Dagordning | |
  2020_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Information lämnas om:
A. Förvaltningschef Anna Sörebö
* Rekrytering
Skriftlig rapport:
* Redovisning av genomförda informationsinsatser
* Redovisning av deltagande vid utbildningar, konferenser och studiebesök
B. Utvecklingsledare Jeanette Hjortsberg
* Återrapportering av arbete inom division psykiatri efter mottagande av fördjupad analysrapport psykiatri
C. Regionjurist H-G Ågren
* Presentation av ny chefsjurist
D. Patientnämndens ledamöter
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser mm läggs till handlingarna
A. Diarienummer RD20/03597
Redovisning av andelen avslutade ärenden fördelat per händelsekategori och kön under perioden 2020-02-05—2020-08-10
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Grafisk presentation
B. Presentation av exempelärenden. Avslutade patientnämndsärenden under perioden 2020-02-05—2020-08-10 från olika verksamheter
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Exempelärenden
C. Diarienummer RD20/02515
Granskning av intern kontroll 2019
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Region revisorernas PM
B) Granskningsrapport
D. Diarienummer RD20/02516
Granskning av bokslut och årsredovisning 2019
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Region revisorernas PM
B) Granskningsrapport
E. Diarienummer RD20/00008
Protokoll Patientnämnden 2020-09-09; plan och målarbete inför 2021
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Protokoll 2020-09-09
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet
A. Patientnämndens delegeringsbeslut RD19/00251 (1.1) enligt vidaredelegation RD20/00277 för perioden 2020-02-05—2020-08-10
Nya förordnanden av stödperson: 10 st.
Avslutade förordnanden av stödperson: 5 st.
Antal pågående stödpersonsuppdrag 2020-08-10: 54 st
B. Dnr RD20/03979
Patientnämndens delegeringsbeslut RD19/00251 (1.2) för perioden
2020-02-05—2020-08-10
Avslutade patientnämndsärenden: 324 st
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Patientnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbestämmelser |
|
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden godkänner reviderade delegeringsbestämmelser och verkställighet RD19/00251
Sammanfattning:
Patientnämndens delegering och verkställighet har reviderats under punkt 1.1.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Delegering och verkställighet 2020 - tills vidare
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientnämndens delegering och verkställighet har reviderats under punkt 1.1.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Delegering och verkställighet 2020 - tills vidare | | |
| | |
| | | |   |
5 Analysrapport patientnämndsärenden 2019, primärvård |
Diarienummer: RD19/06351 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden godkänner redovisad fördjupad analysrapport av patientnämndsärenden avseende synpunkter och klagomål inom primärvård.
Sammanfattning:
Rapporten omfattar 336 patientnämndsärenden med synpunkter och klagomål på offentlig och privat primärvård. Patienter är vanligen i åldern 50-79 år, i detta åldersspann är könsfördelningen mer jämn än i de yngre åldersgrupperna 20-39 år där kvinnor är tydligt överrepresenterade.
Granskningen visar att det finns både likheter och skillnader mellan vårdcentraler och mellan offentlig och privat primärvård när det gäller patienters synpunkter. Vanligaste förekommande klagomål handlar om kommunikation samt vård och behandling. Samtliga vårdcentraler har ärenden som avser kommunikation, de vanligaste förekommande synpunkterna avser bristande delaktighet och information. När det gäller synpunkter på vård och behandling finns tydliga skillnader mellan män och kvinnor särskilt när det gäller upplevda brister avseende undersökning/bedömning. Några av vårdcentralerna utmärker sig med ett ökat antal patientnämndsärenden i förhållande till antal besök och antal listade.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Analysrapport av patientnämndsärenden 2019, Primärvård
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Rapporten omfattar 336 patientnämndsärenden med synpunkter och klagomål på offentlig och privat primärvård. Patienter är vanligen i åldern 50-79 år, i detta åldersspann är könsfördelningen mer jämn än i de yngre åldersgrupperna 20-39 år där kvinnor är tydligt överrepresenterade.
Granskningen visar att det finns både likheter och skillnader mellan vårdcentraler och mellan offentlig och privat primärvård när det gäller patienters synpunkter. Vanligaste förekommande klagomål handlar om kommunikation samt vård och behandling. Samtliga vårdcentraler har ärenden som avser kommunikation, de vanligaste förekommande synpunkterna avser bristande delaktighet och information. När det gäller synpunkter på vård och behandling finns tydliga skillnader mellan män och kvinnor särskilt när det gäller upplevda brister avseende undersökning/bedömning. Några av vårdcentralerna utmärker sig med ett ökat antal patientnämndsärenden i förhållande till antal besök och antal listade.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Analysrapport av patientnämndsärenden 2019, Primärvård | | |
| | |
| | | |   |
6 Delårsrapport och uppföljning ISK 2020 |
Diarienummer: RD20/03629 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden godkänner redovisad delårsrapport och uppföljning av ISK för perioden jan-juli 2020.
