Dagordning | |
  Kultur- och bildningsnämnden_2020-03-09_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: A. Ordförande informerar
a) Inbjudan till årlig nationell dialog med Kulturdepartementet den 25 mars, förmöte den 24 mars
b) Politiska möten om interregional samverkan
c) Bokslutskonferens
d) Folk och Kultur 2020 - rapport
e) Filmpolitiska toppmötet den 24 januari - rapport
B. Förvaltningschefen informerar
a) Dalarnas regionala Kultur-och bildningsplan 2019-2022 (LD17/03997)-status
b) Förslag om förändring av folkhögskolornas mobilitetsstöd
c) Ekonomi - månadsrapport
d) Bidrag till utvidgning av projektet Öppna arkiven på Folkmusikens Hus (RD20/00429) - bilaga
e) Ansökningar till KUR
f) Kort skriftlig information om dansprojektet - bilaga
g) Internkontroll
h) Nomineringsr FHF (Folkhögskoleföreningen inom Sveriges Kommuner och Regioner) styrelse, ombud samt valberedning
i) Anpassad IT (RD20/00639)-bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäles följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen § 28/2015 fattade beslut.
a) Fördelning till rörelsedrivna folkhögskolor 2020 - bilaga
b) Fördelning till politiska ungdomsorganisationer 2020 - bilaga
c) Avskiljande av studerande på Malungs folkhögskola - bilaga
d) Samproduktion Film i Dalarna - Omgång 1 - bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
a) Kulturnämnden Säters kommun - Kn § 88 Folkmusikens Hus (RD20/00419:1), utredning av Folkmusikens Hus finansiering - bilaga
b) RD19/04893 Kontrollrapport om livsmedelskontroll på Fornby folkhögskola - bilaga
c) Dalapop, beslut från regional utvecklingsförvaltning (RD20/00292)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Övriga beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Slutlig budgetram 2020 |
Diarienummer: RD19/05452 |
Ordförandens förslag:
1. Driftbudgetramar för Kultur- och bildningsförvaltningen 2020, enligt bilaga b), fastställes
Sammanfattning:
Regionfullmäktige beslutade i november 2019 om driftbudget 2020 till Kultur- och bildningsnämnden på 163 195 tkr.
Statens Kulturråd har beslutat att Region Dalarna erhåller 37 986 tkr i statligt stöd att fördela till verksamheter inom kultursamverkansmodellen. Av dessa är 1 200 tkr en tillfällig förstärkning i syfte att öka utbudet och tillgängligheten till folkbiblioteksverksamheten i regionen.
Region Dalarna erhåller under 2019-2020 ett bidrag på 1 076 tkr till regional kulturverksamhet att användas för en förstärkning av scenkonsten, som syftar till ett fortsatt brett utbud av musik av hög kvalitet och god tillgänglighet till musikverksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Driftbudget per verksamhet
c) Beslut från Kulturrådet angående statsbidrag till regional kulturverksamhet inom ramen för kultursamverkansmodellen år 2020
d) Beslut från Kulturrådet angående statsbidrag till regional kulturverksamhet för förstärkning av den musikaliska scenkonsten år 2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionfullmäktige beslutade i november 2019 om driftbudget 2020 till Kultur- och bildningsnämnden på 163 195 tkr.
Statens Kulturråd har beslutat att Region Dalarna erhåller 37 986 tkr i statligt stöd att fördela till verksamheter inom kultursamverkansmodellen. Av dessa är 1 200 tkr en tillfällig förstärkning i syfte att öka utbudet och tillgängligheten till folkbiblioteksverksamheten i regionen.
