Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2020-08-25_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Alla nämndsdeltagare medges att delta via distans på dagens sammanträde 2020-08-25
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Närvarorätt för de politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde 2020-08-25
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Förvaltningschef Hälso- och sjukvården Lotta Olmarken Ingler
Skriftlig rapport
B Förvaltningschef Hörsel- och syn Helena Strandberg
Skriftlig rapport
C Chef verksamhetsnära ekonomistöd Åsa Golles
Ekonomisk information
D Chef division psykiatri Jeanette Hjortsberg informerar om:
SKR remisskonferens för God och nära vård
E Chef division psykiatri Jeanette Hjortsberg informerar om:
Vårdnära service (VNS) breddinförande
F Chef division psykiatri Jeanette Hjortsberg informerar om:
Närakuten i Ludvika
G Chef Hälsoval Susanne Cliffoord informerar om:
Uppföljningsrapport 2019 Avtal Hälsoval Vårdcentraler
Skriftlig rapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Målsättningsarbete inför 2021 utifrån Regionplanen |
|
Ordförandens förslag:
1. Förvaltningschefen uppdras redovisa målformuleringarna för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen för 2021 utifrån dagens diskussioner till Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 8 oktober.
2. Diskussion i övrigt antecknas till protokollet.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden diskuterar målformuleringar 2021 för Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsområde utifrån regionplan 2021 "Vi mår bra - i hela Dalarna" som fullmäktige fastställt i § 44 i juni 2020.
Dessa målformuleringar är sedan tongivande för förvaltningens framtagande av verksamhetsplan med tillhörande aktiviteter (Årshjulet/Ledstången).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Regionplan 2021-2023
b) Bokslut och årsredovisning 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden diskuterar målformuleringar 2021 för Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsområde utifrån regionplan 2021 "Vi mår bra - i hela Dalarna" som fullmäktige fastställt i § 44 i juni 2020.
Dessa målformuleringar är sedan tongivande för förvaltningens framtagande av verksamhetsplan med tillhörande aktiviteter (Årshjulet/Ledstången).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Regionplan 2021-2023
b) Bokslut och årsredovisning 2019 | | |
| | |
| | | |   |
7 Förstärkning av Bild- och funktionsmedicin Avesta lasarett |
Diarienummer: RD20/03649 |
Ordförandens förslag:
1. Bevilja en investering av ytterligare en datortomograf till Avesta lasarett om 4,5 mnkr.
2. Finansiering sker inom nämndens beslutade rambudget för investeringar.
Sammanfattning:
Röntgen i Avesta är en del av Bild- och funktionsmedicin Dalarna. Avestas upptagningsområde omfattar ca 36 500 invånare i Avesta, Hedemora och Långshyttan. Sedan 2012 har antalet DT-undersökningar fördubblats, beroende av en ökad efterfrågan samt effektiv produktionsplanering, trenden är fortsatt ökande. Avesta har idag 1 Lab.
Det finns starka, återkommande önskemål från remitterande enheter om att ha två datortomografer på Avesta lasarett, för att minimera risk för störningar. Idag finns ingen reservkapacitet vid service eller reparationer utan patienter hänvisas då till Falun/läggs in i väntan på undersökning. Konsekvensen blir ökad patientrisk, ökad arbetsbelastning på avdelningar samt ökade ambulanstransporter.
2019 byggdes nytt DT-lab och den gamla DT:n nermonterades i augusti 2019. Vid byggnation har hänsyn tagits till framtida behov där gamla och nya DT-labbet är placerade bredvid varandra med gemensamt manöverrum och som lätt kan tas i drift.
Förvaltningschef Hälso- och sjukvård föreslår därmed en investering av ytterligare en datortomograf till Avesta lasarett.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tabell 1: Röntgen Avesta
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Röntgen i Avesta är en del av Bild- och funktionsmedicin Dalarna. Avestas upptagningsområde omfattar ca 36 500 invånare i Avesta, Hedemora och Långshyttan. Sedan 2012 har antalet DT-undersökningar fördubblats, beroende av en ökad efterfrågan samt effektiv produktionsplanering, trenden är fortsatt ökande. Avesta har idag 1 Lab.
