknas till cirka 45 miljoner kronor enligt ekonomisk bilaga c). Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår godkänna driftskostnadsökning samt att planering genomförs för driftskostnadsökningen inför budget 2024. Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut samordnas sedan med Fastighetsnämndens beslut till ett ärende för beslut i Regionstyrelsens arbetsutskott, Regionstyrelsen och sedan Regionfullmäktige.
Beräknad byggstart är i början av 2022 med cirka 2,5 års byggtid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Falu lasarett Utbyggnad hus 09
c) Ekonomisk bilaga driftbudget hus 09 Falu lasarett
d) Behovsunderlag från verksamheterna
e) Presentation Hus 09 studie lokalisering IVA-OP
f) Protokollsutdrag HSN § 134 2020-12-01 | | |
| | |
| | | |   |
7 Organisation för särskild sjukvårdsledning |
|
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Region Dalarnas särskilda sjukvårdsledningar ska organiseras i enlighet med Natomodellen.
Sammanfattning:
Region Dalarnas särskilda sjukvårdsledningar organiseras om för att följa den så kallade ”Natomodellen”. Natomodellen används av flertalet andra myndigheter såsom inom Länsstyrelsen, Polisen, Kommuner, Socialstyrelsen med flera.
Med samma modell förenklas kommunikationen mellan samverkande myndigheter och sjukvårdsledningar inom Regionerna. Det finns också möjlighet att spetsutbilda varje funktion inom sitt område och blir därmed lättare att omfördela personal mellan sjukvårdsledningarna men även från/till andra myndigheter vid behov.
Med en Natomodell minskar man antalet personer som ingår i staben. Istället blir fokus på att rätt funktioner larmas in utifrån händelsens art.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Stabsinstruktion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas särskilda sjukvårdsledningar organiseras om för att följa den så kallade ”Natomodellen”. Natomodellen används av flertalet andra myndigheter såsom inom Länsstyrelsen, Polisen, Kommuner, Socialstyrelsen med flera.
Med samma modell förenklas kommunikationen mellan samverkande myndigheter och sjukvårdsledningar inom Regionerna. Det finns också möjlighet att spetsutbilda varje funktion inom sitt område och blir därmed lättare att omfördela personal mellan sjukvårdsledningarna men även från/till andra myndigheter vid behov.
Med en Natomodell minskar man antalet personer som ingår i staben. Istället blir fokus på att rätt funktioner larmas in utifrån händelsens art.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Stabsinstruktion | | |
| | |
| | | |   |
8 Långsiktig lösning för beredskapslager |
Diarienummer: RD20/03425 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Regiondirektören får i uppdrag att genomföra de beskrivna arbetsområdena, med beskrivna medel och budget, för att uppnå nyttorna med ett nytt försörjningssystem i Region Dalarna.
Sammanfattning:
Dagens försörjning av förbrukningsmaterial och läkemedel är uppdelad på separata flöden och funktioner inom flödena samt att flödena saknar en tydlig styrning som ser till helheten. Med ett nytt försörjningssystem som ser till helheten får Region Dalarna en funktion med ansvar, mandat och resurser som möjliggör en långsiktig, säker och effektiv försörjning av material och läkemedel. Detta ger förutsättning att klara tre månaders prioriterad försörjning vid leveranspåverkan.
Grundarbetet med att utveckla nuvarande logistiklösning, etablera ett nytt lager samt förbereda för digitalisering av försörjningskedjan beräknas ta ungefär 2 år. Arbetet med att etablera och implementera samtliga delar i funktionen kan vara klart under 2023 om beslut tas tidigt 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapporten Långsiktig lösning för försörjning i Region Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dagens försörjning av förbrukningsmaterial och läkemedel är uppdelad på separata flöden och funktioner inom flödena samt att flödena saknar en tydlig styrning som ser till helheten. Med ett nytt försörjningssystem som ser till helheten får Region Dalarna en funktion med ansvar, mandat och resurser som möjliggör en långsiktig, säker och effektiv försörjning av material och läkemedel. Detta ger förutsättning att klara tre månaders prioriterad försörjning vid leveranspåverkan.
