Agenda
Med utgångspunkt från agendan kan Du:
- Expandera ärendet med (+)
- Läsa handlingar kopplade till ärendet.
Handbok
Start
Hjälp
Åter
Kollektivtrafiknämnd 2020-06-18
Dagordning
Växla till protokoll
  Kollektivtrafiknämnd_2020-06-18_dagordning.pdf
Samtliga handlingar inför sammanträdet.
Inledning och protokollsjustering
1 Information
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet. Information lämnas om: A Ledningen informerar Förvaltningschef Tony Sjödin B Ekonomisk information Förvaltningscontroller Åsa Wäppling C Regionjurist Lena Jönsson
Anmälningsärenden
2 Delegeringsbeslut
Ordförandens förslag:
.
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet. a) RD20/03272 Myndighetsbeslut fattade av färdtjänstutredare under perioden januari 2020 till 4 juni 2020.
I ärendet redovisas följande handlingar:
Delegeringsbeslut färdtjänst
Delegeringsbeslut färdtjänst
3 Anmälningsärenden
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna. a) RD20/03181 Skrivelse från Hugo Oljemark VD Tåg i bergslagen b) RD20/03181 Svar till Tåg i Bergslagen
I ärendet redovisas följande handlingar:
Svar till Tåg i Bergslagen
Skrivelse från Tåg i bergslagen
Svar till Tåg i Bergslagen
Skrivelse från Tåg i bergslagen
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden
4 Översyn av självkostnadspris för tillköp av trafik
Diarienummer: RD20/02954
Ordförandens förslag:
1. Avtal avseende avgiftsfri kollektivtrafik i Avesta kommun sägs upp för omförhandling.
2. Avtal avseende flextrafik i Falu tätort sägs upp för omförhandling.
3. Avtal avseende flextrafik i Dådran sägs upp för omförhandling.
4. Förvaltningschefen ges i uppdrag att teckna nya avtal med ändrade villkor för ovanstående tre kommunala tillköp av trafik.
Sammanfattning:
Region Dalarna har ett grundläggande ansvar att planera och finansiera ett utbud av kollektivtrafik i länet i enlighet med det trafikförsörjningsprogram som gäller. De kostnader som utbudet för med sig finansieras inom ramen för regionens budget och intäkterna från biljettförsäljning tillfaller regionen. I de fall kommunerna önskar mer trafik än det som erbjuds i regionens trafikutbud finns möjlighet att göra ett kommunalt tillköp av trafik. Dessa ska finansieras av beställaren enligt dess faktiska kostnader. Samtliga aktuella avtal om tillköp är dock baserade på en fast prissumma per kommun och år, som inte tar hänsyn till trafikens faktiska kostnader. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Utredning av faktisk kostnad Avesta kommun c) Utredning av faktisk kostnad Falu kommun d) Utredning av faktisk kostnad Rättviks kommun
I ärendet redovisas följande handlingar:
Beslutsunderlag
Utredning av faktisk kostnad Avesta kommun
Utredning av faktisk kostnad Falu kommun
Utredning av faktisk kostnad Rättviks kommun
Beslutsunderlag
Utredning av faktisk kostnad Avesta kommun
Utredning av faktisk kostnad Falu kommun
Utredning av faktisk kostnad Rättviks kommun
Region Dalarna har ett grundläggande ansvar att planera och finansiera ett utbud av kollektivtrafik i länet i enlighet med det trafikförsörjningsprogram som gäller. De kostnader som utbudet för med sig finansieras inom ramen för regionens budget och intäkterna från biljettförsäljning tillfaller regionen. I de fall kommunerna önskar mer trafik än det som erbjuds i regionens trafikutbud finns möjlighet att göra ett kommunalt tillköp av trafik. Dessa ska finansieras av beställaren enligt dess faktiska kostnader. Samtliga aktuella avtal om tillköp är dock baserade på en fast prissumma per kommun och år, som inte tar hänsyn till trafikens faktiska kostnader. I ärendet redovisas följande dokument: a) Beslutsunderlag b) Utredning av faktisk kostnad Avesta kommun c) Utredning av faktisk kostnad Falu kommun d) Utredning av faktisk kostnad Rättviks kommun
5 Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafiknämnden ställer sig bakom Kollektivtrafik på järnväg, inriktning 2021-2030 som ett inriktningsdokument för planering av tågtrafik i Dalarna fram till 2030. Inriktningen ligger till grund för det regionala trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2021-2030.
Sammanfattning:
Ärendet var upp för behandling på sammanträdet den 7 maj 2020 och då beslutades att delegera beslut om ändringar i dokumentet ” Kollektivtrafiknämnden ställer sig bakom Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030” till presidiet. Ordföranden har nu kallat till extra sammanträde och därmed lämnas beslutanderätten åter till nämnden. Det regionala trafikförsörjningsprogrammet redovisar den viljeinriktning kollektivtrafiken ska ha för kommande period. Planering för tågtrafik är en längre process än för busstrafik och behöver ske med längre framförhållning. I dokumentet Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030 beskrivs nuläget och framtida behov och möjligheter och är grunden till det kommande trafikförsörjningsprogrammet. I ärendet redovisas följande dokument: a) Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030 - reviderad
I ärendet redovisas följande handlingar:
Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030-reviderad
Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030-reviderad
Ärendet var upp för behandling på sammanträdet den 7 maj 2020 och då beslutades att delegera beslut om ändringar i dokumentet ” Kollektivtrafiknämnden ställer sig bakom Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030” till presidiet. Ordföranden har nu kallat till extra sammanträde och därmed lämnas beslutanderätten åter till nämnden. Det regionala trafikförsörjningsprogrammet redovisar den viljeinriktning kollektivtrafiken ska ha för kommande period. Planering för tågtrafik är en längre process än för busstrafik och behöver ske med längre framförhållning. I dokumentet Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030 beskrivs nuläget och framtida behov och möjligheter och är grunden till det kommande trafikförsörjningsprogrammet. I ärendet redovisas följande dokument: a) Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030 - reviderad
6 Verksamhetsplan Kollektivtrafiknämnden 2020
Ordförandens förslag:
Ordförandens förslag
1. Verksamhetsplan Kollektivtrafiknämnden 2020 godkänns enligt bilaga a)
Sammanfattning:
Varje nämnd är ålagd att upprätta en verksamhetsplan och budget inför kommande år. Kollektivtrafiknämnden hade förslaget uppe för beslut i december 2019. Det går dock inte att tydligt utläsa av protokollet att man godkände verksamhetsplanen vilket föranleder att man nu tar om beslutet. a) Verksamhetsplan Kollektivtrafiknämnden 2020
Varje nämnd är ålagd att upprätta en verksamhetsplan och budget inför kommande år. Kollektivtrafiknämnden hade förslaget uppe för beslut i december 2019. Det går dock inte att tydligt utläsa av protokollet att man godkände verksamhetsplanen vilket föranleder att man nu tar om beslutet. a) Verksamhetsplan Kollektivtrafiknämnden 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
Verksamhetsplan 2020_ Kollektivtrafik inkl Agenda 2030
Verksamhetsplan 2020_ Kollektivtrafik inkl Agenda 2030