Dagordning | |
  Regional Utvecklingsnämnd_2020-10-16_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Informationsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Föredragande: Elsmari Julin, förvaltningschef
B. Fördjupad information om nämndens ekonomi
Föredragande: Elsmari Julin, förvaltningschef och Michael Leek, förvaltningscontroller
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärende |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Enhetschef Strategi och finansiering
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser m m läggs till handlingarna.
- Lägesrapport Energieffektiviseringsnätverk fas 2 Q1 2020
- Lägesrapport Energieffektiviseringsnätverk fas 2 Q2 2020
- Lägesrapport Energieffektiviseringsnätverk fas 2 Q2 2020
- Lägesrapport IKA verksamhetsprojekt Infrastruktur, kompetensförsörjning och analys Q4 2019-Q1 2020
- Lägesrapport projekt Kommersiell service på landsbygden - Smart service i smarta byar Q1 - Q2 2020
- Lägesrapport Samverkansprojekt Regionala noder fas 2 Q3 2020
- Slutrapport projekt Smart indusri i Norra Mellansverige
- Översiktlig granskning - Delårsrapport per 2020-07-31 KPMG
- Bisysslor Regional utvecklingsnämnd
- Inspel om utökning av Just Transition Fund (JTF) 2020-09-10
- Inspel om utökning av Just Transition Fund (JTF) 2020-09-24
- Återbetalning av ej utnyttjade projektmedel till Tillväxtverket
- Samrådsremiss för riskreducerande åtgärder på väg 751 delen Duvåker i Hedemora kommun
- Samrådsremiss för riskreducerande åtgärder på väg 751 delen Myckelby i Hedemora kommun
- Samrådsremiss för riskreducerande åtgärder på väg 751 delen Jakobs i Säters kommun
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Antagande av verksamhetsplan 2021 Regional utvecklingsnämnd |
Diarienummer: RD20/03151 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan 2021 antas.
2. Kapitel 1.2 Vision, verksamhetsidé och värderingar kompletteras med de organisatoriska värdena när de är beslutade i organisationen.
3. Kapitel 3 Handlingsplan kommer att kompletteras
Sammanfattning:
Den 15 juni beslutade regionfullmäktige om en regionplan och budget för Region Dalarna. Utifrån regionfullmäktiges beslut ska regionala utvecklingsnämnden besluta om en verksamhetsplan.
I regionplanen finns de fyra målområdena som regionfullmäktige har beslutat om samt de effektmål som är kopplade till respektive målområde.
De nya målen för år 2021 som regionfullmäktige uppdrar till regionala utvecklingsnämnden är att:
Utifrån fullmäktiges fastställda mål och ekonomiska ramar upprätta en verksamhetsplan och budget som anmäls till styrelsen senast oktober 2020.
Arbeta fram en strategi för ett ökat anta infrastrukturinvesteringar i Dalarna, specifikt Dalabanan, i nära samarbete med Kollektivtrafik-nämnden.
Verka för att alla i Dalarna ska få tillgång till en bredbands-uppkoppling.
Främja entreprenörskap inom socialt företagande i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan regional utvecklingsnämnd 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den 15 juni beslutade regionfullmäktige om en regionplan och budget för Region Dalarna. Utifrån regionfullmäktiges beslut ska regionala utvecklingsnämnden besluta om en verksamhetsplan.
I regionplanen finns de fyra målområdena som regionfullmäktige har beslutat om samt de effektmål som är kopplade till respektive målområde.
De nya målen för år 2021 som regionfullmäktige uppdrar till regionala utvecklingsnämnden är att:
Utifrån fullmäktiges fastställda mål och ekonomiska ramar upprätta en verksamhetsplan och budget som anmäls till styrelsen senast oktober 2020.
Arbeta fram en strategi för ett ökat anta infrastrukturinvesteringar i Dalarna, specifikt Dalabanan, i nära samarbete med Kollektivtrafik-nämnden.