Grundarbetet med att utveckla nuvarande logistiklösning, etablera ett nytt lager samt förbereda för digitalisering av försörjningskedjan beräknas ta ungefär 2 år. Arbetet med att etablera och implementera samtliga delar i funktionen kan vara klart under 2023 om beslut tas tidigt 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapporten Långsiktig lösning för försörjning i Region Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
9 Förlängning tillfällig ersättning med anledning av covid-19-pandemin innebärande avsteg från punkt 6.2 Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: RD20/04261 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Alla personer 70 år och äldre samt de som tillhör riskgrupp i övrigt ska få bilersättning fr.o.m. 0 km för resor till planerade vårdbesök.
2. Beslutet gäller från och med 1 april 2021 till och med 30 juni 2021.
Sammanfattning:
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor(LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Beslut Regionfullmäktige 2020-09-28
e) Ekonomisk rapport gällande sjukresor
f) Protokollsutdrag HSN § 15 2021-01-19
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor(LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Beslut Regionfullmäktige 2020-09-28
e) Ekonomisk rapport gällande sjukresor
f) Protokollsutdrag HSN § 15 2021-01-19 | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på granskning av regionens implementering av antikorruptionspolicyn ställd till Regionstyrelsen |
Diarienummer: RD20/04791 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga b) godkänns och lämnas som svar på revisorernas granskningsrapport om Region Dalarnas antikorruptionspolicy.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av organisationens implementering av den antikorruptionspolicy som beslutades av Regionfullmäktige hösten 2019. I granskningsrapporten slås fast, att endast vissa åtgärder vidtagits för att verkställa beslutet, implementera detta i organisationen och säkerställa att policyn efterlevs. Regionstyrelsen kan konstatera, att arbetet vid Region Dalarna under 2020 i stor utsträckning varit inriktat på de förhållanden som rådande pandemi medför. Styrelsen har för avsikt att under 2021 vidta de åtgärder som krävs för att implementera antikorruptionspolicyn. I arbetet kommer de rekommendationer som lämnas i granskningsrapporten att tas i beaktande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapporten/PM revisorerna
d) Yttrande från hållbarhetsberedningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har genomfört en granskning av organisationens implementering av den antikorruptionspolicy som beslutades av Regionfullmäktige hösten 2019. I granskningsrapporten slås fast, att endast vissa åtgärder vidtagits för att verkställa beslutet, implementera detta i organisationen och säkerställa att policyn efterlevs. Regionstyrelsen kan konstatera, att arbetet vid Region Dalarna under 2020 i stor utsträckning varit inriktat på de förhållanden som rådande pandemi medför. Styrelsen har för avsikt att under 2021 vidta de åtgärder som krävs för att implementera antikorruptionspolicyn. I arbetet kommer de rekommendationer som lämnas i granskningsrapporten att tas i beaktande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapporten/PM revisorerna
d) Yttrande från hållbarhetsberedningen | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på granskning av regionens styrning av användningen av digital teknik |
Diarienummer: RD20/05126 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Yttrande enligt bilaga b) godkänns och lämnas som svar på revisorernas granskning.
Sammanfattning:
Regionrevisorerna har i sin riskanalys identifierat regionens arbete med att tillvarata de möjligheter som digitaliseringen skapar som ett område med betydande risker. KomRedo AB har fått i uppdrag av revisorerna i Region Dalarna att genomföra en granskning av Regionstyrelsens styrning och ledning av satsningarna på digitalisering. Granskningen ska ge underlag för fördjupade granskningar på området.
Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömningen att regionerna inte helt utövar en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll inom området.
Ledningen i Region Dalarna avser att beakta de rekommendationerna som lämnats i revisionsrapporten. För att säkerställa en effektiv hantering, av bedömningar och kommenterare, föreslås hanteringen vara del av översyn Central Förvaltning. Tidplanen kommer följa översyn Central Förvaltning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Revisionsrapport/PM revisorer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionrevisorerna har i sin riskanalys identifierat regionens arbete med att tillvarata de möjligheter som digitaliseringen skapar som ett område med betydande risker. KomRedo AB har fått i uppdrag av revisorerna i Region Dalarna att genomföra en granskning av Regionstyrelsens styrning och ledning av satsningarna på digitalisering. Granskningen ska ge underlag för fördjupade granskningar på området.
Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömningen att regionerna inte helt utövar en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll inom området.
