Dagordning | |
  2020_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag:
1. Närvarorätt för de politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Alla nämndsdeltagare medges att delta via distans på dagens sammanträde
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Förvaltningschefernas information
Skriftliga rapporter
a) Hälso-och sjukvårdsdirektören
b) Förvaltningschef Hörsel-och syn
B Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Åse Golles
C Återrapportering internkontrollplan samt uppföljning av bashygien enligt Patientsäkerhetsberättelsen (RD20/01014)
Ledningsstrateg Helena de la Cour
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Dialogärende - Investeringar |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Strategiska investeringar och kommande behov.
Föredragande: Henrik Gaunitz, ekonomidirektör och Veronica Månsson, lokalplanerare
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Plan för säkerställande av akutoperativa och tidskritiska operationer vid AN/OP/IVA |
|
Ordförandens förslag:
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Nulägesrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Plan för hantering av uppskjuten vård |
|
Ordförandens förslag: Ordföranden förslag
1.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Verksamhetsplan och budget Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021 |
Diarienummer: RD20/04016 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b) fastställs
2. Fördelning driftbudgetram till divisioner, enligt bilaga c) fastställs
3. Uppdra till förvaltningschef att inkomma med plan för ekonomi i balans samt resultatbudget för respektive division.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige beslutade i juni 2020 om en total driftbudgetram för 2021 till hälso- och sjukvården på totalt 6 307 003 tkr.Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 247 600 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning. Hälso- och sjukvården förutsätter att satsningar på verksamhetsnära service och fördyringar pga nytt avtal för den högspecialiserade vården hanteras utanför beslutat regionbidrag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan för hälso- och sjukvården 2021
c) Driftbudgetram per division 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige beslutade i juni 2020 om en total driftbudgetram för 2021 till hälso- och sjukvården på totalt 6 307 003 tkr.Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 247 600 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning. Hälso- och sjukvården förutsätter att satsningar på verksamhetsnära service och fördyringar pga nytt avtal för den högspecialiserade vården hanteras utanför beslutat regionbidrag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan för hälso- och sjukvården 2021
c) Driftbudgetram per division 2021 | | |
| | |
| | | |   |
10 Verksamhetsplan och budget 2021 för Hörsel och Syn Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/04113 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan 2021 och budget 2021 för förvaltning Hörsel och Syn Region Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Hörsel och Syn Region Dalarnas budget ligger på ca 88,6 mnkr. Intäkterna är fördelade på 63 363 tkr i regionsbidrag, 14 727 tkr i externa intäkter och 11 052 tkr i regionsinterna intäkter. De budgeterade kostnaderna är 88,6 mnkr. Kostnaderna är fördelade på 49 034 tkr i personalkostnader, 20 830 tkr i hjälpmedelskostnader och 18 780 tkr i övriga kostnader.
Förvaltningen söker utökad ram på 900 tkr för Förvaltningsledare.
Förvaltningen är Dalarnas habiliterings-/rehabiliterings- och hjälpmedelsverksamhet inom hörsel-, syn- och tolkområdet och har till uppdrag att göra hjälpmedel tillgängliga och begripliga för Dalarnas invånare.
Förvaltningens verksamhet bidrar till god hälsa genom att möjliggöra ökad delaktighet och tillgänglighet i samhället för personer med funktionsnedsättning.
Verksamhetsplanen utgår från de fyra målområdena medborgare, medarbetare och ledarskap, hållbar utveckling samt digitalisering.
Hörsel och Syn tar ett medvetet miljöansvar och tar medvetna beslut gällande inköp, upphandlingar, användning av material och bränsleutsläpp genom att aktivt arbeta för att bl.a. minska på bilresandet.
Hörsel och Syn brottas med vakansproblem framförallt gällande audionomer men även gällande kurator och pedagog. Dessa yrken är bristyrken både i Dalarna samt nationellt.
För en lyckad rekrytering av ny arbetskraft och för att kunna behålla befintliga medarbetare krävs en god introduktion och en arbetsmiljö som bidrar till delaktighet och arbetsglädje. Goda möjligheter till kompetensutveckling, möjlighet till alternativa karriärvägar och ett bra ledarskap ska genomsyra Hörsel och Syns verksamhet.
Samverkan enligt MBA äger rum den 29 oktober.