Region Dalarna erhåller under 2019-2020 ett bidrag på 1 076 tkr till regional kulturverksamhet att användas för en förstärkning av scenkonsten, som syftar till ett fortsatt brett utbud av musik av hög kvalitet och god tillgänglighet till musikverksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Driftbudget per verksamhet
c) Beslut från Kulturrådet angående statsbidrag till regional kulturverksamhet inom ramen för kultursamverkansmodellen år 2020
d) Beslut från Kulturrådet angående statsbidrag till regional kulturverksamhet för förstärkning av den musikaliska scenkonsten år 2020 | | |
| | |
| | | |   |
5 Verksamhetsberättelse 2019 |
Diarienummer: RD20/00942 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2019 för Kultur- och bildningsförvaltningen, enligt bilaga b), fastställs
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av viktiga mål och händelser samt arbetet med uppdragen enligt Kultur- och bildningsplan 2019-2022. Vidare finns en utblick mot 2020, ett ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut samt en sammanfattning av förvaltningens interna styrning och kontroll 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2019 Kultur- och bildningsförvaltningen
c) Verksamhetsberättelser 2019 samtliga basenheter
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av viktiga mål och händelser samt arbetet med uppdragen enligt Kultur- och bildningsplan 2019-2022. Vidare finns en utblick mot 2020, ett ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut samt en sammanfattning av förvaltningens interna styrning och kontroll 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2019 Kultur- och bildningsförvaltningen
c) Verksamhetsberättelser 2019 samtliga basenheter | | |
| | |
| | | |   |
6 Internkontroll rapport 2019 |
Diarienummer: RD20/00640 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna internkontroll rapporten för 2019.
Sammanfattning:
Intern styrning och kontroll, ISK, är grunden för en stabil och tillförlitlig verksamhet. ISK inom nämnder och styrelse ska bygga på en helhetssyn avseende landstingets verksamhet och mål. I praktiken innebär det att den interna kontrollen ska omfatta mål, strategier, styrning och uppföljning. Inom ovannämnda områden ska det finnas inbyggda kontroll- och uppföljningssystem som säkrar en effektiv förvaltning och förhindrar att allvarliga fel och skador uppstår. Föreliggande internkontrollrapport är en uppföljning av aktiviteter som genomfördes under 2019 enligt de särskilda kontrollområden i internkontrollplanen för 2019 som fastställdes av kultur- och bildningsnämnden 2018-12-04.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Intern styrning och kontroll, ISK, är grunden för en stabil och tillförlitlig verksamhet. ISK inom nämnder och styrelse ska bygga på en helhetssyn avseende landstingets verksamhet och mål. I praktiken innebär det att den interna kontrollen ska omfatta mål, strategier, styrning och uppföljning. Inom ovannämnda områden ska det finnas inbyggda kontroll- och uppföljningssystem som säkrar en effektiv förvaltning och förhindrar att allvarliga fel och skador uppstår. Föreliggande internkontrollrapport är en uppföljning av aktiviteter som genomfördes under 2019 enligt de särskilda kontrollområden i internkontrollplanen för 2019 som fastställdes av kultur- och bildningsnämnden 2018-12-04.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2019 | | |
| | |
| | | |   |
7 Fördelning av projektstöd 2020 |
Diarienummer: RD20/00944 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna förvaltningschefens förslag till fördelning av projektstöd till utvecklingsprojekt.
Sammanfattning:
Medel till utvecklingsprojekt utlyses från och med 2020 en gång/år. Ansökningsperioden 2020 var öppen den 7 jan - 3 feb. 50 projekt har sökt en sammanlagd summa av 3 882 755 kr. Totalbeloppet att fördela är 1 601 000 kr. Medlen kan sökas av ideella föreningar, studieförbund och folkrörelseägda folkhögskolor hemmahörande i Dalarna. Projekten är av karaktären utvecklingsprojekt, vilket innebär att man provar något nytt och medlen går inte till drift eller ordinarie verksamhet. Projekten ska bidra till att målen i Kultur- och bildningsplanen 2019-2022 uppfylls.
Många ansökningar handlar om demokrati, hälsa och hållbarhet. Förstudier och långsiktig uppbyggnad av verksamhet är innehållet i andra projekt, vilket är mer påtagligt denna gång och en positiv förändring, då ambitionen är mer bestående projektresultat än tidigare. Integrationsprojekt, liksom idrottsprojekt är färre än tidigare år. Projekt inom Bild och Form är färre medan scenkonstprojekt är fler.