Sammanfattning:
Denna delårsrapport speglas av Corona pandemin som påverkat verksamheten utifrån flera perspektiv.
Måluppfyllelsen är god dock några mål som ej kommer att uppnås på grund av pandemin. Färre antal ärenden jämfört med 2019 vilket kan kopplas till Covid-19. Den ekonomiska prognosen visar på ett positivt resultat för 2020 som kan förklaras med minskade personalkostnader då resurser varit utlånade till vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Delårsrapport och uppföljning av ISK jan - juli 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Denna delårsrapport speglas av Corona pandemin som påverkat verksamheten utifrån flera perspektiv.
Måluppfyllelsen är god dock några mål som ej kommer att uppnås på grund av pandemin. Färre antal ärenden jämfört med 2019 vilket kan kopplas till Covid-19. Den ekonomiska prognosen visar på ett positivt resultat för 2020 som kan förklaras med minskade personalkostnader då resurser varit utlånade till vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Delårsrapport och uppföljning av ISK jan - juli 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Sammanträdesplan 2021 |
Diarienummer: RD20/03559 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämndens sammanträden sker under 2021 följande datum:
17 feb, 26 maj, 2 sept, 28 okt och 15 dec
Sammanfattning:
Patientnämndens sammanträdesplan för 2021. Planen utgör kallelse till sammanträdena och presidierna. Patientnämnden sammanträder 5 ggr per år och inför nämnd träffas presidiet.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Sammanträdesplan 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientnämndens sammanträdesplan för 2021. Planen utgör kallelse till sammanträdena och presidierna. Patientnämnden sammanträder 5 ggr per år och inför nämnd träffas presidiet.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Sammanträdesplan 2021 | | |
| | |
| | | |   |
8 Verksamhetsplan och handlingsplan 2021 |
Diarienummer: RD20/03627 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden godkänner verksamhetsplan samt handlingsplan för 2021 avseende patientnämndsförvaltningen
Sammanfattning:
Enligt Regionplan 2021-2023, (RD20/01284) har Patientnämnden Dalarna utifrån fullmäktiges fastställda mål och ekonomiska ramar fått i uppdrag att upprätta en verksamhetsplan och budget som anmäls till styrelsen senast oktober 2020.
Verksamhetsplanen beskriver mål och nyckeltal för de fyra målområdena; Medborgare, Medarbetare och ledarskap, Hållbar utveckling samt Digitalisering. Verksamhetsplanen beskriver även de ekonomiska ramarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsplan 2021
C) Handlingsplan styrande nyckeltal 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt Regionplan 2021-2023, (RD20/01284) har Patientnämnden Dalarna utifrån fullmäktiges fastställda mål och ekonomiska ramar fått i uppdrag att upprätta en verksamhetsplan och budget som anmäls till styrelsen senast oktober 2020.
Verksamhetsplanen beskriver mål och nyckeltal för de fyra målområdena; Medborgare, Medarbetare och ledarskap, Hållbar utveckling samt Digitalisering. Verksamhetsplanen beskriver även de ekonomiska ramarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsplan 2021
C) Handlingsplan styrande nyckeltal 2021 | | |
| | |
| | | |   |
9 Internkontrollplan 2021 |
Diarienummer: RD20/03628 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden godkänner 2021 års internkontrollplan
Sammanfattning:
Intern styrning och kontroll, ISK, är en process där alla samverkar för att, med rimlig grad av säkerhet, se till att verksamhetens mål uppnås.
ISK är ett styrnings- och ledningsverktyg med väsentlig betydelse för både den politiska ledningen och verksamheterna. Regionens nämnder, styrelse och verksamheter ska årligen genomföra och aktualitetspröva en risk- och väsentlighetsanalys avseende verksamheten, som grund för sin styrning. Dessa dokument utgör grunden för patientnämndens internkontrollplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Internkontrollplan 2021, Patientnämnden Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Intern styrning och kontroll, ISK, är en process där alla samverkar för att, med rimlig grad av säkerhet, se till att verksamhetens mål uppnås.
ISK är ett styrnings- och ledningsverktyg med väsentlig betydelse för både den politiska ledningen och verksamheterna. Regionens nämnder, styrelse och verksamheter ska årligen genomföra och aktualitetspröva en risk- och väsentlighetsanalys avseende verksamheten, som grund för sin styrning. Dessa dokument utgör grunden för patientnämndens internkontrollplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Internkontrollplan 2021, Patientnämnden Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
|