Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2020-10-07_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Informationen antecknas till protokollet
A. Läget i investeringsprojekt
B. Tandvårdens hus, Falun
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m.m. läggs till handlingarna
- Anmälan angående, under 2020, signerade verksamhetsbeskrivningar för lokalförändring (VBL).
- Rapport från Regionens revisorer: Delårsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet
- Av fastighetschef fattade beslut.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Fastighetsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Verksamhetsplan 2021 |
Diarienummer: RD20/04004 |
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Fastställa verksamhetsplan för 2021, enligt bilaga B.
2. Verksamhetsplanen anmäld till regionstyrelsen.
Sammanfattning:
Verksamhetsplanen syftar till att peka ut inriktningen för de kommande årens utveckling och insatser inom fastighetsnämndens ansvar som fastighetsägare och som ansvarig för att tillhandahålla mark, lokaler och fastighetsanknuten service som behövs för regionens verksamhet.
Verksamhetsplanen beskriver i korthet en strategisk del, dvs. uppdrag, vision, värderingar, styrkor, svagheter mm, förutsättningar, strategier och mål. För det andra redovisas kortfattat en allmän del, dvs verksamhetsidé, tjänster, kunder, processer, organisation, medarbetare och även de fysiska resurser som står till förfogade, dvs. egna fastigheter och inhyrda lokaler samt även vilka strategiska partners i form av konsulter, entreprenörer och andra leverantörer som förväntas bidra till måluppfyllelsen. För det tredje en kort beskrivning av ledningssystemet, dvs. en beskrivning av hur planering, genomförande, uppföljning och förbättring sker. Delar av metodiken känns igen från bl.a. miljöledningsstandarden ISO 14001:2015 och lednings-standarden SS 85400:2014. Verksamhetsplanen innehåller också en mycket kortfattad ekonomisk del, som kompletteras av ett separat beslutsärende ”Budget 2021” Syftet är att sätta fokus på vad som är prioriterat och angreppssättet för hur det ska förverkligas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamhetsplanen syftar till att peka ut inriktningen för de kommande årens utveckling och insatser inom fastighetsnämndens ansvar som fastighetsägare och som ansvarig för att tillhandahålla mark, lokaler och fastighetsanknuten service som behövs för regionens verksamhet.
Verksamhetsplanen beskriver i korthet en strategisk del, dvs. uppdrag, vision, värderingar, styrkor, svagheter mm, förutsättningar, strategier och mål. För det andra redovisas kortfattat en allmän del, dvs verksamhetsidé, tjänster, kunder, processer, organisation, medarbetare och även de fysiska resurser som står till förfogade, dvs. egna fastigheter och inhyrda lokaler samt även vilka strategiska partners i form av konsulter, entreprenörer och andra leverantörer som förväntas bidra till måluppfyllelsen. För det tredje en kort beskrivning av ledningssystemet, dvs. en beskrivning av hur planering, genomförande, uppföljning och förbättring sker. Delar av metodiken känns igen från bl.a. miljöledningsstandarden ISO 14001:2015 och lednings-standarden SS 85400:2014. Verksamhetsplanen innehåller också en mycket kortfattad ekonomisk del, som kompletteras av ett separat beslutsärende ”Budget 2021” Syftet är att sätta fokus på vad som är prioriterat och angreppssättet för hur det ska förverkligas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2021
| | |
| | |
| | | |   |
5 Budget 2021 |
Diarienummer: RD20/01702 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa budget inklusive investeringsplan 2021 för Fastighetsförvaltningen.
2. Budgeten anmäls till Regionstyrelsen.
Sammanfattning:
Regionplanen för 2021-2023 anger ett avkastningskrav på 37,3 mnkr för Regionfastigheter år 2021. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 37,3 mnkr kan levereras år 2021.
Endast några små justeringar på intäkter och kostnader har skett jämfört med den preliminära budgeten som beslutades i maj.
Pågående successiv omfördelning från långtidsplanerat underhåll till reinvestering ger på kort sikt en höjd avkastning. Men om reinvesteringarna sker enligt investeringsplanen och underhållskostnader fasas ut i takt med att avskrivningar och räntor ökar kommer resultatet att sjunka from år 2024.
Regionfastigheters investeringsplan visar på ett investeringsbehov på 512 mnkr för år 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2021, bilaga 1
c) Investeringsplan i Fastigheter för åren 2021-2024, bilaga 2 ( Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen för 2021-2023 anger ett avkastningskrav på 37,3 mnkr för Regionfastigheter år 2021. En simulering och genomräkning visar att ett resultat på 37,3 mnkr kan levereras år 2021.
Endast några små justeringar på intäkter och kostnader har skett jämfört med den preliminära budgeten som beslutades i maj.
Pågående successiv omfördelning från långtidsplanerat underhåll till reinvestering ger på kort sikt en höjd avkastning. Men om reinvesteringarna sker enligt investeringsplanen och underhållskostnader fasas ut i takt med att avskrivningar och räntor ökar kommer resultatet att sjunka from år 2024.
Regionfastigheters investeringsplan visar på ett investeringsbehov på 512 mnkr för år 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2021, bilaga 1
c) Investeringsplan i Fastigheter för åren 2021-2024, bilaga 2 ( Utskriven investeringsplan lämnas i A3 format på mötet) | | |
| | |
| | | |   |
6 Internkontrollplan för Regionfastigheter 2021 |
Diarienummer: RD20/04002 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa internkontrollplan 2021 för Fastighetsnämndens ansvarsområde.
