Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2020-05-07_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Beslut om deltagande på distans |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Tillförordnad förvaltningschef Karin Stikå Mjöberg och koordinator Göran Carlsson
B. Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Åsa Wäppling
C. Utvärdering av trafik Mora-Falun
Tf. Bitr. Trafikchef Mattias Ahlström
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Delegeringsbeslut |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Svar på protest mot föreslagna förändringar på linje 352
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Kollektivtrafik på järnväg – inriktning 2021-2030 |
Diarienummer: RD20/02542 |
Ordförandens förslag:
1. Kollektivtrafiknämnden ställer sig bakom Kollektivtrafik på järnväg, inriktning 2021-2030 som ett inriktningsdokument för planering av tågtrafik i Dalarna fram till 2030. Inriktningen ligger till grund för det regionala trafikförsörjningsprogrammet för perioden 2021-2030.
2. Beslut enligt punkt 1 ovan kompletterar beslut i Regionfullmäktige 2020-03-02 angående fordonsanskaffning till Tåg i Bergslagen.
Sammanfattning:
Det regionala trafikförsörjningsprogrammet redovisar den viljeinriktning kollektivtrafiken ska ha för kommande period.
Planering för tågtrafik är en längre process än för busstrafik och behöver ske med längre framförhållning. I dokumentet Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030 beskrivs nuläget och framtida behov och möjligheter och är grunden till det kommande trafikförsörjningsprogrammet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det regionala trafikförsörjningsprogrammet redovisar den viljeinriktning kollektivtrafiken ska ha för kommande period.
Planering för tågtrafik är en längre process än för busstrafik och behöver ske med längre framförhållning. I dokumentet Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030 beskrivs nuläget och framtida behov och möjligheter och är grunden till det kommande trafikförsörjningsprogrammet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kollektivtrafik på järnväg - inriktning 2021-2030 | | |
| | |
| | | |   |
6 Nytt trafikpaket i Siljansstråket och Västerdalarna |
Diarienummer: RD20/02301 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna förslag till förändringar i enlighet med trafikbeskrivning. Förslaget verkställs från och med den 17 augusti 2020.
2. Besluta om trafikplikt för de nya linjerna 281, 282, 319, 326, 346, 357, 383, 384, 397, 721, 722, 731, 741, 742, 743, 775 och 776 i enlighet med trafikbeskrivning.
3. Besluta om indragen trafikplikt för linjerna 104, 216, 272, 312, 390 och 391 i enlighet med trafikbeskrivning.
Sammanfattning:
Kollektivtrafikförvaltningen har inventerat det totala trafikutbudet samt analyserat resandestatistik och pendlingsstatistik i det så kallade Siljans-stråket (Gagnef, Leksand, Rättvik, Mora, Orsa och Älvdalen) och Väster-dalsstråket (Gagnef, Vansbro och Malung-Sälen). I uppdraget ingick att åstadkomma ett effektivare utnyttjande av de resurser som används i den upphandlade trafiken. Det förutsattes att trafiklösningen skulle rymmas inom en minskad kostnadsram. Vidare förutsattes att den redovisade trafik-lösningen skulle locka till ett ökat resande för att även den vägen bidra till ett minskat behov av anslag från trafikens finansiärer. En annan förutsättning var att den tågtrafik som finns skulle vara stommen i systemet och att om möjligt undvika parallellgående busstrafik.
En omfattande inventering genomfördes av mönster och volymer för arbets- och studiependlingen inom de berörda kommunerna, för att identifiera orter och stråk där det finns potential till ökat resande. Samtidigt påbörjades tidigt en dialog på både tjänstemanna- och politisk nivå inom kommunerna för att utreda möjligheterna till justeringar i skoltiderna.
Samtliga kommuner har nu beslutat att justera skolornas ramtider enligt utredningens förslag, eller enligt kompromisser som har tagits fram i samverkan mellan kommuner och Kollektivtrafikförvaltningen. Därför är det nu möjligt att gå vidare med föreslagna justeringar i busstrafiken, vilket innebär en fordonsbesparing motsvarande 11 bussar. Samtidigt utökas turutbudet, räknat i tidtabellskilometer, med cirka 4 procent - i huvudsak på de linjer som har ett stort underlag för arbets- och studiependling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Trafikbeskrivning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kollektivtrafikförvaltningen har inventerat det totala trafikutbudet samt analyserat resandestatistik och pendlingsstatistik i det så kallade Siljans-stråket (Gagnef, Leksand, Rättvik, Mora, Orsa och Älvdalen) och Väster-dalsstråket (Gagnef, Vansbro och Malung-Sälen). I uppdraget ingick att åstadkomma ett effektivare utnyttjande av de resurser som används i den upphandlade trafiken. Det förutsattes att trafiklösningen skulle rymmas inom en minskad kostnadsram. Vidare förutsattes att den redovisade trafik-lösningen skulle locka till ett ökat resande för att även den vägen bidra till ett minskat behov av anslag från trafikens finansiärer. En annan förutsättning var att den tågtrafik som finns skulle vara stommen i systemet och att om möjligt undvika parallellgående busstrafik.
En omfattande inventering genomfördes av mönster och volymer för arbets- och studiependlingen inom de berörda kommunerna, för att identifiera orter och stråk där det finns potential till ökat resande. Samtidigt påbörjades tidigt en dialog på både tjänstemanna- och politisk nivå inom kommunerna för att utreda möjligheterna till justeringar i skoltiderna.
