Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna Arbetsutskott_2020-09-17_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag:
1. Ledamöterna X X (X) och X X (X) samt ersättarna X X (X) och X X (X) medges delta på dagens sammanträde på distans.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Informationen antecknas till protokollet
Förvaltningen informerar.
Information lämnas om:
a) Evakuering och arbetsmiljö
b) Budget 2021
c) Information hjälpmedelsavgifter
d) Fortsättning innovationsprojektet
e) Uppföljning av avtal upphandling av varuförsörjning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
- Av förvaltningschefen fattade beslut
1. Inga delegeringsbeslut finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Inga anmälningsärenden finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hjälpmedelsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Verksamhetsplan Hjälpmedel Dalarna |
Diarienummer: RD20/03305 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan för Hjälpmedel Dalarna FV86 2021, enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Hjälpmedel Dalarna har beskrivit sin Verksamhetsplan enligt de fyra perspektiven Medborgare, Medarbetare och Ledarskap, Hållbar utveckling och Digitalisering.
Övergripande mål när det gäller medborgare är att hjälpmedel med tillhörande tjänster tillhandahålls genom ett jämlikt, kvalitetssäkrat och hållbart förfarande, att verksamheten fortsätter att arbeta hälsofrämjande och förebyggande, att inte utbudet styrs av de kommuner som har mest invånare.
Genom att attrahera, rekrytera och introducera nya medarbetare till en arbetsmiljö som bidrar till delaktighet, varaktighet och trivsel vill vi efter evakueringen skapa förutsättningar för ett gott medarbetar- och ledarskap.
Recirkulation, vidareutveckling av hållbart sortiment och förändrade arbetssätt med digitalt stöd är grundstenar i hållbar utveckling tillsammans med ökad förmåga att bedriva verksamhet i krissituation. Ekonomiskt medför utskrotning av trögrörliga artiklar från lager inför genomförd evakuering hösten 2020 och nya arbetssätt kostnadsbilden negativt med ca 3,5 milj kr.
Övergripande mål för digitaliseringen blir att få till en strategi för medborgare och medarbetare att minska riskerna att hamna i ett digitalt utanförskap. Här ingår att öka självständighet, öka kunskap och stöd om de digitala möjligheterna som finns inom bokning, besök, service och uppföljning till de som saknar resurs att klara det själv. En effektiv process för planering och styrning finns implementerad och förankrad. (Ledningsportal, kommande förändringar inom CF)
Samverkan mellan verksamhet och IT är förbättrad. (Nya WebSesam, PM3, FVIS)
Handlingsplaner för aktiviteter och nyckeltal upprättas efter beslutad verksamhetsplan och bifogas inte i detta ärende.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Hjälpmedel Dalarna 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hjälpmedel Dalarna har beskrivit sin Verksamhetsplan enligt de fyra perspektiven Medborgare, Medarbetare och Ledarskap, Hållbar utveckling och Digitalisering.
Övergripande mål när det gäller medborgare är att hjälpmedel med tillhörande tjänster tillhandahålls genom ett jämlikt, kvalitetssäkrat och hållbart förfarande, att verksamheten fortsätter att arbeta hälsofrämjande och förebyggande, att inte utbudet styrs av de kommuner som har mest invånare.
Genom att attrahera, rekrytera och introducera nya medarbetare till en arbetsmiljö som bidrar till delaktighet, varaktighet och trivsel vill vi efter evakueringen skapa förutsättningar för ett gott medarbetar- och ledarskap.
Recirkulation, vidareutveckling av hållbart sortiment och förändrade arbetssätt med digitalt stöd är grundstenar i hållbar utveckling tillsammans med ökad förmåga att bedriva verksamhet i krissituation. Ekonomiskt medför utskrotning av trögrörliga artiklar från lager inför genomförd evakuering hösten 2020 och nya arbetssätt kostnadsbilden negativt med ca 3,5 milj kr.
Övergripande mål för digitaliseringen blir att få till en strategi för medborgare och medarbetare att minska riskerna att hamna i ett digitalt utanförskap. Här ingår att öka självständighet, öka kunskap och stöd om de digitala möjligheterna som finns inom bokning, besök, service och uppföljning till de som saknar resurs att klara det själv. En effektiv process för planering och styrning finns implementerad och förankrad. (Ledningsportal, kommande förändringar inom CF)
Samverkan mellan verksamhet och IT är förbättrad. (Nya WebSesam, PM3, FVIS)
Handlingsplaner för aktiviteter och nyckeltal upprättas efter beslutad verksamhetsplan och bifogas inte i detta ärende.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Hjälpmedel Dalarna 2021 | | |
| | |
| | | |   |
6 Internkontrollplan Hjälpmedel Dalarna |
Diarienummer: RD20/04228 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2021 för Hjälpmedel Dalarna FV 86, enligt bilaga b) fastställs
Sammanfattning:
En riskanalys är utförd som grund till internkontrollplanen. Riskanalysen är framtagen av avdelningschefer tillsammans med Verksamhetschef inom Hjälpmedel Dalarna. Huvudfokus på riskanalysen ligger på att förvaltningen ska kunna säkerställa sina processer enligt Verksamhetsplan under pågående lokalförändringsarbete. Evakuering av tre avdelningar, lager och verkstad under hösten 2020 samt fortlöpande arbete kring den tänkta nya lokalen från 2021 och framåt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2021 Hjälpmedel Dalarna FV 86 - publiceras senare
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En riskanalys är utförd som grund till internkontrollplanen. Riskanalysen är framtagen av avdelningschefer tillsammans med Verksamhetschef inom Hjälpmedel Dalarna. Huvudfokus på riskanalysen ligger på att förvaltningen ska kunna säkerställa sina processer enligt Verksamhetsplan under pågående lokalförändringsarbete. Evakuering av tre avdelningar, lager och verkstad under hösten 2020 samt fortlöpande arbete kring den tänkta nya lokalen från 2021 och framåt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2021 Hjälpmedel Dalarna FV 86 - publiceras senare | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
|