Ledningen i Region Dalarna avser att beakta de rekommendationerna som lämnats i revisionsrapporten. För att säkerställa en effektiv hantering, av bedömningar och kommenterare, föreslås hanteringen vara del av översyn Central Förvaltning. Tidplanen kommer följa översyn Central Förvaltning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Revisionsrapport/PM revisorer | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Komplettering Regionplan 2021 |
Diarienummer: RD20/01284 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Fastställa komplettering budget 2021 och plan 2022-2023 enligt bilaga b)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Region Dalarnas policy för styrning och ledning |
Diarienummer: RD19/00944 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Godkänna förslaget till Region Dalarnas policy för styrning och ledning enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Regionens system för styrning och ledning är ett verktyg för att styra och leda regionens verksamheter mot uppsatta mål på ett effektivt och hållbart sätt, med avsedd kvalitet. Systemet för styrning och ledning skapar ordning och reda i den samlade verksamheten och är ett stöd för ledningen på alla organisatoriska nivåer för att styra verksamheten.
Systemet för styrning och ledning omfattar både styrande principer samt stöd för verksamheten i att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera samt utveckla resultat och kvalitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Policy: Region Dalarnas system för styrning och ledning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionens system för styrning och ledning är ett verktyg för att styra och leda regionens verksamheter mot uppsatta mål på ett effektivt och hållbart sätt, med avsedd kvalitet. Systemet för styrning och ledning skapar ordning och reda i den samlade verksamheten och är ett stöd för ledningen på alla organisatoriska nivåer för att styra verksamheten.
Systemet för styrning och ledning omfattar både styrande principer samt stöd för verksamheten i att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera samt utveckla resultat och kvalitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Policy: Region Dalarnas system för styrning och ledning | | |
| | |
| | | |   |
14 Revidering av ersättningar inom nationella taxan gällande digital vård |
Diarienummer: RD20/02983 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Vårdgivarna på nationell taxa i Region Dalarna ges möjlighet att ha digitala besök genom säker inloggning.
2. Beslutet är tillfälligt och gällande under perioden
3. 2021-01-01 - 2021-06-30
4. Ersättning för digitalt besök hos allmänspecialist fastställs till 285 kr/besök.
5. Ersättning för digitalt besök hos specialist i psykiatri och gynekologi fastställs till 285 kr/besök.
6. Ersättningen för digitalt besök hos fysioterapeut fastställs till 285 kr/besök
7. Vårdgivaren ska meddela Hälsovalsenheten vilket säkert digitalt system man ämnar använda och genom det så ges beslut att påbörja digitala videobesök för vårdgivaren
Sammanfattning:
Nationella taxan syftar på de lagar och förordningar som reglerar verksamhet och ersättning för vissa privatpraktiserande läkare och fysioterapeuter.
Regeringen har beslutat att tillfälligt möjliggöra för vårdgivare på nationella taxan att få ersättning för digitala vårdkontakter. Vilket nuvarande förordning inte idag ger möjlighet till. Regering har den 10 december 2020 förlängt möjligheten att förlänga det tidigare beslutet som var gällande till 31 december 2020.
Syftet är att reducera icke nödvändiga fysiska vårdbesök och därigenom minska risken för spridning av covid-19. Det är upp till varje Region att frivilligt besluta om att använda denna möjlighet.
Departementet har förhandlat en ny förordning gällande från 2021 men kommer inte att ha klart förutsättningarna förrän i februari. Det handlar om ny ersättning för dessa vårdgivare vilket Region Dalarna bör ta i beaktande och ersätta från.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | |
Nationella taxan syftar på de lagar och förordningar som reglerar verksamhet och ersättning för vissa privatpraktiserande läkare och fysioterapeuter.
Regeringen har beslutat att tillfälligt möjliggöra för vårdgivare på nationella taxan att få ersättning för digitala vårdkontakter. Vilket nuvarande förordning inte idag ger möjlighet till. Regering har den 10 december 2020 förlängt möjligheten att förlänga det tidigare beslutet som var gällande till 31 december 2020.
Syftet är att reducera icke nödvändiga fysiska vårdbesök och därigenom minska risken för spridning av covid-19. Det är upp till varje Region att frivilligt besluta om att använda denna möjlighet.
