Dagordning | |
  Regionstyrelsens arbetsutskott_2020-09-02_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Alla nämndsdeltagare medges att delta via distans på dagens sammanträde 2020-09-02
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
A. Ledningen informerar
Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Ekonomisk information
Tf. Ekonomidirektör Magnus Claesson
C. Information om uppföljning avseende tydligare politisk kontroll och insyn samt översyn av rutiner inom upphandlingen
Jan Svenonius
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss av betänkandet Högre växel i minoritetspolitiken - Stärkt samordning och uppföljning (SOU 2020:27) |
Diarienummer: RD20/03719 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
I slutbetänkandet av utredningen Högre växel i minoritetspolitiken - Stärkt samordning och uppföljning SOU 2020:27, analyseras och lyfts förslag för hur minoritetspolitiken ska organiseras gällande samordning, utveckling samt uppföljning. Region Dalarna har givits möjlighet att lämna remissvar på SOU 2020:27 och tillstyrker förslaget. Region Dalarna ser positivt på en stärkt samordning och uppföljning, som innebär bättre resursutnyttjande samt en strategisk inriktning som kan ge klarare vägledning för regioner och kommuner.
I remissvaret poängterar Region Dalarna de nya delmålen med tydligare koppling till mänskliga rättigheter, strategi för integrering av minoritetsfrågorna, överlåtelsen av uppföljningsuppdraget för sverigefinnar, judar, tornedalingar och romer till Institutet för språk och folkminnen, Sametinget som fortsatt uppföljningsmyndighet gällande urfolket samerna samt slutligen en stärkt främjande- och samordningsinsats för regioner och kommuner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning betänkande Högre växel i minoritetspolitiken & länk till hela betänkandet https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/05/sou-202027/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I slutbetänkandet av utredningen Högre växel i minoritetspolitiken - Stärkt samordning och uppföljning SOU 2020:27, analyseras och lyfts förslag för hur minoritetspolitiken ska organiseras gällande samordning, utveckling samt uppföljning. Region Dalarna har givits möjlighet att lämna remissvar på SOU 2020:27 och tillstyrker förslaget. Region Dalarna ser positivt på en stärkt samordning och uppföljning, som innebär bättre resursutnyttjande samt en strategisk inriktning som kan ge klarare vägledning för regioner och kommuner.
I remissvaret poängterar Region Dalarna de nya delmålen med tydligare koppling till mänskliga rättigheter, strategi för integrering av minoritetsfrågorna, överlåtelsen av uppföljningsuppdraget för sverigefinnar, judar, tornedalingar och romer till Institutet för språk och folkminnen, Sametinget som fortsatt uppföljningsmyndighet gällande urfolket samerna samt slutligen en stärkt främjande- och samordningsinsats för regioner och kommuner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning betänkande Högre växel i minoritetspolitiken & länk till hela betänkandet https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/05/sou-202027/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Finansdepartementet: Starkare kommuner - med kapacitet att klara välfärdsuppdraget. Svar senast 30 sep 2020 |
Diarienummer: RD20/01457 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga d), godkänns
Sammanfattning:
Finansdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på utredningen Starkare kommuner - med kapacitet att klara välfärdsuppdraget (SOU 2020:8).
Kommunutredningen att lämnat 20 förslag på åtgärder inom sex områden för att åstadkomma starkare kommuner med kapacitet att klara välfärdsuppdraget. De sex områdena är:
Strukturella åtgärder
Statens åtagande och statlig närvaro i hela landet
Kommunernas ekonomi
Kommunernas kompetensförsörjning
Kommunernas digitaliseringsarbete
Övriga förslag och bedömningar
Utifrån de kommentarer som Region Dalarna lämnar i sitt remissvar så tillstyrks i huvudsak förslaget men med reservation för förslaget att staten tar över skulder från kommuner som frivilligt genomför kommunsammanläggningar och förslaget om minskning av studieskulder för personer som är bosatta och yrkesverksamma i kommuner med särskilt stora utmaningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning samt länk till utredningen https://www.regeringen.se/491de2/contentassets/39c4816961934a4ca8bd627868fd4423/starkare-kommuner--med-kapacitet-att-klara-valfardsuppdraget-sou-20208.pdf
c) Yttrande Hållbarhetsberedningen
d) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Finansdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på utredningen Starkare kommuner - med kapacitet att klara välfärdsuppdraget (SOU 2020:8).