Det finns starka, återkommande önskemål från remitterande enheter om att ha två datortomografer på Avesta lasarett, för att minimera risk för störningar. Idag finns ingen reservkapacitet vid service eller reparationer utan patienter hänvisas då till Falun/läggs in i väntan på undersökning. Konsekvensen blir ökad patientrisk, ökad arbetsbelastning på avdelningar samt ökade ambulanstransporter.
2019 byggdes nytt DT-lab och den gamla DT:n nermonterades i augusti 2019. Vid byggnation har hänsyn tagits till framtida behov där gamla och nya DT-labbet är placerade bredvid varandra med gemensamt manöverrum och som lätt kan tas i drift.
Förvaltningschef Hälso- och sjukvård föreslår därmed en investering av ytterligare en datortomograf till Avesta lasarett.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tabell 1: Röntgen Avesta | | |
| | |
| | | |   |
8 Beslut om att godkänna föreliggande Rekommendation om ersättningsregler för boende i samband med nationell högspecialiserad vård (NHV) |
Diarienummer: RD20/02514 |
Ordförandens förslag:
1. Region Dalarna beslutar att godkänna och tillämpa föreliggande rekommendation.
Sammanfattning:
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har beslutat att rekommendera sjukvårdsregionerna/regionerna att anta ett gemensamt regelverk för boende i samband med nationell högspecialiserad vård.
Samverkansnämnden i Uppsala - Örebro sjukvårdsregionen beslutade den 4 juni 2020 att rekommendera sjukvårdsregionens regioner godkänna och tillämpa föreliggande rekommendation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från SKR:s styrelse (Nr. 7/2020)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har beslutat att rekommendera sjukvårdsregionerna/regionerna att anta ett gemensamt regelverk för boende i samband med nationell högspecialiserad vård.
Samverkansnämnden i Uppsala - Örebro sjukvårdsregionen beslutade den 4 juni 2020 att rekommendera sjukvårdsregionens regioner godkänna och tillämpa föreliggande rekommendation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från SKR:s styrelse (Nr. 7/2020) | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på granskning av rätt till fast vårdkontakt - uppföljningsgranskning |
Diarienummer: RD19/05973 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna och överlämna yttrande enligt bilaga b), till Region Dalarnas revisorer som svar på granskningsrapporten.
Sammanfattning:
Utifrån en uppföljningsgranskning av rätten till en fast vårdkontakt ska Hälso- och sjukvårdsnämnden beakta de rekommendationer som beskrivs i revisionen.
Den länsövergripande rutinen för fast vårdkontakt har reviderats och ska vara ett stöd i implementeringsarbetet. Åtgärder som säkerställer att verksamhetschefer har kännedom om rutinen initieras för implementering i verksamheter. Arbete genomförs för att förbättra uppföljningen av fast vårdkontakt.
Dessa åtgärder ska säkerställa tillämpningen av rätten till fast vårdkontakt i hälso- och sjukvården för patienten om han eller hon begär det, eller om det är nödvändigt för att tillgodose hans eller hennes behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Uppföljningsgranskning
d) Revisorernas missiv
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Utifrån en uppföljningsgranskning av rätten till en fast vårdkontakt ska Hälso- och sjukvårdsnämnden beakta de rekommendationer som beskrivs i revisionen.
Den länsövergripande rutinen för fast vårdkontakt har reviderats och ska vara ett stöd i implementeringsarbetet. Åtgärder som säkerställer att verksamhetschefer har kännedom om rutinen initieras för implementering i verksamheter. Arbete genomförs för att förbättra uppföljningen av fast vårdkontakt.
Dessa åtgärder ska säkerställa tillämpningen av rätten till fast vårdkontakt i hälso- och sjukvården för patienten om han eller hon begär det, eller om det är nödvändigt för att tillgodose hans eller hennes behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Uppföljningsgranskning
d) Revisorernas missiv | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på remiss från Socialstyrelsen avseende förslag till föreskrifter om ändring i Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2009:28) om blodverksamhet. |
Diarienummer: RD20/01988 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialstyrelsen enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen har bjudit in Region Dalarna att lämna synpunkter på Socialstyrelsens förslag till föreskrifter om ändring i Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2009:28) om blodverksamhet med tillhörande konsekvensutredning.
