Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2020-12-01_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarorätt för de politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna X X (X) och X X (X) samt ersättarna X X (X) och X X (X) medges delta på dagens sammanträde på distans.
2. Politiska sekreterarna X X (X) och X X (X) medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Tf. Förvaltningschef Hälso- och sjukvården Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport
Förvaltningschef Hörsel och syn Helena Strandberg
Skriftlig rapport
B Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Åse Golles
C Projektrapport: Kirurgi i Dalarna - nu och 2028
Tomas Riman, chef division kirurgi
D Återrapportering av uppdrag att utreda och föreslå hur vårdkedjan för prostatacancer i Dalarna kan effektiviseras och förbättras
Asbjörn Österberg, Verksamhetschef Kirurgi Mora
E Rapportering riktade statsbidrag
Helena de la Cour, samordnare statsbidrag
F Digital vårdanamnes
Helen Kastemyr, chef division primärvård
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Aktuell information angående covid-19 |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Plan för hantering av uppskjuten vård |
Diarienummer: RD20/04945 |
Ordförandens förslag:
1. Informationen läggs till protokollet
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 42
b) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 43
c) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 44
d) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 45
e) Operation - veckorapport Division kirurgi vecka 46
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Samverkansavtal med Karolinska Universitetssjukhuset |
Diarienummer: RD20/05196 |
Ordförandens förslag:
1. Samverkansavtal med Karolinska Universitetssjukhuset enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna och Karolinska Universitetssjukhuset har förhandlat ett samverkansavtal som inkluderar bland annat samarbete rörande såväl högspecialiserad vård som elektiv vård (inklusive den så kallade vårdkön). Avtalet löper till och med 2021-12-31 med en automatisk förlängning om 1 år i taget, om det inte uppsägning sker innan 30 september per avtalsperiod. Det kan förlängas som längst till och med 2024-12-31.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal (utkast)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna och Karolinska Universitetssjukhuset har förhandlat ett samverkansavtal som inkluderar bland annat samarbete rörande såväl högspecialiserad vård som elektiv vård (inklusive den så kallade vårdkön). Avtalet löper till och med 2021-12-31 med en automatisk förlängning om 1 år i taget, om det inte uppsägning sker innan 30 september per avtalsperiod. Det kan förlängas som längst till och med 2024-12-31.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal (utkast) | | |
| | |
| | | |   |
9 Samverkansavtal Tillsammans för varje barn |
Diarienummer: RD20/05648 |
Ordförandens förslag:
1. Samverkansavtal enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal (utkast)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal (utkast) | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på granskning av Regional cancercentrum ställd till Hälso- och sjukvårdsnämnden |
Diarienummer: RD20/04797 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna och överlämna yttrande, enligt bilaga c), till Region Dalarnas revisorer som svar på granskningsrapporten.
Sammanfattning:
De förtroendevalda revisorerna Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har genom Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (PWC) genomfört en granskning av Regionalt cancercentrum (RCC) Uppsala-Örebro. Granskningen syftar till att bedöma om regionerna genom samverkansnämnden utövar en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över RCC så att målen kring cancervården kan uppnås.
Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömningen att regionerna genom samverkansnämnden inte helt utövar en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll. Gemensamt för de lokala cancerråden i sjukvårdsregionen är att det inte upplevs finnas en formaliserad struktur för rapportering av arbetet med kompetensförsörjning till RCC.
Hälso- och sjukvården i Region Dalarna avser att beakta de rekommendationerna som lämnats i revisionsrapporten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapport Regionalt cancercentrum RCC Uppsala - Örebro sjukvårdsregion
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
De förtroendevalda revisorerna Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har genom Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (PWC) genomfört en granskning av Regionalt cancercentrum (RCC) Uppsala-Örebro. Granskningen syftar till att bedöma om regionerna genom samverkansnämnden utövar en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över RCC så att målen kring cancervården kan uppnås.
Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömningen att regionerna genom samverkansnämnden inte helt utövar en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll. Gemensamt för de lokala cancerråden i sjukvårdsregionen är att det inte upplevs finnas en formaliserad struktur för rapportering av arbetet med kompetensförsörjning till RCC.
Hälso- och sjukvården i Region Dalarna avser att beakta de rekommendationerna som lämnats i revisionsrapporten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapport Regionalt cancercentrum RCC Uppsala - Örebro sjukvårdsregion
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
11 Återrapportering av uppdrag att utreda och föreslå hur vårdkedjan för prostatacancer i Dalarna kan effektiviseras och förbättras |
Diarienummer: RD19/04105 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna handlingsplan enligt bilaga b).
