Dagordning | |
  Regionstyrelsens arbetsutskott_2020-05-20_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Arbetsutskottets ledamöter och ersättare medges att delta på distans under sammanträdet
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
A. Ledningen informerar
Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Ekonomisk information
Tf Ekonomidirektör Magnus Claesson
C. Ökad rapportering från styrelse och nämnder
Kommunikationsdirektör Henrik Pederby
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Finansdepartementet - Långtidsutredningen 2019 |
Diarienummer: RD20/01215 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga c, godkänns
Sammanfattning:
Finansdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på Långtidsutredningen 2019 (SOU 2019:65).
Långtidsutredningen fokuserar denna gång på ojämlikhet.
Sverige har under lång tid haft internationellt sett små inkomstskillnader men dessa har ökat sedan början av 1980-talet. Ökningen i Sverige har varit förhållandevis stor och Sverige har närmat sig nivån i många andra europeiska länder.
De ökande inkomstskillnaderna i Sverige och omvärlden har gett upphov till en omfattande internationell diskussion både om orsakerna till utvecklingen och det eventuella behovet av åtgärder för att minska skillnaderna.
I betänkandet analyseras vad som förklarar de ökade inkomstskillnaderna och på vilket sätt de kan påverka ekonomins funktionssätt. Det finns teoretiska argument för att ökade inkomstskillnader kan påverka tillväxten i både positiv och negativ riktning. Förenklat kan argumenten delas in i incitamentskapande och möjlighetsbegränsande.
Utredningen har tagit fram ett basscenario med tre alternativscenarier med olika grundförutsättningar, där Region Dalarna fokuserar i sitt remissvar på ett antal väsentliga faktorer utifrån ett regionalt perspektiv som bedöms ha betydelse för inkomstskillnadernas utveckling för den prognostiserade perioden 2020-2035.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissmissiv - länk till remissen https://www.regeringen.se/4aeb5d/contentassets/ec035a7de89549eaacc14d82f54b4396/sou-2019_65_webb.pdf
c) Svar på remiss Långtidsutredningen 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Finansdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på Långtidsutredningen 2019 (SOU 2019:65).
Långtidsutredningen fokuserar denna gång på ojämlikhet.
Sverige har under lång tid haft internationellt sett små inkomstskillnader men dessa har ökat sedan början av 1980-talet. Ökningen i Sverige har varit förhållandevis stor och Sverige har närmat sig nivån i många andra europeiska länder.
De ökande inkomstskillnaderna i Sverige och omvärlden har gett upphov till en omfattande internationell diskussion både om orsakerna till utvecklingen och det eventuella behovet av åtgärder för att minska skillnaderna.
I betänkandet analyseras vad som förklarar de ökade inkomstskillnaderna och på vilket sätt de kan påverka ekonomins funktionssätt. Det finns teoretiska argument för att ökade inkomstskillnader kan påverka tillväxten i både positiv och negativ riktning. Förenklat kan argumenten delas in i incitamentskapande och möjlighetsbegränsande.
Utredningen har tagit fram ett basscenario med tre alternativscenarier med olika grundförutsättningar, där Region Dalarna fokuserar i sitt remissvar på ett antal väsentliga faktorer utifrån ett regionalt perspektiv som bedöms ha betydelse för inkomstskillnadernas utveckling för den prognostiserade perioden 2020-2035.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissmissiv - länk till remissen https://www.regeringen.se/4aeb5d/contentassets/ec035a7de89549eaacc14d82f54b4396/sou-2019_65_webb.pdf
c) Svar på remiss Långtidsutredningen 2019 | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss: Promemorian Ny associationsrätt för sparbanker |
Diarienummer: RD20/01393 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss enligt bilaga b, godkänns
Sammanfattning:
Finansdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på promemorian avseende Ny associationsrätt för sparbanker (Fi2020/00910/B).
I promemorian föreslås en ny associationsrättslig reglering för sparbanker.
En sparbank är en särskild associationsform. Den är i grunden närmast en stiftelse som har samma organisation - stämma, styrelse, verkställande direktör och revisorer - som ett aktiebolag eller en ekonomisk förening. Till skillnad från ett sådant företag, som har ägare eller medlemmar, utövas den bestämmande makten i en sparbank av s.k. huvudmän som representerar insättarna i banken. För sparbanker, som inte har något enskilt vinstintresse, gäller dessutom särskilda regler om hur bankens egendom får användas. Den associationsrättsliga regleringen för sparbanker finns i dag i sparbankslagen.
