Dagordning | |
  Regional Utvecklingsnämnd_2020-11-25_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Informationsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ordförande informerar
B. Ledningen informerar
Föredragande: Elsmari Julin, förvaltningschef
C. Utbildningstillfällen för regionala utvecklingsnämnden inom projektet Vägar för hållbar utveckling
Föredragande: Amelie Sahlin, enhetschef samhällsbyggnad
28 januari 2021
14september 2021
27 januari 2022
D. Information om remiss från Trafikverket om inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplanering för perioden 2022-2033 och 2022-2037
Föredragande: Martina Hellgren, strateg samhällsplanering och Kent Söderlund, strateg infrastruktur
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärende |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Förvaltningschef
B) Enhetschef
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser m m läggs till handlingarna.
- Protokollsutdrag regionfullmäktige 2020-09-28 § 70 Delårsrapport 2020 för Region Dalarna
- Rapport Tillväxtverket, Uppföljning av regionala företagsstöd, stöd till projektverksamhet och stöd till kommersiell service, Budgetåret 2019
- Svar på skrivelse från Aspeboda intresseförening, Aspeboda skolsamråd och rektor och Hela Sverige
- Inbjudan Europaforum 2020 Hur påverkar den nya tillväxtstrategin våra län och kommuner?
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Beslut om prioritering av projekt som ansökt om medel ur Europeiska regionala utvecklingsfonden |
Diarienummer: RD20/02091 |
Ordförandens förslag:
1. Projekt som sökt till ERUF utlysning 2020:6 prioriteras enligt följande ordning:
1. Cirkulära klimatsmarta flöden (Byggdialog Dalarna),
2. Byhotell (Coompanion)
3. Energiinnovation 2.0 (Högskolan Dalarna)
4. UDD3 (Länsstyrelsen Dalarna)
Sammanfattning:
Inför strukturfondspartnerskapet för Norra Mellansveriges möte den 16 december 2020 kommer det att vara konkurrens mellan projekten av kvarvarande medel. Därför görs en prioritering av de projekt som rör respektive län.
Samtliga projekt från Dalarna stämmer väl överens med det regionala tillväxtarbetet och Dalastrategin. I konkurrens med andra projekt inom Norra Mellansverige lyfter nämnden särskilt tre projekt som viktiga att prioritera. Cirkulära klimatsmarta flöden (Byggdialog Dalarna), Byhotell (Coompanion) och Energiinnovation 2.0 (Högskolan Dalarna). Projektet UDD3 (Länsstyrelsen Dalarna) är ett viktigt projekt för Dalarna och för företagen i Dalarna, men är inte ett utvecklingsprojekt i samma grad som de övriga.
Regionala utvecklingsnämndens skriftliga samråd med regional prioritering av projekt från Dalarna, kommer att vara underlag för partnerskapets prioritering i ERUFs utlysning 2020:6.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skriftligt samråd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inför strukturfondspartnerskapet för Norra Mellansveriges möte den 16 december 2020 kommer det att vara konkurrens mellan projekten av kvarvarande medel. Därför görs en prioritering av de projekt som rör respektive län.
Samtliga projekt från Dalarna stämmer väl överens med det regionala tillväxtarbetet och Dalastrategin. I konkurrens med andra projekt inom Norra Mellansverige lyfter nämnden särskilt tre projekt som viktiga att prioritera. Cirkulära klimatsmarta flöden (Byggdialog Dalarna), Byhotell (Coompanion) och Energiinnovation 2.0 (Högskolan Dalarna). Projektet UDD3 (Länsstyrelsen Dalarna) är ett viktigt projekt för Dalarna och för företagen i Dalarna, men är inte ett utvecklingsprojekt i samma grad som de övriga.
Regionala utvecklingsnämndens skriftliga samråd med regional prioritering av projekt från Dalarna, kommer att vara underlag för partnerskapets prioritering i ERUFs utlysning 2020:6.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skriftligt samråd | | |
| | |
| | | |   |
5 Beslut om programförslag för ERUF Norra Mellansverige 2021 - 2027 |
Diarienummer: RD20/02232 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämndens presidium uppdras att besluta om regionalt program för Norra Mellansverige i Europeiska regionala utvecklingsfonden, programperioden 2021-2027
2. Regionalt program för Norra Mellansverige i Europeiska regionala utvecklingsfonden, programperioden 2021-2027 delges regionala utvecklingsnämnden den 21 januari 2021.
