Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2020-09-22_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Alla nämndsdeltagare medges att delta via distans på dagens sammanträde 2020-09-22
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Närvarorätt för de politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde 2020-09-22
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A T.f. förvaltningschef Hälso- och sjukvården Karin Stikå-Mjöberg
Skriftlig rapport
Förvaltningschef Hörsel- och syn Helena Strandberg
Skriftlig rapport
B Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Åse Golles och ekonomidirektör Henrik Gaunitz
C Större investeringar
Falu lasarett hus 09, IVA samt Mora lasarett, BUP
Förvaltare Marika Bladin och Mats Johansson
D Handlingsplan/implementeringsplan för suicidpreventivt arbete: Presentation av utkast samt visioner och även vårdprogram för suicidnära patienter
T.f. chef Psykiatrins Utvecklingsenhet Tatiana Krigsman och suicidsamordnade Cecilia Tegelberg
E Dialogärende Verksamhetsplan och budget Hälso- och sjukvårdsnämnden 2021
T.f. förvaltningschef Karin Stikå-Mjöberg med divisionschefer
F Analysrapport Patientnämnden 2019 Primärvård
Handläggare Annelie Grahn
G Förslag med anledning av utredningsuppdrag angående ambulansverksamheten
Chef division medicinsk service Åke Kjellin
H Aktuell information avseende akutoperativa uppdraget
T.f. förvaltningschef Hälso- och sjukvården Karin Stikå-Mjöberg
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Avancerad invasiv diagnostik och behandling vid primär skleroserande kolangit (PSC) |
Diarienummer: RD20/01858 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna avstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet ”avancerad invasiv diagnostik och behandling av patienter med primär skleroserande kolangit (PSC)” ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid fem vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna avstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet ”avancerad invasiv diagnostik och behandling av patienter med primär skleroserande kolangit (PSC)” ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid fem vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna avstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Binjurebarkscancer |
Diarienummer: RD20/01870 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att kirurgi och onkologisk behandling vid binjurebarkscancer ska utgöra nationell högspecialiserad vård.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård. Region Sörmland och Region Örebro län har avstått från det gemensamma remissvaret.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att kirurgi och onkologisk behandling vid binjurebarkscancer ska utgöra nationell högspecialiserad vård.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård. Region Sörmland och Region Örebro län har avstått från det gemensamma remissvaret.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Feokromocytom och abdominella paragongliom |
Diarienummer: RD20/01868 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att kirurgin samt onkologisk behandling vid vårdområdet feokromocytom och abdominella paragongliomska ska utgöra nationell högspecialiserad vård.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård. Region Örebro län har avstått från det gemensamma remissvaret.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att kirurgin samt onkologisk behandling vid vårdområdet feokromocytom och abdominella paragongliomska ska utgöra nationell högspecialiserad vård.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård. Region Örebro län har avstått från det gemensamma remissvaret.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Fertilitetsbevarande kirurgi vid livmoderhalscancer |
Diarienummer: RD20/01879 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet fertilitetsbevarande kirurgi vid livmoderhalscancer ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid högst tre vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet fertilitetsbevarande kirurgi vid livmoderhalscancer ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid högst tre vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Huvud- och halsparagangliom |
Diarienummer: RD20/01866 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet huvud- och hals paragangliom ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid två vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet huvud- och hals paragangliom ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid två vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Intensivvård där levertransplantation kan vara indicerat (IVA) |
Diarienummer: RD20/01864 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet ”patienter med leversvikt i behov av intensivvård där levertransplantation kan vara indicerat” ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid två vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet ”patienter med leversvikt i behov av intensivvård där levertransplantation kan vara indicerat” ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid två vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Könsdysfori |
Diarienummer: RD20/01876 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet könsdysfori ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid fyra nationella vårdenheter.
Region Uppsala och Region Dalarna har gemensamt tagit fram ett likalydande remissvar. Regionerna är positiva till att området föreslås utgöra nationell högspecialiserad vård men föreslår ändringar bland annat avseende definition och antal nationella vårdenheter.