Verka för att alla i Dalarna ska få tillgång till en bredbands-uppkoppling.
Främja entreprenörskap inom socialt företagande i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan regional utvecklingsnämnd 2021 | | |
| | |
| | | |   |
5 Beslut om regionala utvecklingsnämndens driftbudgetramar år 2021 |
Diarienummer: RD20/04389 |
Ordförandens förslag:
1. Regional utvecklingsnämnds driftbudgetramar för år 2021 fastställs.
Sammanfattning:
Förvaltningens kostnader avseende administrativt stöd (ekonomi, HR och kommunikation) baseras på föregående års budget. En översyn behöver göras så att kostnaderna överensstämmer med de resurser som förvaltningen har till sitt förfogande.
Hyror och andra fastighetsanknutna kostnader utgår även de från föregående års budget. Avtal med regionfastigheter och regionservice är ännu inte klara.
Denna budget har inga resurser för att göra trafikförsörjningsprogrammet, utan den budgetposten kommer att läggas till efter att regionfullmäktige har beslutat om ändring i reglementena för regionala utvecklingsnämnden och kollektivtrafiknämnden.
Den budgetpost som har funnits för Pengakuten, har flyttats till att finansiera det fortsatta programarbetet med bland annat ERUF under år 2021. Enligt reglementet har inte nämnden rätt att dela ut bidrag och för att fullfölja programarbetet behöver den budgetposten förstärkas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) FV 87 Budget regional utvecklingsnämnd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningens kostnader avseende administrativt stöd (ekonomi, HR och kommunikation) baseras på föregående års budget. En översyn behöver göras så att kostnaderna överensstämmer med de resurser som förvaltningen har till sitt förfogande.
Hyror och andra fastighetsanknutna kostnader utgår även de från föregående års budget. Avtal med regionfastigheter och regionservice är ännu inte klara.
Denna budget har inga resurser för att göra trafikförsörjningsprogrammet, utan den budgetposten kommer att läggas till efter att regionfullmäktige har beslutat om ändring i reglementena för regionala utvecklingsnämnden och kollektivtrafiknämnden.
Den budgetpost som har funnits för Pengakuten, har flyttats till att finansiera det fortsatta programarbetet med bland annat ERUF under år 2021. Enligt reglementet har inte nämnden rätt att dela ut bidrag och för att fullfölja programarbetet behöver den budgetposten förstärkas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) FV 87 Budget regional utvecklingsnämnd | | |
| | |
| | | |   |
6 Beslut om internkontrollplan för regional utvecklingsnämnd 2021 |
Diarienummer: RD20/04361 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan för regional utvecklingsnämnd 2021 fastställs.
2. Återrapportering av interkontrollpunkterna sker i samband med delårs-och årsboksslutsrapportering.
Sammanfattning:
Sammanfattning
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt enligt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
I regionala utvecklingsnämndens reglemente antaget av regionfullmäktige 11-12 juni 2018 § 89 framgår i § 14 att nämnden utifrån sitt uppdrag ska tillse att internkontroll och uppföljning fungerar tillfredsställande.
För år 2021 är följande processer utvalda som kontrollpunkter:
1. Jäv, korruption, mutor och andra oegentligheter
2. Extern kommunikation
3. IT-system
4. Stödfunktionerna HR och Ekonomi
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan för regional utvecklingsnämnd 2021
c) Riskanalys för regional utvecklingsförvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanfattning
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt enligt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
I regionala utvecklingsnämndens reglemente antaget av regionfullmäktige 11-12 juni 2018 § 89 framgår i § 14 att nämnden utifrån sitt uppdrag ska tillse att internkontroll och uppföljning fungerar tillfredsställande.