Sammanfattning:
EU:s sammanhållningspolitik är ett verktyg för att skapa förutsättningar för att öka sysselsättning och tillväxt i Dalarna. Nuvarande programperiod tar slut år 2020 och nästa period sträcker sig mellan 2021-2027.
Region Gävleborg, Region Värmland och Region Dalarna ansvarar tillsammans för att skriva ett nytt regionalt program för Europeiska utvecklingsfonden (ERUF) för programområdet Norra Mellansverige. Region Gävleborg har samordnat arbetet.
Som tidsplanen från Näringsdepartementet ser ut nu, ska ett förslag på nytt regionalt ERUF-program lämnas till regeringen senast den 31 december 2020. Därefter ska förslaget godkännas av regeringen, som sedan överlämnar programmet till EU-kommissionen för fastställande. Det kan bli förseningar när programmet ska vara beslutat, men än så länge gäller nuvarande tidsplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Programförslag ERUF Norra Mellansverige
c) Stöd och instruktioner för operativa program
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
EU:s sammanhållningspolitik är ett verktyg för att skapa förutsättningar för att öka sysselsättning och tillväxt i Dalarna. Nuvarande programperiod tar slut år 2020 och nästa period sträcker sig mellan 2021-2027.
Region Gävleborg, Region Värmland och Region Dalarna ansvarar tillsammans för att skriva ett nytt regionalt program för Europeiska utvecklingsfonden (ERUF) för programområdet Norra Mellansverige. Region Gävleborg har samordnat arbetet.
Som tidsplanen från Näringsdepartementet ser ut nu, ska ett förslag på nytt regionalt ERUF-program lämnas till regeringen senast den 31 december 2020. Därefter ska förslaget godkännas av regeringen, som sedan överlämnar programmet till EU-kommissionen för fastställande. Det kan bli förseningar när programmet ska vara beslutat, men än så länge gäller nuvarande tidsplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Programförslag ERUF Norra Mellansverige
c) Stöd och instruktioner för operativa program | | |
| | |
| | | |   |
6 Beslut om verksamhetsbidrag år 2021 till Coompanion Dalarna |
Diarienummer: RD20/05339 |
Ordförandens förslag:
1. Coompanion Dalarna beviljas verksamhetsbidrag för år 2021 med 525 000 kronor.
2. Beloppet tas från nämndens budget för år 2021.
3. Beslutet gäller under förutsättning att genomförande sker enligt ansökan och beslut.
Sammanfattning:
Sverige har en förordning om statsbidrag till kooperativ utveckling. Grundanslaget för år 2021, som Tillväxtverket har upphandlat, kräver en lokal och/eller regional medfinansiering.
Coompanion Dalarna ska med verksamhetsbidraget skapa förutsättningar för fler idéburna, tillsammansägda, sociala och kooperativa företag och därigenom lokal- och regional utveckling. De fungerar som kompetenscentrum för den sociala ekonomin.
Under år 2021 fortsätter grunduppdraget med kostnadsfri information, rådgivning och utbildning för kooperativt företagande, inklusive Arbetsintegrerande sociala företag (ASF), samhällsentreprenörskap, sociala innovationer och socialt företagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Brev Coompanion verksamhetsbidrag 2020-2021
c) Ansökan verksamhetsbidrag Coompanion 2021
d) Coompanion Dalarna Redovisning av verksamhetsåret 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sverige har en förordning om statsbidrag till kooperativ utveckling. Grundanslaget för år 2021, som Tillväxtverket har upphandlat, kräver en lokal och/eller regional medfinansiering.
Coompanion Dalarna ska med verksamhetsbidraget skapa förutsättningar för fler idéburna, tillsammansägda, sociala och kooperativa företag och därigenom lokal- och regional utveckling. De fungerar som kompetenscentrum för den sociala ekonomin.