Återrapportering till Hälso- och sjukvårdsnämnden sker genom gängse rapportering såsom månads-, period- och delårsrapport samt årsbokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan och budget 2021
c) Handlingsplan nyckeltal
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hörsel och Syn Region Dalarnas budget ligger på ca 88,6 mnkr. Intäkterna är fördelade på 63 363 tkr i regionsbidrag, 14 727 tkr i externa intäkter och 11 052 tkr i regionsinterna intäkter. De budgeterade kostnaderna är 88,6 mnkr. Kostnaderna är fördelade på 49 034 tkr i personalkostnader, 20 830 tkr i hjälpmedelskostnader och 18 780 tkr i övriga kostnader.
Förvaltningen söker utökad ram på 900 tkr för Förvaltningsledare.
Förvaltningen är Dalarnas habiliterings-/rehabiliterings- och hjälpmedelsverksamhet inom hörsel-, syn- och tolkområdet och har till uppdrag att göra hjälpmedel tillgängliga och begripliga för Dalarnas invånare.
Förvaltningens verksamhet bidrar till god hälsa genom att möjliggöra ökad delaktighet och tillgänglighet i samhället för personer med funktionsnedsättning.
Verksamhetsplanen utgår från de fyra målområdena medborgare, medarbetare och ledarskap, hållbar utveckling samt digitalisering.
Hörsel och Syn tar ett medvetet miljöansvar och tar medvetna beslut gällande inköp, upphandlingar, användning av material och bränsleutsläpp genom att aktivt arbeta för att bl.a. minska på bilresandet.
Hörsel och Syn brottas med vakansproblem framförallt gällande audionomer men även gällande kurator och pedagog. Dessa yrken är bristyrken både i Dalarna samt nationellt.
För en lyckad rekrytering av ny arbetskraft och för att kunna behålla befintliga medarbetare krävs en god introduktion och en arbetsmiljö som bidrar till delaktighet och arbetsglädje. Goda möjligheter till kompetensutveckling, möjlighet till alternativa karriärvägar och ett bra ledarskap ska genomsyra Hörsel och Syns verksamhet.
Samverkan enligt MBA äger rum den 29 oktober.
Återrapportering till Hälso- och sjukvårdsnämnden sker genom gängse rapportering såsom månads-, period- och delårsrapport samt årsbokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan och budget 2021
c) Handlingsplan nyckeltal | | |
| | |
| | | |   |
11 Internkontrollplan Hälso- och sjukvård Dalarna 2021 |
Diarienummer: RD20/04329 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2021 för Hälso- och sjukvårdens förvaltning, enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap 1§ ha uppsikt över nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet. Hälso- och sjukvården ska därför årligen, till Regionstyrelsen, rapportera uppföljningen av den interna kontrollen. I Regionens styrande dokument avseende intern kontroll, fastställt i landstingsfullmäktige 2017-04-24 35§ (Policy intern styrning och kontroll LD 1700472) samt i Landstingsstyrelsen 2017-04-10 30§ (Målsättningsdirektiv intern styrning och kontroll LD1700472), ska nämnderna upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll.
Enligt kommunallagen (2017:725) 6 kap 6§ ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De skall också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hälso- och sjukvårdsförvaltningens internkontrollplan 2021
c) Hälso- och sjukvårdsförvaltningens riskanalys för intern styrning och kontroll
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap 1§ ha uppsikt över nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet. Hälso- och sjukvården ska därför årligen, till Regionstyrelsen, rapportera uppföljningen av den interna kontrollen. I Regionens styrande dokument avseende intern kontroll, fastställt i landstingsfullmäktige 2017-04-24 35§ (Policy intern styrning och kontroll LD 1700472) samt i Landstingsstyrelsen 2017-04-10 30§ (Målsättningsdirektiv intern styrning och kontroll LD1700472), ska nämnderna upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll.