I promemorian föreslås att sparbankslagen ska upphävas och att spar-banker i stället ska tillämpa lagen om ekonomiska föreningar med de undantag som motiveras av associationsformen, bl.a. bestämmelser om huvudmän och användning av egendom, och av bankrörelsen. De undan-tagen ska tas in i ett nytt kapitel i lagen om bank- och finansieringsrörelse (10 b kap.). Förslaget syftar till att sparbanker ska omfattas av en modern och ändamålsenlig reglering.
I promemorian föreslås också att vissa föråldrade författningar om till-verkning av minnes- och jubileumsmynt ska upphöra att gälla.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar Ny associationslag för sparbanker
c) Promemorian Ny associationsrätt för sparbanker
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Finansdepartementet har i en remiss inbjudit Region Dalarna att lämna synpunkter på promemorian avseende Ny associationsrätt för sparbanker (Fi2020/00910/B).
I promemorian föreslås en ny associationsrättslig reglering för sparbanker.
En sparbank är en särskild associationsform. Den är i grunden närmast en stiftelse som har samma organisation - stämma, styrelse, verkställande direktör och revisorer - som ett aktiebolag eller en ekonomisk förening. Till skillnad från ett sådant företag, som har ägare eller medlemmar, utövas den bestämmande makten i en sparbank av s.k. huvudmän som representerar insättarna i banken. För sparbanker, som inte har något enskilt vinstintresse, gäller dessutom särskilda regler om hur bankens egendom får användas. Den associationsrättsliga regleringen för sparbanker finns i dag i sparbankslagen.
I promemorian föreslås att sparbankslagen ska upphävas och att spar-banker i stället ska tillämpa lagen om ekonomiska föreningar med de undantag som motiveras av associationsformen, bl.a. bestämmelser om huvudmän och användning av egendom, och av bankrörelsen. De undan-tagen ska tas in i ett nytt kapitel i lagen om bank- och finansieringsrörelse (10 b kap.). Förslaget syftar till att sparbanker ska omfattas av en modern och ändamålsenlig reglering.
I promemorian föreslås också att vissa föråldrade författningar om till-verkning av minnes- och jubileumsmynt ska upphöra att gälla.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar Ny associationslag för sparbanker
c) Promemorian Ny associationsrätt för sparbanker | | |
| | |
| | | |   |
5 Initiativärende från Maja Gilbert Westholm (V): Flytta budget beslutet för 2021 till Regionfullmäktige i november |
|
Ordförandens förslag:
1. Arbetsutskottet beslutar att ta upp förslaget.
Sammanfattning:
Maja Gilbert Westholm (V) föreslår i ett initiativärende att Region Dalarna flyttar budgetbeslutet till fullmäktigesammanträdet i november.
Motiveringen till förslaget är att vi är i ett ytterst osäkert ekonomiskt läge just nu. Att då fatta beslut om budget för 2021 är mycket riskfyllt.
Coronapandemin är långt ifrån över och orsakar stora kostnader i hälso- och sjukvården samtidigt som vi tvingas skjuta många planerade operationer på framtiden.
Vår kapacitet för att beta av en stor operationskö är liten och det kan tvinga oss att köpa vård från andra regioner eller privata aktörer till höga kostnader. Alla dessa kostnader är i dagsläget omöjliga att beräkna och gör budgetläget mycket osäkert.
Regeringen har kommit med en del statsbidrag och har också aviserat att mer skall komma. Man har också utlovat att staten skall stå för en stor del av merkostnaderna som Regionerna haft och har för pandemiarbetet.
Hur stora dessa bidrag/ersättningar kommer att vara vet vi heller inte i nuläget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Initiativärende
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Maja Gilbert Westholm (V) föreslår i ett initiativärende att Region Dalarna flyttar budgetbeslutet till fullmäktigesammanträdet i november.
Motiveringen till förslaget är att vi är i ett ytterst osäkert ekonomiskt läge just nu. Att då fatta beslut om budget för 2021 är mycket riskfyllt.
Coronapandemin är långt ifrån över och orsakar stora kostnader i hälso- och sjukvården samtidigt som vi tvingas skjuta många planerade operationer på framtiden.
