Dagordning | |
  Regionstyrelsens arbetsutskott_2020-10-19_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna och ersättarna medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Ledningen informerar
Biträdande regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
Presentation av ny regiondirektör Anders Friberg
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Henrik Gaunitz
C. Information om hantering av särskilt klassade läkemedel
Avdelningschef Läkemedelsförsörjning Fredrik Ehrling och Avdelningschef Läkemedelsavdelning Maria Gradén
D. Information om ny digitaliseringsstrategi för Region Dalarna
IT-direktör Anders Hult och IT-strateg Ulf Gingby
Bilaga
E. Presentation av ny Upphandlingschef och Avtalschef
Upphandlingschef Mathias Snickar
Avtalschef Håkan Sterner
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets fördelningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Fördelning av motioner |
|
Ordförandens förslag:
1. Av fullmäktige godkända motioner fördelas enligt nedanstående förslag.
RD20/04360
Motion från Bigitta Sohlberg (S): Marknadsför Region Dalarnas app Min Vård
Förslag: Fördelas till Hälso- och sjukvårdsnämnden och Regionstyrelsen (Kommunikationsenheten)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialdepartementet - Struktur och investering i hälso- och sjukvården |
Diarienummer: RD20/02782 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga b, godkänns
Sammanfattning:
Socialdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på utredningen Struktur och investering i hälso- och sjukvården - lärdomar från exemplet NKS (SOU 2020:15).
Region Dalarna delar i huvudsak utredningens bedömning till de fyra rekommendationer som lämnas men med de synpunkter som framgår nedan.
Utredningens uppdrag har varit brett och omfattar besluts- och genomförandeprocesser i samband med upphandlingar och investeringar i hälso- och sjukvården och i samband med offentlig-privat samverkan (OPS). I utredningens uppdrag har ingått att kartlägga användandet av process- och organisationsstöd samt hur relevanta kontrollmekanismer har tillämpats. I uppdraget ingick också att analysera konsekvenserna för patientsäkerheten samt vårdprofessionernas förutsättningar att säkerställa densamma. Utgångspunkten för utredningen har varit ett lärandeperspektiv med syfte att kunna dra nytta av de erfarenheter som gjorts i exemplet Nya Karolinska Solna (NKS) i Region Stockholm.
Regionernas uppfattning är att strukturförändringar inom hälso- och sjukvården även fortsatt kommer att genomföras, och att de kommer att ske ett antal gånger under en fastighetsinvesterings livslängd. En komplikation är utredningens ambition att dra lärdomar från Nya Karolinska Sjukhuset (NKS). Förutsättningarna för vården i de regioner som tagit fram detta yttrande skiljer sig markant från förutsättningarna i Region Stockholm som är huvudman för NKS, vilket gör att detta påverkar regionernas möjlighet att dra lärdomar från NKS.
Regionerna saknar rekommendationen att regionerna bör arbeta med planer som sträcker sig över längre tid, till exempel tio år. Denna långsiktiga planering bör enligt regionernas uppfattning stödjas av en regionövergripande prioriteringsmodell. Prioriteringen behöver göras tvärfunktionellt mellan olika specialiteter och ligga som grund för ett underlag till en politisk prioritering.
Regionerna efterlyser också en motivering till hur urvalet har gjorts när det gäller vilka experter som knutits till utredningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss - Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen https://www.regeringen.se/4986cc/contentassets/185c45e051e94e919dda50de34c08248/strukturforandring-och-investering-i-halso--och-sjukvarden-_sou-2020_15.pdf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på utredningen Struktur och investering i hälso- och sjukvården - lärdomar från exemplet NKS (SOU 2020:15).
Region Dalarna delar i huvudsak utredningens bedömning till de fyra rekommendationer som lämnas men med de synpunkter som framgår nedan.
Utredningens uppdrag har varit brett och omfattar besluts- och genomförandeprocesser i samband med upphandlingar och investeringar i hälso- och sjukvården och i samband med offentlig-privat samverkan (OPS). I utredningens uppdrag har ingått att kartlägga användandet av process- och organisationsstöd samt hur relevanta kontrollmekanismer har tillämpats. I uppdraget ingick också att analysera konsekvenserna för patientsäkerheten samt vårdprofessionernas förutsättningar att säkerställa densamma. Utgångspunkten för utredningen har varit ett lärandeperspektiv med syfte att kunna dra nytta av de erfarenheter som gjorts i exemplet Nya Karolinska Solna (NKS) i Region Stockholm.