Departementet har förhandlat en ny förordning gällande från 2021 men kommer inte att ha klart förutsättningarna förrän i februari. Det handlar om ny ersättning för dessa vårdgivare vilket Region Dalarna bör ta i beaktande och ersätta från.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
15 Ersättning för vaccinering av Covid-19 för vårdcentraler i egen regi samt privata vårdcentraler inom Region Dalarna |
Diarienummer: RD21/00142 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen föreslå Regionfullmäktige
1. Utförare inom Region Dalarna privata så som privata vårdcentraler och vårdcentraler i Region Dalarnas regi erhåller 175 kronor per utförd vaccination mot Covid-19. För en vaccinering som kräver två doser blir ersättningen totalt 350 kronor.
2. Överenskommelsen från Sveriges kommuner och regioner angående genomförande av vaccinering mot Covid-19, 2021 godkänns.
Sammanfattning:
Staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har kommit överens om förutsättningarna för genomförande av vaccinering mot covid-19. Enligt överenskommelsen ger staten finansiering och regionerna gör samtidigt ett arbete med att förbereda för vaccinationerna. I Avtal hälsoval (RD20/01235) bilaga ersättning 2021 framgår under punkt 8 Tabell ersättning, 3.11.3 Vaccination för riskgrupper utges ersättning med 100 kr vilket nu tillfälligt justeras till 175 kr, men enbart för vaccination gällande Covid-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse från Sveriges kommuner och regioner - Vaccinering mot covid-19, 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har kommit överens om förutsättningarna för genomförande av vaccinering mot covid-19. Enligt överenskommelsen ger staten finansiering och regionerna gör samtidigt ett arbete med att förbereda för vaccinationerna. I Avtal hälsoval (RD20/01235) bilaga ersättning 2021 framgår under punkt 8 Tabell ersättning, 3.11.3 Vaccination för riskgrupper utges ersättning med 100 kr vilket nu tillfälligt justeras till 175 kr, men enbart för vaccination gällande Covid-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse från Sveriges kommuner och regioner - Vaccinering mot covid-19, 2021 | | |
| | |
| | | |   |
16 Anskaffning av nya Dosto ER1 till Tåg i Bergslagen |
Diarienummer: RD20/05192 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Besluten under punkterna 2 - 5 gäller under förutsättning av övriga delägares likalydande beslut.
2. AB Transitio får i uppdrag att avropa 1,75 spårfordon av modellen Stadler Dosto ER1 4-vagnar med tillhörande högvärdeskomponenter, strategisk utrustning samt upphandla finansiering därför.
3. Region Dalarna ska ingå borgen såsom för egen skuld (proprieborgen) för upphandlad finansiering med borgenstak om 202 MSEK avseende spårfordon och 4,5 MSEK avseende högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
4. Region Dalarna ingår uppdragsavtal med AB Transitio om att AB Transitio ska avropa och anskaffa 1,75 spårfordon av modellen Stadler Dosto ER 1 4-vagnar med tillhörande högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
5. Tåg i Bergslagen AB får i uppdrag att ingå hyresavtal med AB Transitio beträffande spårfordonen.
Sammanfattning:
De fyra ägarna inom Tåg i Bergslagen har planer att utveckla tågtrafiken. Det handlar om såväl om utökningar som om reducering av trafik. Till år 2023 ska de 5 st tågfordon av modell X14, som TiB förfogar över, ska tas ur trafik och behöver ersättas. Eftersom fordonsanskaffningen är kostnadsdrivande finns det skäl att se över vilken tågtrafik som ska prioriteras.
Med anledning av detta har de fyra ägarna i Tåg i Bergslagen tagit fram ett program (Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen). Syftet är att ägarna gemensamt ställer sig bakom den utveckling och de åtaganden som beskrivs i programmet.
Framtidsinriktningen för trafiken i programmet ger konsekvenser på fordonsbehovet vilket gör att anskaffningsbehovet av nya fordon enligt programmet uppgår till 7 st. Region Dalarna går i borgen för finansiering av tågköp samt högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdragsavtal
c) Protokollsutdrag KTN § 64
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
De fyra ägarna inom Tåg i Bergslagen har planer att utveckla tågtrafiken. Det handlar om såväl om utökningar som om reducering av trafik. Till år 2023 ska de 5 st tågfordon av modell X14, som TiB förfogar över, ska tas ur trafik och behöver ersättas. Eftersom fordonsanskaffningen är kostnadsdrivande finns det skäl att se över vilken tågtrafik som ska prioriteras.
