Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2020-12-02_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna och ersättarna medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Förvaltningschef Tony Sjödin
B. Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Annette Sjöberg
C. Information om avtalsefterlevnad
Chefsjurist Hans Göran Åhgren och Avtalschef Håkan Sterner
D. Information kring Västmanlands erfarenheter att bedriva trafik i egen regi
Förvaltningsdirektör Arne Andersson
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Färdtjänstbeslut för perioden 2020-09-22 - 2020-11-17
Bilaga (publiceras ej)
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Verksamhetsplan och budget 2021-2023 Kollektivtrafiknämnden |
Diarienummer: RD20/04219 |
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafiknämndens Verksamhetsplan och budget 2021-2023 antas.
2. Kollektivtrafiknämnden uppdrar till kollektivtrafikförvaltningen att se över investeringsbudget för 2022-2023 samt att få budget i balans.
Sammanfattning:
Verksamhetsplan och budget för Kollektivtrafiknämnden som utförare av den regionala kollektivtrafiken i Dalarna.
Kollektivtrafiknämnden uppdrar till kollektivtrafikförvaltningen att se över investeringsbudget för 2022-2023 samt en budget i balans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kollektivtrafiknämndens Verksamhetsplan och budget 2021-2023
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamhetsplan och budget för Kollektivtrafiknämnden som utförare av den regionala kollektivtrafiken i Dalarna.
Kollektivtrafiknämnden uppdrar till kollektivtrafikförvaltningen att se över investeringsbudget för 2022-2023 samt en budget i balans.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kollektivtrafiknämndens Verksamhetsplan och budget 2021-2023 | | |
| | |
| | | |   |
5 Internkontrollplan 2021 Kollektivtrafikförvaltningen |
Diarienummer: RD20/04504 |
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafikförvaltningens internkontrollplan för 2021 fastställs.
Sammanfattning:
Efter genomförd riskanalys av Kollektivtrafikförvaltningens verksamhet har 9 punkter identifierats. Dessa punkter har resulterat i 10 kontrollpunkter som beskrivs i förvaltningens internkontrollplan för år 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Efter genomförd riskanalys av Kollektivtrafikförvaltningens verksamhet har 9 punkter identifierats. Dessa punkter har resulterat i 10 kontrollpunkter som beskrivs i förvaltningens internkontrollplan för år 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2021 | | |
| | |
| | | |   |
6 Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen 2019-2030 |
Diarienummer: RD20/05696 |
Ordförandens förslag:
Under förutsättning av övriga läns likalydande beslut om
1. att anta ”Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen 2019 - 2030”
2. att programmet ska ligga till grund för fordonsanskaffning inom Tåg i Bergslagen om totalt 7 tågfordon.
Sammanfattning:
Tåg i Bergslagens ägare har ambitionen om en robust och effektiv tågtrafik. Det föreligger också ett behov av att byta ut fem tågfordon av äldre modell.
Med anledning av detta har de fyra ägarna i Tåg i Bergslagen tagit fram ett program (Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen). Syftet är att ägarna gemensamt ställer sig bakom den utveckling och de åtaganden som beskrivs i programmet.
Framtidsinriktningen för trafiken i programmet ger konsekvenser på fordonsbehovet vilket gör att anskaffningsbehovet av nya fordon enligt programmet uppgår till 7 stycken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2019-2030
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Tåg i Bergslagens ägare har ambitionen om en robust och effektiv tågtrafik. Det föreligger också ett behov av att byta ut fem tågfordon av äldre modell.
Med anledning av detta har de fyra ägarna i Tåg i Bergslagen tagit fram ett program (Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen). Syftet är att ägarna gemensamt ställer sig bakom den utveckling och de åtaganden som beskrivs i programmet.
Framtidsinriktningen för trafiken i programmet ger konsekvenser på fordonsbehovet vilket gör att anskaffningsbehovet av nya fordon enligt programmet uppgår till 7 stycken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Långsiktigt program Tåg i Bergslagen 2019-2030 | | |
| | |
| | | |   |
7 Omförhandlat avtal avseende tilläggsbeställning |
Diarienummer: RD20/02954 |
Ordförandens förslag: Beslutsunderlag och bilagor publiceras efter avslutad handläggning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på initiativärende från David Örnberg (V): Skollovs extraundervisning |
Diarienummer: RD20/01578 |
Ordförandens förslag:
1. Initiativärende om skollovs extraundervisning är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Initiativärende om Skollovs extraundervisning pekar på en möjlig negativ effekt för elever om dessa elever inte kan ta sig till skolan med sina skolkort på skolloven.
Skolkorten gäller under läsåret, men inte längre under helger och skollov sedan en begränsning av resandet med skolkort har införts. Detta skulle kunna innebära svårigheter med skolskjuts till/från skolan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Initiativärende
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Initiativärende om Skollovs extraundervisning pekar på en möjlig negativ effekt för elever om dessa elever inte kan ta sig till skolan med sina skolkort på skolloven.