Sammanfattning:
En översyn har gjorts under 2020 av Dalaurologin med fokus framförallt på prostatacancervården. Ett flertal faktorer har identifierats, som kan förklara de långa ledtiderna från misstanke om prostatacancer till första besök, diagnos samt start av behandling. Dessutom finns en stor osäkerhet i de rapporter som kommit under året gällande kvaliteten av prostatacancervården, då en stor andel av fallen fram tills nyligen ej varit registrerade i våra cancerregister. En handlingsplan är upprättad med pågående och tänkta förbättringsarbeten inom Dalaurologin, samt med förslag till framtida investeringar gällande nödvändig bemanning, utrustning och lokaler. Förslaget innefattar bland annat behov av en personalförstärkning i form av 2 kontaktsköterskor, 1 medicinsk sekreterare och utbildning av befintlig personal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
c) Prostatacancer: Standardiserat vårdförlopp
d) Remissbedömning Dalaurologin
e) Samverkansdokument Primärvård - Urologi
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En översyn har gjorts under 2020 av Dalaurologin med fokus framförallt på prostatacancervården. Ett flertal faktorer har identifierats, som kan förklara de långa ledtiderna från misstanke om prostatacancer till första besök, diagnos samt start av behandling. Dessutom finns en stor osäkerhet i de rapporter som kommit under året gällande kvaliteten av prostatacancervården, då en stor andel av fallen fram tills nyligen ej varit registrerade i våra cancerregister. En handlingsplan är upprättad med pågående och tänkta förbättringsarbeten inom Dalaurologin, samt med förslag till framtida investeringar gällande nödvändig bemanning, utrustning och lokaler. Förslaget innefattar bland annat behov av en personalförstärkning i form av 2 kontaktsköterskor, 1 medicinsk sekreterare och utbildning av befintlig personal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Handlingsplan
c) Prostatacancer: Standardiserat vårdförlopp
d) Remissbedömning Dalaurologin
e) Samverkansdokument Primärvård - Urologi | | |
| | |
| | | |   |
12 Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp godkända för införande KOL, Kritisk benischemi, Schizofreni - förstagångsinsjuknade |
Diarienummer: RD20/04692 |
Ordförandens förslag:
1. Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp för KOL, Kritisk benischemi och Schizofreni - förstagångsinsjuknade enligt framtagen projektbeskrivning bilaga c), godkänns.
2. Uppdra till t.f. förvaltningschefen för hälso- och sjukvård att genomföra uppdraget enligt projektplan, bilaga c).
3. Uppdra till t.f. förvaltningschefen för hälso- och sjukvård att återrapportera uppdraget till hälso- och sjukvårdsnämnden senast 2021-06-08.
Sammanfattning:
Styrgruppen för den nationella kunskapsstyrningen SKS har rekommenderat att regionerna beslutar om införande av vårdförloppen KOL, Kritisk benischemi och Schizofreni - förstagångsinsjuknade.
Arbetet med införande av vårdförlopp ska bedrivas lyhört och flexibelt utifrån det läge som regionerna befinner sig i, anpassat efter covid-19:s påverkan på vårdsystemet.
Arbetet ska följa den projektplan som har tagits fram och förankrats i regionens kunskapsstyrningsgrupp KSG-B.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut att godkänna vårdförlopp
c) Projektplan - Införande av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Styrgruppen för den nationella kunskapsstyrningen SKS har rekommenderat att regionerna beslutar om införande av vårdförloppen KOL, Kritisk benischemi och Schizofreni - förstagångsinsjuknade.
Arbetet med införande av vårdförlopp ska bedrivas lyhört och flexibelt utifrån det läge som regionerna befinner sig i, anpassat efter covid-19:s påverkan på vårdsystemet.
Arbetet ska följa den projektplan som har tagits fram och förankrats i regionens kunskapsstyrningsgrupp KSG-B.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut att godkänna vårdförlopp
c) Projektplan - Införande av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på remiss från Socialdepartementet avseende Avgiftsförändringar till följd av EU-förordningen om kliniska prövningar av humanläkemedel - Rapport från Läkemedelsverket |
Diarienummer: RD20/04877 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Socialdepartementets remiss avseende Läkemedelsverkets rapport om avgiftsförändringar till följd av EU-förordningen om kliniska prövningar av humanläkemedel.
