Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2021-01-19_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarorätt för de politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna XX(X) och XX(X) medges delta på dagens sammanträde på distans.
2. Politiska sekreterarna XX(X) och XX(X) medges delta på dagens sammanträde på distans
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Förvaltningschefernas rapporter
Tf. Förvaltningschef Hälso- och sjukvården Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport
Förvaltningschef Hörsel och syn Helena Strandberg
Skriftlig rapport
B Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Åse Golles
C Delrapport internkontrollplan 2020
Ledningsstrateg/samordnare statsbidrag Helena de la Cour
D Överenskommelser 2021: Riktade statsbidrag
Ledningsstrateg/samordnare statsbidrag Helena de la Cour
E Återrapport Vårdnära service (VNS)
Chef division psykiatri Jeanette Hjortsberg
F Presentationer
Ordförande Etiska rådet Johanna Dalström
Ordförande Medicinska rådet Sverker Svensjö,
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
B) T.f. Förvaltningschef
C) Upphandlingschef
D) T.f. Upphandlingschef
E) Personaldirektör
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Aktuell information angående covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Rapport ekonomi sjukresor
b) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 47
c) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 48
d) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 49
e) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 50
f) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 51
g) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 52
h) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 53
i) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 1 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Vaccinationsplan för covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Förstärkning av närsjukvård i Särna |
Diarienummer: RD20/06129 |
Ordförandens förslag:
1. Förslaget om förstärkning av närsjukvård i Särna genom utökade och renoverade lokaler godkänns.
Sammanfattning:
Idag inryms största delen av Vårdcentral Särna i gamla, slitna och trånga lokaler som inte kan uppfylla det framtida behovet. Det finns behov av renovering av befintliga lokaler och utökning med tidigare Folktandvårdens (FTV) lokaler i Särna. Förändringarna innebär möjligheter att förstärka en god och nära vård för befolkning i glesbygd i Särna-Idre-Grövelsjön-området samt för turistnäringen som successivt ökar vinter- och sommartid.
Större yta behövs även för en ny röntgen som behöver införskaffas omedelbart då befintlig röntgen gått sönder 2021-01-05. Kostnad för lagning kommer uppgå till mer än 350 tkr (reservdelar för befintlig maskin kommer inte finnas efter december 2021). En ny röntgen kräver mer plats än befintlig version vilket leder till att ett undersökningsrum försvinner vid läkarmottagningen som i sin tur leder till ineffektiva patientflöden.
Eftersom både Folktandvårdens och Apotekets lokaler är tomma är det möjligt att starta anpassningsåtgärder så snart förslagshandling, projektering och upphandling av entreprenör är utfört. Bedömd tid för byggstart är september 2021 och med etappindelning kan alla lokaler vara färdigställda till sommaren 2022.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för Vårdcentral Särna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Idag inryms största delen av Vårdcentral Särna i gamla, slitna och trånga lokaler som inte kan uppfylla det framtida behovet. Det finns behov av renovering av befintliga lokaler och utökning med tidigare Folktandvårdens (FTV) lokaler i Särna. Förändringarna innebär möjligheter att förstärka en god och nära vård för befolkning i glesbygd i Särna-Idre-Grövelsjön-området samt för turistnäringen som successivt ökar vinter- och sommartid.
Större yta behövs även för en ny röntgen som behöver införskaffas omedelbart då befintlig röntgen gått sönder 2021-01-05. Kostnad för lagning kommer uppgå till mer än 350 tkr (reservdelar för befintlig maskin kommer inte finnas efter december 2021). En ny röntgen kräver mer plats än befintlig version vilket leder till att ett undersökningsrum försvinner vid läkarmottagningen som i sin tur leder till ineffektiva patientflöden.