Kommunutredningen att lämnat 20 förslag på åtgärder inom sex områden för att åstadkomma starkare kommuner med kapacitet att klara välfärdsuppdraget. De sex områdena är:
Strukturella åtgärder
Statens åtagande och statlig närvaro i hela landet
Kommunernas ekonomi
Kommunernas kompetensförsörjning
Kommunernas digitaliseringsarbete
Övriga förslag och bedömningar
Utifrån de kommentarer som Region Dalarna lämnar i sitt remissvar så tillstyrks i huvudsak förslaget men med reservation för förslaget att staten tar över skulder från kommuner som frivilligt genomför kommunsammanläggningar och förslaget om minskning av studieskulder för personer som är bosatta och yrkesverksamma i kommuner med särskilt stora utmaningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss Sammanfattning samt länk till utredningen https://www.regeringen.se/491de2/contentassets/39c4816961934a4ca8bd627868fd4423/starkare-kommuner--med-kapacitet-att-klara-valfardsuppdraget-sou-20208.pdf
c) Yttrande Hållbarhetsberedningen
d) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Borlänge kommun: Ny miljöstrategi och miljöplan |
Diarienummer: RD20/03266 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga d) överlämnas till Borlänge kommun
Sammanfattning:
Region Dalarnas bedömning är att Borlänge kommuns nya miljöstrategi och tillhörande miljöplan är väl genomtänkta och relevanta i sina delar. Strategin innefattar viktiga delar som inte begränsar sig till en kommuns ansvar utan kräver breda samarbeten för en lösning. Samverkan och samarbete inom länet mellan kommuner, regionen, Länsstyrelsen och andra aktörer är viktigt för Dalarnas samlade arbete kring Agenda 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissmissiv och länk till Miljöstrategi 2021-2030 samt Miljöplan 2021-2022: https://www.borlange.se/kommun-och-politik/dialog-och-synpunkter/miljoplan
c) Yttrande Hållbarhetsberedningen
d) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas bedömning är att Borlänge kommuns nya miljöstrategi och tillhörande miljöplan är väl genomtänkta och relevanta i sina delar. Strategin innefattar viktiga delar som inte begränsar sig till en kommuns ansvar utan kräver breda samarbeten för en lösning. Samverkan och samarbete inom länet mellan kommuner, regionen, Länsstyrelsen och andra aktörer är viktigt för Dalarnas samlade arbete kring Agenda 2030.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissmissiv och länk till Miljöstrategi 2021-2030 samt Miljöplan 2021-2022: https://www.borlange.se/kommun-och-politik/dialog-och-synpunkter/miljoplan
c) Yttrande Hållbarhetsberedningen
d) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Delårsrapport 2020 för Region Dalarna |
Diarienummer: RD20/03398 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Delårsrapport för Region Dalarna per juli 2020, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av regionens ekonomiska ställning, prognos för mål enligt god ekonomisk hushållning samt ekonomisk prognos för verksamhetsåret 2020. Prognosticerat resultat enligt balanskravet är 303 mnkr. Av de fyra finansiella målen beräknas tre uppnås. Majoriteten av de nämndövergripande målen för 2020 bedöms kunna uppnås helt eller delvis.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport juli 2020
c) Bilaga Delårsrapport förvaltningar, juli 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av regionens ekonomiska ställning, prognos för mål enligt god ekonomisk hushållning samt ekonomisk prognos för verksamhetsåret 2020. Prognosticerat resultat enligt balanskravet är 303 mnkr. Av de fyra finansiella målen beräknas tre uppnås. Majoriteten av de nämndövergripande målen för 2020 bedöms kunna uppnås helt eller delvis.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport juli 2020
c) Bilaga Delårsrapport förvaltningar, juli 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Årsredovisning och revisionsberättelse 2019 för Finsam Samordningsförbund i Dalarna |
Diarienummer: RD20/02117 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Styrelsen för Finsam Södra Dalarnas samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
2. Styrelsen för Finsam Falun samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
3. Styrelsen för Finsam Västerbergslagens samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
4. Styrelsen för Finsam Borlänge samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
5. Styrelsen för Finsam Norra Dalarnas samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