För år 2021 är följande processer utvalda som kontrollpunkter:
1. Jäv, korruption, mutor och andra oegentligheter
2. Extern kommunikation
3. IT-system
4. Stödfunktionerna HR och Ekonomi
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan för regional utvecklingsnämnd 2021
c) Riskanalys för regional utvecklingsförvaltning | | |
| | |
| | | |   |
7 Beslut om begäran om extra finansiering av projektet Stärka världsarv |
Diarienummer: RD19/05123 |
Ordförandens förslag:
1. Projektet Stärka världsarv, kultur- och besöksmålsutveckling med Unescometoden beviljas 150 000 kronor i extra finansiering.
2. Finansiering sker ur regionala utvecklingsförvaltningens egen budget.
3. Beslutet gäller under förutsättning att finansiering sker i enlighet med ansökan om extra finansiering.
Sammanfattning:
Regionala utvecklingsnämnden är projektägare till Stärka Världsarv, kultur- och besöksmålsutveckling med Unescometoden. Projektet genomförs i samverkan med flera aktörer och med Visit Dalarna som projektledare.
Projektet har visat sig vara mer komplext och kräva mera arbete än planerat, vilket medfört att resurserna till stor del har förbrukats inom godkänd projektbudget.
För genomförande av projektet enligt ursprunglig plan behövs extra finansiering motsvarande 680 000 kronor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Inkommen begäran om ytterligare medel
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsnämnden är projektägare till Stärka Världsarv, kultur- och besöksmålsutveckling med Unescometoden. Projektet genomförs i samverkan med flera aktörer och med Visit Dalarna som projektledare.
Projektet har visat sig vara mer komplext och kräva mera arbete än planerat, vilket medfört att resurserna till stor del har förbrukats inom godkänd projektbudget.
För genomförande av projektet enligt ursprunglig plan behövs extra finansiering motsvarande 680 000 kronor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Inkommen begäran om ytterligare medel | | |
| | |
| | | |   |
8 Fastställande av förvaltningschef för Regional utvecklingsförvaltning |
Diarienummer: RD20/04664 |
Ordförandens förslag:
1. Chef för regionala utvecklingsförvaltningen, Region Dalarna är Elsmari Julin.
Sammanfattning:
I olika sammanhang behöver förvaltningschefen signera underlag. I delegationsordningen har nämnden delegerat till förvaltningschefen att exempelvis vara behörig att signera avtal i samband med bidragsansökningar.
I samband med bland annat bidragsansökningar förekommer det att motparten begär ett intyg på vem som är utsedd till förvaltningschef. Detta för att se vem som är behörig att signera avtal och överenskommelser av icke principiell karaktär, bidragsavtal, yttranden och svar till andra myndigheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I olika sammanhang behöver förvaltningschefen signera underlag. I delegationsordningen har nämnden delegerat till förvaltningschefen att exempelvis vara behörig att signera avtal i samband med bidragsansökningar.
I samband med bland annat bidragsansökningar förekommer det att motparten begär ett intyg på vem som är utsedd till förvaltningschef. Detta för att se vem som är behörig att signera avtal och överenskommelser av icke principiell karaktär, bidragsavtal, yttranden och svar till andra myndigheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Beslut om projekt finansierade med anslag 1:1 regionala tillväxtåtgärder |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Beslut om projekt Byhotell |
Diarienummer: RD20/04144 |
Ordförandens förslag:
1. Ansökan från Coompanion Dalarnas gällande projekt Byhotell beviljas med högst 1 619 122 kronor. Finansiering sker ur anslag 1:1, Regionala tillväxtåtgärder, utgiftsområde 19, anslagspost 24.10.
2. Projektet genomförs under perioden 2021-01-01 - 2023-04-30.
3. Beslutet gäller under förutsättning av att genomförande och övrig finansiering sker enligt ansökan och beslut.
Sammanfattning:
Projekt syfte är att utveckla en för Sverige ny kooperativ affärsmodell, för företag inom eller med direkt koppling till besöksnäringen, baserat på det internationellt uppmärksammade konceptet Albergo Diffuso - byhotell. Med byhotell avses ett utspritt boende i en mindre ort eller bygd, där det finns förutsättningar att utveckla besöksnäringen men där boendet är en obefintlig eller trång sektor.