Eftersom både Folktandvårdens och Apotekets lokaler är tomma är det möjligt att starta anpassningsåtgärder så snart förslagshandling, projektering och upphandling av entreprenör är utfört. Bedömd tid för byggstart är september 2021 och med etappindelning kan alla lokaler vara färdigställda till sommaren 2022.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för Vårdcentral Särna | | |
| | |
| | | |   |
9 Instruktion för välfärdsrådet |
Diarienummer: RD20/04751 |
Ordförandens förslag:
1. Instruktion för Välfärdsrådet enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Ett förslag på Instruktion för Välfärdsrådet har tagits fram. Handlingen är ny såtillvida att Välfärdsrådets arbete inte tidigare har beskrivits i liknande styrdokument. Syftet med Instruktionen är dels att tydliggöra Välfärdsrådets roll och uppdrag m.m. dels beskriva Välfärdsrådets arbetsformer.
Välfärdsrådet beslutade på möte 2020-12-16 att ställa sig bakom Instruktionen och rekommendera regionen att fastställa Instruktionen genom beslut i hälso- och sjukvårdsnämnd i Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Instruktion för Välfärdsrådet
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2020-12-16
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett förslag på Instruktion för Välfärdsrådet har tagits fram. Handlingen är ny såtillvida att Välfärdsrådets arbete inte tidigare har beskrivits i liknande styrdokument. Syftet med Instruktionen är dels att tydliggöra Välfärdsrådets roll och uppdrag m.m. dels beskriva Välfärdsrådets arbetsformer.
Välfärdsrådet beslutade på möte 2020-12-16 att ställa sig bakom Instruktionen och rekommendera regionen att fastställa Instruktionen genom beslut i hälso- och sjukvårdsnämnd i Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Instruktion för Välfärdsrådet
c) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2020-12-16 | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Vårdkedjan för barn som behöver neonatalvård och deras föräldrar. Nationella rekommendationer till beslutsfattare och stöd till vårdpersonal |
Diarienummer: RD20/05285 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen har tagit fram en remissversion av ett kunskapsstöd som dels innehåller nationella rekommendationer med prioriteringar, som riktar sig till beslutsfattare och dels stödmaterial som riktar sig till vårdpersonal. Det är en vidareutvecklad form av kunskapsstöd med fler målgrupper än vanligt. De nationella rekommendationerna handlar framförallt om föräldrars delaktighet och psykosociala insatser för familjen. Rekommendationerna syftar till att ge vägledning för beslut på gruppnivå i styrnings- och ledningsfrågor.
Region Dalarna anser att kunskapsstödet generellt är väl genomarbetat och föredömligt beskriver behov i vårdkedjan. Region Dalarna föreslår några få förändringar av formuleringar, enligt remissvar, bilaga d).
Generellt uppfyller Region Dalarna intentionerna i kunskapsstödet väl, efter det omfattande arbetet som låg till grund för inrättandet av ”Födelsecentrum Dalarna”. Utrymme för utveckling av arbetssätt och rutiner finns förstås alltid, och bör göras i form av en gap-analys och implementeringsplan efter fastställt kunskapsstöd.
Det bedöms i nuläget att implementering av detta förslag till kunskapsstöd inte ska kräva omfattande tillskott av resurser, men ett visst extra stöd för genomförandet kommer att krävas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Innehållsförteckning och sammanfattning - Länk till remissen: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2020-10-6948.pdf
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen har tagit fram en remissversion av ett kunskapsstöd som dels innehåller nationella rekommendationer med prioriteringar, som riktar sig till beslutsfattare och dels stödmaterial som riktar sig till vårdpersonal. Det är en vidareutvecklad form av kunskapsstöd med fler målgrupper än vanligt. De nationella rekommendationerna handlar framförallt om föräldrars delaktighet och psykosociala insatser för familjen. Rekommendationerna syftar till att ge vägledning för beslut på gruppnivå i styrnings- och ledningsfrågor.