Under år 2021 fortsätter grunduppdraget med kostnadsfri information, rådgivning och utbildning för kooperativt företagande, inklusive Arbetsintegrerande sociala företag (ASF), samhällsentreprenörskap, sociala innovationer och socialt företagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Brev Coompanion verksamhetsbidrag 2020-2021
c) Ansökan verksamhetsbidrag Coompanion 2021
d) Coompanion Dalarna Redovisning av verksamhetsåret 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Beslut om anslag till ALMI Företagspartner GävleDala AB för år 2021 |
Diarienummer: RD20/05125 |
Ordförandens förslag:
1. ALMI Företagspartner erhåller 6 284 349 kronor i driftanslag för år 2021.
Sammanfattning:
Det sker en årlig dialog med ALMI moderbolag och de regionala ägarna Region Dalarna och Region Gävleborg. Moderbolaget föreslår en höjning av anslaget för 2021 med drygt 4 % för att täcka upp för kostnadsökningar som löner m.m.
För de regionala ägarna innebär det en höjning med 306 362 kr vardera och totalt per region blir anslaget till ALMI Företagspartner AB 6 284 349 kronor. Anslaget har inte justerats sedan år 2018.
Det statliga moderbolaget ALMI Företagspartner AB äger 51 % samt Region Dalarna och Region Gävleborg äger vardera 24,5% av Almi Företagspartner GävleDala AB.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Almi Företagspartner GävleDala AB - överenskommelse mellan ägare om finansiering av verksamheten 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det sker en årlig dialog med ALMI moderbolag och de regionala ägarna Region Dalarna och Region Gävleborg. Moderbolaget föreslår en höjning av anslaget för 2021 med drygt 4 % för att täcka upp för kostnadsökningar som löner m.m.
För de regionala ägarna innebär det en höjning med 306 362 kr vardera och totalt per region blir anslaget till ALMI Företagspartner AB 6 284 349 kronor. Anslaget har inte justerats sedan år 2018.
Det statliga moderbolaget ALMI Företagspartner AB äger 51 % samt Region Dalarna och Region Gävleborg äger vardera 24,5% av Almi Företagspartner GävleDala AB.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Almi Företagspartner GävleDala AB - överenskommelse mellan ägare om finansiering av verksamheten 2021 | | |
| | |
| | | |   |
8 Beslut om strategi för industriell omvandling i Norra Mellansverige |
Diarienummer: RD20/04214 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämnden beslutar följande;
2. Strategi för industriell omvandling i Norra Mellansverige antas.
3. Förvaltningschefen får i uppdrag att med utgångspunkt från strategin och i samverkan med berörda aktörer från näringsliv, akademi, offentlighet och civilsamhälle ta fram en handlingsplan för industriell omvandling i Dalarna
Sammanfattning:
Regionerna Dalarna, Gävleborg och Värmland har tillsammans tagit fram en strategi för industriell omvandling i den gemensamma strukturfondsregionen Norra Mellansverige. Strategin tar sin utgångspunkt i hur industrin i ska kunna ställa om och bibehålla sin konkurrenskraft i en tid då industrin globalt står inför stora utmaningar såsom klimat, digitalisering, automatisering, kompetensbrist och globalisering. För en lyckad omställning krävs samverkan från alla delar av samhället.
Framtagandet har skett som en del i EU kommissionen pilotsatsning; Regions in industrial transition, där deltagarna fått stöd från såväl EU-kommissionen, OECD och externa experter, i kunskapsinhämtning, omvärldskunskap och analyser. Parallellt har det i regionerna genomförts samtal med lokala, regionala och nationella aktörer; företag, kluster, företagsnätverk, akademi, branschorganisationer, fackförbund, osv om förutsättningar, utmaningar och behov för industrins utveckling utifrån ett Norra Mellansverige perspektiv. Dessa samtal har tillsammans med underlagen från pilotprojektet lett fram till bilagda strategi för industriell omvandling. Strategin är en förutsättning för ett fortsatt arbete med regionala fördjupningar och framtagandet av konkreta handlingsplaner i en breddad samverkan. Strategin kan också ses som uppfyllnad av nödvändiga villkor i kommande ERUF program 2021-2027.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi för industriell omvandling för Norra Mellansverige
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionerna Dalarna, Gävleborg och Värmland har tillsammans tagit fram en strategi för industriell omvandling i den gemensamma strukturfondsregionen Norra Mellansverige. Strategin tar sin utgångspunkt i hur industrin i ska kunna ställa om och bibehålla sin konkurrenskraft i en tid då industrin globalt står inför stora utmaningar såsom klimat, digitalisering, automatisering, kompetensbrist och globalisering. För en lyckad omställning krävs samverkan från alla delar av samhället.