Vår kapacitet för att beta av en stor operationskö är liten och det kan tvinga oss att köpa vård från andra regioner eller privata aktörer till höga kostnader. Alla dessa kostnader är i dagsläget omöjliga att beräkna och gör budgetläget mycket osäkert.
Regeringen har kommit med en del statsbidrag och har också aviserat att mer skall komma. Man har också utlovat att staten skall stå för en stor del av merkostnaderna som Regionerna haft och har för pandemiarbetet.
Hur stora dessa bidrag/ersättningar kommer att vara vet vi heller inte i nuläget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Initiativärende
| | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Ansökan om att flytta sjukgymnastetablering |
Diarienummer: RD20/01368 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen
1. Göran Ekman får flytta sin sjukgymnastverksamhet som bedrivs enligt Lag (1993:1652) om ersättning för fysioterapi, från Leksands kommun till Rättviks kommun.
Sammanfattning:
Som skäl till flytten anger Göran Ekman bl.a. att patienttillströmningen minskat. Dessutom har Leksands kommun tre privata sjukgymnastetableringar medans det i Rättviks kommun endast finns en privat etablering. Ytterligare faktorer är att det finns vakanser på sjukgymnastsidan i Rättvik.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om att flytta sjukgymnastetablering
c) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen 2020-04-01
d) Beslutsunderlag Hälsovalsberedningen
Bilaga c) och d) publiceras inte då de innehåller personuppgifter.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Som skäl till flytten anger Göran Ekman bl.a. att patienttillströmningen minskat. Dessutom har Leksands kommun tre privata sjukgymnastetableringar medans det i Rättviks kommun endast finns en privat etablering. Ytterligare faktorer är att det finns vakanser på sjukgymnastsidan i Rättvik.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om att flytta sjukgymnastetablering
c) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen 2020-04-01
d) Beslutsunderlag Hälsovalsberedningen
Bilaga c) och d) publiceras inte då de innehåller personuppgifter. | | |
| | |
| | | |   |
7 Tecknande av nytt SUSSA samverkansavtal |
Diarienummer: LD18/04514 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsens arbetsutskott föreslår regionstyrelsen
1. Godkänna det gemensamma avtal köp samt tillkommande avtal för Region Dalarna enligt bilaga b), och c).
2. Uppdra till regiondirektören att underteckna avtalet, vilket sker 23 juni, elektroniskt av samtliga nio regioner.
Sammanfattning:
Ärendet är en fortsättning på tidigare hantering av näste generations vårdinformationsstöd (FVIS) i samverkan med åtta regioner och avser gemensamt nytecknande av avtal för nio regioner, samt avrop av Region Dalarnas del i samverkan. (samtliga regioner med optionsavtal avropar nu samtidigt).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Gemensamt nytt avtal nio parter
c) För Dalarna kompl. avtalsdelar (optionspart)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet är en fortsättning på tidigare hantering av näste generations vårdinformationsstöd (FVIS) i samverkan med åtta regioner och avser gemensamt nytecknande av avtal för nio regioner, samt avrop av Region Dalarnas del i samverkan. (samtliga regioner med optionsavtal avropar nu samtidigt).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Gemensamt nytt avtal nio parter
c) För Dalarna kompl. avtalsdelar (optionspart) | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på skrivelse från Nedre Dalälvens Intresseförening (NEDAB) om myggbekämpning |
Diarienummer: RD19/05262 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen
1. Nedre Dalälvens Intresseförening beviljas ett bidrag med 371 300 kronor inklusive moms för år 2020 ur Regionstyrelsens utvecklingsmedel.
2. Uppmana Nedre Dalälvens Intresseförening att ansöka om bidrag varje år.
Sammanfattning:
Nedre Dalälven NEDAB ansöker hos Region Dalarna om 371 300 kronor inklusive moms för Myggbekämpning för år 2020. De beskriver i sin ansökan att de inte längre kan anses arbeta i projektform utan myggbekämpning är mer en ordinarie uppgift för att säkerställa ett drägligt liv för de som bor och verkar i området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelsen från Nedre Dalälvens Intresseförening (NEDAB)
c) PM
d) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden
e) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nedre Dalälven NEDAB ansöker hos Region Dalarna om 371 300 kronor inklusive moms för Myggbekämpning för år 2020. De beskriver i sin ansökan att de inte längre kan anses arbeta i projektform utan myggbekämpning är mer en ordinarie uppgift för att säkerställa ett drägligt liv för de som bor och verkar i området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelsen från Nedre Dalälvens Intresseförening (NEDAB)
c) PM
d) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden
e) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Regionplan med budget 2021 och finansplan 2021-2023 |
Diarienummer: RD20/01284 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Regionplan med budget 2021 och finansplan 2021-2023 enligt bilaga b fastställs.