Region Dalarna anser att kunskapsstödet generellt är väl genomarbetat och föredömligt beskriver behov i vårdkedjan. Region Dalarna föreslår några få förändringar av formuleringar, enligt remissvar, bilaga d).
Generellt uppfyller Region Dalarna intentionerna i kunskapsstödet väl, efter det omfattande arbetet som låg till grund för inrättandet av ”Födelsecentrum Dalarna”. Utrymme för utveckling av arbetssätt och rutiner finns förstås alltid, och bör göras i form av en gap-analys och implementeringsplan efter fastställt kunskapsstöd.
Det bedöms i nuläget att implementering av detta förslag till kunskapsstöd inte ska kräva omfattande tillskott av resurser, men ett visst extra stöd för genomförandet kommer att krävas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Innehållsförteckning och sammanfattning - Länk till remissen: https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2020-10-6948.pdf
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Finansiering av effektivisering och förbättring av vårdkedjan för prostatacancer i Dalarna |
Diarienummer: RD19/04105 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Fortsatt finansiering av de tre tjänsterna omfattande två kontaktsjuksköterskor och medicinsk sekreterare för Kirurgi Mora processas vidare i budgetdiskussioner inför 2022.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar för egen del
2. Förslag om finansiering av två kontaktsjukskötersketjänster samt en medicinsk sekreterare inom ramen för överenskommelsen Effektiv cancervård 2021 godkänns.
Sammanfattning:
En översyn har gjorts under 2020 av Dalaurologin med fokus framförallt på prostatacancervården. Ett flertal faktorer har identifierats, som kan förklara de långa ledtiderna från misstanke om prostatacancer till första besök, diagnos samt start av behandling och en handlingsplan, enligt bilaga b) är upprättad med pågående och tänkta förbättringsarbeten inom Dalaurologin, samt med förslag till framtida investeringar gällande nödvändig bemanning, utrustning och lokaler.
Förslaget innefattar behov av en personalförstärkning i form av två kontaktsjuksköterskor och en medicinsk sekreterare. Finansiering av tjänsterna under 2021 sker inom ramen för den statliga överenskommelsen Effektiv cancervård. Inför budget 2022 hemställer Hälso- och sjukvårdsnämnden till Regionstyrelsen om utökad ram för Kirurgi Mora för att möjliggöra finansiering inom ordinarie budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En översyn har gjorts under 2020 av Dalaurologin med fokus framförallt på prostatacancervården. Ett flertal faktorer har identifierats, som kan förklara de långa ledtiderna från misstanke om prostatacancer till första besök, diagnos samt start av behandling och en handlingsplan, enligt bilaga b) är upprättad med pågående och tänkta förbättringsarbeten inom Dalaurologin, samt med förslag till framtida investeringar gällande nödvändig bemanning, utrustning och lokaler.
Förslaget innefattar behov av en personalförstärkning i form av två kontaktsjuksköterskor och en medicinsk sekreterare. Finansiering av tjänsterna under 2021 sker inom ramen för den statliga överenskommelsen Effektiv cancervård. Inför budget 2022 hemställer Hälso- och sjukvårdsnämnden till Regionstyrelsen om utökad ram för Kirurgi Mora för att möjliggöra finansiering inom ordinarie budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan | | |
| | |
| | | |   |
12 Förlängning tillfällig ersättning med anledning av covid-19-pandemin innebärande avsteg från punkt 6.2 Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: RD20/04261 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Alla personer 70 år och äldre samt de som tillhör riskgrupp i övrigt ska få bilersättning fr.o.m. 0 km för resor till planerade vårdbesök.
2. Beslutet gäller från och med 1 april 2021 till och med 30 juni 2021.
Sammanfattning:
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor(LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Protokollsutdrag Regionfullmäktige 2020-09-28
e) Ekonomisk rapport gällande sjukresor
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den särskilda ledningsgrupp som tillsatts under covid-19-pandemin har lämnat rekommendationer om att personer 70år och äldre i första hand ska ta egen bil till planerade vårdbesök inom sjukvården och tandvården.