Regionernas uppfattning är att strukturförändringar inom hälso- och sjukvården även fortsatt kommer att genomföras, och att de kommer att ske ett antal gånger under en fastighetsinvesterings livslängd. En komplikation är utredningens ambition att dra lärdomar från Nya Karolinska Sjukhuset (NKS). Förutsättningarna för vården i de regioner som tagit fram detta yttrande skiljer sig markant från förutsättningarna i Region Stockholm som är huvudman för NKS, vilket gör att detta påverkar regionernas möjlighet att dra lärdomar från NKS.
Regionerna saknar rekommendationen att regionerna bör arbeta med planer som sträcker sig över längre tid, till exempel tio år. Denna långsiktiga planering bör enligt regionernas uppfattning stödjas av en regionövergripande prioriteringsmodell. Prioriteringen behöver göras tvärfunktionellt mellan olika specialiteter och ligga som grund för ett underlag till en politisk prioritering.
Regionerna efterlyser också en motivering till hur urvalet har gjorts när det gäller vilka experter som knutits till utredningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss - Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen https://www.regeringen.se/4986cc/contentassets/185c45e051e94e919dda50de34c08248/strukturforandring-och-investering-i-halso--och-sjukvarden-_sou-2020_15.pdf
| | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Verksamhetsplan 2021 Regionstyrelsen |
Diarienummer: RD20/04676 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Verksamhetsplan för regionstyrelsen 2021, enligt bilaga b, antas.
2. Förslag till budgetfördelning i verksamhetsplanen, för central förvaltning, finansförvaltningen och hälsoval, godkänns.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige beslutade 2020-06-15 om en regionplan och budget för Region Dalarna. Regionstyrelsen ska som en konsekvens av detta besluta om en verksamhetsplan samt budgetfördelning för dess verksamheter.
Den övergripande verksamhetsplanen ska ligga till grund för motsvarande planer på enhetsnivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2021 Regionstyrelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige beslutade 2020-06-15 om en regionplan och budget för Region Dalarna. Regionstyrelsen ska som en konsekvens av detta besluta om en verksamhetsplan samt budgetfördelning för dess verksamheter.
Den övergripande verksamhetsplanen ska ligga till grund för motsvarande planer på enhetsnivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2021 Regionstyrelsen | | |
| | |
| | | |   |
6 Övertagande av bankgaranti |
Diarienummer: RD20/04732 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Region Dalarna inträder i kommunalförbundet Region Dalarnas (222000-1446) ställe genom att upptaga bankgarantin Swedbank 00242-02-0080642.
2. Regionstyrelsen uppdrar till regiondirektören att handlägga ärendet.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation hemställer om att Region Dalarna beslutar att träda in i av kommunalförbundet tecknad bankgaranti, rörande hyresförhållande avseende Central Swedens kontorslokaler i Bryssel, i kommunalförbundets ställe och att överta de åtaganden som kommer med denna.
För att bankgarantin ska kunna avslutas kräver den utställande banken, Swedbank Falun, att originalet återlämnas. Detta original har inte gått att återfå från den belgiska hyresvärden. Förslag har nu lagts att Region Dalarna träder in i kommunalförbundet Region Dalarnas ställe i bankgarantin, varpå kommunalförbundets sista förpliktelse kan avföras från dagordningen och pågående likvidationsprocess avslutas. Swedbank Falun ställer sig positiva till byte av motpart på bankgarantin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från Kommunalförbundet Region Dalarnas likvidationskommitté
c) Bankgaranti
d) Kontoutdrag
e) Mejlsvar från Swedbank Falun
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Region Dalarna i likvidation hemställer om att Region Dalarna beslutar att träda in i av kommunalförbundet tecknad bankgaranti, rörande hyresförhållande avseende Central Swedens kontorslokaler i Bryssel, i kommunalförbundets ställe och att överta de åtaganden som kommer med denna.