Framtagandet har skett som en del i EU kommissionen pilotsatsning; Regions in industrial transition, där deltagarna fått stöd från såväl EU-kommissionen, OECD och externa experter, i kunskapsinhämtning, omvärldskunskap och analyser. Parallellt har det i regionerna genomförts samtal med lokala, regionala och nationella aktörer; företag, kluster, företagsnätverk, akademi, branschorganisationer, fackförbund, osv om förutsättningar, utmaningar och behov för industrins utveckling utifrån ett Norra Mellansverige perspektiv. Dessa samtal har tillsammans med underlagen från pilotprojektet lett fram till bilagda strategi för industriell omvandling. Strategin är en förutsättning för ett fortsatt arbete med regionala fördjupningar och framtagandet av konkreta handlingsplaner i en breddad samverkan. Strategin kan också ses som uppfyllnad av nödvändiga villkor i kommande ERUF program 2021-2027.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Strategi för industriell omvandling för Norra Mellansverige | | |
| | |
| | | |   |
9 Beslut om nominering till Korridorsforum |
Diarienummer: RD20/04628 |
Ordförandens förslag:
1. Birgitta Sacrédeus utses till deltagare för Region Dalarna till EU kommissionens Korridorsforum för ScanMed.
Sammanfattning:
Från och med 1 januari 2021 kommer Dalarna vara en av de regioner som genomkorsas av EU:s stomnätskorridor ScanMed, i och med förlängningen av TEN-T-nätet för järnväg. I och med detta har Region Dalarna erbjudits att nominera deltagare på politiker- och tjänstemannanivå att representera Dalarna i kommissionens Korridorforum för ScanMed.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Från och med 1 januari 2021 kommer Dalarna vara en av de regioner som genomkorsas av EU:s stomnätskorridor ScanMed, i och med förlängningen av TEN-T-nätet för järnväg. I och med detta har Region Dalarna erbjudits att nominera deltagare på politiker- och tjänstemannanivå att representera Dalarna i kommissionens Korridorforum för ScanMed.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
10 Beslut om Region Dalarnas beställning till Central Sweden för år 2021 |
Diarienummer: RD20/05026 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarnas beställning till Central Sweden för verksamhetsåren 2021 - 2022 fastställs.
Sammanfattning:
Central Sweden är Dalarna, Gävleborg och Örebro läns gemensamma representation vid EU. Central Swedens uppdrag är att, utifrån ett EU-perspektiv, stärka regional utveckling i de tre medlemsregionerna inom prioriterade politikområden. Dess verksamhet bestäms av medlemmarna. Detta sker genom att varje medlem lämnar in en beställning av tjänster och uppdrag och dessa jämkas sedan ihop för att ligga som grund för brysselkontorets verksamhetsplan.
Region Dalarnas beställning utgår från Dalastrategin, underliggande agendor och program samt verksamhetsplanen för 2021. Följande fyra områden föreslås bli aktuella under bevakning för den kommande två-årsperioden. Transportinfrastruktur, forskning och innovation, energi och hållbarhet och sammanhållningspolitik.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beställningsformulär Central Sweden för 2021-2022
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Central Sweden är Dalarna, Gävleborg och Örebro läns gemensamma representation vid EU. Central Swedens uppdrag är att, utifrån ett EU-perspektiv, stärka regional utveckling i de tre medlemsregionerna inom prioriterade politikområden. Dess verksamhet bestäms av medlemmarna. Detta sker genom att varje medlem lämnar in en beställning av tjänster och uppdrag och dessa jämkas sedan ihop för att ligga som grund för brysselkontorets verksamhetsplan.