Den nya kooperativa affärsmodellen ska möjliggöra en växande lokal ekonomi genom att skapa möjlighet till övernattning och utöka besöksanledningen. Det ger större underlag och fler möjligheter till inkomst för innevånarna i bygden att utöka erbjudandet då övernattningar ger betydlig högre omsättning än dagbesök.
Stödet uppgår till 39,99% av totala kostnader, dock med högst 1 619 122 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordningen (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Projektansökan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projekt syfte är att utveckla en för Sverige ny kooperativ affärsmodell, för företag inom eller med direkt koppling till besöksnäringen, baserat på det internationellt uppmärksammade konceptet Albergo Diffuso - byhotell. Med byhotell avses ett utspritt boende i en mindre ort eller bygd, där det finns förutsättningar att utveckla besöksnäringen men där boendet är en obefintlig eller trång sektor.
Den nya kooperativa affärsmodellen ska möjliggöra en växande lokal ekonomi genom att skapa möjlighet till övernattning och utöka besöksanledningen. Det ger större underlag och fler möjligheter till inkomst för innevånarna i bygden att utöka erbjudandet då övernattningar ger betydlig högre omsättning än dagbesök.
Stödet uppgår till 39,99% av totala kostnader, dock med högst 1 619 122 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordningen (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Projektansökan | | |
| | |
| | | |   |
10 Beslut om projekt Regional utveckling av ledturism i Dalarna (RualiD) |
Diarienummer: RD20/04141 |
Ordförandens förslag:
1. Ansökan från Visit Dalarna AB gällande projektet Regional utveckling av ledturism i Dalarna (RualiD) beviljas med högst 1 706 531 kronor. Finansiering sker ur anslag 1:1, Regionala tillväxtåtgärder, utgiftsområde 19, anslagspost 24.10.
2. Projektet genomförs under perioden 2021-03-01-2023-04-30
3. Beslutet gäller under förutsättning av att genomförande och övrig finansiering sker enligt ansökan och beslut.
4.
Sammanfattning:
Sveriges natur är en allt viktigare reseanledning intresset att besöka den svenska naturen har aldrig varit större. Tillgängligheten till naturen är avhängt att det finns ett system av hållbara kvalitetssäkrade leder för både vandring och cykel. Leder för vandring och cykel är en investering för hållbar turism, lokal attraktionskraft och landsbygdsutveckling. Projektet ska arbeta för att öka kunskapsnivån hos besöksnäringsföretagen kring värdskap samt skapa kvalitetssäkrade produkter inom ledturism.
Stödet uppgår till 44,18 % av faktiska kostnader och 42,52 % av totala kostnader, dock med högst 1 706 531 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag till projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Ansökan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sveriges natur är en allt viktigare reseanledning intresset att besöka den svenska naturen har aldrig varit större. Tillgängligheten till naturen är avhängt att det finns ett system av hållbara kvalitetssäkrade leder för både vandring och cykel. Leder för vandring och cykel är en investering för hållbar turism, lokal attraktionskraft och landsbygdsutveckling. Projektet ska arbeta för att öka kunskapsnivån hos besöksnäringsföretagen kring värdskap samt skapa kvalitetssäkrade produkter inom ledturism.
Stödet uppgår till 44,18 % av faktiska kostnader och 42,52 % av totala kostnader, dock med högst 1 706 531 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag till projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Ansökan
| | |
| | |
| | | |   |
11 Beslut om projekt Utveckling av den offentliga affären, UDD 3.0 |
Diarienummer: RD20/04156 |
Ordförandens förslag:
1. Ansökan från Länsstyrelsen Dalarna gällande projekt Utveckling av den offentliga affären, UDD 3.0, beviljas med högst 2 732 808 kronor. Finansiering sker ur anslag 1:1, Regionala tillväxtåtgärder, utgiftsområde 19, anslagspost 24.10.
