Dagordning | |
  Kollektivtrafiknämnd_2020-03-13_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Ledningen informerar
Tillförordnad förvaltningschef Karin Stikå-Mjöberg
B. Ekonomisk information
Förvaltningscontroller Åsa Wäppling
C. Information resande Mora-Falun
Tillförordnad trafikchef Mattias Ahlström
Initiativärende A
Från David Örnberg Inför en kollektivtrafiklinje mellan Vansbro och Mora
Bilaga
Initiativärende B
Från David Örnberg Lös hur elever som behöver extrahjälp i studierna kan ta sig till skolan under skollov
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Kollektivtrafiknämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på revisionsrapport Granskning av avtalskontroll i Kollektivtrafiken |
Diarienummer: RD20/00167 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
KPMG har av Region Dalarnas Revisorer fått uppdraget att granska rutiner kring avtalskontroll i kollektivtrafiken i Dalarnas län. Syftet med granskningen har varit att bedöma om kollektivtrafiknämnden har en ändamålsenlig uppföljning och kontroll av ställda krav i upphandlingen av leverantörer för kollektivtrafiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskning av avtalskontroll i kollektivtrafiken
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
KPMG har av Region Dalarnas Revisorer fått uppdraget att granska rutiner kring avtalskontroll i kollektivtrafiken i Dalarnas län. Syftet med granskningen har varit att bedöma om kollektivtrafiknämnden har en ändamålsenlig uppföljning och kontroll av ställda krav i upphandlingen av leverantörer för kollektivtrafiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) Granskning av avtalskontroll i kollektivtrafiken | | |
| | |
| | | |   |
4 Verksamhetsberättelse 2019 |
Diarienummer: RD20/00686 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse för 2019 enligt bilaga b, godkänns.
2. Verksamhetsberättelsen överlämnas till regionstyrelsen för fortsatt hantering.
Sammanfattning:
Nämndens verksamhetsberättelse är den redovisning som nämnden ska ge till regionstyrelsen, vilken är ansvarig för upprättandet av en årsredovisning.
Kollektivtrafiknämndens verksamhetsberättelse för 2019 innehåller ett antal delar som behöver arbetas med under 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2019 Kollektivtrafiknämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nämndens verksamhetsberättelse är den redovisning som nämnden ska ge till regionstyrelsen, vilken är ansvarig för upprättandet av en årsredovisning.
Kollektivtrafiknämndens verksamhetsberättelse för 2019 innehåller ett antal delar som behöver arbetas med under 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2019 Kollektivtrafiknämnden | | |
| | |
| | | |   |
5 Rapport om Intern styrning och kontroll 2019, Kollektivtrafikförvaltningen |
Diarienummer: RD20/01389 |
Ordförandens förslag:
1. Rapport om intern styrning och kontroll 2019 enligt bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Rapport om intern styrning och kontroll 2019 Kollektivtrafikförvaltningen.
Internkontroll är grunden för en stabil och tillförlitlig verksamhet. Den interna kontrollen inom nämnder och styrelse ska bygga på en helhetssyn avseende landstingets verksamhet och mål. I praktiken innebär det att den interna kontrollen ska omfatta mål, strategier, styrning och uppföljning. Inom ovannämnda områden ska det finnas inbyggda kontroll- och uppföljningssystem som säkrar en effektiv förvaltning och förhindrar att allvarliga fel och skador uppstår. Detta presenteras i rapport intern styrning och kontroll 2019, Kollektivtrafikförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport intern styrning och kontroll 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Rapport om intern styrning och kontroll 2019 Kollektivtrafikförvaltningen.
Internkontroll är grunden för en stabil och tillförlitlig verksamhet. Den interna kontrollen inom nämnder och styrelse ska bygga på en helhetssyn avseende landstingets verksamhet och mål. I praktiken innebär det att den interna kontrollen ska omfatta mål, strategier, styrning och uppföljning. Inom ovannämnda områden ska det finnas inbyggda kontroll- och uppföljningssystem som säkrar en effektiv förvaltning och förhindrar att allvarliga fel och skador uppstår. Detta presenteras i rapport intern styrning och kontroll 2019, Kollektivtrafikförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport intern styrning och kontroll 2019 | | |
| | |
| | | |   |
6 Utökning av tågtrafik mellan Morastrand och Borlänge till T21 |
Diarienummer: RD20/01221 |
Ordförandens förslag:
1. Ansökan lämnas till Trafikverket gällande tåglägen för fem nya dubbelturer mellan Morastrand och Borlänge till T21.
Sammanfattning:
Planering av tågtrafik är en lång process och ansökan om tåglägen inför kommande tågplan ska vara Trafikverket tillhanda i början av april. Ärendet gäller tillägg av fem dubbelturer mellan Morastrand och Borlänge till tågplan T21. En utökad tågtrafik på Siljansbanan har tidigare utretts inom ramen för det effektiviseringspaket som togs fram under 2017. En utökad regional-tågtrafik med en avgång varje timme under morgon och eftermiddag skulle också kunna ersätta viss busstrafik som idag går parallellt med järnvägen.