2. Investeringsram om 881 miljoner kronor fastställs.
3. Uppdra till Regionstyrelsen att säkerställa att investeringarnas bidrag till att övergripande mål uppnås och leder till ökad nytta för befolkningen.
4. Regionstyrelsen fattar ingångsättningsbeslut för investeringar om mer än 10 mnkr och säkerställer nödvändig effekthemtagning.
5. Delegera till regionstyrelsen att under 2021 fatta beslut om fördelning till förvaltningar ur övergripande-/utvecklingsram hos Finansförvaltningen
Sammanfattning:
Regionplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan med budget 2021 och finansplan 2021-2023
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionplanen är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Region Dalarna under planperioden. Den binder samman regionens övergripande vision samt strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regionplan med budget 2021 och finansplan 2021-2023 | | |
| | |
| | | |   |
10 Bekräftelse borgen, Kommuninvest |
Diarienummer: RD20/00250 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Region Dalarna, tidigare landstinget Dalarna, bekräftar att ingången borgensförbindelse av den 1 april 2011 ("Borgensförbindelsen"), vari Region Dalarna åtagit sig solidariskt borgensansvar såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s (publ) ("Kommuninvest") förpliktelser, alltjämt gäller samt att Kommuninvest äger företräda Region Dalarna genom att företa samtliga nödvändiga åtgärder för ingående och vidmakthållande av borgen enligt Borgensförbindelsen i förhållande till Kommuninvests nuvarande och blivande borgenärer.
2. Region Dalarna bekräftar att regressavtalet undertecknat av Region Dalarna den 13 oktober 2011, vari det inbördes ansvaret mellan Kommuninvests medlemmar regleras för det fall Kommuninvests borgenärer skulle framställa anspråk gentemot någon eller några av medlemmarna enligt Borgensförbindelsen, alltjämt gäller.
3. Region Dalarna bekräftar att garantiavtalet undertecknat av Region Dalarna 2011, vari Region Dalarnas ansvar för Kommuninvests motpartsexponeringar avseende derivat regleras, alltjämt gäller.
4. Region Dalarna utser regiondirektören och regionstyrelsens ordförande att för Region Dalarnas räkning underteckna alla handlingar med anledning av detta beslut.
Sammanfattning:
Region Dalarna förlänger sin befintliga borgen avseende Kommuninvest. I samband med det bekräftas att tidigare ingånget regressavtal samt garantiavtal gäller framöver. Borgen blir då giltig i ytterligare 10 år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från Kommuninvest
c) Åtagandebesked per 2019-12-31
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna förlänger sin befintliga borgen avseende Kommuninvest. I samband med det bekräftas att tidigare ingånget regressavtal samt garantiavtal gäller framöver. Borgen blir då giltig i ytterligare 10 år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelse från Kommuninvest
c) Åtagandebesked per 2019-12-31 | | |
| | |
| | | |   |
11 Ägartillskott Dalaflyget 2020 |
Diarienummer: RD20/01774 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår Regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Bevilja 10.633.920 kr, till AB Dalaflyget för täckning av förluster under år 2020 Av beloppet utgör 9.251.840 kr aktieägartillskott och 1.382.080 kr driftsbidrag från Trafikverket,. Beloppen anges inklusive medel erhållna inom ramen för förordning (2006:1577) om statsbidrag för icke statliga flygplatser.
2. Överföra medlen till Borlänge kommun som ansvarar för utbetalning till AB Dalaflyget och som gör bedömning om samtliga villkor i kommissionens förordning är uppfyllda.
3. Ge stödet med hänvisning till bestämmelserna i kommissionens förordning (EU) nr 651 /2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden. De grundläggande reglerna om statligt stöd finns i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget). Artiklarna 107-109 rör stöd till mindre flygplatser.
4. Att, utöver detta, bevilja upp till 800 000 kr till Dalaflyget AB för att täcka eventuella underskott under verksamhetsåret 2020 med anledning pågående pandemi Covid-19.