2. Projektet genomförs under perioden 2021-01-01 - 2023-04-30.
3. Beslutet gäller under förutsättning att genomförande och övrig finansiering sker enligt ansökan och beslut.
Sammanfattning:
Projektets mål syftar till att upphandlande myndigheter och potentiella leverantörer ska se de offentliga inköpen som en affärsmässig handling med ökad dialog och större kunskap om varandras förutsättningar och med ett större företagarfokus i varje del.
Projektet UDD 3.0 fokuserar kring fem arbetspaket, som har till uppgift att utveckla den offentliga affären och upphandlingens roll, för företagens bästa.
Delmål för respektive arbetspaket:
1. Utveckla den offentliga affären för ökad samverkan mellan upphandlande
myndigheter och leverantörer.
2. Öka företagens förtroende för den offentliga marknaden.
3. Ökad mångfald av leverantörer och fler som deltar i upphandlingsprocessen.
4. Ökad tillit till den offentliga upphandlingsprocessen från Dalarnas företag 5. Att upphandlande myndigheter och leverantörer får ökad förståelse för
den offentliga upphandlingens strategiska värde och att en Exit-strategi för
UDD finns på plats.
Stödet uppgår till 46,20 % av faktiska kostnader och 42,93% av totala kostnader, dock med högst 2 732 808 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag till projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Inkommen projektansökan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projektets mål syftar till att upphandlande myndigheter och potentiella leverantörer ska se de offentliga inköpen som en affärsmässig handling med ökad dialog och större kunskap om varandras förutsättningar och med ett större företagarfokus i varje del.
Projektet UDD 3.0 fokuserar kring fem arbetspaket, som har till uppgift att utveckla den offentliga affären och upphandlingens roll, för företagens bästa.
Delmål för respektive arbetspaket:
1. Utveckla den offentliga affären för ökad samverkan mellan upphandlande
myndigheter och leverantörer.
2. Öka företagens förtroende för den offentliga marknaden.
3. Ökad mångfald av leverantörer och fler som deltar i upphandlingsprocessen.
4. Ökad tillit till den offentliga upphandlingsprocessen från Dalarnas företag 5. Att upphandlande myndigheter och leverantörer får ökad förståelse för
den offentliga upphandlingens strategiska värde och att en Exit-strategi för
UDD finns på plats.
Stödet uppgår till 46,20 % av faktiska kostnader och 42,93% av totala kostnader, dock med högst 2 732 808 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordning (2003:596) om bidrag till projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Inkommen projektansökan | | |
| | |
| | | |   |
12 Beslut om projekt Energiinnovation 2.0 Högskolan Dalarna |
Diarienummer: RD20/04547 |
Ordförandens förslag:
1. Ansökan från Högskolan Dalarnas gällande projekt Energiinnovation 2.0 godkänns med högst 1 548 250 kronor. Finansiering sker ur anslag 1:1, Regionala tillväxtåtgärder, utgiftsområde 19, anslagspost 24.10.
2. Projektet genomförs under perioden 2021-07-01 -- 2023-04-30.
3. Beslutet gäller under förutsättning av att genomförande och övrig finansiering sker enligt ansökan och beslut.
Sammanfattning:
Motiveringen till bifallet är att projektet ligger i linje med Dalastrategin- Dalarna 2020 - Vägval "Innovativa miljöer och entreprenörskap" då projektet syftar till att stärka regionens förutsättningar att utvecklas inom klimatsmart och hållbar samhällsbyggnad.
Projektet bedöms bidra till näringslivsutveckling, kompetensutveckling och sysselsättning genom att små- och medelstora företag kopplas närmare kompetensmiljön inom Högskolan Dalarna som bedrivs genom EKC (Energi Kompetens Center).