En referensgrupp bestående av 13 personer har bedömt projekten utifrån den poängmatris som tillämpats under många år. Referensgruppen är rådgivande. Förslaget som Kultur- och bildningsnämnden tar ställning till är förvaltningschefens förslag till fördelning av projektstöd. xx antal projekt föreslås dela på xxxx kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Lista över inkomna ansökningar
c) Förvaltningschefens förslag till beslut av tilldelning av stöd till utvecklingsprojekt (delas ut på mötet)
d) Sammanställning av projektens geografiska och tematiska fördelning ( senare utskick)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Medel till utvecklingsprojekt utlyses från och med 2020 en gång/år. Ansökningsperioden 2020 var öppen den 7 jan - 3 feb. 50 projekt har sökt en sammanlagd summa av 3 882 755 kr. Totalbeloppet att fördela är 1 601 000 kr. Medlen kan sökas av ideella föreningar, studieförbund och folkrörelseägda folkhögskolor hemmahörande i Dalarna. Projekten är av karaktären utvecklingsprojekt, vilket innebär att man provar något nytt och medlen går inte till drift eller ordinarie verksamhet. Projekten ska bidra till att målen i Kultur- och bildningsplanen 2019-2022 uppfylls.
Många ansökningar handlar om demokrati, hälsa och hållbarhet. Förstudier och långsiktig uppbyggnad av verksamhet är innehållet i andra projekt, vilket är mer påtagligt denna gång och en positiv förändring, då ambitionen är mer bestående projektresultat än tidigare. Integrationsprojekt, liksom idrottsprojekt är färre än tidigare år. Projekt inom Bild och Form är färre medan scenkonstprojekt är fler.
En referensgrupp bestående av 13 personer har bedömt projekten utifrån den poängmatris som tillämpats under många år. Referensgruppen är rådgivande. Förslaget som Kultur- och bildningsnämnden tar ställning till är förvaltningschefens förslag till fördelning av projektstöd. xx antal projekt föreslås dela på xxxx kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Lista över inkomna ansökningar
c) Förvaltningschefens förslag till beslut av tilldelning av stöd till utvecklingsprojekt (delas ut på mötet)
d) Sammanställning av projektens geografiska och tematiska fördelning ( senare utskick) | | |
| | |
| | | |   |
8 Beslut om avveckling av Fornby folkhögskolas filialverksamhet i Ludvika |
Diarienummer: RD20/01176 |
Ordförandens förslag:
1. Fornby folkhögskola avvecklar filialen i Ludvika under vårterminen 2020.
Sammanfattning:
Fornby folkhögskola har gått med ett kraftigt underskott 2019 och de statliga bidragen minskar ytterligare under 2020. Skolan behöver nu ställa om för en budget i balans och önskar därför avveckla filialen i Ludvika under våren 2020. Det är den åtgärd som ger bäst ekonomisk effekt och som inte heller innebär att personal behöver sägas upp. All tillsvidareanställd personal i Ludvika erbjuds arbete på skolan i Borlänge eller Falun from höstterminen 2020. Ytterligare ett motiv är att Brunnsviks folkhögskola har återetablerat sig i Ludvika, varför det inte längre är lika angeläget att behålla filialen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM från Fornby folkhögskola
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fornby folkhögskola har gått med ett kraftigt underskott 2019 och de statliga bidragen minskar ytterligare under 2020. Skolan behöver nu ställa om för en budget i balans och önskar därför avveckla filialen i Ludvika under våren 2020. Det är den åtgärd som ger bäst ekonomisk effekt och som inte heller innebär att personal behöver sägas upp. All tillsvidareanställd personal i Ludvika erbjuds arbete på skolan i Borlänge eller Falun from höstterminen 2020. Ytterligare ett motiv är att Brunnsviks folkhögskola har återetablerat sig i Ludvika, varför det inte längre är lika angeläget att behålla filialen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM från Fornby folkhögskola | | |
| | |
| | | |   |
9 Verksamheternas uppdragsöverenskommelser 2020 |
Diarienummer: LD17/03997 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna uppdragsöverenskommelserna för 2020.
