Dagordning | |
  Regional Utvecklingsnämnd_2020-05-14_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Informationsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Föredragande: Elsmari Julin, förvaltningschef Bilaga
B. Ekonomisk rapport
Föredragande: Michael Leek, controller Bilaga
C. Information om Bottniska korridoren
Föredragande: Martina Hellgren, strateg samhällsplanerare
D. Rapportering programutlysningar ERUF och ESF 2021-2027
Föredragande: Helena Hanno Enochsson, enhetschef Strategi och finansiering
E. Information om remiss från Utbildningsdepartementet - Validering för kompetensförsörjning och livslångt lärande (SOU 2019:69)
Föredragande: Anders Björkman, enhetschef Näringslivsutveckling Bilaga
E. Återrapportering från Coompanion Dalarna 10:00-10:15
Föredragande: Bengt Sundgren, verksamhetsledare
E. Återrapportering från ALMI 10:15-10:30
Föredragande: Anna Rosengren, VD Almi GävleDala AB
F. Återrapport från Visit Dalarna 10:30-10:45
Föredragande: Jonas Rosén, VD
G. Återrapport från Central Sweden 10:45-11:00
Föredragande: Johanna Bond, policy advisor och Ebba Bjerkander, policy adviser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärende |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Förvaltningschefen
B) Enhetschef Strategi och finansiering
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda skrivelser m m läggs till handlingarna.
- Granskningsrapport KPMG Granskning av bokslut och årsredovisning per 2019-12-31
- Granskning av bokslut och årsredovisning 2019
- Granskningsrapport KPMG Granskning av intern kontroll 2019
- Granskning av intern kontroll 2019
- Regionala strukturfondspartnerskap - Ger de förutsättningar för en effektiv användning av EU-medel? Riksrevisionen RIR 2010:10
- Regionalt tillväxtarbete 2019, Insatser och resultat under det gånga året. Tillväxtverket
- Gemensam skrivelse till Näringsdepartementet från Region Dalarna, Region Gävleborg och Region Värmland
- Regionerna 2019 och utvecklingsarbetet - nya regioner, nya roller och det regionala utvecklingsarbetet SKR
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Beslut om framflyttning av datum för dalastrategins antagande i regionfullmäktige |
Diarienummer: RD19/02062 |
Ordförandens förslag:
Förslag till beslut
1. Dalastrategin ska senast antas vid regionfullmäktige i juni 2021.
2. Nuvarande strategi gäller till och med att den nya regionstrategin har tagits av regionfullmäktige.
3. Beslut om ny tidsplan tas på regionala utvecklingsnämnden i september.
Sammanfattning:
Coronavirusets spridning och dess effekter påverkar arbetet med att ta fram en ny Dalastrategi. Nu är tid för fullmäktigebeslut satt till 16 november med ett flertal viktiga hållpunkter dessförinnan, inte minst tid för remiss. Utifrån den situation som nu råder behöver tidplanen för framtagandeprocessen revideras. Huvudskälen till det är:
Effekterna av krisen blir troligen långtgående och är i dagsläget långt från kända. Här behövs uppdaterade analyser för att ta fram en strategi grundad i en riktig nulägesbild.
Ett redan märkbart dialog- och delaktighetsunderskott kommer att bli än tydligare och påverka förankringen av strategin. Många för Dalastrategiarbetet helt centrala aktörer har idag svårigheter att sätta av tid för fördjupade samtal när mer akuta frågor samtidigt behöver hanteras. Detta gäller också flera strateger och analytiker inom regional utvecklingsförvaltning. Vi bedömer också att det finns en påtaglig risk att vi under rådande förhållanden inte kommer att få in de remissvar vi behöver för att kvalitetssäkra strategin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Coronavirusets spridning och dess effekter påverkar arbetet med att ta fram en ny Dalastrategi. Nu är tid för fullmäktigebeslut satt till 16 november med ett flertal viktiga hållpunkter dessförinnan, inte minst tid för remiss. Utifrån den situation som nu råder behöver tidplanen för framtagandeprocessen revideras. Huvudskälen till det är:
Effekterna av krisen blir troligen långtgående och är i dagsläget långt från kända. Här behövs uppdaterade analyser för att ta fram en strategi grundad i en riktig nulägesbild.