Enligt kommunallagen (2017:725) 6 kap 6§ ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De skall också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hälso- och sjukvårdsförvaltningens internkontrollplan 2021
c) Hälso- och sjukvårdsförvaltningens riskanalys för intern styrning och kontroll | | |
| | |
| | | |   |
12 Internkontrollplan Hörsel och Syn 2021 |
Diarienummer: RD20/04111 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2021 för Hörsel och Syn Region Dalarna, enligt
2. bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Internkontrollplan 2021 för Hörsel och Syn Region Dalarna baseras på riskidentifiering och riskbedömning med fokus på arbetsmiljö och kommunikation som har genomförts på alla avdelningarnas APT-möte. En sammanställning av alla bedömningar och en prioritering av vilka risker som skall vara med i internkontrollplanen, egenkontrollen samt i verksamhetsplanen har genomförts.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2021
c) Riskanalys
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Internkontrollplan 2021 för Hörsel och Syn Region Dalarna baseras på riskidentifiering och riskbedömning med fokus på arbetsmiljö och kommunikation som har genomförts på alla avdelningarnas APT-möte. En sammanställning av alla bedömningar och en prioritering av vilka risker som skall vara med i internkontrollplanen, egenkontrollen samt i verksamhetsplanen har genomförts.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2021
c) Riskanalys | | |
| | |
| | | |   |
13 Drift av utbyggnad hus 09 vid Falu lasarett |
Diarienummer: RD20/03670 |
Ordförandens förslag: Ordföranden förslag
1.
Handlingar saknas till ärendet
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Återkoppling av uppdraget "Utred ambulanssjukvården med bedömningsbil, helikopter, IVPA, första hjälpen-larm och PRIO1-verksamhet |
|
Ordförandens förslag: Ordföranden förslag
Diarienummer RD19/03210
1. Uppdra till t.f. hälso-och sjukvårdsdirektör att återkomma till nämnden med förslag på åtgärder som innebär att patienten nås snabbare vid Prio 1-utryckningen, där man inkluderar hela hälso-och sjukvårdens resurser som mobila team, ambulanssjukvården och samverkan med kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Konsekvensbeskrivning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Drift av fastighet Malung-Sälen Västra Långstrand 12:5 i Malung-Sälen kommun, den nya ambulansstationen. |
Diarienummer: RD20/03102 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna förslaget att ambulansstation skall byggas och placeras i Sälen som innebär en driftskostnadsökning på cirka 2,2 miljoner kr/år för lokalhyra.
2. Godkänna att planering genomförs för driftskostnadsökningen inför budget 2023 genom att vidare se över hur ambulansens verksamhet kan effektiviseras och förbättras i syfte att uppnå en högre kvalitet
Sammanfattning:
Ambulanssjukvården i Sälenområdet tillhandahåller ambulanssjukvård i glesbygd och i ett expansivt turistområde där det under vintersäsongen ställer krav på ökad ambulansberedskap. Med tanke på kommande utveckling av vinterturism behöver vi även anpassa oss för ett ökat behov av ambulansresurser i området. Regionfastigheter har upprättat en projektplan/tidplan. I projektplanen redovisas beslutsgång och byggprocess för en etablering och drift av en ny ambulansstation från 2023.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) VBL
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ambulanssjukvården i Sälenområdet tillhandahåller ambulanssjukvård i glesbygd och i ett expansivt turistområde där det under vintersäsongen ställer krav på ökad ambulansberedskap. Med tanke på kommande utveckling av vinterturism behöver vi även anpassa oss för ett ökat behov av ambulansresurser i området. Regionfastigheter har upprättat en projektplan/tidplan. I projektplanen redovisas beslutsgång och byggprocess för en etablering och drift av en ny ambulansstation från 2023.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) VBL | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Förslag till föreskrifter (HSLF-FS xxx) om belopp för vård av utskrivningsklara patienter för år 2021 |
Diarienummer: RD20/04421 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialstyrelsen enligt bilaga b) godkänns
Sammanfattning:
I den lokala överenskommelsen kopplat till lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård mellan Region Dalarna och länets kommuner finns inskrivet att det belopp som en kommun skall ersätta regionen för en utskrivningsklar patient bygger på det belopp som Socialstyrelsen årligen fastställer.
Beloppet som Socialstyrelsen föreskrifter föreslår är 8 900 kr för ett vårddygn
Region Dalarna har inget att erinra mot detta.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Socialstyrelsens föreskrifter
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I den lokala överenskommelsen kopplat till lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård mellan Region Dalarna och länets kommuner finns inskrivet att det belopp som en kommun skall ersätta regionen för en utskrivningsklar patient bygger på det belopp som Socialstyrelsen årligen fastställer.
Beloppet som Socialstyrelsen föreskrifter föreslår är 8 900 kr för ett vårddygn
Region Dalarna har inget att erinra mot detta.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Socialstyrelsens föreskrifter | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på remiss: Förslag till nya föreskrifter (HSLF-FS 2020:xx) om on-linetillverkning och hantering av substitutionsvätskor (dialysföreskrifter) |
Diarienummer: RD20/02112 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Läkemedelsverket enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har av Läkemedelsverket inbjudits att lämna synpunkter på remiss Förslag till nya föreskrifter (HSLF-FS 2020:xx) om on-linetillverkning och hantering av substitutionsvätskor (dialysföreskrifter).