För att bankgarantin ska kunna avslutas kräver den utställande banken, Swedbank Falun, att originalet återlämnas. Detta original har inte gått att återfå från den belgiska hyresvärden. Förslag har nu lagts att Region Dalarna träder in i kommunalförbundet Region Dalarnas ställe i bankgarantin, varpå kommunalförbundets sista förpliktelse kan avföras från dagordningen och pågående likvidationsprocess avslutas. Swedbank Falun ställer sig positiva till byte av motpart på bankgarantin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från Kommunalförbundet Region Dalarnas likvidationskommitté
c) Bankgaranti
d) Kontoutdrag
e) Mejlsvar från Swedbank Falun | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Justerad regionplan med budget 2021 och finansplan 2021-2023 |
Diarienummer: RD20/01284 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Fastställa skattesatsen för år 2021 till 11,63 öre per skattekrona, d v s oförändrad jämfört med 2020
2. Fastställa Regionplan med budget och finansplan 2021-2023 enligt bilaga b
3. Regionfullmäktige fattar igångsättningsbeslut för investeringar om mer än 50 000 000 kr
4. Regionstyrelsen fattar igångsättningsbeslut för investeringar om mer än 10 000 000 kr och säkerställer nödvändig effekthemtagning
5. Partistöd 2021 räknas upp med 1,8% och beviljas med totalt 11 717 241 varav 10 procent utgör grundstöd
6. Delegera till Regionstyrelsen att under 2021 fatta beslut om fördelning till förvaltningar ur övergripande ramar hos Finansförvaltningen där inte ekonomidirektören erhållit delegation.
7. Regionstyrelsen medges under år 2021 rätt att nyupplåna, d v s öka regionens skulder under år 2021 med högst 600 000 000 kr. Volymen är utöver kontokredit.
8. Regionstyrelsen medges under år 2021 rätt att omsätta lån, d vs låna upp belopp motsvarande belopp på de lån som förfaller till betalning under år 2021
Regionstyrelsen beslutar, under förutsättning att regionfullmäktige fastställer punkt 1- 8, fatta beslut om punkterna 9-15 för egen del:
9. Bevilja 9.405.760 kr till AB Dalaflyget för täckning av förluster under år 2021. Beloppen anges exklusive medel erhållna inom ramen för förordning (2006:1577) om statsbidrag för icke statliga flygplatser.
10. Överföra medlen till Borlänge kommun som ansvarar för utbetalning till AB Dalaflyget och som gör bedömningen att samtliga villkor i kommissionens förordning är uppfyllda.
11. Ge stödet med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget, artikel 56 a)
12. Delegera till ekonomidirektören att efter avslutad löneöversyn fatta beslut om fördelning av centralt löneutrymme hos Finansförvaltningen.
13. Delegera till ekonomidirektören att fatta beslut om utfördelning ur omställningsanslaget hos Finansförvaltningen
14. Ekonomidirektören har rätt att för regionstyrelsens räkning under år 2021 nyupplåna, d v s. öka regionens skulder under år 2021, med högst 600 000 000 kr. Volymen är utöver kontokredit.
15. Ekonomidirektören har rätt att för regionstyrelsens räkning under år 2021 omsätta lån, d v s. låna upp belopp motsvarande belopp på de lån som förfaller till betalning under år 2021.
Sammanfattning:
Regionplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
Region Dalarna fastställde en regionplan med budget och finansplan per 2021-2023 den 15 juni 2020 §44. Följande budget är främst en uppdatering med tekniska justeringar i form av ny skatteunderlagsprognos per 1 oktober, uppgifter om nya riktade statsbidrag samt vissa tekniska justeringar av uppräkningsindexen per förvaltning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan, budget och finansplan 2021-2023
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
Region Dalarna fastställde en regionplan med budget och finansplan per 2021-2023 den 15 juni 2020 §44. Följande budget är främst en uppdatering med tekniska justeringar i form av ny skatteunderlagsprognos per 1 oktober, uppgifter om nya riktade statsbidrag samt vissa tekniska justeringar av uppräkningsindexen per förvaltning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan, budget och finansplan 2021-2023 | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering föreskrifter och direktiv finansfunktion |
Diarienummer: RD20/03659 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige
1. Nytt placeringsdirektiv för pensionsmedel godkänns och träder i kraft 2021-01-01.
2. Föreskrifter för finansförvaltning, placeringsdirektiv för donationsmedel samt bilaga definitioner och risker godkänns och träder i kraft 2021-01-01.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument skall antas årligen. Förändringar föreslås främst i placeringsdirektiv för pensionsmedel. Övriga dokument har enbart mindre ändringar.