Skolkorten gäller under läsåret, men inte längre under helger och skollov sedan en begränsning av resandet med skolkort har införts. Detta skulle kunna innebära svårigheter med skolskjuts till/från skolan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Initiativärende | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på initiativärende från David Örnberg (V): Underlätta för Regionens personal att nyttja kollektivtrafiken till och från sin arbetsplats även under helger |
Diarienummer: RD20/05141 |
Ordförandens förslag:
1. Initiativärende om att underlätta för Regionens egen personal att nyttja kollektivtrafiken till och från sin arbetsplats även under helger är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Initiativärende om att underlätta för Regionens egen personal att nyttja kollektivtrafiken till och från sin arbetsplats även under helger pekar på eventuella svårigheter för personal på lasarett/sjukhus i länet ett kunna nyttja kollektivtrafiken under helger.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Initiativärende
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Initiativärende om att underlätta för Regionens egen personal att nyttja kollektivtrafiken till och från sin arbetsplats även under helger pekar på eventuella svårigheter för personal på lasarett/sjukhus i länet ett kunna nyttja kollektivtrafiken under helger.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Initiativärende | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Anskaffning av nya Dosto ER1 till Tåg i Bergslagen |
Diarienummer: RD20/05192 |
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. AB Transitio får i uppdrag att avropa 1,75 spårfordon, motsvarande Region Dalarnas andel av 7 införskaffade tåg, med tillhörande högvärdeskomponenter, strategisk utrustning samt upphandla finansiering därför.
2. Region Dalarna ska ingå borgen såsom för egen skuld (proprieborgen) för upphandlad finansiering med borgenstak om 202 MSEK avseende spårfordon och 4,5 MSEK avseende högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
Kollektivtrafiknämnden beslutar för egen del, under förutsättning att fullmäktige beslutar enligt ovan.
3. Förvaltningschefen får i uppdrag att ingå uppdragsavtal med AB Transitio om att AB Transitio ska avropa och anskaffa 1,75 spårfordon av med tillhörande högvärdeskomponenter och strategisk utrustning.
4. Förvaltningschefen får i uppdrag att ingå hyresavtal med AB Transitio beträffande spårfordonen.
Sammanfattning:
De fyra ägarna inom Tåg i Bergslagen har planer att utveckla tågtrafiken. Det handlar om såväl om utökningar som om reducering av trafik. Till T23 ska de 5 st tågfordon av modell X14, som TiB förfogar över, ska tas ur trafik och behöver ersättas. Eftersom fordonsanskaffningen är kostnadsdrivande finns det skäl att se över vilken tågtrafik som ska prioriteras
Med anledning av detta har de fyra ägarna i Tåg i Bergslagen tagit fram ett program (Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen). Syftet är att ägarna gemensamt ställer sig bakom den utveckling och de åtaganden som beskrivs i programmet.
Framtidsinriktningen för trafiken i programmet ger konsekvenser på fordonsbehovet vilket gör att anskaffningsbehovet av nya fordon enligt programmet uppgår till 7 st.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
De fyra ägarna inom Tåg i Bergslagen har planer att utveckla tågtrafiken. Det handlar om såväl om utökningar som om reducering av trafik. Till T23 ska de 5 st tågfordon av modell X14, som TiB förfogar över, ska tas ur trafik och behöver ersättas. Eftersom fordonsanskaffningen är kostnadsdrivande finns det skäl att se över vilken tågtrafik som ska prioriteras
Med anledning av detta har de fyra ägarna i Tåg i Bergslagen tagit fram ett program (Långsiktigt program för Tåg i Bergslagen). Syftet är att ägarna gemensamt ställer sig bakom den utveckling och de åtaganden som beskrivs i programmet.
Framtidsinriktningen för trafiken i programmet ger konsekvenser på fordonsbehovet vilket gör att anskaffningsbehovet av nya fordon enligt programmet uppgår till 7 st.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Abbe Ronsten (S): Möjligheter för kommuner att köpa till avgiftsfri kollektivtrafik |
Diarienummer: RD20/01139 |
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Abbe Ronsten (S): Kollektivtrafikförvaltningen får i uppdrag att efter dialog med Dalarnas kommuner räkna fram kostnaderna för eventuellt införande av avgiftsfri kollektivtrafik inom, och möjligen mellan kommuner i Dalarna.
Tillköp av kollektivtrafik regleras i avtal mellan Region Dalarna och kommunerna. Detta innefattar bl.a. tillköp av avgiftsfri kollektivtrafik.
I samband med uppsägning av den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta genomfördes en utredning av finansieringsmodellen för denna typ av tillköp. Därmed är motionen att anse som besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Abbe Ronsten (S): Kollektivtrafikförvaltningen får i uppdrag att efter dialog med Dalarnas kommuner räkna fram kostnaderna för eventuellt införande av avgiftsfri kollektivtrafik inom, och möjligen mellan kommuner i Dalarna.
Tillköp av kollektivtrafik regleras i avtal mellan Region Dalarna och kommunerna. Detta innefattar bl.a. tillköp av avgiftsfri kollektivtrafik.
I samband med uppsägning av den avgiftsfria kollektivtrafiken i Avesta genomfördes en utredning av finansieringsmodellen för denna typ av tillköp. Därmed är motionen att anse som besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
|