Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnden_2020-05-12_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om att delta på distans |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. XXX medges att delta via distans på dagens sammanträde
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Närvarorätt för politiska sekreterare |
|
Ordförandens förslag: Ordförandens förslag
1. Närvarorätt för de politiska sekreterarna medges vid dagens sammanträde 2020-05-12
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A Förvaltningschef Hälso-och sjukvården Lotta Olmarken Ingler
Skriftlig rapport
Förvaltningschef Hörsel- och syn Region Dalarna Helena Strandberg
B Ekonomisk information Åsa Golles
C Utredningsuppdragen gällande materiel- och textilförsörjningen
Förvaltningschef Regionservice Martin Ekberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Internkontrollplan 2020, Hälso- och sjukvård Dalarna |
Diarienummer: RD20/00428 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2020 för Hälso- och sjukvårdens förvaltning Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap 1§ ha uppsikt över nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet. Hälso-och sjukvårdsnämnden ska därför årligen, till Regionstyrelsen, rapportera uppföljningen av den interna kontrollen. I Regionens styrande dokument avseende intern kontroll, fastställt i landstingsfullmäktige 2017-04-24 35 § (Policy Intern styrning och kontroll LD1700472) samt i landstingsstyrelsen 2017-04-10 30 § (Målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll LD1700472), ska nämnderna upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll.
Enligt kommunallagen (2017:725) 6 kap 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De skall också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hälso- och sjukvårdsförvaltningens internkontrollplan 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap 1§ ha uppsikt över nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet. Hälso-och sjukvårdsnämnden ska därför årligen, till Regionstyrelsen, rapportera uppföljningen av den interna kontrollen. I Regionens styrande dokument avseende intern kontroll, fastställt i landstingsfullmäktige 2017-04-24 35 § (Policy Intern styrning och kontroll LD1700472) samt i landstingsstyrelsen 2017-04-10 30 § (Målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll LD1700472), ska nämnderna upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll.
Enligt kommunallagen (2017:725) 6 kap 6 § ska nämnderna var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De skall också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hälso- och sjukvårdsförvaltningens internkontrollplan 2020 | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på remiss från Socialdepartementet - En begriplig och trygg sjukförsäkring med plats för rehabilitering (SOU 2020:6) |
Diarienummer: RD20/00816 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar enligt bilaga b), godkänns och överlämnas till Socialdepartementet
Sammanfattning:
Sammanfattningsvis innebär utredningen förslag till en rad åtgärder som Region Dalarna ställer sig positiva till då dessa kan medföra en mer flexibel, rättssäker och personcentrerad rehabilitering tillbaka till arbetslivet. De tydligaste förändringarna i förslaget är som följer:
Begreppet normalt förekommande arbete ersätts med det mer tydliga angivet normalt förekommande arbete.
Försäkrade (patienter) som uppnått ålder då vederbörande kan ta ut inkomstpension ska enligt förslaget få sin förmåga bedömd mot arbete hos sin ursprungliga arbetsgivare, inte mot normalt förekommande arbete.
Rehabilitering som stimuleras med hjälp av rehabiliteringsersättning ska främjas för en längre tidsperiod och i dessa fall ska den försäkrades arbetsförmåga inte bedömas mot normalt förekommande arbete.
Övervägande skäl som talar för återgång i tidigare arbete senast dag 365 ska räcka för att skjuta upp bedömning av arbetsförmåga gentemot normalt förekommande arbete vilket innebär att även kvinnor som i högre utsträckning är sjukskrivna än män, får större möjlighet att rehabiliteras till tidigare arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Sammanfattning av remissen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanfattningsvis innebär utredningen förslag till en rad åtgärder som Region Dalarna ställer sig positiva till då dessa kan medföra en mer flexibel, rättssäker och personcentrerad rehabilitering tillbaka till arbetslivet. De tydligaste förändringarna i förslaget är som följer:
Begreppet normalt förekommande arbete ersätts med det mer tydliga angivet normalt förekommande arbete.
Försäkrade (patienter) som uppnått ålder då vederbörande kan ta ut inkomstpension ska enligt förslaget få sin förmåga bedömd mot arbete hos sin ursprungliga arbetsgivare, inte mot normalt förekommande arbete.