6. Styrelsen för Finsam Västerdalarna samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
7. Styrelsen för Finsam Nedansiljans samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
Sammanfattning:
Samordningsförbunden i Dalarna överlämnar sina årsredovisningar och revisionsberättelser för verksamhetsåret 2019. Revisorerna tillstyrker att samtliga förbundsstyrelsers ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse Södra Dalarnas Samordningsförbund
c) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Falun
d) Årsredovisning och revisionsberättelse för Västerbergslagens samordningsförbund
e) Årsredovisning och revisionsberättelse för Borlänge Samordningsförbund
f) Årsredovisning och revisionsberättelse för Norra Dalarnas Samordningsförbund
g) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna
h) Årsredovisning och revisionsberättelse för Nedansiljans Samordningsförbund
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbunden i Dalarna överlämnar sina årsredovisningar och revisionsberättelser för verksamhetsåret 2019. Revisorerna tillstyrker att samtliga förbundsstyrelsers ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse Södra Dalarnas Samordningsförbund
c) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Falun
d) Årsredovisning och revisionsberättelse för Västerbergslagens samordningsförbund
e) Årsredovisning och revisionsberättelse för Borlänge Samordningsförbund
f) Årsredovisning och revisionsberättelse för Norra Dalarnas Samordningsförbund
g) Årsredovisning och revisionsberättelse för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna
h) Årsredovisning och revisionsberättelse för Nedansiljans Samordningsförbund | | |
| | |
| | | |   |
8 Förlängning av samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet |
Diarienummer: RD20/03171 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Förlänga ”Samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet” per den 24 maj 2017 (reviderad 2017-09-22) innebärande att beslutet gäller t.o.m. 30 november 2021 samt att en ny utvärdering ska vara genomförd innan 30 mars 2021. Om inte ett nytt samverkansbeslut träffas innan 30 juni 2021 upphör verksamheten 30 november 2021.
2. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga ingående parter fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Samtliga kommuner och tidigare Region Dalarna har godkänt tillskapandet av en tillnyktringsverksamhet genom ”Samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet” per den 2017-05-24 (reviderad 2017-09-22). Direktionen i Region Dalarna rekommenderade då kommuner och landsting att godkänna ett förslag om att starta tillnyktringsplatser i Dalarna (Direktionen 2017-09-13 § 210 RD 2015/181). En ändring av samverkansbeslutet per 2018-12-05 medförde att avtalstiden förlängdes t.o.m. 2020-11-30 varvid en utvärdering av avtalet (Samverkansbeslutet) skulle ske under första kvartalet 2020. Om inte ett nytt avtal träffades innan 2020-06-30 skulle verksamheten upphöra vid avtalstidens utgång.
Verksamheten startade i september 2019.
För att möjliggöra en fullständig utvärdering av verksamheten föreslås att samverkansbeslutet förlängs t.o.m. 2021-11-30 samt att en ny utvärdering av avtalet ska vara genomförd senast 2021-03-30. Om inte ett nytt avtal träffas innan 2021-06-30, upphör verksamheten 2021-11-30.
Förslaget om en förlängning samverkansbeslutet medför en kostnad om 2 665 900 kr/år. En 50/50-fördelning medför 1 332 950 kr/huvudman. Fördelning mellan kommunerna sker enligt befolkningsunderlag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansbeslut 2017-05-24 (reviderat 2017-09-22)
c) Utvärdering TN-platser 2020-03-19
d) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2020-06-17
e) Protokollsutdrag hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samtliga kommuner och tidigare Region Dalarna har godkänt tillskapandet av en tillnyktringsverksamhet genom ”Samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet” per den 2017-05-24 (reviderad 2017-09-22). Direktionen i Region Dalarna rekommenderade då kommuner och landsting att godkänna ett förslag om att starta tillnyktringsplatser i Dalarna (Direktionen 2017-09-13 § 210 RD 2015/181). En ändring av samverkansbeslutet per 2018-12-05 medförde att avtalstiden förlängdes t.o.m. 2020-11-30 varvid en utvärdering av avtalet (Samverkansbeslutet) skulle ske under första kvartalet 2020. Om inte ett nytt avtal träffades innan 2020-06-30 skulle verksamheten upphöra vid avtalstidens utgång.
