Agenda
Med utgångspunkt från agendan kan Du:
- Expandera ärendet med (+)
- Läsa handlingar kopplade till ärendet.
Handbok
Start
Hjälp
Åter
Kollektivtrafiknämnd 2020-10-21
Dagordning
Växla till protokoll
  Kollektivtrafiknämnd_2020-10-21_dagordning.pdf
Samtliga handlingar inför sammanträdet.
Inledning och protokollsjustering
1 Beslut om deltagande på distans
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna och ersättarna medges delta på dagens sammanträde på distans.
2 Information
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet. Information lämnas om: A. Ledningen informerar Förvaltningschef Tony Sjödin B. Ekonomisk information Förvaltningscontroller Åsa Wäppling
Anmälningsärenden
3 Delegeringsbeslut
Ordförandens förslag:
.
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet. A) Ordförande Bilaga B) Presidiet Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
Delegeringsbeslut ordförande
Delegeringsbeslut presidiet
Delegeringsbeslut ordförande
Delegeringsbeslut presidiet
4 Anmälningsärenden
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna. RD20/03944 Delårsrapport för Kollektivtrafiknämnden per 2020-07-31 Bilaga RD20/04467 Revisorernas granskning av delårsrapport 2020-07-31 Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
Tertial och Delårsrapport
Revisorernas granskning av delårsrapport
Tertial och Delårsrapport
Revisorernas granskning av delårsrapport
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden
5 Budget 2021 Kollektivtrafik
Diarienummer: RD20/05018
Ordförandens förslag:
1. Budget 2021-2023 enligt bilaga b) fastställs.
2. Uppdra till förvaltningschef att inkomma med plan för ekonomi i balans
Sammanfattning:
Regionfullmäktige beslutade i juni 2020 om en total driftbudgetram för 2021 till Kollektivtrafikförvaltningen på totalt 615 034 tkr. För att nå en ekonomi i balans behövs effektiviseringar på totalt 32 572 tkr arbetas fram. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Budget 2021-2023 Kollektivtrafikförvaltningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Budget 2021-2023 KTF
Beslutsunderlag
Budget 2021-2023 KTF
Regionfullmäktige beslutade i juni 2020 om en total driftbudgetram för 2021 till Kollektivtrafikförvaltningen på totalt 615 034 tkr. För att nå en ekonomi i balans behövs effektiviseringar på totalt 32 572 tkr arbetas fram. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Budget 2021-2023 Kollektivtrafikförvaltningen
6 Internkontrollplan 2021 Kollektivtrafikförvaltningen
Diarienummer: RD20/04504
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafikförvaltningens internkontrollplan för 2021 fastställs.
Sammanfattning:
Efter genomförd riskanalys av Kollektivtrafikförvaltningens verksamhet har 9 punkter identifierats. Dessa punkter har resulterat i 10 kontrollpunkter som beskrivs i förvaltningens internkontrollplan för år 2021. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Internkontrollplan 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Internkontrollplan 2021
Beslutsunderlag
Internkontrollplan 2021
Efter genomförd riskanalys av Kollektivtrafikförvaltningens verksamhet har 9 punkter identifierats. Dessa punkter har resulterat i 10 kontrollpunkter som beskrivs i förvaltningens internkontrollplan för år 2021. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Internkontrollplan 2021
Regionfullmäktiges beslutsärenden
7 Länsövergripande skolskjutsreglemente
Diarienummer: RD19/04820
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Reviderat skolskjutsreglemente och Lokal bilaga antas.
Sammanfattning:
Syftet med att revidera skolskjutsreglementet har varit att förtydliga gällande regler och skollagen för skolskjutsen i länet och anpassa till dagens samhälle och trafik. Detta är ett ärende som ska processas genom regionens och kommunernas respektive fullmäktige. Ärendet är utskickat 2020-10-08 till alla länets kommuner för antagande och beslut. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Reviderat skolskjutsreglemente c) Lokal bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Skolskjutsreglemente - Dalarna
Lokal bilaga - länets kommuner
Beslutsunderlag
Skolskjutsreglemente - Dalarna
Lokal bilaga - länets kommuner
Syftet med att revidera skolskjutsreglementet har varit att förtydliga gällande regler och skollagen för skolskjutsen i länet och anpassa till dagens samhälle och trafik. Detta är ett ärende som ska processas genom regionens och kommunernas respektive fullmäktige. Ärendet är utskickat 2020-10-08 till alla länets kommuner för antagande och beslut. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Reviderat skolskjutsreglemente c) Lokal bilaga
8 Revidering av kollektivtrafiknämndens reglemente
Diarienummer: RD20/04688
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Föreslagna revideringar av kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser, i bilaga b, godkänns.