5. Tillskottet om 800.000 kr villkoras av att övriga delägare i Dalaflyget AB beviljar tillskott med samma procentuella andel motsvarande deras respektive ägarandel i Dalaflyget AB.
6. Vid beslut om utbetalning i enlighet med punkt 4 ovan, överförs medlen till Borlänge kommun, som gör bedömning om samtliga villkor i kommissionens förordning är uppfyllda.
Regionstyrelsen beslutar för egen del:
7. I det fall regionfullmäktige godkänner tillskott enligt punkt 4 ovan, delegerar regionstyrelsen beslut om utbetalning till ekonomidirektör.
Sammanfattning:
EU-kommissionen har beslutat om vissa förenklingar när det gäller stöd till flygplatser. Det har skett genom en utvidgning av den allmänna grupp- undantagsförordningen för statligt stöd, nedan kallad GBER. För att GBER ska kunna tillämpas måste de specifika kraven i förordningen vara uppfyllda. Kraven framgår av bilaga A.
Intäkterna från Dalaflyget har kraftigt reducerats på grund av pågående viruspandemi Covid-19 och myndighetsrestriktioner till följd av det. Tillkommande begärt aktieägartillskott om 800.000kr utöver fastlagd budget motsvarar Region Dalarnas andel av ägandet. Region Dalarna erhåller statsbidrag kopplade till oförutsedda kostnader för Corona.
Det är kommunen - dvs Borlänge kommun - som är den som svarar för den samlade utbetalningen av stödet till en flygplats - som är det organ som ska kontrollera att kraven i GBER är uppfyllda. Det är också Borlänge kommun som sedermera ska rapportera stödet till kommissionen via Näringsdepartementet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga A - Underlag för beslutet
c) Bilaga B - redovisning ägarbidrag och driftsbidrag
d) Hemställan av aktieägartillskott AB Dalaflyget
e) Följebrev hemställan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
EU-kommissionen har beslutat om vissa förenklingar när det gäller stöd till flygplatser. Det har skett genom en utvidgning av den allmänna grupp- undantagsförordningen för statligt stöd, nedan kallad GBER. För att GBER ska kunna tillämpas måste de specifika kraven i förordningen vara uppfyllda. Kraven framgår av bilaga A.
Intäkterna från Dalaflyget har kraftigt reducerats på grund av pågående viruspandemi Covid-19 och myndighetsrestriktioner till följd av det. Tillkommande begärt aktieägartillskott om 800.000kr utöver fastlagd budget motsvarar Region Dalarnas andel av ägandet. Region Dalarna erhåller statsbidrag kopplade till oförutsedda kostnader för Corona.
Det är kommunen - dvs Borlänge kommun - som är den som svarar för den samlade utbetalningen av stödet till en flygplats - som är det organ som ska kontrollera att kraven i GBER är uppfyllda. Det är också Borlänge kommun som sedermera ska rapportera stödet till kommissionen via Näringsdepartementet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga A - Underlag för beslutet
c) Bilaga B - redovisning ägarbidrag och driftsbidrag
d) Hemställan av aktieägartillskott AB Dalaflyget
e) Följebrev hemställan | | |
| | |
| | | |   |
12 Ansvarsfrihet för Förbundsdirektionen Kommunalförbundet Svensk Luftambulans 2019 |
Diarienummer: RD20/01928 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Förbundsdirektionen beviljas ansvarsfrihet för år 2019.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna. Under 2019 har Region Dalarna, Region Värmland, Region Uppsala och Västra Götalandsregionen varit medlemmar i förbundet.
Region Norrbotten och Region Västerbotten har ansökt om och beviljats medlemskap från 2020.
Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2019.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsberättelse
c) Sakkunniges grundläggande granskningsrapport
d) Sakkunniges granskningsrapport
e) Årsredovisning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna. Under 2019 har Region Dalarna, Region Värmland, Region Uppsala och Västra Götalandsregionen varit medlemmar i förbundet.
Region Norrbotten och Region Västerbotten har ansökt om och beviljats medlemskap från 2020.
Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2019.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsberättelse
c) Sakkunniges grundläggande granskningsrapport
d) Sakkunniges granskningsrapport
e) Årsredovisning | | |
| | |
| | | |   |
13 Ersättning till patienter över 65 år med dialys i hemmet |
Diarienummer: RD20/00682 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Anta rekommendationen om ersättning enligt schablon till patienter, folkbokförda i Region Dalarna, som startar sin dialysbehandling i hemmet och inte är berättigade till statlig handikapp- eller merkostnadsersättning för merkostnader i hemmet vid dialys.