Övriga regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion; Region Värmland, Region Västmanland och Region Gävleborg, Region Sörmland och Region Örebro län har gemensamt tagit fram ett likalydande remissvar och som också tillstyrker nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet könsdysfori ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid fyra nationella vårdenheter.
Region Uppsala och Region Dalarna har gemensamt tagit fram ett likalydande remissvar. Regionerna är positiva till att området föreslås utgöra nationell högspecialiserad vård men föreslår ändringar bland annat avseende definition och antal nationella vårdenheter.
Övriga regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion; Region Värmland, Region Västmanland och Region Gävleborg, Region Sörmland och Region Örebro län har gemensamt tagit fram ett likalydande remissvar och som också tillstyrker nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Neuroendokrina tumörer i buken |
Diarienummer: RD20/01867 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga b), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet neuroendokrina tumörer i buken, hälsotillstånd 1-4 enligt beskrivning, ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid fyra vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård. Region Örebro län har avstått från det gemensamma remissvaret.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet neuroendokrina tumörer i buken, hälsotillstånd 1-4 enligt beskrivning, ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid fyra vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård. Region Örebro län har avstått från det gemensamma remissvaret.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Neuromuskulära sjukdomar |
Diarienummer: RD20/01872 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna avstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet neuromuskulära sjukdomar ska bedömas och behandlas vid fyra nationella högspecialiserade vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och ett likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna avstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård. Region Örebro län har avstått från det gemensamma remissvaret och lämnar ett eget yttrande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet neuromuskulära sjukdomar ska bedömas och behandlas vid fyra nationella högspecialiserade vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och ett likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna avstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård. Region Örebro län har avstått från det gemensamma remissvaret och lämnar ett eget yttrande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Osteogenisis imperfecta |
Diarienummer: RD20/01871 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet Osteogenesis imperfecta ska bedömas och behandlas vid tre nationella högspecialiserade vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet Osteogenesis imperfecta ska bedömas och behandlas vid tre nationella högspecialiserade vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Svårbehandlade ätstörningar |
Diarienummer: RD20/01504 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna avstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet svårbehandlade ätstörningar ska bedömas och eventuellt behandlas vid fem nationella högspecialiserade vårdenheter. Tre av dessa vårdenheter ska ansvara för både vuxna, barn och unga.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och ett likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna avstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet svårbehandlade ätstörningar ska bedömas och eventuellt behandlas vid fem nationella högspecialiserade vårdenheter. Tre av dessa vårdenheter ska ansvara för både vuxna, barn och unga.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och ett likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna avstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Svårbehandlat självskadebeteende |
Diarienummer: RD20/01873 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna avstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet svårbehandlat självskadebeteende ska bedömas och eventuellt behandlas vid tre nationella högspecialiserade vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och ett likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna avstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsens sammanvägda bedömning är att vårdområdet svårbehandlat självskadebeteende ska bedömas och eventuellt behandlas vid tre nationella högspecialiserade vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och ett likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna avstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på remiss från Socialstyrelsen - Transjugulär intrahepatisk shunt (TIPS) |
Diarienummer: RD20/01865 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna tillstyrker Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
2. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet ”transjugulär intrahepatisk portosystemisk shunt (TIPS) oavsett orsak och indikation” ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid fyra vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen sammanvägda bedömning är att vårdområdet ”transjugulär intrahepatisk portosystemisk shunt (TIPS) oavsett orsak och indikation” ska utgöra nationell högspecialiserad vård och bedrivas vid fyra vårdenheter.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har ett gemensamt remissvar och likalydande yttrande. Efter en sammanvägning av remissvar från regionerna tillstyrks Socialstyrelsens förslag till nationell högspecialiserad vård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på remiss från Socialstyrelsen - förslag till upphävande av föreskrifter om samverkan vid in- och utskrivning av patienter i sluten vård Dnr 4.1-16597/2020, Svar senast 2 oktober 2020 |
Diarienummer: RD20/04014 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har erbjudits möjlighet att yttra sig över förslag från Socialstyrelsen om att upphäva föreskrifterna (SOSFS 2005:27) om samverkan vid in- och utskrivning av patienter i slutenvård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss: Förslag till föreskrift samt konsekvensutredning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har erbjudits möjlighet att yttra sig över förslag från Socialstyrelsen om att upphäva föreskrifterna (SOSFS 2005:27) om samverkan vid in- och utskrivning av patienter i slutenvård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss: Förslag till föreskrift samt konsekvensutredning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på remiss från Socialdepartementet - God och nära vård - En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem (SOU 2020:19) |
Diarienummer: RD20/02537 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen har erbjudit Region Dalarna att svara på remiss från Socialdepartementet - God och nära vård. Region Dalarna instämmer huvudsakligen i utredningens förslag. Beskrivning av synpunkterna återfinns i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen https://www.regeringen.se/495be8/contentassets/320f37078d854712ab89e8185466817b/god-och-nara-vard-en-reform-for-ett-hallbart-halso--och-sjukvardssystem-sou_2020_19_webb.pdf
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen har erbjudit Region Dalarna att svara på remiss från Socialdepartementet - God och nära vård. Region Dalarna instämmer huvudsakligen i utredningens förslag. Beskrivning av synpunkterna återfinns i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning och innehållsförteckning - länk till remissen https://www.regeringen.se/495be8/contentassets/320f37078d854712ab89e8185466817b/god-och-nara-vard-en-reform-for-ett-hallbart-halso--och-sjukvardssystem-sou_2020_19_webb.pdf
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
21 Återkoppling av uppdraget "Utred ambulanssjukvården med bedömningsbil, helikopter, IVPA, första hjälpen-larm och PRIO1-verksamhet" |
Diarienummer: RD19/03210 |
Ordförandens förslag:
1. Uppdra till Tf Hälso- och sjukvårdsdirektör att genomföra utredningens förslag enligt bilaga c).
2. Ett nytt ”tidsbegränsat” tillgänglighetsmål; att vid Prio 1 uppdrag nå 95 % av länets befolkning inom 25 min införs under 2021 i verksamhetsplanen för Ambulanssjukvården och utvärderas efter ett år.
Sammanfattning:
Ambulanssjukvården har de senaste åren fått en betydligt högre belastning. Antalet primäruppdrag har ökat pga. ändrade sökmönster och tidskrävande uppdrag mot regionsjukhus ökar till följd av specialisering både vad gäller akut och planerad vård.
Tillgängligheten till ambulans Prio 1 för länets befolkning har under en längre tid varit att 90 % av länets befolkning ska nås av en ambulans inom 30 min. Ambulanssjukvården når dessa mål idag med en tillgänglighet motsvarande 95 % inom 30 min. Dalarna är ett glesbygdslän med utmaningar för en högre tillgänglighet av ambulans. Att utöka antalet ambulanser i glesbygd har visat sig ger en liten effekt till en hög kostnad. Det är en anledning till att flera olika typer av prehospitala resurser utvecklats för att öka tillgängligheten av prehospitala insatser och tryggheten för de som är behov av hjälp och stöd.
I rapporten ”Förstärkt ambulanssjukvård” föreslås åtgärder för att utveckla ambulanssjukvården och skapa en högre tillgänglighet och trygghet för länets befolkning samt att utveckla ambulanssjukvårdens mål att omfamna tillgänglighet och trygghet i hela larmkedjan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningsuppdrag
c) Rapport: ”Förstärkt ambulanssjukvård”
d) Utredning Analysavdelningen: ”Utredning av skarpare krav för responstid på Prio 1-larm inom ambulansverksamheten i Region Dalarna”
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ambulanssjukvården har de senaste åren fått en betydligt högre belastning. Antalet primäruppdrag har ökat pga. ändrade sökmönster och tidskrävande uppdrag mot regionsjukhus ökar till följd av specialisering både vad gäller akut och planerad vård.