Med anledning av detta har de fyra ägarna i Tåg i Bergslagen tagit fram ett program (Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen). Syftet är att ägarna gemensamt ställer sig bakom den utveckling och de åtaganden som beskrivs i programmet.
Framtidsinriktningen för trafiken i programmet ger konsekvenser på fordonsbehovet vilket gör att anskaffningsbehovet av nya fordon enligt programmet uppgår till 7 st. Region Dalarna går i borgen för finansiering av tågköp samt högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdragsavtal
c) Protokollsutdrag KTN § 64 | | |
| | |
| | | |   |
17 Revidering av kollektivtrafiknämndens reglemente - flytt av funktion trafikförsörjning |
Diarienummer: RD20/04688 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Föreslagna revideringar av kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser, i bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
Kollektivtrafiknämndens reglemente revideras i enlighet med detta. Samtidigt revideras annat i reglementet för att uppdraget till nämnden är i nutid istället för i framtid. I § 26 förtydligas att ansvaret för trafikförsörjningsprogrammet ska ske i samverkan med Regional utvecklingsnämnd
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser
c) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2020-10-21 § 52
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafiknämndens reglemente revideras i enlighet med detta. Samtidigt revideras annat i reglementet för att uppdraget till nämnden är i nutid istället för i framtid. I § 26 förtydligas att ansvaret för trafikförsörjningsprogrammet ska ske i samverkan med Regional utvecklingsnämnd
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser
c) Protokollsutdrag kollektivtrafiknämnden 2020-10-21 § 52 | | |
| | |
| | | |   |
18 Falu lasarett, utbyggnad hus 09, igångsättningstillstånd |
Diarienummer: RD20/03670 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Besluta om igångsättning av projektet Falu lasarett, utbyggnad hus 09
2. Uppdra till regionstyrelsen att i kommande budgetprocesser beakta ökade drift- samt investeringskostnader i samband med utbyggnad av hus 09 för Hälso- och sjukvården.
Sammanfattning:
Projektet Falu lasarett, utbyggnad hus 09 omfattar verksamhetsytor för Anestesi/operation/IVA-kliniken, Bild och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Projektet möjliggör en utökad vårdkapacitet med fler operationer, undersökningar och behandlingar i egen regi samt stödjer en personcentrerad vård i Region Dalarna.
Fastighetsnämnden har godkänt en förslagshandling vid Falu lasarett, utbyggnad hus 09 daterad 2020-05-25. Fastighetsnämnden uppdrar åt fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för fortsatt projektering i partnersamverkan, under förutsättning att Hälso- och sjukvården godkänner tillkommande driftkostnadsökning. Hälso- och sjukvårdsnämnden godkänner kostnadskalkyl om ca 45 miljoner kronor, under förutsättning att finansiering finns. Hälso- och sjukvårdsnämnden hemställer att hänsyn tas till detta i budgetprocessen inför 2024.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2020-08-26 §27
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2020-12-01 §134
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projektet Falu lasarett, utbyggnad hus 09 omfattar verksamhetsytor för Anestesi/operation/IVA-kliniken, Bild och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Projektet möjliggör en utökad vårdkapacitet med fler operationer, undersökningar och behandlingar i egen regi samt stödjer en personcentrerad vård i Region Dalarna.
Fastighetsnämnden har godkänt en förslagshandling vid Falu lasarett, utbyggnad hus 09 daterad 2020-05-25. Fastighetsnämnden uppdrar åt fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för fortsatt projektering i partnersamverkan, under förutsättning att Hälso- och sjukvården godkänner tillkommande driftkostnadsökning. Hälso- och sjukvårdsnämnden godkänner kostnadskalkyl om ca 45 miljoner kronor, under förutsättning att finansiering finns. Hälso- och sjukvårdsnämnden hemställer att hänsyn tas till detta i budgetprocessen inför 2024.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Fastighetsnämnden 2020-08-26 §27
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden 2020-12-01 §134
| | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på motion från Abbe Ronsten (S): Möjligheter för kommuner att köpa till avgiftsfri kollektivtrafik |
Diarienummer: RD20/01139 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Abbe Ronsten (S): Kollektivtrafikförvaltningen får i uppdrag att efter dialog med Dalarnas kommuner räkna fram kostnaderna för eventuellt införande av avgiftsfri kollektivtrafik inom, och möjligen mellan kommuner i Dalarna.