Läkemedelsverket föreslår kraftiga avgiftshöjningar vid ansökan gällande klinisk läkemedelsprövning för att uppnå full kostnadstäckning. Region Dalarna anser att det är angeläget att Läkemedelsverket får den kostnadstäckning som krävs för att kunna hålla god kvalitet samt erbjuda god service och stöd kopplat till ansökningar för klinisk prövning i Sverige.
Region Dalarna håller även med om Läkemedelsverkets egen slutsats att alltför höga avgifter riskerar att öka benägenheten att företag väljer att genomföra kliniska läkemedelsprövningar i andra länder och att akademiska forskare inte har finansiella möjligheter att genomföra kliniska prövningar i Sverige.
Region Dalarna föreslår en översyn av möjligheten att Läkemedelsverkets insats vid kliniska prövningar kan finansieras på annat sätt än via avgifter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen: https://www.lakemedelsverket.se/49e70e/globalassets/dokument/regeringsuppdrag/avgiftsforandringar-till-foljd-av-eu-forordning-om-kliniska-provningar-av-humanlakemedel-1.pdf
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Socialdepartementets remiss avseende Läkemedelsverkets rapport om avgiftsförändringar till följd av EU-förordningen om kliniska prövningar av humanläkemedel.
Läkemedelsverket föreslår kraftiga avgiftshöjningar vid ansökan gällande klinisk läkemedelsprövning för att uppnå full kostnadstäckning. Region Dalarna anser att det är angeläget att Läkemedelsverket får den kostnadstäckning som krävs för att kunna hålla god kvalitet samt erbjuda god service och stöd kopplat till ansökningar för klinisk prövning i Sverige.
Region Dalarna håller även med om Läkemedelsverkets egen slutsats att alltför höga avgifter riskerar att öka benägenheten att företag väljer att genomföra kliniska läkemedelsprövningar i andra länder och att akademiska forskare inte har finansiella möjligheter att genomföra kliniska prövningar i Sverige.
Region Dalarna föreslår en översyn av möjligheten att Läkemedelsverkets insats vid kliniska prövningar kan finansieras på annat sätt än via avgifter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen: https://www.lakemedelsverket.se/49e70e/globalassets/dokument/regeringsuppdrag/avgiftsforandringar-till-foljd-av-eu-forordning-om-kliniska-provningar-av-humanlakemedel-1.pdf
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på remiss från Socialdepartementet avseende Läkemedelsverkets framställan om justering av avgifter öppenvårdsapotek, partihandel, sjukhusens läkemedelsförsörjning och maskinell dosverksamhet |
Diarienummer: RD20/04879 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Socialdepartementets remiss avseende Läkemedelsverkets framställan om justering av avgifter öppenvårdsapotek, partihandel, sjukhusens läkemedelsförsörjning och maskinell dosverksamhet. Region Dalarna förstår att Läkemedelsverket behöver ha kostnadstäckning för den tillsyn som bedrivs och har inga synpunkter att framföra när det gäller kapitel 1, 2 och 4, d.v.s. Öppenvårdsapotek, Partihandel och Maskinell dosverksamhet. För länets befolkning är det av stor vikt att apoteken lever upp till de krav som ställs på verksamheten.
Region Dalarna föreslår när det gäller kapitel 3, Sjukhusens läkemedelsförsörjning, att kostnaden på något sätt relateras till volym (t ex vårdplatser eller leveranspunkter) för att på ett bättre sätt spegla Läkemedelsverkets verkliga kostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Socialdepartementets remiss avseende Läkemedelsverkets framställan om justering av avgifter öppenvårdsapotek, partihandel, sjukhusens läkemedelsförsörjning och maskinell dosverksamhet. Region Dalarna förstår att Läkemedelsverket behöver ha kostnadstäckning för den tillsyn som bedrivs och har inga synpunkter att framföra när det gäller kapitel 1, 2 och 4, d.v.s. Öppenvårdsapotek, Partihandel och Maskinell dosverksamhet. För länets befolkning är det av stor vikt att apoteken lever upp till de krav som ställs på verksamheten.