Förändringarna i pensionsmedel består främst i att Region Dalarna har en tydligare placeringsstrategi. Strategin går ut på att rebalansera portföljen senast vid en avvikelse från normalvikt avseende aktieportföljen på +-10 procentenheter. I normalfallet följer portföljen marknadens rörelser. Målet är att det ska ge en ökad tydlighet för politik och tjänstepersoner, samt ge möjlighet till ökad långsiktig avkastning. Maximal aktieandel höjs från 60 % till 70 % men normalvikt på 50 % kvarstår. Nya insättningar i pensionsportföljen görs utifrån en sammanvägd bedömning av information från flera källor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv Pensionsmedel RD 2021
c) Strategi pensionsmedel
d) Placeringsdirektiv Donationsmedel Dalarna 2021
e) Föreskrifter för Finansförvaltning 2021
f) Definitioner och risker 2021
g) Rapport Coin
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter med tillhörande dokument skall antas årligen. Förändringar föreslås främst i placeringsdirektiv för pensionsmedel. Övriga dokument har enbart mindre ändringar.
Förändringarna i pensionsmedel består främst i att Region Dalarna har en tydligare placeringsstrategi. Strategin går ut på att rebalansera portföljen senast vid en avvikelse från normalvikt avseende aktieportföljen på +-10 procentenheter. I normalfallet följer portföljen marknadens rörelser. Målet är att det ska ge en ökad tydlighet för politik och tjänstepersoner, samt ge möjlighet till ökad långsiktig avkastning. Maximal aktieandel höjs från 60 % till 70 % men normalvikt på 50 % kvarstår. Nya insättningar i pensionsportföljen görs utifrån en sammanvägd bedömning av information från flera källor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv Pensionsmedel RD 2021
c) Strategi pensionsmedel
d) Placeringsdirektiv Donationsmedel Dalarna 2021
e) Föreskrifter för Finansförvaltning 2021
f) Definitioner och risker 2021
g) Rapport Coin | | |
| | |
| | | |   |
9 Borgen Dalatrafik avslutas |
Diarienummer: RD20/00113 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Region Dalarnas borgen på totalt 300 000 000 kr för Dalatrafik AB inklusive dess dotterbolag avslutas.
2. Den kommunala underborgen på totalt 150 000 000 kr kopplat till ovanstående avslutas.
3. I ägardirektiv reglera att Dalatrafik AB inklusive dotterbolag, alternativt fusionerat Dalatrafik, förbinder sig att inte teckna några förbindelser som kan medföra nya borgensåtaganden.
Sammanfattning:
Region Dalarna har sedan tidigare gått i borgen för Dalatrafik AB inklusive dess dotterbolag, med kommunal underborgen. Totalt belopp är 300 000 000 kr varav Dalarnas kommuner har underborgen för 150 000 000 kr. I och med att Dalatrafik AB avvecklas, så finns det inget kvar att gå i borgen för.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kommunal underborgen lista
c) Kommunal underborgen för Dalatrafik avslutas
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har sedan tidigare gått i borgen för Dalatrafik AB inklusive dess dotterbolag, med kommunal underborgen. Totalt belopp är 300 000 000 kr varav Dalarnas kommuner har underborgen för 150 000 000 kr. I och med att Dalatrafik AB avvecklas, så finns det inget kvar att gå i borgen för.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kommunal underborgen lista
c) Kommunal underborgen för Dalatrafik avslutas | | |
| | |
| | | |   |
10 Finansieringsmodell Regionservice |
Diarienummer: RD20/03374 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige
1. Förslag om en utvecklad finansieringsmodell godkänns och tillämpas fr.o.m. 2022-01-01.
Sammanfattning:
Regionservice gavs i uppdrag att utveckla och implementera en ny finansieringsmodell. Med utgångspunkt från regionplanen 2020-2022 har en översyn av finansieringsmodellen genomförts på uppdrag av Ekonomidirektören. Det konstateras att det finns administrativa förtjänster att uppnå genom att utveckla nuvarande finansieringsmodell till modellen ”intäktsfinansiering med partiell anslagsfinansiering”. Det innebär att delar av Regionservice verksamhet anslagsfinansieras, i huvudsak de indirekta kostnaderna vilka ofta benämns som overheadkostnader. Förändringen innebär att många av förtjänsterna med köp- och säljmodellen bibehålls samtidigt som andra fördelar med en anslagsfinansiering kan kombineras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga: Förslag till utvecklad finansieringsmodell
c) Protokollsutdrag Servicenämnden
d) Beslutsunderlag Servicenämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionservice gavs i uppdrag att utveckla och implementera en ny finansieringsmodell. Med utgångspunkt från regionplanen 2020-2022 har en översyn av finansieringsmodellen genomförts på uppdrag av Ekonomidirektören. Det konstateras att det finns administrativa förtjänster att uppnå genom att utveckla nuvarande finansieringsmodell till modellen ”intäktsfinansiering med partiell anslagsfinansiering”. Det innebär att delar av Regionservice verksamhet anslagsfinansieras, i huvudsak de indirekta kostnaderna vilka ofta benämns som overheadkostnader. Förändringen innebär att många av förtjänsterna med köp- och säljmodellen bibehålls samtidigt som andra fördelar med en anslagsfinansiering kan kombineras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga: Förslag till utvecklad finansieringsmodell
c) Protokollsutdrag Servicenämnden
d) Beslutsunderlag Servicenämnden | | |
| | |
| | | |   |
11 Ny tandvårdstaxa för Folktandvården Dalarna 2021 |
Diarienummer: RD20/02559 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Förslag till ny tandvårdstaxa för Folktandvården Dalarna 2021 enligt nedanstående bilagor b-e, godkänns.