2. Schablonen för ersättningen läggs på samma nivå som Försäkringskassans lägsta nivå för merkostnadsersättning. Beloppet justeras årligen.
Sammanfattning:
På uppdrag av Samverkansnämndens ledningsgrupp har sjukvårdsregionen tagit fram ett förslag för ersättning till patienter över 65 år med dialys i hemmet som inte får den statliga handikappersättningen för merkostnader. Syftet med att ge bidrag till patienterna skulle dels vara att underlätta för de patienter som vill genomgå sina dialysbehandlingar i hemmet, dels att minska kostnaderna för patienten och långsiktigt för regionen.
Region Dalarna införde redan 2010 en ersättning liknande förslaget, men med beräkningar enligt det statliga regelverket. Samverkansnämndens förslag ligger helt i linje med tidigare beslut men förenklar ansöknings- och handläggningsprocessen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansnämndens rekommendation om ersättning
c) Samverkansnämndens protokoll 2019-12-05
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av Samverkansnämndens ledningsgrupp har sjukvårdsregionen tagit fram ett förslag för ersättning till patienter över 65 år med dialys i hemmet som inte får den statliga handikappersättningen för merkostnader. Syftet med att ge bidrag till patienterna skulle dels vara att underlätta för de patienter som vill genomgå sina dialysbehandlingar i hemmet, dels att minska kostnaderna för patienten och långsiktigt för regionen.
Region Dalarna införde redan 2010 en ersättning liknande förslaget, men med beräkningar enligt det statliga regelverket. Samverkansnämndens förslag ligger helt i linje med tidigare beslut men förenklar ansöknings- och handläggningsprocessen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansnämndens rekommendation om ersättning
c) Samverkansnämndens protokoll 2019-12-05
d) Protokollsutdrag Hälso- och sjukvårdsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
14 Miljöredovisning 2019 |
Diarienummer: RD20/02131 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Miljöredovisning 2019, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarnas miljöredovisning 2019 är en uppföljning av miljöarbetet med utgångspunkt i Regionplanen, Miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar.
Under året har arbetet fokuserat på klimatpåverkan i form av utsläpp, ta fram förslag till Hållbarhetspolicy och att påbörja arbetet med ett Hållbarhetsprogram enligt Agenda 2030.
Uppföljning visar att 9 av de 19 målen inte kommer uppfyllas eller bedöms inte kunna uppfyllas med nuvarande takt under planperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2019
c) Hållbarhetsberedningens yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas miljöredovisning 2019 är en uppföljning av miljöarbetet med utgångspunkt i Regionplanen, Miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar.
Under året har arbetet fokuserat på klimatpåverkan i form av utsläpp, ta fram förslag till Hållbarhetspolicy och att påbörja arbetet med ett Hållbarhetsprogram enligt Agenda 2030.
Uppföljning visar att 9 av de 19 målen inte kommer uppfyllas eller bedöms inte kunna uppfyllas med nuvarande takt under planperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2019
c) Hållbarhetsberedningens yttrande | | |
| | |
| | | |   |
15 Klimatbokslut 2019 |
Diarienummer: RD20/02132 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Klimatbokslut 2019, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna tillsatte under 2019 ett hållbarhetsråd, det blev uppstarten för att ta fram ett klimatbokslut för Region Dalarna. Att ta fram ett klimatbokslut är ett resurskrävande arbete genom faktainhämtning och beräkningar men ger en helhetsbild av regionens klimatpåverkan.
Region Dalarna har ett mål om att minska klimatpåverkan med 75 % år 2030 jämfört med 2018.
Jämförelse mellan 2019 och 2018 visar att klimatpåverkan ökat med 440 ton CO2-e vilket motsvarar en ökning med 2,5 %.
Koldioxidekvivalenter (CO2-e) är ett mått på utsläpp av växthusgaser och dess olika effekt att bidra till växthuseffekten och den globala uppvärmningen.