Tillköp av kollektivtrafik regleras i avtal mellan Region Dalarna och kommunerna. Detta innefattar bl.a. tillköp av avgiftsfri kollektivtrafik.
I samband med uppsägning av den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta genomfördes en utredning av finansieringsmodellen för denna typ av tillköp. Därmed är motionen att anse som besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag KTN 2020-12-02 § 65
d) Yttrande från hållbarhetsberedningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Abbe Ronsten (S): Kollektivtrafikförvaltningen får i uppdrag att efter dialog med Dalarnas kommuner räkna fram kostnaderna för eventuellt införande av avgiftsfri kollektivtrafik inom, och möjligen mellan kommuner i Dalarna.
Tillköp av kollektivtrafik regleras i avtal mellan Region Dalarna och kommunerna. Detta innefattar bl.a. tillköp av avgiftsfri kollektivtrafik.
I samband med uppsägning av den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta genomfördes en utredning av finansieringsmodellen för denna typ av tillköp. Därmed är motionen att anse som besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag KTN 2020-12-02 § 65
d) Yttrande från hållbarhetsberedningen | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på motion från Susanne Berger (S): Inrättande av kvinnofridscentrum |
Diarienummer: RD20/01137 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Susanne Berger (S) har i motionen föreslagit att Region Dalarna inrättar ett regionalt kvinnofridscentrum; ett kompetenscentrum om våld i nära relationer.
Hälso- och sjukvården samt tandvårdens uppgift är att säkerställa kvalité i arbetet med våldsutsatta och barn som bevittnat våld enlighet med Socialstyrelsens föreskrift Våld i nära relationer (SOSFS 2014:4). I Region Dalarna bedrivs arbete genom utvecklingsledare och en arbetsgrupp Våld i nära relationer. Det erbjuds kontinuerliga utbildningsinsatser, seminarium och informationsspridning. Detta pågår genom ett systematiskt långsiktigt arbete inom hälso- och sjukvården samt tandvården och genom uppföljning.
Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) har regeringens uppdrag att höja kunskapen nationellt om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer och leder ett nätverk för regionernas arbete.
Samarbete i länet sker utifrån Länsstyrelsens regeringsuppdrag samt inom den regionala stödstrukturen och som finansieras av Sveriges kommuner och regioner (SKR).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag HSN § 16 2021-01-19
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Susanne Berger (S) har i motionen föreslagit att Region Dalarna inrättar ett regionalt kvinnofridscentrum; ett kompetenscentrum om våld i nära relationer.
Hälso- och sjukvården samt tandvårdens uppgift är att säkerställa kvalité i arbetet med våldsutsatta och barn som bevittnat våld enlighet med Socialstyrelsens föreskrift Våld i nära relationer (SOSFS 2014:4). I Region Dalarna bedrivs arbete genom utvecklingsledare och en arbetsgrupp Våld i nära relationer. Det erbjuds kontinuerliga utbildningsinsatser, seminarium och informationsspridning. Detta pågår genom ett systematiskt långsiktigt arbete inom hälso- och sjukvården samt tandvården och genom uppföljning.
Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) har regeringens uppdrag att höja kunskapen nationellt om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer och leder ett nätverk för regionernas arbete.
Samarbete i länet sker utifrån Länsstyrelsens regeringsuppdrag samt inom den regionala stödstrukturen och som finansieras av Sveriges kommuner och regioner (SKR).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag HSN § 16 2021-01-19 | | |
| | |
| | | |   |
21 Svar på motion från Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) - Äldrevaccinationsprogram skulle kunna rädda liv |
Diarienummer: RD20/05409 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) har skrivit en motion att besluta om att införa ett äldrevaccinationsprogram med syfte att öka täckningsgraden för de vaccinationer som bedöms viktiga för äldre.
Behov ses av en översyn av införande subventionering av pneumokockvaccination och menigkockvaccination till riskgrupper och att vaccinationsrådet bör utreda frågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag HSN § 17 2021-01-19
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) har skrivit en motion att besluta om att införa ett äldrevaccinationsprogram med syfte att öka täckningsgraden för de vaccinationer som bedöms viktiga för äldre.
Behov ses av en översyn av införande subventionering av pneumokockvaccination och menigkockvaccination till riskgrupper och att vaccinationsrådet bör utreda frågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag HSN § 17 2021-01-19 | | |
| | |
| | | |   |
|