Sammanfattning:
För att på sikt skapa förutsättningar för en tandvård med ekonomi i balans behöver Folktandvården Dalarnas taxa/prislista justeras att ligga strax ovanför de referenspriser som Tandvårds- och Läkemedelförmånsverket (TLV) årligen föreslår att gälla. Föreslagen ökning kan innebära en höjning utöver fastslagen LPIK. Föreslagen ökning har begränsats till Allmäntandvården. Specialisttandvården hanteras i särskild ordning, vilket innebär att den höjs med LPIK, enligt tidigare beslut i Regionfullmäktige.
Nytt förslag till ny Tandvårdstaxa enligt bilaga. Med samma produktion (antal åtgärder) som helåret 2019, kommer denna höjning ge minst 12 miljoner i ökade intäkter - även denna summa jämförs med 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdrag Ny Tandvårdstaxa 2021
c) Slutrapport ny taxa Allmäntandvård (ATV) 2020-09-01
d) Taxa ATV 2021 (sekretess, publiceras ej)
e) Prisjämförelse efter höjning 2020-2021
f) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden
g) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att på sikt skapa förutsättningar för en tandvård med ekonomi i balans behöver Folktandvården Dalarnas taxa/prislista justeras att ligga strax ovanför de referenspriser som Tandvårds- och Läkemedelförmånsverket (TLV) årligen föreslår att gälla. Föreslagen ökning kan innebära en höjning utöver fastslagen LPIK. Föreslagen ökning har begränsats till Allmäntandvården. Specialisttandvården hanteras i särskild ordning, vilket innebär att den höjs med LPIK, enligt tidigare beslut i Regionfullmäktige.
Nytt förslag till ny Tandvårdstaxa enligt bilaga. Med samma produktion (antal åtgärder) som helåret 2019, kommer denna höjning ge minst 12 miljoner i ökade intäkter - även denna summa jämförs med 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdrag Ny Tandvårdstaxa 2021
c) Slutrapport ny taxa Allmäntandvård (ATV) 2020-09-01
d) Taxa ATV 2021 (sekretess, publiceras ej)
e) Prisjämförelse efter höjning 2020-2021
f) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden
g) Beslutsunderlag Tandvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
12 Ersättningsnivåer Avtal Hälsoval Dalarna 2021 |
Diarienummer: RD20/01235 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna med tillhörande bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Beslut om kompletterande ersättningsnivåer för ACG (Adjusted Clinical Groups), CNI (Care Need Index), täckningsgrad, glesbygdsersättning, kvalitetsersättning och läkemedelsersättning i Bilaga Ersättning som ej varit möjliga att beräkna tidigare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Ersättning
c) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen
d) Beslutsunderlag Hälsovalsberedningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Beslut om kompletterande ersättningsnivåer för ACG (Adjusted Clinical Groups), CNI (Care Need Index), täckningsgrad, glesbygdsersättning, kvalitetsersättning och läkemedelsersättning i Bilaga Ersättning som ej varit möjliga att beräkna tidigare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Ersättning
c) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen
d) Beslutsunderlag Hälsovalsberedningen | | |
| | |
| | | |   |
13 Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare |
Diarienummer: RD20/04846 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Godkänna Avtal och bilagor om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare.
2. Godkänna att Uppsala-Örebro sjukvårdsregion byter namn till Sjukvårdsregion Mellansverige med den engelska översättning Healthcare region Mid Sweden och domännamn www.sjukvårdsregionmellan.se.
3. Uppdra till Samverkansnämndens regiondirektörsgrupp att genomföra namnbytet.
4. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga avtalsparter fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Samverkansnämnden har beslutat att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att godkänna och realisera Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare.