Region Dalarna ställer sig bakom Socialstyrelsens förslag med undantag till beskrivning i beslutsunderlaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen har bjudit in Region Dalarna att lämna synpunkter på Socialstyrelsens förslag till föreskrifter om ändring i Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2009:28) om blodverksamhet med tillhörande konsekvensutredning.
Region Dalarna ställer sig bakom Socialstyrelsens förslag med undantag till beskrivning i beslutsunderlaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på remiss från Läkemedelsverket - nya föreskrifter (HSLF-FS 2020:xx) om blodverksamhet |
Diarienummer: RD20/02179 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Läkemedelsverket enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Läkemedelsverket har bjudit in Region Dalarna att lämna synpunkter på Läkemedelsverkets förslag till nya föreskrifter (HSLF-FS 2020:xx) om blodverksamhet.
Region Dalarna ställer sig bakom Läkemedelsverkets förslag till nya föreskrifter med undantag för följande synpunkter:
När det gäller sexuellt riskbeteende så skiljer sig Läkemedelsverkets förslag från Socialstyrelsens nuvarande regler, SOSFS 2009:28 samt Socialstyrelsens nuvarande förslag. Specifikt gäller detta 9 a-c § som redovisas nedan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Läkemedelsverket har bjudit in Region Dalarna att lämna synpunkter på Läkemedelsverkets förslag till nya föreskrifter (HSLF-FS 2020:xx) om blodverksamhet.
Region Dalarna ställer sig bakom Läkemedelsverkets förslag till nya föreskrifter med undantag för följande synpunkter:
När det gäller sexuellt riskbeteende så skiljer sig Läkemedelsverkets förslag från Socialstyrelsens nuvarande regler, SOSFS 2009:28 samt Socialstyrelsens nuvarande förslag. Specifikt gäller detta 9 a-c § som redovisas nedan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på remiss från Socialstyrelsen avseende förslag till Socialstyrelsens föreskrifter om utfärdande av intyg i hälso- och sjukvården |
Diarienummer: RD20/02568 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga c), godkänns och överlämnas till Socialstyrelsen
Sammanfattning:
Inför svaret till Socialstyrelsen har synpunkter från intygsskrivande specialistläkare samt Regionens Chefsöverläkare inhämtats.
Förslaget innebär att man via digitalisering underlättar så att rätt intyg skrivs direkt. Risker, som att fel alternativt ingen paragraf-ruta ikryssas, personuppgifter eller underskrift saknas, kan därmed undvikas.
I stort välkomnar Region Dalarna syftet med förändringarna och stödjer förslaget med hänvisning till den övriga digitala utvecklingen som sker i samhället.
Dock vill vi belysa några punkter där vi ser uppenbara risker vilket ytterligare bör tas i beaktande. Framför allt gäller det förslaget att kravet med personlig bedömning inklusive somatisk undersökning tas bort. Våra synpunkter framgår enligt diskussionen nedan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissmissiv
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inför svaret till Socialstyrelsen har synpunkter från intygsskrivande specialistläkare samt Regionens Chefsöverläkare inhämtats.
Förslaget innebär att man via digitalisering underlättar så att rätt intyg skrivs direkt. Risker, som att fel alternativt ingen paragraf-ruta ikryssas, personuppgifter eller underskrift saknas, kan därmed undvikas.
I stort välkomnar Region Dalarna syftet med förändringarna och stödjer förslaget med hänvisning till den övriga digitala utvecklingen som sker i samhället.
Dock vill vi belysa några punkter där vi ser uppenbara risker vilket ytterligare bör tas i beaktande. Framför allt gäller det förslaget att kravet med personlig bedömning inklusive somatisk undersökning tas bort. Våra synpunkter framgår enligt diskussionen nedan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissmissiv
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
13 Sammanträdesplan hälso- och sjukvårdsnämnden 2021 |
Diarienummer: RD20/03444 |
Ordförandens förslag:
1. Sammanträdesdatum för hälso- och sjukvårdsnämnden 2021 är 19/1, 23/2, 20/4, 8/6, 24/8, 21/9, 26/10, 23/11 samt 14/12.
Sammanfattning:
Nämnder inom Region Dalarna ska, enligt deras respektive reglemente, årligen upprätta en plan över sina sammanträden och beredningar. Planen ska lämnas till nämndens ledamöter och ersättare. Den utgör kallelse till sammanträdena.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nämnder inom Region Dalarna ska, enligt deras respektive reglemente, årligen upprätta en plan över sina sammanträden och beredningar. Planen ska lämnas till nämndens ledamöter och ersättare. Den utgör kallelse till sammanträdena.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan | | |
| | |
| | | |   |
14 Delårsrapport Hälso- och sjukvårdsförvaltningen 2020 |
Diarienummer: RD20/03963 |
Ordförandens förslag:
1. Delårsrapport 2020 för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b) och c) fastställs
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av Hälso- och sjukvårdens ekonomiska resultat och verksamhetsmål per juli samt prognos för hela verksamhetsåret 2020. Prognosen för 2020 är ett underskott på 67,6 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport 2020 för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
c) Delårsrapport 2020 för respektive division
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av Hälso- och sjukvårdens ekonomiska resultat och verksamhetsmål per juli samt prognos för hela verksamhetsåret 2020. Prognosen för 2020 är ett underskott på 67,6 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport 2020 för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
c) Delårsrapport 2020 för respektive division | | |
| | |
| | | |   |
15 Delårsrapport Hörsel- och Syn |
Diarienummer: RD20/03407 |
Ordförandens förslag:
1. Delårsrapport 2020 för förvaltning Hörsel och Syn Region Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Resultatet per juli är 360 tkr bättre än budget. Vi har ett stort tapp på våra intäkter med ca 4,8 Mkr. Där den större delen är uteblivna statsbidrag (2,2 Mkr), eftersom vi under våren inte lyckas rekrytera enligt plan. Vilket även innebär att vi har lägre lönekostnader. Hjälpmedelskostnaderna har också minskat, vilket beror på att vi har tagit emot färre patienter.
Flera av verksamhetens planerade aktiviteter har varit svåra att genomföra under våren p.g.a. av Covid-19. Sambokade besök och patientenkäter har ej kunnat genomföras under våren. Sjukfrånvaron var högre under våren i jämförelse med samma period föregående år.
Stora framgångar med behandling via distans. Distansbesök är nu en naturlig del av verksamheten bl.a. genom Region Dalarnas Min Vård-app.
Distanstolkning har varit mycket lyckad. Tolkcentralen Dalarna har på ett föredömligt sätt arbetat med att anpassa till nya arbetsmetoder i Covid-19-tider. Verksamheten har inte ställt in uppdrag, utan har ändrat arbetssätt. Detta har även bidragit till minskad klimatpåverkan och besparing/effektivering av tid.
Arbete med förändrade arbetssätt har pågått inom alla verksamhetsområden i förvaltningen under våren.
Samverkan enligt MBA äger rum den 3 september.
Återrapportering sker genom månadsrapportering i oktober samt årsbokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsbokslut
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Resultatet per juli är 360 tkr bättre än budget. Vi har ett stort tapp på våra intäkter med ca 4,8 Mkr. Där den större delen är uteblivna statsbidrag (2,2 Mkr), eftersom vi under våren inte lyckas rekrytera enligt plan. Vilket även innebär att vi har lägre lönekostnader. Hjälpmedelskostnaderna har också minskat, vilket beror på att vi har tagit emot färre patienter.
Flera av verksamhetens planerade aktiviteter har varit svåra att genomföra under våren p.g.a. av Covid-19. Sambokade besök och patientenkäter har ej kunnat genomföras under våren. Sjukfrånvaron var högre under våren i jämförelse med samma period föregående år.
Stora framgångar med behandling via distans. Distansbesök är nu en naturlig del av verksamheten bl.a. genom Region Dalarnas Min Vård-app.
Distanstolkning har varit mycket lyckad. Tolkcentralen Dalarna har på ett föredömligt sätt arbetat med att anpassa till nya arbetsmetoder i Covid-19-tider. Verksamheten har inte ställt in uppdrag, utan har ändrat arbetssätt. Detta har även bidragit till minskad klimatpåverkan och besparing/effektivering av tid.
Arbete med förändrade arbetssätt har pågått inom alla verksamhetsområden i förvaltningen under våren.
Samverkan enligt MBA äger rum den 3 september.