Tillgängligheten till ambulans Prio 1 för länets befolkning har under en längre tid varit att 90 % av länets befolkning ska nås av en ambulans inom 30 min. Ambulanssjukvården når dessa mål idag med en tillgänglighet motsvarande 95 % inom 30 min. Dalarna är ett glesbygdslän med utmaningar för en högre tillgänglighet av ambulans. Att utöka antalet ambulanser i glesbygd har visat sig ger en liten effekt till en hög kostnad. Det är en anledning till att flera olika typer av prehospitala resurser utvecklats för att öka tillgängligheten av prehospitala insatser och tryggheten för de som är behov av hjälp och stöd.
I rapporten ”Förstärkt ambulanssjukvård” föreslås åtgärder för att utveckla ambulanssjukvården och skapa en högre tillgänglighet och trygghet för länets befolkning samt att utveckla ambulanssjukvårdens mål att omfamna tillgänglighet och trygghet i hela larmkedjan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningsuppdrag
c) Rapport: ”Förstärkt ambulanssjukvård”
d) Utredning Analysavdelningen: ”Utredning av skarpare krav för responstid på Prio 1-larm inom ambulansverksamheten i Region Dalarna” | | |
| | |
| | | |   |
22 Återkoppling av uppdraget "Utredning om ändrade rutiner och arbetssätt för vårdlotsarna" |
Diarienummer: RD19/00490 |
Ordförandens förslag:
1. Uppdraget och funktion samordnas med det förstärkta produktionsarbetet inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Sammanfattning:
Utifrån ett delegeringsbeslut den 14 februari 2019 avseende utredning om ändrade rutiner gällande Vårdgarantin beslutas att samordna uppdraget och funktionen Vårdlots med produktionsplaneringsgruppen inom förvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Vårdgarantin kommunikationsplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Utifrån ett delegeringsbeslut den 14 februari 2019 avseende utredning om ändrade rutiner gällande Vårdgarantin beslutas att samordna uppdraget och funktionen Vårdlots med produktionsplaneringsgruppen inom förvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbeslut
c) Vårdgarantin kommunikationsplan | | |
| | |
| | | |   |
23 Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp |
Diarienummer: RD20/02867 |
Ordförandens förslag:
1. Personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp för höftledsartros, reumatoid artrit och stroke/TIA enligt framtagen projektbeskrivning enligt bilaga b), godkänns
2. Uppdra till förvaltningschefen för hälso- och sjukvård att genomföra uppdraget enligt projektplan, bilaga b).
Sammanfattning:
Styrgruppen för den nationella kunskapsstyrningen (SKS) har rekommenderat att regionerna beslutar om införande av de nationella vårdförloppen Höftledsartros - primärvård, Reumatoid artrit och Stroke/TIA.
Arbetet med införande av vårdförlopp ska bedrivas lyhört och flexibelt utifrån det läge som regionerna befinner sig i, anpassat efter covid-19:s påverkan på vårdsystemet.
Arbetet ska följa den projektplan som har tagits fram och förankrats i regionens kunskapsstyrningsgrupp KSG-B.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektplan Införande av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp
c) SKR Beslut om att godkänna personcenterade och sammanhållna vårdförlopp
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Styrgruppen för den nationella kunskapsstyrningen (SKS) har rekommenderat att regionerna beslutar om införande av de nationella vårdförloppen Höftledsartros - primärvård, Reumatoid artrit och Stroke/TIA.
Arbetet med införande av vårdförlopp ska bedrivas lyhört och flexibelt utifrån det läge som regionerna befinner sig i, anpassat efter covid-19:s påverkan på vårdsystemet.