I Region Dalarnas reglemente för sjukresor(LD09/02467) framgår vilka regler som gäller för resekostnadsersättningar. I och med detta beslut kommer avsteg att göras från det reglementet då det i punkt 6.2 anger att ersättning ska utges för resor över 55 km enkel väg.
I övrigt görs inga avsteg från reglementet.
Med anledning av rådande pandemi anses det särskilt viktigt att personer i riskgrupp kan färdas säkert till och från planerade vårdbesök varför de undantas från den normala ersättningsnivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Reglemente för sjukresor i Landstinget Dalarna
d) Protokollsutdrag Regionfullmäktige 2020-09-28
e) Ekonomisk rapport gällande sjukresor | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Susanne Berger (S): Inrättande av kvinnofridscentrum |
Diarienummer: RD20/01137 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Susanne Berger (S) har i motionen föreslagit att Region Dalarna inrättar ett regionalt kvinnofridscentrum; ett kompetenscentrum om våld i nära relationer.
Hälso- och sjukvården samt tandvårdens uppgift är att säkerställa kvalité i arbetet med våldsutsatta och barn som bevittnat våld enlighet med Socialstyrelsens föreskrift Våld i nära relationer (SOSFS 2014:4). I Region Dalarna bedrivs arbete genom utvecklingsledare och en arbetsgrupp Våld i nära relationer. Det erbjuds kontinuerliga utbildningsinsatser, seminarium och informationsspridning. Detta pågår genom ett systematiskt långsiktigt arbete inom hälso- och sjukvården samt tandvården och genom uppföljning.
Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) har regeringens uppdrag att höja kunskapen nationellt om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer och leder ett nätverk för regionernas arbete.
Samarbete i länet sker utifrån Länsstyrelsens regeringsuppdrag samt inom den regionala stödstrukturen och som finansieras av Sveriges kommuner och regioner (SKR).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Susanne Berger (S) har i motionen föreslagit att Region Dalarna inrättar ett regionalt kvinnofridscentrum; ett kompetenscentrum om våld i nära relationer.
Hälso- och sjukvården samt tandvårdens uppgift är att säkerställa kvalité i arbetet med våldsutsatta och barn som bevittnat våld enlighet med Socialstyrelsens föreskrift Våld i nära relationer (SOSFS 2014:4). I Region Dalarna bedrivs arbete genom utvecklingsledare och en arbetsgrupp Våld i nära relationer. Det erbjuds kontinuerliga utbildningsinsatser, seminarium och informationsspridning. Detta pågår genom ett systematiskt långsiktigt arbete inom hälso- och sjukvården samt tandvården och genom uppföljning.
Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) har regeringens uppdrag att höja kunskapen nationellt om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer och leder ett nätverk för regionernas arbete.
Samarbete i länet sker utifrån Länsstyrelsens regeringsuppdrag samt inom den regionala stödstrukturen och som finansieras av Sveriges kommuner och regioner (SKR).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på motion från Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) - Äldrevaccinationsprogram skulle kunna rädda liv |
Diarienummer: RD20/05409 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) har skrivit en motion att besluta om att införa ett äldrevaccinationsprogram med syfte att öka täckningsgraden för de vaccinationer som bedöms viktiga för äldre.
Behov ses av en översyn av införande subventionering av pneumokockvaccination och menigkockvaccination till riskgrupper och att vaccinationsrådet bör utreda frågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén (S), Abbe Ronsten (S) och Per-Inge Nyberg (S) har skrivit en motion att besluta om att införa ett äldrevaccinationsprogram med syfte att öka täckningsgraden för de vaccinationer som bedöms viktiga för äldre.
Behov ses av en översyn av införande subventionering av pneumokockvaccination och menigkockvaccination till riskgrupper och att vaccinationsrådet bör utreda frågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
|