Dagordning | |
  Regional Utvecklingsnämnd_2020-09-03_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Informationsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Föredragande: Elsmari Julin
B. Information om regeringens uppdrag till Trafikverket om inriktningsbeslut samt aktuell information
Föredragande: Kent Söderlund Bilaga
C. Information om ERUF
Föredragande: Helena Hanno Enochsson
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärende |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser m m läggs till handlingarna.
Svar på skrivelse – Remiss Vansbro rastplats
Regionala insatser i coronakrisen – rekommendationer för en hållbar omstart
Årsmötesprotokoll Central Sweden 2020-04-08
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionala utvecklingsnämndens dialogärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Måldialog inför Verksamhetsplan 2021 |
|
Ordförandens förslag:
1. Dialogen antecknas till protokollet.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionala utvecklingsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Regionala utvecklingsnämndens delårsrapport 2020 |
Diarienummer: RD20/03373 |
Ordförandens förslag:
1. Delårsrapporten med dess tillhörande bilaga fastställs.
Sammanfattning:
Prognosen för verksamhetsåret 2020 är att huvuddelen av verksamhets-målen kommer att vara uppfyllda eller delvis uppfyllda.
Den ekonomiska prognosen är ett nollresultat.
Av den ekonomiska redovisningen i delårsrapporten framgår att nämndens verksamhet redovisar ett underskott för perioden januari till juli. Detta beror huvudsakligen på eftersläpning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport
c)Uppföljning av verksamhetsplanen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Prognosen för verksamhetsåret 2020 är att huvuddelen av verksamhets-målen kommer att vara uppfyllda eller delvis uppfyllda.
Den ekonomiska prognosen är ett nollresultat.
Av den ekonomiska redovisningen i delårsrapporten framgår att nämndens verksamhet redovisar ett underskott för perioden januari till juli. Detta beror huvudsakligen på eftersläpning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport
c)Uppföljning av verksamhetsplanen | | |
| | |
| | | |   |
6 Redovisning av regionala utvecklingsnämndens internkontrollplan 2020 |
Diarienummer: RD19/05854 |
Ordförandens förslag:
1. Redovisningen av regionala utvecklingsnämndens interkontrollplan godkänns.
Sammanfattning:
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
B) Internkontrollplanen för år 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
B) Internkontrollplanen för år 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Regionala utvecklingsnämndens sammanträdesplan 2021 |
Diarienummer: RD20/03639 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämnden sammanträder den 21 januari,
2. 24 februari, 20 april, 28 maj, 20 augusti, 23 september, 28 oktober och 8 december.
3. Sammanträdena den 24 februari och 20 augusti är heldagar, 09:30-16:00.
4. Övriga sammanträdesdatum kommer att pågå mellan 09:30-12:30.
5. Regionala utvecklingsnämnden kommer att ha beredningar den 11 januari, 11 februari, 1 april, 18 maj, 30 juni, 13 september, 12 oktober och 30 november 09:00-12:00.
Sammanfattning:
Enligt regionala utvecklingsnämndens reglemente § 2, ska nämnden för varje år upprätta en plan över sina sammanträden och beredningar till dessa.
Under år 2021 kommer antalet nämndssammanträden att utökas från sex till åtta. Alla sammanträden förutom två stycken kommer att pågå mellan 09:30-12:30. Två sammanträden kommer att pågå mellan 09:30-16:00, för att nämnden ska kunna genomföra arbete med verksamhetsplan, interkontrollplan samt budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
Förslag till sammanträdesplan för regionala utvecklingsnämnden 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt regionala utvecklingsnämndens reglemente § 2, ska nämnden för varje år upprätta en plan över sina sammanträden och beredningar till dessa.