Sammanfattning:
Kultursamverkansmodellen är beslutad av regeringen enligt förordning (2010:2012). Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022 är ett instrument för regional planering och ska tjäna som underlag i dialogen mellan Region Dalarna och staten om tilldelning av de nationella regionala kulturmedlen. Regionfullmäktige har uppdragit åt Kultur- och bildningsnämnden att fördela uppdrag samt statliga och regionala medel till respektive kultur- och bildningsverksamhet med utgångspunkt i Kultur- och bildningsplanen 2019-2022. Med de externa länskulturverksamheterna sker det genom att i dialog formulera uppdragsöverenskommelser. Kultur- och bildningsnämnden följer upp uppdragsöverenskommelserna i samband med nämndens dialoger. Kultur- och bildningsnämnden beslutar att utifrån kultur- och bildningsplanen 2019-2022 fördela uppdrag och medel för år 2020 till Dalateatern, Musik i Dalarna, Dalarnas museum, Dalarnas folkrörelsearkiv, Arkivcentrum Dalarna, Folkmusikens Hus, Dalarnas Hemslöjdsförbund, Avesta Art, Operafesten i Dala-Floda och Stiftelsen Vattnäs konsertlada. De två sistnämnda är nya verksamheter inom samverkansmodellen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdragsöverenskommelse Dalateatern
c) Uppdragsöverenskommelse Musik i Dalarna
d) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas museum
e) Uppdragsöverenskommelse Arkivcentrum Dalarna
f) Uppdragsöverenskommelse Folkrörelsearkivet
g) Uppdragsöverenskommelse Folkmusikens Hus
h) Uppdragsöverenskommelse Avesta Art
i) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas hemslöjdsförbund
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kultursamverkansmodellen är beslutad av regeringen enligt förordning (2010:2012). Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2019-2022 är ett instrument för regional planering och ska tjäna som underlag i dialogen mellan Region Dalarna och staten om tilldelning av de nationella regionala kulturmedlen. Regionfullmäktige har uppdragit åt Kultur- och bildningsnämnden att fördela uppdrag samt statliga och regionala medel till respektive kultur- och bildningsverksamhet med utgångspunkt i Kultur- och bildningsplanen 2019-2022. Med de externa länskulturverksamheterna sker det genom att i dialog formulera uppdragsöverenskommelser. Kultur- och bildningsnämnden följer upp uppdragsöverenskommelserna i samband med nämndens dialoger. Kultur- och bildningsnämnden beslutar att utifrån kultur- och bildningsplanen 2019-2022 fördela uppdrag och medel för år 2020 till Dalateatern, Musik i Dalarna, Dalarnas museum, Dalarnas folkrörelsearkiv, Arkivcentrum Dalarna, Folkmusikens Hus, Dalarnas Hemslöjdsförbund, Avesta Art, Operafesten i Dala-Floda och Stiftelsen Vattnäs konsertlada. De två sistnämnda är nya verksamheter inom samverkansmodellen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdragsöverenskommelse Dalateatern
c) Uppdragsöverenskommelse Musik i Dalarna
d) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas museum
e) Uppdragsöverenskommelse Arkivcentrum Dalarna
f) Uppdragsöverenskommelse Folkrörelsearkivet
g) Uppdragsöverenskommelse Folkmusikens Hus
h) Uppdragsöverenskommelse Avesta Art
i) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas hemslöjdsförbund | | |
| | |
| | | |   |
10 Kommunala överenskommelser (Mora kommun och Falu kommun) |
Diarienummer: LD17/03997 |
Ordförandens förslag:
1. Anta överenskommelserna med Mora kommun i sin helhet och med Falu kommun med justering.
Sammanfattning:
Enligt förordningen för samverkansmodellen ska Region Dalarna samverka med länets kommuner under framtagandet och i genomförandet av regionala kulturplaner.
Efter antagande av Kultur- och bildningsplanen 2019-2022 erbjuder Region Dalarna varje kommun möjlighet att teckna en överenskommelse för planperioden med utgångspunkt i planens prioriteringar.
Överenskommelserna med Mora och Falu kommun har nu godtagits i respektive kommun och är därmed klara för beslut i kultur- och bildningsnämnden. I Falun valde kultur- och fritidsnämnden att stryka samverkan kring Kulturföreningen Magasinet och ersätta skrivningen med ett generellt samarbete kring arenor för kultur och bildning. Föreslås att skrivningen helt stryks ur överenskommelsen.
Följande kommuner har Region Dalarna redan ingått överenskommelser med: Avesta, Borlänge, Gagnef, Hedemora, Leksand, Malung-Sälens, Rättviks, Smedjebacken, Säter, Älvdalens och Vansbro.
Dialog pågår med återstående Orsa och Ludvika kommun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse med Mora kommun
c) Överenskommelse med Falu kommun
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt förordningen för samverkansmodellen ska Region Dalarna samverka med länets kommuner under framtagandet och i genomförandet av regionala kulturplaner.
Efter antagande av Kultur- och bildningsplanen 2019-2022 erbjuder Region Dalarna varje kommun möjlighet att teckna en överenskommelse för planperioden med utgångspunkt i planens prioriteringar.