Arbetet ska följa den projektplan som har tagits fram och förankrats i regionens kunskapsstyrningsgrupp KSG-B.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektplan Införande av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp
c) SKR Beslut om att godkänna personcenterade och sammanhållna vårdförlopp | | |
| | |
| | | |   |
24 Nybyggnation Barn- och ungdomspsykiatrin, Mora |
Diarienummer: RD20/04409 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna förslaget att BUP:s lokaler skall byggas och placeras i Hus 33 Mora lasarett som innebär en driftskostnadsökning på cirka 2,3 miljoner kr/år för lokalhyra.
2. Godkänna att planering genomförs för driftskostnadsökningen inför budget 2023 genom att vidare se över hur BUP:s verksamhet kan effektiviseras och förbättras i syfte att uppnå en högre kvalitet och hemtagning av de samordningsvinster som kan göras i och med lokaliseringen inom lasarettets väggar.
Sammanfattning:
Då framtagen förslagshandling för Psykiatrins Hus i Mora inte godkänts av verksamheten har Regionfastigheter (RFD) tillsammans med verksamheterna studerat vilka lokaliseringar som är möjliga. Vi har då kommit fram till ett huvudspår att vuxenpsykiatrin kvarstår med mottagning i hus 25 samt i extern lokal. Samlokalisering av vuxen- och barnpsykiatriska mottagningar är därför nu ej längre aktuellt
Barnpsykiatrin har skrivit en ny VBL (daterad 2020-04-16) utifrån sina lokalbehov. Beredningsgruppen för lokalfrågor står bakom verksamhetens behov av bättre lokaler.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Lokaliseringsutredning BUP Mora 2020-07-07 (kompletterad 2020-09-04)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Då framtagen förslagshandling för Psykiatrins Hus i Mora inte godkänts av verksamheten har Regionfastigheter (RFD) tillsammans med verksamheterna studerat vilka lokaliseringar som är möjliga. Vi har då kommit fram till ett huvudspår att vuxenpsykiatrin kvarstår med mottagning i hus 25 samt i extern lokal. Samlokalisering av vuxen- och barnpsykiatriska mottagningar är därför nu ej längre aktuellt
Barnpsykiatrin har skrivit en ny VBL (daterad 2020-04-16) utifrån sina lokalbehov. Beredningsgruppen för lokalfrågor står bakom verksamhetens behov av bättre lokaler.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Lokaliseringsutredning BUP Mora 2020-07-07 (kompletterad 2020-09-04) | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
25 Svar på motion från Maja Gilbert Westholm (V): Förhindra gräddfiler i vården! |
Diarienummer: RD20/00539 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Maja Gilbert Westholm (V) yrkar att Region Dalarna i eventuella framtida upphandlingar och avtal med privata vårdutförare reglerar att "verksamheten skall bedrivas uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter".
Generellt gäller att kravställning i en upphandling ska avse egenskaperna på den vara eller tjänst som efterfrågas. Utifrån proportionalitetsprincipen, som är en bärande princip inte bara inom lagen om offentlig upphandling (LOU 2016:1145) utan inom all offentlig rätt, är det i allmänhet så att kraven i en upphandling ska ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska tillgodoses. Att i upphandlingar införa krav som gör att endast leverantörer som accepterar att upphandlad verksamhet ”skall bedrivas uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter” bedöms som oförenligt med proportionalitetsprincipen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Maja Gilbert Westholm (V) yrkar att Region Dalarna i eventuella framtida upphandlingar och avtal med privata vårdutförare reglerar att "verksamheten skall bedrivas uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter".
Generellt gäller att kravställning i en upphandling ska avse egenskaperna på den vara eller tjänst som efterfrågas. Utifrån proportionalitetsprincipen, som är en bärande princip inte bara inom lagen om offentlig upphandling (LOU 2016:1145) utan inom all offentlig rätt, är det i allmänhet så att kraven i en upphandling ska ha ett naturligt samband med och stå i proportion till det behov som ska tillgodoses. Att i upphandlingar införa krav som gör att endast leverantörer som accepterar att upphandlad verksamhet ”skall bedrivas uteslutande med offentlig finansiering och vårdavgifter” bedöms som oförenligt med proportionalitetsprincipen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|