Dagordning | |
  Patientnämnd_2020-01-31_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informationsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Statskontorets slutrapport |
Diarienummer: RD20/00138 |
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Förvaltningschef informerar om Statskontorets slutrapport (2019:18). Utvärdering av det nya klagomålssystemet inom hälso- och sjukvården
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Statskontorets slutrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Rapport IVO - uppföljning av enskildas klagomål |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD20/00139
Ordförandens förslag
1. Informationen antecknas till protokollet
Förvaltningschef informerar om IVO´s rapport: Uppföljning av enskildas klagomål på hälso- och sjukvården 2019. Halvårsredovisning av regeringsuppdrag (S2017/07302/RS)
I ärendet redovisas följande dokument:
A) IVO rapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Nyhetsbrev IVO |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD20/00140
Ordförandens förslag
1. Informationen antecknas till protokollet
Förvaltningschef informerar om IVO´s nyhetsbrev nr 4 2019: IVO har granskat hanteringen av de klagomål som kommit direkt till IVO från patienter/närstående och som överlämnats till vården då de inte haft möjlighet att besvara ärendet.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) IVO Nyhetsbrev
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Patientnämndernas rapportering till IVO |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD20/00141
Ordförandens förslag
1. Informationen antecknas till protokollet
Förvaltningschef informerar om kommande rapportering till IVO som omfattar tillgänglighet avseende 2019 års patientnämndsärenden. Patientnämndernas analysrapporter ska vara IVO tillhanda senast den 29 feb 2020.
I ärendet redovisas följande dokument:
Begäran från IVO
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Samrådsprocess med kommunerna |
|
Ordförandens förslag: Diarienummer RD19/05675
Ordförandens förslag
1. Informationen antecknas till protokollet
Förvaltningschef informerar: Enligt verkställighetsbeslut RD19/05675 ger Regiondirektören förvaltningscheferna i uppdrag att inom egen förvaltning införa en tydlig och öppen samrådsprocess med kommunerna kopplad till regionala utvecklingsfrågor.
I ärendet redovisas följande dokument:
Verkställighetsbeslut samrådsprocess
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Statistik från Patientnämnden |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Diarienummer RD20/00131
A. Redovisning av andelen avslutade ärenden per händelsekategori och kön under perioden 2019-11-07--2019-12-12
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Grafisk presentation
Diarienummer RD20/00142
B. Redovisning av utökad statistik per verksamhetsområde avseende 2019 års patientnämndsärenden
I ärendet redovisas följande dokument:
B) Grafisk presentation av utökad statistik
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Presentation av exempelärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Presentation av exempelärenden: avslutade Patientnämndsärenden under perioden 2019-11-07--2019-12-12 från olika verksamheter
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Exempelärenden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Informationsinsatser |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Redovisning av genomförda informationsinsatser under perioden 2019-11-07--2019-12-12
A. Brukarråd Psykiatri, Regionkontoret Falun den 11 nov 2019
B. AT-läkare, Mora lasarett och Falu lasarett den 13 och 15 nov 2019
C. Brukarråd Missbruk, Länkarna i Borlänge den 14 nov 2019
D. Barnpiloter, Regionkontoret Falun den 14 nov 2019
E. Öppenvårdspsykiatrin, Rättvik den 21 nov 2019
F. Hälsovalskontoret, Regionkontoret Falun den 25 nov 2019
G. Prostatacancerföreningen, Avesta den 3 dec 2019
H. Prostatacancerföreningen, Falun den 4 dec 2019
I. Nationella Patientdagen, Falu lasarett och Mora lasarett den 4 dec 2019
J. MAS/MAR träff, Kommunhuset Falun den 6 dec 2019
K. Chef och ledarskapsprogrammet, Fornby den 11 dec 2019
L. Brukarråd BUP, Falu lasarett den 12 dec 2019
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Deltagande vid utbildningar, konferenser och studiebesök |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Redovisning av deltagande vid utbildningar, konferenser och studiebesök under perioden 2019-11-07--2019-12-12
A. Presidiekonferens, Kalmar den 27-28 nov 2019
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Rapportering från ledamöter |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Ledamöter rapporterar utifrån omvärldsbevakning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet
A. Patientnämndens delegeringsbeslut RD19/00251 (1.1) enligt vidaredelegation RD20/00277 för perioden 2019-11-07-- 2019-12-12
Nya förordnanden av stödperson: 7 st
Avslutade förordnanden av stödperson: 1 st
Antal pågående stödpersonsuppdrag 2019-12-12: 55 st
B. Patientnämndens delegeringsbeslut RD19/00251 (1.2) för perioden 2019-11-07--2019-12-12
Avslutade patientnämndsärenden: 93 st
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Årsredovisning |
Diarienummer: RD19/06350 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämndens årsredovisning godkänns
Sammanfattning:
Patientnämndens inledde det nya året med utbildning av de nya ledamöterna. Måluppfyllelsen har varit god. Verksamhet har under året genomsyrats av ett nytt arbetssätt med fördjupade analyser. Antalet registrerade ärenden har minskat jämfört med föregående år till skillnad från informationstillfällen som markant har ökat. Antalet stödpersonsuppdrag ligger i nivå med 2018. Bemanningen har varit stabil sista halvåret. Verksamhetsåret avslutas med ett positivt ekonomiskt resultat.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsberättelse 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientnämndens inledde det nya året med utbildning av de nya ledamöterna. Måluppfyllelsen har varit god. Verksamhet har under året genomsyrats av ett nytt arbetssätt med fördjupade analyser. Antalet registrerade ärenden har minskat jämfört med föregående år till skillnad från informationstillfällen som markant har ökat. Antalet stödpersonsuppdrag ligger i nivå med 2018. Bemanningen har varit stabil sista halvåret. Verksamhetsåret avslutas med ett positivt ekonomiskt resultat.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Verksamhetsberättelse 2019 | | |
| | |
| | | |   |
14 Fördjupad analysrapport |
Diarienummer: RD19/06351 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden beslutar att uppdra till Kansliet att genomföra en fördjupad analysrapport som rapporteras i nämnden 2020-05-05 avseende Primärvård.