Region Dalarnas beställning utgår från Dalastrategin, underliggande agendor och program samt verksamhetsplanen för 2021. Följande fyra områden föreslås bli aktuella under bevakning för den kommande två-årsperioden. Transportinfrastruktur, forskning och innovation, energi och hållbarhet och sammanhållningspolitik.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beställningsformulär Central Sweden för 2021-2022 | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på remiss om Värmlandsstrategin |
Diarienummer: RD20/04272 |
Ordförandens förslag:
Ordförandens förslag
1. Regionala utvecklingsnämndens presidium uppdras att besluta om remissvaret gällande Regional utvecklingsstrategi för Värmland, Värmlandsstrategin 2040.
2. Remissvaret delges regionala utvecklingsnämnden den 21 januari 2021.
Sammanfattning:
Region Dalarna avser svara på remiss Regional utvecklingsstrategi för Värmland, Värmlandsstrategin 2040. Remissvaret ska lämnas in senast den 18 december 2020. Då det av tidsskäl inte är möjligt att behandla remissvaret på regionala utvecklingsnämnden den 25 november, föreslås att nämnden uppdrar till presidiet att besluta om remissvaret.
Region Värmland ansvarar för den regionala utvecklingsstrategin (RUS) för Värmland. Region Värmland har arbetat fram ett förslag till en ny regional utvecklingsstrategi och har skickat ut den på remiss.
Region Värmlands RUS är viktig för Dalarna, bland annat med anledning av samarbetet inom Norra Mellansverige och i Interreg Sverige-Norge.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Missiv, remiss Regional utvecklingsstrategi för Värmland, Värmlandsstrategin 2040
c) Remissförslag Värmlandsstrategin 2040
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna avser svara på remiss Regional utvecklingsstrategi för Värmland, Värmlandsstrategin 2040. Remissvaret ska lämnas in senast den 18 december 2020. Då det av tidsskäl inte är möjligt att behandla remissvaret på regionala utvecklingsnämnden den 25 november, föreslås att nämnden uppdrar till presidiet att besluta om remissvaret.
Region Värmland ansvarar för den regionala utvecklingsstrategin (RUS) för Värmland. Region Värmland har arbetat fram ett förslag till en ny regional utvecklingsstrategi och har skickat ut den på remiss.
Region Värmlands RUS är viktig för Dalarna, bland annat med anledning av samarbetet inom Norra Mellansverige och i Interreg Sverige-Norge.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Missiv, remiss Regional utvecklingsstrategi för Värmland, Värmlandsstrategin 2040
c) Remissförslag Värmlandsstrategin 2040 | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på remiss om utredningen om planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola SOU 2020:33) |
Diarienummer: RD20/03652 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvaret daterat 2020-11-25 överlämnas till Utbildningsdepartementet som Region Dalarnas svar på remiss avseende utredningen om planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola SOU 2020:33.
Sammanfattning:
Region Dalarna anser att huvudsyftena med utredningens förslag i stort är bra och ställer sig bakom majoriteten av förslagen, men ser ett antal risker och påverkansfaktorer i flera av förslagen, vilka bedöms försvåra genomförandet.
En del av de förslag som utredningen presenterar bedöms påverka det kommunala självstyret. Flera av förslagen kräver även ändringar i de lagar och förordningar som reglerar utbildning inom gymnasium och vuxenutbildning, vilket kommer att påverka kommunerna.
Utredningen förenklar i flera fall beskrivningen av genomförandet och de administrativa insatserna som kommer att krävas för genomförandet. De regionalt utvecklingsansvariga involveras inte tillräckligt i utredningens förslag när det gäller regionernas uppdrag att stötta och främja kompetensförsörjningsarbetet. Risken finns att parallella strukturer etableras.