Lustgas eller dikväveoxid (N2O) som till exempel används inom förlossningsvården som smärtlindring är en betydligt kraftfullare växthusgas än koldioxid (CO2). För att kunna jämföra olika gaser med varandra multiplicerar man gaserna med dess GWP (Global Warming Potential) och får på så sätt samma enhet i beräkningar och jämförelser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Klimatbokslut 2019
c) Hållbarhetsberedningens yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna tillsatte under 2019 ett hållbarhetsråd, det blev uppstarten för att ta fram ett klimatbokslut för Region Dalarna. Att ta fram ett klimatbokslut är ett resurskrävande arbete genom faktainhämtning och beräkningar men ger en helhetsbild av regionens klimatpåverkan.
Region Dalarna har ett mål om att minska klimatpåverkan med 75 % år 2030 jämfört med 2018.
Jämförelse mellan 2019 och 2018 visar att klimatpåverkan ökat med 440 ton CO2-e vilket motsvarar en ökning med 2,5 %.
Koldioxidekvivalenter (CO2-e) är ett mått på utsläpp av växthusgaser och dess olika effekt att bidra till växthuseffekten och den globala uppvärmningen.
Lustgas eller dikväveoxid (N2O) som till exempel används inom förlossningsvården som smärtlindring är en betydligt kraftfullare växthusgas än koldioxid (CO2). För att kunna jämföra olika gaser med varandra multiplicerar man gaserna med dess GWP (Global Warming Potential) och får på så sätt samma enhet i beräkningar och jämförelser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Klimatbokslut 2019
c) Hållbarhetsberedningens yttrande | | |
| | |
| | | |   |
16 Återapportering av Region Dalarnas biblioteksplan 2019 – 2022 |
Diarienummer: RD20/02251 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Återrapporteringen av biblioteksplanen godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarnas biblioteksplan 2019-2022, RD 19/00753, antogs av Regionfullmäktige den 29/4 2019. Planen följs upp årligen av respektive verksamhetschef och återrapporteras till Regionfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kultur- och bildningsnämnden
c) Beslutsunderlag Kultur- och bildningsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas biblioteksplan 2019-2022, RD 19/00753, antogs av Regionfullmäktige den 29/4 2019. Planen följs upp årligen av respektive verksamhetschef och återrapporteras till Regionfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Kultur- och bildningsnämnden
c) Beslutsunderlag Kultur- och bildningsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
17 Beslut om samverkansavtal med Dalabiblioteken |
Diarienummer: RD20/02248 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Region Dalarna sluter samverkansavtal med Dalarnas 15 kommuner enligt föreliggande förslag och därmed gå in i bibliotekssamverkan Dalarna.
Sammanfattning:
Länsbibliotek Dalarna har tillsammans med Dalarnas bibliotekschefer inventerat möjligheter och önskemål om interkommunal bibliotekssamverkan. Syftet med bibliotekssamverkan över kommungränserna är att stärka Dalarnas invånares tillgång till bibliotekens utbud och tjänster.
Under 2016 finansierade Länsbibliotek Dalarna en förstudie om förutsättningarna för ett fördjupat bibliotekssamarbete. Projektet har förankrats Kultur- och bildningsnämnden samt politiskt och på högre tjänstemannanivå i samtliga kommuner under 2017. Under 2018 har arbete med upphandling av biblioteksdatasystem för kommunerna inletts. En omfattande risk- och sårbarhetsanalys ur GDPR-perspektiv genomfördes under 2019, vilket resulterade i att ett ledningssystem för personuppgiftsbehandlingen inom bibliotekssamarbetet har upprättats.
Under 2020 föreslås parterna fatta beslut om att ingå ett samverkansavtal, om bibliotekssamverkan i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal
c) Protokollsutdrag Kultur- och bildningsnämnden
d) Beslutsunderlag Kultur- och bildningsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Länsbibliotek Dalarna har tillsammans med Dalarnas bibliotekschefer inventerat möjligheter och önskemål om interkommunal bibliotekssamverkan. Syftet med bibliotekssamverkan över kommungränserna är att stärka Dalarnas invånares tillgång till bibliotekens utbud och tjänster.
Under 2016 finansierade Länsbibliotek Dalarna en förstudie om förutsättningarna för ett fördjupat bibliotekssamarbete. Projektet har förankrats Kultur- och bildningsnämnden samt politiskt och på högre tjänstemannanivå i samtliga kommuner under 2017. Under 2018 har arbete med upphandling av biblioteksdatasystem för kommunerna inletts. En omfattande risk- och sårbarhetsanalys ur GDPR-perspektiv genomfördes under 2019, vilket resulterade i att ett ledningssystem för personuppgiftsbehandlingen inom bibliotekssamarbetet har upprättats.