Sammanfattning:
Patientnämnden Dalarna ska årligen genomföra ett par fördjupade analyser. Med utgångspunkt från det nationella omställningsarbetet gällande Nära vård föreslås fördjupad analys av patientnämndsärenden som avser Division Primärvård. Genomförandet kan även bidra till och stärka samverkan med Dalarnas kommuner. Dialog har förts med chefläkargruppen och hälso- och sjukvårdsdirektören.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientnämnden Dalarna ska årligen genomföra ett par fördjupade analyser. Med utgångspunkt från det nationella omställningsarbetet gällande Nära vård föreslås fördjupad analys av patientnämndsärenden som avser Division Primärvård. Genomförandet kan även bidra till och stärka samverkan med Dalarnas kommuner. Dialog har förts med chefläkargruppen och hälso- och sjukvårdsdirektören.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
15 Rapportering Intern styrning och kontroll 2019 |
Diarienummer: LD18/04322 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden beslutar att godkänna rapporten avseende Intern styrning och kontroll 2019
Sammanfattning:
Förvaltningen har under 2019 arbetat utifrån framtagen plan för intern styrning och kontroll. Tre särskilda internkontrollaktiviteter är genomförda och avslutade enligt fastställd tidplan. Ny rutin och checklista framtagen för stickprovskontroller. Det är av vikt att ha återkommande information om arvodesreglementet för att förebygga och minimera risk för oegentligheter liksom systematisk uppföljning av uppställda mål.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Särskilda områden för Internkontroll 2019
C) Rapport Intern styrning och kontroll 2019
D) Rapport särskilda Internkontrollpunkter 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningen har under 2019 arbetat utifrån framtagen plan för intern styrning och kontroll. Tre särskilda internkontrollaktiviteter är genomförda och avslutade enligt fastställd tidplan. Ny rutin och checklista framtagen för stickprovskontroller. Det är av vikt att ha återkommande information om arvodesreglementet för att förebygga och minimera risk för oegentligheter liksom systematisk uppföljning av uppställda mål.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Särskilda områden för Internkontroll 2019
C) Rapport Intern styrning och kontroll 2019
D) Rapport särskilda Internkontrollpunkter 2019
| | |
| | |
| | | |   |
16 Utvärdering av arbetssätt och antal sammanträden |
Diarienummer: RD20/00243 |
Ordförandens förslag:
1. Patientnämnden beslutar om förändrat arbetssätt samt 5 sammanträden per år
Sammanfattning:
Presidiet föreslår att Patientnämnden fortsätter med 5 sammanträden/år enligt tidigare beslut för att skapa utrymme för gemensamma informationsaktiviteter, omvärldsbevakning samt utbildning/hospitering vid behov.
För att öka delaktighet i patientnämndsärenden sker en workshop i patientnämnden där vissa mönster eller frågeställningar diskuteras innan de fördjupade analyserna presenteras för verksamheten. Därefter överlämnas en slutlig rapport till berörd verksamhet och publiceras externt.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Utvärdering av nytt arbetssätt
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Presidiet föreslår att Patientnämnden fortsätter med 5 sammanträden/år enligt tidigare beslut för att skapa utrymme för gemensamma informationsaktiviteter, omvärldsbevakning samt utbildning/hospitering vid behov.
För att öka delaktighet i patientnämndsärenden sker en workshop i patientnämnden där vissa mönster eller frågeställningar diskuteras innan de fördjupade analyserna presenteras för verksamheten. Därefter överlämnas en slutlig rapport till berörd verksamhet och publiceras externt.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Utvärdering av nytt arbetssätt | | |
| | |
| | | |   |
|