Verksamheten startade i september 2019.
För att möjliggöra en fullständig utvärdering av verksamheten föreslås att samverkansbeslutet förlängs t.o.m. 2021-11-30 samt att en ny utvärdering av avtalet ska vara genomförd senast 2021-03-30. Om inte ett nytt avtal träffas innan 2021-06-30, upphör verksamheten 2021-11-30.
Förslaget om en förlängning samverkansbeslutet medför en kostnad om 2 665 900 kr/år. En 50/50-fördelning medför 1 332 950 kr/huvudman. Fördelning mellan kommunerna sker enligt befolkningsunderlag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansbeslut 2017-05-24 (reviderat 2017-09-22)
c) Utvärdering TN-platser 2020-03-19
d) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2020-06-17
e) Protokollsutdrag hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
9 Avgift gällande serologiprovtagning |
Diarienummer: RD20/04162 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Egenavgiften för serologiprovtagning är 0 kr för hälso- och sjukvårdspersonal i Region Dalarna och kommunerna samt för brukare i kommunal omsorg såsom SÄBO, LSS och korttidsboende.
2. Om serologiprovtagning tas i samband med annat besök (såsom inläggning i slutenvård, besök vid vårdcentral eller annan öppenvård) så ingår kostnaden för serologiprovtagningen i den patientavgift patienten betalar för det aktuella besöket/vårdtillfället.
3. En egenavgift tas ut vid övriga fall i enlighet med tidigare beslut i fullmäktige.
Sammanfattning:
Förslaget ovan specificerar när avgifter ska tas ut avseende serologisk provtagning för att Region Dalarna ska arbeta i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer samt minska administrativs arbetsuppgifter för personal. Avgift för serologiprovtagning ingår i den patientavgift som betalas vid besök till vårdinrättning. Om patienten kommer för endast serologiprovtagning gäller av Regionfullmäktige 2020-06-15 fastställd avgift (200 kr).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag regionfullmäktige 2020-06-15
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förslaget ovan specificerar när avgifter ska tas ut avseende serologisk provtagning för att Region Dalarna ska arbeta i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer samt minska administrativs arbetsuppgifter för personal. Avgift för serologiprovtagning ingår i den patientavgift som betalas vid besök till vårdinrättning. Om patienten kommer för endast serologiprovtagning gäller av Regionfullmäktige 2020-06-15 fastställd avgift (200 kr).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag regionfullmäktige 2020-06-15 | | |
| | |
| | | |   |
10 Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna |
Diarienummer: RD20/01235 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna med tillhörande bilagor b), c) och d) godkänns
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och regiondrivna vårdcentralerna. Avtalet och tillhörande bilagor revideras årligen.
Revideringen av Avtal Hälsoval inför 2021 innebär flera förslag till ersättningsökningar för att stimulera tillgängligheten för patienterna. Så som ersättning för ökade öppettider för vårdcentralerna och höjd ersättning för patientärenden i 1177 vårdguidens e-tjänster.
För barn 0-5 år föreslås en speciell åldersviktad ersättning för att kompensera att ACG inte fullt ut speglar resursåtgången för små barn.
Ersättningen för första hembesök BVC föreslås öka till dubbel ersättning.
I Bilaga Uppföljning 2021 föreslås bl.a. att täckningsgraden i Graviditetsregistret ska vara minst 90 % och att registreringsgraden i nationella vaccinationsregistret (BVC) ska vara minst 95 % i Dalarna.
I uppföljningsområdet antibiotika ska alla läkare genomföra webbutbildningen Antiobiotikasmart.
Nya förslag på uppföljning 2021 är att mäta andel kvinnor som behandlats med kinoloner (antibiotika) mot akut cystit (urinvägsinfektion), samt uppföljning av andel patienter över 75 år med 3 läkarkontakter eller fler som har träffat samma läkare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval 2021
c) Bilaga Ersättning 2021
d) Bilaga Uppföljning 2021
e) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och regiondrivna vårdcentralerna. Avtalet och tillhörande bilagor revideras årligen.