Under år 2021 kommer antalet nämndssammanträden att utökas från sex till åtta. Alla sammanträden förutom två stycken kommer att pågå mellan 09:30-12:30. Två sammanträden kommer att pågå mellan 09:30-16:00, för att nämnden ska kunna genomföra arbete med verksamhetsplan, interkontrollplan samt budget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
Förslag till sammanträdesplan för regionala utvecklingsnämnden 2021 | | |
| | |
| | | |   |
8 Ny tidsplan för framtagande av regional utvecklingsstrategi |
Diarienummer: RD19/02062 |
Ordförandens förslag:
1. Den reviderade tidsplanen för framtagande av en ny regional utvecklingsstrategi (RUS) godkänns.
16 oktober 2020 regional utvecklingsnämnd tar beslut om
remissversion
29 januari 2021 remisstiden tar slut
20 april 2021 regional utvecklingsnämnd tar beslut om nya strategi
14-15 juni 2021 regionfullmäktige tar beslut om ny strategi.
2.
Sammanfattning:
Den 14 maj 2020 beslutade regionala utvecklingsnämnden att arbetet med att ta fram en ny Dalastrategi (RUS) skulle förlängas och att det ska antas av regionfullmäktige senast den 14-15 juni 2021. Orsaken till beslutet var de utmaningar i framtagandeprocessen, som är kopplade till Covid-19. Regionala utvecklingsnämnd beslutade även att en ny tidsplan ska godkännas på sammanträdet den 3 september 2020.
Förslag på reviderad tidplan för framtagande av ny dalastrategi:
16 oktober 2020 beslutar regionala utvecklingsnämnden om remiss-versionen.
Remisstiden pågår från november till och med den 29 januari 2021.
Under april månad tar regionala utvecklingsnämnden beslut om förslag till en ny Dalastrategi.
På regionfullmäktiges sammanträde den 14-15 juni 2021 tas beslut om ny Dalastrategi.
I ärendet redovisas följande dokument
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den 14 maj 2020 beslutade regionala utvecklingsnämnden att arbetet med att ta fram en ny Dalastrategi (RUS) skulle förlängas och att det ska antas av regionfullmäktige senast den 14-15 juni 2021. Orsaken till beslutet var de utmaningar i framtagandeprocessen, som är kopplade till Covid-19. Regionala utvecklingsnämnd beslutade även att en ny tidsplan ska godkännas på sammanträdet den 3 september 2020.
Förslag på reviderad tidplan för framtagande av ny dalastrategi:
16 oktober 2020 beslutar regionala utvecklingsnämnden om remiss-versionen.
Remisstiden pågår från november till och med den 29 januari 2021.
Under april månad tar regionala utvecklingsnämnden beslut om förslag till en ny Dalastrategi.
På regionfullmäktiges sammanträde den 14-15 juni 2021 tas beslut om ny Dalastrategi.
I ärendet redovisas följande dokument
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på förslag om nya föreskrifter för väg 50, Dalarnas län |
Diarienummer: RD20/03308 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna motsäger sig Trafikverkets förslag om nya hastighetsföreskrifter på väg 50 i Dalarnas län.
Sammanfattning:
Det saknas faktaunderbyggnad och genomarbetade konsekvensbeskrivningar i form av reella analyser av de transportpolitiska effekterna gentemot de transportpolitiska delmålen; funktionsmålet (tillgänglighet) och hänsynsmålet (trafiksäkerhet, miljö och hälsa). . Konsekvensbeskrivningen bedöms bristfällig.
Utifrån Nollvisionens gällande etappmål för trafiksäkerhet är det märkligt att inte redovisa effekter i konsekvensutredningen av antalet minskade döda och allvarligt skadade genom hastighetsanpassningen för respektive vägstråk.
Trafikverket tenderar att i konsekvensanalysen vad gäller dagliga personresor och långväga personresor, marginalisera effekterna av restidsförluster. Märkbart ökade restider för dagliga arbetsresor som långväga personresor får tydliga negativa genomslag för kommuner och näringsliv, inte minst för besöksnäringen. Sammantaget en såväl försämrad regional som nationell tillgänglighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar väg 50
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det saknas faktaunderbyggnad och genomarbetade konsekvensbeskrivningar i form av reella analyser av de transportpolitiska effekterna gentemot de transportpolitiska delmålen; funktionsmålet (tillgänglighet) och hänsynsmålet (trafiksäkerhet, miljö och hälsa). . Konsekvensbeskrivningen bedöms bristfällig.