EKC och projektet har en viktig roll i genomförandet av Dalarnas prioriterade område Energieffektivt samhällsbyggande. De förväntade resultaten kommer att möta de utmaningar som identifieras i Dalarnas Agenda för Smart Specialisering.
Stödet uppgår till 22,82 % av faktiska kostnader och av total finansiering, dock med högst 1 548 250 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordningen (2003:596) om bidrag för projektverksamhet nom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Projektbeskrivning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Motiveringen till bifallet är att projektet ligger i linje med Dalastrategin- Dalarna 2020 - Vägval "Innovativa miljöer och entreprenörskap" då projektet syftar till att stärka regionens förutsättningar att utvecklas inom klimatsmart och hållbar samhällsbyggnad.
Projektet bedöms bidra till näringslivsutveckling, kompetensutveckling och sysselsättning genom att små- och medelstora företag kopplas närmare kompetensmiljön inom Högskolan Dalarna som bedrivs genom EKC (Energi Kompetens Center).
EKC och projektet har en viktig roll i genomförandet av Dalarnas prioriterade område Energieffektivt samhällsbyggande. De förväntade resultaten kommer att möta de utmaningar som identifieras i Dalarnas Agenda för Smart Specialisering.
Stödet uppgår till 22,82 % av faktiska kostnader och av total finansiering, dock med högst 1 548 250 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordningen (2003:596) om bidrag för projektverksamhet nom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Projektbeskrivning
| | |
| | |
| | | |   |
13 Beslut om projekt Cirkulära klimatsmarta flöden |
Diarienummer: RD20/04556 |
Ordförandens förslag:
1. Ansökan från Byggdialog Dalarna gällande projekt Cirkulära klimatsmarta flöden beviljas med högst 3 466 667 kronor. Finansiering sker ur anslag 1:1, Regionala tillväxtåtgärder, utgiftsområde 19, anslagspost 24.10.
2. Projektet genomförs under perioden 2021-01-01 -- 2023-04-30
3. Beslutet gäller under förutsättning att genomförande och övrig finansiering sker enligt ansökan och beslut.
Sammanfattning:
Detta projekt är ett regionalt initiativ som syftar till att skapa en geografisk spelplan för att påskynda bygg- och fastighetssektorns klimatomställning och genomförande av Agenda 2030. Bygg- och fastighetssektorn i Dalarna vill ta steget in i den fjärde omvälvande industrialiseringsprocessen som baseras på cirkulär ekonomi och klimatneutralitet. Projektet kommer även att, tillsammans med bygg- och fastighetsföretagen, öka digitaliseringen samt effektivisering av sina respektive verksamhet. Metoder för arbetet är framtaget genom tidigare samarbeten mellan företagen och kommer med detta projekt implementeras i ett större genomförande som påverkar hela branschen i Dalarna.
Stödet uppgår till 41,31 % av faktiska kostnader och 39,38 % av totala kostnader, med högst 3 466 667 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordningen (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Projektbeskrivning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Detta projekt är ett regionalt initiativ som syftar till att skapa en geografisk spelplan för att påskynda bygg- och fastighetssektorns klimatomställning och genomförande av Agenda 2030. Bygg- och fastighetssektorn i Dalarna vill ta steget in i den fjärde omvälvande industrialiseringsprocessen som baseras på cirkulär ekonomi och klimatneutralitet. Projektet kommer även att, tillsammans med bygg- och fastighetsföretagen, öka digitaliseringen samt effektivisering av sina respektive verksamhet. Metoder för arbetet är framtaget genom tidigare samarbeten mellan företagen och kommer med detta projekt implementeras i ett större genomförande som påverkar hela branschen i Dalarna.