Revideringen av Avtal Hälsoval inför 2021 innebär flera förslag till ersättningsökningar för att stimulera tillgängligheten för patienterna. Så som ersättning för ökade öppettider för vårdcentralerna och höjd ersättning för patientärenden i 1177 vårdguidens e-tjänster.
För barn 0-5 år föreslås en speciell åldersviktad ersättning för att kompensera att ACG inte fullt ut speglar resursåtgången för små barn.
Ersättningen för första hembesök BVC föreslås öka till dubbel ersättning.
I Bilaga Uppföljning 2021 föreslås bl.a. att täckningsgraden i Graviditetsregistret ska vara minst 90 % och att registreringsgraden i nationella vaccinationsregistret (BVC) ska vara minst 95 % i Dalarna.
I uppföljningsområdet antibiotika ska alla läkare genomföra webbutbildningen Antiobiotikasmart.
Nya förslag på uppföljning 2021 är att mäta andel kvinnor som behandlats med kinoloner (antibiotika) mot akut cystit (urinvägsinfektion), samt uppföljning av andel patienter över 75 år med 3 läkarkontakter eller fler som har träffat samma läkare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval 2021
c) Bilaga Ersättning 2021
d) Bilaga Uppföljning 2021
e) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen
| | |
| | |
| | | |   |
11 Förvärv av fastighet Malung Västra Långstrand 12:5 i Malung/Sälen kommun |
Diarienummer: RD20/03102 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Godkänna förvärv av fastigheten Malung Västra Långstrand 12:5 mot en köpeskilling av 1 mnkr.
Sammanfattning:
Regionfastigheter har prövat upphandling av ny ambulansstation genom en hyresförfrågan, försökt att tillsammans med Polisen skapa ett blåljus hus, utan att lyckas lösa ambulansverksamhetens lokalbehov i Sälen. Man kan konstatera att möjligheterna att anordna en ambulansstation i Sälen som har utbyggnadsmöjlighet, då tillväxten inom turistnäringen är stor, är komplicerat. Regionfastigheter anser att den bästa långsiktiga lösning är att förvärva mark som medger en tillväxt av lokalen för ambulansverksamheten i framtiden.
Ett tillfälle har nu dykt upp att förvärva en fastighet med rätt läge som är planlagd. Fastigheten Malung Västra Långstrand 12:5 har ett mycket bra läge i förhållande till vägnätet, Sälens tätort samt ”fjället”. Markköpet är en strategisk åtgärd för att kunna bygga en egen eller låta extern part uppföra en ambulansstation i Sälen.
Fastigheten har en areal om 6 217 kvm och köpeskillingen förhandlad till 1 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag fastighetsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfastigheter har prövat upphandling av ny ambulansstation genom en hyresförfrågan, försökt att tillsammans med Polisen skapa ett blåljus hus, utan att lyckas lösa ambulansverksamhetens lokalbehov i Sälen. Man kan konstatera att möjligheterna att anordna en ambulansstation i Sälen som har utbyggnadsmöjlighet, då tillväxten inom turistnäringen är stor, är komplicerat. Regionfastigheter anser att den bästa långsiktiga lösning är att förvärva mark som medger en tillväxt av lokalen för ambulansverksamheten i framtiden.
Ett tillfälle har nu dykt upp att förvärva en fastighet med rätt läge som är planlagd. Fastigheten Malung Västra Långstrand 12:5 har ett mycket bra läge i förhållande till vägnätet, Sälens tätort samt ”fjället”. Markköpet är en strategisk åtgärd för att kunna bygga en egen eller låta extern part uppföra en ambulansstation i Sälen.
Fastigheten har en areal om 6 217 kvm och köpeskillingen förhandlad till 1 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag fastighetsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Mats Nordberg (SD) om plan för att öka produktiviteten i sjukvården |
Diarienummer: RD19/05145 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Regionfullmäktige ledamot Mats Nordberg (SD) har i motion daterad 2019-10-14 föreslagit att en utsedd grupp utarbetar och presenterar en handlingsplan för att öka antalet patienter behandlade av läkare inom Region Dalarna.