Återrapportering sker genom månadsrapportering i oktober samt årsbokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsbokslut | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
16 Förlängning av samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet |
Diarienummer: RD20/03171 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Förlänga ”Samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet” per den 24 maj 2017 (reviderad 2017-09-22) innebärande att beslutet gäller t.o.m. 30 november 2021 samt att en ny utvärdering ska vara genomförd innan 30 mars 2021. Om inte ett nytt samverkansbeslut träffas innan 30 juni 2021 upphör verksamheten 30 november 2021.
2. Beslutet gäller under förutsättning att samtliga ingående parter fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Samtliga kommuner och tidigare Region Dalarna har godkänt tillskapandet av en tillnyktringsverksamhet genom ”Samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet” per den 2017-05-24 (reviderad 2017-09-22). Direktionen i Region Dalarna rekommenderade då kommuner och landsting att godkänna ett förslag om att starta tillnyktringsplatser i Dalarna (Direktionen 2017-09-13 § 210 RD 2015/181). En ändring av samverkansbeslutet per 2018-12-05 medförde att avtalstiden förlängdes t.o.m. 2020-11-30 varvid en utvärdering av avtalet (Samverkansbeslutet) skulle ske under första kvartalet 2020. Om inte ett nytt avtal träffades innan 2020-06-30 skulle verksamheten upphöra vid avtalstidens utgång.
Verksamheten startade i september 2019.
För att möjliggöra en fullständig utvärdering av verksamheten föreslås att samverkansbeslutet förlängs t.o.m. 2021-11-30 samt att en ny utvärdering av avtalet ska vara genomförd senast 2021-03-30. Om inte ett nytt avtal träffas innan 2021-06-30, upphör verksamheten 2021-11-30.
Förslaget om en förlängning samverkansbeslutet medför en kostnad om 2 665 900 kr/år. En 50/50-fördelning medför 1 332 950 kr/huvudman. Fördelning mellan kommunerna sker enligt befolkningsunderlag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansbeslut 2017-05-24 (reviderat 2017-09-22)
c) Utvärdering TN-platser 2020-03-19
d) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2020-06-17
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samtliga kommuner och tidigare Region Dalarna har godkänt tillskapandet av en tillnyktringsverksamhet genom ”Samverkansbeslut avseende tillnyktringsverksamhet” per den 2017-05-24 (reviderad 2017-09-22). Direktionen i Region Dalarna rekommenderade då kommuner och landsting att godkänna ett förslag om att starta tillnyktringsplatser i Dalarna (Direktionen 2017-09-13 § 210 RD 2015/181). En ändring av samverkansbeslutet per 2018-12-05 medförde att avtalstiden förlängdes t.o.m. 2020-11-30 varvid en utvärdering av avtalet (Samverkansbeslutet) skulle ske under första kvartalet 2020. Om inte ett nytt avtal träffades innan 2020-06-30 skulle verksamheten upphöra vid avtalstidens utgång.
Verksamheten startade i september 2019.
För att möjliggöra en fullständig utvärdering av verksamheten föreslås att samverkansbeslutet förlängs t.o.m. 2021-11-30 samt att en ny utvärdering av avtalet ska vara genomförd senast 2021-03-30. Om inte ett nytt avtal träffas innan 2021-06-30, upphör verksamheten 2021-11-30.
Förslaget om en förlängning samverkansbeslutet medför en kostnad om 2 665 900 kr/år. En 50/50-fördelning medför 1 332 950 kr/huvudman. Fördelning mellan kommunerna sker enligt befolkningsunderlag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansbeslut 2017-05-24 (reviderat 2017-09-22)
c) Utvärdering TN-platser 2020-03-19
d) Minnesanteckningar Välfärdsrådet 2020-06-17 | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Mats Nordberg (SD) om plan för att öka produktiviteten i sjukvården |
Diarienummer: RD19/05145 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Regionfullmäktige ledamot Mats Nordberg (SD) har i motion daterad 2019-10-14 föreslagit att en utsedd grupp utarbetar och presenterar en handlingsplan för att öka antalet patienter behandlade av läkare inom Region Dalarna.