Under 2020 föreslås parterna fatta beslut om att ingå ett samverkansavtal, om bibliotekssamverkan i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansavtal
c) Protokollsutdrag Kultur- och bildningsnämnden
d) Beslutsunderlag Kultur- och bildningsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
18 Sammanträdesplan för regionstyrelsen och dess utskott samt regionfullmäktige 2021 |
Diarienummer: RD20/01503 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Regionfullmäktige sammanträder under 2021 den 22 feb, 26 apr, 14-15 juni, 4 okt, 15-16 nov.
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen besluta för egen del:
2. Regionstyrelsen sammanträder under 2021 den 8 feb, 8 mar, 12 apr, 31 maj, 20 sep, 27 okt, 13 dec.
3. Regionstyrelsens arbetsutskott sammanträder under 2021 den 25 jan, 15 feb, 29 mar, 17 maj, 6 sep, 18 okt, 29 nov.
Sammanfattning:
En sammanträdesplan för regionfullmäktige, regionstyrelsen och regionstyrelsens utskott tas årligen fram. Planen är även kallelse för styrelsen och utskotten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2021
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En sammanträdesplan för regionfullmäktige, regionstyrelsen och regionstyrelsens utskott tas årligen fram. Planen är även kallelse för styrelsen och utskotten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2021 | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på motion från Abbe Ronsten (S): Skapa ett regionalt industriråd - för trygga jobb och en stark industri i Dalarna |
Diarienummer: RD19/00933 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. Motionen avslås med motiveringen att rådet bör drivas av branschen.
Sammanfattning:
Abbe Ronsten (S) har i en motion föreslagit att ett industriråd ska inrättas för att hantera kompetensförsörjning samt öka intresset att arbeta inom industrin samt identifiera utbildningsbehovet. Motionären förslår att industrirådet även ska ta ett strategiskt ansvar för att relevanta utbildningar genomförs. Representation i rådet skulle bestå av ledamöter från regionfullmäktige och relevanta organisationer i samhället.
Beslutet över vilka utbildningar som kommer att starta är avhängigt kommuner och övriga utbildningsanordnare med regionala utvecklings-förvaltningen bidrar med kunskapsunderlag och analyser som visar nuvarande och kommande behov av utbildning och kompetens för att utbildningar och kompetensutvecklingsinsatser ska stämma så bra överens som möjligt med den efterfrågan som arbetslivet har.
Det finns i dagsläget fyra organiseringar som har uttryckta uppdrag och dessa arbetar inom ett flertal områden med att stötta, främja och driva det som beskrivs i motionen som utvecklingsområden.
Regionala utvecklingsförvaltningen bedömer att ledamöter i ett regionalt industriråd bör bestå av representanter från branschen. För att fylla industrins behov som de uttrycker att de har idag och i framtiden, bör rådet drivas av branschen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden
d) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Abbe Ronsten (S) har i en motion föreslagit att ett industriråd ska inrättas för att hantera kompetensförsörjning samt öka intresset att arbeta inom industrin samt identifiera utbildningsbehovet. Motionären förslår att industrirådet även ska ta ett strategiskt ansvar för att relevanta utbildningar genomförs. Representation i rådet skulle bestå av ledamöter från regionfullmäktige och relevanta organisationer i samhället.
Beslutet över vilka utbildningar som kommer att starta är avhängigt kommuner och övriga utbildningsanordnare med regionala utvecklings-förvaltningen bidrar med kunskapsunderlag och analyser som visar nuvarande och kommande behov av utbildning och kompetens för att utbildningar och kompetensutvecklingsinsatser ska stämma så bra överens som möjligt med den efterfrågan som arbetslivet har.
Det finns i dagsläget fyra organiseringar som har uttryckta uppdrag och dessa arbetar inom ett flertal områden med att stötta, främja och driva det som beskrivs i motionen som utvecklingsområden.
Regionala utvecklingsförvaltningen bedömer att ledamöter i ett regionalt industriråd bör bestå av representanter från branschen. För att fylla industrins behov som de uttrycker att de har idag och i framtiden, bör rådet drivas av branschen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
c) Protokollsutdrag Regionala utvecklingsnämnden
d) Beslutsunderlag Regionala utvecklingsnämnden | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|