Med start hösten 2019 finns inom hälso- och sjukvården en Produktionsstab, som arbetar i motionens anda. Det fanns ett påbörjat arbete som presenterades för Hälso- och sjukvårdsnämnden i februari 2020. Detta arbete fortsätter och ska från att ha omfattat Division Kirurgi och Division Psykiatri successivt omfatta hela Hälso- och sjukvården.
Syftet med arbetet är att utveckla en styr- och uppföljningsmodell för produktions- och kapacitetsstyrning, vilket leder till ökad produktivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige ledamot Mats Nordberg (SD) har i motion daterad 2019-10-14 föreslagit att en utsedd grupp utarbetar och presenterar en handlingsplan för att öka antalet patienter behandlade av läkare inom Region Dalarna.
Med start hösten 2019 finns inom hälso- och sjukvården en Produktionsstab, som arbetar i motionens anda. Det fanns ett påbörjat arbete som presenterades för Hälso- och sjukvårdsnämnden i februari 2020. Detta arbete fortsätter och ska från att ha omfattat Division Kirurgi och Division Psykiatri successivt omfatta hela Hälso- och sjukvården.
Syftet med arbetet är att utveckla en styr- och uppföljningsmodell för produktions- och kapacitetsstyrning, vilket leder till ökad produktivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Johan Persson (SD) och Fredrik Trygg (SD) om organ- och vävnadsdonation |
Diarienummer: RD19/05088 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen bifalles
Sammanfattning:
Fullmäktigeledamot Fredrik Trygg och Johan Persson (SD) yrkar i motion daterad 2019-09-19 att en länk till donationsregistret på Socialstyrelsens hemsida placeras på Region Dalarnas hemsida, tillsammans med information och en uppmaning att registrera sig.
Region Dalarna anser att det är en viktig fråga att sprida kunskap om donationsregistret.
Region Dalarna bejakar förslaget att en länk till donationsregistret på Socialstyrelsens hemsida placeras på Region Dalarnas hemsida tillsammans med information om organdonation och att det är viktigt att ta ställning i frågan/registrera sig.
Kommunikationsenheten är behjälplig i detta arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fullmäktigeledamot Fredrik Trygg och Johan Persson (SD) yrkar i motion daterad 2019-09-19 att en länk till donationsregistret på Socialstyrelsens hemsida placeras på Region Dalarnas hemsida, tillsammans med information och en uppmaning att registrera sig.
Region Dalarna anser att det är en viktig fråga att sprida kunskap om donationsregistret.
Region Dalarna bejakar förslaget att en länk till donationsregistret på Socialstyrelsens hemsida placeras på Region Dalarnas hemsida tillsammans med information om organdonation och att det är viktigt att ta ställning i frågan/registrera sig.
Kommunikationsenheten är behjälplig i detta arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
14 Handlingsplan för en ekonomi i balans Folktandvården 2020 |
Diarienummer: RD20/02473 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Det som beskrivs i Folktandvårdens ”Åtgärds- och Handlingsplan Ekonomi i balans 2020-08” genomförs och godkänns.
Sammanfattning:
Inträdet av Corona-pandemin har gjort det extra tydligt att Tandvården och Regionen är beroende av vuxenintäkter i verksamheten. För att bedriva en patientsäker vård är det viktigt att kunna upprätthålla de basala hygienrutinerna - materialbristen av hygienartiklar gjorde att beslut fattades om att enbart akutbehandlingar skulle utföras i Folktandvården fr.o.m. 2020-03-20. Det har inneburit minskade patientintäkter och Folktandvården tappar ca 500 tkr per dag. Om det aktuella läget fortsätter och verksamheten kan komma igång med normal produktion efter semestrarna, kalkylerar vi ett resultat kring -37 mnkr. Den 6 april gav Regionstyrelsen Tandvårdsförvaltningen ett uppdrag att ta fram en plan för att få en ekonomi i balans. Denna presenterades 2020-06-01 för Regionstyrelsen, vilket innebar att nämnden fick ett nytt uppdrag att ”redovisa nämndens resultat och komplettera handlings-/åtgärdsplanen med en ekonomisk sammanställning som ska redovisa en tidplan för möjligheten att uppnå en ekonomi i balans för Tandvårdsnämnden. Uppdraget redovisas till regionstyrelsens arbetsutskotts sammanträde 2 september 2020.”