Utredningen är också otydlig hur elevernas behov och efterfrågan ska vägas gentemot arbetsmarknadens behov och efterfrågan. Detta är helt avgörande för att få till en breddning, ökning och ett mer efterfrågestyrt utbildningsutbud.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss Gemensamt ansvar - en modell för planering och dimensionering av gymnasial utbildning (SOU 2020:33)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna anser att huvudsyftena med utredningens förslag i stort är bra och ställer sig bakom majoriteten av förslagen, men ser ett antal risker och påverkansfaktorer i flera av förslagen, vilka bedöms försvåra genomförandet.
En del av de förslag som utredningen presenterar bedöms påverka det kommunala självstyret. Flera av förslagen kräver även ändringar i de lagar och förordningar som reglerar utbildning inom gymnasium och vuxenutbildning, vilket kommer att påverka kommunerna.
Utredningen förenklar i flera fall beskrivningen av genomförandet och de administrativa insatserna som kommer att krävas för genomförandet. De regionalt utvecklingsansvariga involveras inte tillräckligt i utredningens förslag när det gäller regionernas uppdrag att stötta och främja kompetensförsörjningsarbetet. Risken finns att parallella strukturer etableras.
Utredningen är också otydlig hur elevernas behov och efterfrågan ska vägas gentemot arbetsmarknadens behov och efterfrågan. Detta är helt avgörande för att få till en breddning, ökning och ett mer efterfrågestyrt utbildningsutbud.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss Gemensamt ansvar - en modell för planering och dimensionering av gymnasial utbildning (SOU 2020:33) | | |
| | |
| | | |   |
13 Beslut om remissversion av Dalastrategin |
Diarienummer: RD19/02062 |
Ordförandens förslag:
1. Förslaget till ny regional utvecklingsstrategi för Dalarna skickas ut på remiss.
Sammanfattning:
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för framtagandet av förslag
till ny regional utvecklingsstrategi (RUS) för Dalarna. Remissen kommer att skickas till berörda kommuner, regioner, myndigheter, företrädare för näringsliv och civilsamhälle. Det står dock alla intresserade fritt att svara på remissen.
Förarbetet till den regionala utvecklingsstrategin, Dalastrategin,
har inkluderat en genomgång av strategier, handlingsplaner och
dokument på regional, nationell och europeisk nivå med påverkan på
Dalarnas framtid. Analyser och bakgrundsmaterial om länets
förutsättningar har vägts samman med det som framkommit i den
dialogprocess som genomförts under 2020, där ett stort antal personer från en bredd av organisationer deltagit.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till remissutgåva Dalastrategin 2030
c) Bilaga Nulägesmätning november 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för framtagandet av förslag
till ny regional utvecklingsstrategi (RUS) för Dalarna. Remissen kommer att skickas till berörda kommuner, regioner, myndigheter, företrädare för näringsliv och civilsamhälle. Det står dock alla intresserade fritt att svara på remissen.
Förarbetet till den regionala utvecklingsstrategin, Dalastrategin,
har inkluderat en genomgång av strategier, handlingsplaner och
dokument på regional, nationell och europeisk nivå med påverkan på
Dalarnas framtid. Analyser och bakgrundsmaterial om länets
förutsättningar har vägts samman med det som framkommit i den
dialogprocess som genomförts under 2020, där ett stort antal personer från en bredd av organisationer deltagit.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till remissutgåva Dalastrategin 2030
c) Bilaga Nulägesmätning november 2020 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Beslut om ägaranvisning år 2021 för ALMI Företagsutveckling Gävle-Dala AB |
Diarienummer: RD20/05129 |
Ordförandens förslag:
Regionala utvecklingsnämnden föreslår regionstyrelsen arbetskott att föreslå regionstyrelsen
1. Förslaget till ägaranvisning, enligt bilaga b, med tillhörande måltal enlig bilaga c, för Almi Företagspartner GävleDala AB 2021 antas.
Sammanfattning:
Dialog mellan Almi moderbolag och de regionala ägarna, Region Gävleborg och Region Dalarna kring ägaranvisning och anslag sker årligen. Årets dialog har bland annat innefattat en diskussion och önskemål om ökad tydlighet framåt kring Almis arbete inom hållbarhetsområdet och arbetet med omställning mot hållbart företagande.