Med start hösten 2019 finns inom hälso- och sjukvården en Produktionsstab, som arbetar i motionens anda. Det fanns ett påbörjat arbete som presenterades för Hälso- och sjukvårdsnämnden i februari 2020. Detta arbete fortsätter och ska från att ha omfattat Division Kirurgi och Division Psykiatri successivt omfatta hela Hälso- och sjukvården.
Syftet med arbetet är att utveckla en styr- och uppföljningsmodell för produktions- och kapacitetsstyrning, vilket leder till ökad produktivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige ledamot Mats Nordberg (SD) har i motion daterad 2019-10-14 föreslagit att en utsedd grupp utarbetar och presenterar en handlingsplan för att öka antalet patienter behandlade av läkare inom Region Dalarna.
Med start hösten 2019 finns inom hälso- och sjukvården en Produktionsstab, som arbetar i motionens anda. Det fanns ett påbörjat arbete som presenterades för Hälso- och sjukvårdsnämnden i februari 2020. Detta arbete fortsätter och ska från att ha omfattat Division Kirurgi och Division Psykiatri successivt omfatta hela Hälso- och sjukvården.
Syftet med arbetet är att utveckla en styr- och uppföljningsmodell för produktions- och kapacitetsstyrning, vilket leder till ökad produktivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på motion från Johan Persson (SD) och Fredrik Trygg (SD) om organ- och vävnadsdonation |
Diarienummer: RD19/05088 |
Ordförandens förslag:
Hälso-och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen bifalles
Sammanfattning:
Fullmäktigeledamot Fredrik Trygg och Johan Persson (SD) yrkar i motion daterad 2019-09-19 att en länk till donationsregistret på Socialstyrelsens hemsida placeras på Region Dalarnas hemsida, tillsammans med information och en uppmaning att registrera sig.
Region Dalarna anser att det är en viktig fråga att sprida kunskap om donationsregistret.
Region Dalarna bejakar förslaget att en länk till donationsregistret på Socialstyrelsens hemsida placeras på Region Dalarnas hemsida tillsammans med information om organdonation och att det är viktigt att ta ställning i frågan/registrera sig.
Kommunikationsenheten är behjälplig i detta arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fullmäktigeledamot Fredrik Trygg och Johan Persson (SD) yrkar i motion daterad 2019-09-19 att en länk till donationsregistret på Socialstyrelsens hemsida placeras på Region Dalarnas hemsida, tillsammans med information och en uppmaning att registrera sig.
Region Dalarna anser att det är en viktig fråga att sprida kunskap om donationsregistret.
Region Dalarna bejakar förslaget att en länk till donationsregistret på Socialstyrelsens hemsida placeras på Region Dalarnas hemsida tillsammans med information om organdonation och att det är viktigt att ta ställning i frågan/registrera sig.
Kommunikationsenheten är behjälplig i detta arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på revisionsrapport: Granskning av förskjutning av vård från slutenvård till primärvård |
Diarienummer: RD20/00130 |
Ordförandens förslag:
Ordförandens förslag
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen
1. Svar till revisorerna enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarnas revisorer har givit Helseplan i uppdrag att utföra en granskning av regionens arbete med förskjutning av vård från slutenvård till primärvård.
Helseplan gör den övergripande bedömningen att arbetet med att nå en förskjutning från slutenvård till primärvård inte fungerar på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.
Region Dalarna beaktar rekommendationerna som identifierats. Hälso- och sjukvårdsdirektör har inrättat en direkt underställd utvecklingsledare för omställningsarbetet, och med ett mandat som de övriga divisionscheferna. Inriktningen i det fortsatta arbetet ses vara i enlighet med granskningens beskrivna synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendation
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas revisorer har givit Helseplan i uppdrag att utföra en granskning av regionens arbete med förskjutning av vård från slutenvård till primärvård.
Helseplan gör den övergripande bedömningen att arbetet med att nå en förskjutning från slutenvård till primärvård inte fungerar på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.
Region Dalarna beaktar rekommendationerna som identifierats. Hälso- och sjukvårdsdirektör har inrättat en direkt underställd utvecklingsledare för omställningsarbetet, och med ett mandat som de övriga divisionscheferna. Inriktningen i det fortsatta arbetet ses vara i enlighet med granskningens beskrivna synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskningsrapport
d) Revisorernas rekommendation | | |
| | |
| | | |   |
|