Sammanfattning:
Av 26 § i kollektivtrafiknämndens reglemente framgår det att nämnden har i uppdrag att utarbeta förslag till trafikförsörjningsprogram. Regionala utvecklingsnämnden tar från den 1 januari 2021 över uppdraget från kollektivtrafiknämnden om att utarbeta förslag till trafikförsörjningsprogram. Kollektivtrafiknämndens reglemente revideras i enlighet med detta. Samtidigt revideras annat i reglementet för att uppdraget till nämnden är i nutid istället för i framtid. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Kollektivtrafiknämndens reglementets särskilda bestämmelser
Beslutsunderlag
Kollektivtrafiknämndens reglementets särskilda bestämmelser
Av 26 § i kollektivtrafiknämndens reglemente framgår det att nämnden har i uppdrag att utarbeta förslag till trafikförsörjningsprogram. Regionala utvecklingsnämnden tar från den 1 januari 2021 över uppdraget från kollektivtrafiknämnden om att utarbeta förslag till trafikförsörjningsprogram. Kollektivtrafiknämndens reglemente revideras i enlighet med detta. Samtidigt revideras annat i reglementet för att uppdraget till nämnden är i nutid istället för i framtid. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Kollektivtrafiknämndens reglementes särskilda bestämmelser
9 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V) och David Örnberg (V): Tydliggör möjligheten till arbetspendling med cykel//buss/tåg i länets kollektivtrafik
Diarienummer: RD20/01158
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motion om tydliggörande av möjligheten att arbetspendla med cykel/buss/tåg i länets kollektivtrafik på Dalatrafiks hemsida bifalls.
Sammanfattning:
För att tydliggöra möjligheten att vid arbetspendling kombinera cykel med kollektivtrafiken föreslår Vänsterpartiet att det på Dalatrafiks hemsida tydligt ska informeras om möjligheten att ta med cykel på buss i regiontrafiken (exklusive tätortstrafik). I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Motion
Beslutsunderlag
Motion
För att tydliggöra möjligheten att vid arbetspendling kombinera cykel med kollektivtrafiken föreslår Vänsterpartiet att det på Dalatrafiks hemsida tydligt ska informeras om möjligheten att ta med cykel på buss i regiontrafiken (exklusive tätortstrafik). I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Motion
10 Svar på motion från Abbe Ronsten (S): Möjligheter för kommuner att köpa till avgiftsfri kollektivtrafik
Diarienummer: RD20/01139
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen bifalls och anses härmed besvarad.
2. Kollektivtrafikförvaltningen ges i uppdrag att tillämpa den framtagna beräkningsmodellen i de fall som kommuner visar intresse för att utreda och införa avgiftsfri kollektivtrafik.
Sammanfattning:
I flera kommuner i Dalarna finns ett intresse för att undersöka möjligheten att införa avgiftsfri kollektivtrafik lokalt. Avgiftsfriheten betraktas som ett kommunalt tillköp av trafik som finansieras av respektive kommun efter beslut om tillköp i Region Dalarnas Kollektivtrafiknämnd. Kollektivtrafikförvaltningen har tagit fram en ny beräkningsmodell som kan tillämpas vid beräkning av kostnader för avgiftsfri trafik i länets kommuner. Modellen innebär att kommunerna vid ett eventuellt tillköp ersätter Region Dalarna för intäktsbortfall, resandeincitament och produktionskostnader för ev. förstärkningstrafik. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Motionen
Beslutsunderlag
Motionen
I flera kommuner i Dalarna finns ett intresse för att undersöka möjligheten att införa avgiftsfri kollektivtrafik lokalt. Avgiftsfriheten betraktas som ett kommunalt tillköp av trafik som finansieras av respektive kommun efter beslut om tillköp i Region Dalarnas Kollektivtrafiknämnd. Kollektivtrafikförvaltningen har tagit fram en ny beräkningsmodell som kan tillämpas vid beräkning av kostnader för avgiftsfri trafik i länets kommuner. Modellen innebär att kommunerna vid ett eventuellt tillköp ersätter Region Dalarna för intäktsbortfall, resandeincitament och produktionskostnader för ev. förstärkningstrafik. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Motionen