Rehabilitering som stimuleras med hjälp av rehabiliteringsersättning ska främjas för en längre tidsperiod och i dessa fall ska den försäkrades arbetsförmåga inte bedömas mot normalt förekommande arbete.
Övervägande skäl som talar för återgång i tidigare arbete senast dag 365 ska räcka för att skjuta upp bedömning av arbetsförmåga gentemot normalt förekommande arbete vilket innebär att även kvinnor som i högre utsträckning är sjukskrivna än män, får större möjlighet att rehabiliteras till tidigare arbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Sammanfattning av remissen | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på remiss: Tillfälliga föreskrifter om omfördelning av läkemedel mellan apotek |
Diarienummer: RD20/02316 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Läkemedelsverket, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Läkemedelsverkets remiss 3.1.1-2020-032967 ”Tillfälliga föreskrifter om omfördelning av läkemedel mellan apotek”. I den rådande situationen med Covid-19 och påföljande risker för leveranssvårigheter av läkemedel, har Läkemedelsverket identifierat ett behov för en tillfällig ändring i föreskrifterna. Region Dalarna stödjer förslaget och vill tillägga att inte bara läkemedel på apotek utan också i regioners ägo kan behöva flyttas av samma skäl.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Läkemedelsverkets remiss 3.1.1-2020-032967 ”Tillfälliga föreskrifter om omfördelning av läkemedel mellan apotek”. I den rådande situationen med Covid-19 och påföljande risker för leveranssvårigheter av läkemedel, har Läkemedelsverket identifierat ett behov för en tillfällig ändring i föreskrifterna. Region Dalarna stödjer förslaget och vill tillägga att inte bara läkemedel på apotek utan också i regioners ägo kan behöva flyttas av samma skäl.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på remiss från Läkemedelsverket: Förslag till ändring i Läkemedelsverkets föreskrifter (HSLF-FS 2017:74) om begränsningar av förordnande och utlämnande av vissa läkemedel |
Diarienummer: RD20/02563 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Läkemedelsverket, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Läkemedelsverkets remiss Dnr 3.1.1-2020-037202, förslag till ändring i Läkemedelsverkets föreskrifter (HSLF-FS 2017:74) om begränsningar av förordnande och utlämnande av vissa läkemedel.
Remissen gäller det nya narkotiska läkemedlet Spravato med den aktiva substansen esketamin. Läkemedelsverket föreslår att att läkemedlet ska få lämnas ut från apotek enbart efter rekvisition till en vårdinrättning. Patienten ska således inte själv kunna hämta ut läkemedlet på recept.
Rekvisitionen ska göras av en läkare med specialitet inom psykiatri, till en vårdinrättning som bedriver specialiserad psykiatrisk vård.
Region Dalarna stödjer förslaget. Ett rekvisitionsförfarande minskar risken för att patienten använder läkemedlet felaktigt och säkerställer att administrering alltid sker under övervakning av vårdpersonal. Detta ger en säkrare läkemedelsanvändning ur både missbruks- och biverkningssynpunkt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Läkemedelsverkets remiss Dnr 3.1.1-2020-037202, förslag till ändring i Läkemedelsverkets föreskrifter (HSLF-FS 2017:74) om begränsningar av förordnande och utlämnande av vissa läkemedel.
Remissen gäller det nya narkotiska läkemedlet Spravato med den aktiva substansen esketamin. Läkemedelsverket föreslår att att läkemedlet ska få lämnas ut från apotek enbart efter rekvisition till en vårdinrättning. Patienten ska således inte själv kunna hämta ut läkemedlet på recept.
Rekvisitionen ska göras av en läkare med specialitet inom psykiatri, till en vårdinrättning som bedriver specialiserad psykiatrisk vård.
Region Dalarna stödjer förslaget. Ett rekvisitionsförfarande minskar risken för att patienten använder läkemedlet felaktigt och säkerställer att administrering alltid sker under övervakning av vårdpersonal. Detta ger en säkrare läkemedelsanvändning ur både missbruks- och biverkningssynpunkt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Remiss | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|