För att den önskade utökningen ska kunna genomföras krävs en fordons-lösning med inhyrning av två nya fordon. I skrivande stund är det oklart om en sådan lösning finns på plats innan ansökan om tåglägen ska vara inlämnad. Den fordonslösning som planerades inför T20 och sedan återtogs innan trafikstart är inte längre aktuell. Beslut om ansökan av tåglägen gäller under förutsättning att en ny fordonslösning finns, dels på kort sikt inför T21 men även på längre sikt för att säkerställa en permanent trafikering. En ansökan i april kan återtas utan erinringar fram till i slutet av augusti.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Planering av tågtrafik är en lång process och ansökan om tåglägen inför kommande tågplan ska vara Trafikverket tillhanda i början av april. Ärendet gäller tillägg av fem dubbelturer mellan Morastrand och Borlänge till tågplan T21. En utökad tågtrafik på Siljansbanan har tidigare utretts inom ramen för det effektiviseringspaket som togs fram under 2017. En utökad regional-tågtrafik med en avgång varje timme under morgon och eftermiddag skulle också kunna ersätta viss busstrafik som idag går parallellt med järnvägen.
För att den önskade utökningen ska kunna genomföras krävs en fordons-lösning med inhyrning av två nya fordon. I skrivande stund är det oklart om en sådan lösning finns på plats innan ansökan om tåglägen ska vara inlämnad. Den fordonslösning som planerades inför T20 och sedan återtogs innan trafikstart är inte längre aktuell. Beslut om ansökan av tåglägen gäller under förutsättning att en ny fordonslösning finns, dels på kort sikt inför T21 men även på längre sikt för att säkerställa en permanent trafikering. En ansökan i april kan återtas utan erinringar fram till i slutet av augusti.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 PM Förslag till utbudsförändring Vad och Söderbärke T21 |
Diarienummer: RD20/00840 |
Ordförandens förslag:
1. Tåg i Bergslagens förslag till utbudsförändring till T21 bifalles.
2. Kollektivtrafikförvaltningen uppdras att hitta en långsiktig trafiklösning för Vad och Söderbärke i samverkan med Tåg i Bergslagen och Trafikverket.
Sammanfattning:
Tågtrafiken på Bergslagspendeln (Västerås-Ludvika) är störningskänslig i och med att tågvändning sker på kort tid i Ludvika. Inför T21 planeras för ändrade gångtider på delar av sträckan, vilket kortar ned vändtiden i Ludvika ytterligare. Tåg i Bergslagen föreslår därför att sex tågpar inte stannar i Vad och Söderbärke för att utöka vändtiden med cirka tre minuter, vilket skapar en mer robust tidtabell för att säkerställa anslutningar till tåg på Bergslagsbanan.
Den långsiktiga trafikförsörjningen av Vad och Söderbärke bör även fortsättningsvis ske i form av tågtrafik. Det är därför viktigt att Region Dalarna verkar för att Trafikverket ska häva de tillfälliga hastighetsbegränsningar som tillämpas på delar av linjen, för att möjliggöra stopp i Vad och Söderbärke för samtliga tåg i kommande tågplaner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) PM Förslag till utbudsförändring Vad och Söderbärke T21
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Tågtrafiken på Bergslagspendeln (Västerås-Ludvika) är störningskänslig i och med att tågvändning sker på kort tid i Ludvika. Inför T21 planeras för ändrade gångtider på delar av sträckan, vilket kortar ned vändtiden i Ludvika ytterligare. Tåg i Bergslagen föreslår därför att sex tågpar inte stannar i Vad och Söderbärke för att utöka vändtiden med cirka tre minuter, vilket skapar en mer robust tidtabell för att säkerställa anslutningar till tåg på Bergslagsbanan.
Den långsiktiga trafikförsörjningen av Vad och Söderbärke bör även fortsättningsvis ske i form av tågtrafik. Det är därför viktigt att Region Dalarna verkar för att Trafikverket ska häva de tillfälliga hastighetsbegränsningar som tillämpas på delar av linjen, för att möjliggöra stopp i Vad och Söderbärke för samtliga tåg i kommande tågplaner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande
c) PM Förslag till utbudsförändring Vad och Söderbärke T21 | | |
| | |
| | | |   |
8 Sommarlovskort för skolungdomar 7-19 år |
Diarienummer: RD20/01589 |
Ordförandens förslag:
1. Ett sommarlovskort för ungdomar i ålder 7-19 år införs sommaren 2020 med giltighetstid 2020-06-01 - 2020-08-31.
2. Kortet kostar 500 kronor (exkl. kortavgift).
3. Kortet gäller på Dalatrafiks bussar och Tåg i Bergslagen i hela Dalarna.
Sammanfattning:
Region Dalarna vill skapa förutsättningar för ungdomar att kunna resa under sommarlovet till ett fördelaktigt pris. Under sommaren 2020 används en kortbaseradlösning. Om satsningen även sker under sommaren 2021 vill dock förvaltningen att produkten ska finnas i applikationen Dalatrafik. Skälet till att den inte sker detta år är att det krävs en ny upphandling av applikationen. Detta har påbörjats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna vill skapa förutsättningar för ungdomar att kunna resa under sommarlovet till ett fördelaktigt pris. Under sommaren 2020 används en kortbaseradlösning. Om satsningen även sker under sommaren 2021 vill dock förvaltningen att produkten ska finnas i applikationen Dalatrafik. Skälet till att den inte sker detta år är att det krävs en ny upphandling av applikationen. Detta har påbörjats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|