Samtliga kommuner har nu beslutat att justera skolornas ramtider enligt utredningens förslag, eller enligt kompromisser som har tagits fram i samverkan mellan kommuner och Kollektivtrafikförvaltningen. Därför är det nu möjligt att gå vidare med föreslagna justeringar i busstrafiken, vilket innebär en fordonsbesparing motsvarande 11 bussar. Samtidigt utökas turutbudet, räknat i tidtabellskilometer, med cirka 4 procent - i huvudsak på de linjer som har ett stort underlag för arbets- och studiependling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Trafikbeskrivning | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på initiativärende: Förslag till ny busslinje Vansbro-Mora |
Diarienummer: RD20/01577 |
Ordförandens förslag:
1. Besluta om trafikplikt för ny linje mellan Vansbro och Mora med motsvarande två dubbelturer per vardag (även lovdagar).
Sammanfattning:
Busstrafik mellan Vansbro och Mora är ett återkommande önskemål från medborgare och resenärer. För att resa mellan Vansbro och Mora krävs i dagsläget ett bussbyte i Malung, alternativt buss till Djurås och tåg därifrån. Detta genererar långa restider och, framförallt för de resenärer som vill ta sig till eller från Mora lasarett, ett byte som upplevs besvärande vilket antas generera fler sjukresor med taxi.
Kollektivtrafikförvaltningen har inom ramen för den genomförda trafik-utredningen i Västerdalsstråket studerat möjligheterna till busstrafik Vansbro-Mora. Genom att samordna utbudet med befintlig skoltrafik på sträckan Finngruvan-Gävunda-Kättbo går det att tillskapa trafik på morgon och eftermiddag utan ökade kostnader.
För att minska behovet av sjukresor med taxi finns också möjligheten att tillsätta trafik under förmiddagen. Förutsatt att avresa sker från Vansbro i samband med skolornas start på morgonen, och att returresan ankommer Vansbro i anslutning till skoldagens slut, kräver utökningen inga extra fordonsresurser. Resmöjligheter finns då från samtliga orter i kommunen in till Vansbro eftersom sjukresenärer kan resa med de bussar som tar eleverna till skolorna, och sedan vidare mot Mora.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Initiativärende från David Örnberg (V)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Busstrafik mellan Vansbro och Mora är ett återkommande önskemål från medborgare och resenärer. För att resa mellan Vansbro och Mora krävs i dagsläget ett bussbyte i Malung, alternativt buss till Djurås och tåg därifrån. Detta genererar långa restider och, framförallt för de resenärer som vill ta sig till eller från Mora lasarett, ett byte som upplevs besvärande vilket antas generera fler sjukresor med taxi.
Kollektivtrafikförvaltningen har inom ramen för den genomförda trafik-utredningen i Västerdalsstråket studerat möjligheterna till busstrafik Vansbro-Mora. Genom att samordna utbudet med befintlig skoltrafik på sträckan Finngruvan-Gävunda-Kättbo går det att tillskapa trafik på morgon och eftermiddag utan ökade kostnader.
För att minska behovet av sjukresor med taxi finns också möjligheten att tillsätta trafik under förmiddagen. Förutsatt att avresa sker från Vansbro i samband med skolornas start på morgonen, och att returresan ankommer Vansbro i anslutning till skoldagens slut, kräver utökningen inga extra fordonsresurser. Resmöjligheter finns då från samtliga orter i kommunen in till Vansbro eftersom sjukresenärer kan resa med de bussar som tar eleverna till skolorna, och sedan vidare mot Mora.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Initiativärende från David Örnberg (V) | | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Allmänna resevillkor för linjetrafik och flextrafik |
|
Ordförandens förslag:
Kollektivtrafiknämnden föreslår arbetsutskottet föreslå regionstyrelsen föreslå regionfullmäktige
1. ”Allmänna resevillkor för linjetrafik och flextrafik”, enligt bilaga b, fastställs.
2. Kollektivtrafiknämnden delegeras rätten att besluta om framtida revideringar av villkoren.
3. Reviderade villkor gäller från och med 2020-07-01.
Kollektivtrafiknämnden beslutar för egen del
4. Under förutsättning att regionfullmäktige delegerar beslutsrätten enligt punkt 2 ovan, delegeras förvaltningschefen rätten att besluta om mindre revideringar av löpande karaktär, såsom då prisbasbeloppet ändras, eller revideringar av redaktionell karaktär.
Sammanfattning:
”Allmänna resevillkor för linjetrafik och flextrafik” är grunden för de rättigheter och skyldigheter som en resenär som åker med Dalatrafik har.
De nuvarande resevillkoren har inte beslutats av Kollektivtrafiknämnden vilket bör ske.
Arbetsformerna för hur resevillkoren fortsatt ska hanteras behöver klarläggas. Lämpligen ges förvaltningschefen för Kollektivtrafikförvaltningen delegation att godkänna löpande justeringar.
Frågor om ersättningsfrågor ska fattas av Kollektivtrafiknämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Allmänna resevillkor för linjetrafik och flextrafik
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
”Allmänna resevillkor för linjetrafik och flextrafik” är grunden för de rättigheter och skyldigheter som en resenär som åker med Dalatrafik har.
De nuvarande resevillkoren har inte beslutats av Kollektivtrafiknämnden vilket bör ske.
Arbetsformerna för hur resevillkoren fortsatt ska hanteras behöver klarläggas. Lämpligen ges förvaltningschefen för Kollektivtrafikförvaltningen delegation att godkänna löpande justeringar.
Frågor om ersättningsfrågor ska fattas av Kollektivtrafiknämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Allmänna resevillkor för linjetrafik och flextrafik | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|