Sammanfattning:
Regionfullmäktige har beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden.
I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av den interna kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Regionfastigheter har sitt kontrollsystem inbyggt i ledningssystem, överenskomna arbetssätt och värderingar. Där framgår hur kontroll och uppföljning sker. Utifrån dokumenterad riskanalys har handlingsplan/aktivitetsplan samt särskilda internkontrollaktiviteter tagits fram för att förebygga de största övergripande riskerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kontrollplan 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige har beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden.
I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av den interna kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Regionfastigheter har sitt kontrollsystem inbyggt i ledningssystem, överenskomna arbetssätt och värderingar. Där framgår hur kontroll och uppföljning sker. Utifrån dokumenterad riskanalys har handlingsplan/aktivitetsplan samt särskilda internkontrollaktiviteter tagits fram för att förebygga de största övergripande riskerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kontrollplan 2021
| | |
| | |
| | | |   |
7 Mix av miljömärkt el inför 2021 |
Diarienummer: RD20/04034 |
Ordförandens förslag:
1. Köp av miljömärkt elenergi väljs med en mix av sol, vind och vatten dvs. en procent solel, 24 procent vatten och 75 procent vind.
Sammanfattning:
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2018-
2030. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka
energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av
klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar
samhällsutveckling enligt agenda 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2018-
2030. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka
energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av
klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar
samhällsutveckling enligt agenda 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
8 Godkännande av förslagshandling, Falu lasarett, hus 19, uppdatering av infrastruktur |
Diarienummer: RD20/04337 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna föreliggande förslagshandling, daterad 2020-09-14.
2. Uppdra till fastighetsförvaltningen att upphandla entreprenör för fortsatt projektering och genomförande av projektet.
Sammanfattning:
Tallbacken, byggnad 19 färdigställdes 1970. Byggnaden består av en högdel med 7 våningar och en lågdel i 1 plan. Byggnaderna har kulvertförbindelse till övriga sjukhuset. I högdelen finns både mottagningar och vårdavdelningar. Total yta för hus 19 är 12894 kvm BRA.
Byggnaden togs i bruk 1970 vilket innebär att huset har hunnit bli 50 år gammalt. Högdelen innehåller en hel del gemensam infrastruktur för fastigheten som är i skriande behov av uppgradering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling, Falu lasarett hus 19, uppdatering av infrastruktur daterad 2020-09-14.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Tallbacken, byggnad 19 färdigställdes 1970. Byggnaden består av en högdel med 7 våningar och en lågdel i 1 plan. Byggnaderna har kulvertförbindelse till övriga sjukhuset. I högdelen finns både mottagningar och vårdavdelningar. Total yta för hus 19 är 12894 kvm BRA.
Byggnaden togs i bruk 1970 vilket innebär att huset har hunnit bli 50 år gammalt. Högdelen innehåller en hel del gemensam infrastruktur för fastigheten som är i skriande behov av uppgradering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslagshandling, Falu lasarett hus 19, uppdatering av infrastruktur daterad 2020-09-14. | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Mora lasarett, nybyggnation av lokaler för barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), godkännande av VBL |
Diarienummer: RD20/04407 |
Ordförandens förslag:
Fastighetsnämnden föreslår regionstyrelsens arbetsutskott föreslå regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Godkänna föreliggande verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för BUP, Mora lasarett.
2. Godkänna en omfördelning i investeringsbudgeten vilket innebär att 54 mnkr flyttas från projektet Psykiatrins Hus till projektet ny vårdcentral, habilitering mm i vilket även nya lokaler för Barn- och ungdomspsykiatrin därmed ingår, samt uppdra till Fastighetsnämnden att genomföra processen.
Fastighetsnämnden beslutar för egen del:
Under förutsättning av Regionfullmäktiges beslut enligt ovan, uppdra åt fastighetsnämndens ordförande att i samråd med nämndens presidium, utöka befintlig entreprenad för ny vårdcentral och habilitering mm baserad på en investering om 54 mnkr, under förutsättning att verksamheten godkänner förslaget och hyreskostnaden.
Sammanfattning:
För Barn och ungdomspsykiatrin anses befintliga trångbodda lokaler i hus 26, vilket byggdes 1957 som övernattningslägenheter och parkeringsgarage och sedan anpassats 1986, ej anpassade efter deras verksamhet och de patienter man möter.
Målet är att Barn- och ungdomspsykiatrin i Mora får lokaler anpassade till den verksamhet som ska bedrivas utifrån ett barn- och ungdomsperspektiv.
Projektets investeringskostnad är beräknad till ca 54 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för BUP, Mora lasarett 2020-04-16.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För Barn och ungdomspsykiatrin anses befintliga trångbodda lokaler i hus 26, vilket byggdes 1957 som övernattningslägenheter och parkeringsgarage och sedan anpassats 1986, ej anpassade efter deras verksamhet och de patienter man möter.
Målet är att Barn- och ungdomspsykiatrin i Mora får lokaler anpassade till den verksamhet som ska bedrivas utifrån ett barn- och ungdomsperspektiv.
Projektets investeringskostnad är beräknad till ca 54 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsbeskrivning för lokalförändring (VBL) för BUP, Mora lasarett 2020-04-16. | | |
| | |
| | | |   |
10 Mora lasarett, nybyggnation av lokaler för Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), godkännande av VBL |
Diarienummer: RD20/04407 |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|