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Åtgärds- och handlingsplan Ekonomi i balans 2020-08
c) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2020-06-01
d) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inträdet av Corona-pandemin har gjort det extra tydligt att Tandvården och Regionen är beroende av vuxenintäkter i verksamheten. För att bedriva en patientsäker vård är det viktigt att kunna upprätthålla de basala hygienrutinerna - materialbristen av hygienartiklar gjorde att beslut fattades om att enbart akutbehandlingar skulle utföras i Folktandvården fr.o.m. 2020-03-20. Det har inneburit minskade patientintäkter och Folktandvården tappar ca 500 tkr per dag. Om det aktuella läget fortsätter och verksamheten kan komma igång med normal produktion efter semestrarna, kalkylerar vi ett resultat kring -37 mnkr. Den 6 april gav Regionstyrelsen Tandvårdsförvaltningen ett uppdrag att ta fram en plan för att få en ekonomi i balans. Denna presenterades 2020-06-01 för Regionstyrelsen, vilket innebar att nämnden fick ett nytt uppdrag att ”redovisa nämndens resultat och komplettera handlings-/åtgärdsplanen med en ekonomisk sammanställning som ska redovisa en tidplan för möjligheten att uppnå en ekonomi i balans för Tandvårdsnämnden. Uppdraget redovisas till regionstyrelsens arbetsutskotts sammanträde 2 september 2020.”
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Åtgärds- och handlingsplan Ekonomi i balans 2020-08
c) Protokollsutdrag Regionstyrelsen 2020-06-01
d) Protokollsutdrag Tandvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
15 Delårsrapport 2020 för Regionstyrelsen |
Diarienummer: RD20/03413 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Godkänna delårsrapport per juli 2020 enligt bilaga b)
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av förvaltningens ekonomiska ställning och verksamhetsmål per juli samt prognos för hela verksamhetsåret 2020.
Prognosen för Central Förvaltning 2020 visar ett underskott på -8,5 Mkr jämfört med budget. Avseende förvaltningens mål inom regionplanens målområden har mätning skett vid juli månads utgång och bedömningen är att de flesta målen kommer att uppnås delvis.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport 2020 för Regionstyrelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av förvaltningens ekonomiska ställning och verksamhetsmål per juli samt prognos för hela verksamhetsåret 2020.
Prognosen för Central Förvaltning 2020 visar ett underskott på -8,5 Mkr jämfört med budget. Avseende förvaltningens mål inom regionplanens målområden har mätning skett vid juli månads utgång och bedömningen är att de flesta målen kommer att uppnås delvis.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport 2020 för Regionstyrelsen | | |
| | |
| | | |   |
16 Avskrivningar större kundfordringar |
Diarienummer: RD20/03880 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Kundfordringar, uppgående till 4 088 641 kr enligt föreliggande beslutsunderlag, avskrivs
Sammanfattning:
Enligt beslut i fullmäktige 2019-09-23 ska kundförluster överstigande 100 000 kr beslutas i regionstyrelsen för information i respektive nämnd.
I avvaktan på det beslutet om regiongemensam hantering av kundförluster, togs inga beslut i Hälso- och sjukvårdsnämnden eller styrelsen under 2019 varför flera av posterna är bokförda redan under 2018 och 2019, men inget formellt beslut om avskrivning är fattat.
I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet. Huvuddelen av posterna är kostnadsförda under 2018 och 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga - sammanställning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt beslut i fullmäktige 2019-09-23 ska kundförluster överstigande 100 000 kr beslutas i regionstyrelsen för information i respektive nämnd.
I avvaktan på det beslutet om regiongemensam hantering av kundförluster, togs inga beslut i Hälso- och sjukvårdsnämnden eller styrelsen under 2019 varför flera av posterna är bokförda redan under 2018 och 2019, men inget formellt beslut om avskrivning är fattat.