Ett redan märkbart dialog- och delaktighetsunderskott kommer att bli än tydligare och påverka förankringen av strategin. Många för Dalastrategiarbetet helt centrala aktörer har idag svårigheter att sätta av tid för fördjupade samtal när mer akuta frågor samtidigt behöver hanteras. Detta gäller också flera strateger och analytiker inom regional utvecklingsförvaltning. Vi bedömer också att det finns en påtaglig risk att vi under rådande förhållanden inte kommer att få in de remissvar vi behöver för att kvalitetssäkra strategin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss En utvecklad organisation för lokal statlig service – delredovisning avseende lämpliga platser |
Diarienummer: RD20/01883 |
Ordförandens förslag:
1. Den regionala utvecklingsnämnden är positiv till remissen innehåll om en utvecklad organisation för lokal statlig service, delredovisning av seende lämpliga platser.
Sammanfattning:
Sedan 2008 finns statliga lokala servicekontor där Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket ingår. Denna samverkan har byggt på ett frivilligt åtagande mellan respektive myndigheter.
Servicekontorsutredningen lämnade även förslag på anslutning av ytterligare verksamheter till servicekontoren. Majoriteten av remissinstanserna har i sina yttranden över Servicekontorsutredningens betänkande understrukit behovet av en stärkt och utökad offentlig service på flera platser i landet. Flera av instanserna menar även att den geografiska spridningen av de föreslagna kontoren är för begränsad och inte i tillräcklig utsträckning beaktar landsbygdens behov av tillgång till statlig service.
I regeringsförklaringen den 10 september 2019 uttalades också att nya servicekontor ska öppnas, bland annat i Storuman, Torsby, Vansbro och Åsele och att man har för avsikt att besluta om ytterligare servicekontor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Remissvar
c)Remiss från Finansdepartementet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sedan 2008 finns statliga lokala servicekontor där Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket ingår. Denna samverkan har byggt på ett frivilligt åtagande mellan respektive myndigheter.
Servicekontorsutredningen lämnade även förslag på anslutning av ytterligare verksamheter till servicekontoren. Majoriteten av remissinstanserna har i sina yttranden över Servicekontorsutredningens betänkande understrukit behovet av en stärkt och utökad offentlig service på flera platser i landet. Flera av instanserna menar även att den geografiska spridningen av de föreslagna kontoren är för begränsad och inte i tillräcklig utsträckning beaktar landsbygdens behov av tillgång till statlig service.
I regeringsförklaringen den 10 september 2019 uttalades också att nya servicekontor ska öppnas, bland annat i Storuman, Torsby, Vansbro och Åsele och att man har för avsikt att besluta om ytterligare servicekontor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Remissvar
c)Remiss från Finansdepartementet | | |
| | |
| | | |   |
6 Beslut om medfinansiering till Coompanion Dalarna år 2020 |
Diarienummer: RD20/02078 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämnden beviljar Coompanion Dalarna det sökta verksamhetsbidraget för år 2020 om 525 000 kronor. Beloppet tas från nämndens budget för 2020.
2. Beslutet gäller under förutsättning att genomförande sker enligt ansökan och beslut.
Sammanfattning:
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Coompanions ansökan
c) Coompanions indikatorer för 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Coompanions ansökan
c) Coompanions indikatorer för 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Utträde ur Intresseföreningen Bergslaget |
Diarienummer: RD20/02431 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämnden avsäger sig medlemskap och önskar utträde ur Intresseföreningen Bergslaget från och med årsskiftet 2020/2021.
Sammanfattning:
Regionala utvecklingsnämnden har begränsade medel att fördela för grundfinansiering till andra verksamheter. Inom det geografiska området som intresseföreningen Bergslaget företräde finns etablerade samarbeten över region- och kommungränserna inom samma verksamhetsområden varpå bedömningen gjorts att ett fortsatt medlemskap inte kan motiveras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsnämnden har begränsade medel att fördela för grundfinansiering till andra verksamheter. Inom det geografiska området som intresseföreningen Bergslaget företräde finns etablerade samarbeten över region- och kommungränserna inom samma verksamhetsområden varpå bedömningen gjorts att ett fortsatt medlemskap inte kan motiveras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
8 Beslut om ökat driftanslag till ALMI på grund av Covid-19 |
Diarienummer: RD20/02429 |
Ordförandens förslag:
1. ALMI GävleDala AB beviljas ett extra anslag på 673 750 kr under år 2020
Sammanfattning:
ALMI företagspartner AB har inkommit med en förfrågan till de regionala ägarna av ALMI GävleDala AB om ett extra anslag innevarande år 2020. Detta med anledning av den ökade arbetsvolymen bolaget fått som en följd av Corona-utbrottet. ALMI Företagspartner föreslår ett extra anslag på totalt 2 750 000 kr, varav 673 750 kr från Region Gävleborg, 673 750 från Region Dalarna samt 1 402 500 från ALMI Företagspartner AB.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag ökade driftsanslag till följd av corona
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
ALMI företagspartner AB har inkommit med en förfrågan till de regionala ägarna av ALMI GävleDala AB om ett extra anslag innevarande år 2020. Detta med anledning av den ökade arbetsvolymen bolaget fått som en följd av Corona-utbrottet. ALMI Företagspartner föreslår ett extra anslag på totalt 2 750 000 kr, varav 673 750 kr från Region Gävleborg, 673 750 från Region Dalarna samt 1 402 500 från ALMI Företagspartner AB.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag ökade driftsanslag till följd av corona | | |
| | |
| | | |   |
Beslut om projekt finansierade med anslag 1:1 regionala tillväxtåtgärder |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Beslut om ansökan från Dalarna Science Park om medfinansiering av Såddkapitalfond |
Diarienummer: RD20/02339 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämnden beviljar Stiftelsen Dalarna Science Park (DSP) och dess dotterbolag (här kallat Dalasådd 2.0) medfinansiering om högst 2 000 000 SEK per år i 3 år, totalt högst 6 000 000 SEK, för bildandet av en såddkapitalfond i Dalarna och för investeringar i bolag som beskrivs i separat ansökan och förstudie.