Region Dalarna föreslår när det gäller kapitel 3, Sjukhusens läkemedelsförsörjning, att kostnaden på något sätt relateras till volym (t ex vårdplatser eller leveranspunkter) för att på ett bättre sätt spegla Läkemedelsverkets verkliga kostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Drift av utbyggnad hus 09 vid Falu lasarett |
Diarienummer: RD20/03670 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Hälso och sjukvårdsnämnden hemställer till regionstyrelsen att i kommande budgetprocess inför 2024 beakta ökade driftkostnader om cirka 45 miljoner kronor för utbyggnad av hus 09 för Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar för egen del
2. Förslag till investeringen av Falu lasarett utbyggnad av hus 09 godkänns.
Sammanfattning:
Fastighetsnämnden har 2020-08-26 behandlat ett förslag avseende en påbyggnad av hus 09 samt ombyggnad av delar av hus 08, se bilaga b). Projektet omfattar Intensivvårds- och uppvakningsavdelningen (IVA/UVA), Bild- och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Förslaget att expandera ovan hus 09 ger möjlighet att sammankoppla fler verksamheter till det akuta flödet mellan IVA, röntgen och akutmottagning.
Driftskostnadsökning för den samlade verksamheten beräknas till cirka 45 miljoner kronor enligt ekonomisk bilaga c). Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår godkänna driftskostnadsökning samt att planering genomförs för driftskostnadsökningen inför budget 2024. Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut samordnas sedan med Fastighetsnämndens beslut till ett ärende för beslut i Regionstyrelsens arbetsutskott, Regionstyrelsen och sedan Regionfullmäktige.
Beräknad byggstart är i början av 2022 med cirka 2,5 års byggtid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Falu lasarett Utbyggnad hus 09
c) Ekonomisk bilaga driftbudget hus 09 Falu lasarett
d) Behovsunderlag från verksamheterna
e) Presentation Hus 09 studie lokalisering IVA-OP
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fastighetsnämnden har 2020-08-26 behandlat ett förslag avseende en påbyggnad av hus 09 samt ombyggnad av delar av hus 08, se bilaga b). Projektet omfattar Intensivvårds- och uppvakningsavdelningen (IVA/UVA), Bild- och funktionsmedicin, Laboratoriemedicin samt Onkologmottagning. Förslaget att expandera ovan hus 09 ger möjlighet att sammankoppla fler verksamheter till det akuta flödet mellan IVA, röntgen och akutmottagning.
Driftskostnadsökning för den samlade verksamheten beräknas till cirka 45 miljoner kronor enligt ekonomisk bilaga c). Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår godkänna driftskostnadsökning samt att planering genomförs för driftskostnadsökningen inför budget 2024. Hälso- och sjukvårdsnämndens beslut samordnas sedan med Fastighetsnämndens beslut till ett ärende för beslut i Regionstyrelsens arbetsutskott, Regionstyrelsen och sedan Regionfullmäktige.
Beräknad byggstart är i början av 2022 med cirka 2,5 års byggtid.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling Falu lasarett Utbyggnad hus 09
c) Ekonomisk bilaga driftbudget hus 09 Falu lasarett
d) Behovsunderlag från verksamheterna
e) Presentation Hus 09 studie lokalisering IVA-OP | | |
| | |
| | | |   |
16 Finansiering av Närakut Ludvika |
Diarienummer: RD19/03156 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Bevilja Hälso- och sjukvårdsnämnden 12 miljoner kronor i bidrag från Regionstyrelsens utvecklingsmedel för delfinansiering av Närakuten i Ludvika under 2021.
