Dagordning | |
  Dagordning_Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2020-02-06.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Inomhusklimat och evakuering
B) Lokaler och arbetsmiljö
C) Uppföljning av arbetet med digitala trygghetslösningar
D) Dialog kring verksamhetsuppföljning utifrån ledningsportal
E) Resultat av NKI
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
- Av förvaltningschefen fattade beslut
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Uppföljning av internkontrollplan 2019 |
Diarienummer: RD20/00211 |
Ordförandens förslag:
1. Ordförande föreslår att uppföljningen av Internkontrollplan Hjälpmedel Dalarna (bilaga b och c) för 2019 fastställs.
Sammanfattning:
En riskanalys har inför 2019 arbetats fram av avdelningschefer inom Hjälpmedel Dalarna vilket resulterat i nio st internkontrollpunkter. Fokus för riskanalysen hamnade kring den påbörjade lokalförändringsprocessen för Hjälpmedelscentralen. Arbetet kring lokalerna fick intensifieras pga. mikrobiell tillväxt med försämrat inomhusklimat och delevakuering av personal och verksamhet som följd. Hjälpmedel Dalarna har pga. av bl.a. detta blivit tvungna att prioritera hårdare i sina göromål vilket till viss del speglas i uppföljningen av internkontrollpunkterna där vi inte nått ända fram i alla avseenden. Under positioner 1, 1a, 9, 8, 10 (b) redovisas åtgärder som beskrivs i sin helhet i bilaga b och c.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Internkontrollplan Hjälpmedel Dalarna 2019
86 Intern styrning och kontroll
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En riskanalys har inför 2019 arbetats fram av avdelningschefer inom Hjälpmedel Dalarna vilket resulterat i nio st internkontrollpunkter. Fokus för riskanalysen hamnade kring den påbörjade lokalförändringsprocessen för Hjälpmedelscentralen. Arbetet kring lokalerna fick intensifieras pga. mikrobiell tillväxt med försämrat inomhusklimat och delevakuering av personal och verksamhet som följd. Hjälpmedel Dalarna har pga. av bl.a. detta blivit tvungna att prioritera hårdare i sina göromål vilket till viss del speglas i uppföljningen av internkontrollpunkterna där vi inte nått ända fram i alla avseenden. Under positioner 1, 1a, 9, 8, 10 (b) redovisas åtgärder som beskrivs i sin helhet i bilaga b och c.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Internkontrollplan Hjälpmedel Dalarna 2019
86 Intern styrning och kontroll | | |
| | |
| | | |   |
5 Bokslut och verksamhetsberättelse |
Diarienummer: RD20/00213 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse och bokslut 2019 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna, enligt bilagor, fastställs.
Sammanfattning:
Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet, självständighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Tillsammans med länets kommuner tar Regionen ett gemensamt ansvar för att enkelt tillhandahålla hjälpmedel till ett rimligt pris.
2019 har präglats av lokal- och arbetsmiljörelaterade frågor, fortsatt ökad efterfrågan, kompetensförsörjningsutmaningar samt analys av ökande hjälpmedelskostnader.
Förvaltningen redovisar ett positivt resultat om 3,3 miljoner kronor samtidigt som den totala sjukfrånvaron sänks från 5,7% till 4,7%.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Verksamhetsberättelse FV 86 2019
Rapportblad Hjälpmedel Dalarna 2019
Bokslut 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet, självständighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Tillsammans med länets kommuner tar Regionen ett gemensamt ansvar för att enkelt tillhandahålla hjälpmedel till ett rimligt pris.
2019 har präglats av lokal- och arbetsmiljörelaterade frågor, fortsatt ökad efterfrågan, kompetensförsörjningsutmaningar samt analys av ökande hjälpmedelskostnader.
Förvaltningen redovisar ett positivt resultat om 3,3 miljoner kronor samtidigt som den totala sjukfrånvaron sänks från 5,7% till 4,7%.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
Verksamhetsberättelse FV 86 2019
Rapportblad Hjälpmedel Dalarna 2019
Bokslut 2019 | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|