2. Medfinansiering enligt ovan avser perioden 2021-01-01 t.o.m. 2023-12-31.
3. Finansiering sker ur anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder (2020 års anslag) och utbetalning av årligt belopp skall ske enligt separat överenskommelse.
4. Beslutet gäller under förutsättning att ytterligare två privata aktörer medfinansierar motsvarande belopp 6 000 000 SEK vardera för ovanstående period.
5. Regionala utvecklingsnämnden beviljar inte DSP och dess dotterbolag Dalasådd 2.0 driftsstöd för igångsättande och drift av verksamheten, utan bedömer att denna kostnad får tas ur ovan nämnda medfinansiering eller finansieras på annat sätt.
Sammanfattning:
Projektet ligger i linje med Dalastrategin - Dalarna 2020, då det syftar till att förbättra riskkapitalförsörjningen för regionens små- och medelstora företag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om medfinansiering
c) Förstudie Dalasådd 2.0
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Projektet ligger i linje med Dalastrategin - Dalarna 2020, då det syftar till att förbättra riskkapitalförsörjningen för regionens små- och medelstora företag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om medfinansiering
c) Förstudie Dalasådd 2.0 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Antagande av Regional skogsstrategi |
Diarienummer: RD20/02428 |
Ordförandens förslag:
1. Regionala utvecklingsnämnden föreslår att Regionfullmäktige ställer sig bakom Skogsprogrammet för Dalarnas län.
Sammanfattning:
I Skogsprogrammet för Dalarnas län definieras nuläge och förutsättningar för att skogen även i fortsättningen ska bidra till hållbar tillväxt och utveckling av en växande bioekonomi. Skogsprogrammet för Dalarna antar ett brett angreppssätt över de intressen som berör skogen utifrån fem fokusområden vilka följer det nationella skogsprogrammet. Avsikten är att programmet ska hållas levande och implementeras i ordinarie verksamheter för att säkerställa långsiktiga effekter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skogsprogrammet för Dalarnas län
Beskrivning av ärendet och skälen för förslaget
Regeringen har gett länsstyrelserna och skogsstyrelsen i uppdrag att arbeta fram regionala skogsstrategier som ska bidra till det nationella skogsprogrammets vision och ett eller flera av målen för de fem fokusområdena. Den regionala strategin förväntas leda till ökad samsyn och gemensam nulägesbild av värden i Dalarnas skog.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I Skogsprogrammet för Dalarnas län definieras nuläge och förutsättningar för att skogen även i fortsättningen ska bidra till hållbar tillväxt och utveckling av en växande bioekonomi. Skogsprogrammet för Dalarna antar ett brett angreppssätt över de intressen som berör skogen utifrån fem fokusområden vilka följer det nationella skogsprogrammet. Avsikten är att programmet ska hållas levande och implementeras i ordinarie verksamheter för att säkerställa långsiktiga effekter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skogsprogrammet för Dalarnas län
Beskrivning av ärendet och skälen för förslaget
Regeringen har gett länsstyrelserna och skogsstyrelsen i uppdrag att arbeta fram regionala skogsstrategier som ska bidra till det nationella skogsprogrammets vision och ett eller flera av målen för de fem fokusområdena. Den regionala strategin förväntas leda till ökad samsyn och gemensam nulägesbild av värden i Dalarnas skog. | | |
| | |
| | | |   |
|