Regionerna i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har gemensamt tagit fram ett likalydande remissvar på uppdrag av hälso- och sjukvårdsdirektörerna och lämnar synpunkter på områdena i föreskriften.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Föreskrifter
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har av Läkemedelsverket inbjudits att lämna synpunkter på remiss Förslag till nya föreskrifter (HSLF-FS 2020:xx) om on-linetillverkning och hantering av substitutionsvätskor (dialysföreskrifter).
Regionerna i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har gemensamt tagit fram ett likalydande remissvar på uppdrag av hälso- och sjukvårdsdirektörerna och lämnar synpunkter på områdena i föreskriften.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Föreskrifter
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på remiss av betänkandet Ett nationellt sammanhållet system för kunskapsbaserad vård (SOU 2020:36) |
Diarienummer: RD20/03595 |
Ordförandens förslag:
1. Samverkansnämndens gemensamma utarbetade remissvar av betänkandet, Ett nationellt sammanhållet system för kunskapsbaserad vård SOU 2020:36 enligt bilaga b), godkänns
Sammanfattning:
Region Dalarna ställer sig huvudsakligen positiv till utredningens förslag som helhet. I dialog med samtliga regioner i Uppsala Örebro sjukvårdsregion har utredningen granskats, där vissa sakområden särskilts har lyfts upp och kommenterats. Region Dalarna delar utredningens förslag att utveckla en statlig funktion för uppföljning och analys. Även förslaget att integrera de lokala läkemedelskommittéernas arbete i kunskapsstyrningsstrukturen. Region Dalarna instämmer i utredningens analys att förstärka förutsättningarna för lokalt arbete med kunskapsbaserad vård. Region Dalarna välkomnar också förslaget om en mer långsiktig ramöverenskommelse mellan staten, regionerna och kommunerna avseende ett nationellt system för kunskapsbaserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar, gemensamt för Samverkansnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna ställer sig huvudsakligen positiv till utredningens förslag som helhet. I dialog med samtliga regioner i Uppsala Örebro sjukvårdsregion har utredningen granskats, där vissa sakområden särskilts har lyfts upp och kommenterats. Region Dalarna delar utredningens förslag att utveckla en statlig funktion för uppföljning och analys. Även förslaget att integrera de lokala läkemedelskommittéernas arbete i kunskapsstyrningsstrukturen. Region Dalarna instämmer i utredningens analys att förstärka förutsättningarna för lokalt arbete med kunskapsbaserad vård. Region Dalarna välkomnar också förslaget om en mer långsiktig ramöverenskommelse mellan staten, regionerna och kommunerna avseende ett nationellt system för kunskapsbaserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar, gemensamt för Samverkansnämnden
| | |
| | |
| | | |   |
19 Vårdval (LOV) inom specialiserade barn-och ungdomspsykiatrin |
|
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsdirektören ges i uppdrag att utreda införandet av vårdval (LOV) inom specialiserad barn- och ungdomspsykiatri inom öppenvård öppenvård (BUP). Utredningen ska presenteras före 28 februari 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Uppdragsbeskrivning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
20 Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare |
Diarienummer: RD20/04846 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår Arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Godkänna Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare enligt bilaga b)
2. Godkänna att Uppsala- Örebro sjukvårdsregion byter namn till Sjukvårdsregion Mellansverige med den engelska översättning Healthcare region Mid Sweden och domännamn www.sjukvårdsregionmellan.se
3. Uppdra till Samverkansnämndens regiondirektörsgrupp att genomföra namnbytet.
Sammanfattning:
Samverkansnämnden beslutar att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att godkänna och realisera Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare.
För samverkan mellan Regionerna enligt detta avtal ska finnas en särskild nämnd - Samverkansnämnden Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
c) Tjänsteskrivelse Samverkansnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samverkansnämnden beslutar att rekommendera sjukvårdsregionens regioner att godkänna och realisera Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion från den 1 januari 2021 och tillsvidare.
För samverkan mellan Regionerna enligt detta avtal ska finnas en särskild nämnd - Samverkansnämnden Uppsala-Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
c) Tjänsteskrivelse Samverkansnämnden | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|