Utifrån Nollvisionens gällande etappmål för trafiksäkerhet är det märkligt att inte redovisa effekter i konsekvensutredningen av antalet minskade döda och allvarligt skadade genom hastighetsanpassningen för respektive vägstråk.
Trafikverket tenderar att i konsekvensanalysen vad gäller dagliga personresor och långväga personresor, marginalisera effekterna av restidsförluster. Märkbart ökade restider för dagliga arbetsresor som långväga personresor får tydliga negativa genomslag för kommuner och näringsliv, inte minst för besöksnäringen. Sammantaget en såväl försämrad regional som nationell tillgänglighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar väg 50 | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på förslag till nya föreskrifter för väg 66, Dalarnas län |
Diarienummer: RD20/03307 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna motsäger sig Trafikverkets förslag om nya hastighetsföreskrifter på väg 66 i Dalarnas län.
Sammanfattning:
Det saknas faktaunderbyggnad och genomarbetade konsekvensbeskrivningar i form av reella analyser av de transportpolitiska effekterna gentemot de transportpolitiska delmålen; funktionsmålet (tillgänglighet) och hänsynsmålet (trafiksäkerhet, miljö och hälsa). . Konsekvensbeskrivningen bedöms bristfällig.
Utifrån Nollvisionens gällande etappmål för trafiksäkerhet är det märkligt att inte redovisa effekter i konsekvensutredningen av antalet minskade döda och allvarligt skadade genom hastighetsanpassningen för respektive vägstråk.
Trafikverket tenderar att i konsekvensanalysen vad gäller dagliga personresor och långväga personresor, marginalisera effekterna av restidsförluster. Märkbart ökade restider för dagliga arbetsresor som långväga personresor får tydliga negativa genomslag för kommuner och näringsliv, inte minst för besöksnäringen. Sammantaget en såväl försämrad regional som nationell tillgänglighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar väg 66
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det saknas faktaunderbyggnad och genomarbetade konsekvensbeskrivningar i form av reella analyser av de transportpolitiska effekterna gentemot de transportpolitiska delmålen; funktionsmålet (tillgänglighet) och hänsynsmålet (trafiksäkerhet, miljö och hälsa). . Konsekvensbeskrivningen bedöms bristfällig.
Utifrån Nollvisionens gällande etappmål för trafiksäkerhet är det märkligt att inte redovisa effekter i konsekvensutredningen av antalet minskade döda och allvarligt skadade genom hastighetsanpassningen för respektive vägstråk.
Trafikverket tenderar att i konsekvensanalysen vad gäller dagliga personresor och långväga personresor, marginalisera effekterna av restidsförluster. Märkbart ökade restider för dagliga arbetsresor som långväga personresor får tydliga negativa genomslag för kommuner och näringsliv, inte minst för besöksnäringen. Sammantaget en såväl försämrad regional som nationell tillgänglighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar väg 66 | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på förslag till nya föreskrifter för väg 70, Dalarnas län |
Diarienummer: RD20/03309 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna motsäger sig Trafikverkets förslag om nya hastighetsföreskrifter på väg 70 i Dalarnas län.
2.
Sammanfattning:
Det saknas faktaunderbyggnad och genomarbetade konsekvensbeskrivningar i form av reella analyser av de transportpolitiska effekterna gentemot de transportpolitiska delmålen; funktionsmålet (tillgänglighet) och hänsynsmålet (trafiksäkerhet, miljö och hälsa). . Konsekvensbeskrivningen bedöms bristfällig.