För samverkan mellan regionerna enligt avtalet finns en särskild nämnd - Samverkansnämnden Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare
c) Tjänsteskrivelse Samverkansnämnden
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samverkansnämnden har beslutat att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att godkänna och realisera Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare.
För samverkan mellan regionerna enligt avtalet finns en särskild nämnd - Samverkansnämnden Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare
c) Tjänsteskrivelse Samverkansnämnden
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
14 Revidering av Regionstyrelsens reglemente |
Diarienummer: RD20/04753 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Regionstyrelsens reglementes särskilda bestämmelser, enligt bilaga b, fastställs.
2. Revideringen börjar gälla 2021-01-01
Sammanfattning:
Under 2019 genomfördes en utvärdering av Beredning för Dalarnas Utveckling (BDU) och de samverkans och samrådsformer som regionen och kommunerna verkar inom. Utvärderingen resulterade i ett förslag till förändrad organisatorisk hemvist.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens reglementes särskilda bestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Under 2019 genomfördes en utvärdering av Beredning för Dalarnas Utveckling (BDU) och de samverkans och samrådsformer som regionen och kommunerna verkar inom. Utvärderingen resulterade i ett förslag till förändrad organisatorisk hemvist.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionstyrelsens reglementes särskilda bestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V): Förhindra gräddfiler i vården! |
Diarienummer: RD20/00539 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Maja Gilbert Westholm (V) yrkar att Region Dalarna i eventuella framtida upphandlingar och avtal med privata vårdutförare reglerar att "verksamheten skall bedrivas uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter".
Generellt gäller att kravställning i en upphandling ska avse egenskaperna på den vara eller tjänst som efterfrågas. Utifrån proportionalitetsprincipen, som är en bärande princip inte bara inom lagen om offentlig upphandling (LOU 2016:1145) utan inom all offentlig rätt, är det i allmänhet så att kraven i en upphandling ska ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska tillgodoses. Att i upphandlingar införa krav som gör att endast leverantörer som accepterar att upphandlad verksamhet ”skall bedrivas uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter” bedöms som oförenligt med proportionalitetsprincipen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Maja Gilbert Westholm (V) yrkar att Region Dalarna i eventuella framtida upphandlingar och avtal med privata vårdutförare reglerar att "verksamheten skall bedrivas uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter".
Generellt gäller att kravställning i en upphandling ska avse egenskaperna på den vara eller tjänst som efterfrågas. Utifrån proportionalitetsprincipen, som är en bärande princip inte bara inom lagen om offentlig upphandling (LOU 2016:1145) utan inom all offentlig rätt, är det i allmänhet så att kraven i en upphandling ska ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska tillgodoses. Att i upphandlingar införa krav som gör att endast leverantörer som accepterar att upphandlad verksamhet ”skall bedrivas uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter” bedöms som oförenligt med proportionalitetsprincipen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V): Inför papperstidningen 1177 Vårdguiden i Dalarna |
Diarienummer: RD20/01196 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Maja Gilbert Westholm (V) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför papperstidningen 1177 Vårdguiden i Dalarna. Sedan tidningen Inblick lades ner så har regionen skickat ut en informativ almanacka till de som är över 70 år. Regionen har även satsat på digital information bl.a. i sociala medier. Det är bra initiativ men det räcker inte.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Maja Gilbert Westholm (V) har i en motion yrkat att Region Dalarna inför papperstidningen 1177 Vårdguiden i Dalarna. Sedan tidningen Inblick lades ner så har regionen skickat ut en informativ almanacka till de som är över 70 år. Regionen har även satsat på digital information bl.a. i sociala medier. Det är bra initiativ men det räcker inte.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V) och Matts Hammarqvist (V): Minska köttkonsumtionen i regionens verksamheter med 25 procent |
Diarienummer: RD20/01160 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion yrkar vänsterpartiet via oppositionsråd Maja Gilbert Westholm:
Att Region Dalarna minskar köttkonsumtionen i sina verksamheter med 25% jämfört med dagens till 2025.
Att Region Dalarna inför en vegetarisk dag per vecka alternativt vegonorm i alla sina verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag Servicenämnden
d) Beslutsunderlag Servicenämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar vänsterpartiet via oppositionsråd Maja Gilbert Westholm:
Att Region Dalarna minskar köttkonsumtionen i sina verksamheter med 25% jämfört med dagens till 2025.
Att Region Dalarna inför en vegetarisk dag per vecka alternativt vegonorm i alla sina verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag Servicenämnden
d) Beslutsunderlag Servicenämnden
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|