De regionala ägarna framförde också ett ökat behov av att på ett tydligare sätt kunna följa hur Almis verksamhet knyter an till de övergripande regionala utvecklingsstrategierna.
Det statliga moderbolaget ALMI Företagspartner AB äger 51 % samt Region Dalarna och Region Gävleborg äger vardera 24,5% av Almi Företagspartner GävleDala AB.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b) Ägaranvisning för ALMI Företagspartner GävleDala AB
c) Målstruktur med måltal affärsområde Företagspartner
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dialog mellan Almi moderbolag och de regionala ägarna, Region Gävleborg och Region Dalarna kring ägaranvisning och anslag sker årligen. Årets dialog har bland annat innefattat en diskussion och önskemål om ökad tydlighet framåt kring Almis arbete inom hållbarhetsområdet och arbetet med omställning mot hållbart företagande.
De regionala ägarna framförde också ett ökat behov av att på ett tydligare sätt kunna följa hur Almis verksamhet knyter an till de övergripande regionala utvecklingsstrategierna.
Det statliga moderbolaget ALMI Företagspartner AB äger 51 % samt Region Dalarna och Region Gävleborg äger vardera 24,5% av Almi Företagspartner GävleDala AB.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b) Ägaranvisning för ALMI Företagspartner GävleDala AB
c) Målstruktur med måltal affärsområde Företagspartner | | |
| | |
| | | |   |
15 Beslut om extra verksamhetsstöd till Visit Dalarna med anledning av Covid-19 |
Diarienummer: RD20/03632 |
Ordförandens förslag:
Regionala utvecklingsnämnden föreslår regionstyrelsen
1. Visit Dalarna AB beviljas extra verksamhetsstöd för år 2020 med 750 000 kronor.
2. Beviljas under förutsättning att nuvarande ägare finansierar Visit Dalarna med motsvarande belopp 750 000 kronor.
Sammanfattning:
Visit Dalarna AB har under hösten ansökt om extra verksamhetsstöd för 2020 om 1 500 000 kronor, för att fullfölja insatser inom marknadsföring av Dalarna.
Besöksnäringen har drabbats hårt av den pågående Covid-19-pandemien och nu kämpar många företag för sin överlevnad. För att motverka denna situation genomför Region Dalarna en rad insatser, främst genom projektmedel och Företagsstöd via s.k. 1:1-medel samt EU-bidrag. Dessa medel får dock inte användas till rena marknadsföringsinsatser.
Kostnaden för att genomföra de planerade marknadsföringsinsatserna beräknas vara 8 miljoner kronor. Näringslivet (Dalarnas försäkringsbolag och Leksands sparbank tillsammans med andra regionala bolag) har hittills bidragit med ungefär 1 000 000 kronor till dessa insatser.
Besöksnäringen i Dalarna sysselsätter närmare 6 500 personer och Dalarna tillhör de mest besökta regionerna i Sverige med ca 15 miljoner gästnätter årligen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om extra verksamhetsstöd från Visit Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Visit Dalarna AB har under hösten ansökt om extra verksamhetsstöd för 2020 om 1 500 000 kronor, för att fullfölja insatser inom marknadsföring av Dalarna.
Besöksnäringen har drabbats hårt av den pågående Covid-19-pandemien och nu kämpar många företag för sin överlevnad. För att motverka denna situation genomför Region Dalarna en rad insatser, främst genom projektmedel och Företagsstöd via s.k. 1:1-medel samt EU-bidrag. Dessa medel får dock inte användas till rena marknadsföringsinsatser.
Kostnaden för att genomföra de planerade marknadsföringsinsatserna beräknas vara 8 miljoner kronor. Näringslivet (Dalarnas försäkringsbolag och Leksands sparbank tillsammans med andra regionala bolag) har hittills bidragit med ungefär 1 000 000 kronor till dessa insatser.
Besöksnäringen i Dalarna sysselsätter närmare 6 500 personer och Dalarna tillhör de mest besökta regionerna i Sverige med ca 15 miljoner gästnätter årligen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om extra verksamhetsstöd från Visit Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|