Utifrån Nollvisionens gällande etappmål för trafiksäkerhet är det märkligt att inte redovisa effekter i konsekvensutredningen av antalet minskade döda och allvarligt skadade genom hastighetsanpassningen för respektive vägstråk.
Trafikverket tenderar att i konsekvensanalysen vad gäller dagliga personresor och långväga personresor, marginalisera effekterna av restidsförluster. Märkbart ökade restider för dagliga arbetsresor som långväga personresor får tydliga negativa genomslag för kommuner och näringsliv, inte minst för besöksnäringen. Sammantaget en såväl försämrad regional som nationell tillgänglighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar väg 70
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det saknas faktaunderbyggnad och genomarbetade konsekvensbeskrivningar i form av reella analyser av de transportpolitiska effekterna gentemot de transportpolitiska delmålen; funktionsmålet (tillgänglighet) och hänsynsmålet (trafiksäkerhet, miljö och hälsa). . Konsekvensbeskrivningen bedöms bristfällig.
Utifrån Nollvisionens gällande etappmål för trafiksäkerhet är det märkligt att inte redovisa effekter i konsekvensutredningen av antalet minskade döda och allvarligt skadade genom hastighetsanpassningen för respektive vägstråk.
Trafikverket tenderar att i konsekvensanalysen vad gäller dagliga personresor och långväga personresor, marginalisera effekterna av restidsförluster. Märkbart ökade restider för dagliga arbetsresor som långväga personresor får tydliga negativa genomslag för kommuner och näringsliv, inte minst för besöksnäringen. Sammantaget en såväl försämrad regional som nationell tillgänglighet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar väg 70 | | |
| | |
| | | |   |
12 Beslut om flygplatsstrategi |
Diarienummer: RD20/03903 |
Ordförandens förslag:
1. Strategin för länets flygplatser inarbetas i kommande regionala
1. systemanalys och det görs ingen särskild flygplatsstrategi.
2.
Sammanfattning:
Med anledning av den ännu ej beslutade Dalastrategin samt kommande översyn av den regionala systemanalysen är det olämpligt att förekomma detta arbete genom att ta fram en särskild flygplatsstrategi. Strategin för länets flygplatser borde istället inarbetas i den regionala systemanalysen.
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsbeslut för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för perioden åren 2022-2033 alternativt 2022-2037. Detta arbete ska Trafikverket göra tillsammans med länsplaenupprättaren och ska redovisas under oktober månad 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av den ännu ej beslutade Dalastrategin samt kommande översyn av den regionala systemanalysen är det olämpligt att förekomma detta arbete genom att ta fram en särskild flygplatsstrategi. Strategin för länets flygplatser borde istället inarbetas i den regionala systemanalysen.
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsbeslut för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för perioden åren 2022-2033 alternativt 2022-2037. Detta arbete ska Trafikverket göra tillsammans med länsplaenupprättaren och ska redovisas under oktober månad 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på skrivelse gällande plattform spår 3, Söderbärke |
Diarienummer: RD20/03284 |
Ordförandens förslag:
1. Verka för att Trafikverket utreder förutsättningarna för att bygga en plattform i anslutning till spår 3 på Bergslagspendeln i Söderbärke.
2.
Sammanfattning:
Tåg i Bergslagen har skrivit till Region Dalarna om att verka för att Trafikverket utreder förutsättningarna för att bygga en plattform i anslutning till spår 3 i Söderbärke i samband med upprustning av Bergslagspendeln.
Enligt Trafikverket kommer det inte att byggas någon plattform till spår 3 i samband med upprustning av Bergslagspendeln, Fagersta-Ludvika, som bland annat innefattar återskapande av mötesmöjlighet i Söderbärke. Det innebär att tåget i ena riktningen måste köra förbi Söderbärke, vilket kräver ersättningstrafik tillbaka.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från Tåg i Bergslagen 2020-06-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Tåg i Bergslagen har skrivit till Region Dalarna om att verka för att Trafikverket utreder förutsättningarna för att bygga en plattform i anslutning till spår 3 i Söderbärke i samband med upprustning av Bergslagspendeln.