Överenskommelserna med Mora och Falu kommun har nu godtagits i respektive kommun och är därmed klara för beslut i kultur- och bildningsnämnden. I Falun valde kultur- och fritidsnämnden att stryka samverkan kring Kulturföreningen Magasinet och ersätta skrivningen med ett generellt samarbete kring arenor för kultur och bildning. Föreslås att skrivningen helt stryks ur överenskommelsen.
Följande kommuner har Region Dalarna redan ingått överenskommelser med: Avesta, Borlänge, Gagnef, Hedemora, Leksand, Malung-Sälens, Rättviks, Smedjebacken, Säter, Älvdalens och Vansbro.
Dialog pågår med återstående Orsa och Ludvika kommun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överenskommelse med Mora kommun
c) Överenskommelse med Falu kommun | | |
| | |
| | | |   |
11 Bröderna Molanders stipendium - utdelning 2019 |
Diarienummer: RD20/00945 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden antecknar till protokollet att annonsering skett.
2. Kultur- och bildningsnämnden fastslår utdelning 2019 till 3 200 kronor per termin, till xxxxx sökanden, sammanlagt xxxxxx kronor.
3. Kultur- och bildningsnämnden godkänner förteckning över stipendiater, enligt bilaga.
4. Kultur- och bildningsnämnden godkänner förteckning över sökande som ej beviljats stipendium, enligt bilaga.
5. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Innevarande år har 385 ansökningar inkommit till Bröderna Molanders stipendiefond. Av sessa är 24 för tidigt inskickade ansökningar och 19 ansökningar föreslås att ej beviljas. Sammanlagt finns xxxxx kronor att fördela. Det totala antalet terminer som föreslås godkända för utdelning är xxxx terminer.
Beloppet per termin blir 3 200 kronor. Kultur- och bildningsnämndens ordförande ar delegation att ompröva beslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förteckning över stipendiater (delas ut vid sammanträdet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Innevarande år har 385 ansökningar inkommit till Bröderna Molanders stipendiefond. Av sessa är 24 för tidigt inskickade ansökningar och 19 ansökningar föreslås att ej beviljas. Sammanlagt finns xxxxx kronor att fördela. Det totala antalet terminer som föreslås godkända för utdelning är xxxx terminer.
Beloppet per termin blir 3 200 kronor. Kultur- och bildningsnämndens ordförande ar delegation att ompröva beslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förteckning över stipendiater (delas ut vid sammanträdet) | | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden till Regionstyrelsen |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Avsiktsförklaring mellan Region Dalarna, Stiftelsen Musik i Dalarna och Falu kommun avseende Kristinehallen |
Diarienummer: RD19/06095 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur och bildningsnämnden ställer sig bakom den undertecknade avsiktsförklaringen mellan Region Dalarna, Stiftelsen Musik i Dalarna och Falu kommun avseende utbyggnad av Kristinehallen.
2. Kultur och bildningsnämnden föreslår Regionstyrelsen att godkänna avsiktsförklaringen mellan Region Dalarna, Stiftelsen Musik i Dalarna och Falu Kommun avseende utbyggnad av Kristinehallen.
3. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Frågan om ett konserthus i Falun har varit ett mångårigt och svårlöst ärende. Flera goda förslag har presenterats men inget har fullföljts. Den 2 december 2019 undertecknades en avsiktsförklaring avseende utbyggnad av Kristinehallen för att tillgodose Musik i Dalarnas lokalbehov. Undertecknande parter är Region Dalarna, Falu Kommun och Musik i Dalarna. Syftet med avsiktsförklaringen är att tillgodose Musik i Dalarnas lokalbehov och att tydliggöra Falu Kommuns initiativ till en om- och tillbyggnad av Kristinehallen som ska utgöra Musik i Dalarnas hemvist. Vidare vill man säkerställa finansieringen och att det kommer vara Falu Kommun som är fastighetsägare och Region Dalarna/Musik i Dalarna som är hyresgäst av Kristinehallen. Syftet är också att tydliggöra den fortsatta processen, samarbetsformer och innehåll i ett kommande hyresavtal avseende Kristinehallen samt ansvarsfördelningen mellan Parterna för nedlagd projekteringskostnad i det fall samarbetet med Kristinehallen inte skulle fortskrida.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avsiktsförklaring Kristinehallen (RD19/06095)
c) Protokollsutdrag Musik i Dalarna
d) Protokollsutdrag Kommunfullmäktige Falu Kommun (senare utskick)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Frågan om ett konserthus i Falun har varit ett mångårigt och svårlöst ärende. Flera goda förslag har presenterats men inget har fullföljts. Den 2 december 2019 undertecknades en avsiktsförklaring avseende utbyggnad av Kristinehallen för att tillgodose Musik i Dalarnas lokalbehov. Undertecknande parter är Region Dalarna, Falu Kommun och Musik i Dalarna. Syftet med avsiktsförklaringen är att tillgodose Musik i Dalarnas lokalbehov och att tydliggöra Falu Kommuns initiativ till en om- och tillbyggnad av Kristinehallen som ska utgöra Musik i Dalarnas hemvist. Vidare vill man säkerställa finansieringen och att det kommer vara Falu Kommun som är fastighetsägare och Region Dalarna/Musik i Dalarna som är hyresgäst av Kristinehallen. Syftet är också att tydliggöra den fortsatta processen, samarbetsformer och innehåll i ett kommande hyresavtal avseende Kristinehallen samt ansvarsfördelningen mellan Parterna för nedlagd projekteringskostnad i det fall samarbetet med Kristinehallen inte skulle fortskrida.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avsiktsförklaring Kristinehallen (RD19/06095)
c) Protokollsutdrag Musik i Dalarna
d) Protokollsutdrag Kommunfullmäktige Falu Kommun (senare utskick) | | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden till Regionfullmäktige |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Johan Persson (SD) om att införa ett kulturarvsstipendium i Region Dalarna |
Diarienummer: RD19/04999 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden föreslår Regionstyrelsen föreslår Regionfullmäktige: motionen anses med vad som angivits besvarad.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Johan Persson (SD) har i en motion föreslagit att Region Dalarna ska inrätta en kulturarvsfond om 150 000 kr ur vilken stipendium delas ut samt att Region Dalarna informerar om stipendiet i pappersform och på hemsidan. Stipendiet ska enligt motionären ge ekonomiskt stöd till kulturarvsbevarande verksamhet.
Region Dalarnas Kultur- och bildningsnämnden har redan ett omfattande arbete för att bevara och utveckla kulturarv, det materiella och det immateriella. Det finns medel för föreningar att söka dels för verksamhet om man verkar på länsnivå, samt utvecklingsprojekt.
Kulturarv är ett av åtta områdena man kan söka för.
Vidare finns det kulturstipendium att söka.
Några verksamheter inom Region Dalarna har ett direkt ansvar för kulturarvet, Arkivcentrum Dalarna, Dalarnas folkrörelsearkiv, hemslöjdskonsulenterna samt Dalarnas museum.
Det stöd som stipendiemedlen skulle ge för kulturarvsbevarande verksamhet finns således redan och att instifta en ny stipendiefond uppfyller inte syftet. Med detta anses motionen besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion från Johan Persson (SD) om att införa ett kulturarvsstipendium i region Dalarna.
om att införa ett kulturarvsstipendium i Region Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Johan Persson (SD) har i en motion föreslagit att Region Dalarna ska inrätta en kulturarvsfond om 150 000 kr ur vilken stipendium delas ut samt att Region Dalarna informerar om stipendiet i pappersform och på hemsidan. Stipendiet ska enligt motionären ge ekonomiskt stöd till kulturarvsbevarande verksamhet.
Region Dalarnas Kultur- och bildningsnämnden har redan ett omfattande arbete för att bevara och utveckla kulturarv, det materiella och det immateriella. Det finns medel för föreningar att söka dels för verksamhet om man verkar på länsnivå, samt utvecklingsprojekt.
Kulturarv är ett av åtta områdena man kan söka för.
Vidare finns det kulturstipendium att söka.
Några verksamheter inom Region Dalarna har ett direkt ansvar för kulturarvet, Arkivcentrum Dalarna, Dalarnas folkrörelsearkiv, hemslöjdskonsulenterna samt Dalarnas museum.
Det stöd som stipendiemedlen skulle ge för kulturarvsbevarande verksamhet finns således redan och att instifta en ny stipendiefond uppfyller inte syftet. Med detta anses motionen besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion från Johan Persson (SD) om att införa ett kulturarvsstipendium i region Dalarna.
om att införa ett kulturarvsstipendium i Region Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
|