2. I Regionplanen för 2022 detaljera och finansiera de ekonomiska effekterna av Närakuten i Ludvika.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade den 2019-12-05 §94 inrätta en Närakut vid Ludvika Lasarett enligt alternativ ett i utredningen ”Förstärkt akutuppdrag i Västerbergslagen” RD19/00946. Närakuten placeras organisatoriskt under Division Primärvård. Inrättandet sker i samarbete med Division Medicin. I nuläget finns en primärvårdsjour placerad på Ludvika lasarett. I samband med att en Närakut inrättas så ökas öppettiderna till dygnet runt. Det kommer även att finnas möjlighet att öppna upp fyra övervakningsplatser i anslutning till Närakuten. Då Närakuten i Ludvika kommer att ha ett liknande uppdrag som Avestas Akutmottagnings nuvarande uppdrag har budget beräknats utifrån Avestas budget enligt kvot nedan. Den uppskattade kostnaden för Närakuten Ludvika uppgår till cirka 40 mkr. Primärvårdsjouren i Ludvika har idag en budget på 21 mkr. Uppstart planeras till mars/april 2021. Hälso- och sjukvårdsnämnden äskar därmed 12 mkr från Regionstyrelsens utvecklingsmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport Närakuten Ludvika
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade den 2019-12-05 §94 inrätta en Närakut vid Ludvika Lasarett enligt alternativ ett i utredningen ”Förstärkt akutuppdrag i Västerbergslagen” RD19/00946. Närakuten placeras organisatoriskt under Division Primärvård. Inrättandet sker i samarbete med Division Medicin. I nuläget finns en primärvårdsjour placerad på Ludvika lasarett. I samband med att en Närakut inrättas så ökas öppettiderna till dygnet runt. Det kommer även att finnas möjlighet att öppna upp fyra övervakningsplatser i anslutning till Närakuten. Då Närakuten i Ludvika kommer att ha ett liknande uppdrag som Avestas Akutmottagnings nuvarande uppdrag har budget beräknats utifrån Avestas budget enligt kvot nedan. Den uppskattade kostnaden för Närakuten Ludvika uppgår till cirka 40 mkr. Primärvårdsjouren i Ludvika har idag en budget på 21 mkr. Uppstart planeras till mars/april 2021. Hälso- och sjukvårdsnämnden äskar därmed 12 mkr från Regionstyrelsens utvecklingsmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport Närakuten Ludvika | | |
| | |
| | | |   |
17 Ekonomiska medel för medicinsk utveckling, Hälso- och sjukvård Dalarna |
Diarienummer: RD20/05581 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Bevilja 20 mnkr för medicinsk utveckling till Hälso- och sjukvården 2020.
Sammanfattning:
Den medicinska utvecklingen i Hälso- och sjukvården innebär i många fall kostnadsökningar som inte ryms i sedvanlig indexering och specificeras i bilaga b). En särskild pott för detta finns avsatt i Finansförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanställning medicinsk utveckling 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den medicinska utvecklingen i Hälso- och sjukvården innebär i många fall kostnadsökningar som inte ryms i sedvanlig indexering och specificeras i bilaga b). En särskild pott för detta finns avsatt i Finansförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanställning medicinsk utveckling 2020 | | |
| | |
| | | |   |
18 Långsiktig plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården i Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/05585 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Godkänna att en långsiktig och strategisk plan för utvecklingen av hälso- och sjukvården tas fram och redovisas till Regionstyrelsen i oktober 2021.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvården i Region Dalarna befinner sig i en stor förändring. Ambitionen är att utveckla den nära vården i regionen med utgångspunkt att ge patienter i regionen ännu bättre vård. Region Dalarna har också stora demografiska utmaningar med fler äldre vårdkrävande medborgare och färre i arbetsför ålder. Vidare så pågår stora investeringar i byggnader, IT och MT. Mot bakgrund av detta föreslås en strategisk plan tas fram för hälso- och sjukvårdens utveckling i Region Dalarna. Regiondirektören föreslås få i uppdrag att ta fram den strategiska planen till Regionstyrelsen senast oktober 2021.
Den strategiska planen blir en central del av hälso- och sjukvårdsnämndens kommande arbete. Arbetsutskottet önskar därför att Hälso- och sjukvårdsnämnden lämnar sina synpunkter till Regionstyrelsen på förslaget om arbetet med den strategiska planen för hälso- och sjukvården i Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvården i Region Dalarna befinner sig i en stor förändring. Ambitionen är att utveckla den nära vården i regionen med utgångspunkt att ge patienter i regionen ännu bättre vård. Region Dalarna har också stora demografiska utmaningar med fler äldre vårdkrävande medborgare och färre i arbetsför ålder. Vidare så pågår stora investeringar i byggnader, IT och MT. Mot bakgrund av detta föreslås en strategisk plan tas fram för hälso- och sjukvårdens utveckling i Region Dalarna. Regiondirektören föreslås få i uppdrag att ta fram den strategiska planen till Regionstyrelsen senast oktober 2021.
Den strategiska planen blir en central del av hälso- och sjukvårdsnämndens kommande arbete. Arbetsutskottet önskar därför att Hälso- och sjukvårdsnämnden lämnar sina synpunkter till Regionstyrelsen på förslaget om arbetet med den strategiska planen för hälso- och sjukvården i Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|