Enligt Trafikverket kommer det inte att byggas någon plattform till spår 3 i samband med upprustning av Bergslagspendeln, Fagersta-Ludvika, som bland annat innefattar återskapande av mötesmöjlighet i Söderbärke. Det innebär att tåget i ena riktningen måste köra förbi Söderbärke, vilket kräver ersättningstrafik tillbaka.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från Tåg i Bergslagen 2020-06-11 | | |
| | |
| | | |   |
14 Beslut om samarbetet mellan Region Dalarna och Hubeiprovinsen i Kina |
Diarienummer: RD20/02368 |
Ordförandens förslag:
1. Samarbetet mellan Region Dalarna och Hubeis provinsregering ska vara vilande tills ett nytt beslut har fattats.
2.
Sammanfattning:
Regionala utvecklingsförvaltningen har fått i uppdrag att ta fram ett underlag rörande Region Dalarnas fortsatta relation med Hubeiprovinsen i centrala Kina.
Samarbetet med Hubeiprovinsen har pågått sedan år 2008 inom ramen för kommunförbundet Region Dalarnas verksamhet. En ny organisation med en ny dalastrategi på väg fram samt utvecklingen i omvärlden innebär förändrade förutsättningar. I nuläget saknas en aktuell handlingsplan för samarbetet, inga projekt pågår mellan regionerna och samarbetet på lokal nivå har minskat i omfattning. Dessutom pågår en pandemi. Sammantaget motiverar detta att samarbetet mellan Region Dalarna och Hubeis provinsregering görs vilande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM Samarbetet mellan Dalarna och Hubei
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsförvaltningen har fått i uppdrag att ta fram ett underlag rörande Region Dalarnas fortsatta relation med Hubeiprovinsen i centrala Kina.
Samarbetet med Hubeiprovinsen har pågått sedan år 2008 inom ramen för kommunförbundet Region Dalarnas verksamhet. En ny organisation med en ny dalastrategi på väg fram samt utvecklingen i omvärlden innebär förändrade förutsättningar. I nuläget saknas en aktuell handlingsplan för samarbetet, inga projekt pågår mellan regionerna och samarbetet på lokal nivå har minskat i omfattning. Dessutom pågår en pandemi. Sammantaget motiverar detta att samarbetet mellan Region Dalarna och Hubeis provinsregering görs vilande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM Samarbetet mellan Dalarna och Hubei | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Beslut om äskande av träbyggnadsstöd |
Diarienummer: RD20/01962 |
Ordförandens förslag:
1.
2. Regionala utvecklingsnämnden föreslår regionstyrelsen
3. Byggdialog Dalarna beviljas ett verksamhetsbidrag med en miljon kronor för år 2021.
4. Regionala utvecklingsnämnden beslutar för egen del
5. En plan för Byggdialogs framtida organisering och finansiering ska presenteras för regionala utvecklingsnämnden senast 24 februari 2021.
6.
Sammanfattning:
Byggdialog Dalarna har under ett antal år bedrivit ett utvecklingsarbete runt träbyggande och upprättat en modell som beskriver hur forskning, klusterbildning och kommunikation hänger samman för framgångsrik träbyggarregion. För att lyfta Dalarna till en nationell träbyggarregion behövs en långsiktigt finnansering och företagsinriktat arbete. Mot denna bakgrund önskar Byggdialog Dalarna ett verksamhetsbidrag om en miljon koronor från Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Byggdialog Dalarna har under ett antal år bedrivit ett utvecklingsarbete runt träbyggande och upprättat en modell som beskriver hur forskning, klusterbildning och kommunikation hänger samman för framgångsrik träbyggarregion. För att lyfta Dalarna till en nationell träbyggarregion behövs en långsiktigt finnansering och företagsinriktat arbete. Mot denna bakgrund önskar Byggdialog Dalarna ett verksamhetsbidrag om en miljon koronor från Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|