Stödet uppgår till 41,31 % av faktiska kostnader och 39,38 % av totala kostnader, med högst 3 466 667 kronor. Beslutet har fattats med stöd av förordningen (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Projektbeskrivning | | |
| | |
| | | |   |
14 Beslut om projekt Kunskapsbaserad utveckling: nytänkande och samskapande - en modell för att skapa resilient förändringsförmåga inom Smart Specialisering |
Diarienummer: RD20/04549 |
Ordförandens förslag:
1. Högskolan Dalarnas ansökan om projektet ”Kunskapsbaserad utveckling: nytänkande och samskapande - en modell för att skapa resilient förändringsförmåga inom Smart Specialisering” avslås.
Sammanfattning:
Skäl för avslag är främst är att Region Dalarna redan har beviljat medfinansiering av en rad satsningar riktade mot besöksnäringen, främst Visit Dalarna ABs projekt för att arbeta med besöksnäringsföretagens överlevnad och omställning med anledning av Covid-19 och därför är inte detta projekt prioriterat i nuläget.
I kontakter med företag i besöksnäringen framkommer att de för nuvarande har en begränsad kapacitet att tillgodogöra sig den här typen av aktiviteter som beskrivs i projektansökan.
I ansökan från Högskolan Dalarna framgår att målgruppen främst är företag inom besöksnäringen och att insatserna består dels av riktade analyser av företagens utvecklingspotential, innovationsstödjande workshops, nätverksträffar samt genomförande av s.k. KTP projekt.
Projektägaren har dessutom ingen egen finansiering i sin ansökan, utan söker hela finansieringen från ERUF och 1:1-medel (50% vardera), vilket bedöms som en svaghet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Ansökan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Skäl för avslag är främst är att Region Dalarna redan har beviljat medfinansiering av en rad satsningar riktade mot besöksnäringen, främst Visit Dalarna ABs projekt för att arbeta med besöksnäringsföretagens överlevnad och omställning med anledning av Covid-19 och därför är inte detta projekt prioriterat i nuläget.
I kontakter med företag i besöksnäringen framkommer att de för nuvarande har en begränsad kapacitet att tillgodogöra sig den här typen av aktiviteter som beskrivs i projektansökan.
I ansökan från Högskolan Dalarna framgår att målgruppen främst är företag inom besöksnäringen och att insatserna består dels av riktade analyser av företagens utvecklingspotential, innovationsstödjande workshops, nätverksträffar samt genomförande av s.k. KTP projekt.
Projektägaren har dessutom ingen egen finansiering i sin ansökan, utan söker hela finansieringen från ERUF och 1:1-medel (50% vardera), vilket bedöms som en svaghet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsförslag
c) Ansökan | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Revidering av regionala utvecklingsnämndens reglemente |
Diarienummer: RD19/03135 |
Ordförandens förslag:
Regionala utvecklingsnämnden föreslår regionstyrelsens arbetsutskott föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Revidering av 25 § regionala utvecklingsnämndens reglemente, enligt bilaga b, godkänns.
2. Revideringen träder i kraft 2021-01-01.
3. Paragraferna förklaras omedelbart justerade.
Sammanfattning:
Av 26 § i kollektivtrafiknämndens reglemente framgår det att nämnden har i uppdrag att utarbeta förslag till trafikförsörjningsprogram.
Regionala utvecklingsnämnden tar från den 1 januari 2021 över uppdraget från kollektivtrafiknämnden om att utarbeta förslag till trafikförsörjnings-program.
Kollektivtrafiknämnden reviderar detta uppdrag i deras reglemente.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reglemente regional utvecklingsnämnd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Av 26 § i kollektivtrafiknämndens reglemente framgår det att nämnden har i uppdrag att utarbeta förslag till trafikförsörjningsprogram.
Regionala utvecklingsnämnden tar från den 1 januari 2021 över uppdraget från kollektivtrafiknämnden om att utarbeta förslag till trafikförsörjnings-program.
Kollektivtrafiknämnden reviderar detta uppdrag i deras reglemente.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reglemente regional utvecklingsnämnd | | |
| | |
| | | |   |
|