I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet. Huvuddelen av posterna är kostnadsförda under 2018 och 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga - sammanställning | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på revisionsrapport: Granskning av avbrottsskydd i regionens telefoni |
Diarienummer: RD20/03036 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
Revisionen har överlämnat granskningsrapport rörande avbrottsskydd i regionens telefoni. De synpunkter som lämnats är i huvudsak relevanta. Därför menar MIT att åtgärder behöver i vidtas och en lista aktiviteter har skapats för detta ändamål.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Svar på revisionsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Revisionen har överlämnat granskningsrapport rörande avbrottsskydd i regionens telefoni. De synpunkter som lämnats är i huvudsak relevanta. Därför menar MIT att åtgärder behöver i vidtas och en lista aktiviteter har skapats för detta ändamål.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Granskningsrapport
c) Revisorernas rekommendation
d) Svar på revisionsrapport | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på revisionsrapport: Granskning av förskjutning av vård från slutenvård till primärvård |
Diarienummer: RD20/00130 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Svar till revisorerna enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har givit Helseplan i uppdrag att utföra en granskning av regionens arbete med förskjutning av vård från slutenvård till primärvård. Helseplan gör den övergripande bedömningen att arbetet med att nå en förskjutning från slutenvård till primärvård inte fungerar på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.
Region Dalarna beaktar rekommendationerna som identifierats. Regionstyrelsen ska säkerställa att regionala strategier tas fram i arbetet mot den nationella målbilden God och nära vård och att en samlad strategi tas fram för att bedriva arbetet med tyngdpunktsförskjutningen mot nära vård. Det ska vara en tydlig koppling till en strategi som fastställs i samråd med Dalarnas kommuner i Välfärdsrådet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på revisionsrapport
c) Svar från hälso- och sjukvårdsnämnden
d) Granskningsrapport
e) Revisorernas rekommendation
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har givit Helseplan i uppdrag att utföra en granskning av regionens arbete med förskjutning av vård från slutenvård till primärvård. Helseplan gör den övergripande bedömningen att arbetet med att nå en förskjutning från slutenvård till primärvård inte fungerar på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.
Region Dalarna beaktar rekommendationerna som identifierats. Regionstyrelsen ska säkerställa att regionala strategier tas fram i arbetet mot den nationella målbilden God och nära vård och att en samlad strategi tas fram för att bedriva arbetet med tyngdpunktsförskjutningen mot nära vård. Det ska vara en tydlig koppling till en strategi som fastställs i samråd med Dalarnas kommuner i Välfärdsrådet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar på revisionsrapport
c) Svar från hälso- och sjukvårdsnämnden
d) Granskningsrapport
e) Revisorernas rekommendation | | |
| | |
| | | |   |
19 Kompensation till privata utförare, avseende så kallad vårdmoms |
Diarienummer: RD20/03881 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Fördelning av statsbidrag till privata utförare avseende så kallad vårdmoms fastställs. Av aktuellt statsbidrag fördelas 68% till vårdcentralerna inom hälsoval och 32% till upphandlade privata utförare.
Sammanfattning:
Statsbidraget till privata utförare avseende så kallad vårdmoms rekvireras från regionen och fördelas till de privata utförare som styrkt sina merkostnader för moms vid köp av inhyrd personal.
Sett till omsättning för de berörda leverantörerna står hälsovals privata vårdcentraler för 68% och de upphandlade leverantörerna för 32%. Fördelningen av statsbidraget föreslås därför till 68% till hälsovalskansliet för delfinansiering av den ersättning som redan beslutats och resterande 32% fördelas till de upphandlade leverantörerna. Fördelningen mellan dem föreslås vara baserad på deras redovisade merkostnad, för att följa samma princip som gäller för de privata vårdcentralerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Statsbidraget till privata utförare avseende så kallad vårdmoms rekvireras från regionen och fördelas till de privata utförare som styrkt sina merkostnader för moms vid köp av inhyrd personal.
Sett till omsättning för de berörda leverantörerna står hälsovals privata vårdcentraler för 68% och de upphandlade leverantörerna för 32%. Fördelningen av statsbidraget föreslås därför till 68% till hälsovalskansliet för delfinansiering av den ersättning som redan beslutats och resterande 32% fördelas till de upphandlade leverantörerna. Fördelningen mellan dem föreslås vara baserad på deras redovisade merkostnad, för att följa samma princip som gäller för de privata vårdcentralerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|